اقتصاد کشور لیتوانی

اقتصاد کشور لیتوانی در طی سالیان دراز دچار تغییرات فراوانی شده است و امروزه جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد ، از سال 2014 به بعد کشور لیتوانی در اتحادیه اروپا رشد قابل توجهی را تجربه کرده است ما در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی اقتصاد این کشور می پردازیم.

شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) یکی از معتبرترین شرکت ها در ایران است که با داشتن کادر مشاوره بسیار حرفه ای به شما کمک می کنند به آسانی اقامت کشورهای مختلف دنیا را به دست آورید.

در سال 1991 کشور لیتوانی قوانینی برای تسهیل خصوصی‌ سازی را به تصویب رساند ؛ در آن زمان لیتوانی به نفت و گاز طبیعی و مواد خام صنعتی بسیار مهم خارجی وابسته بود ، در نهایت گذار به اقتصاد بازار باعث نرخ بالای تورم و بیکاری شده بود.

با این وجود دولت‌ های بعدی به اجرای سیاست ‌های تثبیت ادامه دادند ؛ تا سال 1995 تورم کاهش یافت و تراز تجاری این کشور برای اولین بار پس از استقلال مثبت شد ؛ لیتوانی در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته شد و پس از آن با مدرنیزه کردن اقتصاد خود پیشرفت زیادی را به دست آورد.

فهرست مطالب

لیتوانی تنها کشور عضو منطقه یورو بود که کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی را در سه ماهه اول سال 2020 مشاهده نکرد ؛ اگر شما به مهاجرت به کشورهای اروپایی فکر می کنید لیتوانی از بسیاری جهات ، گزینه مناسبی است ؛ مقاله مهاجرت به لیتوانی را بخوانید تا بدانید کدام شیوه مهاجرت برای شما مناسب تر است! 

اقتصاد کشور لیتوانی

کشاورزی در اقتصاد لیتوانی

کشاورزی در اقتصاد لیتوانی از سال 1991 به سمت توسعه گام برداشت ، این توسعه ارتباط نزدیکی با طرح های احیای زمین و زهکشی باتلاق داشت ، در اوایل قرن بیست و یکم ، کشاورزی تنها درصد کمی از تولید ناخالص ملی  (GNP)را تشکیل می داد و تنها حدود یک دهم جمعیت فعال اقتصادی را به کار می گرفت. گرایش اصلی در اقتصاد کشور لیتوانی به سمت تولید گوشت و شیر و کشت کتان ، چغندر قند ، سیب زمینی و سبزیجات است.

بخش قابل توجهی از کل تولیدات اقتصاد کشور لیتوانی را محصولات علوفه ای ، غلات و حبوبات تشکیل می دهند ، همچنین سیب زمینی و سبزیجات نیز بخش مهمی از تولیدات این کشور را تشکیل می دهند ، بیشتر کشت محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود ، اگرچه در طول برداشت پاییز مقدار زیادی نیروی انسانی هنوز مورد نیاز است ؛ لیتوانی برای مدت طولانی صادرکننده خالص محصولات غذایی بوده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

سرمایه گذاری و کار در کشورهای امن اروپایی با دریافت مشاوره های تخصصی از کارشناسان رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

خصوصی سازی کشاورزی در لیتوانی

خصوصی سازی کشاورزی در لیتوانی در اوایل دهه 1990 با تصمیم برای انحلال همه مزارع کلکسیونی و دولتی سابق آغاز شد ؛ برخی از مزارع خصوصی در دوره بلافاصله پس از استقلال ظهور کردند ، اما این روند بسیار کند بود.

در آن زمان اقتصاد کشور لیتوانی با مشکل تامین مالی دست و پنجه نرم می کرد ، همچنین تجهیزات مناسب برای عملیات کشاورزی در مقیاس کوچکتر به آسانی در دسترس نبود ؛ در اواخر دهه 1990 تعداد مزارع خصوصی از مزارع دولتی بیشتر شد ، هر چند اکثر این مزارع تخصصی نبودند و در تولید مختلط بر اساس محصولات زراعی و دام فعالیت می کنند.

هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی با داشتن دو شعبه فعال در تهران و شیراز بهترین و تخصصی ترین مشاوره مهاجرت را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد ؛ شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین این مرکز در شبکه های اجتماعی مختلف یا به صورت حضوری همراه باشید.

صنعت در اقتصاد لیتوانی

بخش های اصلی صنعت در اقتصاد لیتوانی عبارتند از : الکترونیک ، محصولات شیمیایی ، ماشین ابزار ، پردازش فلز ، مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی ، فرآوری مواد غذایی ، صنایع سبک ( از جمله نساجی ) ، پوشاک و مبلمان.

اقتصاد کشور لیتوانی همچنین در حال توسعه پالایشگاه های نفت و کارخانه های کشتی سازی است ؛ بانک جهانی تخمین می زند که بخش تولید به تنهایی 15.7 از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد ؛ در این کشور ذخایر نفتی در مناطق دریایی کشف شده است.

لیتوانی یک خط لوله گاز را از اوکراین حمل می کند و یک خط لوله ، نفت خام را از میادین غربی سیبری به پالایشگاه ماژیکیایی که در سال 2003 مدرنیزه شد ، منتقل می کند ؛ در سال 1999 یک پایانه نفت خام در بوتینگه در دریای بالتیک افتتاح شد ؛ تقریباً تمام نفتی که از طریق بوتینگه صادر می شود از روسیه می آید.

رودخانه های لیتوانی پتانسیل تولید برق را دارند ؛ نیروگاه ‌های اصلی شامل یک ایستگاه برق آبی در رودخانه نمان و یک ایستگاه حرارتی در شهر الکترونای است ؛ پس از سال 1961 سیستم قدرت این کشور به بخشی از شبکه یکپارچه تبدیل شد که در خدمت شمال غربی اتحاد جماهیر شوروی نیز قرار گرفت.

صنعت در اقتصاد لیتوانی

صنعت لیتوانی در دهه اخیر

لیتوانی پس از ورود به اتحادیه اروپا در سال 2004 موافقت کرد که تاسیسات هسته‌ای خود در ایگنالینا را در دوران شوروی ببندد ؛ این تاسیسات ، که تنها نیروگاه هسته‌ای کشور و همچنین بزرگترین منبع برق داخلی آن بود ، در سال 2009 فعالیت خود را متوقف کرد.

صنعت لیتوانی در دهه اخیر در مواردی مانند ماشین‌آلات ، کشتی‌ سازی ، مهندسی الکترونیک ، برق و رادیو ، شیمی ، سیمان و صنایع فرآوری ماهی در کشور بازنگری شد ، صنایع سنتی مانند فرآوری مواد غذایی و شاخه‌های مختلف صنایع سبک نیز به طور قابل توجهی گسترش یافتند.

پس از استقلال در سال 1991 بخش های نساجی ، شیمیایی و فرآوری مواد غذایی اولین مواردی بودند که با شرایط جدید بازار سازگار شدند ؛ تولید تجهیزات ارتباطی به یک فعالیت اقتصادی غالب تبدیل شد ؛ در اواخر دهه 1990 بسیاری از بخش های تولیدی لیتوانی خصوصی شده بود.

لیتاس ، واحد پول ملی ، که در سال 1922 به لیتوانی معرفی شده بود ، در سال 1993 احیا شد ؛ در ژانویه 2015 لیتوانی نوزدهمین کشوری شد که یورو را به عنوان واحد پول رسمی خود پذیرفت ، بانک مرکزی این کشور بانک لیتوانی است ،  تمام بانک های دولتی لیتوانی تا سال 2002 خصوصی شده بودند ؛ بورس اوراق بهادار در سال 1993 در ویلنیوس افتتاح شد.

تجارت در اقتصاد لیتوانی

تجارت در اقتصاد لیتوانی نقش بسیار مهمی دارد ، شرکای تجاری اصلی لیتوانی شامل روسیه ، لتونی ، آلمان ، لهستان و استونی هستند ؛ واردات شامل نفت خام ، ماشین آلات ، مواد غذایی ، محصولات شیمیایی و فلزات است ؛

معمولا اقتصاد کشور لیتوانی مواردی مانند نفت تصفیه شده ، مواد غذایی ، ماشین آلات ، منسوجات و تجهیزات حمل و نقل ( عمدتاً قطعات خودرو ) را صادر می کند ؛ لیتوانی در سال 2001 به سازمان تجارت جهانی پیوست.

تجارت خارجی %138.5 از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، تراز تجاری کالای این کشور از لحاظ تاریخی دارای کسری بوده است که می توان آن را تا حد زیادی با واردات انرژی این کشور و به ویژه با مقدار زیادی گاز وارداتی از روسیه توضیح داد.

در سال 2021 اقتصاد کشور لیتوانی کالاهایی به ارزش 34.5 میلیارد یورو با واردات صادر کرد ؛ در مقایسه با سال قبل ، صادرات در سال 2021 ، 20.3% و واردات %28.5 افزایش یافته است ، با این حال ، تراز خدمات به طور کلی مثبت است : در سه فصل اول سال 2021 صادرات به 3.2 میلیارد یورو ( %17.8 ) به عنوان واردات رسیده است.

اقتصاد کشور لیتوانی را با چند کشور نزدیک به آن قیاس کرده و اطلاعات خود را به روز نمایید.

خدمات در اقتصاد لیتوانی

تا اوایل قرن بیست و یکم خدمات در اقتصاد لیتوانی بزرگترین مؤلفه اقتصاد کشور لیتوانی بود که حدود نیمی از نیروی کار را به کار می برد و حدود دو پنجم GNP سالانه را کمک می کرد ، امروزه در این کشور اهمیت گردشگری افزایش یافته است.

جاذبه ‌های محبوب در لیتوانی عبارتند از عمارت‌ها و قلعه ‌های سبک باروک ، رنسانس و گوتیک در مراکز تاریخی ویلنیوس ، کاوناس ، کلایپدا، و کاداینی و همچنین در پایتخت ‌های سابق کرناوا و تراکای ، شهر باستان‌ شناسی کرناوا در شرق لیتوانی ، که قدمت آن به قرون وسطی می ‌رسد ، قلعه ‌ها ، سکونتگاه‌ ها و سایر بناهای تاریخی را در بر می‌گیرد.

این مکان در سال 2004 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد ؛ دریاچه ‌ها و جنگل ‌های حومه شهر و تپه ‌های شنی در خط ساحلی بالتیک که در سال 2000 به فهرست میراث جهانی اضافه شد ، مناطق تفریحی محبوبی هستند.

شرایط کار و مالیات در لیتوانی

شرایط کار و مالیات در لیتوانی دچار تغییرات زیادی شده است ، حقوق لیتوانیایی ها عموماً کمتر از حقوق کارگران سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است ؛ به همین دلیل و به دلیل مالیات بر درآمد بالا ، پس از پیوستن لیتوانی به اتحادیه اروپا در سال 2004 ، بسیاری از اتباع لیتوانی برای یافتن کار در سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کردند.

زمانی که دولت مالیات بر درآمد را کاهش داد و حداقل دستمزد در  را افزایش داد برخی از این مهاجران در سال 2007 شروع به بازگشت کردند ، بیش از نیمی از زنان لیتوانی از نظر اقتصادی فعال هستند ؛ عضویت در اتحادیه های کارگری کم است و تنها حدود 10 درصد از نیروی کار در کنفدراسیون های سازمان یافته کارگری شرکت می کنند.

بالاترین نرخ مالیات بر درآمد فردی همچنین در حال توسعه پالایشگاه های نفت و کارخانه های کشتی سازی است ؛ بانک جهانی تخمین می زند که بخش تولید به تنهایی 15.7 از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد ،  20 درصد و بالاترین نرخ مالیات شرکتی 15 درصد است ؛ سایر مالیات ها شامل مالیات بر ارث و ارزش افزوده است ، بار مالیاتی کلی معادل 30.3 درصد از کل درآمد داخلی است ؛ مخارج دولت طی سه سال گذشته به 36.6 درصد از کل تولید (GDP) رسیده است.

شرایط کار و مالیات در لیتوانی

مخابرات در لیتوانی

بخش مخابرات در لیتوانی خصوصی شده است ، استفاده از تلفن ثابت در لیتوانی کاهش یافته است ، اما فناوری های جدیدتر به سرعت مورد استفاده قرار گرفتند ؛ میزان نفوذ تلفن همراه یکی از بالاترین‌ ها در اتحادیه اروپا است و بسیاری از لیتوانیایی ‌ها از طریق تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند.

در اقتصاد کشور لیتوانی تقریباً دو سوم خانوارها به اتصالات اینترنت پهن باند دسترسی دارند و سرعت دانلود ( به ویژه در مناطق شهری ) از سریع ‌ترین سرعت ‌ها در اروپا است.

حمل و نقل در لیتوانی

حمل و نقل در لیتوانی

موقعیت جغرافیایی لیتوانی شرایط مطلوبی را برای توسعه ترانزیت ایجاد کرده است ؛ راه آهن اصلی ترین وسیله حمل و نقل در لیتوانی است ؛ دو مسیر ریلی اصلی از لیتوانی می گذرد ، یک بزرگراه شمال به جنوب که اسکاندیناوی را به اروپای مرکزی متصل می کند و همچنین یک مسیر شرقی غربی که لیتوانی را به بقیه اروپا متصل می کند.

علاوه بر این ، پس از استقلال لیتوانی به عنوان یک پل زمینی حیاتی به سمت استان کالینینگراد ، منطقه فدراسیون روسیه در سواحل بالتیک در نظر گرفته می شود ؛ یک مسیر راه آهن اصلی بین روسیه و منطقه کالینینگراد از لیتوانی می گذرد.

حمل و نقل دریایی بخش مهمی از اقتصاد کشور لیتوانی است و حمل و نقل بار از زمان جنگ جهانی دوم به سرعت افزایش یافته است ، کلایپدا بزرگترین و مهم ترین بندر کشور است ، حمل و نقل رودخانه ای نیز قابل توجه است و صدها مایل آبراه کشور که در تمام طول سال قابل کشتیرانی است ، برای کشتیرانی داخلی استفاده می شود.

لیتوانی فرودگاه های بین المللی در ویلنیوس ، کاوناس و پالانگا دارد ؛ ویلنیوس مرکز اصلی حمل و نقل هوایی است که به بسیاری از شهرهای خارجی ارتباط دارد ، خطوط هوایی مستقل لیتوانیایی در سال 1991 شروع به کار کرد.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور لیتوانی

بخش قابل توجهی از کل تولیدات اقتصاد کشور لیتوانی را محصولات علوفه ای ، غلات و حبوبات تشکیل می دهند ، همچنین سیب زمینی و سبزیجات نیز بخش مهمی از تولیدات این کشور را تشکیل می دهند.

بخش های اصلی صنعت در اقتصاد لیتوانی عبارتند از : الکترونیک ، محصولات شیمیایی ، ماشین ابزار ، پردازش فلز ، مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی ، فرآوری مواد غذایی ، صنایع سبک ( از جمله نساجی ) ، پوشاک و مبلمان.

لیتوانی پس از ورود به اتحادیه اروپا در سال 2004 موافقت کرد که تاسیسات هسته‌ای خود در ایگنالینا را در دوران شوروی ببندد ؛ این تاسیسات ، که تنها نیروگاه هسته‌ای کشور و همچنین بزرگترین منبع برق داخلی آن بود ، در سال 2009 فعالیت خود را متوقف کرد.

شرکای تجاری اصلی لیتوانی شامل روسیه ، لتونی ، آلمان ، لهستان و استونی هستند.

راه آهن اصلی ترین وسیله حمل و نقل در لیتوانی است ؛ دو مسیر ریلی اصلی از لیتوانی می گذرد ، یک بزرگراه شمال به جنوب که اسکاندیناوی را به اروپای مرکزی متصل می کند و همچنین یک مسیر شرقی غربی که لیتوانی را به بقیه اروپا متصل می کند.

در این مقاله مطالب مختلفی در مورد اقتصاد کشور لیتوانی را مطالعه کردیم ، اگر دوست دارید در کوتاه ترین مدت زمان به روزترین اطلاعات را در مورد کشور لیتوانی را از طریق مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز به دست آورید ، همچنین اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در کشور لیتوانی اطلاعات بیشتری به دست آورید همین حالا به مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در لیتوانی مراجعه کنید و تمامی اطلاعات را به صورت کامل و رایگان مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه