تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر

 تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر یکی از جذاب ترین مقاله ها برای مطالعه می باشد، زیرا داستان های زیاد و جذابی را برای تعریف و شرح دارد. 

برخی از شواهد می گویند که این جزیره آخرین مکان بزرگ و قابل زندگی در زمین بود که کشف شد. تصور می شود که بیش از 1000 سال پیش مائوری ها این مکان را پیدا کرده اند، داستان نیوزلند از این زمان آغاز می شود.

افسانه های دیگری وجود دارد که بک کاسف معروف از سرزمین خود حرکت کرده و اولین کسی بوده که به این جزیره وارد شده است، البته می گویند این فرد از هاواییکی آمده اما هرگز این مکان پیدا نشد. این تاریخ به سال های 1320 تا 1350 باز می گردد. این تنها بخشی از داستان های تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر بوده و باقی روایات بسیار بیشتر و جذاب تر می باشند، در ادامه این مقاله با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی 562051 (موسسه حقوقی رجبی 40451) همراه شده تا با تمامی جزئیات تاریخی این کشور آشنا شوید.

زمانی که تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر آشنا شوید باور نخواهید کرد که این کشوربا وضعیت عالی کنونی خود این اتفاقات را پشت سر گذاشته باشد، در صورتی که تمایل به مهاجرت به این کشور را دارید نه تنها مطالعه این مطلب، بلکه مقاله مهاجرت به نیوزلند نیز برای شما مفید خواهد بود.

فهرست مطالب
تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر

مائوری ها در نیوزلند

مائوری ها در نیوزلند در حال حاضر 14% از جمعیت 5 میلیونی آن را تشکیل می دهند، حتی آداب و رسوم و تاریخ آن ها به عنوان بخش اصلی فرهنگ نیوزلند امروزی شمار می رود. داستان سرایی شفاهی بخش مهمی از فرهنگ مائوری هاست، زیرا فرهنگ و تبارشناسی آن ها به طور سنتی نوشته نشده و از طریق اواز و سخنرانی ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شد.

شواهد نشان می دهد که این قوم از تایوان از طریق آسیای جنوب شرقی به ملانزیا مهاجرت کردند و سپس به اقیانوس آرام رفتند و در نهایت نیوزلند را یافتند، دانشمندان این قوم را اولین افراد مستقر شده در این جزیره می دانند که هیچ مدرکی دال بر وجود تمدن پیش از مائوری در این سرزمین وجود ندارد.

نوع رهبری مائوری ها یکی از جذاب ترین بخش های تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر می باشد. سیستم رهبری در این قوم همیشه ارثی بوده و رئیسان برای جلوگیری از جانشینی شدن توسط افراد دیگر باید توانایی های رهبری خود را نشان می دادند. از آن جایی که این جزیره پستانداران خشکی بومی نداشت، پرنداگان و ماهی ها مهم ترین منبع پروتئین مردم بودند و بخش بزرگی از غذای خود را به وسیله کشت کردن به دست می آوردند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت اطلاعات به روز و مفید هنگام مهاجرت با شرکت در جلسات مشاوره شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

ورود اروپایی ها به نیوزلند

اولین ورود اروپایی ها به نیوزلند توسط فرد هلندی به نام آبل تاسمان در سال 1642 میلادی انجام شد و اسم این جزیره را در ابتدا نیوزیلانیا گذاشته اما سپس به نیوزلند تغییر داده شده و اکنون به نام نیوزلند شناخته می شود. پارک آبل تاسمان که در همین کشور قرار دارد برای نشان احترام به این فرد نام گذاری شد.

حدود 100 سال پس از ورود این فرد به نیوزلند کاپیتان جیمز کوک در سال 1769 از این جزیره دیدن کرده و سپس آن را ترک کرد، اما با دستورات سنگین دریاسالاری بریتانیا رو به رو شده و دوباره به نیوزلند بازگشت. این بازگشت باعث ایجاد زمینه ای برای ارتباط های آینده بریتانیا با این کشور بود. از دهه 1790 به بعد، آب های اطراف نیوزلند توسط کشتی های مختلف مورد بازدید قرار گرفتند . خدمه آن ها کالاهای اروپایی از جمله تفنگ و ابزار فلزی را با غذاها، چوب و کتان مائوری مبادله می کردند.

مائوری ها در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر به تاجرانی مشتاق و ماهر شهرت دارند، حتی با وجود تفاوت هایشان با سطوح فناوری، نهادها و حقوق مالکیت با اروپایی ها. خوشبختانه  بیشتر تماس ها بین مائوری ها و اروپایی ها صلح آمیز بوده و فقط برخی درگیری ها مانند قتل کاوشگر فرانسوی وجود داشت.

ورود اروپایی ها به نیوزلند

تحولی بزرگ در سبک زندگی نیوزلندی ها

با آغاز قرن نوزدهم، سکونت گاه های اروپایی با تاسیس ایستگاه های تجاری متعدد، ارتباط خود را با نیوزلندی ها افزایش دادند. دین مسیحیت توسط ساموئل مارسدن در سال 1814 به مردم معرفی شد و در پی آن یک ایستگاه ماموریتی را تاسیس کرد. با ورود دین، تحولی بزرگ در سبک زندگی نیوزلندی ها رخ داده و مائوری ها در مورد شیوه کشاورزی، تجارت اروپایی و نحوه خواندن و نوشتن را آموختند.

زبان نوشتاری این مردم توسط ساموئل لی زبان شناس با کمک از رئیس مائوری یعنی هنگی هیکا شکل گرفت و در این زمان کتاب های مقدس به این زبان ترجمه شده و راه را برای ورود کتاب های جدید و استفاده عموم هموار کرده و تغییری بزرگ را در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر ایجاد و راه تحصیل را برای مردمانش باز کرد و اکنون این کشور یکی از بهترین مقصدها شده، در صورت تمایل مقاله تحصیل در نیوزلند را از دست ندهید.

اولین سکونتگاه اروپایی ها در خلیج رانگیهوا بود که باعث شروع ورود مهاجران به این کشور و خرید تعداد زیادی از زمین ها توسط آن ها شد. با وجود این که مائوری ها در ابتدا با این امر مشکلی نداشته و ارتباط بسیاری خوبی با مهاجران داشتند اما طی گذشت زمان و ایجاد سو تفاهم ها درگیری های تلخی به وجود آمد.

درباره نیوزلند اطلاعات مفیدی در مقالات زیر ارائه شده است.

نیوزلند در جنگ جهانی اول

کشو نیوزلند در جنگ جهانی اول یکی از اعضای مشتاق امپراتوری بریتانیا باقی ماند. حدود 120 هزار نفر برای اعزام به جنگ نام نویسی کردند و 100 هزار نفر در خارج از کشور خود خدمت کردند. این کشور دچار جراحات و تلفات زیادی به اندازه 18 هزار نفر مرده و 41 مرد مجروح را به جای گذاشت. گزارشات حاکی از اسیر شدن حدود 500 سرباز می باشد.

در داخل کشور نیوزلند اختلافات زیادی برای درگیری با این جنگ وجود داشته و هر قشر دارای عقیده بسیار مفتاوتی بودند. جنبش کارگری صلح طلب بوده و با جنگ کاملا مخالف بودند، آن ها این عقید را داشتند که افراد ثروتمند از این ضرر کارگران در جنگ سود می برند.

در این جنگ تعداد بسیاری کمی از زنان وارد جنگ شدند و فقط تعدادی از آن ها به عنوان پرستار در داخل و خارج از کشور در بیمارستان ها خدمت می کردند. 640 نفر به خدمات ملحق شدند و حدود 500 نفر به خارج از کشور رفتند.

نیوزلند تحت فرماندهی منصوب شده توسط بریتانیا

نیوزلند تحت فرماندهی منصوب شده توسط بریتانیا

بین سال های 1840 تا 1856 نیوزلند تحت فرماندهی منصوب شده توسط بریتانیا قرار داشته و اداره می شد. فرماندار به طور هم زمان تنها نماینده رسمی دولت بریتانیا و تنها نماینده رسمی دیدگاه های نیوزلند بود و نقشی دو گانه را ایفا می کرد. وی به شخصه ریاست و اعضای شورای اجرایی را برگزید و در این مقام مشغول به کار شد. تا سال 1854 بدون پارلمان، وزرای دولت در ابتدا عضو پارلمان نبودند و فقط به این فرماندار پاسخگو بودند.

با این حال، مهاجران در این زمان از تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و مصمم بودند تا همان حقوقی را داشته باشند که در بریتانیا از آن برخوردار بودند یعنی انتخاب نمایندگان خود در پارلمان نیوزلند و تشکیل دولتی از اعضای آن. اولین پارلمان نیوزلند در سال 1852 توسط پارلمان بریتانیا و با تصویب قانون اساسی این کشور تشکیل شد.

این مجمع، مجمع عمومی نیوزلند نام داشته و شامل فرماندار، مجلس علیا و مجلس نمایندگان بود. فرماندار نیوزلند با فرمانی در سال 1853 قانون بریتانیا را به اجرا درآورده و در اواخر همان سال رای دهندگان شروع به انتخاب اولین نمایندگان کشور نیوزلند کردند. در آن زمان تنها افرادی که حق رای دادن را داشتند مردان بالا 21 سال از همه قومیت ها بودند، اما باید حتما زمینی را به نام خود می داشتند.

پارلمان کاملا مستقل نیوزلند

در سال 1854 اعضای اولین پارلمان کشور نیوزلند برای اولین بار در پایتخت گرد هم آمدند، با وجود این که کشور دارای یک پارلمان بود اما هنوز پاسخگو نداشت. دولت مسئولیت برخی از قوانین و اقدامات خود را به پارلمان نیوزلند داد تا تمامی بخش های ریشه دار را اصلاح نمایند و وضعیت کشور بهبود یابد. همچنین این اجازه را داد که مسئولیت امور بومی به تدریج از بریتانیا به دولت استعماری منتقل شود که خوشبختانه بخش زیادی از آن محقق شد.

پارلمان در سال 1865 به ولینگتون نقل مکان کرد زیرا اعضای حزب جنوب از سفر طولانی خود با قایق به اوکلند وحشت داشتند. در سال 1867 قانون صلاحیت رای دهنگان عوض شده و مردان می توانستند بدون داشتن مالکیت زمینی مشخص حق رای خود را داشته باشند، البته همچنان محدودیتی وجود داشته که آن ها فقط می توانستند به چهار کرسی مائوری که در آن سال تاسیس شده بود رای دهند.

حق رای به زنان در سال 1893 داده شده و اولین پارلمان در جهان بود که قانونی را تصویب کرد که به زنان حق رای می داد. پارلمان کاملا مستقل نیوزلند در سال 1947 تشکیل شده و این سال به عنوان نشان دهنده استقلال کامل در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر شناخته می شود.

با تاریخ برخی کشورها در مقالات زیر آشنا شوید.

اولین حزب سیاسی نیوزلند

تا دهه 1890 احزاب سیاسی در کشور نیوزلند وجود نداشتند و نمایندگان به طور منفرد می توانستند تاثیر بسیار زیادی را بر کارهای پارلمان بگذارند. اما به مرور زمان رابطه میان مردم و نمایندگان در حال تغییر و افزایش مقدار تنوع در میان رای دهندگان و نمایندگان بود، این تغییرات ناگهانی در اثر افزایش شهر نشینی، صنعتی شدن و ظهور طبقه کارگر بود. نمایندگان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به رای دهندگان خود می کردند و نیاز روز افزون به سازمان سیاسی را تشخیص دادند.

این تحولات اولین حزب سیاسی نیوزلند را در سال 1891 به وجود آورد و در اوایل قرن بیستم احزاب بیشتری نیز تشکیل شدند. در دهه 1930 نیوزلند شامل توسعه سریع یک سیستم منظم دو حزبی بود که شامل احزاب کارگر و ملی می شوند. این سیستم دو حزبی به مدت بیش از 40 سال به کشور خود خدمت کردند. در این مدت مجلش علیا هم مفید تلقی شده و در سال 1951 منسوخ شد.

اتفاقاتی که بعد منسوخ شدن این مجلس رخ داد منجر به درخواست بیشتر مردم برای پارلمانی پاسخگو و نماینده تر شد تا تواند طیف بزرگتری از دیدگاه ها و مطالبات سیاسی را تطبیق دهد. تا سال 1981 هیچ کس در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر از قومیت دیگری به جز اروپایی یا مائوری برای عضویت در پارلمان انتخاب نشده بود. تمامی این اتفاق ها زمینه ساز وضعیت اقتصادی و زندگی کشور است، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مقاله اقتصاد کشور نیوزلند را مطالعه نمایید. مقاله در لینک های بالای همین نوشتار ارائه شده است.

اولین حزب سیاسی نیوزلند

نیوزلند در جنگ جهانی دوم

هنگامی که جنگ جهانی دوم در سال 1939 شروع شد نیوزلندی ها بلافاصله خود را به عنوان دفاع از جایگاه امپراتوری بریتانیا اعلام کردند. این سازمان حدود 120 هزار سرباز داشته که در سراسر دنیا پراکنده بودند و برای کشور خود در مکان های مختلف می جنگیدند. این امر باعث به وجود آمدن دشمنی هایی از سوی کشورهای دیگر با نیوزلند در جنگ جهانی دوم شد.

به علت محدود بودن نیروی انسانی در ابتدای جنگ، لشکر آن منحل شد و افراد به زندگی غیر نظامی خود بازگشتند. اما در سال بعد از آن نیوزلند شروع به تولید انواع مهمات برای دافع خود کرده و قصد کمک به سایر مناطق را نیز داشت. این کشور با وجود جمعیت بسیار کم خود تنوانست حزب کارگر را در قدرت نگه داشته و کشاورزی را گسترش دهد و منابع زیادی از مواد غذایی را برای بریتانیا ارسال کند.

یکی از پر هزینه ترین اقدامات در طول تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر برای این جنگ صرف شده اما در ازای آن تعداد نیروی کار را به مقدار بسیار زیاد به خصوص در بانوان افزایش داد. پس از اتمام جنگ زنان مشاغل مردانه و جنگ را رها کرده و به شغل دیگری مشغول شدند، به این ترتیب تعداد زنان شاغل در نیوزلند افزایش یافت.

افزایش مشروعیت نظام سیاسی در نیوزلند

افزایش مشروعیت نظام سیاسی در نیوزلند

در حال حاضر فشار بر پارلمان برای اصلاح نظام انتخاباتی خود افزایش یافته است. یک کمیسیون سلطنتی این موضوع را بررسی کرده و در سال 1986 توصیه کرد که کشور نیوزلند سیستم انتخاباتی ترکیبی از نمایندگان تناسبی MMP را معرفی نماید. این موضوع برای احزاب کوچکتر بسیار مفید و منصفانه تر خواهد بود زیرا امکان نمایندگی های بیشتر و افزایش مشروعیت نظام سیاسی در نیوزلند را فراهم می کند.

پس از یک همه پرسی در سال 1993 MMP تصویب شد. از زمان معرفی آن تا کنون در هر انتخابات حدود 120 عضو از پنج تا هشت حزب به پارلمان راه یافته اند، در نتیجه پارلمان بسیار نماینده تر شده است. از سال 2020 تا کنون نیمی از این پارلمان را بانوان تشکیل داده اند و از 15 نماینده یک نفر آسیایی می باشد.

تحت MMP از 1996 تا 2020 هیچ حزبی نتوانست کرسی های کافی برای حکومت خود بیابد و دولت ها اکثرا از طریق توافقات بین احزاب تشکیل می شوند. پارلمانی که در سال 2020 به عنوان پنجاه و سومین پارلمان انتخاب شد، اولین پارلمان تحت رهبری MMP در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر است. از تغییرات بسیار مشاهده شده تا کنون می توان به رونق بیشتر بازار کار اشاره کرد، مقاله کار در نیوزلند برای آشنایی شما با این روش مهاجرت قرار داده شده، همچنین می توانید با مشاورین با تجربه هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی به راحتی اقدام نمایید.

خلاصه ای از تاریخ کشور نیوزلند

کشور نیوزلند اکنون با 5 میلیون جمعیت یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و اقامت به شمار می آید، زیرا دارای اقتصاد بسیار قوی و رفاه بسیار مناسبی است. اکنون که با تاریخ نیوزلند از گذشته تا معاصر به طور دقیق آشنا شدید . جدول زیر شامل خلاصه ای از تاریخ کشور نیوزلند که تا کنون به آن پرداختیم می باشد:

سال (پس از میلاد) رخداد
800 اولین پلینزی ها وارد نیوزلند شدند.
1642 آبل تاسمان اولین اروپایی است که این کشور را دیده است.
1769 کاپیتان جیمز کوک اولین اروپایی است که به کاوش در نیوزلند پرداخته است.
1809 اولین مهاجران اروپایی به راسل رسیدند.
دهه 1830 سکونتگاه های اروپایی اولیه از نظر اندازه رشد می کنند.
1840 روسای مائوری معاهده وایتانگی را امضا می کنند. اوکلند پایتخت می شود. استعمارگران شرکت نیوزلند به ولینگتون می رسند و شهرک هایی را ایجاد می کنند.
1865 ولینگتون پایتخت نیوزلند می شود.
1918-1919 آنفلوانزا 6700 نفر را می کشد.
1939 جنگ جهانی دوم شروع می شود.
1947 نیوزلند کاملاً مستقل می شود.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر

بله، این کشور یکی از اعضای مشتاق در کنار بریتانیا باقی ماند و با دشمنان آن جنگید.

تئوری های زیادی در رابطه با اولین فردی که این جزیره را کشف کرد وجود دارد اما دانشمندان مائوری ها را اولین افراد سکونت یافته در نیوزلند می دانند.

 اولین حزب این کشور در سال 1891 ایجاد شد که یکی از بزرگترین تغییرها در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر شناخته می شود.

 آبل تاسمان اولین فرد اروپایی در تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر است که به این جزیره وارد شد.

 سال 1947 به عنوان سال استقلال نیوزلند شناخته می شود.

در این مقاله کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شرح تمامی اتفاقات تاریخ کشور نیوزلند از گذشته تا معاصر پرداخته اند. در صورت نیاز به راهنمایی با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس بگیرید. همچنین مقاله بهترین کشورها برای زندگی را مطالعه کنید تا گزینه های خوب مهاجرت را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه