تحصیل در بلاروس

تحصیل در بلاروس فرصت تکرار نشدنی برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های مقرون به صرفه و باکیفیت است که می توانند مدارک تحصیلی بسیار معتبر را برای شما به ارمغان بیاورد. با توجه به اینکه کشور بلاروس دارای یک سیستم آموزشی توسعه یافته است، در ادامه این مقاله شرایط و الزامات تحصیل در آن را بررسی می کنیم.

طبق اطلاعات به دست آمده 51 موسسه آموزش عالی اعم از دانشگاه ها، آکادمی ها و… در کشور بلاروس واقع شده اند که فرصت های تحصیلی متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند. برنامه های تحصیلی ارائه شده توسط این دانشگاه ها بر اساس استانداردهای اروپایی طراحی شده و در بیش از 18 کشور دنیا به رسمیت شناخته می شود. 

چنانچه به تحصیل در کشور بلاروس علاقه دارید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید و اولین گام را به سوی زندگی رویاییتان بردارید.

سال تحصیلی در بلاروس به دو ترم تقسیم شده که از سپتامبر آغاز می شود و در ژوئن به پایان می رسد. مدت زمان تحصیل نیز با توجه به مقطع تحصیلی شما متفاوت است .برای مثال این زمان در کارشناسی 4 تا 6 سال، در کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال و در دکترا 3 تا 4 سال به طول می انجامد. 

چنانچه قصد دارید تا با روش مهاجرت تحصیلی و دیگر روش های مهاجرتی به این کشور آشنا شوید، به مقاله مهاجرت به بلاروس مراجعه فرمایید.

نکته : در پایان همین مقاله می توانید سوالات و نظرات خود را درج کرده و پاسخ مشاوران رجبی را دریافت کنید.

فهرست مطالب
تحصیل در بلاروس

برای ارائه اطلاعات دقیق و به روز می توانید ویدئو ها و پادکست های سایت را در کنار مقالات استفاده کنید.

در این بخش ، ویدئو و پادکست تحصیل در بلاروس را به شما تقدیم می کنیم که روناک از همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی آن را ارائه داده است.

پادکست تحصیل در بلاروس

نمایش ویدیو درباره روناک

شرایط تحصیل در بلاروس

شرایط تحصیل در بلاروس تا حد زیادی به دانشگاه مورد نظر و همچنین مقطع تحصیلی مورد نظر شما بستگی دارد. یکی از مهم ترین الزامات برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور اثبات صلاحیت و دانش متقاضیان می باشد. برای مثال امروزه دانشجویان علاقمند به تحصیل مقطع لیسانس باید گواهی دبیرستان و همچنین کپی گواهی متوسطه خود را ارائه دهند.

این گواهی تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و برای مقطع دکترا فوق لیسانس از دانشگاهی معتبر می باشد. این مدارک باید در کشور بلاروس معادل سازی شده و به رسمیت شناخته شوند. از طرفی افراد می توانند حتی برای مقاطع تحصیلی پایین تر مانند دبیرستان های بلاروس درخواست دهند و در این صورت نیز باید با ارائه مدارک و گواهینامه هایی از مقطع قبلی صلاحیت و دانش خود را نشان دهند.

یکی دیگر از شرایط مهم برای تحصیل در بلاروس تسلط به زبان های آموزشی در این کشور می باشد و تمامی دانشجویان باید مهارت های زبانی خود را با شرکت در آزمون های زبان یا ارائه گواهی مهارت زبان ثابت کنند. در نهایت با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی برخی از دانشجویان باید در آزمون های ورودی و همچنین مصاحبه دانشگاه شرکت کنند و از این طریق مهارت ها و تسلط خود را نشان دهند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در برترین دانشگاه های اروپایی ، ارزان ، سریع و بدون آزمون اما با دریافت اطلاعات صحیح!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دوره های پادفک در بلاروس

دوره های پادفک در بلاروس در واقع دوره های مقدماتی و آموزشی کوتاه مدت هستند که متقاضیان داوطلبان با شرکت در آن ها مهارت های زبان روسی و همچنین دانش و مهارت های لازم برای ورود به دانشگاه های بلاروس را فرا می گیرند. امروزه دوره های زبان روسی و موضوعات خاص را با توجه به تخصص انتخابی به دانشجویان ارائه می دهد. در مقاله دوره پادفک پزشکی در بلاروس چیست؟ با جزئیات بیشتری از این دوره آشنا می شوید.

به طور کلی دوره های پادفک بسته به رشته تحصیلی و سطح صلاحیت توسط موسسات مختلفی مانند دانشگاه ها، کالج ها، هنرستان ها و یا سازمان های خصوصی ارائه می شود و با توجه به رشته تحصیلی مورد علاقه و همچنین پیچیدگی برنامه مد نظر می تواند بین چند ماه تا یک سال به طول بیانجامد.

امروزه دانش آموزان در این دوره با توجه به علاقه خود می توانند مهارت های مختلف مانند مهارت های کامپیوتری، حسابداری، مدیریت، گردشگری، مراقبت های بهداشتی و… را بیاموزند و می توانند بین رشته ها و دوره های انسانی، اقتصادی، علمی، فنی و پزشکی-بیولوژیکی گزینه ی مد نظر خود را انتخاب کنند.

همچنین لازم به ذکر است که دوره های پادفک توسط برخی از اساتید برجسته تدریس می شوند و می توانند راهی عالی برای افزایش دانش و مهارت های شما باشند و شما را برای ورود به دانشگاه های این کشور و تحصیل در بلاروس آماده کنند. داوطلبان برای شرکت در این دوره باید دارای تحصیلات متوسطه عمومی باشند و هزینه دوره که تقریبا 1500 دلار در سال است را پرداخت کنند.

دوره های پادفک در بلاروس

زبان تحصیل در دانشگاه های بلاروس

زبان تحصیل در دانشگاه های بلاروس در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است اما به طور کلی امروزه دو زبان روسی و بلاروسی به عنوان زبان های رسمی و آموزشی این کشور شناخته می شوند. دانش آموزان از تحصیلات ابتدایی تا متوسطه دروس مختلف را به این دو زبان فرا گرفته و در کنار آن زبان های دیگری مانند انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی یا چینی نیز می آموزند.

از طرفی زبان تحصیل در بلاروس در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تا حد زیادی به دانشگاه و برنامه ی تحصیلی شما وابسته است. امروزه برخی از دانشگاه های موجود در این کشور برنامه هایی را به زبان روسی و بلاروسی ارائه داده و برخی دیگر نیز برنامه های انگلیسی زبانی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند. برای مثال امروزه دانشگاه دولتی بلاروس برنامه هایی به زبان های بلاروسی، روسی و انگلیسی دارد، در حالی که دانشگاه فنی ملی بلاروس فقط از زبان روسی به عنوان زبان آموزشی استفاده می کند.

از طرفی دانشگاه های این کشور الزامات یا ترجیحات زبانی بسیار متفاوتی دارند و برخی از دانشگاه ها مانند دانشکده فیلولوژی در دانشگاه دولتی بلاروس دانشجویان را ملزم به تسلط بالایی به زبان های بلاروسی و روسی می کنند و از دانشجویان می خواهند که تسلط خود به این زبان ها را از طریق آزمون هایی مانند آزمون TORFEL، اثبات کنند اما برخی از دانشگاه ها تنها به تسلط زبان کفایت کرده و در مورد آزمون زبان و گواهی زبان سخت گیری نمی کنند.

زبان تحصیل در دانشگاه های بلاروس

تحصیل به زبان انگلیسی در بلاروس

تحصیل به زبان انگلیسی در بلاروس راهی عالی برای تحصیل در این کشور بدون یادگیری زبان های بلاروسی یا روسی می باشد و به شما کمک می کند که بدون رویارویی با موانع زبانی تحصیلات خود را در این کشور انجام دهید. امروزه بیش از 55 موسسه آموزش عالی در کشور بلاروس وجود دارد که حدودا 11 مورد از آن برنامه های انگلیسی زبان را ارائه می دهند. از مهم ترین این دانشگاه ها می توان به دانشگاه دولتی بلاروس، دانشگاه فنی ملی بلاروس و دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس اشاره کرد.

تمامی برنامه های تحصیلی این دانشگاه ها به زبان انگلیسی نیست و همچنین تمامی مقاطع برنامه های انگلیسی زبان ارائه نمی دهند. امروزه این برنامه ها بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود داشته و همچنین لازم به ذکر است که تحصیل در بلاروس ممکن است برای دانشجویان هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشد.

نام آزمون میزان نمره لازم
آیلتس 6.5
تافل 80 برای آزمون های اینترنتی و 550 برای آزمون های کاغذی
کمبریج 176
CBT حداقل امتیاز 1210
Duolingo 105

تعداد برنامه های تدریس شده به زبان انگلیسی به خصوص در مقطع دکترا بسیار محدود است و بیشتر این دوره ها در زمینه های بازرگانی، اقتصاد، مدیریت، حقوق و روابط بین الملل می باشند. شما برای تحصیل به زبان انگلیسی باید مهارت ها و تسلط خود را از طریق شرکت در آزمون های زبان اثبات کنید. می توانید در جدول زیر برخی آزمون های زبان به همراه نمره لازم را مشاهده فرمایید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در بلاروس

مدارک لازم برای اخذ پذیرش و تحصیل در بلاروس یکی از مراحل بسیار مهم است و تمامی دانشجویان برای ورود به دانشگاه های این کشور باید مدارک لازم را در زمان مقرر برای دانشگاه مد نظرشان ارسال فرمایند تا بتوانند روند پذیرش خود را انجام دهند. این مدارک و الزامات در دانشگاه های مختلف متفاوت است اما شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین مدارک برای تحصیل در بلاروس که در اکثر دانشگاه ها یکسان است، را مشاهده فرمایید.

  • پاسپورت معتبر با حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی
  • فرم درخواست ویزا تکمیل و امضا شده
  • عکس اخیر به اندازه پاسپورت
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • اصل یا کپی مصدق مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • گواهی پزشکی مبنی بر عدم وجود عفونت HIV، سل، هپاتیت B و C و سایر بیماری های عفونی
  • مدرک بیمه درمانی برای مدت زمان اقامت در بلاروس
  • مدرکی دال بر وجود بودجه کافی برای پوشش هزینه های زندگی و شهریه در بلاروس
  • رزومه تحصیلی

مطالعه مقالات زیر می تواند اطلاعات شما درباره تحصیل در بلاورس را تکمیل کند.

شرط معدل برای تحصیل در کشور بلاروس

شرط معدل برای تحصیل در کشور بلاروس موضوع بسیار مهمی است که اطلاع از آن به شما کمک کرده تا با پشتکار بیشتری دروس خود را مطالعه کنید و برای دانشگاه های این کشور آماده شوید. امروزه شرایط و الزامات معدل در دانشگاه ها، رشته ها و همچنین مقاطع مختلف این کشور متفاوت است.

شرط معدل برای تحصیل در کشور بلاروس

طبق اطلاعات به دست آمده سیستم نمره دهی در بلاروس بر مبانی صفر تا ده است و در این سیستم 4 نمره قبولی می باشد. در حال حاضر دانشجویانی که قصد تحصیل در بلاروس در مقطع لیسانس را دارند باید حداقل معدل 6 از 10 را حفظ کنند. با این حال این نمره می تواند در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد و همچنین با توجه به رشته مورد نظر ممکن است به نمره بیشتری نیاز داشته باشید. برای مثال در رشته های تاپ مانند پزشکی که رقابت زیاد است شما برای قبولی به معدل بالاتری نیاز دارید.

از طرفی دانشجویانی که قصد تحصیل مقطع فوق لیسانس در بلاروس را دارند باید مدرک لیسانس خود را با حداقل نمره 7 از مقیاس 10 به دست آورند. بدین ترتیب دانشجویانی که قصد تحصیل در بلاروس مقطع دکترا را دارند باید حتما نمرات خوبی را در مقطع قبلی به دست آورنده باشند. به طول کلی بر اساس سیستم نمره دهی بین المللی (GPA) دانشگاه های این کشور حداقل شرایط معدل 3.0 تا 3.5 در مقیاس 4.0 به عنوان شرط پذیرش دانشگاه خود در نظر گرفته اند که این میزان تقربیا همان معدل بالای 14 می باشد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلاروس

بلاروس یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین کشورها برای تحصیل است که مقر برخی از دانشگاه های برتر می باشد. طبق رتبه بندی معتبر QS در سال اخیر برخی از دانشگاه های بلاروس مانند دانشگاه دولتی بلاروس (387)، دانشگاه فنی ملی بلاروس (801-850)، دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیو الکترونیک بلاروس (1201-1400) جزو بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند و توانسته اند رتبه های خوبی را به دست آورند. جالب است بدانید این رتبه بندی هر ساله بیش از 1500 دانشگاه از سراسر جهان را از نظر کیفیت برنامه های تحصیلی، اساتید برتر و… بررسی می کند.

امروزه بهترین دانشگاه برای تحصیل در بلاروس دانشگاه دولتی بلاروس یا BSU است که در رتبه 1% از برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. این دانشگاه بیش از 100 سال قدمت داشته و هر ساله برنامه های تحصیلی بسیار متنوعی در زمینه های مختلف ارائه می دهد. شما می توانید در جدول زیر برخی دیگر از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در بلاروس را به همراه دیگر جزئیات مشاهده فرمایید.

نام دانشگاه رتبه در اروپا رتبه در جهان سال تاسیس نوع دانشگاه شهر
دانشگاه دولتی بلاروس 487 1341 1921 عمومی مینسک
دانشگاه فنی ملی بلاروس 943 3228 1920 عمومی مینسک
دانشگاه دولتی انفورماتیک و رادیو الکترونیک بلاروس 1007 3619 1964 عمومی مینسک
دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس 1061 3888 1921 عمومی مینسک
دانشگاه ایالتی گومل 1116 4214 1930 عمومی گومل

تحصیل مجانی در بلاروس

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از دانشجویان بین المللی پیش آید این است که آیا امروزه امکان تحصیل رایگان در کشور بلاروس وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، متاسفانه امروزه تحصیل برای اتباع خارجی در بلاروس بر اساس شهریه است و تمامی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در این کشور باید هزینه پرداخت کنند و تحصیل مجانی در بلاروس امکان پذیر نیست.

با این حال تحصیل در بلاروس می تواند در برخی دانشگاه های دولتی ارزان تر باشد و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه ها نیاز به پرداخت هزینه های تحصیلی بالا ندارند. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که هر چند امکان تحصیل رایگان در کشور بلاروس وجود ندارد اما طبق اطلاعات به دست آمده این کشور نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هزینه های تحصیل بسیار پایین تری دارد.  در نهایت دانشجویان می توانند حین تحصیل در این کشور برای کاهش هزینه های تحصیلی از انواع بورسیه ها یا گزینه اشتغال حین تحصیل استفاده کنند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های بلاروس

هزینه تحصیل در دانشگاه های بلاروس یکی از اطلاعات بسیار مهم است که به عوامل مختلفی نظیر دانشگاه، دوره و رشته تحصیلی، ملیت دانشجو، سطح و زبان آموزشی و… بستگی دارد. طبق اطلاعات به دست آمده امروزه هزینه های تحصیل در این کشور برای شهروندان بلاروسی از 1000 تا 1200 دلار تا 1500 تا 1600 دلار در سال متغیر است و این هزینه برای اتباع خارجی می تواند 2 تا 2.5 برابر بیشتر باشد.

از طرفی یکی دیگر از مواردی که تاثیر بسیار زیادی بر هزینه های تحصیل در بلاروس دارد مقطع تحصیلی فرد متقاضی می باشد. شما می توانید در جدول زیر مقاطع مختلف به همراه هزینه های احتمالی را مشاهده فرمایید.

همچنین لازم به ذکر است که نوع رشته تحصیلی نیز می تواند تاثیر بسزایی بر هزینه های تحصیلی شما بگذارد.

مقطع تحصیلی هزینه به دلار
برنامه های کارشناسی 1500 تا 5000
برنامه های کارشناسی ارشد 2000 تا 6000
برنامه های دکترا 2500 تا 7000

 امروزه گران ترین رشته ها برای تحصیل در بلاروس شامل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی زیست پزشکی و ارزان ترین رشته ها در بخش بهداشت و درمان شامل تکنسین دندان، بیهوشی، فیزیوتراپی و رادیولوژی می شود.

طبق وب سایت رسمی وزارت آموزش بلاروس میزان هزینه های شهریه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای رشته پزشکی 4500 دلار، پرستاری 3500 دلار، مهندسی 3000 دلار در سال می باشد. همچنین این هزینه برای رشته اقتصاد 2500 برای سایر رشته ها 2000 دلار در سال در نظر گرفته می شود.

مهم ترین بورسیه ها برای تحصیل در بلاروس

هر چند امروزه کشور بلاروس برنامه های تحصیلی بسیار مقرون به صرفه و ارزانی را ارائه می دهد، این کشور تعداد زیاد بورسیه تحصیلی را برای دانشجویانی داخلی و خارجی و برای تحصیل در بلاروس تعبیه دیده است که به دانشجویان کمک می کند تا بدون نگرانی مالی تحصیلات خود را در این کشور انجام دهند. امروزه این کشور بیش از 394 بورسیه تحصیلی ارائه داده و شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین بورسیه ها برای تحصیل در بلاروس را مشاهده فرمایید.

  • بورسیه تحصیلی اراسموس: این بورسیه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا یا دکترا ارائه شده و به غیر از معافیت شهریه در طول اقامت ممکن است کمک هزینه سفر و معاش را پوشش دهد.
  • بورسیه دولت بلاروس: معتبر ترین بورسیه در این کشور است که هزینه تحصیل کامل، خوابگاه، بیمه درمانی و کمک هزینه ماهانه در طول دوره تحصیلی را برای دانشجویانی که برتری علمی، مشارکت اجتماعی یا مشارکت فرهنگی دارند، پوشش می دهد.
  • بورسیه دانشگاه های بلاروس: برای دانشجویانی که شرایط پذیرش و استانداردهای علمی دانشگاه انتخابی خود را دارند، معافیت های جزئی یا کامل از شهریه ارائه می کند.
مهم ترین بورسیه ها برای تحصیل در بلاروس

موسسات اعزام دانشجو به بلاروس

موسسات اعزام دانشجو به بلاروس یا شرکت های مهاجرتی برای شروع روند تحصیل در بلاروس دو عبارت آشنا حین انجام امور مهاجرتی به این کشور می باشد و با توجه به تنوع این موسسات و شرکت ها خوب است در اینجا نگاهی به هر دو مورد داشته باشیم و از این طریق دریابیم که کدام مورد بهترین گزینه برای انجام امور مهاجرت تحصیلی می باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده موسسات اعزام دانشجو به موسساتی گفته شده که طبق نظر وزارت علوم ایران است و این موسسات می توانند پذیرش برخی از دانشگاه ها که مورد تایید وزارت علوم است را برای دانشجویان به دست آورند. از طرفی موسسات مهاجرتی محدودیتی برای انتخاب دانشگاه ندارند و می توانند از هر دانشگاهی که متقاضی بخواهد پذیرش بگیرند. شرکت های مهاجرتی مانند شرکت مهاجرتی رجبی، شرکت های بسیار معتبر هستند که می توانند طیف گسترده ای از خدمات تا مشاوره را ارائه دهند و از اولین گام تا پایان مهاجرت تحصیلی همراه شما باشند.

مقصد شما برای مهاجرت تحصیلی چه کشوری است؟

سوالات پر تکرار تحصیل در بلاروس

طبق اطلاعات به دست آمده امروزه هزینه های تحصیل در این کشور برای شهروندان بلاروسی از 1000 تا 1200 دلار تا 1500 تا 1600 دلار در سال متغیر است و این هزینه برای اتباع خارجی می تواند 2 تا 2.5 برابر بیشتر باشد.

امروزه بهترین دانشگاه برای تحصیل در بلاروس دانشگاه دولتی بلاروس یا BSU است که در رتبه 1% از برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. این دانشگاه بیش از 100 سال قدمت داشته و هر ساله برنامه های تحصیلی بسیار متنوعی در زمینه های مختلف ارائه می دهد.

به طول کلی بر اساس سیستم نمره دهی بین المللی (GPA) دانشگاه های این کشور حداقل شرایط معدل 3.0 تا 3.5 در مقیاس 4.0 به عنوان شرط پذیرش دانشگاه خود در نظر گرفته اند که این میزان تقربیا همان معدل بالای 14 می باشد.

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، متاسفانه امروزه تحصیل برای اتباع خارجی در بلاروس بر اساس شهریه است و تمامی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در این کشور باید هزینه پرداخت کنند.

یکی از مهم ترین الزامات برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور اثبات صلاحیت و دانش متقاضیان می باشد. برای مثال امروزه دانشجویان علاقمند به تحصیل مقطع لیسانس باید گواهی دبیرستان و همچنین کپی گواهی متوسطه خود را ارائه دهند.

توصیه می کنیم برای شروع روند مهاجرت تحصیلی و تحصیل در بلاروس از طریق راه های ارتباطی با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی تماس گرفته یا به دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز این موسسه مراجعه فرمایید. چنانچه قصد دارید تا با هزینه های مهاجرتی به این کشور نیز آشنا شوید، توصیه می کنیم مطالعه مقاله کار در بلاروس را نیز مطالعه کنید تا بدانید اگر قرار است بعد از تحصیل در کشور بلاروس ماندگار شده و کار کنید مشاغل مورد نیاز و پر درآمد کدامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه