تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ می تواند بهترین گزینه برای متقاضیان علاقمند به اشتغال در زمینه مراقبت های بهداشتی باشد. نروژ سیستم بهداشت و درمان بسیار باکیفیتی دارد و از همین رو دانشجویان حین تحصیل می توانند از طریق تمرین در بیمارستان ها و کلینیک ها دروس را آموخته و حتی پس از اتمام تحصیلات نیز در این سیستم مراقبت های بهداشتی مشغول به کار شوند.

نروژ چندین برنامه پزشکی معتبر را به متقاضیان ارائه داده و برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی را در خود جای داده است. دانشگاه های این کشور با جدیدترین تکنیک ‌های آموزشی، زیر ساخت های برتر، امکانات عالی و… دامنه یادگیری دانشجویان را گسترش داده و به آن ها کمک می کنند که دروس را به بهترین روش فرا بگیرند.

 شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد پذیرش دانشگاه را از طریق تماس با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) به دست آورید.

دانشجویان حین تحصیل پزشکی در نروژ این فرصت را دارند که از طریق فرصت های تحقیقاتی و همچنین شرکت در بیمارستان ها، به صورت عملی دروس را فرا گرفته و به بهترین روش خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند. 

همچنین پس از اتمام تحصیلات نیز می توانند مدرک پزشکی بسیار معتبری به دست آورند که نه تنها در نروژ بلکه در تمام دنیا معتبر است. 

چنانچه علاقه دارید تا با شرایط و قوانین اشتغال در این کشور آشنا شوید، همین حالا به مقاله کار در نروژ مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

در فیلم اطلاعات کلی و بسیار مفید در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ توسط روناک همکار ما در شرکت مهاجرتی رجبی ارائه شده است ، پادکست همین ویدئو هم ارائه شده تا با دانلود آن بتونید دفعات بعد هم به مطالب ارائه شده گوش دهید.

پادکست تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

نمایش ویدیو درباره روناک

دوره های پیش پزشکی در نروژ

دوره های پیش پزشکی در نروژ راهی عالی جهت اخذ آمادگی برای ورود به دانشگاه های این کشور و تحصیل پزشکی در نروژ می باشد. جالب است بدانید امروزه در نروژ دوره پیش پزشکی خاصی وجود ندارد، اما راه های مختلفی برای آماده شدن برای پذیرش در دانشکده پزشکی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

یکی از بهترین راه های برای کسب آمادگی شرکت در یک دوره لیسانس در یک رشته مرتبط مانند زیست شناسی، شیمی، زیست پزشکی یا علوم بهداشتی می باشد. این موضوع به شما کمک کرده یک پایه محکم از دانش و مهارت در علوم طبیعی و پزشکی به دست آورید و اطلاعات خود را در زمینه پزشکی افزایش دهید.

همچنین شما می توانید در دوره های آمادگی قبل از دانشگاه به نام forkurs شرکت کنید. دوره پریمدیکال در نروژ دوره ای یک ساله است که توسط برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی ارائه شده و به دانشجویان کمک کرده که در موضوعاتی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی پیشرفت کنند.

دانشجویان می توانند در دوره ای به نام enkeltfag شرکت کنند که موضوعات مهم در آزمون تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ را مورد پوشش قرار داده و دانشجویان می توانند با شرایط در این دوره خود را برای آزمون آماده کنند. صرف نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب می کنید، باید تسلط خود در زبان های نروژی یا انگلیسی را تقویت کنید تا در حین تحصیل پیش پزشکی در نروژ با مشکلی رو به رو نشوید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر می خواهید بدون آزمون در برترین دانشگاه های جهان پزشکی بخوانید با ما در تماس باشید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آزمون ورودی رشته های پزشکی نروژ

جهت ورود به دانشکده پزشکی در نروژ، باید یک آزمون ورودی به نام آزمون ورودی پزشکی Opptakskrav til medisinstudiet را پشت سر بگذارید. آزمون این کشور بر اساس دروس پایه مانند ریاضی، فیزیک و شیمی و زیست شناسی پایه پذاری شده و دانش دانشجویان در این زمینه ها را مورد بررسی قرار می دهد. آزمون ورودی رشته های پزشکی نروژ اکثرا برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی طراحی شده است و بسیار رقابتی می باشد که نیاز عملکرد تحصیلی بالایی دارد. آزمون ورودی دانشگاه های نروژ به زبان انگلیسی برگزار شده و دانشجویان برای شرکت در این آزمون نیاز به تسلط به زبان انگلیسی یا نروژی دارند.

این آزمون شامل سؤالات چند گزینه ای در زمینه های زیست شناسی و شیمی می باشد و هر بخش این آزمون 40 سوال دارد که شما باید در طول 90 دقیقه به تمامی سوالات پاسخ دهید. از طرفی باید گفت آزمون ورودی دانشگاه پزشکی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ فقط یک بار در سال برگزار شده و شما بید در تاریخی که ثبت نام کرده اید در این آزمون حضور یابید. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که قبولی در آزمون ورودی تنها شرط لازم برای پذیرش در رشته پزشکی و تحصیل پزشکی در نروژ نیست و علاوه بر این آزمون، دانشگاه ها شرایط دیگری نظیر معدل متقاضی و سایر مدارک مربوطه را هم در نظر می گیرند.

آزمون ورودی رشته های پزشکی نروژ

شرایط تحصیل پزشکی در نروژ

تحصیل پزشکی در نروژ حدودا شش سال به طول انجامیده که در سال چهار سال اول آن دانشجویان به مطالعات پیش بالینی و دو سال آخر به مطالعات بالینی تمرکز می کنند. 

چهار سال اول دانشکده پزشکی به درس هایی در مورد ساختار و عملکرد بدن انسان اختصاص داشته و از طرفی دانشجویان در سال پنجم و ششم در کلینیک ها به کار آموزی پرداخته و زیر نظر اساتید خود بیمارها را درمان می کنند.

در دوره تحصیل پزشکی در نروژ دانشجویان موضوعات مختلف مانند آناتومی، فیزیولوژی، آسیب شناسی، فارماکولوژی، مهارت های بالینی، اخلاق، روش های تحقیق و… را با بهترین روش و بر اساس آخرین استاندارد روز فرا می گیرند.

جالب است بدانید هر چند همه دانشگاه ها از یک الگو پیروی می کنند، اما طراحی برنامه درسی در هر دانشگاه متفاوت است. طبق شرایط پزشکی در نروژ دانشجویان برای قبولی در یکی از دانشگاه های پزشکی باید برخی معیار های خاص را برآورده کنند. از مهم ترین این معیارها طبق اطلاعات به دست آمده از تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حداقل میانگین نمره 50% در فیزیک، شیمی و زیست در استاندارد دوازدهم
  • حداقل سن لازم برای درخواست برای کالج/دانشگاه های پزشکی نروژ 17 سال
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • حداکثر سن برای درخواست 25 سال
  • تسلط به زبان انگلیسی یا نروژی
  • نشان دادن تمکن مالی برای پوشش هزینه های تحصیل پزشکی در نروژ
تحصیل دندانپزشکی در نروژ

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

تحصیل دندانپزشکی در نروژ حدودا پنج سال به طول انجامیده که این سال ها به 10 ترم تقسیم می شود. دانشجویان با اتمام موفقیت آمیز این برنامه می توانند مدرک بسیار معتبری به دست آورده و به عنوان دندانپزشک در نروژ یا دیگر کشورهای دنیا مشغول به کار شوند.

دو سال اول تحصیل دندانپزشکی در نروژ بر روی دروس پایه، پیش بالینی و مقدمه ای بر علوم بالینی متمرکز است. سه سال بعدی این رشته دانشجویان باید بر روی مطالعات بالینی و کارآموزی های کلینک ها تمرکز کنند و دروسی که دوره پیش بالینی فرا گرفته اند را در موقعیت های عملی استفاده کنند.

مهم ترین دروسی که دانشجویان حین تحصیل دندانپزشکی در این کشور فرا می گیرند شامل دندانپزشکی محافظه کارانه، مبحث اعضای مصنوعی، جراحی دندان، اطفال، بیماری های پریودنتال و غشای مخاطی، جراحی فک و صورت، ارتودنسی و… می شود. از مهم ترین شرایط دندانپزشکی در نروژ و الزامات ورود به این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدارک تحصیلی: شما باید تحصیلات متوسطه را با حداقل معدل (GPA) 3.0 یا بالاتر به پایان رسانده باشید. همچنین باید موضوعات علمی خاصی مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک را تکمیل کرده باشید.
  • امتحانات ورودی: برخی از دانشگاه ها ممکن است از شما بخواهند که در آزمون ورودی به عنوان بخشی از فرآیند درخواست شرکت کنید.
  • مصاحبه: برخی از دانشگاه ها ممکن است نیاز به مصاحبه به عنوان بخشی از فرآیند درخواست داشته باشند.

با شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در برخی کشورهای محبوب جهان آشنا شوید.

مدرک زبان رشته های پزشکی در نروژ

در حال حاضر زبان رسمی آموزش برنامه های پزشکی در نروژ، نروژی است و از همین رو تمامی دانشجویان برای تحصیل پزشکی در این کشور و شرکت در سخنرانی ها، چرخش های بالینی و برقراری ارتباط موثر با بیماران باید مهارت های زبان نروژی خود را تقویت کنند. با این حال لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های پزشکی برای دانشجویان برنامه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

مدرک زبان رشته های پزشکی در نروژ برای زبان انگلیسی تافل، آیلتس و… می باشد. شما برای تحصیل پزشکی در این کشور به سطح بالایی از مهارت های زبان انگلیسی معادل سطح B2 یا بالاتر در چارچوب مرجع مشترک اروپایی نیاز دارید.

همچنین دانشجویانی که قصد دارند تا به زبان نروژی به تحصیل دندانپزشکی در نروژ بپردازند باید در آزمون برگن (Bergenstesten) شرکت کرده و با حداقل 450 امتیاز قبول شوند، یا در آزمونی معادل که مهارت های زبان نروژی را در سطح B1 مستند می کند، شرکت کنند. همچنین برخی دانشگاه ها آزمونی را طراحی کرده اند که دانش دانشجویان در زمینه اصلاح های پزشکی به زبان نروژی را می سنجد.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با الزامات، شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت به این کشور و همچنین آشنایی با روش های قانونی مهاجرتی، در کنار این مقاله به عنوان به روز و جذاب مهاجرت به نروژ مراجعه کرده و با مطالعه این مقاله با نحوه اخذ اقامت این کشور آشنا شوید.  

مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در نروژ

یکی از مهم ترین مراحل حین تحصیل پزشکی در نروژ جمع آوری مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و ارسال این مدارک می باشد. همانطور که می دانید دانشگاه های مختلف در این کشور دارای الزامات خاصی هستند و مدارک در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد اما با این حال ما در ادامه به برخی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای پذیرش پزشکی در نروژ که در اکثر دانشگاه ها یکسان هستند، اشاره می کنیم.

مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در نروژ
  • دیپلم دبیرستان (ترجمه شده به انگلیسی یا اسکاندیناوی) با نمرات بالا در شیمی، فیزیک و ریاضی
  • تسلط به زبان نروژی (امتحان یا گواهی دوره)
  • تسلط به زبان انگلیسی (امتحان یا گواهی دوره)
  • فرم درخواست کامل پر شده با تمام جزئیات دقیق
  • اصل و فتوکپی پاسپورت
  • عکس سایز پاسپورت
  • مدارک مربوط به تمکن مالی برای حمایت از دانشجو حین تحصیل دندانپزشکی در نروژ
  • گزارش معاینه پزشکی
  • بیانیه ای از هدف
  • توصیه نامه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در نروژ

انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل تصمیم بسیار مهمی است که می تواند آینده شغلی و حرفه ای شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هر فرد حین انتخاب دانشگاه مناسب باید به عواملی مانند کیفیت آموزش، شهرت موسسه، موقعیت مکانی، هزینه، در دسترس بودن بورسیه تحصیلی، زندگی دانشجویی، تنوع برنامه ها و اهداف شخصی دقت کند.

انتخاب موسسه آموزشی مناسب و باکیفیت به شما کمک کرده تا بتوانید به اهداف آکادمیک خود دست یافته و مهارت ها و دانش خود را حین تحصیل افزایش دهید. شما همچنین می توانید با حضور در دانشگاهی برتر از فرصت های آموزشی بسیار خوبی بهرمند شده و حتی پس از تحصیل مدارک تحصیلی معتبری به دست آورید. شما می توانید در جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در نروژ را مشاهده فرمایید.

دانشگاه رتبه بندی جهانی
دانشگاه اسلو 89
دانشگاه قطب شمال ترومسو 475
دانشگاه برگن 199
دانشگاه علوم کاربردی نروژ غربی 1082
دانشگاه علم و صنعت نروژ 267
دانشگاه متروپولیتن اسلو 1338

دانشگاه اسلو نروژ یکی از بهترین دانشگاه های موجود در این کشور است که برنامه های تحصیلی بسیار باکیفیت را ارائه می دهد. این دانشگاه در پایتخت واقع شده و دارای بیش از 27000 دانشجو می باشد. در کنار این دانشگاه، دانشگاه برگن قرار دارد که برنامه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ بسیار باکیفیت را ارائه داده و دانشجویان می توانند از بین مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

هزینه های پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

هزینه های پزشکی و دندانپزشکی در نروژ با توجه به عوامل مختلف مانند شهری که قصد زندگی در آن را دارید، نوع برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد و به طور کلی هزینه های تحصیلی در این کشور در مقابل بسیاری از کشورهای جهان بالا می باشد. در اکثر دانشگاه های دولتی این کشور برای تحصیل دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، هزینه ی تحصیلی وجود ندارد و دانشجویان می تواند به صورت رایگان و تنها با پرداخت هزینه اتحادیه دانشجویی (30 تا 60 یورو) در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند.

با این حال شهریه دانشگاه های دولتی حین تحصیل پزشکی در نروژ برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا رایگان نیست و هر دانشگاه این کشور نرخ های برنامه تحصیلی متفاوتی را ارائه می دهند که می تواند از 80000 تا 490000 کرون متفاوت باشد.

از طرفی دانشجویان برای تحصیل پزشکی در نروژ و در دانشگاه های غیر دولتی و خصوصی باید شهریه پرداخت کنند. امروزه هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 100000 تا 150000 کرون نروژ است که معادل حدود 11000 تا 16000 دلار می باشد.

در نهایت باید گفت شهریه تحصیل دندانپزشکی در نروژ حدودا 13000 دلار می باشد اما دانشجویان حین تحصیل در این کشور باید هزینه های دیگری مانند هزینه کتاب و مواد لازم را نیز بپردازند. این هزینه ها می تواند بسته به دوره و دانشگاه متفاوت باشد، اما شما باید حدود 2000 تا 4000 کرون نروژ (تقریباً 200-400 دلار) در هر ترم بودجه داشته باشید.

به عنوان یک دانشجو در نروژ اطلاعات زیر مورد نیاز شماست.

بورسیه تحصیل پزشکی در نروژ

باید خاطر نشان شویم امروزه بورسیه تحصیل پزشکی در نروژ وجود نداشته و دانشجویان حین تحصیل پزشکی در این کشور نمی توانند از بورسیه بهرمند شوند. اما با توجه به این که هزینه های تحصیل پزشکی در نروژ بالاست در این کشور برخی فرصت ها و کمک های مالی وجود دارند که از دانشجویان بین المللی حمایت می کنند.

یکی از بهترین کمک های مالی برای دانشجویان حین تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ، صندوق وام آموزشی دولتی نروژ (Lånekassen) می باشد. امروزه وزارت آموزش و پرورش این کشور به دانشجویان نروژی و بین ‌المللی، حمایت مالی از جمله وام و کمک ‌های بلا عوض ارائه می دهد و این وام ها دارای نرخ بهره پایین (3.5%) هستند و دوره بازپرداخت طولانی مدت دارند. همچنین حداکثر مبلغ وام موجود برای پوشش شهریه مدرسه برای یک سال 74366 کرون نروژ می باشد.

علاوه بر این دانشجویان می توانند از بورسیه های بین المللی که توسط دولت ها، سازمان ها و بنیادها در کشورهای خود یا در سطح بین المللی ارائه می شوند استفاده کنند. برخی بورسیه های مانند اراسموس در این کشور وجود دارند و دانشجویان حین تحصیل پزشکی در نروژ می توانند از این بورسیه ها استفاده کنند. در نهایت کمک هزینه های تحقیقاتی وجود دارد و دانشجویانی که در این کشور به تحقیق و پژوهش می پردازند، می توانند از این کمک هزینه ها بهرمند شوند.

بورسیه تحصیل پزشکی در نروژ

مزایای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

کشور نروژ یکی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی است که فرصت های تحصیلی و شغلی بسیار زیادی را به دانشجویان ارائه می دهد. روش پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور آسان است و از همین رو دانشجویان برای قبولی پزشکی نیاز به نمرات خیلی بالا ندارند.  مزایای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در نروژ امکان تحصیل زیر نظر بهترین اساتید و با استفاده از آخرین امکانات روز دنیا است. شما می توانید طبق آخرین استانداردهای روز دنیا به تحصیل پزشکی در نروژ بپردازید و پس از اتمام تحصیلات نیز مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورید.

از طرفی دیگر نروژ دارای یک سیستم مراقبت های بهداشتی بسیار باکیفیت و توسعه یافته است و با تحصیل در این کشور دانشجویان می توانند با این سیستم بهداشتی پیشرفته آشنا شده و از این طریق دیدگاه گسترده تری از سیستم بهداشت و درمان در غرب به دست آورند. همچنین دانشجویان با اخذ مدرک مناسب می توانند پس از اتمام تحصیلات در این سیستم بهداشتی مشغول به کار شده و در کنار اخذ اقامت نروژ از درآمدهای بالا بهرمند شوند.

اقامت فارغ التحصیلان پزشکی بعد از تحصیل

اقامت فارغ التحصیلان پزشکی بعد از تحصیل یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان بین المللی حین تحصیل پزشکی در نروژ می باشد. 

بسیاری از دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیلات علاقه دارند که در این کشور بمانند و به زندگی در نروژ ادامه دهند. در این راه دانشجویان پس از تمام شدن تحصیل دندانپزشکی در نروژ باید اجازه اقامت موقت دریافت کرده و در این مدت زمان به دنبال شغل مورد نظر خود بگردند.

این شغل می تواند در بیمارستان ها و کلینیک های نروژی باشد و متقاضیان با یافتن یک شغل مناسب با درآمد مناسب می توانند ادامه مراحل اخذ اقامت این کشور را سپری کنند. 

پس از آن که شغل مورد نظرتان در نروژ را به دست آوردید می توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای شغلی تغییر دهید و با اشتغال در نروژ به زندگی در این کشور ادامه دهید.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ

تحصیل پزشکی در نروژ برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا رایگان نیست و هر دانشگاه این کشور نرخ های برنامه تحصیلی متفاوتی را ارائه می دهند که می تواند از 80000 تا 490000 کرون متفاوت باشد. از طرفی دانشجویان برای تحصیل پزشکی در نروژ و در دانشگاه های غیر دولتی و خصوصی باید شهریه پرداخت کنند. امروزه هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 100000 تا 150000 کرون نروژ است که معادل حدود 11000 تا 16000 دلار می باشد.

شهریه تحصیل دندانپزشکی در نروژ حدودا 13000 دلار می باشد.

دانشگاه اسلو نروژ یکی از بهترین دانشگاه های موجود در این کشور است که برنامه های تحصیلی بسیار باکیفیت را ارائه می دهد. این دانشگاه در پایتخت واقع شده و دارای بیش از 27000 دانشجو می باشد.

برای زبان انگلیسی مدارکی مانند تافل، آیلتس و… الزامی می باشد. شما برای تحصیل پزشکی در این کشور به سطح بالایی از مهارت های زبان انگلیسی معادل سطح B2 یا بالاتر در چارچوب مرجع مشترک اروپایی نیاز دارید.

شما می توانید با انتخاب این کشور طبق آخرین استانداردهای روز دنیا به تحصیل پزشکی در نروژ بپردازید و پس از اتمام تحصیلات نیز مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ می تواند آینده حرفه ای و شغل شما را به طور کلی تغییر دهد از همین رو توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید یا همین حالا به مقاله تحصیل در نروژ که توسط بهترین مشاورین این مجموعه نوشته شده است، مراجعه فرمایید.

با برخی از کلاینت ها ما که برای رشته های پزشکی در اروپا اقدام کرده و موفق به اخذ پذیرش شده اند آشنا شوید.

پخش ویدیو
پخش ویدیو
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در نروژ
پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه