فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی ترکیبی از تأثیرات شرق و غرب است ؛ مالزی با جمعیتی التقاطی که شامل گروه‌های قومی مختلف می‌باشد ، مرکز باشکوهی از سنتها و آداب‌و رسوم نسلهاست.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی به‌همراه احساس و درک غربی ، در کنار هم بودن منحصر بفردی را ارائه می‌دهد که تجربه آن برای متقاضیان مهاجرت به این کشور لذتبخش خواهد بود ؛ به‌همراه این مقاله وارد فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی می‌شویم ؛ همچنین مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در امر مهاجرت راهنمای شما خواهند بود ، پیشنهاد می کنیم مقاله تحصیل در مالزی را هم بخوانید و با هزینه ها و بهترین رشته های ارائه شده در دانشگاه های این کشور آشنا شوید.

در جامعه مالزی فرهنگهای مالایی ، چینی ، هندی ، اوراسیا و نیز فرهنگهای گروههای بومی شبه جزیره و شمال بورنئو وجود دارد و تمامی این اقوام دارای هویت فرهنگی منحصر بفردی هستند و در عین حال می‌توانند به سنتهای مربوط به خود ادامه دهند ؛ همچنین بسیاری از باورها و اعمال در نتیجه فرهنگهای متعدد و ازدواجهای متقابل میان فرهنگهایی که در مالزی ساکن شده‌اند ، می‌باشند.

مالایی‌ها اکثریت جمعیت مالزی را تشکیل می‌دهند و سنتهای خاص خود را دارند ؛ مالایی‌ها به پیروی از اسلام ، در نماز جمعه شرکت می‌کنند و لباسهای سنتی مالایی‌ها بر طبق قوانین اسلام کاملا محافظه‌کارانه است و لباس رسمی مردان مالایی باجو ملایو می‌باشد که یک پیراهن آستین بلند و گشاد که روی یک شلوار پوشیده می‌شود است ؛ در زمان رفتن به مسجد برای نماز کلاه سفیدی بنام کوپیا پوشیده می‌شود ؛ همچنین یک کلاه مخملی بنام Songkok نیز با لباسی رسمی و کفشهای چرمی پوشیده می‌شود.

فهرست مطالب
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی

بررسی فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی

مالزی با سکونتگاه هایی که قدمت آن ها به 40000 سال پیش بازمی گردند ، دارای فرهنگ و تاریخی غنی‌ است ؛ همچنین این کشور جمعیت مهاجرین را در خود جای داده است و مسیرهای تجاری بین قبایل بومی مالایی ، چین و هند که قدمت آن به قرن نخست میلادی می رسد ، نشان از تجارتی پر رونق است.

پس از آن که پادشاهان محلی از جمله Langkaasuka و Srivijaya امپراتوری هایی را تأسیس کردند ، مالاکا سلطان (Malacca Sultanate) اکثر مالزی مدرن را در قرن پانزدهم تصرف کرد و اسلام را به این منطقه آورد ؛ مالزی در قرون 16 و 17 توسط پرتغالی‌ها ، هلندی ها و بریتانیایی ها مستعمره شد که منجر به چند قرن حکومت استعماری شد.

در این زمان جنگ های زیادی در سواحل مالایی و جزایر مجاور درگرفت ؛ پس از جنگ جهانی دوم که منجر به استقلال فدراسیون مالایا و اعلام نهایی مالزی به عنوان یک کشور مستقل در سال 1963 شد ، درگیری ها و تنش ها بین مهاجرین و گروه های قومی مختلف در شبه جزیره افزایش یافت.

تمامی این وقایع تاریخی بر فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی تاثیر گذاشته ؛ لذا ، می توان گفت که کشور مالزی ترکیبی از فرهنگ های مختلف است که در کنار هم چهره ای زیبا از مالزی را نشان می دهند ؛ در ادامه بررسی فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی را خواهیم داشت.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت به کشورهای آسیایی از طریق تحصیل و کار با دریافت مشاوره های تخصصی رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

زبان های مالزیایی

زبان های باهاسا مالایی و انگلیسی از جمله رایج ترین زبان های مالزیایی هستند ، اما جمعیت مهاجر این کشور منجر به گسترش چینی ماندارین ، تامیل و سایر زبان های آسیایی در مالزی شده است ؛ انگلیسی زبان رسمی ارتباطات است و اکثریت مردم محلی مالزی به دو زبان مسلط هستند ؛ لذا اگر قصد کار در مالزی را دارید ، توصیه می شود حداقل چند عبارت را به زبان محلی ، مالایی بدانید تا راحت تر بتوانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

عبارت مالایی ترجمه عبارت
Selamat Malam عصر بخیر
Selamat Jalan خداحافظ
Terima Kasih متشکرم
Sedap خوشمزه ، لذیذ
Berapa برای این چقدر؟
Ya / Tidak بله / خیر

غذاهای مالزی

غذاهای مالزی ریشه در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی دارند و گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند از تنوع غذاهای مالایی ، چینی ، پراناکانی ، هندی ، اندونزیایی ، فیلیپینی ، جاوه ای ، ژاپنی ، تایلندی و غربی در مالزی شگفت‌زده شوند.

از جذابیتهای غذایی این کشور می‌توان به غذاهای گوشتی چون می گورنگ مامک (نودل زرد ، گوشت گاو و میگو) ، لاکسا (سوپ رشته فرنگی با ماهی) ، روتی جان (ساندویچ گوشت چرخ کرده) و رندانگ (شیر نارگیل و گوشت کاری) و نیز غذاهای گیاهی از جمله آپام بالیک (پنکیک برنج) ، کویه (شیرینی های شکری) ، پوپیا باسا (اسپرینگ رول) و بوبور (فرنی شیر نارگیل) اشاره نمود.

طعمهای غالب مورد استفاده در مالزی شامل نارگیل ، انگور ، تمر هندی ، ادویه جات ، ترشی جات و گوشت هایی نظیر مرغ ، گوشت گوسفند و گوشت گاو هستند و از گوشت خوک به دلایل مذهبی به ندرت در غذاهای مالزیایی استفاده می‌شود ؛ همچنین دستفروش های خیابانی گزینه هایی مقرون به صرفه جهت تست غذاهای محلی مالزی و تجربه فرهنگ مالزی بدون پرداخت هزینه های زیاد می‌باشند ؛ انعام دادن در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی به صورت اجباری نیست.

علاوه بر این ، تنوع قومیتی مالزی در ممنوعیتهای غذایی این کشور آشکار است ، لذا مسلمانان از خوردن گوشت خوک که موردعلاقه مردم چین است ، ممنوع هستند ؛ هندوها گوشت گاو نمی‌خورند ؛ برخی از بودایی‌ها گیاهخوار هستند ؛ مصرف الکل نیز غیر مسلمانان را از مسلمانان جدا می کند.

مهمان نوازی در مالزی

مهمان نوازی در مالزی

سنت مهمان نوازی در مالزی مرسوم است و مالزیایی ها در مورد مهمان نوازی بسیار سخت گیر هستند و ارائه غذا یک الزام مهم در آداب معاشرت مالزی است ؛ معمولاً چای یا قهوه همراه با میان وعده های کوچک برای مهمانان تهیه می شود ؛ این نوشیدنی ها جلوی مهمان گذاشته می شوند تا میزبان علامت بدهد که باید خورده شوند و به عنوان نشانه ای از پذیرفتن میهمان نوازی میزبان ، مهمان باید حداقل نوشیدنی را بنوشد و غذای ارائه شده را بچشد ، همچنین ، در جشن های مهم قومی و مذهبی ، بسیاری از خانواده های مالزیایی ممکن است میزبان دوستان و همسایه های خود برای دیدار و صرف غذاهای لذیذ باشند ؛ دیدار افراد اقوام و مذاهب دیگر در این مناسبت ها به عنوان شاهدی بر دوستی ملی مالزی تلقی می شود.

هنر و صنایع دستی در مالزی

از مواردی که مشخصه فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی است ، هنر و صنایع دستی در مالزی می باشد ؛ لذا بسیاری از قبایل بومی مالزی در هنرهایی چون بافندگی ، گلدوزی ، نجاری و آهنگری سرآمد هستند ؛ مجسمه های نقره ای و برنزی در مالزی با ظرافت کامل ساخته شده اند و حکاکی های چوبی زینتی از خدایان و حیوانات به طرز خیره کننده ای زنده به نظر می آیند.

پارچه های گلدوزی شده ، فرش ها و منسوجات هدایا و سوغاتی های بسیار خوبی هستند و ظروف سفالی و سرامیک در سمساری ها به فروش می رسند ؛ به طور کلی ، گالری های هنری و موزه های کوالالامپور ، پنانگ و مالاکا بینش خوبی از هنرهای متنوع شبه جزیره را ارائه خواهند داد.

Religion Malaysia

دین در مالزی

دین در مالزی به چه صورت است؟ در حالی که مالزی یک کشور عمدتا مسلمان است و اسلام دین ملی است ، تنوع مذهبی در این کشور بسیار زیاد است و مسلمانان ، هندوها ، بودایی ها ، مسیحیان و پیروان مذاهب بومی چین به صورت مسالمت آمیز در این کشور زندگی می کنند ، همچنین ، فرهنگ مالزی با محله هایی متمایز از معابد ، مساجد ، زیارتگاه های بودایی ، معابد چینی و کلیساها ، محل عبادتگاه های متعددی است که در آن ها می‌توان آرامش را یافت ؛ قابل ذکر است ، با این که این کشور ، اسلام اجباری را بر جمعیت قومی مالایی تحمیل می کند ، اما سایر گروه ها مجازند تا به دین خود عمل کنند.

دین در مالزی

معماری مالزی

معماری مالزی منحصر به فرد است و حضور گروه های قومی مختلف در کشور مالزی منجر به ارائه ی طیف خیره کننده ای از سبک های معماری از سازه های چوبی مالایی قبل از استعمار و مساجد اسلامی گرفته تا بناهای تاریخی ویکتوریایی و هلندی و آسمان خراش های آینده نگر شده است.

کوالالامپور خانه برج های پتروناس ، بلندترین برج های دوقلوی جهان است و در زمان سفر به مالزی ، بازدید از این برج ها ضروری است ؛ همچنین ، باغ شهر پوتراجایا (Putrajaya) با مناظر سرسبز خود بسیار خیره کننده است و کاخ های مالایی ، با آثار باستانی مجلل و تابلو فرش های آسیای شرقی که دیوارها را پوشانده اند ، شاهانه و جذاب می باشند.

در حالی که شهر مملو از ساختمان های بلند و نماهای شیک و شیشه ای است ، فرهنگ مالزی از معابد دراویدی ، صومعه های چینی ، مساجد مناره ای و کلیساهای بلندی که در خیابان ها در کنار مغازه ها و کلبه های مالایی قرار گرفته اند ، حمایت می کند.

خوب است در کنار این محتوا مقاله 10 جاذبه گردشگری و دیدنی مالزی را نیز بخوانید و با برترین و زیباترین آن ها آشنا شوید.

با جنبه های دیگر کشور مالزی از طریق مطالعه مقالات زیر آشنا شوید.

Law and order / Malaysia

قانون و نظم در مالزی

قانون و نظم در مالزی بر چه مواردی تاکید دارد؟ قوانین شریعت بر مسلمانان در مالزی حاکم است و نقض قوانین اسلامی از جمله نوشیدن الکل ، مجازات دارد ؛ مجازات رانندگی تحت تأثیر الکل ، موجب دستگیری فوری می شود و ممکن است جریمه های بیش تری را نیز به دنبال داشته باشد ، مالزی در مورد مواد مخدر سیاستی سختگیرانه دارد و جرایم مربوط به مواد مخدر مجازات اعدام را در پی دارند ؛ علاوه بر این ها ، آسیب رساندن به اکوسیستم طبیعی ، از بین بردن گل ها و آسیب رساندن به جانوران در این کشور تخلفی بزرگ است و ممکن است مجازات داشته باشند ؛ لذا ، فرهنگ مالزی قاطعانه در برابر آسیب های زیست محیطی ایستاده است.

قانون و نظم در مالزی

آداب و رسوم ملاقات ها در مالزی

آداب و رسوم ملاقات ها در مالزی چگونه است؟ در آداب و رسوم مالزی تاکید زیادی بر خانواده و احترام به آن شده است و بلند کردن صدا و مشاجره در ملاء عام ، اشتباه است ، بنابراین نباید دعوا را به بحث های بلند تبدیل کرد.

به طور کلی ، نحوه احوالپرسی در مالزی به قومیت فردی که ملاقات می کنید بستگی دارد ؛ لذا اکثر مالایی ها روش های غربی را دارند و دست دادن برای آن ها طبیعی است ؛ هر چند که ممکن است تفاوت های جزئی وجود داشته باشد ؛ دقت کنید که زنان مالایی ممکن است با مردان دست ندهند ؛ البته زنان می توانند با زنان دست دهند.

همچنین ، مردان ممکن است با زنان دست ندهند و در عوض در حالی که دست خود را روی قلب خود می گذارند ، تعظیم کنند ؛ در دست دادن چینی ها زن باید ابتدا دست خود را دراز کند و بسیاری از چینی های مسن در زمان احوالپرسی به نشانه احترام چشمان خود را پایین می آورند ؛ هندی ها با افراد همجنس دست می دهند و وقتی به فردی از جنس مخالف معرفی می شوید ، تنها تکان دادن سر و لبخند زدن کفایت می کند.

از دست زدن به سر در حین مکالمه می بایست خودداری کرد چرا که این امر بی ادبی محسوب می شود و برای دادن و یا گرفتن چیزی تنها باید از دست راست استفاده نمود.

آداب هدیه دادن در مالزی

Gift giving / Malaysia

آداب هدیه دادن در مالزی

از موارد دیگری که در زمان ملاقات با مالزیایی ها دقت نمود ، آداب هدیه دادن در مالزی است ؛ به طور کلی توصیه می شود که در زمان ملاقات با یک فرد محلی برای نخستین بار یک هدیه به همراه داشته باشید و دقت کنید که نباید مواردی چون الکل و یا اقلامی با پوشش پوست خوک را به عنوان هدیه برای مالایی ها در نظر بگیرید.

اگر برای ملاقات خانواده ای چینی می روید ، هدایایی به صورت بسته بندی قرمز یا زرد روشن با خود ببرید ، اما گل هدیه مناسبی برای آن ها نیست ، چرا که گل ها هدایای زمان تشییع جنازه به حساب می آیند ؛ اما اگر به هندی ها پول می دهید ، آن را فقط با شماره های فرد ارائه دهید.

جشنواره ها در مالزی

شرکت در جشنواره ها در مالزی بسیار لذت بخش است و جشن ها رنگارنگ ، پر جنب و جوش ، پر سر و صدا و بسیار پویا هستند ؛ جشنواره Mooncake (آگوست / سپتامبر) با عرضه کیک های خوشمزه و دعا برای عشق و رفاه همراه است ، همچنین سال نو چینی (ژانویه / فوریه) با جشنی یک هفته ای به همراه غذاهای خوشمزه ، رقص و موسیقی همراه خواهد شد.

جشنواره های Hindu به مانند جشنواره Thaipusam (ژانویه / فوریه) و Diwali (نوامبر) در معابدی از جمله معبد Batu Murugan بهترین لذت را دارند ، در حالی که جشنواره قایق های اژدها (Dragon Boat) در دسامبر و جشنواره آب مالزی (Water Festival) در آوریل برگزار می شوند و با مسابقات و رقص اژدها همراه هستند.

همچنین ، Eid (اردیبهشت) و Milad Un Nabi (مهر) با بریانی و کباب خوشمزه و اجرای موسیقی همراه است ؛ جشنواره های موسیقی از جمله Urbanscapes و جشنواره  Good Vibes، جمعیت جوان تری را به خود جذب می کنند.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی در مورد سنت ازدواج

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی در مورد سنت ازدواج چگونه است؟ به طور کلی دو روش ثبت ازدواج در دولت و ازدواج نزد مرجع دینی ، برای ازدواج در مالزی وجود دارد ؛ مسیحی های مالزیایی ممکن است با بودایی ها یا هندوهایی ازدواج کنند که به خانواده ها و اعتقاداتشان پاسخ می دهند ؛ اما در صورتی که مسلمانان مالزیایی با غیرمسلمانان ازدواج کنند ، در معرض بازخورد دولت قرار می گیرند ، مگر این که شریک زندگی آن ها مسلمان شود.

روش های ازدواج بر آداب و رسوم قومی مالزی تأکید دارد ؛ هندی ها و چینی ها برای جستجوی تفاهم و تاریخ های خوش شگون مراسم فال دارند ، در حالی که مالایی ها مبادلات هدایایی مفصلی را انجام می دهند ؛ جشن های عروسی مالایی ها اغلب در خانه برگزار می شود و با یک ضیافت بزرگ و چندین نوع غذا همراه است ؛ همچنین بسیاری از عروسی های چینی ها دارای یک وعده غذایی چند مرحله ای در یک رستوران یا سالن عمومی می باشد و مراسم عروسی هندی ها شامل آیین هایی پیچیده است.

همچنین ملاقات ها بین خانواده های همسران برای موفقیت ازدواج ها بسیار مهم است ؛ برای اکثر مالزیایی ها ازدواج گامی مهم به سوی بزرگسالی است ؛ هر چند که میانگین سن ازدواج در این کشور همچنان در حال افزایش است ، اما باز هم مجرد بودن تا سن سی سالگی باعث نگرانی خانواده ها و افراد می شود.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی در مورد سنت ازدواج

فرهنگ وآداب تجارت در مالزی

فرهنگ و آداب تجارت در مالزی ممکن است به قومیت ، سن ، جنس و وضعیت فردی که ملاقات می کنید ، بستگی داشته باشد ؛ اما بهترین رویکرد همیشه رفتاری دوستانه و در عین حال رسمی می باشد ؛ در قرارهای ملاقات های کاری به موارد زیر توجه نمایید:

  • احوالپرسی اولیه باید رسمی و نشان دهنده احترام باشد.
  • اگر به صورت تیمی کار می کنید ، در ملاقات ها می بایست ابتدا مهمترین فرد را معرفی کنید.
  • بسیاری از مالایی ها و هندی ها با جنس مخالف خود دست نمی دهند.
  • مردان خارجی همیشه باید منتظر بمانند تا اول زن مالزیایی دستش را دراز کند.
  • زنان خارجی نیز باید منتظر بمانند تا اول مرد مالزیایی دستش را دراز کند.
  • برای نشان دادن احترام ممکن است چینی ها به جای فردی که ملاقات می کنند ، به سمت پایین نگاه کنند.
  • استفاده از عناوین حرفه ای (استاد ، دکتر ، مهندس) و عناوین افتخاری در تجارت مهم است.
  • مالایی ها و هندی ها از عناوین با نام کوچک خود استفاده می کنند ، در حالی که چینی ها از عناوین با نام خانوادگی خود استفاده می کنند.
  • در زمان ورود بهتر است در ابتدا ارشدترین فرد تیم وارد شود تا وی نخستین کسی باشد که به بالاترین مقام مالزیایی سلام می کند.
  • رسم بر این است که مدیران در مقابل یکدیگر دور میز بنشینند و انتظار سخنرانی کوتاه خوشامدگویی را از ارشدترین مالزیایی باید داشت.
  • جلسات کاری برگزار شده ممکن است در وعده ناهار یا شام ادامه یابد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط دریافت ویزای کار در کشور های آسیایی مقاله لینک شده را بخوانید ؛ شاید تخصص شما مورد نیاز برخی کشورها باشد و براحتی بتوانید مهاجرت کنید.

سوالات پر تکرار فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی

مالزی با سکونتگاه هایی که قدمت آن ها به 40000 سال پیش بازمی گردند ، دارای فرهنگ و تاریخی غنی‌ است.

زبان های باهاسا مالایی و انگلیسی از جمله رایج ترین زبان های مالزیایی هستند.

از جذابیتهای غذایی این کشور می‌توان به غذاهای گوشتی چون می گورنگ مامک (نودل زرد ، گوشت گاو و میگو) ، لاکسا (سوپ رشته فرنگی با ماهی) ، روتی جان (ساندویچ گوشت چرخ کرده) و رندانگ (شیر نارگیل و گوشت کاری) و نیز غذاهای گیاهی از جمله آپام بالیک (پنکیک برنج) ، کویه (شیرینی های شکری) ، پوپیا باسا (اسپرینگ رول) و بوبور (فرنی شیر نارگیل) اشاره نمود.

سنت مهمان نوازی در مالزی مرسوم است و مالزیایی ها در مورد مهمان نوازی بسیار سخت گیر هستند و ارائه غذا یک الزام مهم در آداب معاشرت مالزی است ؛ معمولاً چای یا قهوه همراه با میان وعده های کوچک برای مهمانان تهیه می شود ؛ این نوشیدنی ها جلوی مهمان گذاشته می شوند تا میزبان علامت بدهد که باید خورده شوند و به عنوان نشانه ای از پذیرفتن میهمان نوازی میزبان ، مهمان باید حداقل نوشیدنی را بنوشد و غذای ارائه شده را بچشد.

در حالی که مالزی یک کشور عمدتا مسلمان است و اسلام دین ملی است ، تنوع مذهبی در این کشور بسیار زیاد است و مسلمانان ، هندوها ، بودایی ها ، مسیحیان و پیروان مذاهب بومی چین به صورت مسالمت آمیز در این کشور زندگی می کنند.

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم مالزی را در موارد مختلفی چون قرار ملاقات ها ، قرارهای کاری ، نوع پوشش ، جشنواره ها و غیره مشاهده نمود و از آن جا که مالزی کشوری چند فرهنگی است ، پس می بایست انتظار فرهنگ های مختلف را در این کشور داشت ؛ برای آشنایی بیشتر با مهاجرت به این کشور و هزینه های زندگی در مالزی حتما مقاله لینک شده را بخوانید تا از تصورات غلط درباره هزینه ها در این کشور دور باشید ، همچنین می توانید با مشاوران ما در دفاتر تهران و شیراز در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

با فرهنگ برخی از کشورهای آسیایی در مقالات زیر آشنا شوید ، مردم کدام کشور با ایرانیان هم فرهنگ تر هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه