اقتصاد کشور اسلواکی

اقتصاد کشور اسلواکی یکی از به روزترین و پیشرفته ترین اقتصاد ها می باشد ، برای کسانی که قصد زندگی و به خصوص کار در این کشور را دارند آگاهی از اقتصاد و بازار سرمایه اسلواکی گزینه بسیار مهمی محسوب می شود.

پس اگر شما نیز می خواهید تمامی اطلاعات لازم در مورد اقتصاد کشور اسلواکی را به دست آورید در ادامه این مطلب با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه باشید ، می توانید برای کسب اطلاعات در زمینه کار در این کشور به مقاله ای با عنوان کار در اسلواکی مراجعه کنید.

اقتصاد کشور اسلواکی از سال 1993 که به تولد دوباره این کشور معروف است آغاز شد ، هر چند شرایط جغرافیایی و تاریخی ، از جمله برنامه‌ ریزی مرکزی دوران کمونیستی اسلواکی را روستایی ‌تر و از نظر اقتصادی تنوع کمتری نسبت به همسایه خود چک که تقریباً دو برابر جمعیت اسلواکی بود ، تبدیل کرد.

در واقع روند خصوصی سازی که پس از سقوط رژیم کمونیستی در سال 1989 انجام شد ، در اسلواکی بسیار کندتر از جمهوری چک پیش رفت ، اگرچه اسلواکی روند تغییر اقتصاد خود را در شرایطی کمتر از جمهوری چک آغاز کرد ، اما به طور متوسط ​​اسلواکی نسبت به همتای چک خود به رشد اقتصادی بیشتر و نرخ تورم کمتری دست یافت.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور اسلواکی

روناک همکار ما از هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در این بخش از مقاله ویدئو و پادکستی را ارائه کرده که در آن اهم موضوعات همین محتوا بررسی شده است ، پادکست را می توانید دانلود و ذخیره کنید تا در فرصت ها بعد هم بتوانید از آن بهره ببرید.

پادکست اقتصاد کشور اسلواکی​

نمایش ویدیو درباره اقتصاد کشور اسلواکی

جنگلداری و کشاورزی در اسلواکی

جنگلداری و کشاورزی در اسلواکی یکی از موارد بسیار مهم در اقتصاد این کشور می باشند ؛ در دوران حکومت کمونیستی کشاورزی در سرزمین های اسلواکی تابع صنعتی شدن بود و امروزه تنها در حدود یک سوم قلمرو اسلواکی کشت انجام می شود.

در مناطق پست حاصلخیز گندم ، جو ، چغندر قند ، ذرت و محصولات علوفه ای مهم ترین محصولات زراعی هستند ، در حالی که در خاک های نسبتاً فقیر کوهستانی محصولات اصلی چاودار ، جو ، سیب زمینی و کتان هستند ، تنباکو و میوه‌ها در دره واح رشد می‌کنند و تاکستان‌ها در دامنه ‌های رشته‌های کارپات رشد می‌کنند و در دشت کشاورزان خوک و گاو پرورش می دهند ، پرورش گوسفند در دره های کوهستانی رواج دارد.

برداشت چوب و تولید سایر محصولات جنگلی بخش کوچکی از اقتصاد را تشکیل می دهد ، حدود یک سوم جنگل ‌های اسلواکی تا سال 1989 تخریب شده یا آسیب جدی دیده بود ، اما تلاش ‌های احیای جنگل ‌ها پس از استقلال منجر به افزایش متوسط مناطق جنگلی شد.

همانطور که می دانید امروزه هزینه مشاوره مهاجرت بسیار بالا رفته است به همین دلیل ما در مقاله ای تمامی اطلاعات لازم و راه های مهاجرت به این کشور را قرار داده ایم پس اگر می خواهید به صورت رایگان در این مورد اطلاعات کسب کنید به مقاله مهاجرت به اسلواکی مراجعه کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

سوالات خود در رابطه با اقتصاد اسلواکی را هنگام تماس و صحبت با کارشناسان ما مطرح نمایید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

رتبه اقتصادی کشور اسلواکی

جالب است رتبه اقتصادی کشور اسلواکی به عنوان سریع ترین رشد اقتصادی توسعه یافته در جهان رتبه بندی شده است ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش بینی می کند که اقتصاد اسلواکی با نرخ قوی 4.3 درصد در سال 2019 و 3.6 درصد در سال بعد رشد خواهد کرد که بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در بین امتیاز آزادی اقتصادی اسلواکی 69.7 است که اقتصاد این کشور را در رتبه 36 آزاد در شاخص 2022 قرار می دهد.

اسلواکی در بین 45 کشور منطقه اروپا رتبه 23 را دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است هرچند از سال 2017 تا 2019 رشد اقتصادی اسلواکی کاهش یافت ، اقتصاد کشور اسلواکی امروزه رو به پیشرفت است و دارای قیمت های مختلفی می باشد ، ما در این مقاله که توسط گروه مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی نوشته شده است این قسمت ها را بررسی می کنیم پس حتما برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رتبه اقتصادی کشور اسلواکی

صنعت اسلواکی

اسلواکی بیشتر در نیمه دوم قرن بیستم صنعتی شد ، قبل از استقلال ، اسلواکی محل برخی از کم اثرترین صنایع دولتی در چکسلواکی بود ولی با این حال در اوایل قرن بیست و یکم صنایع تولیدی موفق بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی اسلواکی را تولید می‌ کردند و کارگران بخش تولیدی بخش قابل توجهی از نیروی کار را تشکیل می‌ دادند.

براتیسلاوا ، کوشیتسه و شهرهای کنار رودخانه واه مراکز اصلی تولید و صنعت اسلواکی هستند ، صنایع مهم شامل خودروسازی ، ماشین ‌آلات ، فولاد ، سرامیک ، مواد شیمیایی ، نساجی ، فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی ، اسلحه و فرآورده ‌های نفتی است.

کارخانه آهن و فولاد اسلواکی شرقی سابق در کوشیتس یکی از آخرین بناهای برنامه ریزی صنعتی بزرگ شوروی در اروپای مرکزی در سال 1992 پس از کاهش قابل توجه تولید فولاد خصوصی شد ، در سال 2000 فولاد ایالات متحده دارایی های مرتبط با فولاد این شرکت را خریداری کرد.

صنعت تسلیحات اسلواکی از سال 1993 احیا شده است و تجهیزات نظامی را عمدتاً برای صادرات تولید می کند ، هر چند آلودگی محیط زیست ، میراث صنعتی شدن دوران کمونیستی یک نگرانی مبرم باقی مانده است.

صنعت بخش خودرو در اسلواکی​

Automotive industry in Slovakia

صنعت بخش خودرو در اسلواکی

بخش خودرو در اقتصاد کشور اسلواکی به دلیل سرمایه گذاری های بزرگ اخیر فولکس واگن (براتیسلاوا) ، پژو (ترناوا) ، کیا موتورز (ژیلینا) و از سال 2018 نیز جگوار لندرور در نیترا ، یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در اسلواکی است و تعداد بسیاری فرصت شغلی را به وجود آورده است.

تولید خودروهای سواری در سال 2016 1,040,000 دستگاه بود که اسلواکی را به بزرگترین تولیدکننده خودرو در سرانه خودروهای تولیدی تبدیل می ‌کند ؛ سایر شرکت های صنعتی بزرگ شامل فولاد ایالات متحده (متالورژی) ، اسلونفت (صنعت نفت) ، سامسونگ الکترونیک (الکترونیک) ، فاکسکان (الکترونیک) ، موندی اس سی پی (کاغذ) ، اسلووالکو (تولید آلومینیوم) ، هیوندای موبیس (خودرو) ، کانتیننتال ماتادور هستند ، در سال 2006 ماشین آلات بیش از نیمی از صادرات اسلواکی را تشکیل می دادند.

همانطور که می دانید اسلواکی نسبت به دیگر کشور های اروپایی دارای هزینه های زندگی بسیار پایین تری است به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای تحصیل ، کار و یا زندگی باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های زندگی به صورت تخصصی همین حالا به مقاله هزینه های زندگی در اسلواکی مراجعه کنید.

همچنین اگر دوست دارید اطلاعات متنوع و کامل در مورد کشور اسلواکی را به دست آورید با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در پیج اینستاگرام همراه باشید.

امر مهاجرت همواره دارای زوایا و جوانبی ناشناخته و تعریف نشده در ذهن و یاد هر فرد می باشد که باید از طریق تجربه آن ها را شناخت ، اما کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی همواره در تلاشند تا این موارد را تاحد توان برا شما عزیزان ساده و تعریف نمایند ؛ ویدیو زیر برخی از نکات در رابطه با مهاجرت و چالش های پیش رو را به شما نشان خواهد داد.

دارایی و سرمایه گذاری در اسلواکی

دارایی و سرمایه گذاری در اسلواکی بخش دیگری از اقتصاد کشور اسلواکی می باشد ، بانک ملی اسلواکی در 1 ژانویه 1993 جانشین بانک مرکزی چک و اسلواکی به عنوان مؤسسه مالی اصلی جمهوری شد ، اولین دستاورد مهم بانک تبدیل آن به سیستم پولی جمهوری جدید با کرون به عنوان پول ملی بود (یورو در سال 2009 جایگزین شد) ، پس از تمرکززدایی سیستم بانکی تعدادی بانک تجاری و سرمایه گذاری مشترک به وجود آمدند.

نیروی کار تحصیل کرده اسلواکی به جذب سرمایه گذاران خارجی از هلند ، آلمان و اتریش و همچنین سایر کشورهای غربی کمک می کند ، در بسیاری از دهه 1990 سرمایه گذاری خارجی در اسلواکی به دلیل عدم اعتماد به رهبری مالی و نهادهای اسلواکی و همچنین به دلیل سیاست های محدودکننده دولت مکیار در قبال سرمایه گذاری خارجی در املاک سابق دولتی ، از سایر ماهواره های شوروی سابق عقب بود.

با این حال ، در سال 1998 ، دولت مشوق‌ های مالیاتی را اعلام کرد که برای تحریک سرمایه ‌گذاری خارجی در شرکت‌ های اسلواکی طراحی شده است ، مانند کمک ‌های مالیاتی یا اعتبار برای هر شغل جدید ایجاد شده در این کشور ، در نتیجه در اوایل قرن بیست و یکم سرمایه گذاری مستقیم خارجی به شدت افزایش یافت.

تجارت در اسلواکی 

تجارت یکی از مهمترین صنایع برای اقتصاد یک کشور است و تجارت در  اسلواکی نیز از این قاعده مستثنی نیست ، واردات و صادرات نقش مهمی در رفاه مردم ایفا می کند و بسیاری از شرکت های فعال در اسلواکی دارای سبدهای بزرگی از کالاهای وارداتی و صادراتی هستند که سود بسیار خوبی برای آن ها به همراه دارد.

آمار تجارت اسلواکی این کشور را در جایگاه 35 از نظر واردات و جایگاه 39 را از نظر صادرات از 136 کشور جهان قرار می دهد ، تراز تجاری اسلواکی در بین 136 ایالت در رتبه 26 قرار دارد ، تراز تجاری این کشور پس از سال 2002 که روند صعودی خود را دنبال کرد به طور قابل توجهی بهبود یافت.

اقتصاد کشور اسلواکی برای تقویت رشد اقتصادی به تجارت خارجی وابسته است ، پس از تجزیه چکسلواکی ، تجارت با کشورهای اروپای شرقی کاهش یافت ؛ در حالی که تجارت با کشورهای غربی گسترش یافت.

پس از پیوستن به اتحادیه اروپا در سال 2004 اسلواکی عمدتاً با سایر کشورهای اتحادیه اروپا تجارت کرد ، حجم و مشخصات تجارت بین اسلواکی و جمهوری چک با وجود اختلالات گاه به گاه ناشی از کشمکش های سیاسی همچنان قابل توجه است ، دیگر شرکای تجاری مهم آلمان ، لهستان ، اتریش ، مجارستان و روسیه هستند ، صادرات عمده اسلواکی شامل خودرو ، ماشین آلات و آهن و فولاد است و عمده واردات شامل ماشین آلات ، خودرو و سوخت معدنی است.

خدمات در اسلواکی

خدمات در اسلواکی ، بخش مهمی از اقتصاد کشور اسلواکی و بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند ، از دهه 1990 گردشگری رشد قابل توجهی داشته است و در دوره کمونیستی ، بیشتر بازدیدکنندگان از سرزمین های اسلواکی از دیگر کشورهای اروپای شرقی بودند.

با این حال ، از زمان استقلال بسیاری از بازدیدکنندگان از غرب اروپا و آمریکای شمالی به اسلواکی سفر می کنند ، جاذبه های گردشگری شامل مناظر کوهستانی دیدنی ، غارها ، قلعه ها ، سایر بناها و بناهای تاریخی ، جشنواره های هنری و چشمه های آب گرم و معدنی متعدد است.

یکی از راه های بسیار خوب برای کار و شروع یک بیزینس در کشور اسلواکی سرمایه گذاری و ثبت شرکت است ، با سرمایه گذاری در این کشور می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن اقامت کشور اسلواکی را به دست آورید ، اگر شما نیز می خواهید با سرمایه گذاری در این کشور به سود برسید و اقامت را به دست آورید همین حالا دو مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اسلواکی را مطالعه کنید.

تاثیر بازار کار در اقتصاد اسلواکی

تاثیر بازار کار در اقتصاد اسلواکی

اکثریت قریب به اتفاق کارگران اسلواکی در صنایع تولیدی و خدماتی شاغل هستند ، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار و در اقتصاد کشور اسلواکی کمتر از نصف است و اکثر کارمندان اسلواکی اعضای اتحادیه های کارگری هستند که قبل از سال 1989 توسط حزب کمونیست چکسلواکی کنترل می شد.

قانون اساسی 1992 حق تشکیل اتحادیه و حق اعتصاب را تضمین می کند و تعداد قابل توجهی از کارگران همچنان به پرداخت حق عضویت خود ادامه می دهند ، تعدادی از اتحادیه ها که نماینده کارگران در صنایع تولیدی و خدماتی هستند به کنفدراسیون اتحادیه های کارگری جمهوری اسلواکی وابسته هستند ، دستمزدهای بالاتر در مناطق شهری و صنعتی حاکم است و برخی از ساکنان مناطق روستایی دستمزد های در سطح پایینی دارند ، بیکاری در خارج از شهرهای بزرگ مشکل بزرگی می باشد و همچنان نرخ بیکاری در سراسر کشور بالاست.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور اسلواکی

روند خصوصی سازی در کشور اسلواکی از سال 1989 میلادی و پس از سقوط رژیم کمونیستی این کشور آغاز شد و این رویه هنوز هم در برخی از مناطق و موارد خاص در این کشور ادامه دارد.

در حال حاضر در اسلواکی محصولات کشاورزی که به طور عمده کشت می شوند و دارای بیش ترین ارزش هستند را باید گندم ، جو ، چغندر قند ، ذرت ، سب زمینی و تنباکو دانست.

اسلواکی هم اکنون در بین 45 کشور منطقه اروپا رتبه 23 را به خود اختصاص داده و و میانگین رشد اقتصاد آن طی سال های گذشته بالاتر از میانگین  منطقه ای و جهانی اعلام شده است ، با توجه به آزادی اقتصادی که در این کشور وجود دارد همچنان پیش بینی می شود که سرعت این رشد ادامه پیدا کرده و سال های آینده اسلواکی به جایگاه بالایی در اروپا و جهان برسد.

بیش ترین کالاهایی که در حال حاضر از اسواکی به سایر نقاط جهان صادر می شوند شامل اتومبیل ، تجهیزات و ماسین های الکتریکی ، ماشین آلات کامپیوتری و آهنی می باشد.

بزرگ ترین شرکای تجاری کشور اسلواکی که تاثیر زیادی در اقتصاد کشور اسلواکی دارند را باید کشورهای آلمان ، جمهوری چک ، لهستان ، فرانسه ، استرالیا و ایتالیا معرفی کرد که اکثر صادرات و واردات اسلواکی در شراکت با این کشورها می باشد.

ممنون که تا انتهای این مطلب با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی همراه بودید ، ما در این مقاله اطلاعات مختلف در مورد اقتصاد کشور اسلواکی را بررسی کردیم ، اگر شما می خواهید به کشور اسلواکی مهاجرت کنید می توانید از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین ما در تماس باشید.

مطالعه مقالات زیر اطلاعات بسیار کامل و مهمی در رابطه با اقتصاد دیگر کشورها در اختیار شما قرار خواهد داد.

ویدیوهای زیر کارنامه چندین سال صداقت ، تلاش و موفقیت ما را از زبان شما بازگو می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه