تحصیل در امارات

شاید ندانید که چرا بسیاری از دانشجویان بین المللی تحصیل در امارات را انتخاب می کنند! تحصیل در این کشور در واقع تحصیل در قطب اصلی آموزش و گردشگری آسیا است و جای تعجب نیست که هر ساله طیف عظیمی از دانشجویان بین المللی دانشگاه های این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند.

سیستم آموزشی امارات طبق آخرین پیشرفت ها و استانداردهای روز دنیا طراحی شده و بدین ترتیب دانشجویان می توانند در کشوری مدرن و پیشرفته زندگی کرده و از فرصت های تحصیلی متنوع بهرمند شوند.

وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی مسئولیت آموزش عالی در کشور امارات را بر عهده دارد و این وزارت به مدیریت موسسات آموزشی مختلف می پردازد. از طرفی طیف وسیعی از موسسات مانند دانشگاه ها، کالج های فناوری و… در این کشور وجود دارند که رشته ها و برنامه های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهند. چنانچه شما نیز به قصد تحصیل در یکی از بهترین موسسات آموزشی را دارید در ادامه این مقاله با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) همراه باشید.

امارات در زمینه تدریس رشته های مهندسی و فناوری، کامپیوتر و علوم اطلاعات، علوم بهداشتی، آموزش، ارتباطات کاربردی و مطالعات بازرگانی پیشرو است و بسیاری از برنامه های معتبر و باکیفیت را ارائه می دهد. نکته حائز اهمیت این است که این کشور یکی از اقتصادهای رو به رشد جهان است و فرصت های زیادی را برای فارغ التحصیلان فراهم می کند. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و قوانین کاری در این کشور را در مقاله کار در امارات مطالعه کنید.

فهرست مطالب
تحصیل در امارات

سیستم آموزشی کشور امارات

سیستم آموزشی کشور امارات به چهار سطح پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم شده و هر مقطع تحصیلی در این کشور دارای هدف خاصی است. نکته جالب در مورد سیستم آموزشی تحصیل در امارات این است که این کشور با مدیریت صحیح توانسته طی کم تر از 48 سال نرخ بی سوادی خود را از 58% در میان مردان و 38% در میان زنان، به کم تر از 95% برای هر دو جنس برساند. شما می توانید در ادامه مهم ترین اطلاعات در مورد تحصیل در سیستم آموزشی امارات را مشاهده فرمایید.

  • پیش دبستانی: اختیاری است و کودکان 4 تا 5 ساله را پوشش می دهد.
  • آموزش ابتدایی: این مرحله از نظام آموزش امارات اجباری است و برای کودکان 6 تا 11 ساله طراحی شده است. مقطع ابتدایی دروس عربی، مطالعات اسلامی، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، انگلیسی، هنر، موسیقی و تربیت بدنی را در بر می گیرد.
  • آموزش متوسطه: این مقطع اجباری است و کودکان 12 تا 17 ساله را تحت پوشش قرار می دهد. این دوره شامل دو سیکل متوسطه اول (کلاس 7 تا 9) و متوسطه دوم (کلاس 10 تا 12) می شود. مقطع متوسطه اول دارای موضوعاتی مشابه ابتدایی است اما متوسطه دوم خود به دو بخش مدارس عمومی و حرفه ای تقسیم می شوند.
  • تحصیلات عالی: این مقطع اختیاری است و برای دانش آموزان 18 سال به بالا می باشد. شامل دانشگاه ها، کالج ها، موسسات عالی و فنی شده و توسط وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون اعتبار بخشی تحصیلی تنظیم می شود.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در کشورهای آسیایی ، معتبر ، مقرون به صرفه و آسان با دریافت مشاوره تخصصی !

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

روند درخواست برای دانشگاه های امارات  

روند درخواست برای دانشگاه های امارات با توجه به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه تعیین می شود و بدین ترتیب در اولین گام شما باید هدف خود از تحصیل در این کشور را مشخص کرده و با بررسی دانشگاه های مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید. در گام دوم باید شرایط و مهلت های پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید زیرا طبق اطلاعات به دست آمده دانشگاه های مختلف در این کشور دارای شرایط و مهلت های پذیرش متفاوتی هستند.

در سومین قدم شما باید مدارک لازم برای اخذ پذیرش طبق سایت دانشگاه جمع آوری کنید که اصولا این مدارک شامل ریز نمرات تحصیلات قبلی، عکس در اندازه پاسپورت، توصیه نامه، نمرات آزمون، بیانیه شخصی و… می شوند. در این مرحله باید مدارک را به همراه فرم درخواست دانشگاه به صورت آنلاین ارسال کرده و هزینه های لازم برای تحصیل در آن دانشگاه را پرداخت کنید.

در گام بعدی برای تحصیل در امارات باید منتظر تصمیم پذیرش دانشگاه مد نظرتان باشید. دانشگاه اصولا بین چند هفته تا چند ماه، درخواست ها را بررسی کرده و از بین درخواست های مختلف بهترین گزینه ها را انتخاب می کنند. برخی دانشگاه ها پس از بررسی بهترین موارد مستقیما دانشجو را قبول کرده، اما برخی دیگر از دانشگاه ها و برای رشته های پرتقاضا ممکن است مواردی مانند آزمون ورودی یا مصاحبه وجود داشته باشد. در آخرین مرحله چنانچه توانستید پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به دست آورید باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

روند درخواست برای دانشگاه های امارات

زبان تحصیل در امارات متحده عربی

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای متقاضیان تحصیل در امارات پیش می آید این است که زبان تحصیل در این کشور چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که زبان تدریس در مقاطع مختلف و همچنین در موسسات آموزشی مختلف این کشور متفاوت است به همین دلیل بهتر است هر مقطع را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

زبان تحصیل در امارات متحده عربی در مدارس عمومی که از برنامه درسی ملی استاندارد امارات پیروی می کنند، عربی است و انگلیسی در این مقطع به عنوان زبان دوم و برای آموزش موضوعات فنی یا علمی استفاده می شود.

از طرفی زبان تحصیل در امارات در مدارس خصوصی با توجه به نوع مدرسه تعیین می شود و این مدارس ممکن است از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و… به عنوان زبان آموزشی استفاده کنند. با این حال فارغ از نوع زبان تدریس، تمامی مدارس باید برنامه های اصلی مانند آموزش اسلامی، مطالعات اجتماعی و زبان عربی را به دانش آموزان ارائه می دهند.

زبان آموزشی در دانشگاه های کشور امارات بیشتر انگلیسی است و این موضوع تحصیل در آموزش عالی را برای دانشجویان بین المللی راحت کرده است. بدین ترتیب دانشجویان بین المللی حین تحصیل در این کشور با چالش و موانع زبانی زیادی رو به رو نمی شوند.

تحصیل با مدرک دیپلم در امارات

تحصیل با مدرک دیپلم در امارات

تحصیل با مدرک دیپلم در امارات یکی از بهترین تصمیمات برای دانش آموزان بین المللی است که به آن ها این امکان را می دهد بدون شرکت در آزمون های ورودی سخت اکثر کشورها، در یکی از بهترین دانشگاه های جهان و در رشته تحصیلی خودشان مشغول تحصیل شوند.

امروزه دانشجویان برای ورود به مقطع لیسانس امارات باید ابتدا مدرک دیپلم متوسطه دوم یا معادل آن را با نمرات خوب به دست آورده باشند. شما باید این مدرک را به وزارت آموزش امارات ارائه داده و روند معادل سازی را انجام دهید که تأیید می کند مدرک تحصیلی شما معادل مدرک دبیرستان امارات است.

از طرفی شما باید برای تحصیل در امارات با مقطع دیپلم شرایط پذیرش دانشگاه و برنامه خاصی را که برای آن درخواست می دهید را مشاهده کرده و مطابق شرایط دانشگاه مد نظرتان خود را برای تحصیل در امارات آماده کنید. امروزه برخی رشته های خاص مانند پزشکی، معماری، مهندسی و… در این کشور ممکن است نیازمند آزمون ورودی، کپی پاسپورت، گواهی عدم سابقه کیفری، مصاحبه یا نمونه کارها باشد.

در نهایت یکی از مهم ترین شرایط و الزامات برای تحصیل مقطع کارشناسی امارات، آشنایی با زبان آموزشی دانشگاه مورد نظرتان است. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور نیاز به اثبات مهارت های زبانی خود دارند.

برترین دوره ها برای تحصیل در امارات

یکی دیگر از تصمیمات بسیار مهم و حیاتی حین روند مهاجرت تحصیلی به کشور امارات آشنایی با بهترین دوره های تحصیلی در این کشور است. امروزه دانشگاه های اماراتی برنامه های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهند اما برخی از این دوره ها مانند مدیریت گردشگری و هتلداری، معماری، مدیریت کسب و کار، مهندسی هوافضا، مهندسی مکانیک، و علوم و مهندسی کامپیوتر و… برای تحصیل در امارات بین دانشجویان بین المللی و داخلی محبوب تر می باشند. شما می توانید در ادامه برخی از برترین دوره ها برای تحصیل در امارات را مشاهده فرمایید.

  • مهندسی و فناوری: این دوره ها توسط دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه امارات متحده عربی، دانشگاه علم و صنعت خلیفه، دانشگاه آمریکایی شارجه و دانشگاه نیویورک ابوظبی ارائه شده و با توجه به بازار کار عالی رشته های مهندسی در امارات، این رشته جزو پر تقاضا ترین موارد برای تحصیل در امارات می باشد.
  • تجارت و مدیریت: امارات متحده عربی یک مرکز جهانی برای تجارت است و برنامه های زیادی را در این زمینه ارائه می دهد. فارغ التحصیلان کسب و کار و مدیریت می توانند در صنایع مختلف مانند بانکداری، گردشگری، مهمان نوازی، خرده فروشی، رسانه و مشاوره فعالیت کنند.
  • معماری: امارات متحده عربی به دلیل معماری و شهرسازی خیره کننده خود شناخته شده و برنامه های معماری، طراحی داخلی، معماری منظر، طراحی شهری و طراحی پایدار این کشور در سراسر جهان محبوب است.

تحصیل به زبان انگلیسی در امارات

تحصیل به زبان انگلیسی در امارات فرصتی تکرار نشدنی برای دانشجویان بین المللی است که به آن ها کمک کرده تا بدون یادگیری زبان عربی تحصیلات خود را در این کشور انجام داده و مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورند. بسیاری از کالج ها و دانشگاه های موجود در کشور امارات متحده عربی دوره ها و برنامه های خود را به زبان انگلیسی، ارائه می دهند.

تحصیل در امارات به زبان انگلیسی در برخی دانشگاه های خصوصی و در رشته های برتر و پر تقاضا مانند مهندسی، تجارت و پزشکی رایج تر است اما دیگر رشته ها نیز ممکن است به زبان انگلیسی تدریس شوند بدین ترتیب علاقمندان به تحصیل در امارات باید الزامات زبانی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنند. دانشجویان برای در امارات تحصیل به انگلیسی باید مهارت های زبانی خود را با شرکت در یکی از آزمون های تافل، آیلتس، کمبریج یا پیرسون نشان دهند.

حداقل نمره لازم در آزمون های زبان انگلیسی با توجه به رشته تحصیلی و همچنین دانشگاه مد نظرتان در این کشور تعیین می شود. اما به طور کلی دانشجویان علاقمند به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان امارات برای مقطع کارشناسی باید حداقل نمره 61 آزمون تافل، نمره 5.5 در آیلتس، نمره 162 در کمبریج یا نمره 51 در آزمون پیرسون را به دست آورند. دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های امارات برای مقاطع بالاتر به نمره 79 آزمون تافل، نمره 6.0 آزمون آیلتس، نمره 169 آزمون کمبریج یا نمره 58 آزمون پیرسون نیاز دارند.   

تحصیل به زبان انگلیسی در امارات

شرط معدل دانشگاه های امارات

یکی دیگر از دغدغه های فکری دانشجویان حین روند مهاجرت تحصیلی اطلاع از شرط معدل دانشگاه های امارات می باشد. امروزه شرط معدل برای تحصیل در این کشور در رشته ها و همچنین در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. برای مثال امروزه حداقل معدل برای تحصیل در امارات در مقطع کارشناسی برای اکثر رشته های تحصیلی حدودا معدل 2.5 در مقیاس 4.0 می باشد. این معدل برای تحصیل در امارات در رشته های پر تقاضا مانند پزشکی، پرستاری، مهندسی و… بالاتر می باشد.

از طرفی حداقل معدل برای تحصیل در امارات در مقطع کارشناسی ارشد، معمولاً حدود 3.0 در مقیاس 4.0 یا طبق سیستم امتیاز دهی ایران 14 از 20 در مقطع لیسانس می باشد. در این مقطع برخی از برنامه ها ممکن است به معیارهای اضافی مانند نمرات آزمون استاندارد، تجربه کاری یا انتشارات تحقیقاتی نیاز داشته باشند.

در نهایت حداقل معدل برای ورود به دانشگاه های اماراتی در مقطع دکترا معمولا 3.25 تا 3.5 در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. شما می توانید در جدول زیر مقایسه معدل ها با سیستم های رتبه بندی مختلف را مشاهده فرمایید.

GPA معدل از 100 معدل از 20
4.0 90-100 16-20
3.0 80-89 14-15
2.0 70-79 12-13
1.0 60-69 10-11
0.0 59-0 9-0

بهترین دانشگاه ها و کالج ها برای تحصیل در امارات

امروزه انتخاب بهترین دانشگاه ها و کالج ها برای تحصیل در امارات موضوع بسیار مهمی است و به شما کمک می کند تا آینده تحصیلی درخشان تری را برای خود رقم بزنید. در حال حاضر این کشور تعدادی از بهترین دانشگاه ها را در خود جای داده است که با بزرگترین دانشگاه های بین المللی همتراز هستند.

به طور کلی دانشگاه های اماراتی در جوامع آموزشی و دانشگاهی سراسر جهان بسیار معتبر و شناخته شده هستند و برنامه های تحصیلی بسیار معتبری را ارائه می دهند. امروزه از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در امارات می توان به دانشگاه آمریکایی شارجه، دانشگاه خلیفه، دانشگاه شارجه، دانشگاه زاید، دانشگاه آمریکایی دبی و… اشاره کرد.

با توجه به اینکه در سال های اخیر دانشگاه های کشور امارات جزو بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های این کشور بر اساس رتبه بندی های مهم را در اختیار شما قرار داده ایم تا راحت تر بتوانید در مورد مکان مناسب برای تحصیل در امارات تصمیم بگیرید.

نام دانشگاه رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS رتبه بندی دانشگاه های جهانی تایمز
دانشگاه امارات متحده عربی 296 251-300
دانشگاه شارجه 601-650 251-300
دانشگاه ابوظبی 651-700 301-350
دانشگاه خلیفه 181 351-400
دانشگاه زاید 701-750 501-600
دانشگاه آمریکایی شارجه 369 601-800

هزینه تحصیل ایرانی ها در امارات

هزینه تحصیل ایرانی ها در امارات با توجه به فاکتورهای مختلف نظیر مقطع تحصیلی، دانشگاه مد نظر و رشته تعیین می شود. طبق اطلاعات به دست آمده از وزارت آموزش این کشور ​​هزینه تحصیل در دانشگاه های امارات در دوره کارشناسی 48000 درهم سال می باشد. این هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی حدودا 60000 درهم در سال و برای مقطع دکترا 75000 درهم در سال می باشد.

با این حال هزینه های تحصیل در امارات برای برخی برنامه های تحصیلی خاص مانند مهندسی، پزشکی یا بازرگانی بیشتر است و دانشجویان برای تحصیل در این رشته ها باید هزینه های بیشتری پرداخت کنند. برای مثال امروزه دانشجویان علاقمند به تحصیل در امارات در دانشگاه آمریکایی شارجه سالانه 96140 درهم برای مدرک لیسانس مهندسی و 111780 درهم برای مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی پرداخت می کنند.

در نهایت باید گفت شهریه دانشگاه های امارات نسبت به کشور اروپایی مقرون به صرفه تر می باشد و در کنار هزینه های تحصیلی مناسب برخی دانشگاه های این کشور کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه های مناسبی را برای دانشجویان بین المللی به خصوص ایرانی ها طراحی کرده اند. از بهترین این بورسیه ها می توان به بورسیه های دانشگاه محمد بن زاید امارات، بورسیه دانشگاه امارات متحده عربی و… اشاره کرد.

با برخی از رشته های محبوب برای تحصیل در امارات آشنا شوید.

مزایا و معایب تحصیل در امارات  

در نهایت به بررسی مزایا و معایب تحصیل در امارات می پردازیم تا با جنبه های مختلف تحصیل در این کشور آشنا شویم. یکی از مهم ترین مزایای تحصیلی امکان دسترسی به آموزش باکیفیت می باشد. این کشور خانه برخی از بهترین دانشگاه های جهان است و سیستم آموزشی بسیار قوی ای دارد.

امارات جامعه ای چند فرهنگی دارد و زندگی و تحصیل در امارات به دانشجویان کمک می کند تا زندگی در محیطی منحصر به فرد را تجربه کرده و ایده ها و دیدگاه های جدیدی به دست آورند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که امارات اقتصادی رو به رشد دارد و بخش های مراقبت های بهداشتی، زیرساخت ها، تجارت و بازرگانی، رسانه ها و توریسم فرصت های شغلی بسیار زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

با این حال امارات هزینه های زندگی و تحصیلی نسبتا بالایی دارد و امروزه هزینه های اقامت، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی آن نسبت به برخی دیگر از کشورها بالاتر می باشد. از طرفی این کشور هنجارهای فرهنگی و اجتماعی متفاوتی دارد که نیازمند سازگاری و احترام دانش آموزان می باشد.

سوالات پر تکرار تحصیل در امارات

هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در امارات 48000 درهم سال می باشد. این هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی حدودا 60000 درهم در سال و برای مقطع دکترا 75000 درهم در سال می باشد.

از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در امارات می توان به دانشگاه آمریکایی شارجه، دانشگاه خلیفه، دانشگاه شارجه، دانشگاه زاید، دانشگاه آمریکایی دبی و… اشاره کرد.

برخی از این دوره ها مانند مدیریت گردشگری و هتلداری، معماری، مدیریت کسب و کار، مهندسی هوافضا، مهندسی مکانیک، و علوم و مهندسی کامپیوتر و… برای تحصیل در امارات بین دانشجویان بین المللی و داخلی محبوب تر می باشند.

زبان تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه در مدارس عمومی عربی است و انگلیسی در این مقطع به عنوان زبان دوم و برای آموزش موضوعات فنی یا علمی استفاده می شود.

امروزه دانشجویان برای ورود به مقطع لیسانس امارات باید ابتدا مدرک دیپلم متوسطه دوم یا معادل آن را با نمرات خوب به دست آورده باشند. شما باید این مدرک را به وزارت آموزش امارات ارائه داده و روند معادل سازی را انجام دهید که تأیید می کند مدرک تحصیلی شما معادل مدرک دبیرستان امارات است.

چنانچه شما نیز قصد تحصیل در امارات را دارید، توصیه می کنیم برای شروع روند مهاجرتی و برداشتن اولین گام به سوی رویای خود، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. دعوت می کنیم مقاله مهاجرت به کشورهای عربی را بخوانید و اطلاعات خود را درباره شرایط مهاجرت قانونی به این کشورها کامل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه