تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر گویای فرهنگ غنی و گذشته پر فراز و نشیب هلند است ؛ بررسی تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر می ‌تواند بازدید از این کشور را جذابتر کند.

 اگر قصدتان از سفر به هلند دریافت اقامت آن است ؛ پیشنهاد می ‌کنیم مقاله مهاجرت به هلند را مطالعه نمایید تا مسیر درستی را انتخاب نمایید ؛ همچنین کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در طی مهاجرت راهنمای شما خواهند بود.

بازدید از آسیاب های بادی Kinderdijk و Maeslantkering در هوک وان هلند بسیار جالب تر خواهد بود ، اگر در مورد گذشته آن بیشتر بدانید و یا بازدید از شهر های جذاب هلند بسیار هیجان انگیزتر خواهد بود ، در صورتی که تاریخچه آن را بدانید.

همچنین ، بسیاری از مواردی که در گذشته هلند بوده ، در هلند امروزی نیز قابل لمس است ؛ بطور مثال ، ریشه‌ های خانواده سلطنتی هلندی معاصر به قرن شانزدهم باز می‌ گردد و ارزشهای هلندی که امروزه در هلند وجود دارند ، از تاثیرات کالوینیستی سرچشمه گرفته‌ اند ؛ حتی نظام سیاسی هلند ، ریشه در تاریخ گذشته دارد.

درک تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر ، فرهنگ امروز هلند را مشخص می ‌کند و به درک اینکه چرا هلند چنین کشور منظمی است ، کمک خواهد کرد ؛ در ادامه بیشتر با تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر آشنا می‌ شویم.

فهرست مطالب
تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر

هلند قبل از 57 پیش از میلاد

در بررسی تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر به هلند قبل از 57 پیش از میلاد می پردازیم ؛ از 37 هزار سال پیش در منطقه ای به نام هلند ، شاهد آثاری از شکارچیانی هستیم که توانسته اند از آخرین عصر یخبندان جان سالم به دربرند.

آخرین عصر یخبندان که در حدود 11700 سال پیش ، یعنی زمانی که برخی از قبایل پارینه سنگی و میان سنگی وارد هلند شدند ، خاتمه یافت ؛ در این دوره (5000 قبل از میلاد تا 800 قبل از میلاد) ، قبایل زیادی وجود داشته اند ؛ اما اطلاعات کمی درمورد آن ها موجود می باشد.

به تدریج شکارچیان کشاورز شدند و عصر برنز (1800 – 800 قبل از میلاد) به عصر آهن (800 -58 قبل از میلاد) تبدیل شد و گروه های اصلی در هلند ، ژرمن ها در شمال و سلت ها در جنوب بوده اند.

از آثار به جا مانده از تاریخ اولیه هلند می توان به دلمن ها (Dolmens) اشاره کرد ؛ دلمن ها از جمله قدیمی ترین آثار تاریخی در هلند می باشند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

با انتخاب های صحیح مسیر مهاجرت خود را امن و بی دغدغه پیش ببرید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

هلند 57 قبل از میلاد تا 410

57 قبل از میلاد تا 410 عصر روم در تاریخ هلند است و رومی ها تقریبا در هر جای اروپا از جمله هلند امروزی راه یافته بودند.

هر چند که ژولیوس سزار تنها موفق به فتح بخش جنوب راین شده بود ، در بخش شمال راین قبایل مختلف ژرمنی زندگی می کردند ؛ اما هیچ اثر مکتوبی از قبایلی که پیش از اشغال رومیان در هلند زندگی می کرده اند ، هنوز یافت نشده است و از جمله قبایل در شمال راین ، فریسی ها (FRISII) بوده اند.

از دوران روم ، برخی بناها و سکونتگاه های قدیمی رومی نظیر بریتنبورگ در غرب لیدن و دو شهرک اصلی رومی ووربورگ ، والکنبورگ و نایمخن امروزی در هلند قابل مشاهده هستند ؛ نایمخن یکی از نخستین شهر های هلند است که در دوران روم ساخته شد و حقوق شهر را دریافت نمود.

هلند 57 قبل از میلاد تا 410 ​

شورش باتاویان

شورش باتاویان از موارد قابل بررسی در تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر است ؛ از بین تمام قبایل جنوب راین که توسط رومیان تصرف شده بودند ، باتاوی ها کسانی بودند که سعی می کردند ، رابطه خوبی با رومیان داشته باشند ؛ اما در سال 69 شورش باتاویان آغاز شد.

هر چند که این شورش موفق نبود ، اما موجب شهرت آن ها در تاریخ هلند شد ؛ به همین خاطر ، نویسندگان هلندی از قرن 17 و 18 ، باتاوی ها را اجداد هلندی ها می دانسته اند ؛ چرا که مشابهتی بین مبارزات باتاویان با رومی ها و مبارزات هلندی ها با اسپانیایی ها مشاهده می شده است.

به همین خاطر باتاوی کلمه ای است که بیشتر به تاریخ هلند باز می گردد ؛ به عنوان مثال ، در تاریخ استعمار هلند ، هلندی ها این شهر را جاکارتا باتاویا می نامیدند.

سپس باتاوی ها با دیگر قبایل ادغام شدند و فرانک ها را به وجود آوردند و منطقه جنوب راین را در حدود سال 320 پس گرفتند ؛ سپس ، رومیان منطقه را باز پس گرفتنند ، اما فرانک ها اجازه داشتند تا در آن جا زندگی کنند که پس از سقوط امپراتوری روم در سال 395 ، قلمرو خود را گسترش دادند.

هلند قرون وسطی

هلند قرون وسطی

هلند قرون وسطی چه نقشی در تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر داشته است؟ این دوره شامل دوره فریزی ها و فرانک ها می باشد ؛ لذا ، در حدود سال 411 ، بعد از سقوط امپراتوری روم ، دوره مهاجرت بزرگ در اروپای شمالی امروزی آغاز شد که طی آن مهاجران زیادی به شمال هلند آمدند ؛ این مهاجرین بیشتر ساکسون ها ، آنگل ها و جوت ها بودند ؛ اما با این وجود ، اکثریت آن ها به سمت انگلستان رفتند و آنگلوساکسون ها را تشکیل دادند.

مهاجرینی که در شمال هلند باقی ماندند ، به فریزی ها (Frisian) شهرت یافتند ؛ هر چند که آن ها با FRISII ها که در دوران روم در همان منطقه ساکن بوده اند ، ارتباطی نداشته اند ، اما با توجه به این که آنگلوساکسون ها و فریزی ها همان مردم بوده اند ، لذا زبانشان مشابه بوده (انگلیسی قدیم و فریزی قدیم) که این خود توضیحی بر این قضیه است که چرا زبان های انگلیسی مدرن ، فریزی و هلندی دارای شباهت هایی می باشند.

فیزیاها در شمال و بخش ساحلی هلند که در آن زمان به عنوانFrisia یاFrisia Magna شناخته می شد ، ساکن شدند ؛ در این دوره زبان فیزیایی ، زبان گفتاری بوده است.

فرانک ها

در همان زمان ، فرانک ها قلمرو خود را در فرانسه ، بلژیک و آلمان امروزی گسترش دادند ؛ فریزی ها و فرانک ها درگیری های زیادی داشتند و سرانجام فرانک ها توانستند فریزی ها را در سال 785 شکست دهند و هلند را به بخشی از امپراتوری هلند تبدیل سازند.

تقسیمات زبانی نیز در این دوران وجود داشت ؛ به طوری که کسانی که در هلند امروز و شمال بلژیک زندگی می کرده اند ، به زبان فرانکی قدیم (هلندی قدیم) صحبت می کردند و فرانک هایی که در فرانسه امروزی زندگی می کرده اند ، به فرانسوی قدیم گویش داشته اند.

سایر موارد تاثیرگذار بر این بخش از تاریخ هلند

سایر موارد تاثیرگذار بر این بخش از تاریخ هلند شامل موارد زیر خواهند بود:

اطلاع از هزینه های زندگی در هر کشور پیش سفر یا مهاجرت می تواند بسیار مهم باشد ؛ در مقاله هزینه های زندگی در هلند می توانید عوامل تاثیر گذار بر هزینه های زندگی در این کشور را بررسی نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در هلدینگ حقوقی مهاجریت رجبی در ارتباط باشید.

عوامل تاثیر گذار شرح
حمله وایکینگ ها به کشورهای هلند و بلژیک در حدود قرون 9 و 10 این حمله وجود داشته که هر چند هرگز نتوانستند ساکن شوند ، اما مراکز تجاری ایجاد کردند.
هلند بخشی از امپراتوری روم مقدس در قرن 10 و 11 ، هلند بخشی از امپراتوری روم مقدس پادشاه اتو کبیر شد.
جنگ های هوک (Hook) و کود (Cod) دوره نفاق سیاسی که به جنگ های هوک و کود نیز معروف است و بین سال های 1350 و 1490 ، در آن جناح های مختلف کوچک بر سر حقوقی ، به خصوص حق عنوان کنت هلند با هم وارد جنگ شدند.
اتحاد در سال 1433 ، دوک بورگوندی بیش تر بلژیک ، لوکزامبورگ و هلند را که شامل هفده استان بود ، متحد کرد.

هلند بخشی از امپراتوری اسپانیا

چگونه هلند بخشی از امپراتوری اسپانیا شد؟ بخشی دیگر از تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر ، مربوط به این موضوع است ؛ هلند در قرون وسطی توسط دوک بورگوندی اداره می ‌شد ؛ زمانیکه چارلز (دوک بورگوندی در سال 1506) پادشاه اسپانیا شد ، هفده استانی که هلند را تشکیل می ‌دادند نیز بخشی از اسپانیا شدند ؛ استانهای هلند مجاز بودند تا قوانین ، حقوق ، دولتها و سنتهای خود را تحت اداره املاک و مستغلات هلند داشته باشند ؛ اما زمانیکه چارلز ، فیلیپ دوم قدرت را در دست گرفت ، همه چیز شروع به تغییر کرد.

هلندیها از حکومت اسپانیا در زمان پادشاهی فیلیپ دوم چندان راضی نبودند و پروتستانها ، اکثریت جمعیت هلند را در آن زمان تشکیل می ‌دادند ؛ اما این در حالی بوده که پادشاه فیلیپ می خواست تا تمام مناطق تحت فرمانش کاتولیک باشند ؛ وی همچنین بر حقوق و قوانین برابر در همه جای پادشاهی خود اصرار داشت ؛ عمدتا ، به این خاطر که بتواند مالیات بهتری دریافت نماید که این ها جرقه هایی بودند بر شورش و جنگ 80 ساله هلندی ها بر علیه پادشاه فیلیپ دوم.

هر چند که در حقیقت 80 سال جنگ نبوده و بیش تر شبیه به دوره هایی از نبرد بوده که در نهایت آتش بس را به همراه داشته است ؛ لذا ، با معاهده مونستر در 30 ژانویه 1648 نبرد به پایان رسید و در آن استقلال جمهوری 7 استان متحد هلند به رسمیت شناخته شد ؛ اما صلح هلند زیاد بادوام نبود.

با هر هدفی که هلند را انتخاب کرده اید از تحصیل و کار و یا تفریح ، مطالعه مقالات زیر می تواند برای شما مفید باشد.

ویلیام ناسائو

یکی از رهبران جنگ ، ویلیام ناسائو یا William The Silent که بنیانگذار سلطنت هلند یا پدر میهن است ، می باشد و خانواده سلطنتی کنونی هلند از نوادگان ویلیام اورنج – ناسائو هستند ؛ وی در سال 1581 در دلفت ترور شد و پسرش ، موریس ناسائو شاهزاده اورانژ شد.

عصر طلایی هلند

قرن 16 ، به عنوان تاریخ استعمار هلند شناخته می شود و بررسی این دوره به عنوان بخشی از تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر ضروری است ؛ این دوره که با رفاه زیادی برای هلندی ها همراه بوده ، عصر طلایی هلند نیز می باشد ؛ عصر طلایی هلند شامل سال های 1500 تا 1672 است که در این دوران هلند به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد.

کمپانی هند شرقی هلند ، با ادعای مالکیت بر سرزمین های هلند در سراسر جهان پیش می رفت و این نخستین کمپانی چند ملیتی بود که از طریق سهام تامین مالی می شد ؛ همچنین ، برخی از کشورها و شهرهای تحت استعمار هلند شامل سریلانکا (سیلان) ، اندونزی ، نیو آمستردام (نیویورک) ، آفریقای جنوبی ، استرالیا و برزیل بودند اما هر چند که برده داری در هلند غیرقانونی بوده ، کمپانی هلندی هند غربی در کارائیب فعالیت می کرده و نقش عمده ای در تجارت برده داری آفریقا داشته است.

 در طی تاریخ استعمار هلند ، هلندی ها با سایر قدرت های جهانی آن زمان مثل انگلیس ، اسپانیا ، فرانسه و پرتغال وارد جنگ شدند و هر زمان که منطقه ای را فتح می کردند ، برای محافظت از آن ، در آن منطقه قلعه می ساختند که قلعه گاله و جفنا دو نمونه از این قلعه ها در سریلانکا است ؛ همچنین ، برخی از نقاشان دوران طلایی هلند شامل رامبرانت ، یان ورمیر و فرانس هالس می باشند.

عصر طلایی هلند

هلند پس از دوران طلایی (1672 – 1795)

هلند پس از دوران طلایی (1672 – 1795) شامل دوره ضعف کشور هلند است ؛ این طور بیان شده که افول عصر طلایی پس از سال 1672 که به عنوان سال فاجعه بار برای هلند شناخته می شود ، آغاز شده است ؛ در همین زمان جنگ سوم و چهارم انگلیس و هلند شکل گرفت و همچنین جنگ فرانسه و هلند نیز آغاز شد.

این دوره برای هلند ، دوره ای شامل پیمان های صلح ، خیانت ها و افول اقتصادی است ؛ در این دوره ، هلند قدرت خود را در تجارت جهانی از دست داد و این در حالی بود که سایر کشورها شکوفایی شان را آغاز کرده بودند.

تاریخ هلند در زمان فرانسوی ها (1795 - 1815)

تاریخ هلند در زمان فرانسوی ها (1795 – 1815)

تاریخ هلند در زمان فرانسوی ها (1795 – 1815) بخشی دیگر از تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر می باشد ؛ در سال 1795 ارتش فرانسه به هلند حمله کرد و جمهوری باتاوی تاسیس شد ؛ ویلیام پنجم از هلند فرار کرد و به انگلستان رفت و در آن جا مستعمرات هلندی مانند سیلان ، گویان و کیپ را تحویل بریتایا کرد.

همچنین ، دولت وزرا و ادارات دولتی ، تحت سلطه فرانسه شکل گرفتند و بسیاری از ادارات دولتی هلند مربوط به این دوره از تاریخ هلند می باشند.

در سال 1806 ، ناپلئون بناپارت ، جمهوری باتاوی را به پادشاهی هلند مبدل کرد و برادرش لوئی بناپارت را پادشاه خواند ؛ اما ناپلئون از حکومت برادرش راضی نبود ، لذا در سال 1810 ، هلند را به امپراتوری فرانسه ملحق کرد که شامل دوره ای کوتاه بوده است.

سرانجام ناپلئون در سال 1813 عقب نشینی کرد و یک دولت موقت در هلند تشکیل شد ؛ دولت موقت از پسر ویلیام پنجم دعوت کرد تا شاهزاده مستقل موروثی شود ؛ در سال 1815 ، سرزمین های سفلی (هلند و بخشی از بلژیک و لوکزامبورگ) به عنوان پادشاهی متحده هلند به رسمیت شناخته شدند.

پادشاهی متحده هلند (1815 – 1914)

پادشاهی متحده هلند (1815 – 1914) مربوط به این دوره از تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر است ؛ تا به اینجا هلند شامل یک پادشاهی بوده و اکثریت بلژیک نیز بخشی از پادشاهی متحده هلند بوده است ؛ علاوه بر این ، ویلیام اول ، دوک لوکزامبورگ شد و پایتخت های این کشور ، آمستردام و لوکزامبورک بودند.

اما برخی از سیاست های ویلیام ، موجب تضعیف کلیسای کاتولیک شد و او را به شخصی منفور در جنوب تبدیل نمود که این منجر به انقلاب فرانسه در سال 1830 شد و در آن ارتش هلند با بلژیکی ها وارد جنگ شدند ؛ اما در همین سال و با مداخله اروپا ، معاهده صلحی برای جدایی بلژیک و هلند در کنفرانس لندن منعقد گردید ؛ اما هلندی ها پس از این معاهده دوباره برای به دست آوردن لوکزامبورگ و لیمبورگ جنگیدند.

سرانجام ، معاهده نهایی در سال 1839 امضا شد و پس از جدایی بلژیک ، هلند به آرامی شروع به رشد کرد ؛ سپس در سال 1848 ، پس از جنبش های لیبرال این کشور به سلطنت مشروطه تبدیل شد.

هلند در طی جنگ جهانی

هلند در طی جنگ جهانی اول بی طرف ماند ؛ اما با این وجود ، کشور تحت تاثیر جنگ قرار گرفت ؛ کمبود مواد غذایی که به شورش و قاچاق مواد غذایی در هلند ختم می شد ، از نگرانی های اصلی در جنگ جهانی اول در این کشور بوده است ؛ پس از جنگ جهانی اول ، هلند تحت تاثیر رکودی بزرگ قرار گرفت و مانند بسیاری از کشورها ، نرخ فقر و بیکاری در هلند نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت که منجر به بی ثباتی در کشور شد.

در شروع جنگ جهانی دوم در سال 1939 ، با این که هلند اعلام بی طرفی کرده بود ، اما در 10 می 1940 هم مورد حمله آلمان قرار گرفت ؛ آلمانی ها روتردام را بمباران کردند و مرکز شهر تخریب شد ؛ در این جنگ 900 نفر جان باختند و بسیاری هم بی خانمان شدند.

خانواده سلطنتی از هلند فرار کرد و کشور به اشغال آلمانی ها درآمد ؛ هند شرقی هلند نیز تحت تاثیر جنگ قرار گرفت ، چرا که ژاپنی ها قدرت را در دست گرفته بودند و بسیاری از شهروندان هلندی یا افرادی با اجداد هلندی در جاوا (Java) به اردوگاه های کار فرستاده شدند.

هلند در طی جنگ جهانی

آزادی هلند

بخشی از تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر مربوط به 1944 است ؛ در حالی که بخش شمالی کشور تحت اشغال آلمانی ها بود ، بسیاری از مردم از گرسنگی جانشان را از دست دادند.

روز رسمی آزادی هلند 5 می است ؛ اما پس از جنگ کمبود مسکن در هلند زیاد بود و به همین خاطر بسیاری به کانادا ، استرالیا و نیوزلند مهاجرت کردند.

اندونزی نیز پس از جنگ مدعی استقلال شد و هلند در ابتدا با انقلاب اندونزی به مبارزه برخاست ؛ اما پس از فشارهای بین المللی در سال 1949 سرانجام هلند استقلال اندونزی را به رسمیت شناخت.

در سال 1975 سورینام نیز استقلال خود را به دست آورد ؛ هلند به تدریج ، دوباره با شرکت های بزرگی نظیر رویال داچ شل و فیلیپس ، بازسازی خود را آغاز کرد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر

عصر طلایی هلند شامل سال های 1500 تا 1672 است که در این دوران هلند به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد.

هلند در قرون وسطی توسط دوک بورگوندی اداره می ‌شد ؛ زمانیکه چارلز (دوک بورگوندی در سال 1506) پادشاه اسپانیا شد ، هفده استانی که هلند را تشکیل می ‌دادند نیز بخشی از اسپانیا شدند.

از 37 هزار سال پیش در منطقه ای به نام هلند ، شاهد آثاری از شکارچیانی هستیم که توانسته اند از آخرین عصر یخبندان جان سالم به دربرند.

57 قبل از میلاد تا 410 عصر روم در تاریخ هلند است و رومی ها تقریبا در هر جای اروپا از جمله هلند امروزی راه یافته بودند.
هر چند که ژولیوس سزار تنها موفق به فتح بخش جنوب راین شده بود ، در بخش شمال راین قبایل مختلف ژرمنی زندگی می کردند ؛ اما هیچ اثر مکتوبی از قبایلی که پیش از اشغال رومیان در هلند زندگی می کرده اند ، هنوز یافت نشده است و از جمله قبایل در شمال راین ، فریسی ها (FRISII) بوده اند.

 این دوره شامل دوره فریزی ها و فرانک ها می باشد ؛ لذا ، در حدود سال 411 ، بعد از سقوط امپراتوری روم ، دوره مهاجرت بزرگ در اروپای شمالی امروزی آغاز شد که طی آن مهاجران زیادی به شمال هلند آمدند.

تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر شامل موارد جالبی است که با مطالعه آن ها دید تازه ای نسبت به این کشور خواهید یافت ؛ علاوه بر این ، بررسی تاریخ کشور هلند از گذشته تا معاصر ، می تواند برای شما که قصد تحصیل در این کشور زیبا و غنی از فرهنگ و تاریخ را دارید ، بسیار مفید باشد ، در مقاله تحصیل در هلند شرایط تحصیل در این کشور بررسی شده است ؛ همچنین ، با مشاوره های دقیق کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز می توانید مراحل مهاجرت را با خیالی راحت طی کنید.

تاریخ کشورها به هم وابسته و پیوسته اند با مطالعه مقالات زیر تاریخ اروپا را بیشتر درک می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه