اقتصاد کشور نروژ

اقتصاد کشور نروژ ، اقتصادی سالم ، توسعه یافته و در حال رشد است ، اگر قصد کار در این کشور را دارید مقاله امروز که مربوط به اقتصاد کشور نروژ است را از دست ندهید ، ما در گروه وکلای شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تمامی اطلاعات در مورد این کشور را در اختیار شما قرار می دهیم.

اقتصاد کشور نروژ تا حد زیادی به ثروت صنعت نفت مهم خود وابسته است ، بنابراین ، در اواخر دهه 1980 با کاهش قیمت نفت ، کاهشی را تجربه کرد ، اما در اواخر دهه 1990 به شدت بازگشت کرد و از افزایش تولید و قیمت ‌های بالاتر سود برد.

اقتصاد کشور نروژ به طور سنتی مبتنی بر جوامع کشاورزی محلی همراه با انواع دیگر صنعت ، اساساً ماهیگیری ، شکار ، چوب و الوار همراه با ناوگان تجاری داخلی و بین المللی بود ، به دلیل شرایط آب و هوا ، جوامع در شمال و غرب بیش از جوامع جنوب و شرق که عمدتاً متکی به کشاورزی بودند به ماهی و تجارت خارجی وابسته بودند ، تولیدات کشاورزی ، صید ماهی و جنگ برای موج های اقتصاد قبل از استقلال تعیین کننده بودند.

همچنین توصیه می کنیم با مراجعه به مقاله کار در نروژ در اینباره نیز اطلاعات کاملی به دست آورید تا پس از مهاجرت و جا به جایی به این کشور بتوانید به راحتی شغل مناسب و مورد علاقه خود را یافته و درآمد قابل قبولی کسب نمایید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور نروژ
نمایش ویدیو درباره اقتصاد کشور نروژ

اهم مطالب این مقاله را روناک ، همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجریت رجبی برای شما بازگو کرده ، فایلها کمتر از دو دقیقه زمان شما را می گیرد ؛ ویدئو و فایل پادکست را ببینید و بشنوید تا با اقتصاد کشور نروژ بیشتر آشنا شوید.

پادکست اقتصاد کشور نروژ

تاریخ اقتصادی کشور نروژ

در طول دهه های آخر قرن هجدهم ، تاریخ اقتصاد نروژ همراه با اولین دوره لیبرالیسم شکوفا شد ، تجارت خارجی ماهی و الوار قبلاً برای قرن ها برای اقتصاد کشور نروژ مهم بود و اکنون ناوگان تجاری به سرعت در حال رشد بود.

برگن ، واقع در ساحل غربی ، شهر بزرگ ، دارای دفتر هانسی و یکی از بزرگترین بنادر کشورهای شمال اروپا برای تجارت داخلی و خارجی بود.

هنگامی که نروژ در سال 1814 استقلال خود را از دانمارک به دست آورد ، پس از یک اتحادیه فشرده که 417 سال را در بر می گرفت ، یک کشور برابری طلب معمولی با درجه بالایی از تامین خود از کشاورزی ، ماهیگیری و شکار بود که بر اساس سرشماری‌ های جمعیتی سال‌های 1801 و 1815 ، بیش از نود درصد از جمعیت 0.9 میلیون نفری در مناطق روستایی ، عمدتاً در مزارع کوچک زندگی می‌کردند.

این مجموعه ، به استثنای معدود ، نرخ های رشد ثابت را با نوسانات اندک نشان می دهد ، با این حال ، رشد اقتصادی به عنوان یک فرآیند کم و بیش مستمر در دهه 1840 آغاز شد ، همچنین می توان نتیجه گرفت که روند رشد در طول سه دهه آخر قرن نوزدهم کند شده است ؛ سال‌های 1914-1945 بی‌ثبات ‌تر از هر دوره دیگری بود ، در حالی که نرخ رشد چشمگیر و ثابتی تا اواسط دهه 1970 و از آن به بعد رشد آهسته ‌تری داشت.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کارشناسان هلدینگ رجبی بهترین اطلاعات لازم در رابطه با اقتصاد نروژ را به شما انتقال خواهند داد.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تولید ناخالص داخلی نروژ

نروژ کشوری ثروتمند است که یکی از بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان را دارد (در سال 2021 توسط صندوق بین المللی پول 69171 دلار آمریکا PPP برآورد شده است) ، این کشور همچنین در رتبه بندی شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در صدر قرار دارد ، نرخ بیکاری در سال 2021 فقط اندکی رشد کرد (4.3٪) که در حال حاضر از سطح قبل از همه گیری فراتر رفته است.

در راستای بهبود اقتصادی ، اشتغال قرار است به افزایش خود ادامه دهد ، در حالی که نرخ بیکاری باید به 4 درصد در سال جاری و 3.9 درصد در سال 2023 کاهش یابد ؛ کل تولید ناخالص داخلی نروژ (GDP) اقتصاد نروژ در سال 2014، 499 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2015 ، 70000 دلار بود ، صنعت خدمات 52.7 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و پس از آن صنعت (45.1 درصد) و کشاورزی (2.2 درصد) قرار دارند

از 2.8 میلیون نفر نیروی کار ، تقریباً 76٪ در بخش خدمات ، 21.1٪ در بخش صنعت و 2.9٪ در بخش کشاورزی کار می کنند ، سایر بخش‌های مهم در اقتصاد اینجا فرآوری مواد غذایی ، کشتی ‌سازی ، کشتی ‌رانی ، مواد شیمیایی، محصولات کاغذی ، فلزات ، چوب و منسوجات است ، نرخ بیکاری نروژ 4.3 درصد است ، علاوه بر این ، دارای 55 میلیارد دلار ذخایر خارجی و رتبه اعتباری AAA Standard & Poor’s است.

تولید ناخالص داخلی نروژ
بخش های اصلی صنعت نروژ

The Main SectorsOf Norwegian Industry

بخش های اصلی صنعت نروژ

کشاورزی یکی از بخش های اصلی صنعت نروژ است که 1.9٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و 2٪ از نیروی کار را استخدام می کند ، ماهیگیری یک فعالیت مهم است زیرا نروژ پس از چین دومین صادرکننده غذای دریایی در جهان است ؛ یارانه های کشاورزی بسیار قابل توجه است ، این کشور دارای 38713 مزرعه کشاورزی است و در محصولات دامی بیش از حد خودکفا است و دام یکی از محصولات عمده کشاورزی است ؛ با این حال نروژ همچنان به واردات محصولات غلات (لوبیا ، سویا ، گندم ، کلزا و موز) وابسته است ، حدود 39 درصد از کل مساحت نروژ را جنگل ها پوشانده است که در مجموع 12.6 میلیون هکتار است.

صنعت 19.4 درصد از نیروی کار را استخدام می کند و 25.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، اقتصاد کشور نروژ به منابع طبیعی و منابع انرژی آن (نفت ، گاز ، انرژی هیدرولیک ، جنگل ها و مواد معدنی) وابسته است ؛ رانت نفت که زمانی بر تولید ناخالص داخلی تسلط داشت ، اکنون کمتر از 4 درصد تولید ناخالص داخلی را تأمین می کند که بسیار کمتر از سطح اوج آن در سال 2000 است.

تولید به تنهایی 6.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، کشتی سازی ، فلزات ، خمیر چوب و کاغذ ، صنایع شیمیایی ، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی صنایع اصلی تولیدی نروژ را تشکیل می دهند ، نروژ همچنین دارای یکی از بزرگترین و مدرن ترین ناوگان در جهان است.

خدمات در اقتصاد نروژ

بخش خدمات اقتصاد کشور نروژ بسیار توسعه یافته است ؛ بیش از سه چهارم جمعیت (5/78 درصد) را استخدام می کند و 4/60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، سهمی که در سال های اخیر رو به افزایش بوده است ، بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) ، سفر و گردشگری در نروژ به طور مستقیم و غیرمستقیم تقریباً 4.6٪ از تولید ناخالص داخلی را در سال 2020 ایجاد کرد.

بخش بانکداری اقتصاد کشور نروژ متشکل از 134 بانک است که از این تعداد 118 بانک محلی و 16 شعبه بانک خارجی تشکیل شده است ، سهم بازار شرکت ‌های تابعه و شعب بانک‌ های خارجی در بازار خرده ‌فروشی و شرکت ‌های داخلی به ترتیب ۲۴ و ۳۸ درصد بود.

اقتصاد کشور نروژ

منابع و قدرت در نروژ

منابع و قدرت در نروژ بسیار متفاوت است ، در اواسط دهه 1990، نروژ به دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان (پس از عربستان سعودی) تبدیل شد و در اوایل قرن بیست و یکم یکی از مهمترین صادرکنندگان نفت جهان باقی ماند ، اولین کشف تجاری مهم نفت در فلات قاره نروژ در میدان Ekofisk در دریای شمال در اواخر سال 1969 انجام شد ، درست زمانی که شرکت های نفتی خارجی پس از چهار سال حفاری اکتشافی در شرف تسلیم شدن بودند ، تشدید اکتشاف ذخایر را سریعتر از تولید افزایش داد.

با این وجود، تا اواسط دهه 1990 حدود نیمی از درآمدهای صادراتی و حدود یک دهم درآمدهای دولت از نفت و گاز فراساحلی حاصل می شد ، درآمدهای صادراتی نفت و گاز تا اواسط دهه اول قرن بیست و یکم افزایش یافت ، زمانی که تا حدودی کاهش یافت.

در دهه اول قرن بیست و یکم ، درآمد نفت و گاز حدود یک پنجم کل درآمد دولت را تشکیل می داد ، تولید نفت در سال 2001 به اوج خود رسید ، اما در دهه دوم قرن بیست و یکم ثابت ماند ، در حالی که تولید گاز طبیعی از سال 1993 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بیش از یک چهارم سرمایه گذاری عظیم انجام شده در عملیات دریایی نروژ در اواسط دهه 1990 به سمت توسعه میدان ترول در غرب برگن ، یکی از بزرگترین میادین گازی فراساحلی که تا کنون کشف شده است ، انجام شد.

برق آبی نروژ

حدود نیمی از 65000 دریاچه بزرگ نروژ در ارتفاعات حداقل 1650 فوتی (500 متری) قرار دارند ، حدود یک پنجم کشور در ارتفاع 2950 فوتی (900 متری) یا بیشتر از سطح دریا قرار دارد و بادهای غالباً غربی بارندگی فراوانی را ایجاد می کنند.

در نتیجه برق آبی نروژ دارای پتانسیل عظیمی است ، تخمین زده می شود که تقریباً یک سوم این پتانسیل از نظر اقتصادی قابل بهره برداری است که بیش از سه پنجم آن تا پایان قرن بیستم توسعه یافته بود ؛ ایستگاه های برق آبی تقریباً تمام نیازهای مصرف برق نروژ را برآورده می کنند.

در آغاز قرن بیست و یکم ، تولید سرانه برق آبی نروژ بالاترین میزان در جهان بود و انرژی های تجدیدپذیر بیش از سه پنجم کل انرژی مصرفی این کشور را تشکیل می دادند ؛ در اعماق آبدره های Vestlandet بسیاری از بزرگترین کارخانه های ذوب نروژ قرار دارند که در آنجا برای بهره برداری از منابع عظیم برق آبی منطقه ساخته شده اند.

الکترومتالورژی نروژ

بخش قابل توجهی از تولید برق این کشور توسط صنعت الکترومتالورژی آن که بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در اروپا است ، استفاده می شود ، نروژ همچنین تا اوایل قرن بیست و یکم یک تولیدکننده مهم منیزیم بود ، زمانی که ناتوانی این کشور در رقابت موثر باعث شد تا از بازار جهانی خارج شود.

نروژ علاوه بر اینکه یکی از صادرکنندگان پیشرو فلزات در جهان است ، یک تولید کننده قابل توجه آلیاژهای مبتنی بر آهن است ، بزرگترین ذخایر ایلمنیت (سنگ تیتانیوم) اروپا در جنوب غربی نروژ واقع شده است.

این کشور یکی از تولیدکنندگان اصلی الیوین در جهان و تامین کننده مهم سینیت نفلین و سنگ ابعاد (به ویژه لارویکیت) است ، پیریت ها و مقادیر کمی مس و روی نیز استخراج می شود و زغال سنگ در سوالبارد استخراج می شود.

معدن و تولید نروژ

معدن و تولید نروژ (به استثنای فعالیت های نفتی) بین یک پنجم تا یک چهارم درآمد صادراتی این کشور را تشکیل می دهد ، فلزات و مهندسی دو زیر گروه اصلی هستند که هر کدام بیش از یک دهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می دهند.

سطح سرمایه گذاری مرتبط با نفت برای صنعت مهندسی که حدود یک سوم نیروی کار تولیدی را در آغاز قرن بیست و یکم تشکیل می داد ، بسیار مهم است ، با شروع کاهش کشتی سازی سنتی در سال 1980 ، اهمیت تولید تجهیزات برای صنعت نفت افزایش یافت.

کشتی های تدارکاتی و سکوهای حفاری نیمه شناور به سرتاسر جهان صادر می شوند و سکوهای تولید Condeep طراحی شده توسط نروژ به خوبی برای دریاهای مواج در سواحل نروژ مناسب هستند.

در فیلمی که مشاهده می نمایید ، تیم کارشناسی هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی وبیناری با موضوع مهاجرت و چالش های پیش رو را برای شما عزیزان همیشه همراه تهیه و ضبط کرده اند ؛ مشاهده این محتوا می تواند اطلاعات بسیار مهم و بسیار کاربردی در رابطه با چالش های مهاجرتی برای ایرانی ها در اختیار شما قرار دهد.

 

تجارت خارجی نروژ

نروژ دارای اقتصاد بسیار باز است و تجارت خارجی نروژ 65.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، به طور سنتی ، این کشور محصولات انرژی بر خود را صادر می کند و اقلام با تکنولوژی بالا را وارد می کند ، این کشور در بین 20 صادرکننده برتر نفت و دومین صادرکننده گاز طبیعی و غذاهای دریایی در جهان است.

تجارت خارجی ، به شکل کالاهایی که عمدتاً به اروپای غربی صادر می شود یا خدمات حمل و نقل در سراسر جها ن، بیش از دو پنجم درآمد ملی نروژ را تشکیل می دهد ، صنعت پررونق نفت نروژ علیرغم برخی کاهش ها در بخش های تولیدی و کشاورزی ، تراز پرداخت های مثبت قوی را برای اقتصاد ملی تضمین کرده است ؛ بخش عمده ای از صادرات نفت نروژ به کشورهای اتحادیه اروپا می رسد ، سایر صادرات مهم ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل ، فلزات و محصولات فلزی و ماهی است.

به طور کلی ، اقتصاد کشور نروژ در میان 25 صادرکننده بزرگ جهانی (به استثنای تجارت بین اتحادیه اروپا) قرار دارد ، نفت و گاز نفت حدود نیمی از کل صادرات را تشکیل می دهد ، غذاهای دریایی نیز از جمله محصولات صادراتی (7.6 درصد) است ، واردات توسط اتومبیل های موتوری (7٪) ، نفت تصفیه شده و تجهیزات پخش هدایت می شود.

شرکای اصلی تجاری اقتصاد کشور نروژ عموماً کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

تجارت نروژ در دوران کرونا

مازاد تجاری اقتصاد کشور نروژ قابل توجه است بحران جهانی ناشی از کووید-19 و کاهش قیمت انرژی ، کل صادرات به 84.4 میلیارد دلار در سال 2020 (-7.9٪) کاهش یافت و واردات فقط به طور جزئی کاهش یافت (80.4 میلیارد دلار، -5.7٪).

صادرات خدمات اقتصاد کشور نروژ در مقابل 35.8 میلیارد دلار واردات به 35.4 میلیارد دلار رسید ، در نتیجه ، تراز تجاری کلی در سال 2020 برای اولین بار در 30 سال گذشته منفی بود (-0.4٪ از تولید ناخالص داخلی – بانک جهانی) ، طبق داده های اولیه آمار نروژ ، در یازده ماهه اول سال 2021 ، مجموعاً 1196 میلیون کرون صادرات (+70 درصد سالانه) بوده است ، در حالی که واردات به 770 میلیون کرون (9.9 درصد سالانه) رسیده است.

یکی از راه های مهاجرت به نروژ برای علاقمندان مهاجرت کارآفرینی در کشورمان ، سرمایه گذاری و ثبت شرکت در نروژ می باشد ، شما عزیزان می توانید با کمک مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به راحتی اقامت کاری نروژ را از طریق خود اشتغالی به دست آورید.
همین حالا برای کسب اطلاعات بیشتر مشاورین این موسسه معتبر را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام دنبال کنید و به مطالعه مقالات مشخص شده بپردازید تا مهاجرت به این کشور و کارآفرینی در آن را کاملا بشناسید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

سوالات خود در زمینه اقتصاد نروژ را هنگام تماس و یا در جلسات مشاوره با کارشناسان ما مطرح نمایید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آینده اقتصاد کشور نروژ

آینده اقتصاد کشور نروژ

اقتصاد کشور نروژ با چالش های جدی مواجه است ، لازم است بدانید هزینه های زندگی در نروژ کمی بالا است و بیشتر نیروی کار در صنعت نفت متمرکز است که بر نیروی کار غیر ماهر تأکید دارد.

اقتصاد کشور نروژ به دلیل اتکای خود به نفت ، پس از اتمام ذخایر ، قادر به حفظ کیفیت بالای زندگی و موفقیت اقتصادی خود نخواهد بود ؛ به دلیل این اتکا به منابع تجدید ناپذیر و نیروی کار غیر ماهر ، رشد اقتصادی در برابر هرگونه رکود در بازار جهانی آسیب پذیر است.

در دهه 1970 ، جهان افزایش قیمت نفت را تجربه کرد که به نفع اقتصاد کشور نروژ بود ، به همین دلیل ، دولت هیچ دلیلی برای سرمایه گذاری و تشویق رشد تجارت خصوصی نداشت ، با این حال ، در چند سال گذشته ، هم دولت ‌های فدرال و هم دولت‌ های محلی برای افزایش صنایع خصوصی که بر تولید و بهره‌ برداری نفت متمرکز نیستند ، کار کرده‌اند ، تمرکز اصلی آینده اقتصاد نروژ بر صنعت فناوری پیشرفته است ، سرمایه گذاری های عمومی در مراکز تخصصی ، به ویژه در بیوتکنولوژی سرطان در اسلو انجام شده است.

سوالات پر تکرار اقتصاد نروژ

شاید مطلع باشید که اقتصاد کشور نروژ بر پایه نفت این کشور متکی است که همین موضوع باعث شده که تغییرات در قیمت این کالا بر میزان درآمد و اقتصاد این کشور تاثیر بالایی بگذارد.

نروژ کشوری ثروتمند است که یکی از بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان را دارد که این موضوع این کشور را به یکی از کشورهای پر رفاه و آسایش جهان مبدل ساخته است که در شاخص های رفاهی و درآمدی در میان کشورهای برتر جهان قرار می گیرد.

کشاورزی یکی از بخش های اصلی و مهم در صنعت نروژ است که نزدیک به 1.9٪ از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد وپس از آن ماهیگیری یک فعالیت اصلی در نظر گرفته می شود که نروژ را پس از چین دومین صادرکننده غذای دریایی در جهان می کند.

باید بگوییم که بخش خدمات در کشور نروژ بیش از 75 درصد از جمعیت کاری این کشور را در استخدام خود داد و نزدیک به 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

جالب است بدانید که معادن در نروژ نزدیک به 25 درصد از صادرات این کشور به خارج را تشکیل می دهند.

حال که در مورد اقتصاد کشور نروژ اطلاعات کسب کردید می توانید با کار و تحصیل در نروژ آینده خود و خانوادیتان را تغییر دهید ، انتخاب این کشور برای زندگی کاری بسیار عاقلانه می باشد ، ما اطلاعات لازم در زمینه های مهاجرتی متفاوت به این کشور را در مقالات مشخص شده در سایت قرار داده ایم تا اطلاعات لازم را از طریق آنان دریافت کنید ، همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی همراه باشید.

با مطالعه مقالات زیر ، اقتصاد کشور نروژ را با اقتصاد سایر کشورهای جهان مقایسه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه