فرهنگ آداب و رسوم مردم گرجستان

فرهنگ آداب و رسوم مردم گرجستان یکی از موارد جذابی است که بایستی قبل از ورود به این سرزمین به عنوان مقصد مهاجرت خود با آن آشنا شد.

گرجستان دارای فرهنگی عجیب و غریب ، مرموز و باستانی است که قدمت آن به هزاران سال می رسد ، عناصر فرهنگ آناتولی ، اروپایی ، ایرانی ، عربی، عثمانی و خاور دور بر هویت قومی گرجستان تأثیر گذاشته و در نتیجه یکی از منحصربه ‌فرد ترین و مهمان ‌نوازترین فرهنگ‌ های جهان است ، فرهنگ گرجستان به دلیل سازگاری و مدارا بودن شهرت جهانی دارد ، برای آشنایی با شرایط مهاجرت به گرجستان با شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تماس بگیرید.

پیشرفت چشمگیر در سال‌ های اخیر باعث ایجاد توسعه زیر ساختی چشمگیر شده است و در عین حال حفظ فرهنگی و تاریخی را تقویت می‌کند و همه چیزهایی که فرهنگ گرجستان ارائه می‌دهد به راحتی قابل دسترسی است.

در مقاله دیگری در همین سایت می توانید با شهر های گرجستان به طور کامل آشنا شوید ، اگر قصد مهاجرت و یا حتی گردشگری در این کشور زیبا را دارید ، مقاله معرفی شهر های کشور گرجستان می تواند برایتان بسیار جذاب باشد.

فهرست مطالب
فرهنگ آداب و رسوم مردم گرجستان

فرهنگ مردم گرجستان

فرهنگ مردم گرجستان در طول هزاران سال با پایه های آن در تمدن های ایبری و کلشی تکامل یافت و تا ظهور پادشاهی متحد گرجستان تحت سلطنت واحد باگرایونی ها ادامه یافت ، فرهنگ گرجستان از دوران طلایی و رنسانس ادبیات کلاسیک ، هنر ، فلسفه ، معماری و علم در قرن یازدهم برخوردار بود.

زبان گرجی و ادبیات کلاسیک گرجی شاعر شوتا روستاولی در قرن نوزدهم پس از یک دوره طولانی آشفتگی احیا شد و پایه ‌های رمانتیک ‌ها و رمان ‌نویسان عصر مدرن مانند گریگول اوربلیانی ، نیکولوز باراتاشویلی ، ایلیا چاوچاوادزه آکاکی تسرتلی ، واژا پشاولا و بسیاری دیگر را گذاشت ، فرهنگ گرجستان تحت تأثیر یونان کلاسیک ، امپراتوری روم ، امپراتوری بیزانس و بعداً از امپراتوری روسیه قرار گرفت.

گرجستان به خاطر فولکلور غنی ، موسیقی سنتی منحصر به فرد ، تئاتر ، سینما و هنر خود شناخته شده است ؛ مردم گرجستان به خاطر عشقشان به موسیقی ، رقص ، تئاتر و سینما مشهور هستند و در قرن بیستم نقاشان برجسته گرجی مانند نیکو پیروسمانی ، لادو گودیاشویلی ، النه آخولدیانی وجود داشته اند.

فرهنگ مردم گرجستان

به طور سنتی ، مردم گرجستان مهمانان را هدیه ای از جانب خدا می دانند و صمیمیت پذیرایی آنها بلافاصله پس از ورود مسافر آشکار می شود ؛ موقعیت جغرافیایی استراتژیک گرجستان بین اروپا و آسیا یکی از دلایل اصلی ویژگی های فرهنگی متنوع و در عین حال متمایز آن است ؛ بردار آن در جاده تاریخی ابریشم که شمال، جنوب، شرق و غرب را به هم وصل می کرد فضای تجارتی مهمی را فراهم کرده است ، این پیوند تجاری همراه با انبوه منابع خود گرجستان با هم ترکیب شده و ترکیبی قطعی از فرهنگ ها را تشکیل می دهد.

زبان در آداب گرجستانی ها​

Language Georgian customs

زبان در آداب گرجستانی ها

زبان در آداب گرجستانی ها همان  گرجی است که متعلق به گروه زبان های کارتولی ( قفقاز جنوبی ) است ؛ با این حال، برخی از زیر گروه ها به زبان های دیگر در همان گروه زبانی صحبت می کنند ، زبان ادبی از گویش کارتلی می آید که در پادشاهی شرقی غالب تاریخی کارتلی صحبت می شود ، گرجی تنها زبان کارتولی است که نوشته و تدریس می شود و زبان ادبی است که همه گرجی ها از آن استفاده می کنند.

زبانهای اقلیت اصلی آبخازی ، ارمنی ، آذری ، اوستیایی و روسی هستند ؛ زبان آبخازی ، همراه با گرجی ، زبان دولتی آبخازیا است ؛ اکثر اقلیت های قومی در مناطق شهری به جای زبان گرجی به عنوان زبان دوم روسی صحبت می کنند ، اما دوزبانگی و سه زبانه بودن رایج هستند و زبان روسی همچنان در بیشتر کشور قابل درک است ؛ روسی ، ارمنی و آذری در مدارس و به عنوان زبان های رسمی محلی استفاده می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مشاوران خبره ما پاسخگوی سوالات شما در تمام زمینه های مهاجرت به گرجستان هستند.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

الفبای زبان گرجی

خط گرجی سه سیستم نوشتاری است که برای نوشتن زبان گرجی استفاده می شود که شامل آسومتاورولی ، نوسخوری و مخدرولی است ، اگرچه سیستم ها از نظر ظاهری متفاوت هستند ، اما حروف آنها دارای نام و ترتیب حروف الفبا یکسان هستند و به صورت افقی از چپ به راست نوشته می شوند ؛ از میان سه خط، مخدرولی که زمانی خط سلطنتی غیرنظامی پادشاهی گرجستان بود و بیشتر برای منشورهای سلطنتی استفاده می‌شد ، اکنون خط استاندارد و الفبای زبان گرجی برای گرجی مدرن و زبان ‌های کارتولی مربوط به آن است ، در حالی که آسومتاورولی و نوسخوری فقط توسط ارتدوکس‌های گرجی در متون مذهبی تشریفاتی و شمایل نگاری در کلیسا استفاده می شود.

حروف آنها دارای اسامی و ترتیب حروف الفبا یکسان هستند و به صورت افقی از چپ به راست نوشته می شوند ، گرجی که در اصل از 38 حرف تشکیل شده بود ، امروزه با استفاده از الفبای 33 حرفی نوشته می شود ، زیرا پنج حرف در نتیجه اصلاحات پیشنهادی ایلیا چاوچاوادزه در دهه 1860 حذف شد ، آشنایی با الفبا این کشور یکی از موارد ضروری است که افراد خواهان تحصیل در گرجستان بایستی به آن توجه کنند.

برای آشنایی هر چه بیشتر با آداب و رسوم مردم کشورهای مختلف ، مقالات زیر را بخوانید.

سمبل کشور گرجستان

سمبل کشور گرجستان چیست؟ تأثیر رقابتی فرهنگ ‌های آسیایی و غربی به‌ ویژه در تأثیرات بیزانسی و ایرانی نشان داده می‌شود ، امروزه، بسیاری از نماد های فرهنگی ، تفسیری اسطوره ای از سنت را منعکس می‌کنند که تحت تأثیر تصور خود به عنوان متعلق به جامعه اروپایی و مسیحی معاصر است.

نماد های اساطیری شامل پشم طلایی اسطوره یونانی سفر آرگونوت ها به کلخیس و جد اساطیری گرجی ها ، کارتلوس است ؛ از دیگر شخصیت ‌های مهم اسطوره ‌ای می‌توان به سنت جورج و امیرانی ، قهرمان نجیب مشابه پرومتئوس اشاره کرد ، نماد های اساطیری آبخازی ها و اوستی ها هر دو تحت سلطه یک چرخه اسطوره ای است که با مردم نیمه الهی نارت ها سروکار دارد.

اعداد هفت و نه مانند عدد سه که تثلیث را منعکس می کند ، معنای نمادین دارند ؛ پلنگ برفی و شیر نماد شجاعت و نشاط نجیب هستند ،درخت انگور نماد باروری و روح دیونیسیایی است و بر تزئینات معماری قرون وسطایی غالب است .

سمبل کشور گرجستان

یک نماد زینتی بسیار مهم ، صلیب شکسته آتشین است ، نمادی خورشیدی که به طور سنتی هم به عنوان زینت معماری و هم در کنده کاری چوب و هم بر روی پاسپورت و ارز استفاده می شود ، پرچم ملی با راه راه های سیاه و سفید در پس زمینه زرشکی تیره و نشان دولتی ، جورج سفید سوار بر اسب که توسط یک ستاره هفت ضلعی قاب شده است ، تصویر آن دوره را تکرار می کند.

غذا در گرجستان

غذا در گرجستان

غذا در گرجستان موضوعی بسیار مهم است ؛ غذا در زندگی روزمره بزرگترین شکاف آشپزی بین منطقه غربی و شرقی است ، در غرب تأکید بیشتری بر غذا های گیاهی است که عمدتاً با گردو تهیه می شود ، گیاهان و ادویه جات مخصوصاً ترخون ، ریحان ، گشنیز ، فیلی گرک و فلفل غذای گرجستان غربی را تند و تند می کند ؛ پنیر معمولاً از شیر گاو تهیه می شود و با نان ذرت یا فرنی ذرت و آرد مصرف می شود ، خاچاپوری که نوعی پیتزا پنیر است رایج است.

در منطقه شرقی ، غذا سنگین تر است و بیشتر روی گوشت گوسفند و خوک تاکید می شود ، نان گندم به ذرت و پنیر گوسفندی ترجیح داده می شود ، توشتی در میان مردم کوهستان ، محبوب ترین غذا خینکالی است ، یک کوفته گوشت پخته که معمولا با آبجو همراه است ؛ از محبوب ترین سبزیجات می توان به گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، تربچه ، کدو تنبل ، بادمجان ، لوبیا ، خیار و کلم اشاره کرد.

محبوب ترین سس ، تکمالی از آلو وحشی تهیه می شود ، سس ها بر پایه گردو با ادویه یا آب انارند ؛ ماهی ، به ویژه قزل آلا، به طور جهانی خورده می شود ، طیف گسترده ای از میوه های محلی رشد کرده توسط انواع توت های وحشی و پرورش یافته ، هندوانه و سایر خربزه ها تکمیل می شود .

Food customs on ceremonial occasions

آداب و رسوم غذا در مناسبت های تشریفاتی

آداب و رسوم غذا در مناسبت های تشریفاتی​ در گرجستان چگونه است؟ در جشن سال نو گردوی آسیاب شده در عسل به همراه یک بوقلمون یا مرغ در سس گردو سرو می شود ، یک وعده غذایی عید پاک شامل تخم مرغ های آب پز شده با رنگ قرمز و سایر رنگ های روشن ، خوک و بره بریان شده و کیک های مخصوص با وانیل و ادویه جات است ؛ غذا های ویژه در : برنج با گوشت گوسفند در شرق ، و گوشت با برنج شیرین و کشمش در غرب یک شب نشینی سرو می شود ، فرنی گندم مخصوص با گردو و عسل چهل روز بعد از مرگ انسان سرو می شود.

آداب و رسوم غذا در مناسبت های تشریفاتی​

برگزاری کریسمس در ژانویه

مانند بسیاری از کشور های ارتدکس دیگر ، گرجی ها کریسمس را در 7 ژانویه جشن می گیرند که برابر با 25 دسامبر در تقویم میلادی است ، در روز هفتم ، افراد زیادی در رژه ای به نام “علیلو” شرکت می کنند ؛ آنها در حالی که در خیابان ها برای جشن قدم می زنند ، لباس می پوشند و پرچم ها را حمل می کنند ، برگزاری کریسمس در ژانویه رسم گرجی هاست.

دو سال نو در گرجستان

دو سال نو در گرجستان وجود دارد ؛ فرا رسیدن سال نو یکی از مهم ترین جشن ها در گرجستان است – و آنها آن را دو بار جشن می گیرند ، یک بار در 1 ژانویه و سپس در 14 که طبق تقویم جولیانی به “سال نو قدیم” معروف است ، 2 ژانویه بدوبه است که به معنای “روز شانس” است ؛ در این روز، اعتقاد بر این است که هر اتفاقی که بیفتد ، بقیه سال چگونه خواهد بود، بنابراین همه از کار اجتناب می‌کنند و تا آنجا که ممکن است تمایل دارند تا یک سابقه خوب برای 363 روز آینده ایجاد کنند.

ملاقات و احوالپرسی در گرجستان

ملاقات و احوالپرسی در گرجستان

هنگامی که برای زندگی و کار در گرجستان به این کشور سفر می کنید لازم است با نحوه بر خورد در بین گرجی ها آشنا باشید تا تفاوت فرهنگی سبب بروز مشکل در برقراری ارتباط نشو ، به همین منظور لازم است موارد زیر را در خصوص ملاقات و احوالپرسی در گرجستان مطالعه کنید.

وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید ، همزمان با گفتن "gamarjoba" ("سلام") دست بدهید ، هنگامی که یک رابطه گرم می شود ، اما نه همه روابط گرجی ها به سرعت به سمت بوسه روی گونه می روند ، هنگام خطاب به افراد فقط دوستان نزدیک یا خانواده معمولاً از نام کوچک استفاده می کنند.

نامهای کوچک نیز ممکن است بلافاصله پس از آن با کلمه "باتونو" ("آقا") یا "کالبتونو" ("خانم") استفاده شود که حس رسمی بودن را به همراه دارد ، بیشتر مردم انتظار دارند که با عنوان مناسب و پس از آن نام خانوادگی خود خطاب شوند.

تعطیلات در گرجستان

تعطیلات در گرجستان بخش مهمی از زندگی است و با جشن های بزرگ جشن گرفته می شود : خانواده ها و دوستان برای جشن های بزرگی به نام سوپرا گرد هم می آیند که توسط تامادا یا نان تست برگزار می شود ، آتش بازی، رژه و سخنرانی های بلند با تعطیلات سکولار همراه می شود ، در حالی که راهپیمایی های رنگارنگ و توده های بزرگ مراسم مذهبی را نشان می دهند ، آداب و رسوم مدرن با آیین های باستانی که توسط نسل های گرجی حفظ شده است، آمیخته می شود ؛ برخی از تعطیلات در سراسر کشور جشن گرفته می شوند، در حالی که برخی دیگر در محدوده منطقه ای هستند ، آشنایی با این تعطیلات برای افراد خواهان ثبت شرکت در گرجستان ضروری است تا پروسه ثبت شرکت خود را در زمانی غیراز تعطیلات برنامه ریزی کنند.

سوالات پر تکرار آداب و رسوم مردم گرجستان

آن ها یک بار در 1 ژانویه و سپس در 14م که طبق تقویم جولیانی به “سال نو قدیم” معروف است ، سال نو را جشن می گیرند ، انها این رسم را سالهاست حفظ کرده اند.

در جشن سال نو گردوی آسیاب شده در عسل به همراه یک بوقلمون یا مرغ در سس گردو سرو می شود ، یک وعده غذایی عید پاک شامل تخم مرغ های آب پز شده با رنگ قرمز و سایر رنگ های روشن ، خوک و بره بریان شده و کیک های مخصوص با وانیل و ادویه جات است.

محبوب ترین غذا خینکالی است ، یک کوفته گوشت پخته که معمولا با آبجو همراه است.

پلنگ برفی و شیر نماد شجاعت و نشاط نجیب هستند ، درخت انگور نماد باروری و روح دیونیسیایی است و بر تزئینات معماری قرون وسطایی غالب است.

گرجی که در اصل از 38 حرف داشت ، امروزه با استفاده از الفبای 33 حرفی نوشته می شود ، زیرا پنج حرف در نتیجه اصلاحات پیشنهادی ایلیا چاوچاوادزه در دهه 1860 حذف شد.

در این مقاله مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی ، فرهنگ آداب و رسوم مردم گرجستان را بررسی کرد ، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر موسسه در شهر های شیراز و تهران تماس بگیرید ، همچنین اکیدا توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به گرجستان را بخوانید و با راه های امن و مناسب مهاجرت و اقامت در این کشور آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه