مهاجرت پرستاران به ژاپن

مهاجرت پرستاران به ژاپن

برای مهاجرت به ژاپن به عنوان پرستار،  نیاز به مدرک لیسانس پرستاری معتبر از دانشگاهی  دارید که توسط وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن به رسمیت شناخته شده باشد.

بله، قبولی در آزمون NCLEX-RN یا معادل آن  یکی از شرایط  ضروری برای مهاجرت به ژاپن به عنوان پرستار است.

برای دریافت مجوز کار پرستاری در ژاپن،  نیاز به کسب حداقل نمره در آزمون زبان ژاپنی (JLPT) در سطح N1  دارید.

به طور کلی،  برای مهاجرت به ژاپن به عنوان پرستار  نیاز به حداقل دو سال سابقه کار مرتبط  دارید.

برای دریافت مجوز کار پرستاری در ژاپن،  باید  مدارک خود را به وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن ارسال کنید و در آزمون‌های مربوطه قبول شوید.

ژاپن یکی از قدرت های برتر اقتصادی جهان است که پیش بینی شده بوده که هم اکنون در 2024 دارای جمعیتی سالخورده باشد. این کشور به دلیل بالا بودن میزان دستمزد و پایین بودن نرخ بیکاری یکی از مکان های عالی برای یافتن کار به شمار می آید؛ پرستاری یکی از مشاغل پر کاربرد در سطح جهان است که اغلب کشور های جهان با کمبود نیروی پرستار مواجه هستند، در این مقاله مشاورین ارشد هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مهاجرت پرستاران به ژاپن را بررسی نموده و مراحل مهاجرت به عنوان پرستار به این کشور را بیان خواهند کرد.

جمعيت سالمندان ژاپن به اين معني است که نیاز به مراقبين سلامت واجد شرايط در این کشور بسیار بالاست و از آن جا که شرایط کاری پرستاران در این کشور مناسب نیست و از وضعیت اجتماعی خوبی بهره مند نیستند تعداد پرستار در این کشور برای تامین خدمات پزشکی به سالخوردگان و بیماران پایین است . بنابراین دولت در طول چند سال گذشته با افزایش حداقل دستمزد در ژاپن برای بهبود شرایط کار پرستاران در این کشور در حال تلاش است. مقاله کار در ژاپن را بخوانید و با صفر تا صد مهاجرت کاری به این کشور آشنا شوید.

بررسی مهاجرت پرستاران به ژاپن

ژاپن کشوری واقع در اقیانوس آرام در آسیای شرقی و محصور در آب است که با کشور های چین ، کره جنوبی ، کره شمالی ، و روسیه همسایه است . 

جمعیت ساکنین این کشور حدود صد و بیست هشت میلیون نفر است . پایتخت و بزرگترین شهر این کشور توکیو نام دارد ، دیگر شهر های مهم این کشور یوکوهاما ، اوساکا ، ناگویا ، ساپورو و کوبه نام دارد . ژاپن عضو سازمان ملل متحد ، جی 4 ، جی 8 و APEC می باشد . زبان رسمی این کشور زبان ژاپنی و واحد پول آن ین نام دارد .

با توجه به این نکته که ژاپن یکی از پرجمعیت کشور های جهان است و با افزایش جمعیت و افراد سالخورده رویارو است ، نیاز شدیدی به پرستار در بیمارستان ها و کلینیک های آموزشی این کشور احساس می شود . 

بنابراین دولت ژاپن برای تامین نیروی پرستار خود از دیگر کشور های جهان اقدام به جذب پرستار خارجی کرده است . پرستاران خارجی برای کار در ژاپن نیازمند مجوز کار و ویزای کاری طبق برنامه ملی و بین المللی مهاجرت پرستاران به ژاپن هستند . پرستاران خارجی برای مهاجرت و اشتغال در ژاپن باید به زبان ژاپن تسلط داشته باشند و در آزمون برای تعیین صلاحیت خود شرکت کنند .

مراحل دریافت ویزای مهاجرت پرستاران به ژاپن

  1. تأیید این که کار پیشنهادی در ژاپن مطابق با فعالیت مجاز برای فرد صاحب این ویزا است . فعالیت های مجاز تحت ویزای خدمات پزشکی خاص افرادی با مدارک پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، پرستار سلامت عمومی ، دستیار زایمان ، پرستار ثبت شده ، کمک پرستار ، رادیولوژیست ، کار درمان ، فیزیوتراپیست ، بینایی سنج ، و غیره می باشد .
  2. جمع آوری مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای خدمات پزشکی
  3. ارائه درخواست برای ویزای خدمات پزشکی
  4. منتظر تصویب ویزای پزشکی ویزای COE : زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای خدمات پزشکی چهار تا شش هفته است .
  5. دریافت وضعیت اقامت خدمات حقوقی / خدمات حسابداری
  6. درخواست مجوز ورود مجدد به ژاپن برای سفر
مراحل دریافت ویزای مهاجرت پرستاران به ژاپن

شرایط کار پرستاران خارجی در ژاپن

  • متقاضیان مهاجرت پرستاران به ژاپن و استخدام به عنوان پرستار در بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی ژاپن نباید حقوقی کمتر از پرستاران ژاپنی در کار مشابه دریافت کنند . همچنین بایستی قوانین مربوط به حداقل حقوق کارگر ساده در ژاپن نیز رعایت شود تا اعتراضی وجود نداشته باشد.
  • فعالیت به عنوان پرستار در ژاپن باید طی یک دوره زمانی خاص بعد از اینکه متقاضی مدارک تحصیلی خود را دریافت کرد ( مثلا در چهار ، شش یا هفت سال ) انجام شود .
  • متقاضیان کار به عنوان پرستار در مناطقی کار خواهند کرد که برای تامین خدمات پزشکی دشوار هستند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای خدمات پزشکی ژاپن

  • مدرک فارغ التحصیلی در یکی از رشته های ذکر شده در بالا
  • مدارک تضمین کننده فعالیت انجام شده توسط متقاضی ، دوره پیشنهادی برای فعالیت در ژاپن ، موقعیت شغلی و حقوق فرد
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی سلامت پزشکی

مراحل مهاجرت پرستاران به ژاپن

افراد خواهان مهاجرت کاری به ژاپن به عنوان یک پرستار باید مانند دیگر افراد متقاضی مهاجرت کاری برای دریافت ویزای کار در این کشور اقدام کنند.

اولین مرحله از مهاجرت کاری به عنوان یک پرستار به ژاپن ، یافتن کار در یکی از بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی دولتی و یا خصوصی این کشور است.

برای یافتن کار در ژاپن می توان از وب سایت های اینترنتی کاریابی ، صفحات نیازمندی روزنامه ها و جستجو در وب سایت های بیمارستان و کلینیک های این کشور استفاده نمود ، بعد از یافتن کار فرد باید رزومه تحصیلی و کاری خود را ارسال کند.

کارفرما برای قبول مهاجرت پرستاران به ژاپن ، بعد از بررسی رزومه کاری و در صورت تمایل به همکاری با پرستار خارجی برای دریافت مجوز کار او اقدام خواهد کرد.

مدت اعتبار این مجوز کار یک ساله است اما در صورت تمایل کارفرما و نیروی کار قابل تمدید می باشد . بعد از صدور مجوز کار فرد متقاضی کار باید به سفارت ژاپن مراجعه نموده و بعد از ارائه مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای خدمات پزشکی ، برای دریافت این ویزا اقدام کند.

مهاجرت پرستاران به ژاپن

چگونگی استخدام به عنوان پرستار در ژاپن

در طول چند سال گذشته به دلیل افزایش سن و سالخوردگی ساکنین ژاپن آمار جذب پرستار خارجی از سراسر جهان افزایش یافته است و می توان گفت تعداد پرستاران خارجی شاغل در بیمارستان ها و کلینیک پزشکی ژاپن از سال 2011 تاکنون بیش از هفت برابر افزایش داشته است.

فارغ التحصیلان رشته پرستاری با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و یا دکتری پرستاری از سراسر جهان جذب بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی ژاپن می شوند . چرا که ژاپن با کمبود نیروی پرستار مواجه است و به خوبی از مهاجرت پرستاران به ژاپن استقبال می کند.

اگر چه هزاران نیروی کار پرستاری ، پزشکی و دیگر زیر شاخه های سلامت در بیمارستان ها و مراکز پزشکی ژاپن مشغول به کار هستند ، با این وجود فضای خالی برای پرستاران هنوز حس می شود . افرادی که قصد اشتغال به عنوان پرستار در ژاپن را دارند ، باید از اعتبار مدرک تحصیلی خود در این کشور اطمینان حاصل کنند و در آزمون ملی این کشور شرکت نموده و تایید صلاحیت شوند.

مهاجرت پرستاران به ژاپن

درآمد پرستاران در ژاپن

میانگین درآمد سالانه پرستاران در ژاپن:

  • پرستاران ثبت نام شده: 5,560,000 ین (تقریباً 42,000 دلار آمریکا)
  • ماماها: 6,020,000 ین (تقریباً 45,000 دلار آمریکا)
  • پرستاران کمک پرستار: 3,920,000 ین (تقریباً 30,000 دلار آمریکا)

عوامل موثر بر درآمد:

  • سابقه کار: هر چه سابقه کار بیشتر باشد، حقوق نیز بیشتر خواهد بود.
    مهارت‌ها و تخصص‌ها: پرستارانی که دارای مهارت‌ها و تخصص‌های خاص مانند مراقبت‌های ویژه یا بیهوشی هستند، معمولاً حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
  • محل کار: حقوق پرستاران در شهرهای بزرگ مانند توکیو و اوزاکا معمولاً بیشتر از شهرهای کوچکتر است.
  • نوع کارفرما: پرستارانی که در بیمارستان‌های دانشگاهی یا مراکز تحقیقاتی کار می‌کنند معمولاً حقوق بیشتری نسبت به پرستاران شاغل در بیمارستان‌های عمومی دریافت می‌کنند.
  • مزایای شغلی: بسیاری از پرستاران در ژاپن از مزایای شغلی مانند بیمه درمانی، مرخصی استعلاجی و بازنشستگی نیز بهره‌مند می‌شوند.
مهاجرت پرستاران به ژاپن

هزینه زندگی در ژاپن

در اینجا نگاهی به برخی از مهم‌ترین هزینه‌ها در ژاپن می‌اندازیم:

دسته بندیهزینه ماهانه (ین)هزینه ماهانه (دلار آمریکا)
مسکن (آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر)80,000 تا 150,000600 تا 1,100
مسکن (آپارتمان دو خوابه در مرکز شهر)150,000 تا 250,0001,100 تا 1,900
غذا (غذا خوردن در رستوران ارزان)15,000 تا 30,000110 تا 230
غذا (غذا خوردن در رستوران متوسط)30,000 تا 60,000230 تا 450
غذا (پخت و پز در خانه)30,000 تا 40,000230 تا 300
حمل و نقل (گذرنامه ماهانه)6,000 تا 10,00045 تا 75
حمل و نقل (بنزین)4,500 تا 6,00034 تا 45
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *