تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان به دلیل وجود سیستم آموزشی مطابق با دانشگاه های اروپا در سال های اخیر موجب مهاجرت تعداد قابل توجهی دانشجویان ایرانی به این کشور شده است.

هزینه های پایین همراه با امکانات آموزشی و رفاهی از دیگر دلایلی است که این کشور را به مقصدی ایده آل برای علوم پزشکی مبدل می سازد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان از آن جهت به علاقه مندان توصیه می شود که روند پذیرش آسانی نیز داشته و شما می توانید زندگی دانشجویی امنی را با رفاه مناسب در یکی از نزدیک ترین مقصدهای خارجی به خانه تان سپری کنید.

از این رو کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در این عنوان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان پرداخته اند و راهنمای شما جهت رسیدن به ویزای تحصیلی این کشور می باشند.

توصیه می کنیم مقاله تحصیل در تاجیکستان را نیز در کنار این محتوا بخوانید و بسیاری از اطلاعات کلی و جامع را دریافت کنید.

فهرست مطالب
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

دوره های پیش پزشکی در تاجیکستان

جهت ورود به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان باید پیش نیازهای مشخص شده توسط سیستم آموزشی این کشور را فراهم سازید که توسط هر دانشگاه می تواند به صورت جداگانه تعیین شود ، برای پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور باید 60% از نمره فیزیک ، ریاضی ، شیمی و زیست شناسی را در دوره دبیرستان کسب کرده باشید.

در صورتی که حد نصاب نمره لازم را نداشته باشید می توانید در دوره های کوتاه مدتی که در کالج هر دانشگاه برگزار می شود شرکت کنید و نمره حد نصاب رشته پزشکی و یا دندانپزشکی را به دست آورید ، دوره های پیش پزشکی در تاجیکستان الزامی نبوده و دارای واحدهای درسی مشخصی نیست و هر دانشگاه با توجه به رزومه تحصیلی دانشجو دروسی را لحاظ می سازد.

البته دانشجویان ایرانی در دورس تخصص نیازمند دوره های پیش پزشکی در تاجیکستان فشرده نخواهند بود و نهایتا در دوره های آمادگی قبل از دانشگاه زبان تحصیل را فرا خواهند گرفت ، در واقع در این کشور سوابق تحصیل بسیار مهم بوده و با تلاش در جهت بین المللی سازی دانشگاه ها ، شرایط دشواری برای دانشجویان بین المللی درنظر گرفته نمی شود.

در قدم اول خوب است که تمامی مدارک خود را معادل سازی کنید تا بتوانید با توجه به شرایط دانشگاه سایر موارد را فراهم ساخته و در صورت لزوم در دوره های پیش پزشکی تاجیکستان شرکت کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل ارزان و بدون آزمون پزشکی در کشورهای آسیایی با دریافت مشاوره های صحیح از کارشناسان رجبی

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آزمون ورودی رشته های پزشکی تاجیکستان

همانگونه که بیان شده تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان از آن جهت به علاقه مندان از کشورمان توصیه می شود که روند پذیرش بسیار آسانی دارد ، از جمله این مزایا عدم وجود آزمون ورودی در اغلب دانشگاه های این کشور می باشد که پذیرش را با توجه به رزومه تحصیلی داوطلبان انجام داده و در صورت فراهم بودن مدارک تاییدیه را اعلام می کند.

مدارک لازم از سوی هر دانشگاه قبل از شروع سال تحصیلی اعلام می شود که کسب حد نمره نصاب در دروس تخصصی در مدرک دیپلم از اصلی ترین آنهاست ، آزمون ورودی رشته های پزشکی تاجیکستان ملاک دانشگاه نبوده و درخواست شما بر اساس ظرفیت موجود و اولویت ها صورت می گیرد.

دقت داشته باشید که در هنگام درخواست باید حداقل 17 سال سن داشته باشید و در با قرار گرفتن در رده سنی زیر 25 سال شانس بالاتری در پذیرش خواهید داشت ، البته با سن بالاتری نیز امکان پذیرش برایتان وجود دارد و کارشناسان موسسه رجبی به آسانی شما را به یک دانشجوی رشته پزشکی و یا دندانپزشکی تبدیل خواهند کرد.

آزمون ورودی رشته های پزشکی تاجیکستان

شرایط پزشکی در تاجیکستان

شرایط پزشکی در تاجیکستان بدین گونه است که شما را در مقابل دروس حفظی زیادی قرار می دهد و شما باید واحدهای درسی را که سرشار از شیمی و زیست هستند را به خوبی فرا بگیرید ، طول دوره رشته پزشکی از سایر علوم دانشگاهی در تاجیکستان بیشتر بوده و شما باید پنج تا شش سال به صورت تمام وقت به تحصیل مشغول شوید.

دوره علوم پایه ، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی دوره های اصلی پزشکی در تاجیکستان هستند که پس از کسب نمره قبولی در آنها موفق به دریافت مدرک پزشکی خود خواهید شد ، در این رشته شما باید پس از فراگیری علوم پایه به درمان و شناخت بیماری ها پرداخته و در زمینه عوامل بیماری زا به تحقیق بپردازید.

بخش مهم رشته پزشکی شامل دوره کارورزی در بیمارستان است که شما را در محیط واقعی درمان قرار داده و مهارت علمی را از شما طلب می کند ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان تنها حفظ و گذراندن برخی دروس نبوده و در اصل در رابطه با مردم ، درک نیاز آنها و صبر و حوصله برای برطرق کردن بیماری شان تلفی می شود.

برای رسیدن به موفقیت در حوزه کاری تان به شما توصیه می کنیم تا از همان دوره تحصیل بر روی کنترل استرس خود کار کرده و توانایی تصمیم گیری در کمترین زمان بالا ببرید.

شرایط دندانپزشکی در تاجیکستان

تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان را می توان در رشته های متعددی تجربه کرد که دندانپزشکی یکی از مجبوب ترین آنها است ، رشته دندانپزشکی در برنامه درسی این کشور طی 5 سال برنامه ریزی شده است و شما باید دوره تئوری و بالینی را پشت سر بگذاید تا به مدرک تحصیلی خود دست یابید.

شرایط دندانپزشکی در تاجیکستان ایجاب می کند که سال آخر خود را در کلینیک و درمانگاه ها به درمان بیماری های دهان و دندان تحت نظارت اساتید خود بپردازید و برای کار پس از فارغ التحصیلی به خوبی آماده شوید ، در واقع در این رشته شما باید هر آنچه را که به صورت تئوری آموزش دیده اید در عمل اجرا کنید و تمامی مهارت ها را با تمرین به دست آورید.

شرایط دندانپزشکی در تاجیکستان

دو سال اول رشته پزشکی را دوره پایه و سه سال بعد را دوره تخصصی می نامند که دروس زیر را طی آن فرا می گیرند:

  • آسیب‌شناسی فک و دهان
  • ارتودنسی
  • پروتزهای ثابت و اکلوژن
  • پروتزهای متحرک و فک و صورت
  • پریودنتولوژی
  • ترمیمی و مواد دندانی
  • بیماری‌های دهان و دندان
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی دهان و فک و صورت

تحصیل رشته های علوم پزشکی در سایر کشورهای جهان چه شرایطی دارد؟ مقالات زیر اطلاعات شما را به روزخواهد کرد.

مدرک زبان رشته های پزشکی در تاجیکستان

افرادی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان هستند باید نسبت به یادگیری زبان موردنیاز خود در این کشور اقدام نمایند ، دانشجویان داوطلب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان می توانند زبان فارسی ، روسی و تاجیک را در سیستم دانشگاهی این کشور بیابند که هر دانشگاه زبان مخصوص به خود را استفاده می کند.

در این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان رشته های پزشکی در تاجیکستان در هنگام اخذ پذیرش ندارید و می توانید قبل از ورود به دانشگاه در دوره هایی که مخصوص آموزش زبان برگزار می شود شرکت کنید و به تسلط کافی برسید ، البته داشتن مدرک زبان انگلیسی می تواند به عنوان یک امتیاز مثبت در رزومه تحصیلی شما تلقی شود و پذیرش در دانشگاه های بهتری را برایتان فراهم سازد.

به خاطر داشته باشید که ماهیت رشته پزشکی و دندانپزشکی ارتباط با جامعه است و آشنایی با زبان بومی مردم را می طلبد ، از این رو نسبت به یادگیری زبان تاجیکی اقدام کنید و با تسلط بر آن شانس تحصیل به صورت رایگان را نیز برای خود فراهم سازید ، زبان روسی نیز در میان مردم برخی از مناطق رایج بوده و دانشجویان این فرصت را دارند که در برخی از دانشگاه ها آن را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان انتخاب کنند.

مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در تاجیکستان

مهاجرت به کشور تاجیکستان به روش تحصیلی نیازمند فراهم نمودن و ارائه مدارک مشخصی است که در هر مرحله باید به صورت کامل انجام شود ، مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در تاجیکستان طبق درخواست هر دانشگاه تعیین می شود اما مدارک زیر را به عنوان اصلی ترین ها در تمامی دانشگاه ها آماده سازید:

مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در تاجیکستان
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی دیپلم دبیرستان
  • فرم درخواست دانشگاه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • اثبات سن
  • مدرک زبان ( در صورت وجود )
  • عکس

تمامی مدارک باید به زبان تاجیکی ترجمه شده و با تاییدیه رسمی ارائه شوند ، دقت داشته باشید که منبع اصلی شما در یافتن مدارک موردنیاز کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی و یا سایت خود دانشگاه است که تمامی الزامات را به صورت دقیق برایتان مشخص می سازد.

هزینه های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان

کار در کشور تاجیکستان می تواند به واسطه تحصیل در این کشور برایتان رقم بخورد که با رعایت شرایط به راحتی به آن دست خواهید یافت ، البته خوب است که یکی از لازمه های تحصیل در این کشور یعنی پرداخت شهریه را نیز فراموش نکنید و قبل از اقدام از هزینه های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان مطلع شوید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان بسیار مقرون به صرفه است و شما در مقایسه با دانشگاه های اروپایی شهریه های کمتری را پرداخت خواهید کرد:

  • دانشگاه دولتی پزشکی ابن سینا تاجیکستان 4000 – 4500 دلار
  • دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان 3500 – 4000 دلار
  • دانشگاه دولتی دوشنبه تاجیکستان 2500 – 3500 دلار

البته هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی از پزشکی بیشتر است و شما باید مخارج دیگر را نیز مدنظر داشته باشید که در رشته پزشکی وجود ندارد ، در دانشگاه های خصوصی اغلب مواد موردنیاز دانشجویان دندانپزشکی توسط دانشگاه تامین شده و هزینه های آن همراه با شهریه دریافت می شود درحالی که در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان در اخیتار دانشجویان قرار می گیرد.

اگر به دنبال هزینه های کم برای تحصیل رشته های پزشکی هستید می توانید در بین کشورهای اروپای شرقی هم موارد مناسبی را بیابید ، با همین هدف مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی را هم بخوانید.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

  • دانشگاه دولتی پزشکی ابن سینا تاجیکستان 4000 – 4500 دلار
  • دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان 3500 – 4000 دلار
  • دانشگاه دولتی دوشنبه تاجیکستان 2500 – 3500 دلار

طول دوره رشته پزشکی از سایر علوم دانشگاهی در تاجیکستان بیشتر بوده و شما باید پنج تا شش سال به صورت تمام وقت به تحصیل مشغول شوید.

در تاجیکستان پذیرش را با توجه به رزومه تحصیلی داوطلبان انجام داده و در صورت فراهم بودن مدارک تاییدیه را اعلام می کنند.
مدارک لازم از سوی هر دانشگاه قبل از شروع سال تحصیلی اعلام می شود که کسب حد نمره نصاب در دروس تخصصی در مدرک دیپلم از اصلی ترین آنهاست ، آزمون ورودی رشته های پزشکی تاجیکستان ملاک دانشگاه نبوده و درخواست شما بر اساس ظرفیت موجود و اولویت ها صورت می گیرد.

در هنگام درخواست باید حداقل 17 سال سن داشته باشید و در با قرار گرفتن در رده سنی زیر 25 سال شانس بالاتری در پذیرش خواهید داشت ، البته با سن بالاتری نیز امکان پذیرش برایتان وجود دارد.

دانشجویان داوطلب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان می توانند زبان فارسی ، روسی و تاجیک را در سیستم دانشگاهی این کشور بیابند که هر دانشگاه زبان مخصوص به خود را استفاده می کند.
در این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان در هنگام اخذ پذیرش ندارید و می توانید قبل از ورود به دانشگاه در دوره هایی که مخصوص آموزش زبان برگزار می شود شرکت کنید و به تسلط کافی برسید

با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید تا از جزئیات لازم در رابطه با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مطلع شوید و بتوانید در میان دانشگاه های متعدد این کشور به بهترین مقصد تحصیلی برسید ، دریافت ویزا نیز به عنوان یکی از مهم ترین مراحل به کمک کارشناسان ما به آسانی برایتان میسر می شود ، همچنین توصیه می کنیم مقاله تحصیل پزشکی در خارج از کشور را بخوانید و اطلاعات خود را به روز کنید.

برای مقایسه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان با سایر کشورهای آسیایی مقالات زیر را مرور کنید.

22 دیدگاه در “تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

  1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مینا گفت:

    سلام وقت بخیر آیا دیپلم تجربی حتما باید داشته باشیم؟
    مثلا اگر دیپلم تجربی نمرات جالبی نداشته باشه و دیپلم مجدد ریاضی بگیرم میتونم اقدام کنم؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام و درود
      بله با دیپلم ریاضی هم میتوانید اقدام کنید البته که خیلی از دانشگاه ها با معدل پایین هم پذیرش می دهند .
      با تشکر از سوال شما

  2. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مهسا گفت:

    سلام
    میخواستم بدون مدرک دندان پزشکی دانشگاه ملی تاجیکستان مورد قبول چه کشور هایی هست؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام
      مدرک این کشور به صورت مستقیم مورد تایید اروپا و امریکا نیست اما میتوانید با شرکت در دوره و آزمون های معادل سازی مدرک را به تایید کشور مقصد برسانید .
      با تشکر از سوال شما

  3. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مریم گفت:

    سلام،ببخشید این درسته که مدرک پزشکی و دندونپزشکی تاحیکستان مورد تایید ایران نیست؟راهکاری برای این مسئله وجود داره؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      بله طبق اخرین لیست وزارت بهداشت ایران دانشگاه های تاجیکستان مورد تایید نیستند . بعد از فارغ التحصیلی راهکارهایی وجود دارد . مثلا در صورتی که تخصص تان را در خارج از ایران و در یک دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران بگذرانید میتوانید بعد از پایان تحصیلات جهت معادل سازی به ایران بازگردید . البته که قوانین وزارت بهداشت معمولا ثابت نیستند .

      با تشکر از سوال شما

  4. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مهر گفت:

    سلام رشته دندانپزشکی هم بورسیه داره ؟ اگر داره چه شرایطی داره ،بعد از تحصیل باید برای کشور تاجیکستان کار کنیم اگر بورسیه دریافت کردیم؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      در کشور تاجیکستان امکان دریافت بورسیه در این مقطع تحصیلی وجود ندارد.

      با تشکر از سوال شما

  5. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان میلاد گفت:

    با سلام
    میخواستم بدونم من الان ۳۴ سال دارم و دندان ساز هستم والبته در آلمان رشته دندان سازی رو خواندم و اینکه میخواستم رشته دندان پزشکی در تاجیکستان بخوانم،البته پاس آلمانی دارم و دلیلش این هست که دانشگاههای آلمان خیلی سخت میگیرن به دلیل تقاضای زیاد و البته تحصیل رایگان،سوال من اینجاست که برای سن من مشکلی نیست؟و سوال دیگه اینکه میتونم چند ترم تو تاجیکستان بخوانم بعد انتقالی بگیرم برای دانشگاههای المان و سوال بعدی اینکه اصلا مدرک تاجیکستان مورد تایید در آلمان هست؟
    با تشکر

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان Hamid گفت:

      با سلام

      از لحاظ سنى براى تحصيل در تاجيكستان مشكلى نداريد
      خير متاسفانه امكان انتقالى وجود ندارد و
      مدرك تاجيكستان مورد تاييد المان نيست

      با تشکر از سوال شما

  6. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان براتی گفت:

    با سلام و وقت بخیر، لطفا بفرمایید که برای اخذ ویزای تجصیلی و بورسیه در رشته دندانپزشکی از دانشگاههای معتبر تاجیکستان چه مراحلی وجود داره و چقدر هزینه نیاز داره؟

  7. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان حسین گفت:

    سلام .هزینه تحصیل در دنداپزشکی به زبان فارسی در تاجیکستان با خرج های جانبی چقدر هست ؟ ایا با ان مدرک میتونم در مود تاجیکستان یا کشور های دیگر ادامه بدم و یا کار کنم؟من معدل دیپلم تجربی ۱۹/۴۲ دارم و پیش دانشگاهی۱۳ و اینکه رتبه در کنکور من هم برای سال ۹۸ ۴۰۰۰ منطقه ۲ هست و احتمالا رشته های پیرا پزشکی دانشگاه تهران و بهشتی قبول میشم ایا این کمک میکنه در پذیرشم برای کشور های دیگ ..به طور کلی راهی برای تایید مدارک دانشگاه هایی ک مورد تایید وزارت بهداشت نیستند هست؟

  8. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان ساجده گفت:

    سلام ببخشید من سی وسه ساله هستم و مدرک فوق لیسانس شیمی دارم ،میخواستم در رشته داروسازی دوباره مشغول به تحصیل در تاجیکستان بشم ،سوال من اینه با توجه به سن من ایا اجازه تحصیل در تاجیکستان رو دارم،البته دو سال هم سابقه کار دارم

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      متقاضیان تحصیل پزشکی در تاجیکستان میبایست بین 17 تا 31 سال باشند ، ضمن اينكه زبان تحصیل در تاجیکستان عموما زبان روسی و تاجیکی ميباشد در نظر داشته باشيد
      مدارک صادره در رشته های پزشکی از این کشور مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نمی باشد . مي توانيد در كشور روسيه و تركيه بدون داشتن محدوديت سنى و در دانشگاه هاى مورد تاييد به تحصيل در رشته داروسازى بپردازيد

      باتشکر از سوال شما

  9. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان پویا گفت:

    با سلام بنده با مدرک دیپلم ریاضی و مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و با سن 28 سال آیا میتوان برای در تاجیکستان دندان پزشکی یا پزشکی بخوانم یا خیر ؟؟ با سپاس و خسته نباشید

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور تحصیلی مهاجرت گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      بله . تحصیل به زبان فارسی هم دارد . اما مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست . و از انجایی که فارسی تحصیل کردید در کشورهای دیگر نمی توانید وارد پروسه کار شوید . کشور گرجستان بعد از اتمام تحصیل اجازه ورود به پروسه کار را نمیدهد . میتوانید گزینه هایی مثل ترکیه ، روسیه و غیره را مد نظر قرار دهید.

      باتشکر از سوال شما

  10. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان محمد گفت:

    سلام وخسته نباشین
    ببخشین شرایط بورسیه گرفتن چطوره؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      هزینه تحصیل در تاجیکستان بسته به رشته مورد نظرتان متفاوت است اما حدودا 3500 دلار به صورت سالیانه است که می توانید با داشتن رزومه قوی حدودا 600 دلار کمک هزینه دریافت کنید.

      باتشکر از سوال شما

  11. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان محدثه گفت:

    سلام،من با معدل کل دیپلم 16.68اگر ترمیم معدل انجام بدم میتونم دندانپزشکی بخونم؟
    در واقع سوالم اینه ترمیم معدل تاثیر گذار در پذیرش دانشگاه های خارج از ایران هست؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      بله ، در صورتی که اقدام به ترمیم معدل کنید و کارنامه مجدد بگیرید شدنی هست ، در غیر این صورت بهتر است که در رشته ای دیگر دیپلم مجدد بگیرید .

      باتشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه