تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر سرشار از اتفاقات تلخ و شیرین متفاوتی بوده که همسبتگی ملی مردم استونی را نشان می دهد ؛ تاریخ این کشور از استعمار های فراوان تا استقلال و آزادی ، راه طولانی را طی کرده است.

از آنجایی که آشنایی با تاریخ موجب آشنایی با مردم و درک بهتر شده از همین رو آگاهی از تاریخ و گذشته استونی برای هر فرد ساکن و مهاجر کاملا ضروری به شمار می آید.

استونی اولین بار توسط تاسیتوس مورخ رومی در حدود قرن اول پس از میلاد و به عنوان جزئی از آلمان نام برده شد ، نظام سیاسی آن پدرسالارانه و بر پایه قبایل به رهبری بزرگان بود ؛ به منظور کسب اطلاعات کامل تر در مورد تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

اولین مهاجمان این کشور وایکینگ ها شمرده شده که از اواسط قرن نهم در مسیر خود به داخل سرزمین اسلاو از استونی و لتونی عبور کردند ؛ همچنین در قرن های 11 و 12 ، دانمارکی ها و سوئدی ها در تلاش بوده تا استونی ها را مسیحی کنند ، اما موفق نشدند.

پس از سال ها مبارزه مردم این کشور موفق شدند استقلال خود را به دست آورده و به کشوری مستقل تبدیل شوند ؛ اگر دوست دارید به این کشور مهاجرت کرده و آینده خود را در آن بنا کنید ، در کنار این مقاله ، عنوان کار در استونی را نیز مطالعه کنید تا بدانید بلافاصله پس از رسیدن به این کشور چگونه می توانید کسب درآمد را شروع کرده و در تنگنا قرار نگیرید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر

تاریخ اولیه استونی

این منطقه از حدود 10000 سال قبل از میلاد و پایان یخبندان پلیستوسن پسین ، پرجمعیت بوده و اولین آثار سکونت انسان در استونی با فرهنگ کوندا مرتبط است ؛ سکونتگاه پولی در دوران میانسنگی اولیه در کنار رودخانه Pärnu قرار دارد.

قدمت این سکونتگاه ها در تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر به اوایل هزاره نهم قبل از میلاد باز می گردد ؛ فرهنگ کوندا در شمال استونی و حدود 8500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد ؛ در این دوره مردم از سنگ چخماق و کوارتز برای ساخت ابزارهای برش استفاده کرده و بسیاری از این مصنوعات سنگی و استخوانی در کوندا ، دیگر مناطق استونی و همچنین در لتونی ، شمال لیتوانی و جنوب فنلاند کشف شده است.

تاریخ اولیه استونی به دو حوزه فرهنگی اصلی تقسیم شده و در این دوران نواحی ساحلی شمال و غرب استونی با اسکاندیناوی و فنلاند تماس های نزدیکی در خارج از کشور داشتند ، در حالی که استونی داخلی جنوبی با بالتس و پسکوف تماس بیشتری داشت.

طبق تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر این کشور در دوران اولیه دارای تپه های متعدد ، مکان های بندری ماقبل تاریخ و همچنین دارای تعدادی گور مربوط به عصر وایکینگ ها ، چه فردی و چه جمعی ، با سلاح ها و جواهرات از جمله انواعی بود که معمولاً در سراسر اروپای شمالی و اسکاندیناوی یافت می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های شرکت رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

جنگ های صلیبی در استونی

جنگ های صلیبی در استونی توسط پاپ اینوسنتس سوم و به منظور دفاع از مسیحیان این منطقه آغاز شد ، جنگ در سال 1206 به استونی رسید ، برادران لیوونی آلمانی شمشیر ، که قبلاً لیوونی ها ، لاتگالی ها و سلونیایی ها را تحت سلطه خود درآورده بودند ، در سال 1208 مبارزات خود را علیه استونیایی ها آغاز کرده و طی چند سال بعد ، هر دو طرف حملات زیاد را انجام دادند.

یکی از رهبران اصلی مقاومت لمبیتو ، از بزرگان شهرستان ساکالا بود که در سال 1217 و در نبرد روز سنت متیو کشته شد و در آن نبرد مردم شکست چشمگیری را متحمل شدند ؛ در سال 1219 ، والدمار دوم به لیندانیس به این منطقه آمد و در نهایت استونی ها را در نبرد لیندانیس شکست داده و شروع به فتح شمال استونی کرد.

طبق تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر سوئد به استونی غربی حمله کرده اما موفق به فتح این منطقه نشد ، در سال 1227 و آخرین شهرستان این منطقه نیز تسلیم شده و پس از جنگ صلیبی ، قلمرو جنوب استونی و لتونی امروزی Terra Mariana نامیده شده و سپس نام لیوونیا را به خود گرفت.

جنگ های صلیبی در استونی

جنگ روسیه با استونی

جنگ روسیه با استونی و در سال 1558 زمانی که تزار ایوان مخوف روسیه به لیوونیا حمله کرد ؛ آغاز شد ؛ لیوونا که شامل قلمرو جنوب استونی و لتونی می شد ؛ از روسیه شکست خورده و باعث شد که گروه های لیوونی به دنبال حمایت خارجی باشند.

در سال 1560 لیوونی به صورت قاطع شکست خورده و اکثریت لیوونیا حکومت لهستان را پذیرفتند ، در حالی که ریوال و اشراف شمال استونی به پادشاه سوئد سوگند وفاداری می ‌دادند و اسقف اوسل ویک زمین‌های خود را به پادشاه دانمارک فروخت.

با توجه به تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر نیروهای روسی به تدریج اکثریت لیوونیا را فتح کرده اما در اواخر دهه 1570 ارتش لهستان-لیتوانی و سوئد حملات خود را آغاز کردند و جنگ خونین سرانجام در سال 1583 با شکست روسیه پایان یافت ؛ در نتیجه جنگ ، شمال استونی به دوک نشین استونی سوئد و استونی جنوبی به دوک نشین لیوونیا لهستان تبدیل شد و سائرما تحت کنترل دانمارک باقی ماند.

در سال 1600 جنگ بین لهستان و سوئد آغاز شده و این جنگ باعث ویرانی های زیادی شد ؛ در نهایت جنگ طولانی در سال 1629 با تصاحب سوئد لیوونیا از جمله مناطق جنوب استونی و لتونی شمالی پایان یافت ؛ این جنگ ها جمعیت استونی را از حدود 250 تا 270000 نفر در اواسط قرن شانزدهم به 115 تا 120000 نفر در دهه 1630 به نصف رساند و در نهایت استونی دانمارکی در سال 1645 به سوئد منتقل شد.

دوران اصلاحات استونی

دوران اصلاحات استونی

دوران اصلاحات استونی توسط مقامات سکولار و مذهبی محلی و سوئدی الهام گرفته و سازماندهی شد ؛ لوترییسم دانش را در بین جوانان گسترش داده و هنر مذهبی را متحول کرد ؛ با این حال ، دهقانان سنت‌ گرا بوده و با سنت‌ های کاتولیک راحت ‌تر بودند ؛ برای این افراد پذیرش دین جدید سخت بود از همين رو آن را به تاخیر انداختند.

بنا بر تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر پس از سال 1600 ، لوترانیسم سوئدی شروع به تسلط بر ساختمان ، مبلمان و تزئینات کلیساهای جدید کرد ؛ معماری کلیساها تغییر کرده و برای مردم نیکمت و صندلی تعبیه دیده شد تا گوش دادن به موعظه های سخت نباشد ؛ نخبگان آلمانی بالتیک لوترانیسم را ترویج کرده و زبان ، آموزش ، مذهب و سیاست به شدت متحول شد.

دعاها به جای لاتین به زبان محلی نوشته شده و اولین کتاب به زبان استونیایی در این دوران چاپ شد ؛ دانشگاه فعلی تارتو در سال 1632 توسط پادشاه گوستاووس به عنوان دومین دانشگاه در پادشاهی سوئد تأسیس شد ؛ این دانشگاه امروزه نیز پذیرای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان بوده ، شما نیز می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در استونی با نحوه ورود به دانشگاه های این کشور آشنا شوید.

اصلاحات قانونی استفاده از زمین و حقوق ارث را برای کشاورزان برده ایجاد کرد و در دهه 1680 ، آغاز آموزش ابتدایی استونیایی ظاهر شد ، عمدتاً به دلیل تلاش ‌های بنگت گوتفرید فورسلیوس ، که اصلاحات املایی را نیز در استونیایی نوشتاری انجام داد ؛ جمعیت استونی برای یک دوره 60-70 ساله به سرعت رشد کرد.

جنگ بزرگ شمال

جنگ بزرگ شمال در سال 1700 و توسط روسیه آغاز شد ، امپراطوری روسیه موفق شد که تمامی بخش های استونی را فتح کرده و از آن خود کند ؛ این جنگ دوباره جمعیت را تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر به شدت کاهش داد و جمعیت سال 1712 تنها 150000 تا 170000 تخمین زده می شود.

طبق تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر در سال 1721 ، استونی به دو استان فرمانداری استونی شامل بخش شمالی استونی (مانند منطقه تالین) و فرمانداری جنوبی لیوونیا که تا قسمت شمالی لتونی امتداد دارد ، تقسیم شد ؛ دولت روسیه تمام حقوق سیاسی و مالکیت زمین آلمانی های بالتیک را بازگرداند.

حقوق کشاورزان محلی به پایین ترین حد خود نزول کرده زیرا در قرن هجدهم رعیت داری کاملاً بر روابط کشاورزی تسلط داشت ؛ هرچند قانون رعیت رسماً در سال های 1816-1819 لغو شده اما در ابتدا توسط عمده مردم پذیرفته نشده و پیشرفت های عمده در حقوق کشاورزان با اصلاحات در اواسط قرن 19 آغاز شد ؛ امروزه نیز این کشور از نظر کشاورزی و اقتصادی در جایگاه خوبی قرار دارد.

استونی را از جنبه های بیشتری بشناسید ، شاید این کشور برای شما ناشناخته باشد!

بیداری ملی استونی

بیداری ملی استونی در دهه 1850 و با ترویج هویت ملی استونی در میان مردم توسط چندین شخصیت برجسته شروع شد ؛ خرید گسترده مزارع توسط استونیایی ها و در نتیجه رشد سریع طبقه کشاورزان صاحب زمین ، مبنای اقتصادی را برای شکل گیری این «هویت استونی» جدید فراهم کرد.

در سال 1857 یوهان ولدمار یانسن انتشار اولین روزنامه استونیایی زبان را آغاز کرده و خود را به عنوان فردی استونیایی معرفی کرد ، در همین دوران مدیر مدرسه کارل رابرت یاکوبسون و کشیش یاکوب هرت به چهره‌ های برجسته یک جنبش ملی تبدیل شده و کشاورزان استونیایی را تشویق کردند که به هویت قومی استونیایی خود افتخار کنند.

اولین جنبش های سراسری شکل گرفته و اصلاحات زبانی به توسعه زبان استونیایی کمک کرد ؛ هر چند در پایان قرن نوزدهم ، روسی‌ سازی به منظور پیوند نزدیک ‌تر استان ‌های بالتیک با امپراتوری روسیه توسط دولت مرکزی آغاز شد ، در نتیجه این عمل زبان روسی جایگزین آلمانی و استونیایی در اکثر مدارس راهنمایی و دانشگاه ها شده و بسیاری از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی به زبان های محلی سرکوب شدند.

بیداری ملی استونی

در اواخر دهه 1890 ، موج جدیدی از ناسیونالیسم با ظهور چهره های برجسته ای مانند ژان تونیسون و کنستانتین پاتس به وجود آمده و در اوایل قرن بیستم ، استونیایی‌ ها کنترل دولت ‌های محلی شهرها را از آلمانی‌ ها گرفتند ؛ در طول انقلاب 1905 اولین احزاب سیاسی قانونی استونی و کنگره ملی تأسیس و خواستار اتحاد مناطق استونی در یک قلمرو خودمختار واحد و پایان دادن به روسی سازی شد.

جنگ استقلال استونی

ناآرامی ها با تظاهرات سیاسی و شورش های خشونت آمیز همراه با غارت در منطقه تجاری تالین و تعدادی از خانه های زمین داران ثروتمند در حومه استونی همراه بوده ، در نهایت دولت تزاری با سرکوبی وحشیانه حدود 500 نفر اعدام کرده و صدها نفر دیگر زندانی یا به سیبری تبعید کرد.

در سال 1917 ، پس از انقلاب فوریه ، فرمانداری استونی توسط دولت موقت روسیه به مناطق استونیایی زبان لیوونیا گسترش یافته و به آن خودمختاری اعطا شد که امکان تشکیل مجلس استانی استونی را فراهم کرد ؛ بلشویک ها در نوامبر 1917 قدرت را در استونی به دست گرفته و مجلس استانی را منحل کرده و مجمع استانی کمیته نجات را تأسیس کرده و در خلال فاصله کوتاه بین عقب نشینی روسیه و ورود آلمان ، کمیته استقلال استونی را در 24 فوریه 1918 اعلام کرده و دولت موقت استونی را تشکیل داد.

آلمان بلافاصله این کشور را اشغال کرده اما پس از شکست آنها در جنگ جهانی اول ، مجبور به واگذاری دولت موقت در 19 نوامبر 1918 شدند ؛ در 28 نوامبر 1918 روسیه شوروی به این منطقه حمله کرده و جنگ استقلال استونی را آغاز کرد.

ارتش استونی تا فوریه 1919 کل قلمرو استونی را از ارتش سرخ پاکسازی کرده و در 5 تا 7 آوریل 1919 مجلس مؤسسان استونی انتخاب شد ؛ در 2 فوریه 1920 ، معاهده تارتو توسط جمهوری استونی و SFSR روسیه امضا شده و طبق شروط این معاهده در تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر روسیه از تمام حقوق خود در این قلمرو چشم پوشی کرد.

دوره استقلال استونی

دوره استقلال استونی

اولین دوره استقلال استونی در سال 1918 آغاز شده و حدود 22 سال به طول انجامید ، استونی تحت تعدادی اصلاحات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی لازم برای کنار آمدن با وضعیت جدید خود به عنوان یک کشور مستقل قرار گرفت ، از نظر اقتصادی و اجتماعی ، اصلاحات ارضی در سال 1919 مهمترین گام در راستای استقلال بوده و دارایی های املاک بزرگ متعلق به اشراف بالتیک بین دهقانان و به ویژه بین داوطلبان در جنگ استقلال استونی دوباره توزیع شد.

قانون اساسی جمهوری استونی در سال 1920 تصویب و شکل پارلمانی دولت را ایجاد شد ؛ پارلمان متشکل از 100 نماینده بوده که برای دوره های سه ساله انتخاب می شدند ؛ در این دوران مدارس زبان استونیایی تأسیس شده و زندگی هنری از هر نوع شکوفا شد ؛ یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی دوره استقلال ، که در اروپای غربی در زمان تصویب آن در سال 1925 منحصر به فرد بود ، تضمین استقلال فرهنگی برای گروه های اقلیت متشکل از حداقل 3000 نفر ، از جمله یهودیان بود.

طبق تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر هر چند این کشور در جنگ جهانی دوم سیاست بی طرفی دنبال کرده اما در نتیجه فرار زیردریایی لهستانی به این کشور تحاد جماهیر شوروی استونی را متهم کرده و ادعا کرد که استونی بی طرف نیست ؛ در 24 سپتامبر 1939 ، اتحاد جماهیر شوروی استونی را به جنگ تهدید کرد ، مگر اینکه پایگاه‌های نظامی در این کشور ایجاد کند.

استونی در جنگ جهانی دوم

طبق پیمان نازی و شوری در 23 اوت 1939 کشورهای بالتیک که شامل فنلاند ، استونی ، لتونی ، لیتوانی بودند بین آلمان و شوروی تقسیم شده و استونی به «حوزه» شوروی اختصاص یافت ؛ در 24 سپتامبر 1939 ، اتحاد جماهیر شوروی اولتیماتومی را ارائه کرد و از استونی خواست که معاهده ای برای “کمک متقابل” امضا کند که به اتحاد جماهیر شوروی اجازه می دهد پایگاه های نظامی در این کشور ایجاد کند.

دولت استونی در تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر این معاهده در 28 سپتامبر 1939 امضا کرده و در ماه مه 1940 ، نیروهای ارتش سرخ در پایگاه‌ ها به حالت آماده باش جنگی درآمدند و در 14 ژوئن ، اتحاد جماهیر شوروی محاصره کامل دریایی و هوایی استونی را آغاز کرد.

اتحاد جماهیر شوروی یک رژیم ظالمانه در این کشور ایجاد کرده و اکثر مقامات عالی رتبه ملکی و نظامی ، روشنفکران و صنعت گران دستگیر و معمولاً بلافاصله پس از آن اعدام شدند ؛ سرکوب شوروی در 14 ژوئن 1941 با تبعید دسته جمعی حدود 11000 نفر به سیبری به اوج خود رسید که بیش از نیمی از آنها در شرایط غیرانسانی جان باختند.

دولت شوروی مردان استونی را به اجباره به جنگ برده و از همین رو بسیاری از مردم به جنگل ها گریختند ؛ در ابتدا ، بسیاری از استونیایی ها امیدوار داشتند که آلمان به بازگرداندن استقلال استونی کمک کند ، اما آلمان هیچ اقدامی انجام نداد ؛ استونی در جنگ جهانی دوم حدود 25 درصد از جمعیت خود را از طریق مرگ ، تبعید و جنگ از دست داد.

بازگرداندن استقلال استونی

کمپین آزادسازی شوروی در اواخر دهه 1980 تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر فرصتی برای رنسانس ملی فراهم کرده و بازگرداندن استقلال استونی با اولین جنبش اعتراضی بزرگ علیه دولت مرکزی شده ، پس از آن در سال 1988 ، جنبش های سیاسی جدیدی مانند جبهه مردمی استونی و حزب رادیکال تر استقلال ملی استونی ایجاد شد.

در 23 اوت 1989 ، حدود 2 میلیون استونیایی ، لتونیایی و لیتوانیایی در تظاهرات گسترده شرکت کرده و زنجیره انسانی راه بالتیک را در سه کشور تشکیل دادند ؛ در سال 1990 ، کنگره استونی به عنوان نهاد نمایندگی شهروندان استونی تشکیل شد و در مارس 1991 ، همه پرسی برگزار شده که در آن 78.4 درصد از رای دهندگان از استقلال کامل حمایت کردند ؛ در طی کودتای کودتا در مسکو ، استونی در 20 اوت 1991 اعلام کرد استقلال خود را بازگرداند.

با توجه به تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر مقامات شوروی استقلال استونی را در 6 سپتامبر به رسمیت شناخته و در 17 سپتامبر استونی در سازمان ملل پذیرفته شد ؛ آخرین واحدهای ارتش روسیه در سال 1994 استونی را ترک کردند ؛ در سال 1992 اصلاحات اقتصادی رادیکال برای تغییر به اقتصاد بازار آغاز شده و استونی از 13 نوامبر 1999 به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده است.

بازگرداندن استقلال استونی
تاریخ رویداد
1991 استقلال استونی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی
1992 استونی پول خود - کرون - را وارد گردش کرد
1993 استونی به عنوان بیست و نهمین کشور عضو شورای اروپا پذیرفته شد
1994 آخرین سربازان شوروی استونی را ترک کردند
2004 استونی به عضویت کامل ناتو درآمد
2011 استونی هفدهمین عضو منطقه یورو شد
2013 استونی با اولین ماهواره خود به آژانس فضایی اروپا پیوست

تاریخ معاصر استونی

طبق تاریخ معاصر استونی از زمان به دست آوردن مجدد استقلال در سال 1991 ، سیاست خارجی این کشور با سایر دموکراسی های غربی همسو شده و در سال 2004 استونی هم به اتحادیه اروپا و هم به ناتو پیوست ، در 9 دسامبر 2010 ، استونی به عضویت OECD درآمد.

در 1 ژانویه 2011 ، استونی به منطقه یورو پیوست و یورو ، واحد پول اتحادیه اروپا را پذیرفت ، از 2020 تا 2021 عضو شورای امنیت سازمان ملل بود ؛ این کشور در سال 2021 ، در طول بحران مرزی 2021-2022 بلاروس-اتحادیه اروپا ، مرز خود با روسیه را با حصارکشی با 40 کیلومتر (25 مایل) سیم خاردار تقویت کرد و تقریباً 1700 نیروی ذخیره را برای تمرین آمادگی دعوت کرد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر

طبق تاریخ معاصر استونی از زمان به دست آوردن مجدد استقلال در سال 1991 ، سیاست خارجی این کشور با سایر دموکراسی های غربی همسو شده و در سال 2004 استونی هم به اتحادیه اروپا و هم به ناتو پیوست ، در 9 دسامبر 2010 ، استونی به عضویت OECD درآمد.

استونی اولین بار توسط تاسیتوس مورخ رومی در حدود قرن اول پس از میلاد و به عنوان جزئی از آلمان نام برده شد ، نظام سیاسی آن پدرسالارانه و بر پایه قبایل به رهبری بزرگان بود.

این منطقه از حدود 10000 سال قبل از میلاد و پایان یخبندان پلیستوسن پسین ، پرجمعیت بوده و اولین آثار سکونت انسان در استونی با فرهنگ کوندا مرتبط است ؛ سکونتگاه پولی در دوران میانسنگی اولیه در کنار رودخانه Pärnu قرار دارد.

جنگ روسیه با استونی و در سال 1558 زمانی که تزار ایوان مخوف روسیه به لیوونیا حمله کرد ؛ آغاز شد ؛ لیوونا که شامل قلمرو جنوب استونی و لتونی می شد ؛ از روسیه شکست خورده و باعث شد که گروه های لیوونی به دنبال حمایت خارجی باشند.

طبق پیمان نازی و شوری در 23 اوت 1939 کشورهای بالتیک که شامل فنلاند ، استونی ، لتونی ، لیتوانی بودند بین آلمان و شوروی تقسیم شده و استونی به «حوزه» شوروی اختصاص یافت.

پس از اتفاقات زیاد در تاریخ کشور استونی از گذشته تا معاصر امروزه استونی یکی از کشورهای جدید و قوی محسوب شده که در جهت پیشرفت تلاش می کند ، اگر شما نیز دوست دارید در این کشور کار کنید و یا حتی در فضای امن آن سرمایه گذاری کنید و درآمد خوبی کسب کنید ، حتما مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در استونی را مطالعه کرده و یا از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه