تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی

مشاور مهاجرت تحصیلی
مشاور مهاجرت تحصیلی
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

امروزه برای دانشجویان آسیایی تحصیل در بسیاری رشته ها از جمله پزشکی و دندانپزشکی در قاره اروپا نسبت به کشورهایی که در قاره های های آمریکا و اقیانوسیه قرار دارند ، مزیت های بیشتری دارد و البته شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی نیز به شدت با هم تفاوت دارد . اگر قصد دارید به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی بپردازید ، ممکن است علاقه مند به یادگیری مطالبی در این خصوص باشید . مشاورین موسسه حقوقی وکلای مهرآفرین رجبی قصد دارند در این مقاله به توضیحاتی پیرامون تحصیل پزشکی در خارج از کشور بپردازند . امید به آنکه گامی کوچک در راستای راهنمایی بهتر شما عزیزان برای تحصیل در اروپا باشد .

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی

دانشجویان علاقه مند به رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی همواره به دنبال راه هایی برای ارزانتر بودن و در عین حال معتبر بودن دانشگاه ها هستند . قاره اروپا در جوار قاره آسیا و دارای بهترین شرایط برای تحصیل و زندگی است . این قاره کوچک خود به سه بخش اروپای مرکزی ، اروپای شرقی و اروپای غربی تقسیم می شود و دارای کشورهای کوچک و بزرگ زیادیست که بسیاری از آنان عضو اتحادیه اروپا هستند .

اعضای اتحادیه اروپا نیز هر کدام شرایط و قوانین خاص خود را در زمینه تحصیل و مهاجرت دارا هستند . دانشگاه های بین المللی پزشکی و دندانپزشکی در شرق و مرکز اروپا به سرعت در حال تبدیل شدن به مقاصد محبوب برای دانشجویان بین المللی هستند .

به گفته نیویورک تایمز ، تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه های شرق اروپا افزایش می یابد . این بدان معنی است که دانشجویان در دانشگاه های بین المللی در کشورهایی مانند اسلواکی ، رومانی ، بلغارستان ، صربستان ، اتریش ، مجارستان و جمهوری چک درخواست تحصیل می کنند .

برای تحصیل افرادی که دنبال هزینه کمتر هستند در بین کشورهای قاره اروپا ، کشورهای قسمت شرقی این قاره شرایط مناسب تری را دارا می باشند . کشورهای اروپای شرقی شامل ؛ مجارستان ، لهستان ، اوکراین ، روسیه ، جمهوری چک ، بلاروس ، اسلوونی ، اسلواکی ، لیتوانی ، لتونی ، استونی ، رومانی ، بلغارستان و غیره هستند . در ادامه مقاله شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی و مزیت های تحصیلی آنها نسبت به دیگر کشورهای اروپایی را با هم بررسی می کنیم .

مزیت های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپای شرقی

اغلب کشورهای اروپایی به دلیل تعصبات خاصی که به زبان بومی خود دارند معمولا یادگیری زبانهایی مانند آلمانی ، فرانسوی ، اسپانیایی ، سوئدی ، فنلاندی و غیره را از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه های خود قرار داده اند ، اما در اروپای شرقی چنین نیست . به همین دلیل یکی از بزرگترین مزایای کشورها اروپای شرقی این است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی را در راس برنامه آموزشی خود قرار داده اند .

برخی کشورهای اروپای شرقی شرایط فوق العاده ای برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی خارجیها در نظر گرفته اند از جمله اینکه شرایط پذیرش را برای این دانشجویان نسبتا آسانتر کرده اند . برای مثال برخی کشورها شرط قبولی در کنکور سراسری ایران و یا ارئه مدرک زبان در حد آیلتس و تافل را معیار پذیرش قرار نداده اند ، بلکه پس از ورود دانشجو به کشور مقصد میزان سواد دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهند و مجوز ادامه تحصیل را برای او صادر می کنند .

لازم به ذکر است که شرایط ورود راحت تر دلیل بر عدم اعتبار دانشگاه های اروپای شرقی نیست و برای دانشجویانی که به هر دلیلی در کشور خودشان موفق به قبولی در کنکور پزشکی نشده اند فرصت بسیار خوبی به شمار می رود .

اعتبار مدارک دانشگاه های اروپای شرقی

از دیگر مزیت های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا ، معتبر بودن مدارک صادره از این کشورها در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا می باشد . با این شرایط دانشجویان می توانند از این کشورها به عنوان پلی برای جهش به دیگر کشورهای پیشرفته تر مانند آلمان ، انگلستان و حتی آمریکا ، استرالیا و کانادا استفاده کنند . یکی دیگر از انگیزه های بزرگ برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی ، مقرون به صرفه بودن آن است . از بین 10 شهر که در آخرین رتبه بندی QS به عنوان ارزان ترین و بهترین شهرهای دانشجویی نامگذاری شده اند ، 4 مورد از آنها در اروپای شرقی قرار دارند :

  • ورشو ( پایتخت لهستان و سومین شهر از لحاظ مقرون به صرفه بودن )
  • سنت پترزبورگ در روسیه
  • بوداپست ( پایتخت مجارستان)
  • کیف ( پایتخت اوکراین )

طبق یک منبع موثق دیگر در اروپا ، شاخص هزینه زندگی در اروپای شرقی پایین تر از سایر مناطق اروپا بوده است . برای مثال شهر اودسا در اوکراین در بین 96 شهر مورد مطالعه کم هزینه ترین شهر بوده است .

هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی

پول یکی از دلایل اصلی است که دانشجویان در سراسر جهان در حال تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی هستند . هزینه این دانشگاه ها به طور متوسط ​​پایین تر از دانشگاه های آمریکا یا اروپای غربی است . دانشجویان پزشکی معمولا به دنبال روش هایی برای اطمینان از پایین تر بودن هزینه ها و مبلغ وام و بدهی پس از فارغ التحصیلی هستند . در ایالات متحده ، غیرقابل پیش بینی نیست که پزشک یا دندانپزشکی پس از فارغ التحصیلی ، حتی بیش از 150،000 دلار بدهی داشته باشد . اما اگر شما یک دانشگاه پزشکی بین المللی در اروپای شرقی را انتخاب کنید ، احتمالا هزینه های شما تقریبا نصف آن است .

اشتغال به کار پزشکان در اروپای شرقی

علاوه بر موارد فوق ، دانشجویان در اروپای شرقی اغلب در کادر های انسانی مختلط مشغول به کار هستند و اغلب با کسانی که در کشورهای دیگر کار می کنند در ارتباط هستند . آنها همچنین ممکن است برخی از اصول اولیه سایر برنامه های پزشکی را یاد بگیرند ، برای مثال دانشجویان دندانپزشکی برخی از برنامه های درسی که به دانشجویان پزشکی آموزش داده می شود را یاد می گیرند و برعکس . آنها با آداب و رسوم خارجی آشنا می شوند که ممکن است این تجربیات در آینده شغلی و تجربی آنها جالب و حتی مفید باشند .

به دلیل وجود طیف وسیعی از دانشگاه های معتبر در اروپای شرقی ، در سال های اخیر تعداد روزافزون دانشجویان بین المللی ، در این منطقه زیاد شده اند و دانشگاه های رومانی ، مجارستان ، لهستان و جمهوری چک از جمله محبوب ترین ها جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی هستند . برخی از دانشگاه های این منطقه بسیار معتبر بوده و بسیاری از این ها در بهترین شرایط در اروپا و آسیای مرکزی در آخرین رتبه بندی دانشگاه های EECA برجسته شده اند . در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های اروپای شرقی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی می پردازیم.

بهترین دانشگاه های اروپای شرقی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

دانشگاه چارلز در پراگ واقع شده است ، شهر پراگ پایتخت جمهوری چک ، در آخرین رتبه بندی بهترین شهرهای دانشجویی به عنوان بیست و ششمین شهر دانشجویی معرفی شد . دانشگاه چارلز در رتبه بندی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی 151-200 و در آخرین رتبه بندی توسط رتبه بندی دانشگاه های EECA به عنوان پنجمین دانشگاه برتر انتخاب شده است . همچنین این دانشگاه دومین امتیاز برای شاخص اعتبار علمی در EECA را به دست آورده است .

دانشگاه Semmelweis و Debrecen در مجارستان

دانشگاه Semmelweis در رتبه 151-200 برای پزشکی قرار دارد و قدیمی ترین دانشکده پزشکی در کشور است ( که در سال 1769 تأسیس شده است ) . به دلیل تمرکز تخصصی آن برای برخی رشته ها ، این دانشگاه برای ورود به رتبه بندی EECA واجد شرایط نمی باشد ، اما همچنین در رتبه بندی براساس موضوع ، برای رشته داروسازی در رتبه بالای 150 قرار می گیرد .

دانشگاه Debrecen در حال حاضر برای پزشکی 201-250 رتبه بندی شده است و در رتبه بندی EECA رتبه 35 را به دست آورده است ، این دانشگاه همچنین بالاترین امتیاز را برای تعداد دانشجویان بین المللی دارد ( رتبه هجدهم ) .

دانشگاه دولتی لومونسوف در روسیه

دانشگاه لومونسوف مسکو در سال 2009 رتبه 301-350 را برای پزشکی کسب کرده است و برای اولین بار در رتبه بندی EECA جایگاه برتر را برای دو شاخص اعتبار تحصیلی و کارفرا کسب کرده است .

دانشگاه تارتور در کشور استونی

دانشگاه ملی استونی یا دانشگاه Tartu دارای رتبه 301-350 برای پزشکی و سومین رتبه در EECA است و جایگاه 11 را برای شهرت دانشگاهی خود کسب کرده است . این دانشگاه طیف مناسبی از برنامه های آموزش انگلیسی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی را ارائه می دهد .

دانشگاه Jagiellonian در لهستان

این دانشگاه رتبه 301-350 برای پزشکی و جایگاه چهاردهم در رتبه EECA را به خود اختصاص داده است ، دانشگاه Jagiellonian در شهر کراکوف لهستان واقع شده و قدیمی ترین دانشگاه در لهستان است که در سال 1364 تاسیس شده . این دانشگاه همچنین رتبه ششم برای شهرت دانشگاهی خود را در رتبه بندی EECA کسب کرده است .

دانشگاه پزشکی صوفیه در بلغارستان

بلغارستان همچنین انتخاب خوبی از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در اروپای شرقی است ، از جمله دانشگاه پزشکی پولویدف و دانشگاه پزشکی صوفیه ، که هر دو برای ارائه دوره های پزشکی و دندانپزشکی انگلیسی آموزش دیده است .

هزینه تحصیلات پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های اروپای شرقی

با توجه به اینکه هزینه تحصیلات پزشکی و دندانپزشکی در تمام نقاط دنیا نسبتا بالاست ، بنابراین هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی نیز می تواند بسیار بالاتر از این مبالغ باشد اما توجه داشته باشید که مبالغ اعلام شده در زیر هنوز هم در مقایسه با بسیاری دانشگاه های دیگر مقرون به صرفه تر می باشد .

  • به گفته وب سایت رسمی تحصیل در بلغارستان ، دانشگاه های بلغاری تمایل دارند هزینه یک سال ( از 5000 تا سقف 8000 یورو ) از برنامه های پزشکی عمومی را پرداخت کنند . برای مثال در دانشگاه علوم پزشکی صوفیه ، هزینه ها در حدود 7000 یورو در سال برای برنامه های پزشکی بلغاری و 8000 یورو برای یک سال تحصیلی با برنامه های تدریس انگلیسی می باشد .
  • تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در لهستان ، هزینه 13،400 یورو در سال اول برای برنامه های MD و 13،000 یورو در سال پس از آن را اتخاذ می کند .
  • اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در جمهوری چک به مبلغ 360،000 یورو در سال برای شش سال پزشکی عمومی خود که به زبان انگلیسی تدریس می شود تخمین می زند . در صورت تحصیل به زبان چکی ، هزینه تحصیل رایگان است .
  • در دانشگاه Debrecen در مجارستان ، هزینه برنامه های آموزش انگلیسی به زبان انگلیسی در حال حاضر هزینه 16،900 دلار آمریکا در سال است . این شامل هزینه بیمه درمانی ، یک آزمایش پزشکی و یک کارت دانشجویی است .
  • دانشگاه استونی در Tartu دوره های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی در سال را با هزینه 11000 دلار آموزش می دهد . رشته های پزشکی که به زبان استونیایی آموزش داده می شود رایگان است .

برنامه ریزی تحصیل در کشورهای اروپای شرقی

رشته های پزشکی و دندانپزشکی رشته هایی همه کاره هستند که می تواند در هر نقطه از جهان مورد مطالعه قرار گیرند . به همین دلیل است که ممکن است شما به راحتی یک دانشگاه پزشکی را در خارج از کشور انتخاب کنید . اما به عنوان تصمیماتی که ممکن است زندگی شما را تغییر دهد ، باید پیش از تصمیم گیری ، برنامه ریزی دقیقی داشته باشید . اگر تحقیقات خود را بر روی دانشگاه های پزشکی در اروپا محدود کنید ، گزینه های زیادی وجود دارد که شامل سبک های مختلف آموزشی ، فرهنگ ها و گاهی اوقات شرایط آسان ورود به دانشگاه ها است و ممکن است آن را از دست بدهی .

بنابراین حالا شما فقط باید به گزینه خود نزدیک شوید و کشور مقصد را پیدا کنید . به منظور آسان تر شدن این فرآیندها برای شما ، همکاران موسسه مهر آفرین رجبی اقدام به نگارش مقالات مختلفی در خصوص تحصیل در اروپا ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپای شرقی کرده اند و اگر شما عزیزان به دنبال کشف دلیل اینکه چرا یک کشور اروپای شرقی می تواند انتخاب ایده آل باشد هستید ، می توانید مقالات موجود در سایت موسسه را مطالعه کنید و حتی در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل نمایید .

2.2/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه