اجاره و خرید ملک در رومانی

اجاره و خرید ملک در رومانی می تواند مقدمه ای بر ساختن زندگی ایده آل در یکی از کشورهای مقرون به صرفه اروپایی باشد ، بدون شک کشور رومانی نیز مانند تمامی کشورهای جهان برای مهاجرینی که به دنبال اقامت و زندگی در این کشور هستند ، گزینه های مختلفی را پیشنهاد می دهد.

اجاره و خرید ملک در رومانی کاملا به شرایط شخصی شما بستگی دارد و شما می توانید با توجه به بودجه و هدف تان اقدام به خرید و یا اجاره یک منزل نمایید ، در کشور رومانی هیچ گونه محدودیتی در زمینه اجاره و یا خرید وجود نداشته و مهاجرین می توانند تا هر میزان که تمایل دارند ، در حوزه املاک این کشور سرمایه گذاری کنند.

در این عنوان کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) به صورت دقیق و با توجه به آخرین قوانین اعلام شده از سوی این کشور ، شرایط اجاره و خرید ملک در رومانی را مورد بررسی قرار داده و تمامی اطلاعات موردنیاز را برای شما علاقه مندان جمع آوری نموده اند ، مطالعه عنوان مهاجرت به رومانی نیز می تواند دید شما را در رابطه با مسیرهای مهاجرت به این کشور بازتر نماید.

یکی از عوامل مهمی در نرخ بازار املاک کشور رومانی تاثیر قابل توجهی داشته است ، نرخ تورم در یکی دو سال اخیر می باشد که روندی صعودی داشته و موجب نوساناتی در برخی از حوزه های اقتصادی این کشور گشته است.

البته در حوزه مسکن موجب رشد و اقزایش قیمت ها شده و توانسته چرخ اقتصادی را برای بانک ها به خوبی به کار اندازد.

فهرست مطالب
اجاره و خرید ملک در رومانی

اجاره و خرید ملک در رومانی موضوعی است که دانستن آن در تمام روش های مهاجرت نیاز شماست ، در این بخش از مقاله ویدئو و پادکست بسیار مفیدی در همین رابطه ارائه شده است ، همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در زمان کوتاهی اطلاعات جالبی را در اختیار شما قرار داده اند ؛ فایل پادکست قابل دانلود است.

پادکست اجاره و خرید ملک در رومانی​

بازار املاک و قیمت املاک در رومانی

قیمت بازار املاک و قیمت املاک در رومانی در بحبوحه رشد اقتصادی قوی این کشور دوباره به سرعت در حال افزایش است و طبق آخرین آمار در نوامبر 2021، متوسط قیمت فروش آپارتمان در رومانی با افزایش 14.8 درصدی نسبت به سال قبل به 1551 یورو (1764  دلار آمریکا ) در هر متر مربع رسیده است که شتاب شدیدی از رشد سالانه در مقایسه با سال قبل داشته است.

این رشد را می توان در تمامی شهرهای بزرگ این کشور مشاهده نمود که ساخت و سازهای متنوع گواه بر این مسئله می باشد ، بیماری کرونا در دو سال گذشته موجب افت بازار اجاره و خرید ملک در رومانی شده بود ، اما با پایان یافتن آن ، این بازار توانسته جان تازه ای گرفته و به حوزه اقتصادی مهم مبدل گردد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات خرید ملک در اروپا از مشاوران آگاه و مجرب رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

عوامل موثر بر قیمت خانه در رومانی

در هنگام اجاره و خرید ملک در رومانی عوامل متعددی بر قیمت ها تاثیرگذار هستند که باید با توجه به آنها اقدام نمود ، رومانی کشوری است که در سال های اخیر تورم و نوسانات زیادی را تجربه نموده و هم اکنون در برخی از شهرها حتی بخارست به عنوان پایتخت امکان پرداخت اجاره بهای بالای برای شهروندان وجود ندارد.

به عنوان مثال به دلیل خلأهای قانونی و اجاره‌های بالا ، ثبت رسمی قراردادهای اجاره خصوصی یک روش معمول نیست و تنها به صورت توافق میان طرفین انجام می شود ؛ عوامل موثر بر قیمت خانه در رومانی را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود که هر یک فاکتورهای خاص خود را دارد:

  • ویژگی های خانه موردنظر : اعم از متراژ ، امکانات ، منطقه و شهر انتخابی
  • شرایط بازار و اقتصادی کشور : اعم از تورم ، نرخ بیکاری ، سطح درآمد ، وجود سرمایه گذاران خصوصی

هر یک از این موارد دارای تاثیر چشمگیری بر میزان اجاره و خرید ملک در رومانی بوده و با کاهش مسکن های عمومی و یا دولتی در این کشور نرخ ها همواره در حال بالا رفتن می باشد ، به نحوی که برای قشر کارگر پرداخت اجاره بها حتی برای خانه های معمولی دشوار شده است.

عوامل موثر بر قیمت خانه در رومانی

تفاوت قیمت خانه در رومانی بر اساس منطقه شهری

قطعا شهر انتخابی و منطقه ای که قصد سکونت در آن را دارید ، در میزان نرخی که بابت اجاره و خرید ملک در رومانی پرداخت می کنید موثر است ، به عنوان مثال بخارست به عنوان گران ترین شهر کشور رومانی دارای میزان اجاره بهایی بیشتر از سایر شهرهای این کشور است و این امکان وجود دارد که مبلغی را که بابت سکونت در انه ای متوسط در منطقه ای متوسط در این شهر هزینه می کنید ، برابر با خانه ای بزرگتری با امکانات بیشتر در شهری کوچک تر باشد.

تفاوت قیمت خانه در رومانی بر اساس منطقه شهری بدین صورت است که معمولا در مرکز شهر خانه ها به صورت آپارتمان وجود داشته و هر چه به صمت اطراف بروید ف منازلی با فضای بزرگتر خواهید یافت ، البته اپارتمان های مرکز شهر به دلیل دسترسی سریع به تمامی امکانات دارای نرخ اجاره بهای بالاتری بوده و چنانچه به دنبال خرید باشید نیز باید بابت هر متر مربع هزینه بیشتری پرداخت کنید.

برای نمونه دسترسی به مراکز دانشگاهی می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار برا یمت خانه باشد و معمولا در اطراف دانشگاه ها خانه های مسکونی متعددی وجود دارند که تلاش می کنند حتی با اجاره یک اتاق درامدی کسب کنند ، رومانی از کشورهای مناسب تحصیل در اروپا است که به تمامی شرایط تحصیلی آن در عنوان تحصیل در رومانی اشاره نموده ایم.

هزینه خرید مسکن در رومانی قیمت
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 1500 تا 3200 لئو
آپارتمان یک خوابه در حومه شهر 1200 تا 2000 لئو
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 2964 تا 6000 لئو
آپارتمان سه خوابه در حومه شهر 2000 تا 3500 لئو
هزینه اجاره مسکن در رومانی قیمت
اجاره آپارتمان در کلوژ نپوکا 1700 تا 3700 لئو
اجاره آپارتمان در تیمیشوآرا از 1250 تا 2400 لئو
اجاره آپارتمان در براشوو 1500 تا 2960 لئو
اجاره آپارتمان در ایاشی از 1850 تا 2500 لئو

تفاوت قیمت خانه در بخارست با سایر شهر های رومانی

در شهر بخارست به دلیل میزبانی عنوان پایتخت می توان از خانه های لوکس تا منازل کوچک با حداقل امکانات یافت ، چنانچه به فهرست املاک موجود در این کشور نگاهی داشته باشید ، در می یابید این امکان وجود دارد که خانه های تفریحی با اجاره ماهیانه بالا را برای مدت کوتاهی اجاره و یا خانه های بزرگ با چندین اتاق و سرویس بهداشتی را خریداری کنید.

چنانچه خانه انتخابی تان نوساز باشد ، تفاوت چشمگیری با سایر منزل ها داشته و طبیعتا امکانات بیشتری نیز دارد ، در صورتی که به دنبال خرید مسکن در این شهر هستید باید حدود هزینه های زیر را مدنظر داشته باشید:

جدول بالا نشان می دهد که حدود اجاره آپارتمان در این شهر می تواند از 1500 تا 3500 یورو متغیر باشد ، در صورت مقایسه تفاوت قیمت خانه در بخارست با سایر شهر های رومانی حدود قیمت بدین شرح است:

اجاره ماهانه در رومانی چقدر است؟

اغلب افرادی که مهاجرت به کشور زیبای رومانی را انتخاب می کنند ، در نخستین ماه های سکونت در این کشور اجاره یک منزل را انتخاب کرده و تعداد محدودی به دنبال خرید خانه هستند و اغلب خرید خانه در این کشور توسط کسانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند و یا سال های متعددی را در این کشور زندگی کرده اند ، اتفاق می افتد.

اجاره آپارتمان قیمت
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 1100 تا 2500 لئو
آپارتمان یک خوابه در حومه شهر 800 تا 1877 لئو
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 1800 تا 5000 لئو
آپارتمان سه خوابه در حومه شهر 1400 تا 3000 لئو

در عنوان هزینه های زندگی در رومانی بیان نموده ایم که این کشور جزو گزینه های مقرون به صرفه در اروپا به شمار می رود و شما مانند سایر کشورهای این قاره متحمل هزینه های بالا نخواهید شد ، اما اطلاع از اجاره ماهانه در رومانی به عنوان اصلی ترین بخش هزینه های شما امری واجب و ضروری است.

اگر می خواهید در بخارست ، کلوژ ناپوکا ، براشوف ، سیبیو یا سایر شهرهای بزرگ اجاره کنید ، برای یک آپارتمان 1 خوابه بین 350 یورو تا 500 یورو در ماه هزینه کنید ، در یک شهر کوچکتر می توانید برای یک آپارتمان 1 خوابه ماهیانه 250 یورو بپردازید.

نحوه یافتن ملک در رومانی

نحوه یافتن ملک در رومانی بسیار متنوع است و شما می توانید به شیوه های متفاوت در خانه دلخواهتان ساکن شوید ، در اولین اقدام می توانید یافتن خانه دلخواهتان را به مشاورین املاک واگذار کنید که با توجه به بودجه و سلیقه تان خانه مناسب را یافته و در مقابل مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می کنند.

در روشی دیگر می توانید با مراجعه به سایت های اینترنتی خودتان به صورت مستقیم املاک موجود را بررسی کرده و با صاحبخانه ارتباط برقرار کنید ، البته هیچ گاه اقدام به خرید از راه دور نکنید و حتما پس از بازدید از نزدیک و همراهی یک وکیل و یا فرد ساکن این کشور به امضای قرارداد برسید ؛ برخی از سایت های معتبر اجاره و خرید ملک در رومانی عبارتند از:

  • https://www.publi24.ro/
  • https://www.storia.ro/
  • https://www.imobiliare.ro/
  • https://www.imoradar24.ro/
  • https://homezz.ro/

مراجعه به روزنامه ها و یا دوستان و آشنایان ساکن در این کشور نیز می تواند گزینه ایده آلی باشد ، اما این موارد برای ایرانیان زیاد در دسترس نبوده و توصیه می شود که از طریق مراجعه به سایت ها و یا مشاورین املاک نحوه یافتن ملک در رومانی را با خیالی آسوده پشت سر بگذارید.

روند خرید املاک و مستغلات در رومانی

روند خرید املاک و مستغلات در رومانی

اگر یک شهروند خارجی هستید که به دنبال خرید و اجاره ملک در رومانی هستید ، باید بدانید قوانین مربوط به مالکیت ملک چگونه کار می کند و رویه ای که باید دنبال کنید چیست ، چه از آژانس املاک و مستغلات استفاده می کنید یا نه!

به خاطر داشته باشید که تمام قراردادهای مربوط به خرید یا فروش ملک باید توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شود تا از نظر قانونی معتبر باشد.

اگر شهروند رومانی نیستید ، باید شماره ثبت مالیات NIF را دریافت کنید هر خارجی مجاز به خرید آپارتمان یا ، خانه در رومانی است اما همه چیز برای شهروندان اتحادیه اروپا آسان تر است ، آنها همچنین می توانند زمین در رومانی داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که دریافت NIF شما تا 21 روز طول می کشد و در صورتی که در این مسیر دچار سردرگمی می شوید ، از کارشناسان هولدینگ حقوقی ، مهاجرتی رجبی مشاوره های لازم را دریافت کنید.

مراحل یافتن خانه در رومانی

در اولین قدم از مراحل یافتن خانه در رومانی یک نماینده املاک و مستغلات مورد اعتماد پیدا کنید ، اگر مدتی است که در رومانی زندگی می کنید یا افرادی را در اینجا می شناسید ، ممکن است آپارتمانی برای خرید به تنهایی پیدا کنید ، با این حال اکثر خارجی هایی که به رومانی نقل مکان می کنند از آژانس املاک و مستغلات استفاده می کنند.

در قدم بعد خانه موردنظر را به دقت بررسی کرده و در مورد هزینه های بازسازی و غیره با فروشنده و یا صاحبخانه به توافق برسید ، سپس برای پیش نویس قرارداد اقدام نموده و مبلغ مشخص شده را به عنوان پیش پرداخت بپردازید ( که معمولا 10درصد قیمت توافق شده است ) .

در گام بعدی باید اسناد ملک را تحویل گرفته و توسط دفتر اسناد رسمی به تایید برسانید ، این اسناد شامل قرارداد خرید و فروش ، قرارداد اهداء، گواهی ورثه در صورت به ارث رسیده بودن ملک ، عنوان مالکیت یا تصمیم مدنی قطعی و غیر قابل فسخ است که از طریق آن مالکیت آن ملک به آنها واگذار شده است ، گواهی مالی از طرف مالک که باید توسط اداره مالی محلی صادر شود ؛ در نهایت قرارداد خرید نهایی را در دفتر اسناد رسمی امضا کنید و خریدار کسی است که هزینه های اسناد رسمی و مالیات ثبت را که معمولاً 1.2 درصد ارزش ملک است، پرداخت می کند.

شرایط اجاره و خرید ملک در رومانی را با برخی دیگر از کشور ها مقایسه کنید ، کدام کشور انتخاب شماست؟

قرارداد های اجاره در رومانی

قرارداد های اجاره در رومانی

در کشور رومانی چهار نوع قرارداد اجاره و خرید ملک در رومانی وجود دارد که به یک شخص، شرکت یا سازمان اجازه می‌دهد تا املاک را برای مدت محدودی بدون خرید مستقیم اجاره کند:

  • قرارداد اجاره موقت
  • اجاره مسکن طولانی مدت
  • اجاره زمین کشاورزی
  • قرارداد وام برای استفاده از ملک

همه انواع قراردادهای اجاره در رومانی تحت قانون مدنی این کشور هستند که به طور کلی قوانین و مقرراتی را ارائه می دهد که می توانند توسط طرفین کنار گذاشته شوند ، با این حال اجاره خانه ها نیز باید با محدودیت های خاص و مقررات خاصی که از منافع مستاجرین محافظت می کند ، مطابقت داشته باشد.

در مواردی که قرارداد اجاره برای مدت معینی نوشته می شود ، قراردادبا پایان مدت اجاره پایان یافته وصاحبخانه هیچ تعهدی برای اطلاع قبلی و یا تمدید اجاره ندارد ، مقررات قانونی رومانی هیچ دوره اخطار قانون خاصی را برای فسخ یکجانبه قرارداد اجاره توسط طرفین اعمال نمی کند.

معمولا این رویه بازاری است که طرفین قرارداد مدت زمان اجاره را درج می کنند ( حتی برای مدت طولانی به مدت 10 سال ) که هر گونه اخطار فسخ را حداقل به طرف دیگر تحویل دهد ، در قراردادهای اجاره هم برای مدت محدود و هم طولانی نیازی به حکم قضایی نیست و با سپری شدن زمان مشخص شده می توان نسبت به تخلیه مکان اقدام نمود.

صورتحساب خدمات در رومانی 

اجاره و خرید ملک در رومانی تنها منحصر به مبلغ موردنیاز اولیه برای پرداخت به صاحب ملک و یا اجاره ماهیانه نبوده و شما با سکونت در هر منزلی باید هزینه ای را بابت صورتحساب خدمات در رومانی پرداخت کنید.

مهم ترین خدمات در این کشور می تواند شامل موارد زیر شود که البته با توجه به نوع مسکن ، متراژ و نوع خدمات دریافتی متفات بوده و عاقلانه است که در هنگام اجاره و یا خرید منزل به برآورد صحیحی از آن برسید.

نوع خدمات قیمت
پایه ( برق ، گرمایش ، سرمایش ، آب ، زباله ) برای آپارتمان 85 متر مربعی 572 لئو
1 دقیقه تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی ( بدون تخفیف یا طرح ) 0.26 لئو
اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر ، داده نامحدود ، کابل/ADSL) 30 لئو

البته سطح درآمد در این کشور به طور متوسط تامین کننده هزینه های مختلف از جمله خدمات است و در عنوان اقتصاد کشور رومانی به جنبه های مختلف تاثیرگذار بر هزینه های موجود در این کشور پرداخته ایم.

مالیات بر خانه در رومانی

معامله املاک شامل پرداخت تعدادی مالیات است که برای انجام این کار یک شهروند خارجی باید یک شماره ثبت مالیات به نام NIF دریافت کند ، شهروندان رومانیایی شماره شناسایی مالیاتی ندارند اما از کد عددی شخصی خود ( تخصیص داده شده در بدو تولد ) برای اهداف مالیاتی استفاده می کنند.

هر فردی که دارای ساختمان واقع در رومانی باشد ، موظف به پرداخت سالانه مالیات است ، این مالیات باید به بودجه محلی منطقه ، شهر یا شهرداری مربوطه که خانه در آن واقع شده است پرداخت شود ، به تازگی مالیات بر ساختمان‌ ها تنها بر اساس نوع ساختمان تفکیک می‌شود و حداقل نرخ‌ ها را افزایش می‌دهد و دیگر آستانه حداکثری ندارد ، به شرح زیر:

  • درصد برای ساختمان های مسکونی
  • 5% برای ساختمان های غیر مسکونی

دقت داشته باشید که مالیات بر خانه در رومانی بر اساس قیمت ملک محاسبه می شود و مقامات محلی می توانند نرخ های مالیاتی بالاتری را اعمال کنند اما بدون تجاوز از حداکثر سقف بیش از 50٪.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

خرید کم ریسک ملک در اروپا با دریافت مشاوره از کارشناسان دپارتمان های تخصصی هلدینگ رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

اخذ اقامت با خرید ملک در رومانی

کشور رومانی از جمله مقصدهای اروپایی است که به مهاجرین اجازه اخذ اقامت با خرید ملک در رومانی را نمی دهد و شما باید حداقل پنج سال در این کشور زندگی کنید تا بتوانید پروسه دریافت اقامت دائم را ممکن سازید.

سوالات پر تکرار اجاره و خرید ملک در رومانی

متوسط ​​قیمت فروش آپارتمان در رومانی با افزایش 14.8 درصدی نسبت به سال قبل به 1551 یورو (1764  دلار آمریکا ) در هر متر مربع رسیده است که شتاب شدیدی از رشد سالانه در مقایسه با سال قبل داشته است.

  • ویژگی های خانه موردنظر : اعم از متراژ ، امکانات ، منطقه و شهر انتخابی
  • شرایط بازار و اقتصادی کشور : اعم از تورم ، نرخ بیکاری ، سطح درآمد ، وجود سرمایه گذاران خصوصی
  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 1500 تا 3200 لئو
  • آپارتمان یک خوابه در حومه شهر 1200 تا 2000 لئو
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 2964 تا 6000 لئو
  • آپارتمان سه خوابه در حومه شهر 2000 تا 3500 لئو
  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 1100 تا 2500 لئو
  • آپارتمان یک خوابه در حومه شهر 800 تا 1877 لئو
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 1800 تا 5000 لئو
  • آپارتمان سه خوابه در حومه شهر 1400 تا 3000 لئو
  • پایه ( برق ، گرمایش ، سرمایش ، آب ، زباله ) برای آپارتمان 85 متر مربعی 572 لئو
  • 1 دقیقه تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی ( بدون تخفیف یا طرح ) 0.26 لئو
  • اینترنت (60 مگابیت در ثانیه یا بیشتر ، داده نامحدود ، کابل/ADSL) 30 لئو

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شما عزیزان توصیه می کنند تا برای رفتن به این کشور سایر مسیرهای مهاجرتی را انتخاب کرده و حتما عناوین مرتبط ما مانند کار در رومانی را مطالعه نمایید ، رومانی کشوری با اقتصادی پر از چالش است که نمی توان تصویر دقیقی از آینده آن متصور شد ، از این رو حتما در روند اجاره و خرید ملک در رومانی با مشاورین موسسه در دفاتر تهران و یا شیراز در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه