اقتصاد کشور پرتغال

اقتصاد کشور پرتغال ، اقتصادی پویا است که از گذشته تا امروز دور دستخوش تغییرات زیادی شده است ، ما در این مقاله که توسط مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) نوشته شده است سعی داریم تا اقتصاد کشور پرتغال را بررسی کنیم ، پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

زمانی که امپراتوری استعماری پرتغال در آسیا ، آفریقا و آمریکای جنوبی در اوج بود ، پرتغال ثروتمندترین کشور جهان بود ، از آنجایی که این ثروت برای توسعه زیرساخت های صنعتی داخلی مورد استفاده قرار نگرفت ، پرتغال به تدریج به یکی از فقیرترین کشورهای اروپای غربی در قرن 19 و 20 تبدیل شد.

از اواسط دهه 1970 ، پس از انقلاب پرتغال ، اقتصاد کشور پرتغال به سمت اروپا تغییر جهت داد ، در سال 1986 پرتغال به جامعه اقتصادی اروپا پیوست ، که باعث رشد اقتصادی قوی و پایدار شد.

مشابه اقتصاد سایر کشورهای اروپای غربی ، اقتصاد کشور پرتغال اکنون تحت سلطه خدمات است ، بخش تولید سهم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد ، در حالی که تولید کشاورزی نسبتاً کوچک است و کمتر از 3 درصد تولید را تشکیل می دهد ، در اوایل قرن بیست و یکم ، رشد اقتصادی استانداردهای زندگی را به طور چشمگیری بهبود بخشید ، درآمدها را افزایش داد و بیکاری را کاهش داد.

برای کسب اطلاعات در مورد هزینه های زندگی در پرتغال به مقاله لینک شده در سایت شرکت مهاجرتی رجبی مراجعه کنید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور پرتغال

بخش کشاورزی در اقتصاد پرتغال

بازده محصول و بهره وری حیوانات در پرتغال به دلیل سرمایه گذاری کم کشاورزی ، مکانیزاسیون کم ، استفاده کم از کودها و سیستم تکه تکه مالکیت زمین بسیار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است ؛ محصولات اصلی کشت شده در بخش کشاورزی در اقتصاد پرتغال غلات (گندم ، جو، ذرت و برنج) ، سیب زمینی ، انگور ، زیتون و گوجه فرنگی است.

از سال 1999 ، کشاورزان پرتغالی ذرت اصلاح شده ژنتیکی را کاشتند ، پرتغال یکی از بزرگترین صادرکنندگان رب گوجه فرنگی در جهان است و یکی از صادرکنندگان پیشرو در شراب است.

در سرزمین اصلی پرتغال ، که در آن نزدیک به 50 منطقه شراب مشخص شده وجود دارد ، انگورکاری یک فعالیت غالب است ، بسیاری از مردم نیز در این صنعت در جزیره مادیرا کار می کنند ، جایی که سرمایه گذاری در تکنیک های شراب سازی شهرت شراب مادیرا را حفظ کرده است.

در اقتصاد کشور پرتغال محصولات جدیدتر شامل آفتابگردان است و پرتغال نیز مقادیر زیادی میوه (پرتقال و سیب) تولید می کند ؛ صادرات محصولات کشاورزی این کشور به جبران هزینه های گندم و گوشت وارداتی کمک می کند ؛ نزدیک به یک سوم از مساحت پرتغال برای کشاورزی استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صنایع مناسب برای کار در پرتغال مقاله لینک شده را بخوانید و با برترین مشاغل ه آشنا شوید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شماره تماستان را درج کرده و سوالات مهاجرتی خود را از مشاوران حرفه ای ما بپرسید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نقش جنگلداری در اقتصاد پرتغال

نقش جنگلداری در اقتصاد پرتغال مزارع کوچک غالب هستند ، به ویژه در شمال ، تعداد زیادی مزارع پراکنده تشکیل شده اند تا امکان کشاورزی یکپارچه و چرخش منطقی محصول را فراهم کنند ، در جنوب (به جز منطقه آلگاروه) قبل از سال 1975 ، کشت فشرده توسط سیستم latifúndios یا املاک بزرگ ، که متعلق به مالکان غایب بودند که هیچ علاقه ای به سرمایه گذاری سرمایه در ماشین آلات ، کودها و سایر موارد نداشتند ، جلوگیری شد.

گوسفند ، خوک و گاو از جمله دام های پیشرو در این کشور هستند ، لبنیات و تولید پشم به اقتصاد کشور پرتغال کمک می کند ، اگرچه اهمیت نسبی آنها در منطقه متفاوت است.

حدود دو پنجم پرتغال جنگلی است و اکثر جنگل های آن متعلق به خصوصی است ، بیشتر نواحی کوهستانی برای جنگلداری مناسب هستند و تقاضا برای محصولات جنگلی از ربع آخر قرن نوزدهم تلاش های قابل توجهی را برای احیای جنگل در مناطقی که محصول کم است و فرسایش شدید است ، برانگیخته است.

نقش جنگلداری در اقتصاد پرتغال

صنعت خمیر و کاغذ سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد ، پرتغال یکی از تولیدکنندگان پیشرو چوب پنبه است که به صادرات قابل توجهی تبدیل شده است ؛ مزارع اکالیپتوس حدود یک هفتم زمین های جنگلی را پوشش می دهد و کاج نیز مهم است.

یکی از بهترین راه های مهاجرت به این کشور ، تحصیل در پرتغال است که با این راه می توانید حین تحصیل در این کشور کار کنید و از بهترین دانشگاه های این کشور فارق التحصیل شوید.

ماهیگیری در کشور پرتغال​

Fishing Portugal

ماهیگیری در کشور پرتغال

خط ساحلی طولانی پرتغال و فراوانی ماهی در آب های اطراف آن باعث توسعه صنعت ماهیگیری در کشور پرتغال شده است ، در میان حدود 70 گونه ساردین ، ماهی خال مخالی و هیک صید شده در نزدیکی سواحل ، ماهی تن از آزور ، ماهی غلاف از مادیرا و ماهی کاد از اقیانوس اطلس شمالی هستند که با هم سهم بزرگی در تامین مواد غذایی دارند ، بندر Leixões در شمال ، Peniche و Setúbal در غرب و Portimão و Olhão در Algarve از جمله مراکز اصلی شیلات هستند ، با این حال ، در مقایسه با سایر کشورهای ساحلی اروپا (به عنوان مثال ، نروژ و دانمارک) ، صید نسبتاً کم است و صنعت ماهیگیری قادر به تامین نیاز داخلی نیست. 

در اقتصاد کشور پرتغال صنعت ماهیگیری که با رقابت شدید بین المللی روبرو بود و قایق های قدیمی و کوچک در معرض آسیب قرار داشت ، در اواسط دهه 1980 دچار افت شدید شد ، با بودجه اتحادیه اروپا برای کشتی‌های ماهیگیری جدید ، برنامه‌ای برای نوسازی ، موافقت‌نامه‌های جدید اتحادیه اروپا و موافقت ‌نامه ‌های دوجانبه و تأسیس مدارس آموزشی بندر دریایی ، صنعت ماهیگیری در دهه 1990 احیا شد و محصولات آن به سراسر جهان صادر شد.

در اقتصاد کشور پرتغال حدود یک چهارم ماهی های مصرف شده در عمدتاً از ایسلند (کد ماهی) ، نروژ (کاد خشک) و روسیه (ساردین) وارد می شود ، صدف ، سيم ، باس دريايي و قزل آلا در مصب جزر و مدي پرورش مي يابند.

اگر در حال بررسی وضعیت اقتصادی اروپا هستید ، می توانید با موفق ترین شرکتها و بانکهای برخی از کشورهای اروپایی هم آشنا شوید.

Resources Portuguese economy

منابع اقتصاد کشور پرتغال

در منابع اقتصاد کشور پرتغال تنگستن ، قلع ، کروم و سایر فلزات آلیاژی در مقادیر تجاری استخراج می شوند و بیشتر تنگستن صادر می شود ، سنگ های زینتی و صنعتی ، به ویژه سنگ مرمر ، به صادرات قابل توجهی تبدیل شده اند ، زغال سنگ استخراج شده در Moncorvo تامین کننده کارخانه ملی فولاد است.


مس در معدن گسترده Neves Corvo استخراج می شود و از سال 1989 پرتغال مقادیر زیادی کنسانتره مس صادر کرده است ، محصولات دیگر از گرانیت تا آب معدنی است و این کشور دارای ذخایر اورانیوم زیادی است.

منابع اقتصاد کشور پرتغال​

اقتصاد کشور پرتغال حدود چهار پنجم منابع انرژی خود را وارد می کند ، این امر به شدت به واردات نفت و فرآورده های نفتی و همچنین زغال سنگ بستگی دارد که حدود 25 درصد از تولید برق کشور را تشکیل می دهد ، تولید داخلی زغال سنگ از اواسط دهه 1980 افزایش یافته است، اما زغال سنگ از کیفیت نسبتاً پایینی برخوردار است ، یک خط لوله گاز طبیعی از شمال آفریقا در سال 1997 تکمیل شد ، تقریباً یک پنجم برق پرتغال توسط نیروگاه های آبی تامین می شود ، نسبت از انرژی حرارتی ناشی می شود.

در اوایل قرن بیست و یکم ، پرتغال استفاده از منابع انرژی جایگزین را افزایش داد ، یک مزرعه بادی بزرگ در سال 2008 در شمال پرتغال افتتاح شد و یکی از بزرگترین مزارع فتوولتائیک جهان (که از صفحات خورشیدی برای تولید برق استفاده می کند) در نزدیکی شهر مورا در جنوب شرقی پرتغال است.

کالاهای وارداتی پرتغال کالاهای صادراتی
محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی
محصولات شیمیایی محصولات غذایی
وسایل نقلیه و سایر مواد حمل و نقل محصولات نفتی
ابزارهای نوری و دقیق محصولات شیمیایی
لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر پلاستیک
نیمه هادی ها و دستگاه های مرتبط لاستیک
فرآورده های نفتی چرم
فلزات اساسی چوب و چوب پنبه
محصولات غذایی خمیر و کاغذ چوب
مواد نساجی مواد نساجی

تجارت در پرتغال

برای یک کشور نسبتا کوچک ، تجارت در پرتغال بسیار فعال است ، مجموع واردات (عمدتاً غذا و نوشیدنی ، گندم ، نفت خام ، ماشین آلات ، خودرو و مواد خام) عموماً از کل صادرات پیشی گرفته است ، از جمله صادرات اصلی اقتصاد کشور پرتغال می توان به خودرو و قطعات حمل و نقل ، ماشین ابزار ، منسوجات ، پوشاک ، کفش ، خمیر کاغذ ، چوب پنبه ، قالب های پلاستیکی و رب گوجه فرنگی اشاره کرد.

کشورهای اتحادیه اروپا شرکای تجاری اصلی پرتغال هستند و اسپانیا ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و بریتانیا تقریباً نیمی از واردات و صادرات را به خود اختصاص می دهند تجارت با متصرفات استعماری سابق پرتغال در آفریقا کاهش یافته است ، اما تجارت با آمریکای لاتین ، به ویژه برزیل افزایش یافته است. 

اندازه برزیل و رابطه تاریخی و زبانی آن را برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ پرتغالی جذاب کرده است. کسری تجاری پرتغال به طور سنتی از طریق حواله های کارگران مهاجر و درآمد حاصل از گردشگری تامین می شود.

  •  صادرات: 57.2 میلیارد دلار (تخمین سال 2015)
  •  واردات: 66.44 میلیارد دلار (تخمین 2015)
کار و مالیات در اقتصاد پرتغال

کار و مالیات در اقتصاد پرتغال

کار و مالیات در پرتغال در اقتصاد کشور پرتغال نسبتاً متنوع است ، بیش از نیمی از کل کارگران در بخش خدمات و یک هشتم در بخش اولیه از جمله کشاورزی و معدن مشغول به کار هستند ، تولید ، ساخت و ساز و خدمات عمومی حدود یک چهارم کارگران را استخدام می کنند.

کارگران حق دارند که نمایندگی داشته باشند و صدها اتحادیه کارگری و دو فدراسیون صنفی وجود دارد ، یک فدراسیون ، اینترسیندیکال از ریشه کمونیستی رشد کرد ، این سازمان که در سال 1970 تشکیل شد و در سال 1974 دوباره سازماندهی شد ، بیش از 100 سازمان وابسته دارد.

دیگر فدراسیون بزرگ اتحادیه عمومی کارگران است که از جنبش سوسیالیستی شکل گرفت ، اگرچه آمار رسمی وجود ندارد ، اما تخمین زده می شود که حدود 30 درصد از کارگران عضو اتحادیه هستند ، مالیات ، با حدود یک سوم تا دو پنجم تولید ناخالص داخلی ، در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپای غربی نسبتاً پایین است ، نرخ های مالیات بر درآمد افراد تصاعدی است و بسته به سطح درآمد افراد به طور قابل توجهی متفاوت است.

مالیات شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده منبع درآمد قابل توجهی برای دولت است ، مالیات بر مصرف حدود یک سوم کل درآمد مالیاتی را تشکیل می دهد ، در حالی که این رقم برای مالیات شرکت ها یک دهم و مالیات بر درآمد افراد یک پنجم است ، مالیات حقوق و دستمزد و تامین اجتماعی حدود یک سوم کل درآمد مالیاتی را تشکیل می دهد.

Industry  Portugal

صنعت در کشور پرتغال

حدود چهار پنجم ظرفیت صنعت در کشور پرتغال در اطراف لیسبون و ستوبال در جنوب و پورتو ، براگا و آویرو در شمال متمرکز شده است ، لیسبون و ستوبال از پالایش نفت ، صنایع شیمیایی ، فرآوری سیمان ، تولید و مونتاژ خودرو ، تولید لوازم الکترونیکی ، تولید خمیر چوب و چوب پنبه و فرآوری ماهی و نوشیدنی حمایت می کنند ، صنعت سبک در شمال حاکم است ، منسوجات ، کفش ، مبلمان ، شراب و غذاهای فرآوری شده در پورتو تولید می شود ، Aveiro مرکز خمیر چوب و محصولات چوبی است و Braga در پوشاک ، کارد و چنگال و لوازم الکترونیکی تخصص دارد ، تولید سوخت و انرژی در Sines مهم است ، بندری در آبهای عمیق در حدود 90 مایلی (150 کیلومتری) جنوب لیسبون و کویمبرا و لیرا به دلیل تولید قالب های پلاستیکی و ماشین آلات قابل توجه هستند.

صنعت در کشور پرتغال​

در سال 1975 (پس از انقلاب) صنعت سنگین پرتغال ، صنایع پایه (مانند فرآوری سیمان و پتروشیمی ، کشتی سازی ، تولید برق) و حتی برخی از صنایع سبک ملی شدند ، با این حال ، در اواخر دهه 1980، این صنایع تحت خصوصی سازی قرار گرفتند که تأثیرات گسترده ای داشت ، تقریباً تمام شرکت‌های دولتی خصوصی شدند برخی به صورت نسبی و درآمدهای کلانی را برای دولت مرکزی فراهم کردند.

شرکت‌های خصوصی داخلی صنایع سبک سنتی و ساخت‌وساز را مدیریت می‌کنند و شرکت‌های تابعه شرکت‌های چندملیتی بر صنایع پیشرفته‌ تر از نظر فناوری مانند تولید الکترونیک ، تولید و مونتاژ خودرو تسلط دارند.

دارایی و بانک در پرتغال

دارایی و بانک در پرتغال

واحد پول اقصاد کشور پرتغال در دارایی و بانک در پرتغال قبلاً اسکودو بود که در سال 1911 پس از سرنگونی سلطنت در سال قبل ، جایگزین واقعی شد ، با این حال ، پس از رعایت معیارهای همگرایی اتحادیه اروپا ، پرتغال یورو ، واحد پول اتحادیه اروپا را در سال 1999 پذیرفت ، در سال 2002 یورو جایگزین اسکودو به عنوان واحد پول پرتغال شد.

مانند بخش تولید ، صنعت بانکداری و بیمه در اواسط دهه 1970 ملی شد ، با این حال ، با شروع دهه 1980 ، این بخش‌ها آزادسازی و خصوصی‌سازی شدند ، در آغاز قرن بیست و یکم ، با ایجاد آزادسازی کامل ، بازارهای مالی به طور گسترده ای مدرن شده و شرکت های بیمه و بانک ها خصوصی شده بودند.

Caixa Geral de Depósitos، بزرگترین بانک پرتغال یک استثنا بود ، بانک ها و کارگزاری های جدید تأسیس شد و طیف وسیعی از ابزارهای مالی ایجاد شد ، در طول دهه 1990 ، ادغام قابل توجهی در بخش بانکی صورت گرفت و اکنون تنها تعداد انگشت شماری از گروه های اصلی بر بازار تسلط دارند.

بانک های تجاری پیشرو که در اقتصاد کشور پرتغال در زمینه اوراق بهادار مشارکت دارند ، شرکت های سرمایه گذاری تاسیس کرده اند ، بانک های اسپانیایی نیز در پرتغال مهم هستند ، سیستم بانکی پرتغال به شدت تحت تاثیر بحران منطقه یورو قرار گرفت و در سال 2012 بانک‌ های فاقد سرمایه ناکافی مجبور به پذیرش وجوه کمک مالی شدند که از صندوق بین‌المللی پول سرچشمه می‌گرفت.

نقش سرمایه گذاری در اقتصاد پرتغال

نقش سرمایه گذاری در اقتصاد پرتغال چیست؟ سرمایه گذاری در این کشور نیز تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور پرتغال گذاشته است.

بازارهای اوراق قرضه و سهام پرتغال همتراز سایر بازارهای اروپایی و جهانی هستند ، فعالیت تجاری گسترش یافته است و اوراق قرضه پرتغالی در شاخص های شناخته شده جهانی ظاهر می شود ، در سال 2000 صرافی لیسبون با صرافی پورتو ادغام شد.

صرافی لیسبون معاملات نقدی را انجام می دهد ، در حالی که پورتو یک بورس آتی و اختیار معامله است ، در سال 2001 ، بورس لیسبون به عضویت Euronext ، اولین بازار سهام فرامرزی کاملاً یکپارچه ، که در سال 2006 با بورس نیویورک ادغام شد ، بورس لیسبون همچنین با بورس اوراق بهادار ، کالا و آتی برزیل ، یک بورس پیشرو در آمریکای لاتین ، اتحاد ایجاد کرد.

اگر قصد دارید که در اقتصاد کشور پرتغال سرمایه گذاری کنید می توانید به مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در پرتغال مراجعه کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مشاوره با کارشناسان رجبی تمام ابهامات شما در خصوص کار و سرمایه گذاری در پرتغال را رفع می کند.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور پرتغال

مانند اقتصاد سایر کشورهای اروپای غربی ، اقتصاد کشور پرتغال هم به سمت خدمات رفته، بخش تولید سهم قابل توجهی از اقتصاد را تشکیل داده و کشاورزی کوچک تر شده و تنها 3 درصد اقتصاد را در بر دارد.

محصولات اصلی کشت شده در کشاورزی کشور پرتغال غلات (گندم ، جو، ذرت و برنج) ، سیب زمینی ، انگور ، زیتون و گوجه فرنگی می باشد.

تنگستن ، قلع ، کروم و سایر فلزات آلیاژی در مقادیر تجاری استخراج می شوند و بیشتر تنگستن صادر می گردد ، سنگ های زینتی و صنعتی ، به ویژه سنگ مرمر ، به صادرات مهمی منجر می شود ، زغال سنگ و مس  هم به وفور در پرتغال یافت می شود.

  • صادرات: 57.2 میلیارد دلار (تخمین سال 2015)
  •  واردات: 66.44 میلیارد دلار (تخمین 2015)

در این مقاله اقتصاد کشور پرتغال را بررسی کردیم ، اگر قصد مهاجرت به پرتغال را دارید می توانید از طریق دو شعبه تهران و شیراز با وکلای موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید ، ما تمامی اطلاعات لازم در مورد نحوه کسب اقامت پرتغال را در اختیار شما قرار می دهیم ، همچنین با مطالعه مقاله مهاجرت به پرتغال ، بسیاری از سوالات شما پاسخ داده خواهد شد ، محتوای این مقاله درباره معرفی و بررسی تمامی راه های مهاجرت قانونی به کشور پرتغال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه