خرید ملک در گرجستان

خرید خانه در گرجستان

هم اکنون طبق قوانین خرید ملک در گرجستان یک فرد خارجی و خانواده وی در صورتی که ملکی برابر یا بالاتر از 100 هزار دلار خریداری کنند ،می توانند یک سال در این کشور اقامت داشته باشند و پس از آن برای تمدید اقامت اقدام کنند.

 

علاوه بر وضعیت اقتصادی عوامل دیگری همچون وجود وام ، نوع و تعداد املاک موجود در بازار ، نرخ بهره ، میزان تقاضا ، بیکاری و غیره نیز از عوامل موثر بر قیمت خانه در گرجستان هستند.

  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 3,807.18 لاری
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز شهر 2,093.49 لاری
  • آپارتمان ( 1 خوابه ) در مرکز شهر 1,908.54 لاری
  • آپارتمان ( 1 خوابه ) خارج از مرکز شهر 1,126.32 لاری
  • آپارتمان ( 3 خوابه ) در مرکز شهر 3,319.13 لاری
  • آپارتمان ( 3 خوابه ) خارج از مرکز 2,206.64 لاری

قانون اجاره در گرجستان الزامی برای انعقاد قراردادهای به مدت خاصی ندارد ، یعنی در صورتی که در قرارداد مدت خاصی مشخص نشده باشد ، تلقی می شود که برای مدت نامحدودی منعقد شده است.

بازار املاک در گرجستان

بازار املاک در گرجستان در شهرهای بزرگ این کشور از رونق بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است و چنانچه به املاک سری بزنید ، در می یابید که می توان با قیمت های بسیار مناسب در شهرهای خوب این کشور به ملک ایده آلی دست یافت.

البته این کشور در دو سال گذشته قوانین خود را نسبت به اقامت مهاجران ایرانی تغییر داده و سخت گیری های بیشتری در این زمینه می نماید ، اما همچنان کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی گرجستان را به عنوان یکی از کشورهای ایده آل در زمینه خرید ملک معرفی می کنند.

انواع ملک می تواند خانه ، زمین ، مغازه و غیره باشد که هر یک با توجه به شرایط خاص خود روند خرید و قیمت های مشخصی دارند ، البته خوب است دقت داشته باشید که داشتن حداقل 18 سال سن برای خرید ملک در این کشور اجباری است و امکان خرید اقساطی ملک نیز در این کشور وجود دارد که نیازمند پیش پرداخت قابل توجهی است.

ایرانی ها همانند سایر شهروندان خارجی مجاز به خرید خانه در گرجستان هستند و تنها اجازه خرید زمین های کشاورزی را ندارند و می توانند با خرید خانه یا ملک تجاری اقامت یک ساله دریافت کنند . در کل، خرید خانه در گرجستان برای ایرانی‌ها امکان پذیر است اما برای این کار باید از قوانین و مقررات مربوطه آگاهی داشته باشید و با دانش مورد نیاز در این زمینه، به خرید بپردازید.

اجاره و خرید ملک در گرجستان را حتما از طریق بازدید از ملک موردنظر از نزدیک رقم بزنید و هرگز از طریق افراد واسطه و اینترنت اقدام به خرید نکنید . اما با این وجود در هر ایالت می توان مناطق مختلفی را یافت که با داشتن امکانات و خانه های مناسب قیمت های مقرون به صرفه ای دارند ، برخی از ارازن ترین مناطق گرجستان که برای خرید و اجاره خانه مناسب هستند عبارتند از:

  • فولتون جنوبی
  • رینکن
  • وارنر رابینز
  • ویدالیا
  • شهر آگوستا
  • ریوردیل در شهر کلایتون
  • گرو تاون
 
 

روش یافتن خانه برای خرید در گرجستان

یافتن خانه از طریق مشاورین و آژانس های املاک به عنوان متداول ترین روش یافتن خانه دلخواه به شمار می رود ، اما برای مهاجرین ریسک های مختلفی وجود دارد و نمی توان به هر مشاور املاکی از راه دور اطمینان نمود ، توصیه می شود تا خود شما قبل از هرگونه اقدامی حتما از خانه و یا ملک موردنظر بازدید نمایید.

مشاورین املاک با دریافت درصدی مشخص از معامله تمامی مراحل و نحوه یافتن ملک در گرجستان را برایتان پشت سر می گذارند و شما از این بابت دغدغه ای نخواهید داشت ، اما اعتماد به هر فردی آن هم از راه دور آسان نیست ، در شیوه ای دیگر می توانید با مراجعه به سایت های فروش خانه در گرجستان گزینه های مختلفی را بررسی کنید . مراجعه به آشنایان و دوستان مقیم این کشور نیز گزینه مناسبی است که البته برای هر کسی در دسترس نیست.

در این سایت ها مالکین قیمت و ملک موردنظر را با تمامی شرایط قرار می دهند و شما بدون واسطه به صاحب خانه وصل می شوید و می توانید با خیالی آسوده تر محل اقامت تان را در گرجستان مشخص سازید ، برخی از سایت های معتبر بدین شرح اند:

  •  https://place.ge
  •  https://ss.ge
  •  www.saqme.ge
  •  https://hotsale.ge
  •  www.mymarket.ge

روند خرید خانه در گرجستان

روند خرید املاک در گرجستان یک نقطه عطف هیجان انگیز است ، اما این روند خرید ممکن است به دلایل مختلفی طولانی شده و شما را دلسرد کند ، پس چه بهتر که به خوبی از تمامی مراحل آگاه باشید تا از هرگونه اتلاف وقت جلوگیری کرده و این فرآیند پیچیده را تا حد امکان سریع و روان انجام دهید . برای افراد خارجی هیچ الزام و یا مالیات اضافه تری وجود ندارد و روند خرید و ثبت حقوق مالکیت بسیار ساده و شفاف است ؛ هر خریدار فقط به پاسپورت معتبر و زمان ۱ روزه نیاز دارد.

  • در اولین قدم از طریق روش های گفته شده خانه موردنظر خود را بیابید و قیمت نهایی را با مالک به توافق برسید.
  • به میزان 20% از کل مبلغ پیش پرداخت دهید.
  • در صورت نیاز درخواست وام دهید ( نیازمند ارائه پس انداز در بانک های این کشور دارد )
  • پس از فراهم شدن کلیه مبلغ اقدام به انتقال سند و ارائه مدارک در محضر به صورت رسمی کرده و تمام وجه را به حساب صاحب ملک انتقال دهید.
  • سند ملک جدیدتان را تحویل گرفته و تغییرات جدید را انجام دهید.

هنگام اجاره و خرید ملک در گرجستان نیازهای و اولویت های خود را طبقه بندی کرده و فهرستی از هر چیزی که در خانه می خواهید تهیه کنید . در حال حاضر در گرجستان ، خانه‌ها به مدت 59 روز در بازار باقی می‌مانند با این حال هر بازاری دچار تغییرات فصلی می شود و در ماه های شلوغ تر خانه ها سریعتر به فروش می روند ، توصیه می شود برای اطمینان از درک هر سند ، اسناد خریدار خانه خود را از قبل مطالعه کنید.

همچنین در مورد محله ، سطح زندگی در آن و آنچه که برای آن محله محبوبیت دارد ، اطلاعات کسب کنید و حمل و نقل موجود و دسترسی به آزاد راه را بررسی کنید.

برای اطلاع از وضعیت ملک ، به ویژه از وضعیت سقف و کف ، سیستم های لوله کشی و سیستم برق بررسی فیزیکی بسیار مهم است . همچنین انعطاف پذیری شما باید در مورد انعطاف پذیری در زمینه املاک و مستغلات در صورت پیش فرض مستأجر یا تغییر فعالیت فکر کنید تا توانایی تغییر کاربری یا مستاجر را داشته باشد ، به عنوان مثال ، شما می توانید ملک را به یک املاک و مستغلات تجاری تبدیل کنید که در آن می توانید نمونه کارهای خود را تغییر دهید و درآمد اضافی برایتان فراهم کنید.

نرخ کمیسیون مشاورین املاک در گرجستان پایین است و یک فروشنده می تواند انتظار داشته باشد که ۲-۳٪ از قیمت فروش نهایی را به یک نماینده پرداخت کند ، خریدار معمولا نیازی به پرداخت هزینه نمایندگی خریدار ندارد (زیرا حق نمایندگان خریدار توسط فروشنده پرداخت می شوند).

عوامل موثر بر قیمت خانه در گرجستان

شهروندان خارجی در هنگام خرید خانه باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشته باشند که هر یک می تواند بر قیمت خانه تاثیر قابل توجهی داشته باشند ، از مهم ترین عوام اقتصاد کشور گرجستان است که به صورت کلی می تواند نرخ خرید و اجاره خانه را به صورت کشوری تغییر دهد.

زمانی که نرخ تورم در یک کشور بالا رود ، نرخ خانه و کلیه املاک بالا رفته و نمی توان به آن اطمینان نمود اما با وجود یک اقتصاد قوی می توان خانه خریدن را نوع موفقی از سرمایه گذاری در گرجستان دانست که با افزایش پول نیز همراه است . گرجستان به عنوان یکی از کشورهای ارزان در اروپا نه تنها تورم نداشته ، بلکه اقتصاد قوی و رو به رشدی دارد که افراد خارجی با آوردن سرمایه خود به آن به رشد خوبی نیز رسیده اند.

علاوه بر وضعیت اقتصادی عوامل دیگری همچون وجود وام ، نوع و تعداد املاک موجود در بازار ، نرخ بهره ، میزان تقاضا ، بیکاری و غیره نیز از عوامل موثر بر قیمت خانه در گرجستان هستند و البته از فاکتورهای کشوری که بگذریم باید ویژگی های خانه را نیز در تعیین قیمت اجاره و خرید ملک در گرجستان موثر بدانیم.

منطقه : در مرکز شهر و مناطق خوش آب و هوا قیمت بالاتر است و هرچه به سمت حومه می رویم از میزان قیمت ها کاسته می شود.

متراژ و نوع ساختمان : طبیعتا خانه های بزرگتر که دارای طبقات بیشتری هستند، با قیمت های بالاتر به فروش می رسند و درنظر گرفتن تعداد اتاق ها به همراه پارکینگ و متراژ حیاط می توانند شما را به خانه رویایی تان با قیمت دلخواه برسانند.

 

هزینه خرید خانه در گرجستان

هزینه خرید خانه در گرجستان بسته به اندازه ، مساحت ، محله ، پروژه ، دسترسی سریع و آسان به خدمات شهری و متریال و آپارتمان آماده و مبله متفاوت است و از ۲۵۰۰۰ دلار شروع می شود.

  • یک آپارتمان ۹۳ متری با دو اتاق خواب در منطقه Vake-Saburtalo تفلیس ۱۰۳۰۰۰ دلار 
  • یک آپارتمان در منطقه تفلیس قدیمی ۱۷۰ متر با چهار اتاق۱۵۰۰۰۰ دلار 
  • هزینه خرید یک آپارتمان ۵۰ متری یک خوابه در شهر باتومی ۶۲۰۰۰ دلار
  •  یک آپارتمان یک خوابه ۵۷ متری در همان منطقه ۱۸۸ دلار 

برخی از مناطق این کشور نیز با داشتن نرخ های معقول در سال های اخیر با رشد قابل توجهی رو به رو بوده اند که باید حدود میانگین زیر را برای خرید خانه مدنظر داشته باشید:

  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر3,807.18 لاری
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز شهر2,093.49 لاری

دریافت وام برای خرید خانه در گرجستان

امکان دریافت وام برای خرید خانه در گرجستان برای خارجی ها وجود دارد که البته امری دشوار و سخت است . ابتدا برای اخذ رهن در گرجستان نیاز به داشتن اقامت یا تابعیت مناسب دارید ، همچنین باید مدرکی از درآمد خود را نشان دهید که معمولا از طریق تشکیل پرونده مالیاتی از درآمدتان در گرجستان مشخص می شود . درست مثل بانک ها در هر جای دیگر دنیا ، بانک های گرجستان مبلغی را که می توانید برای وام دریافت کنید ، متناسب با سطح درآمد شما قرار می دهند و می خواهند مطمئن شوند که می توانید وام خود را بازپرداخت کنید.

نرخ بهره وام مسکن در گرجستان بسیار زیاد و حدود 10% است و نیاز به پیش پرداخت قابل توجهی خواهد داشت . برای بانك ها امری عادی است كه برای دریافت وام مسكن ۵۰٪ پیش پرداخت لازم باشد ، همچنین ، وام های مسکن در گرجستان معمولا ۱۰ ساله است.

همچنین یکی از دلایلی که بانک ها علاقه زیادی به اعطای وام به خارجی ها ندارند ، این است که پس گرفتن اموال در صورت عدم پرداخت وام از وام گیرنده برای آنها تقریبا آسان نیست و اگر فرد جویای وام مسکن بتواند یک شهروند گرجستانی را به عنوان ضامن وام خود معرفی کند ، ممکن است بتواند روند کار را آسان کند.

هنگامی که بانک تمام جزئیات را در اختیار داشته باشد ، معمولا حدودا دو هفته طول می کشد تا تصمیم نهایی در مورد اعطای وام گرفته شود.

قراردادهای اجاره در گرجستان

قراردادهای اجاره در گرجستان سندی است که بین صاحبخانه و مستاجر برای استفاده از ملک در ازای پرداخت مبلغی مشخص استفاده می شود و در آن مسئولیت های تاسیسات و خدمات ملک بین طرفین مذاکره شده و در توافقنامه ذکر می شود . قانون گرجستان به صاحبخانه و مستاجر آزادی کامل برای مذاکره و توافق بر سر مبلغ اجاره اولیه را می دهد و طرفین می توانند آزادانه در مورد افزایش اجاره بها و هزینه ها مذاکره کنند.

صاحبخانه ‌ها انتظار دارند که وثیقه‌ای به میزان اجاره دو ماهه از مستاجر دریافت کنند و قانون اجاره نیز الزامی برای انعقاد قرارداد برای مدت خاصی ندارد ، یعنی در صورتی که در قرارداد مدت خاصی مشخص نشده باشد ، تلقی می شود که برای مدت نامحدودی منعقد شده است.

قراردادهای مدت نامحدود را می توان در هر زمانی فسخ کرد ، مشروط بر اینکه طرف فسخ کننده سه ماه قبل به طرف دیگر اطلاع دهد. برای فسخ قرارداد مدت نامعین شرط دیگری لازم نیست ، بنابراین هیچ ثباتی در روابط اجاره ای برای هیچ یک از طرفین ایجاد نمی کند ، در نتیجه اکثریت قریب به اتفاق قراردادهای اجاره در عمل در گرجستان قراردادهای مدت معین هستند.

در صورتی که مستاجر اجاره بهای توافق شده را برای سه ماه متوالی پرداخت نکند ، صاحبخانه حق فسخ پیش از موعد را دارد.

اجاره ماهانه در گرجستان چقدر است؟

دانشجویانی که تحصیل در گرجستان را انتخاب کرده اند و یا افرادی که با ویزای کار به این کشور قدم می گذارند ، در ابتدا به دنبال اجاره یک منزل متناسب با شرایط خود هستند و قطعا این سوال برایشان وجود دارد که اجاره ماهانه در گرجستان چقدر است؟ میانگین اجاره ماهانه در گرجستان در حدود:

آپارتمان ( 1 خوابه ) در مرکز شهر1,575.93 لاری
آپارتمان ( 1 خوابه ) خارج از مرکز شهر1,030.92 لاری
آپارتمان ( 3 خوابه ) در مرکز شهر2,753.70 لاری
آپارتمان ( 3 خوابه ) خارج از مرکز1,956.21 لاری

بهترین شهرها برای خرید ملک در گرجستان

گرجستان کشوری با ۵۴ شهر دارای مناطقی زیباست که از دیدنی ترین و زیباترین مناطق جهان محسوب می شود ، این کشور دارای بهترین و مرغوب ترین زمین است که می تواند مکانی عالی برای کشاورزی باشد ؛ علاوه بر کشاورزی ساخت و ساز در این کشور یکی از مواردی است که می تواند به سرمایه گذاری داخلی و خارجی ختم شود ، از آن جا که هزینه خرید ملک در هر شهر متفاوت است بایستی با بهترین شهرها برای خرید ملک در گرجستان آشنا شد.

  • تفلیس : پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان به دلیل قرار گرفتن در تقاطع اروپا و آسیا و نزدیکی به جاده سودآور ابریشم گزینه ای ایده آل است.
  • باتومی : دومین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت جمهوری خودمختار آجارا است که یک بندر دریایی مهم است و شامل صنایع مانند کشتی سازی ، پردازش مواد غذایی و تولید سبک است.
  • کوتایسی : سومین شهر پرجمعیت در گرجستان است که برای مدت کوتاهی مقر پارلمان گرجستان بود.
  • روستاوی : در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی تفلیس پایتخت واقع شده و کارخانه متالوژی روستاوی نقطه قوت آن است.
 
بهترین شهرها برای خرید ملک در گرجستان

تفاوت قیمت خانه در تفلیس با سایر شهر های گرجستان

تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان میزبان مهم ترین و بهترین ساختمان های این کشور است و شما عزیزان می توانید بهترین خانه و آپارتمان ها را هم برای خرید و هم اجاره در این شهر بیابید ، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که اجاره و یا سرمایه موردنیاز برای خرید در این شهر نسبت به سایر شهرهای این کشور بالاتر بوده و باید در ازای امکانات بهتر تفاوت قیمت خانه در تفلیس با سایر شهر های گرجستان را بپذیرید . هم اکنون قیمت اجاره و خرید ملک در گرجستان در شهر تفلیس در حدود زیر است:

آپارتمان ( 1 خوابه ) در مرکز شهر1,908.54 لاری
آپارتمان ( 1 خوابه ) خارج از مرکز شهر1,126.32 لاری
آپارتمان ( 3 خوابه ) در مرکز شهر3,319.13 لاری
آپارتمان ( 3 خوابه ) خارج از مرکز

2,206.64 لاری

برای خرید نیز میانگین قیمت:

قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر4,558.15 لاری
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز2,437.68 لاری

اگر به فکر مهاجرت هستید ، قطعا نگرانی هایی دارید و البته از بسیاری از چالش های پیش رو هم بی اطلاع هستید که همین موضوع ریسک مهاجرت را برای تان بالاتر می برد ، وبینار ارائه شده دراین بخش به بررسی چالش های مهاجرت پرداخته و برای هرکدام راه کارهایی عملی و کاربردی ارائه داده است. 

صورتحساب خدمات در گرجستان

در صورت اجاره و خرید ملک در گرجستان باید علاوه بر هزینه ای مشخصی که بابت خرید و یا اجاره در ابتدا پرداخت می کنید ، باید به صورت ماهیانه مبلغی را بابت خدمات دریافتی پرداخت نمایید که شامل امکانات اصلی مانند برق ، گاز ، آب ، تلفن ، اینترنت ، زباله و در آپارتمان ها شارژ ماهیانه جهت کارهای خدماتی است . میانگین هزینه خدمات به صورت ماهیانه را می توان در حدود زیر دانست:

اولیه ( برق ، گرمایش ، سرمایش ، آب ، زباله) برای آپارتمان 85 متر مربعی225.64 لاری
1 دقیقه. تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی0.20 لاری
اینترنت ( 60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر با داده نامحدود ، کابل/ADSL )

47.78 لاری

 

مالیات بر خانه در گرجستان

بیشتر افراد گرجستان را برای سرمایه گذاری خود انتخاب می کنند ، زیرا روش های قانونی ساده و نرخ مالیات آن پایین است ، مالیات بر خانه در گرجستان هم در سطح ایالتی و هم در سطح محلی اخذ می شود که مالیات ها در سطح فدرال به مراتب مهم تر هستند . هیچ مالیاتی برای خرید و فروش ملک برای شهروندان خارجی در گرجستان وجود ندارد و هنگام خرید ملک ، فقط باید هزینه دولتی 51 لاری پرداخت شود.

در صورت تمایل خریدار می تواند تا سقف 305 لاری هزینه پرداخت کند و اطلاعات تغییر مالکیت ملک ظرف مدت یک ساعت در دفتر ثبت می شود . پس از خرید ملک ، مالک باید مالیات نگهداری ساختمان و محوطه اطراف آن را بپردازد که این مالیات از 0.5 تا 2.8 لاری به ازای هر متر مربع ملک است و بستگی به منطقه ، موقعیت ، وضعیت ملک و هدف استفاده دارد.

اخذ اقامت با خرید ملک گرجستان

اخذ اقامت با خرید ملک در گرجستان برای ایرانیان از دو سال گذشته تاکنون امکان پذیر نمی باشد اما شهروندان سایر کشورها می توانند با فراهم نمودن 35000 دلار به اقامت این کشور برسند . مجوز اقامت در ابتدا به مدت یک سال صادر می شود و در صورتی که بتوانند بیش از 6 سال آن را تمدید کنند ، به اقامت دائم این کشور دست خواهند یافت.

ایرانیان نیز می توانند با انتقال مبلغی بیش از 100000 دلار آمریکا اقامت موقت یک ساله را به دست آورده و با سپری کردن روندهای دیگر واجد شرایط درخواست شوند . البته در گرجستان ملک خریداری شده توسط کارشناس بررسی می شود تا مشخص گردد که آیا قیمت پرداختی به میزان ارزش واقعی ملک است یا خیر.

از این رو توصیه می کنیم تا با سایر روش های ممکن مانند تحصیل در گرجستان با هزینه ای بسیار کمتر اقدام به اخذ اقامت این کشور نمایید . کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر مرکزی و غرب در تهران و دفتر شیراز آماده اند تا تمامی جزئیات لازم در این باره را در اختیارتان قرار دهند.

 
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *