اقتصاد کشور لتونی

اقتصاد کشور لتونی شاید از جمله اقتصادهای نه چندان بزرگ اتحادیه اروپا و دریای بالتیک است که البته پس از پیوستن به اتحادیه اروپا با سرعت بیش تر و بهتری در حال رشد و پیشرفت می باشد و از سال 2014 یورو را به جای پول خود به عنوان پول رسمی برگزیده است.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) در ادامه این مطلب اقتصاد کشور لتونی را به شما معرفی خواهند کرد ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله کار در اروپا با مشاغل مورد نیاز و حرفه های پر در آمد در کشور های اروپایی آشنا شوید.

اینطور که از شواهد بر می آید مردم کشور لتونی ( لاتویا ) از نظر اقتصادی شرایط خوبی دارند و وضعیت درآمدزایی در این کشور به طور دقیق و روتین مشخص شده و به یک وضع با ثبات رسیده است ، تولید ناخالص داخلی در کشور لتونی بیش از 36 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است که یقین می رود این مقدار در سال های آینده افزایش قابل توجه و مناسبی را تجربه نماید.

البته لتونی تا رسیدن به قله های اقتصادی مد نظر خود هنوز راه زیادی دارد ولی نباید فراموش کنیم که پیشرفت و رشد اقتصادی آن طی دو دهه پیش بسیار خوب و قابل تحسین بوده است.

نکته : برای مطالعه راحت تر این مقاله می توانید از بخش فهرست مطالب بر روی لینک های ارائه شده کلیک کنید و مستقیما همان مطلب را مشاهده کنید ، سوالات و نظرات خود را در پایان مقاله در بخش دیدگاه درج کرده و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور لتونی

در این بخش از مقاله روناک همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی خلاصه از شرایط اقتصادی کشور لتونی را شرح داده است ؛ اگر وقت کافی برای مطالعه تمام مقاله را ندارید ویدئو و پادکست ارائه شده که مدت زمان آن تنها دو دقیقه است را ببینید و بشنوید.

پادکست اقتصاد کشور لتونی​

نمایش ویدیو درباره اقتصاد کشور لتونی

اقتصاد لتونی پس از انقلاب

اقتصاد لتونی پس از انقلاب تلاش های بسیاری در جهت تأسیس یک سیستم بانکی و مالی مستقل انجام داد و در سال 1991 توانست تمام دارایی های بانک های فعال روسیه در کشور را تحت مالکیت خود درآورده و آن ها را جزو نظام بانکی این کشور به حساب آورد ، سپس واحد پولی خود را به جای روبل روسیه روبل لتونی قرار داد که روبل روسیه بعد از مدتی اعتبار خود را از دست داد و به یک ارز خارجی مبدل شد.

روبل لتونی یک واحد پول موقت بود که به سرعت جای خود را به واحد پول ثابت لات داد ، جالب است بدانید که در سال 1992 نرخ تورم در لتونی 1051 درصد بود که به تدریج نرخ آن تا 25 درصد در سال 1995 کاهش یافت که یه پیشرفت چشمگیر به حساب می آمد ، در سال 1999 این کشور به عضویت سازمان تجارت های جهانی درآمد و با توجه به جمعیت کم و زیربناهای اقتصادی مناسب در این کشور ، توانست در زمینه کسب و کارها در موقعیت خوبی خود را قرار دهد.

طبق آخرین آمار سازمان تجارت جهانی لتونی را در میان 14 کشور مناسب از لحاظ آسانی کسب و کار معرفی کرده است که این خود یک نقطع قوت خوب برای اقتصاد کشور لتونی محسوب شده و باعث جذب سرمایه های خارجی می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مراجعه حضوری یا تماس با مشاوران رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آماری از تجارت لتونی

یکی از اهداف اقتصادی دولت لتونی جلوگیری از نفوذ و ایجاد توازن اقتصادی مابین کشورهای شرقی و غربی بر اقتصاد کشور لتونی می باشد و دولت مصمم است که بازارهای جدیدی را در بین کشورهای غربی جهت صادرات خود پیدا کند و بیشتر در نظر دارد از موقعیت جغرافیایی خود بهره ببرد؛ که در این زمینه به بخش هایی نظیر تجارت حمل و نقل ، ارتباطات ، خدمات بانکی و توریسم اهمیت زیادی می دهد.

اقتصاد کشور لتونی رشد سریع تولید ناخالص داخلی بیش از 10 درصد در سال در طی سال‌های 2006 تا 2007 داشته است ، اما در سال 2009 به دلیل کسری حساب جاری ناپایدار ، فروپاشی بازار املاک و مستغلات ، و قرار گرفتن در معرض بدهی‌های زیاد در بحبوحه کاهش ، وارد رکود شدیدی شد.

ضمن اینکه قبلا هم در سال 2009 به دلیل فروپاشی بانک Parex ، دومین بانک بزرگ ، تولید ناخالص داخلی تقریباً 18٪ کاهش یافته بود و اتحادیه اروپا ، صندوق بین المللی پول و سایر اهداکنندگان بین المللی کمک های مالی قابل توجهی به لتونی ارائه کرده بودند ، اما در نهایت در سال 2011 لتونی به رشد تولید ناخالص داخلی 5.5 درصد دست یافت و دوباره در میان اقتصادهای با رشد سریع اتحادیه اروپا قرار گرفت ، در ادامه آماری از تجارت لتونی را مشاهده خواهیم کرد.

آماری از تجارت لتونی

بهبود اقتصادی کشور لتونی

شروع بهبود اقتصادی کشور لتونی را باید از سال 2010 در نظر بگیریم که تا سال 2012 ، کریستین لاگارد ، مدیر عامل صندوق بین المللی پول ، بهبود اقتصادی کشور لتونیرا موفقیت آمیز توصیف کرد که پیش بینی های رشد قوی را نشان می داد ، اقتصاد کشور لتونی در سال 2011 به میزان 5.5 درصد رشد کرد و در سال 2012 به میزان 5.6 درصد رشد کرد و به بالاترین نرخ رشد در اروپا رسید ، تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در سال 2018 حتی از سطح قبل از بحران هم فراتر رفت.

خصوصی سازی در لتونی

خصوصی سازی در لتونی

خصوصی سازی در لتونی تقریباً کامل شده است و به طور تقریبی تمام شرکت‌های کوچک و متوسط که قبلاً دولتی بودند خصوصی شده‌اند و تنها تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ دولتی حساس از نظر سیاسی باقی مانده‌اند ، به ویژه شرکت اصلی انرژی و آب و برق کشوردولتی باقی مانده و هیچ برنامه ای برای خصوصی سازی آن ها وجود ندارد.

دولت همچنین دارای سهام اقلیت در شرکت ترانزیت نفت Ventspils Nafta و شرکت مخابراتی اصلی Latelecom در کشور است ، اما قصد دارد در آینده نزدیک سهام خود را واگذار کند.

سرمایه گذاری خارجی در لتونی در مقایسه با سایر کشورهای شمالی اروپا اندک است ، اما قانون گسترش دامنه فروش زمین ، از جمله فروش زمین به خارجی ها ، در سال 1997 به تصویب رسید باعث سرمایه گذاران خارجی خوبی به این کشور شد.

از جمله شرکت های آمریکایی که 10.2 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی لتونی را تشکیل می دهند ، 127 میلیون دلار در سال 1999 سرمایه گذاری کردند.

لتونی که مشتاق پیوستن به نهادهای اقتصادی غربی مانند سازمان تجارت جهانی ، OECD و اتحادیه اروپا بود ، در سال 1995 توافقنامه اروپا را با اتحادیه اروپا با یک دوره انتقال 4 ساله امضا کرد ، لتونی و ایالات متحده معاهده هایی را در زمینه سرمایه گذاری ، تجارت و حمایت از مالکیت معنوی و اجتناب از مالیات مضاعف امضا کرده اند که تمامی این ها به رشد اقتصاد کشور لتونی بسیار کمک شایانی کرده است.

اقتصاد کشور لتونی را با اقتصاد برخی از کشور های نزدیک به آن مقایسه کنید.

برترین کشورهای صادرکننده به لتونی

در این قسمت باید بدانید که داده های اداره مرکزی آمار نشان می دهد که در سال 2021 ، لتونی 16.49 میلیارد یورو کالا صادر کرده است که 3.19 میلیارد یورو یا 24 درصد بیشتر از سال 2020 است.در نتیجه گردش مالی تجارت خارجی لتونی به قیمت فعلی به 35.92 میلیارد یورو رسیده است که 7.46 میلیارد یورو یا 26.2 درصد بیشتر از سال 2020 می باشد.

در سال 2021 ، کالاهای صادر شده از لتونی به 195 کشور در سراسر جهان صادر شده است.

برترین کشورهای وارد کننده از لتونی

آخرین داده های اداره مرکزی آمار نشان می دهد که در سال 2021 ، لتونی 19.43 میلیارد یورو کالا وارد کرده است که 4.27 میلیارد یورو یا 28.2 درصد بیشتر از سال 2020 است.

همچنین در سال 2021 ، لتونی از 167 کشور در سراسر جهان کالا وارد کرد و پنج شریک بزرگ وارداتی لیتوانی ، آلمان ، لهستان ، فدراسیون روسیه و استونی بودند ، سهم آنها 55.6 درصد از کل ارزش واردات را تشکیل می دهد

برترین کالاهای صادراتی از لتونی مبلغ صادرات
چوب و اشیاء چوبی ، زغال چوب 3.72 میلیارد دلار
تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی 2.02 میلیارد دلار
سوخت های معدنی ، روغن ها ، محصولات تقطیر 1.15 میلیارد دلار
ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای ، بویلرها 1.15 میلیارد دلار
آهن و فولاد 905.83 میلیون دلار

برترین صادرات و واردات کشور لتونی

همانطور که در بالا مشاهده کردید روادیدکشور لتونی معولا با کشورهای خاص و مشخصی بوده که در همسایگی و نزدیکی این کشور قرار دارند و هم واردات و صادرات خود را با آن کشورها به انجام می رساند ، اما شاید جالب باشد که از برترین صادرات و واردات کشور لتونی هم اطلاعاتی را داشته باشید.

طبق آمار در سال 2021 میلادی ، کالاهای اصلی صادرات لتونی شامل چوب ، محصولات چوبی و زغال سنگ ، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی؛ محصولات معدنی چوب ، محصولات چوبی و زغال چوب ، ماشین آلات ، تجهیزات الکتریکی و محصولت معدنی بوده است که نیزان برترین آن ها در جدول برای شما تهیه شده است.

کالاهای اصلی واردات لتونی در سال گذشته شامل ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی ، محصولات معدنی ، ماشین آلات و لوازم مکانیکی بوده است ، در جدول زیر سهم واردات کالاهای اصلی به این کشور را مشاهده خواهید کرد.

برترین کالاهایی وارداتی به لتونی مبلغ واردات
تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی 2.47 میلیارد دلار
ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای ، بویلرها 2.18 میلیارد دلار
سوخت های معدنی ، روغن ها ، محصولات تقطیر 2.15 میلیارد دلار
وسایل نقلیه غیر از راه آهن ، تراموا 1.61 میلیارد دلار
آهن و فولاد 1.11 میلیارد دلار

نرخ بیکاری در لتونی

در ادامه مقاله اقتصاد کشور لتونی باید عرض کنیم که نرخ بیکاری لتونی در اکتبر 2022 در 7.10 درصد باقی مانده است ، که برابر با همان مقدار قبلی در ماه سپتامبر می باشد ، لازم است بدانید که نرخ بیکاری لتونی ماهانه به روز می شود و از ژانویه 1998 تا اکتبر 2022 ، با میانگین نرخ 11.05 درصد به ثبت رسیده است.

نرخ بیکاری در لتونی طی یک دهه گذشته روند نزولی داشته است و با اینکه رقم 7.10 درصد رقم بالایی محسوب می شود؛ اما باید بگوییم که این رقم در سال 2010 به بالاترین حد از سال 1998 یعنی 20.80 درصد رسیده بوده که الان به به 7.10 کاهش پیدا کرده است.

همچنین نرخ بیکاری در لتونی در نوامبر سال 2007 به پایین ترین حد خود از سال 1998 یعنی 5.30 درصد رسیده بوده که متاسفانه با شروع رکود اقتصادی در جهان و ورشکستگی بسیاری از مشاغل در این کشور در سال 2009 ناگهان رو به افزایش نهاد که دولت توانست بازهم در سال 2010 آن را از رشد نگه داشته و شروع به کاهش آن و ترمیم دوباره اقتصاد کشور لتونی نماید.

مشاغل پر رونق و پر درآمد در لتونی

اطلاع از مشاغل پر رونق و پر درآمد در لتونی می تواند کمک شایانی به جویندگان کار در این شکشور نماید تا مطلع گردند که در چه زمینه هایی قادر خواهند بود در این کشور به درآمد بالا رسیده و زندگی خوبی را برای خودشان مهیا سازند ، همچنین کسانی که قصد تحصیل در لتونی را دارند با اطلاع از این مشاغل قادر خواهند بود تا به دریافت مدرک به صورت آکادمیک در یکی از این مشاغل پردرآمد پرداخته و آینده خود را تضمین نمایند ، مقاله مربوط به تحصیل در این کشور اطلاعات بسیار جامعی در این زمینه به شما منتقل خواهد کرد.

باید بگوییم که همانطور که دیدید هنوز نرخ بیکاری در لتونی بالاست اما جالب اینکه نرخ بیکاری در میان افراد بدون تخصص و بدون تحصیلات در این کشور بالا می باشد و افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و یا از یک تخصص و حرفه خوب مطلع هستند به راحتی قادر بوده تا شغلی مناسب را برای خود پیدا کنند ، پس فراموش نکنید که لازمه یافتن شغل در این کشور داشتن تحصیلات یا تخصص ویؤه می باشد ، در ادامه مشاغل پر رونق و پر درآمد در لتونی را مشاهده می کنید:

شغل میزان درآمد ماهانه به یورو
مدیران ارشد اجرایی 3886 یورو
مدیران فناوری اطلاعات 3469 یورو
قضات 3675 یورو
پزشکان 4480 یورو
وکلا 3150 یورو
اساتید دانشگاه 2987 یورو

نرخ تورم در لتونی

نرخ تورم در لتونی در اکتبر 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل از 22.2 درصد به 21.8 درصد کاهش یافته است ، به این دلیل که امسال شیب افزایش قیمت در این کشور ملایم تر بوده است و برنامه ریزی هایی که در جهت کاهش تورم ریخته شده در حال به نتیجه نشستن است ، البته به یقین که میزان 21.8 درصد مقدار بالایی است اما نباید فراموش کرد که مردم این کشور در سال های نه چندان دور تورم انفجاری و ابر تورمی را تجربه کرده اند.

پس به گونه ای دستیابی به این مقدار برای دولت و مردم کشور لیتوانی یک موفقیت محسوب می شود ، در ادامه میزان تف.ت افزایش قیمت ها در اکتبر 2022 را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته خواهید دید:

  • مسکن و آب و برق (46.9 درصد در مقابل 51.6 درصد در سال پیش)
  • حمل و نقل (20.1 درصد در مقابل 21.9 درصد)
  • مشروبات الکلی و تنباکو (5.6 درصد در مقابل 5.9 درصد)
  • مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی (29.5 درصد در مقابل 27.5 درصد)
  • تفریح و فرهنگ (8.0 درصد در مقابل 7.8 درصد)

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور لتونی

  • مدیران ارشد اجرایی 3886 یورو
  • مدیران فناوری
  • اطلاعات 3469 یورو
  • قضات 3675 یورو
  • پزشکان 4480 یورو
  • وکلا 3150 یورو
  • تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی
  • ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای ، بویلرها
  • سوخت های معدنی ، روغن ها ، محصولات تقطیر
  • وسایل نقلیه غیر از راه آهن ، تراموا
    آهن و فولاد
  • چوب و اشیاء چوبی ، زغال چوب
  • تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی
  • سوخت های معدنی ، روغن ها ، محصولات تقطیر
  • ماشین آلات ، راکتورهای هسته ای ، بویلرها
  • آهن و فولاد

سرمایه گذاری خارجی در لتونی در مقایسه با سایر کشورهای شمالی اروپا اندک است ، اما قانون گسترش دامنه فروش زمین ، از جمله فروش زمین به خارجی ها ، در سال 1997 به تصویب رسید باعث سرمایه گذاران خارجی خوبی به این کشور شد ، از جمله شرکت های آمریکایی که 10.2 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی لتونی را تشکیل می دهند ، 127 میلیون دلار در سال 1999 سرمایه گذاری کردند.

طبق آخرین آمار سازمان تجارت جهانی لتونی را در میان 14 کشور مناسب از لحاظ آسانی کسب و کار معرفی کرده است که این خود یک نقطع قوت خوب برای اقتصاد کشور لتونی محسوب شده و باعث جذب سرمایه های خارجی می شود.

این مطلب با تلاش کارشناسان ما جهت معرفی اقتصاد کشور لتونی برای شما عزیزان تهیه شده است ، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس برقرار نمایید و از اطلاعات آنان استفاده کنید؛ همچنین مطلب ارزان ترین کشور دنیا برای زندگی می تواند شناخت کاملی درباره کشورهایی که هزینه زندگی در آن ها مقرون به صرفه است را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه