تحصیل در بلژیک

مشاور مهاجرت تحصیلی
مشاور مهاجرت تحصیلی
تحصیل در بلژیک
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

تحصیل در بلژیک به شما فرصتی برای مطالعه در قلب سیاسی اروپا مدرن را می دهد که به می توانید به آسانی به تمامی کشورهای همسایه دسترسی داشته باشید ، بلژیک از جمله کشورهای مقرون به صرفه در اروپاست که دانشجویان برای پرداخت شهریه و یا هزینه های زندگی مانند سایر کشورهای اروپای متحمل هزینه های بالا نخواهند شد.

طی سالیان گذشته به دلیل کسب رتبه های بالا در سیستم دانشگاهی ، اکثر کشورهای اروپایی به عنوان مقصد برتر تحصیل به جهانیان معرفی می شوند و هر دانشجو با توجه به شرایط خود یکی از کشورهای این قاره را برای تحصیل انتخاب می کنند ، در این مقاله تلاش نموده ایم تا کشور بلژیک را به عنوان یکی گزینه های مناسب و دست یافتنی این قاره به شما عزیزان معرفی نماییم.

با ما همراه باشید تا تحصیل در بلژیک را از جنبه های مختلف بشناسیم و در صورتی که همچنان سوالی در رابطه با مهاجر و یا اخذ ویزای تحصیلی دارید ، می توانید با مراجعه به کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تمامی ابهامات خود را برطرف ساخته و در کوتاهترین زمان ممکن به هدفتان برسید.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در کشور های اروپایی ، مقالات سایت را نیز مطالعه کنید ، مطالعه تحصیل در آلمان را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

بررسی تحصیل در بلژیک

از آنجا که مهاجرت تحصیلی یکی از ایمن ترین روش های مهاجرت به دیگر کشورهای جهان است در طول سال های گذشته با اقبال فراوان علاقمندان به مهاجرت رو به رو شده است.

بلژیک یکی از کشورهای اروپای غربی است که به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و برتر خود در سطح جهان ، امکان تحصیل به زبان های هلندی ، فرانسوی ، انگلیسی ، آلمانی و دلایل متعدد دیگر می تواند به عنوان مکانی مناسب برای مهاجرت تحصیلی انتخاب شود.

خوب است این مژده را به شما عزیزان بدهیم که اکثر مردم بلژیک به زبان انگلیسی تسلط دارند و دانشجویان بین المللی که به این کشور می آیند به راحتی زبان انگلیسی در تعامل با این زبان قرار می گیرند.

با انتخاب تحصیل در بلژیک شما می توانید پس از اتمام دوره دانشگاهی خود ویزای تحصیلی را به ویزای کار تبدیل نموده و در این کشور ماندگار شده و به اقامت دائم برسید ، در ضمن یک دانشجوی خارجی مانند تمام شهروندان این کشور از تمام خدمات و رفاه اجتماعی بهره مند خواهد بود و با سایر دانشجویان در دانشگاه تفاوتی نخواهد داشت.

فرصت های متعدد تحصیلی در بلژیک

دانشگاه های بلژیک در سراسر جهان شناخته شده هستند و مدارک صادره از آنها در تمامی کشورهای جهان دارای اعتبار خواهد بود ، با تحصیل در بلژیک علاوه بر آنکه از امکانات تحصیلی منحصر بفردی بهره مند خواهید شد ، می توانید در هر رشته و مقطعی که بخواهید به تحصیل مشغول شوید.

موسسات آموزش عالی در بلژیک شامل دانشگاه ها ، کالج های دانشگاهی ( به نام اكوئل ها در ناحیه فرانسوی زبان ) ، دانشکده های هنر (به نام ecoles supérieures des Arts فقط در بخش فرانسوی زبان ) ، موسسات معماری ( تنها در دسترس بلژیکی های فرانسوی زبان ) و آکادمی نظامی سلطنتی می باشد.

این امکان وجود دارد که برای ورود به هر یک از این مراکز نیاز به یادگیری زبان بومی خاصی داشته باشید ، اما فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی این دانشگاه ها وجود خواهد داشت.

نظام آموزشی این کشور شامل برنامه های تحصیلی کوتاه مدت و بلند مدت می باشد که هر دو دوره در موسسات معماری و کالج های هنر ارائه می شوند ، اما در دانشگاه های اغلب دوره های بلند مدت را می توان یافت ، برای رسیدن به پذیرش در هر یک از این موسسات پیش نیازهای مشخصی لازم است که شما عزیزان با اطلاع از سیستم آموزشی این کشور می توانید به راحتی به آن دست یابید.

تحصیل در بلژیک

سیستم آموزشی بلژیک

کشور بلژیک نژاد و زبان های مختلفی را در خود جای داده و دانش آموزان در هر منطقه به زبان های مختلف آموزش می بینند ، سیستم مدارس بلژیک به سه دسته آلمانی ، فرانسوی و فلاندری ( زبان بخش هلندی این کشور ) تقسیم می شود و طبق قانونی که در این کشور به تصویب رسیده است.

سیستم آموزشی بلژیک

آموزش آزاد برای تمامی شهروندان الزامی بوده و والدین این اجازه را دارند تا فرزندان خود را در موسسه آموزشی مطابق با عقاید و فرهنگشان ثبت نام نمایند.

مدارسی که دارای دانش آموزان از هر سه منطقه این کشور هستند ، دانش آموزان را در زمینه عقاید آزاد گذاشته و هیچ گونه تدریس مذهبی در آنها صورت نمی گیرد.

بخش اجباری تحصیل که از سن ۶ تا ۱۵ سالگی را در بر می گیرد ، برای همه شهروندان رایگان است و هیچ هزینه ای توسط آنها پرداخت نمی شود ، البته سن رسیدن به مدرک دیپلم ۱۸ سالگی ست که سه سال آخر به صورت اختیاری توسط دانش آموزان علاقه مند به ورود به دانشگاه ادامه می یابد.

دانش آموزانی که مایل به ورود به دانشگاه نیستند نیز پس از پشت سر گذاشتن دوره اجباری تحصیلات در سن ۱۵ سالگی به صورت اجباری در دوره یک ساله تخصصی شرکت کرده و با کسب کردن مهارت های لازم در یک حرفه مشخص به بازار کار وارد می شوند.

ساختار آموزشی مدارس بلژیک چگونه است؟

هدف اصلی آموزش و پرورش در کشور بلژیک ، تربیت افراد بر اساس نیازهای اجتماعی و فردی در دنیای واقعی در جهت ورود به دنیای کار و موفق بودن در حرفه انتخابی ست ، تمامی ابعاد شخصیتی فرد در این سیستم مورد آموزش قرار گرفته و دانش آموزان نه تنها برخی واحدهای درسی را پشت سر می گذارند ، بلکه از لحاظ اخلاقی نیز پرورش می یابند.

در این سیستم آموزشی دانش آموزان برای رسیدن به دانشگاه باید مقاطع ابتدایی و متوسطه را پشت سر بگذارند که البته ساختار آموزشی می تواند در هر منطقه متفاوت باشد اما به صورت کلی همگی یک هدف را دنبال می کنند ، آموزش ابتدایی از سن ۶ سالگی آغاز شده و دو دوره سه ساله را در بر می گیرد و دانش آموزان در طول تحصیل به مدت ۲۸ ساعت طی پنج روز در هفته سر کلاس درس حاضر می شوند.

دروسی همچون ریاضیات ، تربیت بدنی ، نقاشی ، موسیقی ، زبان و فعالیت های هنری بخش اصلی دروس را تشکیل می دهند ، یکی از ویژگی های مثبت مدارس بلژیک شیوه ارزیابی دلخواه توسط هر مدرسه است و معلمان به صورت مستمر وضعیت درسی دانش آموزان را در طول سال یپگیری می نمایند.

دقت داشته باشید که زبان تحصیل در هر منطقه متفاوت بوده و دانش آموزان همان زبان را به عنوان یکی از دروس اصلی خود پشت سر می گذارند.

آموزش متوسطه در بلژیک

بخش اول آموزش متوسطه مانند دوره ابتدایی شامل تحصیلات اجباری شده و دانش آموزان برای ورود به این دوره باید حتما ۱۲ سال سن داشته باشند ، در این دوره دانش آموزان سه دوره دو ساله را سپری می کنند که از دوره دوم زمینه رشته و آینده حرفه ای شان مشخص می گردد.

با توجه به تغییر رشته و مسیر تحصیلی که هر فرد پس از دوره اول تجربه می کند تمامی مدارس در یک یا دو دوره آموزش متوسطه فعال هستند و دانش آموزان با توجه به آموزش موردنیاز خود در مدرسه مرتبط ثبت نام می کنند.

آموزش در دوره متوسطه را می توان به چهار شاخه کلی تقسیم نمود که در شاخه اول با آموزش های عمومی ( ASO ) دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آماده می شوند ، در شاخه بعد ، آموزش فنی متوسطه( TSO ) نیز همانگونه که از نام آن مشخص است بر آموزش های فنی تاکید داشته و به دانش آموزان هم فرصت تحصیل در دانشگاه و هم ورود به بازار کار را می بخشد.

دو شاخه دیگر نیز آموزش هنری ( KSO ) و آموزش حرفه ای (BSO ) هستند که در آموزش هنری دانش آموزان با موضوعات هنری سر و کار داشته و فعالیت های اجتماعی خواهند داشت ، اما در آموزش حرفه ای مجموعه ای از مهارت های تخصصی که دانش آموز را به حیطه های ویژه وارد می سازد ، تدریس می گردد.

تحصیل در بلژیک با مدرک دیپلم

تا به اینجا دریافتیم که تحصیل در مدارس بلژیک می تواند تا سن ۱۵ و یا ۱۸ سالگی به طول انجامد و دانش آموزانی که دوره دبیرستان و یا متوسطه را به صورت کامل پشت سر بگذارند ، با دریافت مدرک دیپلم آماده ورود به دانشگاه خواهند بود ، اما ورود به بخش آموزش عالی نیازمند یک پیش نیاز ضروری دیگر نیز می باشد که آن هم پشت سر گذاشتن دوره یک ساله پیش دانشگاهی است.

تحصیل در بلژیک با مدرک دیپلم

سپری کردن این دوره برای تمامی دانش آموزان داخلی و خارجی ضروری است و دروس پایه موردنیاز ورود به دانشگاه در آن تدریس می گردد.

می توان گفت که تحصیل در بلژیک توسط علاقه مندان بین المللی بیشتر از این دوره آغاز می شود و در بخش تحصیلی ، دانشجویان قسمت اصلی مهاجرت به این کشور هستند ، تحصیل در مدارس این کشور بیشتر توسط خانواده هایی که همراه با فرزندان خود مهاجرت می کنند اتفاق می افتد اما فرصت پذیرش در هر پایه با فراهم نمودن شرایط موردنیاز همواره فراهم است.

با ارائه مدرک دیپلم و پشت سر گذاشتن دوره پیش دانشگاهی ، داوطلبان باید خود را برای آزمون ورودی دانشگاه آماده نمایند ، البته آزمون ورودی در رابطه با تمامی رشته های دانشگاهی برگزار نمی شود و در رشته هایی مانند مهندسی ، علوم پزشکی و هنر بیشتر مورد درخواست است.

آزمون ورودی هر رشته دروس تخصصی مرتبط با خود را مورد سنجش قرار داده و توسط هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود.

سیستم آموزشی در دانشگاه های بلژیک

اگرچه تمامی دانشگاه های بلژیک آزمون ورودی را الزام اصلی خود قرار نداده اند اما برای ورود به هر رشته باید پش نیازهای مشخصی را فراهم سازید ، تمامی آزمون های ورودی بر اساس مقررات ویژه ای طراحی و اجرا می شوند و دانشجویان در طول سال تحصیلی باید تمامی دروس خود را با نمره قبولی پشت سر بگذارند ، کسانی که نتوانند به نمره قبولی برسند باید مجددا دروس موردنیاز را سپری کنند.

در سیستم دانشگاهی بلژیک معمولا تمامی رشته ها در هر مقطع با ارائه یک پایان نامه به اتمام می رسد و پس از آن مدرک پایان دوره مربوطه به وی اعطا می شود.

برخی از مراکز آموزش عالی این کشور دوره های کوتاه مدت معادل با کاردانی را نیز ارائه می دهند ، سال تحصیلی متشکل از ۳۰ هفته بوده و هر سال دانشجویان دو دوره امتحان را پشت سر می گذارند ، دانشجویان تنها حق شرکت یک بار در امتحانات را داشته و در صورت عدم قبولی واحد موردنظر را مجددا پشت سر بگذارند.

دقت داشته باشید که بخش اندکی از مردم بلژیک به زبان آلمانی صحبت می کنند و چنانچه شما عزیزان علاقه مند به دریافت تحصیلات به کامل ترین شکل ممکن هستید باید بخش فرانسوی زبان دانشگاه موردنظرتان را انتخاب کنید ، در بخش آلمانی زبان تنها یک نوع آموزش عالی کوتاه مدت وجود دارد.

تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد در بلژیک

دوره کارشناسی آغاز تحصیل در دانشگاه های بلژیک است که با ارائه مدرک دیپلم و پشت سر گذاشتن آزمون ورودی آغاز می شود ، طول این دوره با توجه به رشته می تواند سه تا چهار سال زمان ببرد و دانشجویان باید حداقل ۱۴۰ واحد درسی را پشت سر بگذارند که در رشته های علوم پزشکی می تواند به ۱۸۰ واحد نیز برسد.

از آنجا که بلژیک کشوری چند زبانه است و زبان هلندی و فرانسوی بیشترین کاربرد را در این کشور دارد ، شما در هنگام ثبت نام در دانشگاه باید مدرک زبان انتخابی خود را ارائه دهید.

دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده اند می توانند برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های بلژیک درخواست بدهند ، در این دوره در رشته های متعددی فرصت انتخاب زبان انگلیسی به عنوان زبان تحصیل وجود دارد و دانشجویان با انجام تحقیقات به توسعه دانش یاد گرفته دوره کارشناسی می پردازند.

سپری کردن مقطع کارشناسی ارشد پذیرش در مقطع دکترا را برای شما آسانتر خواهد نمود و در طول دوره یک تا دو ساله تحصیل می توانید مقدمات ورود به دوره دکترا را فراهم سازید.

تحصیل مقطع دکترا در بلژیک

شاید بسیاری از شما عزیزان که در حال مطالعه این مقاله هستید به دنبال پذیرش مقطع دکترا در یکی از دانشگاه های بلژیک باشید ، همانند سایر کشورهای اروپایی ، کاندیداهای تحصیل مقطع دکترا در بلژیک باید یک مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط با تحصیل داشته باشند.

تحصیل مقطع دکترا در بلژیک

متقاضیان تحصیل دکترا در بلژیک می توانند از برنامه درسی شامل برنامه های تمرینی دقیق ، امتحانات و تحقیق اصلی که تحت نظارت اعضای هیات علمی انجام می شود ، بهره ببرند ، این تحقیق باید به پایان نامه ای برسد که کاندیدا باید در جلسه هیئت کارشناسان از آن دفاع کند.

مهم است بدانید که پایان نامه این دوره تحت هدایت یک ناظر ( مشاور ) نوشته می شود و شما به عنوان یک دانشجوی دکتری در بلژیک ، اغلب به عنوان یک دانش پژوه یا دستیار تدریس به جای یک دانشجوی دکترا شناخته می شوید که معادل کارمند دانشگاه است.

به این ترتیب ممکن است حقوق و دستمزد استخدامی دریافت کنید که البته همراه با آن دارای مسئولیت های آموزشی و اداری خاصی خواهید بود.

تحصیل در بلژیک برای مقطع دکترا بورسیه های تحصیلی خوبی را شامل می شود و همین امر باعث شده تا دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ها در این مقطع به رقابت به یکدیگر بپردازند.

دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه می شوند مبلغی را ماهانه برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور دریافت می کنند امکان تحصیل به صورت پرداخت شهریه نیز در این کشور وجود دارد.

البته برای تحصیل در مقطع دکترا شما می توانید کشور ایتالیا را نیز انتخاب کنید که بورسیه های جذابی برای این مقطع ارائه داده است ، مقاله تحصیل در ایتالیا را بخوانید.

شرایط پذیرش دکترا در بلژیک

اولین قدم برای اینکه بتوانید جهت ورود به مقطع دکترا درخواست بدهید ، داشتن یک پایان نامه و پروژه قابل قبول است ، رزومه تحصیلی شما به همراه موضوعی که قصد پژوهش درباره ی آن را دارید مهم ترین فاکتور در جلب نظر استاد راهنما در دانشکده موردنظر است.

در این رابطه شما می توانید با کمک استاد راهنمای خود در دوره کارشناسی ارشد پروژه پژوهشی تان را در قالب یک پیشنهاد تحقیقاتی آماده نموده و به دانشگاه موردنظر خود ارسال کنید.

طرح پیشنهادی توسط هیئت علمی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان بخشی از فرآیند درخواست ممکن است مدارک اضافی مانند بیانیه شخصی ، CV و مراجع خود را نیز ارسال کنید ، در رابطه با استاد راهنمایی که قصد ارسال پروژه موردنظرتان به او را دارید نیز می توانید با مرور پرونده های موجود در PhD یا جستجو در وب سایت های دانشگاهی خود فرد مناسب را بیابید.

دقت داشته باشید که مدرک کارشناسی ارشد ارائه شده به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که مجبور به پشت سر گذاشتن یک دوره قبل از ورود به دوره دکترا شوید ، امکان برگزاری یک مصاحبه به صورت حضوری و یا آنلاین در اغلب دانشگاه ها نیز وجود دارد.

برخی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل مقطع دکترا در بلژیک شامل روابط بین الملل ، اقتصاد ، تجارت ، مطالعات و علوم طبیعی است ، در ادامه مقاله در رابطه با مهارت زبانی و بورسیه تحصیلی در این مقطع صحبت خواهیم نمود.

تحصیل رشته های مهندسی در بلژیک

نمی توان اهمیت رشته های مهندسی را در دنیای امروز انکار کرد که موجب گشته تا درخواست ورود به گرایش های مختلف این رشته تحصیلی در اغلب دانشگاه های جهان در صدر قرار گیرد.

تحصیل رشته های مهندسی در بلژیک

دانشگاه های بلژیک از جمله گزینه هایی هستند که تمامی امکانات موردنیاز را به بهترین نحو ممکن در اختیار دانشجویان قرار می دهند و شما در طول تحصیل حتی بیشتر از نیاز خود امکانات لازم را در اختیار خواهید داشت.

گستره وسیعی از رشته های مهندسی در دانشگاه های بلژیک وجود دارد و چنانچه تمایل به پذیرش در یکی از این رشته ها را دارید باید دیپلم ریاضی خود را به دانشگاه ارائه دهید ، در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا نیز ارائه مدرک مهندسی معتبر مقطع قبلی الزامی ست.

لازم به ذکر است که امکان تغییر رشته در دانشگاه های بلژیک وجود ندارد و شما باید در رشته کاملا مرتبط تحصیل کنید ، در صورت تمایل به تحصیل در رشته ای دیگر باید تحصیلات خود را مجددا از پایه آغاز کنید.

طول دوره های تحصیل در رشته مهندسی همانند دانشگاه های کشورمان بوده و دانشجویان سه تا چهار سال در دوره کارشناسی ، دو سال در مقطع کارشناسی ارشد و حدودا پنج سال را در مقطع دکترا سپری خواهند کرد ، از محبوب ترین رشته های مهندسی در دانشگاه بلژیک می توان به مهندسی الکترونیک ، مهندسی ارتباطات ، مهندسی شیمی ، مهندسی برق و مهندسی معماری به عنوان برخی از پرطرفدارترین ها اشاره کرد.

انگلستان هم گزینه مناسبی برای دوست داران رشته های مهندسی است ، در مقاله تحصیل در انگلستان دلایل خاص این موضوع را مرور کرده ایم.

فرآیند درخواست دانشگاه های بلژیک

از اصلی ترین شرایط پذیرش در دانشگاه های بلژیک سپری نمودن دوره یک ساله اجباری و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه است ، شما عزیزان باید ضمن آماده نمودن مدارک زیر ، شرایط مشخص شده از سوی دانشگاه را به دقت بررسی نموده و همراه با فرم درخواست به دانشگاه ارائه نمایید.

اداره پذیرش دانشگاه فایل اطلاعات فرد متقاضی را بررسی نموده و برای ارزیابی توسط هیات پذیرش به دانشکده مربوطه ارسال می گردد و برای اطلاع رسانی ایمیلی به فرد متقاضی ارائه می گردد ، پس از انجام بررسی ها و تصمیم گیری توسط هیات پذیرش نامه پذیرش از دانشگاه در فرمت پی دی اف برای فرد متقاضی ارسال می گردد.

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های بلژیک به شرح زیر است:

  • رزومه تحصیلی به یکی از زبان های هلندی ، فرانسوی ، انگلیسی و یا آلمانی
  • مدرک دیپلم دبیرستان ( ترجمه رسمی به یکی از زبان های انگلیسی ، هلندی ، فرانسوی و یا آلمانی )
  • ترجمه رسمی مدرک لیسانس به یکی از زبان های انگلیسی ، هلندی ، فرانسوی و یا آلمانی ( برای افراد متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد )
  • مدرک تسلط به یکی از زبان های فرانسوی ، هلندی و یا انگلیسی
  • نامه انگیزه تحصیل در بلژیک
  • پرداخت هزینه پذیرش (۵۰ یورو )
  • رزومه تحصیلی به یکی از زبان های هلندی ، فرانسوی ، انگلیسی و یا آلمانی
  • گواهی تمکن مالی
  • کپی پاسپورت معتبر

تحصیل رایگان در بلژیک

بسیاری از دانشجویان بین المللی از فرصت تحصیل رایگان در بلژیک بی خبر هستند ، اما خوب است بدانید از آنجا که سیستم آموزشی بلژیک از قوانین بولونیا پیروی می کند ، بودجه مشخصی را جهت حمایت دانشجویان با استعداد از اروپا و سایر کشورهای جهان اختصاص داده است.

تحصیل رایگان در بلژیک

هر مقطع تحصیلی نیازمند شرایط خاص خود جهت دریافت بورسیه تحصیلی است و در صورتی که دانشجویان نتوانند به بورسیه تحصیلی دست یابند ، کمک هزینه و وام های مختلفی وجود دارد که می تواند هزینه های تحصیل را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

دقت داشته باشید زمانی که از تحصیل رایگان در بلژیک صحبت می کنیم منظور تحصیل به صورت کاملا رایگان در تمامی جنبه ها نبوده و دانشجویان در هر صورت دارای هزینه های مشخصی خواهند بود ، به عنوان مثال بورسیه های دانشگاه اغلب دانشجویان را در زمینه تحصیلی مورد حمایت قرار داده و هزینه های زندگی به عهده شخص دانشجو می باشد ، البته در برخی دوره های تحصیلی مانند دکترا امکان دریافت هزینه زندگی از سوی دانشگاه نیز وجود دارد.

خوب است که شما به عنوان یک مهاجر در کشوری جدید که هیچ گونه منبع درآمدی در آن حداقل در ماه های نخست ندارید ، قبل از سفر برآورد صحیحی از مخارج خود داشته باشید تا حتی در صورت دریافت بورسیه قادر به تامین سایر مخارج خود در این کشور باشید ، در ادامه شرایط و برخی از بورسیه های تحصیلی در بلژیک را برای شما عزیزان بررسی خواهیم نمود.

تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک

مردم بلژیک به سه زبان هلندی ، فرانسوی و آلمانی صحبت می کنند که البته مردم ساکن منطقه آلمان نشین جمعیت بسیار کمی در حدود 1% دارند و زبان هلندی توسط بیش از 60 % مردم صحبت می شود ، آموزش عالی نیز در این کشور بر اساس دو زبان پرکاربرد یعنی زبان هلندی و فرانسوی تقسیم می شود و زبان تحصیل در هر دانشگاه با توجه به منطقه ای که در آن قرار گرفته مشخص می شود.

تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک

با این وجود بخش بزرگی از جمعیت بلژیک زبان انگلیسی را بسیار خوب صحبت می کنند و امکان انتخاب این زبان در اکثر دانشگاه ها و رشته های متنوع وجود دارد ، معمولا دانشجویان دوره دکترا نیازی به یادگیری زبان هلندی و فرانسوی ندارند چرا که کل دوره تحصیل خود را به این زبان پشت سر گذاشته و پایان نامه خود را نیز به انگلیسی می نویسند.

هر موسسه آزاد است که معیارهای پذیرش را خودش تعیین کند و این امکان وجود دارد که از شما زبان مشخصی برای پذیرش خواسته شود ، به همین دلیل توصیه می کنیم با کارشناسان موسسه جهت اطلاعات دقیق هر دانشگاه تماس بگیرید.

در تمامی دانشگاه های ارائه دهنده تحصیلات به زبان انگلیسی نیاز به ارائه مدرک تافل و یا آیلتس الزامی ست و باید نمره موردنظر را در آزمون زبان کسب کرده باشید ، دقت داشته باشید که ارائه مدرک زبان به همراه نمره بالا از اهمیت ویژه ای در بورسیه تحصیلی برخوردار است.

الزامات تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک

آیلتس و تافل دو مدرک زبان انگلیسی بین المللی هستند که توسط اکثر دانشگاه های جهان پذیرفته می شوند و دانشجویان باید حداقل نمره آیلتس 6،5 و تافل 70 را ارائه دهند ، البته این میزان نمره برای مقطع کارشناسی مناسب بوده و دانشجویان مقاطع بالاتر مانند دکترا باید نمره مدرک خود را تا حد ممکن بالا ببرند که شانس دریافت پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی را داشته باشند.

دقت داشته باشید که فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در دوره کارشناسی بسیار کم بوده و برای انتخاب زبان انگلیسی در این مقطع باید به سراغ دانشگاه های خصوصی بروید که شهریه بالایی نیز دارند.

در میان تمام دانشگاه های این کشور می توان به دانشگاه KU Leuven ، دانشگاه Ghent ، دانشگاه Liege و دانشگاه Brussel اشاره کرد که تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

اغلب دانشگاه های کشور بلژیک با برگزاری دوره های فشرده و عادی امکان یادگیری هر یک از زبان های موردنیاز شما را برایتان فراهم نموده اند که در مدت کوتاهی شما را واجد شرایط ورود به دانشگاه می سازند ، البته توصیه ما به شما این است که زبان دلخواه خود را در ایران یاد بگیرید تا بتوانید هم در زمان و هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

در بلژیک به کدام زبان صحبت تحصیل کنم؟

همانگونه که تا به اینجای مقاله دریافتید زبان های متعددی در بلژیک رواج دارند ، اما زبان انگلیسی در میان تمامی آنها حرف نخست را می زند ، این زبان شاید در مقطع کارشناسی در تمامی رشته ها دیده نشود اما در دوره کارشناسی ارشد و دکترا در اغلب رشته ها وجود دارد.

انتخاب زبان انگلیسی در این دو مقطع نه تنها فرصت دریافت بورسیه را از شما سلب نمی کند ، بلکه با ارائه نمره بالا مدرک زبان می توانید به دریافت بورسیه نزدیک تر نیز شوید و چی بهتر از آنکه مدرک خود را به یک زبان بین المللی دریافت کنید که به واسطه آن می توانید در تمامی کشورهای مطرح جهان به کار و زندگی بپردازید.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در بلژیک

چنانچه از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های خارج کشور هستید و تمایل دارید تا پس از به اتمام رساندن دوره تحصیل خود به کشور بازگردید ، باید سری به فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم بزنید ، این فهرست به شما کمک می نماید تا دانشگاه های مورد تایید این سازمان را شناخته و انتخابی صحیح داشته باشید.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در بلژیک

دانشجویان محصل در خارج کشور زمان بازگشت به ایران باید مدرک تحصیل خود را مطابق با سیستم تحصیلی کشورمان مطابقت داده و با معادل سازی به کار و یا ادامه تحصیل بپردازند ، این سازمان تنها مدارکی را پذیرفته و امکان معادل سازی را می دهد که در فهرست مورد تایید خود باشد.

البته دقت داشته باشید که حتی در صورتی که قصد ماندن در کشور مقصد را دارید با مراجعه به این فهرست معتبرترین و بهترین دانشگاه های هر کشور را خواهید یافت.

دانشگاه های بلژیک در سه گروه ممتاز ، خوب و متوسط قرار گرفته اند که در ادامه به برخی از دانشگاه های گروه ممتاز اشاره می نماییم و شما می توانید جهت اطلاع از فهرست کامل این دانشگاه ها به کارشناسان موسسه مراجعه نمایید.

  • دانشگاه لیبرال بروکسل ULB
  • دانشگاه کاتولیک لوون KU Leuven
  • دانشگاه ایالتی خنت
  • دانشگاه وریج بروکسل VUB
  • دانشگاه ایالتی Liege

بهترین دانشگاه های بلژیک

دانشگاه های متعددی را در میان مراکز دولتی و خصوصی بلژیک می توان به عنوان مقصدی معتبر معرفی کرد اما در میان آنها گزینه هایی وجود دارند که در سطح جهان پرآوازه هستند ، در ادامه به معرفی برخی از این دانشگاه های می پردازیم و شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات دقیق و نحوه پذیرش در هر دانشگاه به کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی مراجعه نمایید.

بهترین دانشگاه های بلژیک

دانشگاه لیبرال بروکسل

دانشگاه لیبرال بروکسل که یکی از دانشگاه های فرانسوی زبان در شهر بروکسل است ، 13 دانشکده و موسسه تخصصی را در رشته های متنوع در خود جای داده است ، این دانشگاه از سال 1843 که فعالیت خود را آغاز نموده از طریق همکاری با دیگر دانشگاه های جهان توانسته به یکی از مقصدهای اصلی دوره کارشناسی ارشد و دکترا تبدیل گردد.

این دانشگاه هموراه در میان 400 دانشگاه برتر جهان جای گرفته و دارای بیش از 40 رشته در دوره کارشناسی و 250 رشته در تحصیلات تکمیلی می باشد ، اگر از علاقه مندان به رشته های علوم انسانی ، علوم اجتماعی و علوم زیستی هستید این دانشگاه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

دانشگاه لیبرال بروکسل به عنوان یک مرکز آموزش عالی فرانسوی زبان ، اکثر رشته های تحصیلی را به زبان فرانسوی ارائه می کند و برخی از رشته های کارشناسی ارشد در آن به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاه برای دانشجویان بین المللی خود دوره های مختلفی را به زبان فرانسوی برگزار می کند تا دانشجویان بتوانند قبل از شروع تحصیلات خود به مهارت مناسب در این زبان برسند.

دانشگاه خنت بلژیک

دانشگاه خنت که یک دانشگاه دولتی هلندی زبان است و در شهری به همین نام قرار گرفته ، در سال 1817 فعالیت خود را آغاز نمود ، در این دانشگاه حدود ۴۱۰۰۰ دانشجو و ۹۰۰۰ کارمند به کار مشغول هستند که همین تعداد آن را به بزرگ ترین دانشگاه فنلاندری زبان تبدیل نموده است.

دانشکده های هنر و فلسفه ، حقوق و جرم شناسی ، علوم پزشکی و سلامت ، مهندسی و معماری ، اقتصاد و مدیریت بازرگانی ، دامپزشکی ، روانشناسی و غیره بخش های اصلی این دانشگاه هستند که شما عزیزان می توانید رشته موردنظر خود را در یکی از آنها بیابید.

این دانشگاه خود برخلاف سایر دانشگاه های بلژیک خود را به هیچ مذهب و یل گرایش سیاسی وابسته نمی داند و شعار دانشگاه کسب علم و دانشگاه در فضای صلح آمیز است ، دروس در همه رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان هلندی تدریس می شوند و زبان رایج در مقطع دکتری تخصصی انگلیسی است.

معمولا آخرین مهلت برای ارسال مدارک و تکمیل فرم پذیرش در این دانشگاه اول ماه ژوئن است و دو شرط مهم ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و دیگری تسلط به زبان انگلیسی و یا هلندی الزامی ست ، هم چنینی برای رشته های مهمی همچون مهندسی عمران و یا معماری آزمون ریاضیات و در رشته های پزشکی و دندانپزشکی آزمون ورودی برگزار می گردد.

دانشگاه وریج بروکسل

دانشگاه وریج بروکسل یکی از دانشگاه‌ های کشور بلژیک است که در شهر بروکسل در سال ۱۸۳۴ تاسیس شد و دارای دو پردیس به نام های اتربیک و جته است ، این دانشگاه دارای دانشکده های حقوق ، اقتصاد و علوم اجتماعی ، روانشناسی و علوم آموزشی ، هنر و فلسفه ، علوم و علوم مهندسی پزشکی ، پزشکی و داروسازی ، مهندسی ، فیزوتراپی می باشد و در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود و دوره هایی با هزینه مناسب را برای یادگیری این زبان فراهم نموده است ، خوب است بدانید که این دانشگاه با تربیت محققان زیادی توانسته نقش بسزایی در فعالیت های اقتصادی داشته باشد و اکثر دانشجویان را پس از فارغ التحصیلی به کار مشغول نماید.

دانشگاه کاتولیک لوون

این موسسه آموزش عالی خصوصی به عنوان بزرگترین دانشگاه هلندی زبان در هلند ، بلژیک و لوکزامبورگ و از جمله قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه ‌های اروپا ، از سال 1425 فعالیت خود را آغاز نمود.

این دانشگاه دارای دانشکده های متعددی نظیر هنر و فلسفه ، حقوق ، علوم ، پزشکی و علوم بهداشت ، مهندسی و عمران ، اقتصاد و مدیریت کسب و کار ، دامپزشکی ، روان شناسی و علوم تربیتی ، مهندسی زیست فناوری ، علوم دارویی ، علوم سیاسی و اجتماعی می باشد.

پذیرش در این دانشگاه از ماه نوامبر آغاز شده و تا ماه مارس ادامه می یابد و مانند بسیاری از دانشگاه های اروپایی ، هزینه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان اروپایی و خارج از اتحادیه اروپا متفاوت و ارائه مدرک زبان از شرایط اصلی درخواست است.

مدرسه کسب و کار ولریک

این مدرسه یک موسسه خصوصی در بلژیک است که در شهر های بروکسل ، گنت ، لووین شعبه های متعددی دارد و همانگونه که از نام این مدرسه مشخص است اغلب فعالیت آن در حوزه های کسب و کار و MBA می باشد ، هزینه تحصیل در اغلب دوره ها در این موسسه حدود ۱۵۲۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی می باشد.

بورسیه های تحصیلی در بلژیک

بورسیه تحصیلی به حمایت های مالی و ارائه تسهیلات لازم برای پشت سر گذاشتن دوره دانشگاهی گفته می شود که به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد ، بورسیه های تحصیلی بلژیک در تمامی مقاطع قابل دسترسی هستند اما دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان مقطع دکترا بالاترین شانس را در دریافت بورسیه های دانشگاهی خواهند داشت.

بورسیه های تحصیلی در بلژیک

این بورسیه های تحصیلی می تواند توسط دانشگاه ، دولت ، آکادمی تحقیقات و تحصیلات عالی و یا سایر سازمان ها و موسسات فعال در بلژیک ارائه شود ، دانشجویان دوره کارشناسی باید علاوه بر ارائه مدرک دیپلم خود با معدل بالا ، مدرک زبان بین المللی با نمره بسیار خوب را ضمیمه مدارک ساخته و در صورت لزوم واحدهایی را پاس کنند.

در دوره کارشناسی ارشد نیز دانشجویانی شانس رسیدن به بورسیه تحصیلی را دارند که مدرک لیسانس مرتبط با رشته مورد تقاضایشان را ارائه داده و مدت تحصیل شان کمتر از سه سال در دوره لیسانس نباشد ، مدرکی که مورد تایید هیئت داوران قرار گیرد بیشترین شانس دریافت بورسیه تحصیلی را خواهد داشت ، افرادی که لیسانس خود را در آن کشور گرفتند نیاز به اخذ تاییدیه ندارند.

جهت اخذ بورسیه دکتری نیز باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد حداقل 120 واحد مرتبط را در دوره ارشد گذرانده اید ، معمولا در اعطای بورسیه تحصیلی دوره دکترا محدودیت سنی وجود دارد و دانشجویان تا سن 40 سالگی می توانند درخواست بورسیه داشته باشند ، پایان نامه دوره ارشد نیز بسیار در دریافت بورسیه تعیین کننده خواهد بود.

برخی از بورسیه های دولتی در بلژیک

در رابطه با بورسیه دانشگاه های بلژیک می توان گفت که دانشجویان از کشورهای در حال توسعه در الویت هستند و،بورسیه های تحصیلی در کشور بلژیک به صورت دولتی و یا خصوصی از سایر سازمان ها ارائه می شوند که پنج نوع بورسیه دولتی مناسب دانشجویان متقاضی از کشور ایران می باشد:

بورسیه BTS : این بورسیه از طرف دانشگاه فنی بلژیک سالانه به بیش از 1000 دانشجو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از 18 کشور دنیا تعلق می گیرد ، البته این بورسیه موارد دیگری همون کارآموزی ، سفرهای تحصیلی و دوره های آموزشی را نیز در برگیرد.

بورسیه اراسموس ماندوس : بورسیه مخصوص دانشجویان خارجی که در کل کشورهای اروپایی به صورت یکسان اجرا می شود.

بورسیه CIUF-CUD: این بورسیه رشته و دوره های تحصیلی مختلفی را در برگریفته و دانشجویان از دوره های آموزشی تا کارشناسی ارشد می توانند شانس خود را برای دریافت آن امتحان کنند ، این بورسیه به دانشجویان با استعداد از کشورهای در حال توسعه تعلق می گیرد.

بورسیه VLIR-UOS : نوعی از بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد از 54 کشور در حال توسعه در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین است که هزینه تحصیل در دانشگاه و زندگی را در بر می گیرد.

بورسیه مستر مایند : این بورسیه که که توسط دولت فلاندرز ارائه می شود ، به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد با هدف ترویج آموزش در سطح بین المللی انجام گرفته و حدود 7500 یورو در هر سال را شامل می شود.

برخی از بورسیه های دانشگاهی بلژیک

بورسیه دانشگاه گنت : این دانشگاه به دانشجویان دوره دکترا از کشورهای در حال توسعه بورسیه و یا وام های تحصیلی اعطا می کند تا در صورت نیاز به انجام تحقیق در این کشور دغدغه هزینه های خود را نداشته باشند.

بورسیه IRO : دانشجویان دوره دکترا از کشورهای در حال توسعه می توانند این بورسیه را از دانشگاه K،U، Leuven دریافت کنند.

بورسیه Liege Heritage : این بورسیه که توسط دانشگاهی به همین نام ارائه می شود دانشجویان واجد شرایط از اتحادیه اروپا و خارج آن را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد حمایت قرار می دهد.

در رابطه با بورسیه دوره دکترا می توان گفت که باید یکی از سوپروایزرها و یا اساتید راهنمای دانشگاه های بلژیک در گرفتن بورسیه در کنار شما باشند و معمولا بورسیه کل هزینه های تحصیل ، اقامت ، کمک هزینه زندگی و سایر هزینه های دانشجویی را پوشش می دهد.

برخی از بورسیه های ویژه دوره دکترا در بلژیک

منابع مالی متعددی برای تحصیل مقطع دکترا در بلژیک وجود دارد ، بعضی از آنها عبارتند از :

  • بورسیه(AUF) : ارائه دوره های ۱۰ ماهه برای دانشجویان محل در کشورهای عضو AUF
  • بورسیه همکاری توسعه بلژیک : کمک هزینه تحصیلی به چندین روش برای برنامه های همکاری غیر دولتی و علمی
  • بورسیهFRS-FNRS : از طریق کمک های مالی به محققان علمی کمک می کند ، که عمدتا به منطقه والونیا فرانسوی محدود می شود.
  • بورسیه Innoviris : سیستم پژوهشی و نوآوری در بروکسل برنامه های متعددی را با انواع اهداف خاص فراهم می کند.

ممکن است فرصت های مالی موجود در کشور شما نیز وجود داشته باشد ( برای مثال ، بورس تحصیلی فولبرایت برای دانشجویان آمریکایی ) که با مراجعه به کارشناسان موسسه از آنها مطلع خواهید شد.

در کانادا نیز می توانید در مقطع دکترا ، تحصیل موفقی داشته باشید و آینده ای درخشان برای خود رقم بزنید ، پیشنهاد می کنیم مقاله تحصیل در کانادا را حتما بخوانید.

بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل

شهر بلژیک مانند بسیاری از کشورهای اروپایی تلاش نموده تا مراکز تحصیلی خود را در شهرهای مختلف تاسیس نماید تا دانشجویان در تمامی شهرها فرصت بهره مندی از بهترین امکانات و تحصیلات را داشته باشند.

بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل

در میان تمامی شهرهای این کشور برخی نسبت به سایرین گزینه های بهتری برای تحصیل هستند زیرا هم دانشگاه های بیشتر و برتری را در خود جای داده اند و هم امکانات بهتری دارند ، با ما همراه باشید تا برخی از این شهرها را بشناسیم.

شهر محبوب بروکسل

درمیان شهرهای اروپایی بروکسل یکی از محبوب ترین هاست که به عنوان پایتخت اروپا نیز شناخته می شود ، با توجه به جایگاه منحصر به فرد این شهر در اروپا ، در طول جنگ جهانی دوم ، بروکسل تبدیل به مرکز بسیاری از سازمان های بین المللی همچون اتحادیه اروپا ، ناتو ، سازمان گمرک جهانی و کنترل یورو و غیره شده است ، دانشجویان علاقه مند به رشته های روابط بین الملل ، علوم سیاسی و مطالعات از آینده شغلی خوبی در این شهر برخوردار خواهند بود.

بروکسل به اندازه لندن یا پاریس بزرگ نیست ، اما پر از جنب و جوش است و فعالیت های فرهنگی ، هتل های درجه یک ، بهترین رستوران های جهان ، کافه های منحصر به فرد ، پارک های زیبا و طبیعی همگی از جاذبه های آن به شمار می آیند ، گالری های هنری ، بازارهای تحت پوشش و بازارهای آزاد ، جاذبه های بسیاری برای گردشگران دارند.

بروکسل دارای بهترین دانشگاه های جهان است که طی چندین قرن به دانشجویان خدمت کرده اند ، دانشگاه هلندی زبان ” Universe Vrije it Brussel ” آن و دانشگاه فرانسوی زبان ” Universit Libre de Bruxelles ” که دارای رتبه های برتر در رده بندی QS هستند در آن قرار دارند.

علاوه بر این ، دانشگاه های بزرگ تر در بروکسل مانند دانشگاه سنت لوئیس ، دانشگاه Hogeschool Brussel ، آکادمی نظامی سلطنتی ، کالج دانشکده مطالعات بین المللی بروکسل کنت و پردیس دانشگاه بوستون در بروکسل قرار دارند.

تحصیل در لون

در قدم اول اگر بخواهیم این شهر را از لحاظ دانشجویی و تحصیلات بررسی کنیم در می یابیم که بهترین دانشگاه های بلژیک از جمله دانشگاه کاتولیک لون به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کاتولیک جهان که همواره رتبه زیر 100 را از آن خود می کند ، در این شهر قرار گرفته و سالانه بیش از ۵۷۳۰۰ دانشجو را آموزش می دهد ، سایر موسسات آموزش عالی معروف در لون ، دانشکده کسب و کار ولریک و کالج دانشگاه Groep T می باشند.

شهر لون نیز به دلیل بزرگترین ساختمان های قرون وسطایی خود ، جشنوارۀ سالانه موسیقی تابستانی Martrock و ارکستر مشهور آن آرنبرگ که یکی از بزرگترین گروه های موسیقی در جهان است و یکی از بزرگترین بیمارستان های اروپا بنام UZ Leuven ، مشهور است ، بسیاری از گروه های ارکستر معروف جهان در این شهرمستقر هستند.

تحصیل در لیژ

لیژ شهر صنعتی بلژیک است که صنایع عمده ای از جمله ذغال سنگ ، فولاد و اسلحه در آن قرار دارند ، این شهر که دارای معماری باستانی قرن 16و 17 است ، لبریز از جنب و جوش بوده و به جاذبه های اصلی همچون جشنواره های مردمی ، جشنواره های جاز سالانه و بازارهای معروف در میان گردشگران و دانشجویان معروف است.

شاید برایتان جالب باشد که نزدیک به ۲۰،۰۰۰ دانشجو از جمله دانشجویان خارجی در این شهر مستقر هستند که به دلیل شهرت خوب در دنیای آموزش عالی است.

دانشگاه لیژ دارای رتبه 451 در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS است و دانشکده مدیریت HEC نیز زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کند ، بعضی از معتبرترین موسسات آموزش عالی در لیژ مانند آکادمیRoyale Des Beaux- Arts de la ville de Liege و La Hault Ecole de la Liege در خدمت دانشجویان هستند.

تحصیل در آنتورپ

آنتورپ دومین شهر بزرگ بلژیک به عنوان خانه الماس در جهان شناخته می شود ، زیرا بیش از ۷۰٪ تجارت الماس در جهان را میزبانی می کند ، این شهر همچنین در زمینه مد دارای شهرت فراوانی ست و دومین بندر اروپا نیز در این شهر قرار دارد.

فرهنگ آنتورپ با موزه هنرهای زیبا سلطنتی ، کلیسای گوتیک و ساختمان های تاریخی گره خورده و باغ وحش آن یکی از قدیمی ترین باغ وحش های جهان است ، بارها و رستوران ها همیشه با این افراد مشهور پر می شوند که نوازندگان ، بازیگران ، روشنفکران و نقاشان بزرگی در آن زندگی می کنند.

بر اساس شاخص های بهترین شهر بلژیک برای تحصیل ، دانشگاه شهر آنتورپ در رتبه 223 رتبه جهانی دانشگاه QS رتبه بندی شده است و سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ دانشجو دارد ، سایر موسسات آموزش عالی مشهور در آنتورپ ، Charlemagne University College ،کالج دانشگاهیPlantin University و کالج دانشگاه آرتسیس می باشند.

تحصیل در شهر بروژ

بلژیک میزبان قدیمی ترین شهرهای اروپاست که بروژ یکی از آنهاست و قدمت آن به قرون وسطا می رسد ، مرکز شهر بروژ ، میراث جهانی یونسکو اعلام شده و به دلیل کانال های باریک و ساختمان های تاریخی ، ونیز شمال نیز نامیده می شود.

گردشگران می توانند مجموعه ای از هنر قرون وسطی و باستانی را با سینما ، تئاتر ، سالن های کنسرت و موزه ها و غیره کشف کنند ، مانند شهرهای دیگر بلژیک ، بروژ نیز برای رویدادهای فرهنگی ، موسیقی و جشن های غذایی شناخته شده است ، مسابقات ورزشی معروف دوچرخه سواری در جهان ( تور دوچرخه سواری فلاندرز ) نیز توسط بروژ برگزار می شود.

به مانند شهرهای دیگر بلژیک ، بروژ نیز دارای موسسات آموزش عالی ، مانند دانشگاه کاتولیک هاگ اسکول بروژ‎ و Hogeschool West-Vlaanderen) HOWEST) است ، کالج اروپا نیز در بروژ واقع شده که دارای برنامه های تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیلی مانند اقتصاد اروپا ، قانون و سیاست و غیره است.

در بروژ دو موسسه عالی آموزشی وجود دارد که یکی از آنها موسسه دانشگاهی سازمان ملل در مطالعات ادغام منطقه ای و دیگری موسسه تحقیق و آموزش دانشگاه ملل متحد است.

تحصیل در گنت

گنت نیز می تواند یکی از بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل باشد که مانند دیگر شهرهای بلژیک ، از معماری قرون وسطی و ساختمان های باستانی خود به خوبی محافظت می کند.

کانال های باریک ، شهر جذاب ، کافه ها ، رستوران های سنتی ، قلعه گنت و موزه ها جذابیت اصلی برای گردشگران است ، گنت نیز برای سه موزه بزرگ خود در جهان مانند موزه هنر معاصر ، موزه تاریخ شهر و موزه voorSchoneKunsten برای هنرهای زیبا محبوب است ، دانشگاه گنت با رتبه ۱۳۱ دومین دانشگاه برتر بلژیک است.

ویزای تحصیلی بلژیک

برای اخذ ویزای تحصیل در بلژیک باید ابتدا از یک دانشگاه در این کشور پذیرش بگیرید ، همانگونه که دریافتیم هر دانشگاه شرایط مشخصی را برای پذیرش دانشجویان خود دارد که با رعایت تمام آنها می توانید موفق به تحصیل در رشته دلخواه خود شوید.

ویزای تحصیلی بلژیک

ویزای دانشجویی بلژیک به مدت زمان دوره تحصیلی صادر می شود که البته باید به صورت سالانه تمدید گردد ، در صورتی که دانشجویان برای دوره های آمادگی قبل از ورود به دانشگاه نیز درخواست دهند می توانند ویزای تحصیلی دریافت کنند.

جهت درخواست ویزا به سفارت کشور بلژیک باید مجموعه ای از مدارک را به صورت کامل و ترجمه شده را به سفارت این کشور در کشور خودتان تحویل دهید که به شرح زیر است:

  • تاییدیه نوشتاری که نشان دهد در یکی از دانشگاه های این کشور پذیرفته شده اید.
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • مدرکی ثبت نام در آزمون ورودی
  • ارائه مدرک دیپلم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی و ارائه مدرک لیسانس در صورت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • مدرک تمکن مالی : مدرکی که نشان دهد از نظر مالی می توانید از پس هزینه های خود در این کشور برآیید.
  • تاییدیه سلامت پزشکی
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • بیمه درمانی
  • پرداخت هزینه ویزا
  • مدرک عدم سوء سابقه ( برای افراد بالای 21 سال الزامی ست )

نکات مهم دریافت ویزای تحصیلی بلژیک

  • تمامی مدارک باید به همراه ترجمه ارائه و مورد تایید وزارت دادگستری ، وزارت امور خارجه و سفارت بلژیک قرار گیرند.
  • دانشجویان متقاضی باید حداقل دو ماه قبل از شروع سال تحصیلی برای دریافت ویزا اقدام کنند تا با مشکل کمبود زمان مواجه نشوند.
  • بلژیک یکی از اصلی ترین اعضای اتحادیه اروپا به شمار می رود و از آنجا که سالانه افراد زیادی از طریق ویزای تحصیلی برای رفتن به بلژیک و این اتحادیه تلاش می کنند ، باید ثابت کنید که قصد واقعا تحصیل در بلژیک را دارید و تنها از این ویزا برای ورود استفاده نخواهید کرد.
  • چنانچه جزو کشورهای حوزه اروپایی هستید نیاز به اخذ ویزای دانشجویی ندارید.
  • ویزای تحصیلی برای دوره های بیش از سه ماه لازم است و در صورت کوتاه تر بودن دوره تحصیلی می توانید از طریق ویزای توریستی نیز اقدام کنید.
  • دانشجویان پس از به پایان رساندن دوره تحصیل خود می توانند ویزای تحصیلی را به ویزای کار تبدیل کرده و پس از چند سال پرداخت مالیات و کار در این کشور به اقامت برسند.

برای اقامت در بلژیک ابتدا باید اجازه اقامت را از کنسولگری این کشور دریافت نمایید که این اجازه نامه به شکل ویزای D صادر می شود و حدود دویست یورو هزینه دارد ، با ارائه این ویزا می توانید وارد بلژیک شوید و باید طی هشت روز اول ورودتان به این کشور به نمایندگان منطقه ای که در آن اقامت دارید مراجعه و اجازه اقامت خود را دریافت کنید.

هزینه های تحصیل در بلژیک

هزینه تحصیل در بلژیک برای دانشجویان بین اللملی بسیار مقرون به صرفه و بر اساس زبان تحصیل ، موسسه آموزش عالی ، رشته و مقطع تحصیلی ، مکان دانشگاه ( فلاندی ، آلمانی یا فرانسوی ) و واجد شرایط بودن دانشجویان برای کمک هزینه تحصیلی متغیر است.

هزینه های تحصیل در بلژیک

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی بلژیک برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود ۵۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی می باشد ، این هزینه در مقطع تحصیلات تکمیلی بیشتر خواهد بود ، البته لازم به ذکر است هزینه تحصیل در این کشور از ۴۰۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی بیشتر نمی شود.

برای دانشجویان بلژیکی و دیگر دانشجویان اتحادیه اروپا ، بیشتر بودجه آموزش عالی توسط دولت تامین می شود ، با این وجود ، دانشجویان باید هزینه ثبت نام سالانه را برای هر سال تحصیل خود در دانشگاه های این کشور پرداخت کنند ،البته تحصیل در دانشگاه هزینه های دیگری همچون کتاب و جزوات مربوطه برای تحصیل نیز دارد که سالانه حدود پانصد یورو است.

چهار دانشگاه زیر هم جزو دانشگاه های معروف بلژیک هستند که هزینه تحصیل در آن ها به صورت تقریبی برابر با زیر است:

  • تحصیل در دانشگاه لون : متوسط شهریه ۳,۰۰۰ یورو در سال
  • تحصیل در دانشگاه خنت : متوسط شهریه ۲,۸۰۰ یورو در سال
  • تحصیل در دانشگاه Catolique du Louvain : متوسط شهریه ۷۰۰-۸۰۰ یورو در سال
  • تحصیل در دانشگاه آنتورپ : متوسط شهریه ۱,۵۰۰ یورو در سال

علاوه بر این هزینه ، پرداخت شهریه ثابت ۲۸۳٫۳۰ یورو نیز برای هر ترم ضروری است.

هزینه زندگی در بلژیک

تحصیل در دانشگاه های خارج کشور دو بخش مهم هزینه را شامل می شود که هزینه تحصیل و زندگی هستند ، هزینه تحصیل که توسط دانشگاه با توجه به شرایط هر فرد مشخص می گردد ، اما هزینه زندگی از مواردی ست که فرد کاملا در کاهش و یا افزایش آن نقش دارد.

زندگی در پایتخت بلژیک شهر بروکسل با بیشترین هزینه همراه است و سایر شهرهای این کشور هزینه نسبتا کمتری دارند.

هزینه زندگی در این کشور به صورت تقریبی 800 تا 900 یورو برای هر ماه است که شامل هزینه خوابگاه ، خوراک ، پوشاک ، سرگرمی می باشد.

از جمله هزینه های دیگری که باید پرداخت کنید عبارتند از هزینه های رفت و آمد با وسایل نقلیه ، هزینه کرایه دوچرخه ، بیمه های تحصیلی ، مسافرتی و سلامت ، فعالیت های فرهنگی و هزینه خرید لباس ، البته ممکن است با برخی از هزینه ها دیگر روبرو شوید که کنترل آن به عهده خودتان است.

دانشجویانی که تمایل به سکونت در محیط خارج از خوابگاه و در آپارتمان و یا سوئیت های شخصی دارند هزینه بیشتری را متحمل می شوند و در بیشتر مواقع هزینه های آب و برق و گاز و اینترنت بر عهده خودتان است و با کرایه خانه حساب نمی شود.

اگر به دنبال کشورهای ارزان قیمت برای تحصیل و زندگی هستید ، مقاله تحصیل در لهستان را هم بخوانید.

خوابگاه های دانشجویی کشور بلژیک

دانشجویان محصل در دانشگاه های بلژیک گزینه های مختلفی برای محل اقامت در حین تحصیل خود در این کشور دارند ، هر دانشجو ، بسته به طول دوره تحصیل و بودجه خود می تواند یک اتاق در یک خوابگاه دانشگاه ، در خوابگاه خصوصی و یا آپارتمان اجاره ای را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کند.

خوابگاه های دانشجویی کشور بلژیک

اجاره بهای این خوابگاه بر اساس دولتی و غیر دولتی بودن آن ها متفاوت و با توجه به تعداد تخت موجود در هر اتاق به صورت ماهانه پرداخت می شوند ، البته ورود به خوابگاه های دانشجویی بلژیک شرایط و الزامات ویژه ای دارد و به دلیل کم بودن ظرفیت خوابگاه دانشگاه ها ، دانشجویان باید چند ماه قبل از ورود به خوابگاه درخواست خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند.

خوابگاه های دانشگاهی که اغلب در محوطه و یا در نزدیکی دانشگاه قرار دارند ، قیمت متناسب با امکانات ارائه شده و میزان راحتی را داشته و شامل اتاق های خصوصی ، سالن پذیرایی ، آشپزخانه ، حمام و دستشویی مشترک هستند.

دانشجویان می توانند با جستجوی بین آگهی های چاپ شده اتاق خالی مناسب با بودجه و شرایط خود را بیابند ، این آگهی ها اغلب در وب سایت ها و یا در محوطه های دانشگاه ها منتشر شده اند.

اجاره هر اتاق در خوابگاه دولتی حدود ۴۰۰ یورو و در خوابگاه های خصوصی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو برای هر ماه است.

سایر گزینه های اقامتی در بلژیک

دانشجویان علاوه بر خوابگاه های دانشگاه می توانند در خوابگاه های خضوصی و یا آپارتمان های شخصی نیز سکونت داشته باشند ، خوابگاه های خصوصی مکان هایی هستند که به صورت خصوصی اداره می شوند و اغلب در نزدیکی دانشگاه ها نیستند و افراد برای انتخاب هم اتاقی های خود راحت تر هستند ، هزینه اجاره این خوابگاه ها نسبتا بالا است واغلب این خوابگاه ها اجاره بهای دو ماه قبل خود را دریافت می کنند.

گزینه بعدی اجاره آپارتمان شخصی در این کشور است و افراد محصل در دانشگاه و موسسات آموزش عالی در بلژیک می توانند در صورتی که توانایی مالی اجاره یک آپارتمان را دارند به صورت شخصی و یا با تعدادی از دانشجویان یک آپارتمان را اجاره کنند.

این سبک گران ترین نوع خوابگاه و محل اقامت برای دانشجویان محصل در این کشور است که البته فرد فرصت بهتری برای انتخاب هم خانه و هم اتاقی مورد قبول خود را دارد.

آژانس های املاک و مستغلات متعددی در این کشور وجود دارند که برای یافت خانه و اتاق دانشجویی به دانشجویان کمک می کنند ، البته دانشجو باید به این آژانس ها هزینه پرداخت کند ، هزینه اجاره مسکن در این کشور بسته به منطقه مسکونی ، متراژ خانه و تعداد اتاق متفاوت است و بین ۶۰۰ تا ۱۱۰۰یورو برای هر ماه می باشد.

کار پاره وقت دانشجویی در بلژیک

از دیگر موارد مهمی که در هنگام بررسی کشور بلژیک برای بسیاری از شما دانشجویان دارای اهمیت است ، فرصت کار و داشتن درآمد در این کشور است ، خوب است این مژده را به شما بدهیم که دانشجویان بین المللی اجازه کار پاره وقت همزمان با تحصیل در این کشور را دارند و می توانند ساعاتی را در هفته به طوری که به تحصیل آنها آسیب وارد نکند ، به کار مشغول شوند.

کار پاره وقت دانشجویی در بلژیک

ساعات کاری به مقطع تحصیلی دانشجو تا حد زیادی وابسته است به طوری که دانشجویان کارشناسی تا 10 ساعت و دانشجویان کارشناسی ارشد تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند.

از انجا که دانشجویان دوره دکترا با حمایت و بورسیه های دانشگاه قادر به تامین هزینه های زندگی خود هستند نیازی به کار کردن نخواهند داشت ، اما هیچ گونه منعی برای کار آنها وجود نداشته و می توانند تا 30 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.

دانشجویان تمامی مقاطع در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها می توانند به صورت تمام وقت به کار بپردازند و محدودیتی نداشته باشند.

کار دانشجویی می تواند مرتبط بار رشته تحصیلی و یا هر مهارت و توانایی فردی در سایر زمینه ها باشد ، چنانچه بتوانید شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود را به صورت پاره وقت بیابید ، زمینه کار پس از تحصیل در این کشور را فراهم نموده و دریافت اقامت را آسانتر می سازید.

میزان درآمد دانشجویی در بلژیک

کار دانشجویی اگرچه به صورت پاره وقت و با ساعت های محدود در بلژیک امکان پذیر است اما می تواند فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با زبان و فرهنگ زندگی در این کشور باشد ، توصیه می شود حتی اگر نیاز مالی ندارید با مشغول کردن خود در کارهای جزئی ، زمینه ورود به جامعه کاری این کشور را برای خود فراهم سازید تا هم دوره تحصیل شیرینی تری داشته باشید و هم مهارت های لازم را زودتر تقویت کنید.

با کار دانشجویی میتوان از 5 تا 15 یورو در هر ساعت درآمد داشت که معمولا کارفرمایان در حدود 9 یورو در ساعت را پرداخت می کنند و شامل مالیات نیز نمی شود ، توجه ویژه داشته باشید که یا درآمد کار دانشجویی هرگز نمی توان هزینه های زندگی در این کشور را تامین کرد و تنها بخش کوچکی از هزینه های شما را تامین خواهد کرد.

پس چه خوب است که با اگاهی کامل از میزان مخارج خود در بلژیک اقدام به مهاجرت نمایید تا بتوانید با آسودگی خاطر دوره تحصیل خود را پشت سر بگذارید.

یافتن کار دانشجویی در بلژیک

دانشجویانی که به دنبال کار در بلژیک هستند از همان ابتدای ورود به این کشور توجه خود را به تمام آگهی و فرصت های موجود معطوف نموده و از هر فرصتی استفاده می کنند تا به شغلی مناسب برسند ، بلژیک کشوری با اقتصاد قوی است که به تمام اروپا متصل بوده و راه زندگی و کار در سایر کشورها را به راحتی برایتان هموار می سازد.

توصیه ما به شما عزیزان این است که در ابتدای ورود به این کشور که هنوز به زبان بومی تسلط کافی ندارید به دنبال مشاغل انگلیسی زبان بگردید ، دو اداره ACTIRIS و AMGLOINFO می توانند به خوبی شما را در زمینه کارهای انگلیسی زبان یاری رسانند ، از طریق برنامه های آنلاین نیز برنامه های GOLDENPAGES ، LE SOIRE ، BRUSSELSJOBS می توانند بسیار مفید باشند.

هنگامی که کار مناسبی یافتید می توانید با ارسال رزومه خود فرم درخواست را پر نموده و به راحتی استخدام شوید ، فراموش نکنید که با نوشتن رزومه خود میزان هوش ، مهارت و ارتباط با دنیای حرفه ای کار را بیان می کنید ، پس آن را به بهترین شکل ممکن ویرایش نمایید.

برخی از مشاغل ترجیح می دهند تا قبل از واگذاری شغل به فرد واجد شرایط یک مصاحبه کوتاه با او داشته باشند تا ضمن بیان شرایط کاری فاکتورهای مختلف فرد را از نزدیک بسنجند ، سعی کنید ضمن رعایت ادب و ظاهر آراسته خود را صادق و راستگو نشان دهید.

خدمات بیمه دانشجویی در بلژیک

در بخش هزینه های زندگی در بلژیک بیان نمودیم که یکی از هزینه هایی که باید به صورت ماهانه جزو مخارج زندگی محاسبه شود ، پرداخت بیمه دانشجویی ست ، بیمه دانشجویی از جمله اقدامات ضروری ست که باید توسط تمامی دانشجویان پس از دریافت پذیرش از دانشگاه انجام پذیرد.

خدمات بیمه دانشجویی در بلژیک

دانشجویان نیز مانند سایر افراد ساکن در بلژیک نیاز به دریافت خدمات درمانی و بهداشتی دارند و از آنجا که پرداخت این هزینه ها به صورت آزاد بسیار گران است.

دولت این فرصت را برای دانشجویان فراهم نموده تا با پرداخت مبلغ اندکی به صورت ماهیانه بتوانند هزینه درمان ها موردنیاز خود را پرداخت کنند ، با بیمه درمانی دانشجویان بابت بیماری هایی همچون سرماخوردگی ، جراحات و یا بستری در بیمارستان در صورت حادثه متحمل هزینه های هنگفتی نخواهند شد.

گفتنی ست که بیمه دانشجویی تمامی هزینه های درمان را شامل نمی شود و در صورت نیاز به عمل های جراحی سخت و یا زایمان فرد باید به کشور خود بازگشته و یا هزینه را به صورت کامل متقبل شود.

بیماری های مورد پوشش و یا حق بیمه ای را که باید به صورت ماهیانه پرداخت کنید ، در هر شرکت متغیر بوده و سازمان های خصوصی امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهند که با تحقیق می توانید به مناسب ترین شرکت مطابق با شرایط خود دست یابید.

نکات مهم دریافت بیمه دانشجویی در بلژیک

  • قبل از انتخاب بیمه درمانی به خوبی از خدمات بیمه موردنظر مطلع شوید تا تمامی موارد موردنیازتان را تحت پوشش قرار دهد.
  • در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید و یا نیاز به استفاده از خدمات درمانی مشخصی دارید ، حتما آن را بیمه موردنظرتان درمیان بگذارید تا خدمات کافی را دریافت کنید.
  • داشتن بیمه درمانی یکی از الزامات دریافت ویزا می باشد و در صورتی که در زمان درخواست به سفارت بیمه دانشجویی خود را مشخص نکرده باشید ، پروندتان رد خواهد شد.
  • بیمه دانشجویی با بیمه شهروندان عادی بلژیک هم در میزان پرداخت و هم در خدمات دریافتی متفاوت است ، بیمه دانشجویی معمولا موارد سطحی را پوشش داده و بیماری های جدی با بیمه درمانی آزاد قابل پرداخت هستند.
  • بیمه درمانی دانشجویی مانند بیمه های عادی تمامی ساعات شبانه روز و ماه های سال را در بر می گیرد،
  • هزینه بیمه دانشجویی در بلژیک از 50 تا 100 یورو در ماه متغیر است.
  • چنانچه از شهروندان اتحادیه ارپا باشید می توانید از خدمات اولیه بیمه بدون پرداخت حق بیمه بهره مند شوید.
  • بیمه سفر نیز برای دانشجویان بین المللی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای اطمینان خاطر در طول سفر به کشورتان و یا سایر کشورهای اروپایی باشد.
  • شرکت های بیمه دارای درجه بندی هستند و هر دانشگاه شرکت های مشخصی را می پذیرد ، از این رو حتما بیمه موردنظر خود را با دانشگاه مقصد چک کنید.

مزایا و معایب تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک دارای مزایای فراوانی ست که در میان آنها می توان موارد زیر را جزو مهمترین ها دانست:

  • دانشگاه های تاریخی : دانشگاه های بلژیک برخی از قدیمی ترین در جهان هستند ، قدمت برخی آن ها به قرن ۱۵ میلادی بر می گردد.
  • مطالعه در قلب اروپا : پایتخت آن بروکسل مرکز اقتصادی و اداری اتحادیه اروپا است ، بنابراین جای تعجب نیست که بلژیک میزبان بسیاری از سازمان های چند ملیتی و دارای ارتباط قوی با سایر نقاط اروپا است.
  • آموزش عالی با کیفیت بالا : دانشگاه های بلژیک به طور مداوم در جداول رتبه بندی بین المللی خوب عمل می کنند و سیستم آموزشی آن برگرفته شده از سیستم آموزشی در اروپا است.
  • دانشجویانی که از سایر کشور ها برای تحصیل به این کشور وارد می شوند از تمامی امکانات مانند شهروندان عادی این کشور برخوردار خواهند شد.
  • تحصیل در بلژیک برای دانشجویان مدرکی معتبر را به همراه دارد که اجازه کار در تمام کشور های دنیا از جمله آمریکا و انگلستان را به دانشجو می دهد.
مزایا و معایب تحصیل در بلژیک

معایب تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک را می توان از بهترین و صحیح ترین انتخاب های هر دانشجو دانست که آینده ای درخشان را برای فرد خواهد ساخت ، اما با وجود مزایای متعدد تحصیل در این کشور نباید از معایب موجود که در هر کشوری برای مهاجرین وجود دارد غافل شویم.

بلژیک نیز مانند تمامی کشورهای اروپایی ریسک هایی به همراه دارد که می تواند برای دانشجویان بین المللی پر جچالش باشد و مهاجرت را با شکست مواجه سازد.

به عنوان مثال کشور بلژیک برای رشته های مهم آزمون ورودی برگزار می کند که پذیرش را برای اعلب دانشجویان دشوار ساخته و آنها را از تحصیل در این کشور باز می دارد ، هزینه های زندگی در برخی موارد برای داشتن یک زندگی راحت می تواند برای بسیاری از داوطلبان بالا باشد و بتوان کشور دیگری را با هزینه های مناسب تر یافت.

مورد دیگر در رابطه با تنوع زبان در این کشور است به نحوی که بسیاری از دانشجویان در ابتدای ورود ، خود را با زبان های مختلف رو به رو می بینند و دچجار سردرگمی می شوند.

هر بخش از این کشور زبان رسمی خاص خود را دارد و شما با سکونت در هر یک از این بخش ها قادر به کار و یا فعالیت در بخش دیگری نیستید مگر انکه بتوانید مهارت خود را در زبان های متعدد بالا ببرید.

وجود قوانین متعدد در بلژیک

وجود تفاوت تنها محدود به زبان رایج میان مردم نبوده و هر ناحیه قوانین خود را در زمینه کار و زندگی دارد ، بدین معنی که شرایط اجاره خانه ، کار و سایر فعالیت ها در هر منطقه متفاوت است و این تفاوت را حتی در سیستم حمل و نقل نیز می توان مشاهده کرد.

فراموش نکنید که بلژیک یکی از گران ترین مالیات های جهان را دارد و در صورتی که پس از اتمام دوره تحصیل خود قصد ماندن در این کشور را دارید باید مالیات های بالایی را بپردازید ، حق بیمه و میزان مالیات نیز از موارد متغیر در هر ناحیه هستند.

موسسات اعزام دانشجو به بلژیک

تمایل به مهاجرت روش ها و مسیرهای مختلفی را پیش روی شما عزیزان قرار می دهد که هر یک از شما با توجه به شرایط و علاقه خود مناسب ترین آنها را بر می گزینید ، اما در اغلب موارد در طول روند بررسی و اقدام نیاز به یک مشاور و راهنما به شدت احساس می شود که می تواند راهگشای بزرگی در مراحل متعدد باشد.

موسسات اعزام دانشجو به بلژیک

امروز موسسات مختلفی اقدام به اعزام دانشجویان به کشورهای خارجی می نمایند که برخی از آنها در حوزه کاری خود بهترین و در مقابل برخی دیگر تنها به دنبال سودجو و کسب درآمد هستند و بر شما واجب است که با دقت و هوشیاری کامل زمان و هزینه خود را صرف نمایید.

شاید در اولین اقدامات خود شما عزیزان با نام موسسات اعزام دانشجو بر بخورید که ادعای اعزام دانشجو در کمترین زمان ممکن به مقصد موردنظرتان را داشته باشند ، اما هرگز اینگونه نیست ، چرا که این موسسات حوزه فعالیت بسیار محدودی داشته و در بسیاری از موارد حتی اجازه ارائه مشاوره را ندارند.

شما در رابطه با اشتغال پس از تحصیل ، دوره های پیش نیاز قبل از ورود به دانشگاه و یا سایر روش های مهاجرتی مشاوره ای دریافت نخواهید کرد و تنها اجازه اقدام برای دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را دارید ، اینگونه موسسات دارای شعبه نیستند و در صورت به مشکل خوردن با آنها نمی توانید به مراجعه قضایی شکایت کنید.

خدمات موسسه مهاجرتی

در موسسات مهاجرتی شما می توانید تمامی مسیرهای مهاجرت را بررسی کرده و با دریافت مشاوره در رابطه با تمامی جزئیات بهترین روش ممکن را انتخاب نمایید ، موسسات مهاجرتی در زمینه کلیه دوره های دانشگاهی و غیر دانشگاهی آماده راهنمایی شما عزیزان هستند و هیچ گونه محدودیتی در این رابطه ندارند.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی آخرین اطلاعات را در زمینه تحصیل در تمامی دانشگاه های جهان بخصوص دانشگاه های کشور بلژیک دریافت نموده و بهترین تصمیم گیری را داشته باشید ، جهت دریافت هرگونه اطلاعات با ما در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید تا به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

سوالات پر تکرار تحصیل در بلژیک

با مطالعه این مقاله با کلیات تحصیل در بلژیک آشنا شدید ، برای آگاهی بیشتر ، سوال و جواب های زیر را مرور نموده و سپس سوالات خود را در بخش دیدگاه های سایت در پایین همین صفحه مطرح نمایید تا مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

هزینه تحصیل در بلژیک چقدر است؟

شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی بلژیک برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود ۵۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی می باشد ، این هزینه در مقطع تحصیلات تکمیلی بیشتر خواهد بود ، البته لازم به ذکر است هزینه تحصیل در این کشور از ۴۰۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی بیشتر نمی شود.

هزینه زندگی در بلژیک برای یک دانشجو چقدر است؟

هزینه زندگی در این کشور به صورت تقریبی 800 تا 900 یورو برای هر ماه است که شامل هزینه خوابگاه ، خوراک ، پوشاک ، سرگرمی می باشد.

زبان اصلی مردم بلژیک چیست؟

مردم بلژیک به سه زبان هلندی ، فرانسوی و آلمانی صحبت می کنند که البته مردم ساکن منطقه آلمان نشین جمعیت بسیار کمی در حدود 1% دارند و زبان هلندی توسط بیش از 60 % مردم صحبت می شود ، آموزش عالی نیز در این کشور بر اساس دو زبان پرکاربرد یعنی زبان هلندی و فرانسوی تقسیم می شود و زبان تحصیل در هر دانشگاه با توجه به منطقه ای که در آن قرار گرفته مشخص می شود.

اگر برای تحصیل در بلژیک در مقطع دکترا پذیرفته شوم آیا باید زبان دیگری به جز انگلیسی را بیاموزم؟

معمولا دانشجویان دوره دکترا نیازی به یادگیری زبان هلندی و فرانسوی ندارند چرا که کل دوره تحصیل خود را به این زبان پشت سر گذاشته و پایان نامه خود را نیز به انگلیسی می نویسند.

آیا برای دوره های کوتاه مدت در بلژیک هم باید ویزای تحصیلی داشته باشم؟

ویزای تحصیلی برای دوره های بیش از سه ماه لازم است و در صورت کوتاه تر بودن دوره تحصیلی می توانید از طریق ویزای توریستی نیز اقدام کنید.

آیا برای دوره های کوتاه مدت در بلژیک هم باید ویزای تحصیلی داشته باشم؟

ویزای تحصیلی برای دوره های بیش از سه ماه لازم است و در صورت کوتاه تر بودن دوره تحصیلی می توانید از طریق ویزای توریستی نیز اقدام کنید.

دانشجویان در حال تحصیل در بلژیک ، چند ساعت می توانند کار کنند؟

ساعات کاری به مقطع تحصیلی دانشجو تا حد زیادی وابسته است به طوری که دانشجویان کارشناسی تا 10 ساعت و دانشجویان کارشناسی ارشد تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند. از انجا که دانشجویان دوره دکترا با حمایت و بورسیه های دانشگاه قادر به تامین هزینه های زندگی خود هستند نیازی به کار کردن نخواهند داشت ، اما هیچ گونه منعی برای کار آنها وجود نداشته و می توانند تا 30 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.

هزینه خدمات بیمه در بلژیک چقدر است؟

هزینه بیمه دانشجویی در بلژیک از 50 تا 100 یورو در ماه متغیر است.

درآمد کار دانشجویی در بلژیک چه میزان است؟

با کار دانشجویی میتوان از 5 تا 15 یورو در هر ساعت درآمد داشت که معمولا کارفرمایان در حدود 9 یورو در ساعت را پرداخت می کنند و شامل مالیات نیز نمی شود.

هزینه خوابگاه در بلژیک چقدر است؟

اجاره هر اتاق در خوابگاه دولتی حدود ۴۰۰ یورو و در خوابگاه های خصوصی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو برای هر ماه است.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تحصیل در بلژیک و سایر کشورها ، با همکاران مجرب ما در موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز در تماس باشید ، همچنین مقالات سایت ، می تواند کمک شایانی به شما در زمینه مهاجرت تحصیلی و کاری به تمام کشورهای جهان داشته باشد ، مقاله تحصیل در خارج از کشور ، می تواند بهترین راهنمای شما برای یافتن امن ترین و بهترین کشورهای جهان برای تحصیل باشد.

Rate this post

4 دیدگاه در “تحصیل در بلژیک

  1. آینا گفت:

    آیا با داشتن ۳۵ سال سن و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد با معدل۱۸/۹۴ و سطح زبان متوسط شانس ویزای تحصیلی رو دارم؟

    1. مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      برای مقطع دکترا در صورت داشتن رزومه قوی شانس خواهید داشت.
      برای مقطع ارشد نیز اگر بتوانید گپ تحصیلی تان را پوشش بدهید و روزمه تان خوب باشد شانس خواهید داشت.

      با تشکر از سوال شما

  2. مهدی گفت:

    سلام، من برای ویزای تحصیلی اقدام میکنم، متاهل هستم، چطور همسرم میتونه همزمان وارد خاک بلژیک بشه؟

    1. مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      میتوانید همزمان درخواست ویزای همراه بدهید ولیکن طبق شرایط ممکن است که برای افزایش شانس ویزا بهتر باشد ویزای همراه به صورت غیر همزمان درخواست داده شود.
      همچنین همسرتان می‌توانند ویزای تحصیلی بگیرند.

      با تشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه