تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر به شما کمک بیشتر با مردم این کشور آشنا شوید و بتوانید در حین زندگی در اسلوونی بهتر با مردم ارتباط برقرار کنید.

گروه مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) با چندین سال سابقه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در مورد مهاجرت به کشورهای مختلف هستند.

اسلوونی یک کشور جوان است که در سال 1991 مستقل شد ، اجداد مردم این کشور به اسلاوهایی باز می گردد که به این کشور مهاجرت کردند.

اسلوونی پس از جنگ جهانی اول بخشی از پادشاهی یوگسلاوی و پس از جنگ جهانی دوم بخشی از جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی شد.

پس از بیش از 70 سال زندگی در یوگسلاوی ، اسلوونی ها برای ایجاد یک مسیر مستقل اجماع ایجاد کردند ، تقریبا 90 نفر از مردم در همه پرسی سال 1990 به استقلال رای دادند ، اسلوونی در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و همچنین به عضویت ناتو درآمد.

از آنجایی که امروزه افزایش تقاضا برای مهاجرت به این کشور افزایش یافته است ما در مقاله ای تخصصی تمامی راه های مهاجرت به اسلوونی را قرار داده ایم پس همین حالا برای کسب اطلاعات بیشتر با کایک بر روی عنوان مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر

دوره ماقبل تاریخ اسلوونی

دوره ماقبل تاریخ اسلوونی به سال ها پیش باز می گردد ، در واقعی قدیمی ترین سکونتگاه های انسانی در کشور اسلوونی به 250000 سال پیش از می گردد ، این سکونتگاه ها غاری در لوزا در نزدیکی اورهک می باشد که در آن دو ابزار سنگی پیدا شده است.

جالب است بدانید طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر در اوایل دوران سنگ و مس مردم کشور اسلوونی به دامداری و کشاورزی مشغول بودند ، در این دوره در کشور اسلوونی فرهنگی مبنی بر دغن کوزه وجود داشت ، از دوران هالشتات سکونتگاه هایی مستحکم و محکم در دامنه های کوه ها به وجود آمد.

در این سکونتگاه ها که قلعه نام گرفته اند تعداد زیادی اشیا آهنی ، سلاح و دیگر موارد پیدا شده اند ، هر چند متاسفانه هنوز به دلیل کمبود شواهد ساکنین آن زمان از نظر قومیتی قابل شناسایی نیستند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را درج کرده و منتظر تماس کارشناس ما باشید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

امپراطوری رومی در اسلوونی

در دوره قبل از میلاد ، اسلوونی امروزی توسط قبیله های سلت اشغال شده بود ، این افراد موفق شدند اولین تشکیلات دولتی را در این کشور ایجاد کنند ، این دولت در آن زمان پادشاهی نوریکوم نام داشت ، نفوذ رومی ها به قلمروی اسلوونی پس از تاسیس آکویلیا در سال 181 ق.م آغاز شد.

در نیمه دوم قنر دوم رومیان موفق شدند برخی دیگر از شهرهای این کشور را تصرف کنند و در نهایت در حدود 10 سال قبل از میلاد رومیان موفق شدند به صورت مسالمت آمیز پادشاهی نوریکوم را تصرف کنند ؛ امپراطوری رومی در اسلوونی نقطه عطفی در تاریخ این کشور می باشد ، در زمان کومت رومی ها شهرها در اسلوونی شروع به ظهور کردند و توسط مهاجرین ایتالیایی اشغال شدند ، همچنین در این زمین یک سیستم راه اصلی در کشور اسلوونی ایجاد شد ، اولین کلیساهای مسیحی سازمان یافته در پایان قرن سوم در کشور اسلوونی ایجاد شدند.

در قرن پنجم و ششم قدرت روم در قلمرو اسلوونی به دلیل نفوذ قبایل آلمانی که به سمت ایتالیا حرکت می کردند ، شروع به تضعیف کرد ، مهاجرت جمعیت داخلی از شهرها به پناهگاه های مرتفع آغاز شد ، در اواسط قرن پنجم از طریق اسلوونی به ایتالیا ، هون ها به یک سری از شهرها در راه حمله کردند و این شهرها را ویران کردند ، در پایان قرن پنجم ، گوت ‌های شرقی ایتالیا را اشغال کردند و تا سال 536 پادشاهی ایتالیایی آنها نیز شامل نوریکوم ، دالماسیا و پانونیا بود.

امپراطوری رومی در اسلوونی
مهاجرت اسلاوها به اسلوونی

مهاجرت اسلاوها به اسلوونی

مهاجرت اسلاوها به اسلوونی در قرن ششم انجام شد ، اسلاوها در قلمرو وسیع تری از آلپ شرقی ساکن شدند ، اولین موج مهاجرت اسلاوها مربوط به سال 550 است ؛ این موج از جهت موراوسکا امروزی برگزار شد.

طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر دومین موج مهاجرت پس از لومباردها که در سال 568 از قلمرو اسلوونی امروزی به ایتالیا مهاجرت کردند ، در آن زمان ، آوارها و اسلاوها شروع به مهاجرت به این کشور کردند ؛ بومی ، تا حدی مسیحیت را حفظ کردند.

مهاجرت اسلاوها به شرق آلپ با سقوط اسقف ‌ها در این منطقه ، تغییر در سکونتگاه ‌ها و فرهنگ مادی همراه بود ؛ اسلاوها در پانونیا ، تحت فرمان مقامات آوار کگان بودند ؛ با تضعیف قدرت آوارها در آغاز قرن هفتم ، در قلمرو کوروشکای جنوبی ، حکومت نسبتاً مستقلی با شاهزاده ایجاد شد.

در سال 623 این حکومت به اسلاوهای آلپ به رهبری پادشاه سام ملحق شدند ؛ پس از سقوط انجمن قبیله ای سام در سال 658 توانستند استقلال خود را حفظ کنند.

 ورود هابسبورگ ها در اسلوونی

زمانی که همه دوک ‌های بابنبرگ و اسپانهایم منقرض شدند ، در سال‌های 1246 و 1269 اوتوکار دوم پادشاه چک حکومت خود را در قلمرو اسلوونی تاسیس کرد ، در سال 1260 او اشتاجرسکا را از دست بیل چهارم پادشاه مجارستان خلع کرد و در سال 1269 کرانسکا و کوروشکا را اشغال کرد.

با توجه به تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر او قبلاً اتریش را از سال 1254 در دست داشت و در سال 1272 کاپیتان ژنرال فریولی شد و بنابراین بر قلمروهایی از چک تا دریای آدریاتیک تسلط یافت ، اما امپراتور رودولف اول هابسبورگ این دستاورد ها را به رسمیت نشناخت و جنگ را آغاز کرد که با سقوط اتوکار در سال 1278 پایان یافت.

ورود هابسبورگ ها در اسلوونی بسیار موفقیت آمیز بود ، این فرد حتی کرانسکو و کوروشکا را نیز به دست آوردند و توانستند ایالت هاو اقیمت های مختلف اسلوونی را تحت سلطه خود بیاورند ، سال ها بعد ارتباط با امپراتور سیگیزموند لوکزامبورگ برای آنها فراهم شد که دارایی های آنها به مجارستان و کرواسی نیز گسترش یافت.

سیگیزموند عنوان خود را در سال 1436 به شاهزادگان ایالتی افزایش داد ، اتفاقی که امکان توسعه سرزمین ویژه ، شاهزاده سلجه را فراهم کرد ؛ در پایان قرون وسطی ، در قرن پانزدهم و شانزدهم ، اتفاقات در این قلمرو توسط حملات ترکیه مشخص شد ؛ نارضایتی از دفاع بسیار ضعیف فئودالی در برابر ترک ها و اعمال مالیات ها و فشارهای جدید عمدتاً خنثی باعث شورش دهقانان در قلمرو اسلوونی شد.

قرن شانزدهم در اسلوونی​

16th century / Slovenia

قرن شانزدهم در اسلوونی

قرن شانزدهم در اسلوونی ، اصلاحات در این قلمرو عمدتاً به روش لوتری گسترش یافت ؛ این اصلاحات زبان پایه‌ های زبان ادبی اسلوونی را پایه‌ گذاری کرد و با ایجاد زبان اسلوونیایی آغازگر جوامع زبانی بود ؛ طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر پریموز تروبار در سال 1550 دو کتاب اول را به زبان اسلوونیایی منتشر کرد ؛ پروتستان ها حدود 50 کتاب دیگر را به زبان اسلوونیایی منتشر کردند.

قرن هیجدهم در اسلوونی

در پایان قرن هیجدهم در اسلوونی نبردهای جنگ های انقلابی فرانسه به سرزمین های اسلوونی رسید ؛ در سال 1797، در پایان ائتلاف اول و برای مدت کوتاهی ، نیروهای فرانسوی بخش ‌هایی از قلمرو امروزی اسلوونی را اشغال کردند.

پس از امضای توافقنامه صلح کامپوفرمی ، تمام قلمرو قومی اسلوونی تحت سلطنت هابسبورگ ها قرار گرفت ، زیرا هابسبورگ ها ، در ازای لمباردی و هلند اتریشی ، ونیز ایستریا و ونته سابق را بدست آوردند ؛ اما پس از شکست در جنگ ائتلاف سوم و امضای توافقنامه صلح براتیسلاوا سلطنت هر دو استان را که متعلق به پادشاهی فرانسوی-ایتالیایی بود ، از دست داد.

در این زمان اصلاحاتی در قانون انجام شد و وضعیت زبان اسلوونیایی در مدارس بهبود بخشید ، اما فئودالیسم حذف نشد ، موقعیت زبان اسلوونیایی و تأثیرات دیگری داشت ؛ ایده های انقلاب فرانسه نیز به ایجاد آگاهی در مورد وجود ملت خاص اسلوونی سرعت بخشیده است.

طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر در طول بهار اروپایی ملت ها ، در مارس و آوریل 1848 اولین برنامه سیاسی اسلوونی به نام ” اسلوونی متحد ” ایجاد شد که درخواست ادغام تمام سرزمین های اسلوونیایی ها را داشت.

مقالات سایت رجبی همگی به روز و دقیق هستند ، با مطالعه مقالات زیر اطلاعات خود را در خصوص مقاصد مهاجرتی بیشتر کنید.

حکومت اتریش-مجارستان در اسلوونی

در سال 1867 نمایندگان اسلوونیایی در انتخابات استانی کرانیسکا اکثریت را کسب کردند ، هنگامی که حکومت اتریش-مجارستان در اسلوونی با توزیع کشور در مجارستان و اتریش تشکیل شد.

بخش بزرگی از قلمرو اسلوونی امروزی در بخش اتریش سلطنت باقی ماند.

در این زمان فقط پرک مورجه در قسمت مجارستان باقی ماند ، جنبش ‌های سیاسی اسلوونی در آن زمان در ابتدا به عنوان مبارزه قومی مشترک بین همه اسلوونیایی‌ها ایجاد شد.

بعدها اختلافات سیاسی به ویژه در دهه های 80 و 90 قرن 19 عمیق تر شد.

طیق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر این دوران جنگ فرهنگی بین گروه های روحانی و لیبرال سیاستمداران بورژوا بود ؛ در آغاز قرن بیستم انجمن های سیاسی سوسیالیستی نیز به رهبری روشنفکران تأسیس شد ، آنها در جستجوی همکاران بین کارگران متعدد بودند.

حکومت اتریش-مجارستان در اسلوونی

اسلوونی در جنگ جهانی اول

اسلوونی در جنگ جهانی اول دچار لطمه شدیدی شد ، جبهه ایسونزو در بخش غربی اسلوونی یکی از خونین‌ ترین میدان ‌های جنگ جهانی اول بود ؛ تعداد زیادی از اسلوونیایی ها در همه جبهه ها ، به ویژه در صفوف ارتش اتریش-مجارستان جنگیدند.

پس از شکست اتریش-مجارستان و نیروهای مرکزی ، سابورهای کرواسی در زاگرب و تظاهرات مردمی در لیوبلیانا در 29 اکتبر 1918 اعلام استقلال و تأسیس کشور مستقل اسلوونی ، کرواسی و صرب  با مرکزیت زاگرب کردند ، عوامل متعددی در ادغام کشور صربستان در 1 دسامبر 1918 به پادشاهی صرب‌ ها ، کروات ‌ها و اسلوونیایی ‌ها کمک کرد ، تحت رهبری آنها نام رسمی پادشاهی در 3 اکتبر 1929 به پادشاهی یوگسلاوی تغییر یافت.

طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر در سال 1919 سربازان یوگسلاوی پرکمورج را اشغال کردند و آن را به پادشاهی ملحق کردند ، پس از شکست در همه‌پرسی کوروشکا در سال 1920 کوروشکای جنوبی به اتریش پیوست ، پس از امضای قرارداد راپالو مرز با ایتالیا ایجاد شد که کل اسلوونی غربی را در بر گرفت.

ملت اسلوونی در واقع زندگی ملی کاملاً خودمختار داشتند ، که حتی قوانین متمرکز شهر بلگراد نیز نتوانست آن را سرنگون کند ، توسعه اقتصاد و فرهنگ اسلوونی خوب بود ؛ در زندگی سیاسی اسلوونی ، تا زمان برقراری دیکتاتوری ششم ژانویه  درگیری شدید بین حزب مردم اسلوونی و حزب لیبرال دموکراتیک یوگسلاوی وجود داشت.

اسلوونی در جنگ جهانی دوم

اسلوونی در جنگ جهانی دوم

اسلوونی در جنگ جهانی دوم ، به مناطق اشغالی آلمان ، ایتالیا و مجارستان تقسیم شد ؛ تبعید روشنفکران ، بسیج اجباری به ارتش آلمان ، ممنوعیت زبان اسلوونیایی جزو اتفاقات این دوره بود ، ارتش توسط مارشال تیتو رهبری می شد، که بعداً پس از پایان جنگ، رهبر کشور شد.

بر اساس تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر پس از جنگ جهانی دوم ، اسلوونی یکی از شش جمهوری یوگسلاوی شد ، یوگسلاوی از نظر جنبه های ملی ، اقتصادی ، اجتماعی ، مذهبی و سایر جنبه ها ، کشور تک حزبی با تنوع باقی ماند ؛ پس از مرگ تیت و، که به عنوان یک دیکتاتور مادام العمر با کمک حزب و ارتش حکومت کرد ، یوگسلاوی عمیق تر در یک بحران چند وجهی فرو رفت.

در دهه 1980 دو چشم انداز از آینده تدوین شد : تمرکززدایی و دموکراتیزه کردن کشور توسط جمهوری های توسعه یافته تر ، به ویژه اسلوونی و کرواسی مورد حمایت قرار گرفت ؛ اما مقامات مرکزی ، همراه با ارتش و صربستان ، بر یک جامعه متمرکز و متحد یوگسلاوی اصرار داشتند ، با توجه به تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر تخمین زده می‌شود که حدود 30000 پارتیزان کشته شدند و حدود 8 درصد از کل اسلوونیایی ‌ها در این مبارزه جان باختند

اسلوونی مستقل

پس از مرگ جوسیپ بروز تیتو در سال 1980 شرایط اقتصادی و سیاسی متشنج شد و پس از ده آزادی و استقلال اسلوونی منجر شد ؛ اولین خواسته روشن اسلوونی مستقل در سال 1987 بود و توسط گروهی از روشنفکران در شماره 57 مجله نوا مطرح شد ، تقاضا برای دموکراسی و مقاومت در برابر یوگسلاوی متمرکز آغازگر دستگیری سه کارگر هفته نامه سیاسی ملادینا بود ، ملت اسلوونی اولین انتخابات دموکراتیک در اسلوونی در آوریل 1990 بود که در آن اپوزیسیون پیروز شد.

در 23 دسامبر همان سال ، در همه‌پرسی بیش از 88 رای دهنده تصمیم گرفتند اسلوونی مستقل و خودمختار داشته باشند ، در 25 ژوئن 1991 ، پارلمان اسلوونی قانون اساسی را برای تحقق منشور اساسی در مورد اسلوونی خودمختار و مستقل ، اعلامیه استقلال و چندین قانون تصویب کرد که با آن اسلوونی صلاحیت های سابق فدراسیون را در قلمرو خود به عهده گرفت.

طبق تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر روز بعد کشور تازه تاسیس مورد حمله ناوگان یوگسلاوی قرار گرفت ، پس از جنگ 10 روزه در 7 ژوئیه با اعلامیه بریونی آتش بس به پایان رسید ؛ در نوامبر قانون جدید ملی شدن پذیرفته شد اتحادیه اروپا در اواسط ژانویه 1992 جمهوری اسلوونی را به رسمیت شناخت.

نقاط عطف تاریخی اسلوونی

ما در ادامه تمامی نقاط عطف تاریخی اسلوونی را در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم.

بازه زمانی رویداد
قرن ششم اجداد اسلوونیایی اولین بار در این منطقه ساکن شدند
قرن 14 تا 1918 مناطق اسلوونی بخشی از سلطنت هابسبورگ و بعداً سلطنت اتریش-مجارستان شد.
1848 تقاضای اتحاد همه اسلوونیایی ها در یک پادشاهی در داخل امپراتوری اتریش
1918 پایان جهان جنگ اول
1919 اتحاد پرک مورجه با پادشاهی صرب ها ، کروات ها و اسلوونیایی ها.
29 نوامبر 1945 اسلوونیایی ها جمهوری خود را در چارچوب جمهوری خلق فدرال یوگسلاوی به دست می آورند.
15 سپتامبر 1947 ادغام مجدد بخش بزرگی از پریمورسکا با اسلوونی بر اساس معاهده صلح پاریس.
آوریل 1990 اولین انتخابات دموکراتیک
25 ژوئن 1991 اسلوونی اعلام استقل
23 دسامبر 1991 تصویب قانون اساسی جدید اسلوونی
15 ژانویه 1992 اتحادیه اروپا رسما اسلوونی را به رسمیت شناخت.
22 مه 1992 اسلوونی به عضویت دائمی سازمان ملل متحد درآمد.
29 مارس 2004 اسلوونی به عضویت ناتو درآمد.
1 مه 2004 اسلوونی عضو اتحادیه اروپا می ‌شود.
1 ژانویه 2007 اسلوونی یورو را معرفی کرد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر

اسلوونی پس از جنگ جهانی اول بخشی از پادشاهی یوگسلاوی و پس از جنگ جهانی دوم بخشی از جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی شد.

در واقعی قدیمی ترین سکونتگاه های انسانی در کشور اسلوونی به 250000 سال پیش از می گردد ، این سکونتگاه ها غاری در لوزا در نزدیکی اورهک می باشد که در آن دو ابزار سنگی پیدا شده است.

مهاجرت اسلاوها به اسلوونی در قرن ششم انجام شد ، اسلاوها در قلمرو وسیع تری از آلپ شرقی ساکن شدند ، اولین موج مهاجرت اسلاوها مربوط به سال 550 است ؛ این موج از جهت موراوسکا امروزی برگزار شد.

اسلوونی در جنگ جهانی دوم ، به مناطق اشغالی آلمان ، ایتالیا و مجارستان تقسیم شد ؛ تبعید روشنفکران ، بسیج اجباری به ارتش آلمان ، ممنوعیت زبان اسلوونیایی جزو اتفاقات این دوره بود ، ارتش توسط مارشال تیتو رهبری می شد، که بعداً پس از پایان جنگ، رهبر کشور شد.

اتحادیه اروپا در اواسط ژانویه 1992 جمهوری اسلوونی را به رسمیت شناخت.

سپاس که تا پایان مقاله  تاریخ کشور اسلوونی از گذشته تا معاصر با ما همراه بودید ، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسلوونی به صورت حضوری به دو شعبه تهران و شیراز موسسه مهاجرتی رجبی مراجعه کنید ، همچنین اگر می خواهید در مورد نحوه تحصیل در کشور اسلوونی اطلاعات کسب کنید همین حالا به مقاله تحصیل در اسلوونی مراجعه کنید و این مقاله را مطالعه کنید تا با هزینه های مقرون به صرفه و برترین رشته های ارائه شده در دانشگاه های این کشور آشنا شوید.

تاریخ کشورهای همسایه و یا نزدیک به اسلوونی را بخوانید واطلاعات جالبی کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه