تحصیل در کرواسی

مشاور مهاجرت تحصیلی
مشاور مهاجرت تحصیلی
تحصیل در کرواسی
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

تحصیل در کرواسی یعنی تحصیل در یک سنت آکادمیک قوی ، برخی از دانشگاه های این کشور قدیمی ترین دانشگاه در جنوب شرقی اروپا هستند ، 49 موسسه آموزش عالی در کرواسی وجود دارد که شامل 10 دانشگاه ( 8 دولتی و 2 خصوصی ) ، 15 پلی تکنیک ( 11 دولتی و 4 خصوصی ) و 24 دانشکده آموزش عالی حرفه ای ( 3 دولتی ، 21 خصوصی ) است.

کرواسی یکی از اعضای روند بولونیا است و تمام برنامه های تحصیل در کرواسی با این ساختار همسو هستند ، تحصیل در کرواسی در سطح آموزش عالی فقط به دانشجویانی محدود نمی شود که به کرواتی صحبت می کنند یا اهل کرواسی هستند و برنامه های آموزشی متنوعی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است که به زبان کرواتی تسلط ندارند و قصد یادگیری آن را ندارند.

تحصیل در کرواسی به عنوان تبعه اتحادیه اروپا

دانشجویان تمام وقت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق دارند به تحصیلات دانشجویان جمهوری کرواسی به طور یکسان دسترسی داشته باشند ، حق دسترسی به آموزش به معنای حق پرداخت همان مبلغ شهریه است که توسط دانشجویان جمهوری کرواسی پرداخت می شود ، دانشجویان عادی اتحادیه اروپا نیز مانند دانشجویان کرواسی حق دریافت یارانه غذایی را دارند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که اتباع اتحادیه اروپا حق زندگی و کار در هر کشور عضو از جمله کرواسی را دارند و به دلیل این امتیاز ، آنها بر اساس تحصیلات خود نیازی به درخواست اجازه اقامت ندارند.

بنابراین آنها می توانند براساس تابعیت اتحادیه اروپا اقدام کنند ، که این روند بسیار آسان تری است و دارای امتیازات بیشتری است.

تحصیل در کرواسی بعنوان تبعه غیر اتحادیه اروپا

اتباع غیر اتحادیه اروپا می توانند در دانشگاهی در کرواسی ثبت نام کنند و باید شهریه را طبق دستورالعمل مربوطه پرداخت کنند که در ادامه مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در این خصوص توضیحات لازم را ذکر نموده اند ، متقاضی برای برنامه ای که فرد را برای اقامت تحصیلی واجد شرایط می کند باید در دبیرستان و یا دانشگاه ثبت نام کند یا در یک دوره کارآموزی شرکت کند.

دانشجویان همچنین می توانند در کرواسی به عنوان بخشی از برنامه اراسموس + در سطح اتحادیه اروپا یا در چارچوب برنامه تبادل دانشجویی منطقه ای CEEPUS تحصیل کنند ، فرصت های مبادله ای از این دست بخشی از آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا است.

برای آموزش زبان کرواتی و برنامه های زبان مشابه شرایط اقامت تحصیلی در کرواسی وجود ندارد و اگر قصد ثبت نام در این نوع برنامه ها را دارید ، باید برای اقامت تحت ” اهداف دیگر ” درخواست کنید.

اگر به رشته خاصی علاقه مندید و نمی دانید در کدام کشورها اعتبار بالاتری دارند ، می توانید مقاله تحصیل در خارج از کشور را بخوانید.

تحصیل در کرواسی

سیستم آموزشی کرواسی

سیستم آموزشی کرواسی به مقاطع زیر تقسیم می شود:

  • آموزش پیش دبستانی
  • تحصیلات ابتدایی
  • آموزش متوسطه
  • تحصیلات عالیه
سیستم آموزشی کرواسی

سیستم آموزشی در کرواسی با مدارس پیش دبستانی آغاز می شود و به دنبال آن آموزش ابتدایی که به مدت 8 سال ادامه دارد ، سپس به آموزش متوسطه و عالی پرداخته می شود.

آموزش پیش دبستانی / آموزش اوایل کودکی در کرواسی

آموزش پیش دبستانی در کرواسی اجباری نیست و توسط موسسات پیش دبستانی ارائه می شود که توسط مقامات محلی و مهد کودک ها اداره می شوند ، مهد کودک ها در کرواسی برنامه های آموزشی ، اجتماعی و بهداشتی کوتاه مدت و تمام روز را برای کودکان 6 ماه تا 6 سال ارائه می دهند.

در کرواسی هم مهد کودک های دولتی و هم مهدکودک های خصوصی وجود دارد ، در کرواسی تحصیلات به مدت 8 سال اجباری است و برای کلیه مقاطع تحصیلی K-12 رایگان است.

تحصیلات ابتدایی در کرواسی

در کرواسی تحصیلات ابتدایی اجباری است و برای کودکان 6 تا 14 ساله است ، این سطح تحصیلی 8 سال طول می کشد و به دو سطح تقسیم می شود:

پایه 1 – 4 : در این پایه همه دروس توسط یک معلم تدریس می شود ، موضوعات تحت پوشش ریاضیات ، تربیت بدنی ، کرواتی ، هنرهای تجسمی ، مذهب ، طبیعت و جامعه ، زبان خارجی ( به طور کلی انگلیسی ) و آموزش موسیقی است.

پایه های 5 تا 8 : این پایه ها توسط معلمان مختلف تدریس می شوند و برای دروس مختلف معلمان مختلفی در نظر گرفته می شود ، موضوعات تحت پوشش زیست شناسی ، جغرافیا ، انفورماتیک ، تاریخ ، شیمی ، انگلیسی و زبان دوم است که می تواند ایتالیایی ، آلمانی یا فرانسوی باشد.

آموزش متوسطه در کرواسی

تحصیلات متوسطه در کرواسی اجباری نیست و به مدت 4 سال ادامه دارد ، تحصیلات متوسطه به موارد زیر تقسیم می شود:

سالن های ورزشی : این دبیرستان ها به دو گروه دبیرستان های کلاسیک و دبیرستان های آموزش عمومی ، دبیرستان های زبان و مدارس تخصصی در انفورماتیک ، علوم و ریاضیات تقسیم می شوند.

هنرستان های حرفه ای : تحصیلات هنرستان 3 سال طول می کشد و دانش آموزان را برای کار آماده می کند ، اینها عمدتا مدارس صنعتی و صنایع دستی هستند.

مدارس هنر : این مدارس تحصیلاتی را در زمینه موسیقی ، هنر و رقص ارائه می دهند.

امتحان : پس از اتمام موفقیت آمیز تحصیلات متوسطه ، دانش آموزان برای گرفتن پذیرش در دوره کارشناسی موسسات آموزش عالی کرواسی باید در امتحانات دولتی شرکت کنند.

سیستم آموزش عالی در کرواسی

تحصیلات عالیه در کرواسی توسط دانشگاهها و مدارس پلی تکنیک ارائه می شود.

موسسات آموزش عالی کرواسی عبارتند از:

  • موسسات پلی تکنیک (veleučiliste): این موسسات مهارت ها و دانش حرفه ای مورد نیاز برای حرفه ای را فراهم می کنند ، تحصیلات در این موسسات 3 – 2 سال طول می کشد و در دانشکده علمی کاربردی یا پلی تکنیک انجام می شود.
  • دانشگاهها :(sveučiliste) دانشگاههای کرواسی از چندین دانشکده مستقل تشکیل شده است و این نوع آموزش عالی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا را فراهم می کند.
  • دانشکده های آموزش عالی حرفه ای / دانشکده های علوم کاربردی

کالج های زبان در کرواسی

دانشجویان هنگام زندگی در کرواسی ، می توانند زبان کرواتی را در تعدادی از مناطق کشور یاد بگیرند ، دوره ها را می توان در موسسات آموزش عالی کرواسی یا کالج های زبان دنبال کرد ، در زیر مشاوران موسسه مهر آفرین رجبی مجموعه ای از موسسات ارائه دهنده چنین دوره هایی را معرفی نموده اند.

کالج های زبان در کرواسی

دوره های زبان در موسسات آموزش عالی کرواسی

برخی از دانشگاه های کرواسی همچون دانشگاه زاگرب ، دانشگاه اسپلیت و دانشگاه رییکا دوره های زبان را برای متقاضیان زبان برگزار می کنند که در ادامه بهترین آن ها معرفی شده اند.

دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی ، دانشگاه زاگرب

یادگیری زبان کرواتی به عنوان زبان خارجی در چارچوب برنامه Croatianicum امکان پذیر است ، مرکز زبان کرواتی به عنوان زبان خارجی و دوم در گروه مطالعات کرواسی طیف وسیعی از برنامه های آموزشی ( کلاس های ترمی ، دوره های یک ماهه و مدارس تابستانی ) را اجرا می کند و امتحانات زبان کرواتی را برای افراد غیر بومی برگزار می کند ، در هر ترم تقریبا 200 دانشجو در این دوره ها شرکت می کنند.

دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی ، دانشگاه اسپلیت

در مرکز مطالعات کرواسی در اسپلیت ، بازدید کنندگان خارجی می توانند زبان کرواتی را یاد بگیرند ( به عنوان بخشی از یک مدرسه تابستانی یا با گذراندن دوره های یک ترمی ) ، دانش خود را از کرواتی به عنوان یک زبان خارجی آزمایش کنند و برای تکمیل کار دانشگاهی یا پایان نامه ها از کمک های تخصصی به کرواتی برخوردار شوند.

دانشکده دانشگاه زبان و فرهنگ کرواتی

دانشکده دانشگاه زبان و فرهنگ کرواسی با همکاری دانشگاه زاگرب و بنیاد میراث کرواسی سازمان یافته است ، این برای جوانان با اصالت کروات و سایر دانشجویان که می خواهند کرواسی را بشناسند ، دانش آن را کسب یا گسترش دهند ، یا زبان کرواتی را یاد بگیرند و بهبود ببخشند ، در نظر گرفته شده است.

مدرسه زبان کرواتی رییکا در دانشکده هنر و علوم دانشگاه رییکا

مدرسه زبان رییکا ، ادبیات و فرهنگ کرواتی را در سطح بین المللی ترویج می کند ، روش های مدرن آموزش کرواتی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی را توسعه می دهد ، تحرک را ارتقا می بخشد و آزمایش دانش کرواتی را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی سازمان می دهد.

مدرسه تابستانی زبان کرواتی Zoranic’s Arcady

Zoranic’s Arcady ، مدرسه تابستانی بین المللی زبان است که فرهنگ کرواتی و مهارت های گفتاری ، خواندن و نوشتن را به زبان کرواتی توسعه می دهد و بینشی عالی در مورد عوامل مرتبط با هویت فرهنگی کرواسی ارائه می دهد ، این مدرسه بین المللی توسط گروه مطالعات کرواسی و اسلاوی دانشگاه زادار که در ساحل دریا واقع شده است ، سازمان یافته است.

دوره زبان کرواتی در دوبروونیک

هر سال مرکز مطالعات مدیترانه ای در ژوئیه و آگوست دوره های تابستانی زبان کرواتی را به شما ارائه می دهد که به سه سطح مبتدی ، متوسط و پیشرفته تقسیم شده است ، در طی دوره های دو ، سه یا چهار هفته ای شما از طریق یادگیری زبان کرواتی و تجربه منحصر به فرد شهر دوبروونیک دانش کسب خواهید کرد.

دوره آموزش الکترونیکی کرواتی به عنوان زبان دوم و خارجی در دانشگاه زاگرب

دانشگاه زاگرب دارای دوره های آنلاین رایگان کرواسی در سطح A1 و A2 است ، فرصتهای دیگری نیز وجود دارد که دانشگاه زاگرب ، بنیاد میراث کرواسی و مرکز محاسبات دانشگاه ارائه می دهند.

این یک دوره آموزش الکترونیکی زبان کرواتی در سطح مبتدی است و برای افرادی است که هیچ دانش قبلی از زبان کرواتی یا دانش اولیه این زبان را ندارند.

دوره های زبان در مدارس زبان خصوصی

تعدادی از آموزشگاه های زبان دوره های زبان کرواتی را برای اتباع خارجی برگزار می کنند ، لیست کاملی از این موارد در سراسر کرواسی در وب سایت زیر در دسترس است:

www.moja-edukacija.com/strani-jezici/hrvatski-jezik-za-strance

تحصیل در کرواسی با مدرک دیپلم

متقاضیانی که تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده اند و قصد تحصیل با مدرک دیپلم در کرواسی را دارند ، می توانند در یک دوره تحصیلات کارشناسی ثبت نام کنند.

تحصیل در کرواسی با مدرک دیپلم

موسسات آموزش عالی انواع تحصیلات متوسطه را که برای پذیرش در برنامه تحصیلات کارشناسی یا حرفه ای خاص مناسب هستند ، تعیین می کنند و به طور معمول ، این موسسات انتظار دارند متقاضیان حداقل 4 سال تحصیلات دبیرستان را پشت سر بگذارند.

برای تحصیل در کرواسی متقاضیان می توانند در مراکز آموزش عالی ثبت نام کنند که طبق روال پذیرش انجام می شود و این معمولا شامل ارزیابی نمرات داوطلبان از تحصیلات قبلی آنها در سطح متوسطه است.

برای تحصیلات در مقطع کارشناسی با مدرک دیپلم ، نمرات دبیرستان داوطلبان و نتایج امتحانات نهایی دبیرستان یا کنکور کرواسی به عنوان مبنای ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که در برخی از موسسات آموزش عالی نیز ممکن است یک آزمون طبقه بندی ورودی اضافی مورد نیاز باشد.

در کنار این موراد ، برخی از موسسات آموزش عالی ممکن است از دانشجویان احتمالی بخواهند شواهدی مبنی بر داشتن دانش ، مهارت یا توانایی خاص به آنها ارائه دهند که به طور معمول ، این مورد برای برنامه های تحصیلی در هنرهای زیبا یا هنرهای نمایشی است.

برای دوره های حرفه ای در پلی تکنیک و غیره ، شرایط ورودی معمولا به سه سال تحصیلات متوسطه محدود می شود و گرفتن آزمون ورودی دوره های حرفه ای معمول نیست ، اما ممکن است در موارد خاص لازم باشد.

ارزیابی مدارک تحصیلی متوسطه برای تحصیل در کرواسی

دانش آموزانی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی در کرواسی هستند و دارای مدرک تحصیلی متوسطه خارجی از دبیرستان عمومی یا هنر هستند ، باید درخواست های شناسایی مدارک تحصیلی خود را به آژانس آموزش و تربیت معلم ارائه دهند.

دانش آموزانی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی در کرواسی هستند و دارای مدرک تحصیلی متوسطه خارجی از دبیرستان حرفه ای هستند ، باید درخواست های شناسایی مدارک تحصیلی خود را به آژانس آموزش و پرورش حرفه ای و آموزش بزرگسالان ارائه دهند.

انواع برنامه های چرخه اول یا لیسانس در کرواسی

تحصیل در چرخه اول به عنوان برنامه های تحصیلی حرفه ای یا دانشگاهی ارائه می شود ، اکثر برنامه های تحصیلی ارائه شده در موسسات آموزش عالی خصوصی به عنوان مطالعات حرفه ای ارائه می شوند.

فرآیند پذیرش در برنامه های چرخه اول از طریق یک سیستم برنامه کاربردی آنلاین انجام می شود و طبق فهرست برنامه های مطالعاتی در کرواسی ، 512 برنامه مطالعه چرخه اول وجود دارد که اکثر آنها در علوم اجتماعی و فنی هستند.

برنامه های حرفه ای در برنامه های چرخه اول

برنامه های حرفه ای در برنامه های چرخه اول ( stručni studij ) معمولا سه سال طول می کشد که دانشجویان 180 ECTS را جمع می کنند و اقلیت برنامه های حرفه ای در کرواسی به عنوان برنامه های چهار ساله ارائه می شود که در آن دانشجویان 240 ECTS جمع می کنند و پس از اتمام دوره ، سندی به نام svjedodžba و عنوان حرفه ای stručni prvostupnik یا stručna prvostupnica (baccalaureus / baccalaurea) با توجه به تخصص آنها اهدا می شود.

دانشجویانی که دارای مدرک حرفه ای چرخه اول هستند ممکن است برای پذیرش در برنامه های تحصیلات تکمیلی متخصص حرفه ای ، در یک دوره دانشگاهی چرخه دوم تحت شرایط خاص یا ورود به بازار کار اقدام کنند.

برنامه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی

برنامه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی – برنامه های دوره اول (preddiplomski sveučilišni studij ) به طور معمول سه سال طول می کشد که دانشجویان 180 ECTS را جمع می کنند و اقلیت برنامه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی در کرواسی به عنوان برنامه های چهار ساله ارائه می شود که در آن دانشجویان 240 اعتبار ECTS جمع می کنند.

پس از اتمام ، سندی به نام svjedodžba و عنوان علمی sveučilišni prvostupnik یا sveučilišna (baccalaureus / baccalaurea) با اشاره به یک تخصص به دانشجو اعطا می شود ، دانشجویانی که دارای مدرک دانشگاهی سیکل اول هستند می توانند برای پذیرش در برنامه های دانشگاهی تحصیلات تکمیلی یا برنامه های تخصصی ، یا بازار کار اقدام کنند.

تحصیل رایگان در کرواسی

تحصیل رایگان در دانشگاه های کرواسی به زبان انتخابی برای تحصیل بستگی دارد و به طور معمول ، بیشتر تحصیلات دولتی در کرواسی فقط برای دانشجویان کروات رایگان است.

در حالی که دانشجویان بین المللی اغلب در هر ترم تحصیل هزینه مشخصی را پرداخت می کنند و شهریه با توجه به موسسه انتخابی متفاوت است ، اما به طور کلی بیش از سه برابر شهریه استاندارد نخواهد بود ، در خصوص تحصیل رایگان ، می توانید مقاله تحصیل در آلمان را هم مطالعه کنید.

تحصیل به زبان انگلیسی در کرواسی

برخی از دانشگاه های کرواسی برنامه های تحصیلاتی کامل را به زبان انگلیسی ارائه می دهند ، که برای دانشجویان محلی و بین المللی آزاد است.

تحصیل به زبان انگلیسی در کرواسی

برای مثال تقریبا تمام دانشکده ها و آکادمی های هنری دانشگاه زاگرب چندین دوره به زبان انگلیسی ( و سایر زبان های خارجی ) را ارائه می دهند که بیشتر مخصوص دانشجویان تبادل بین المللی است.

برای تحصیل به زبان انگلیسی در کرواسی ، مهم است که بتوانید انگلیسی را در سطح مورد نیاز دوره خود صحبت و درک کنید ، برای این منظور ارائه نمرات آزمون های بین المللی همچون آیلتس ، IGCSE و غیره لازم است ، اما اگر در حال حاضر از استاندارد مورد نیاز پایین تر هستید نگران نباشید ، چراکه برنامه های زبان انگلیسی نیز در کرواسی ارائه می شود که شما را به سطح لازم می رساند.

بنابراین داوطلبانی که بومی زبان انگلیسی نیستند و از دبیرستان انگلیسی یا کالج انگلیسی زبان فارغ التحصیل نشده اند ، باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی معتبر بین المللی شرکت کنند ( آزمون تافل مبتنی بر کاغذ 500 ، آزمون مبتنی بر اینترنت 60 ، آزمون رایانه ای 170 و آیلتس 6 ).

امتحانات و گواهینامه های زبان انگلیسی کمبریج و آکسفورد و مدارک صادر شده توسط مدارس زبان ( خارجی ) سطح C1 و همچنین گواهینامه های مهارت زبان انگلیسی که توسط مدرسه متوسطه که داوطلب در آن شرکت کرده است ، پذیرفته می شود.

تحصیل مهندسی در کرواسی

از لحاظ تئوری ، اگر در اتحادیه اروپا مهندسی بخوانید ، مدرک شما اعتبار بالایی دارد و اگر در یک دانشگاه خوب تحصیل کنید ، مدرک شما بیشتر اعتبار دارد ، با این حال ، مهندسی شاید از رشته هایی باشد که نتوان مشاوره روشنی برای آن ارائه داد.

تحصیل مهندسی در کرواسی

در کرواسی دانشگاههای بسیار خوبی همچون دانشگاه زاگرب دوره های مهندسی را ارائه می دهند و همچنین برخی از دانشکده های دانشگاه زاگرب برنامه های تحصیلات کامل را به زبان انگلیسی ارائه می دهند ، که برای دانشجویان داخلی و بین المللی باز است.

بسته به رشته مهندسی که تحصیل می کنید ، می توانید پیش بینی کنید که حرفه ای بسیار بین المللی داشته باشید و مانند اکثر مشاغل ، شرکتهای مهندسی در فعالیتهای خود بسیار جهانی هستند که به عنوان یک مهندس جوان ممکن است خود را در حال کار بر روی پروژه هایی در سراسر جهان ببینید.

بعضی از دانشگاه های کرواسی تعدادی مدرک به زبان انگلیسی تدریس می کنند که مهندسی و مدیریت بازرگانی را با هم ترکیب می کنند ، این مدارک به شما امکان می دهد مهارت های فنی و آگاهی تجاری را توسعه دهید ، برای تحصیل مهندسی در کرواسی نیاز به داشتن سطح A در ریاضیات و فیزیک دارید.

رشته های مهندسی موجود در دانشگاه های کرواسی

مهندسی در کرواسی زمینه های بسیاری از تخصص ها مانند هوانوردی یا هوافضا ، زیست پزشکی ، خدمات ساختمانی یا ساخت و ساز ، علوم کامپیوتر ، مهندسی شیمی ، مهندسی عمران و موارد دیگر را پوشش می دهد.

تحصیل مهندسی در کرواسی برای اخذ مدارک کارشناسی تخصصی ، گواهینامه های تحصیلات تکمیلی ، دیپلم های تحصیلات تکمیلی ، کارشناسی ارشد ، دکترا حرفه ای و دکترا امکان پذیر است ، این برنامه ها به دانشجویان اجازه می دهد تا به عنوان مهندس حرفه ای تمرین کنند.

اکثر برنامه های ارائه شده در حین تحصیل در رشته مهندسی در کرواسی با هماهنگی ارگانهای حرفه ای مناسب توسعه می یابند.

فارغ التحصیلانی که به دنبال تحصیل در رشته مهندسی در کرواسی هستند ممکن است واجد شرایط عضویت در نهادهای حرفه ای مانند مهندسان کرواسی و انجمن مهندسان حرفه ای باشند ، برای تحصیل در رشته های مهندسی مقاله تحصیل در روسیه را از دست ندهید.

تحصیل مهندسی به زبان انگلیسی در دانشگاه زاگرب

در دانشکده های زیر در دانشگاه زاگرب امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان مبین المللی وجود دارد.

  • دانشکده معماری ، http://www.arhitekt.hr/
  • دانشکده مهندسی شیمی و فن آوری ، http://www.fkit.hr/
  • دانشکده مهندسی عمران : برنامه مطالعه در مهندسی عمران به زبان کرواتی انجام می شود اما در هماهنگی با اساتید دوره های آموزشی برای تبادل دانشجویان تحصیل به زبان انگلیسی نیز تنظیم می شود.
  • دانشکده مهندسی و محاسبات برق ، http://www.fer.hr/
  • دانشکده مهندسی ژئوتکنیک (VARAŽDIN) ، http://www.gfv.unizg.hr/
  • دانشکده هنرهای گرافیکی ، http://www.grf.hr/
  • دانشکده مهندسی مکانیک و معماری ناول ، https://www.fsb.unizg.hr/
  • دانشکده معدن ، زمین شناسی و مهندسی نفت ، http://www.rgn.hr/
  • دانشکده فن آوری نساجی ، http://www.ttf.hr/
  • دانشکده حمل و نقل و علوم رانندگی ، http://www.fpz.hr/

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در کرواسی

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور در چهار گروه ، بدین صورت که گروه الف ( عالی ) ، گروه ب ( خوب ) ، گروه ج ( متوسط ) ، گروه د ( ضعیف ) دسته بندی می شوند و که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور که در دانشگاه های گروه الف و در برخی از دانشگاه های گروه ب تحصیل کنند می توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند و در گروه ب تنها تا مقطع کارشناسی ارشد و گروه ج تا مقطع کارشناسی و برخی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد و گروه د تنها در مقطع کارشناسی تحصیل کنند.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در کرواسی

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در کشور کرواسی در گروه ب ( خوب )

The University of Zagreb

تحصیل مقطع دکترا در کرواسی

تحصیل مقطع دکترا در کرواسی سه سال به طول می انجامد و برای آموزش های علمی و پژوهشی با هدف تولید تعالی علمی و همچنین تجدید کارکنان آموزشی در سیستم آموزش عالی در نظر گرفته شده است ، پس از اتمام تحصیل در مقطع دکترا ( و پس از دفاع از پایان نامه دکترا ) ، عنوان علمی دکترای علوم یا دکتر هنر به دانشجو اعطا می شود.

تحصیل مقطع دکترا در کرواسی

تحصیل دکترا ممکن است تا پنج سال تمدید شود و دکترا نیمه وقت حداکثر پنج سال و به دلایل موجهی که هیئت مطالعات دکترا تصمیم گرفته است ، طول می کشد و ممکن است تا هفت سال نیز تمدید شود.

با انقضای هشت سال ثبت نام ، داوطلب دکترا حق دفاع از تز دکترای خود را از دست می دهد و در صورتی که کیفیت کار دکترا ، ارزیابی شده از طریق روشهای ارزیابی سالانه ، انجام شده توسط شورای تحصیل در مقطع دکترا مطلوب نباشد ، شورای تحصیل در مقطع دکترا می تواند تصمیم بگیرد که حق داوطلب دکترا برای ادامه تحصیل را لغو کند.

حداقل شرایط تحصیلی برای ثبت نام در دوره های دکترا در مقطع تحصیلات تکمیلی کرواسی ، تکمیل یک برنامه تحصیلات تکمیلی مناسب است و به طور معمول ، شرط تکمیل یک برنامه دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی است.

دانشجویانی که دوره های کارشناسی پیش از بولونیا ( sveučilišni dodiplomski studij ) را با مدت زمان حداقل 4 سال تحصیلی به پایان رسانده اند مجاز به درخواست برای برنامه های تحصیلات تکمیلی بولونیا نیز هستند.

وضعیت داوطلبان دکترا در دانشگاه های کرواسی

داوطلب دکترا پذیرفته شده در دوره های دکترا دانشگاه در کرواسی می تواند:

  • یک دستیار تحقیق یا یک دستیار آموزشی باشد که هزینه های تحصیل وی توسط موسسات استخدام علوم و آموزش عالی تأمین می شود.
  • دریافت کننده بورسیه تحصیلی کرواسی یا بین المللی باشد.
  • نامزد دکترا که هزینه تحصیلی وی توسط کارفرمای شخص پرداخت می شود ، یا
  • یک نامزد دکترا که هزینه تحصیل را خود پرداخت می کند.

در توضیح باید بیان کرد که برای داوطلبان دکترا در کرواسی اشکال مختلفی برای تأمین هزینه های دوره دکترا وجود دارد ، برای یک همکار تحقیقاتی یا دستیار ، هزینه های تحصیل توسط سیستم علمی تأمین می شود و هزینه ها ممکن است توسط موسسه / محل کار داوطلب دکترا تأمین شود.

همچنین ، هزینه های تحصیل می تواند به طور کامل یا جزئی توسط یک بورس تحصیلی ( یا با بورسیه های متنوع ) ، یک پروژه بین المللی تأمین شود یا داوطلب دکترا همه هزینه ها را خودش پوشش دهد ، لازم به ذکر است داوطلبان دکترا ، اگر در دانشکده کار کنند ، به عنوان کارمند با آن ها رفتار می شود و حقوق منظم دریافت می کنند ( بین 600 تا 700 یورو در ماه پس از کسر مالیات ).

بورس تحصیلی توسط نهادها و سازمانهای مختلف مانند HEI یا واحدهای دولت محلی اعطا می شود ، همچنین بورس تحصیلی می تواند توسط سازمان های بین المللی و غیردولتی یا شرکت های خصوصی داده شود.

برای تحصیل در مقطع دکترا در خارج از کشور ، مقاله تحصیل در کانادا را بخوانید ، تحصیل دکترا در کانادا شرایطی بسیار ایده آل دارد.

شرایط پذیرش دانشگاه های کرواسی برای مقطع دکترا

شرایط اصلی پذیرش توسط شورای کرواسی در مقطع دکترا تعیین می شود و سایر الزامات توسط دانشکده ها یا گروه ها متناسب با نوع تحصیل در مقطع دکترا تعیین می شود.

فراخوان عمومی برای پذیرش در مقطع دکترا حداقل یک ماه قبل از شروع دوره اعلام می شود و معیارهای ارزیابی داوطلبان شامل چندین حوزه است : موفقیت در تحصیلات تکمیلی ، مقالات منتشر شده ، توصیه نامه استاد و مشاور بالقوه ، کیفیت تحقیق پیشنهاد نامه و انگیزه نامه.

پس از دور اول انتخاب ، مصاحبه ای با داوطلبان انجام می شود و بسته به برنامه تحصیلی می تواند یک آزمون اضافی داشته باشد ، برای همه داوطلبان دکترا در کرواسی ، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مشابه یا همان تحصیلات دکترا که درخواست داده اند ، لازم است و در صورت داشتن یک برنامه تحصیلی مرتبط اما نه یکسان ، از داوطلبان شرکت در یک آزمون ( های ) تئوری اضافی از یک مقاله توصیه شده درخواست می شود.

رشته های محبوب برای تحصیل دکترا در کرواسی

دانشگاه ها به طور مستقل تعیین می کنند که آیا اعتبارات ECTS در برنامه های تحصیلات تکمیلی اعطا می شود یا خیر و طبق فهرست برنامه های مطالعاتی ، 123 برنامه مطالعه چرخه سوم در کرواسی وجود دارد.

داده های اداره آمار کرواسی نشان می دهد که بیشترین رشته علمی مطالعات و پایان نامه های ثبت شده ، زیست پزشکی و بهداشت با 21.7٪ ، مهندسی با 18.9٪ ، علوم انسانی با 16.6٪ ، علوم اجتماعی با 16.0٪ ، علوم زندگی با 14.6٪ ، رشته های بین رشته ای با 7.3٪ ، علوم بیوتکنیک با 4.6٪ و رشته هنری با 0.3٪ می باشند.

بورسیه های تحصیلی در کرواسی

دولت کرواسی و دانشگاه های کرواسی هر ساله بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی و شهروندان خود ارائه می دهند.

بورسیه های تحصیلی در کرواسی

بورس تحصیلی دولت کرواسی برای دانشجویان بین المللی یک طرح تحرک براساس توافق نامه های دو جانبه ، برنامه های تبادل و سایر اقدامات اجرایی جمهوری کرواسی است.

آموزش عالی و همکاری علمی مستلزم تبادل بورس تحصیلی و اجرای پروژه های تحقیقاتی بین المللی است و هر ساله به طور متوسط 400 بورس تحصیلی از طریق برنامه های دو جانبه برای شهروندان کرواسی در خارج از کشور و دانشجویان و محققان بین المللی در موسسات آموزش عالی و علمی کرواسی اعطا می شود.

وزارت علوم ، آموزش و ورزش کرواسی از طریق آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا به دانشجویان خارجی و اساتید موسسات آموزش عالی و همچنین افراد محققی که قصد دارند تجربه حرفه ای بیشتری در موسسات آموزش عالی یا تحقیقاتی کرواسی کسب کنند ، بورس تحصیلی می دهد ، بورسیه تحصیلی را می توان تحت دو مجموعه مختلف برنامه درخواست کرد.

موافقت نامه های دو جانبه برای اخذ بورسیه تحصیلی در کرواسی

این برنامه کاربردی فقط برای شهروندان کشورهایی که دارای یک برنامه همکاری آموزشی معتبر و موثر با کرواسی یا یک توافق نامه دوجانبه امضا شده توسط دولت کرواسی یا وزارت علوم و آموزش و وزارت مربوطه هستند ، باز است ، بنابراین برنامه های دانشجویان ثبت نام شده در موسسات کشورهای مشخص شده ، اما بدون تابعیت همین کشورها پذیرفته نمی شود.

کشورهایی که شهروندان آنها می توانند براساس یک برنامه همکاری آموزشی معتبر / موثر و / یا یک توافق نامه دو جانبه درخواست دهند عبارتند برای بورسیه تحصیلی کرواسی از : بلژیک ( فلاندر ) ، بلغارستان ، جمهوری چک ، چین ، آلمان ( بایرن ) ، یونان ، مجارستان ، اسرائیل ، ایتالیا ، مقدونیه ، مونته نگرو ، لهستان ، پرتغال ، رومانی ، جمهوری اسلواکی ، اسپانیا ، ترکیه و اوکراین.

بورس تحصیلی برای دانشجویان زبان کرواتی : این مجموعه برنامه فقط برای برنامه های دانشجویان گروه های زبان و ادبیات کرواتی در خارج از کشور باز است.

صرف نظر از اینکه آیا کشورهای مربوطه آنها یک برنامه همکاری معتبر یا توافق نامه دوجانبه با کرواسی دارند ، یا نه گروه زبان زبان و ادبیات کرواتی تحت صلاحیت وزارت است و در صورت وجود ، یک درخواست باید توسط فرد کرواتی زبان ارائه شود.

بورسیه های پروژه های تحقیقاتی در کرواسی

از طریق برنامه های دو جانبه و مطابق با منافع مشترک و زمینه های اولویت دار ، وزارت علوم ، آموزش و ورزش کرواسی معمولا از پروژه های تحقیقاتی مشترک دو ساله با این کشورها پشتیبانی می کند : آلبانی ، اتریش ، چین ، فرانسه ، آلمان ، مجارستان ، هند ، مقدونیه ، اسلوونی و ایالات متحده آمریکا.

حدود 200 پروژه تحقیقاتی دوجانبه در همه زمینه های علمی در جریان است و اکثر پروژه های تحقیقاتی در زمینه های علوم طبیعی ، علوم زیست پزشکی ، علوم فنی و علوم بیوتکنیک است.

متقاضیان کشورهای فوق الذکر علاقه مند به پروژه های تحقیقاتی باید با وزارت آموزش و پرورش مربوطه خود تماس بگیرند و از مهلت درخواست و الزامات برنامه های تحقیقاتی موجود سوال کنند.

برنامه های بورسیه تحصیلی دانشکده اقتصاد و مدیریت زاگرب

بورسیه های تحصیلی مختلف در کرواسی برای دانشجویان بین المللی در دانشکده اقتصاد و مدیریت زاگرب ( ZSEM ) ارائه می شود ، این برنامه های بورس تحصیلی فرصت هایی را برای دانشجویان فراهم می کند تا شانس خود را برای تحصیل در بهترین دانشکده بازرگانی کرواسی کسب کنند.

ZSEM سالانه 28 بورس تحصیلی برای دوره های کارشناسی ارائه می دهد و 12 بورس تحصیلی برای تحصیلات MBA به نامزدهای مناسب از ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، نیوزیلند و کشورهای آمریکای جنوبی ارائه می دهد.

بورسیه های تحصیلی CEEPUS در کرواسی

برنامه تبادل اروپای مرکزی برای مطالعات دانشگاهی ( CEEPUS ) یک برنامه تبادل آکادمیک برای دانشجویان و اساتید از اروپای مرکزی است که بر اساس توافق نامه های همکاری چند جانبه در زمینه های آموزش و تحقیقات است ، فعالیت اصلی CEEPUS مبتنی بر شبکه های دانشگاهی است که برنامه های مشترکی را اجرا می کنند و در صورت ایده آل منجر به درجات مشترک می شوند ، کشورهای عضو کنونی CEEPUS عبارتند از:

آلبانی ، اتریش ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان ، کرواسی ، جمهوری چک ، مجارستان ، مقدونیه ، مولداوی ، مونته نگرو ، لهستان ، رومانی ، صربستان ، جمهوری اسلواکی و اسلوونی.

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد مشترک اراسموس موندوس در کرواسی ( EMJMD )

این برنامه با برتری علمی و سطح بالای ادغام دوره ها بین چندین موسسه آموزش عالی در سراسر کشور متمایز است ، تحصیل باید حداقل در دو کشور انجام شود و بخشی از مطالعات همچنین می تواند در یک کشور عضو انجام شود.

EMJMD یک برنامه مطالعاتی با اعتبارات 60 ، 90 یا 120 ECTS است و به این معنی است که از حداقل 12 ماه تا حداکثر 24 ماه طول می کشد.

دانشجویان در سطح کارشناسی ارشد در سراسر جهان می توانند درخواست دهند و متقاضیان باید درجه اول تحصیلات عالی را کسب کرده باشند یا طبق معیارهای ملی و روش های ملی در کشورهای اعطای کننده مدرک ، سطح معادل یادگیری شناخته شده ای را نشان دهند.

هنگامی که بورس تحصیلی EMJMD را دریافت می کنید ، نمی توانید از یک طرح بورس تحصیلی دیگر با بودجه اتحادیه اروپا بهره مند شوید.

برای دریافت پشتیبانی مالی اراسموس + ، ابتدا باید توسط کنسرسیوم سازمان دهنده در دوره پذیرفته شوید و سپس برای بورس تحصیلی EMJMD انتخاب شوید.

بورس تحصیلی EMJMD هزینه های مشارکت شما ( شامل هزینه های تحصیل ، هزینه های کتابخانه و آزمایشگاه ، پوشش کامل بیمه و سایر هزینه های اجباری مربوط به شرکت شما در کارشناسی ارشد ) را پوشش می دهد و شامل یک هزینه ماهیانه معیشت برای کل مدت برنامه مطالعه است.

مبلغ کل بورس تحصیلی با توجه به مدت دوره و ملیت شما متفاوت است ، حداقل 75٪ بورس تحصیلی به نامزدهای کشورهای عضو تعلق می گیرد.

كار پاره وقت دانشجويی در کرواسی

بسیاری از برنامه های دانشگاهی در سراسر جهان به دانشجویان امکان می دهد که به صورت نیمه وقت و ترجیحا 20 ساعت در هفته کار کنند اما به هیچ وجه مجاز نیستید بیش از 30 / 35 ساعت در هفته کار کنید.

كار پاره وقت دانشجويی در کرواسی

اگرچه درآمد از این قبیل مشاغل برای پرداخت شهریه کافی نیست ، اما برای حمایت از تحصیلات به عنوان مثال برای پرداخت قبض های غذایی یا هزینه سفر می تواند کمکی باشد.

اما دانشجویان خارجی که در حال حاضر در کرواسی اقامت دارند می توانند با استفاده از سرویس دانشجویی که توسط مرکز دانشجویی اداره می شود کار کنند ، خدمات دانشجویی خدمات کاری را فراهم می کند و دانشجویان را با کارفرمایان احتمالی متصل می کند.

دفاتر خدمات دانشجویی معمولا واحدهای مراکز دانشجویی محلی ( دانشجویی مرکز ) هستند که مسئولیت خوابگاه و وعده های غذایی دانشجویان را نیز دارند.

به غیر از شهروندان اتحادیه اروپا ، از ژانویه سال 2020 ، هنگامی که چارچوب قانونی جدیدی برای کار دانشجویی در جمهوری کرواسی اعمال شد ، سرویس دانشجویی نیز برای اتباع کشورهای ثالث در دسترس قرار گرفت.

کار دانشجویی دانشجویان در برنامه های کوتاه مدت در کرواسی

دانشجویان بین المللی که در برنامه های مطالعه کوتاه مدت شرکت می کنند ( دانشجویان تبادل ، دانشجویان مهمان ) باید با موسسه آموزش عالی مورد درخواست خود بررسی کنند که آیا اجازه کار دانشجویی نیمه وقت از طریق مرکز خدمات دانشجویی را دارند و تحت چه شرایطی می توانند کار کنند.

اگر یک دانشجوی بین المللی از طریق مرکز خدمات دانشجویی اجازه کار دانشجویی نیمه وقت را داشته باشد ، می تواند با مراجعه حضوری به مرکز خدمات دانشجویی و پر کردن فرم ثبت نام کند ، مدارک لازم برای ثبت نام به شرح زیر است:

  • کارت دانشجویی
  • گواهی وضعیت دانشجویی تمام وقت در سال تحصیلی جاری ( از دانشکده کرواسی که در آن ثبت نام کرده اند)
  • دو قطعه عکس
  • سند شناسایی یا گذرنامه
  • گواهی افتتاح حساب در بانکی در کرواسی

حقوق و دستمزد کار دانشجویی در کرواسی

موقعیت های شغلی دانشجویی که توسط سرویس دانشجویی ارائه می شود ، به صورت پاره وقت و موقت است و به دانشجویان اجازه می دهد مشاغل کاری خود را با تعهدات دانشجویی تنظیم کنند ، حقوق در هر ساعت محاسبه می شود و حداقل مبلغ 3،35 یورو در ساعت ( 25،4 HRK ، نرخ ارز ژوئن 2020 ) برای مشاغل کم تقاضا و حداکثر 4 یورو ( 30 HRK ) برای مشاغل مدیریتی درنظر گرفته شده است.

برای کلیه دانشجویان خارجی که از طریق سرویس دانشجویی کار می کنند ، کارفرمایان آنها موظف به پوشش بیمه درمانی و بازنشستگی و همچنین خدمات واسطه ای خدمات دانشجویی هستند که 18٪ از مبلغ خالص فوق الذکر دریافت شده توسط دانشجو است.

در مواردی که دانشجویی سالانه بیش از 63.000،00 HRK حدود 8.320،00 یورو مبلغ خالص کسب کند ، قوانین اضافی مالیات بر درآمد اعمال می شود ، اگر جمهوری کرواسی معاهده ای را برای جلوگیری از مالیات مضاعف با کشور مبدا دانشجو امضا کرده باشد ، می توان از مالیات مضاعف جلوگیری کرد.

مشاغل دانشجویی در کرواسی

هر متقاضی تحصیل در خارج از کشور نیم نگاهی به کار دانشجویی برای کمک هزینه های زندگی خود دارد ، لذا اینکه شما بدانید در چه زمینه هایی می توانید کار کنید حائز اهمیت است.

مشاغل دانشجویی که به راحتی برای دانشجویان بین المللی در کرواسی در دسترس است عبارتند از:

  • مشاغل بازاریابی در شهرهای بزرگ کرواسی
  • کارآموزی دانشجویان در بسیاری از شرکت های محلی و بین المللی
  • مشاغل در فروش ، صندوقدای ، متصدیان و عوامل میز
  • مشاغل به عنوان توسعه دهنده ، برنامه ریز و اشتغال در IT ، ICT و مهندسی نرم افزار
  • آموزش زبان برای زبانهای خارجی مانند انگلیسی ، ترکی ، روسی ، آلمانی ، فرانسوی و غیره
  • تدریس خصوصی برای دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه
  • تدریس خصوصی مهارت های خاص ؛ موسیقی ، آموزش یک ساز موسیقی ، رقص ، عکاسی و هنرهای زیبا

خدمات بیمه دانشجویی در کرواسی

در طول اقامت در کرواسی ، کلیه دانشجویان بین المللی با اقامت موقت باید بیمه درمانی داشته باشند ، بیمه درمانی تنظیم شده پیش شرط اعطای اقامت موقت است.

خدمات بیمه دانشجویی در کرواسی

ثبت نام برای بیمه درمانی برای شهروندان خارجی که اقامت دائم در کرواسی را دریافت کرده اند ، شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، کشورهای منطقه اقتصادی اروپا اجباری است.

دانشجویان با اقامت موقت در کرواسی ، که حق بیمه اجباری درمانی یا مراقبت های بهداشتی آنها بر اساس مبنای دیگری تضمین نشده است ، ثبت نام خود را برای بیمه درمانی اجباری در یک دفتر منطقه ای از صندوق بیمه درمانی کرواسی ارائه می دهند.

ثبت نام بیمه درمانی اجباری برای اتباع خارجی با اقامت موقت در کرواسی به منظور تحصیلات متوسطه یا عالی که می توانند مدارک بیمه ای را در برابر خطر تحمیل هزینه های پزشکی در طول اقامت خود در کرواسی ارائه دهند ، لازم نیست ، آنها موظفند شخصا هزینه های مراقبت های بهداشتی خود را تأمین كنند.

ثبت نام بیمه درمانی اجباری برای اتباع خارجی با اقامت موقت در کرواسی به منظور تحصیلات عالی در موارد زیر لازم نیست:

اگر اقامت آنها مربوط به برنامه های تحرک جوانان ، توافقات عمومی تبادل دانشجو ، توافق نامه های بین دانشگاهی و سایر برنامه ها و ابتکارات انجام شده مربوطه باشد و به شرطی که این برنامه ها شامل مفاد مراقبت های بهداشتی باشند.

کارت بیمه سلامت اروپا برای دانشجویان در کرواسی

دسترسی به خدمات درمانی برای دانشجویانی که در طول اقامت موقت خود در کرواسی بیمه درمانی اجباری در اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس دارند ، از طریق کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) ، که توسط ارائه دهندگان ملی بیمه سلامت آنها صادر می شود ، فراهم می شود.

EHIC بصورت رایگان صادر می شود و این امکان را فراهم می کند تا با توجه به ماهیت خدمات پزشکی ارائه شده و مدت زمان اقامت ، به مراقبت های بهداشتی پزشکی مورد نیاز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دسترسی پیدا کنید.

EHIC مستقیما با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که با CHIF قرارداد بسته اند ، تحت همان شرایط و با همان هزینه ای که دارندگان بیمه کرواسی دارند ، استفاده می شود.

مراقبت های بهداشتی پزشکی ضروری شامل درمان های مربوط به شرایط مزمن یا از قبل موجود و همچنین مراقبت های بهداشتی مربوط به بارداری و زایمان ، درمان پزشکی ضروری شامل خدماتی مانند دیالیز ، اکسیژن درمانی یا درمان آسم است ، با این حال باید از قبل با مراکز بهداشتی درمانی مربوطه هماهنگی انجام شود.

EHIC هزینه های درمان پزشکی برنامه ریزی شده یا خدمات بهداشتی درمانی با ارائه دهندگان خصوصی را پوشش نمی دهد. همچنین ، EHIC جایگزینی برای بیمه مسافرتی نیست و هزینه هایی مانند نجات کوهستان در پیست های اسکی ، پروازهای برگشتی به کشور خود ، یا سرقت یا گم شدن اموال را پوشش نمی دهد.

کشورهایی که با کرواسی قرارداد بهداشت و درمان دارند

کرواسی موضوع مراقبت های بهداشتی برای اتباع خارجی در طول اقامت آنها در کرواسی را از طریق توافق نامه های مربوط به تأمین اجتماعی با کشورهای زیر تنظیم می کند:

بوسنی و هرزگوین ، مقدونیه ، مونته نگرو ، صربستان ، ترکیه

به دانشجویانی كه در برخی از كشورهای فوق الذكر بیمه درمانی دارند ، توصیه می شود قبل از ورود به كرواسی با ارائه دهنده خدمات بیمه خدمات درمانی عمومی خود تماس بگیرند تا مدرکی را دریافت كنند كه به آنها اجازه می دهد در كرواسی خدمات بهداشتی دریافت كنند.

حق مراقبت های بهداشتی همانطور که در قرارداد تأمین اجتماعی دریافت شده توسط هر دانشجو پیش بینی شده است ، محقق می شود.

کشورهای فاقد توافق نامه خدمات درمانی با کرواسی

دانشجویان کشورهایی که توافق نامه تأمین اجتماعی با کرواسی ندارند ( یا اگر دانشجویان قادر به دریافت سند پیش بینی شده در قرارداد تأمین اجتماعی نیستند ) هنگام ورود به کرواسی موظف به بیمه شدن در CHIF هستند ، ثبت نام در موارد توضیح داده شده در بالا لازم نیست.

برای ثبت نام در CHIF ، دانشجویان باید خود را به دفتر شعبه مناسب CHIF معرفی کنند ، دانشجویان باید شماره شناسنامه دانشجویی خود را که با درخواست متقاضی اقامت موقت برای هر دانشجو در اداره پلیس مرکزی صادر می شود ، ارائه دهند ، سپس CHIF به طور موقت دانشجو را ثبت نام می کند و یک گواهینامه صادر می کند ، قبل از اعطای اقامت موقت به دانشجویان ، این گواهی باید در ایستگاه پلیس مرکزی ارائه شود.

پس از اعطای اقامت موقت ، CHIF سندی را صادر می کند که بر اساس آن دانشجو در شبکه پزشکان و موسسات بهداشتی CHIF به حق مراقبت های بهداشتی کامل دست می یابد ، هزینه های مالیات بیمه درمانی ماهانه 529،69 کون در هر ماه ( حدود 70 یورو ) است.

بیمه دانشجویان اراسموس در کرواسی

دانشجویان اراسموس که به طور موقت در کرواسی اقامت دارند از پرداخت هزینه بیمه درمانی اجباری در کرواسی معاف هستند ، آنها ممکن است از بیمه درمانی بین المللی از کشور خود استفاده کنند یا بیمه خدمات درمانی خود را انتخاب کنند.

خوابگاه های دانشجویی کشور کرواسی

متأسفانه ، به دلیل کمبود ظرفیت مسکن خوابگاه در کرواسی ، خوابگاه دانشجویی در دسترس همه دانشجویان نیست ( هم برای اتباع کرواسی و هم تمام دانشجویان بین المللی ) و برخی از شهرها در حال حاضر خوابگاه دانشجویی ارائه نمی دهند.

خوابگاه های دانشجویی کشور کرواسی

دانشجویان بین المللی برای دریافت خوابگاه باید از قبل با دفتر همکاری بین المللی در موسسه آموزش عالی مورد درخواست خود تماس بگیرند.

مراکز دانشجویی در موسسات آموزش عالی کرواسی مراکزی هستند که کلیه خوابگاه های دانشجویی را بر اساس سیستم سهمیه بندی فضاهای موجود مدیریت می کنن ، این مسئولیت موسسه آموزش عالی است که با مرکز دانشجویی تماس گرفته و یک دانشجوی بین المللی را به آنها معرفی کند و در صورت وجود اتاق هایی برای دوره اقامت دانشجو ، دانشجوی بین المللی می تواند اتاقی را در خوابگاه تهیه کند.

در حال حاضر ، فقط دانشجویان بین المللی که به عنوان بخشی از یک برنامه تبادل رسمی (ERASMUS ، CEEPUS یا برنامه های دو جانبه وزارت علوم ، آموزش ، ورزش و آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا ) برای تحصیل به کرواسی می آیند ، می توانند برای خوابگاه دانشجویی اقدام کنند.

آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا مسکن برنامه های دو جانبه آنها و دانشجویان CEEPUS را ترتیب می دهد ، موسسات آموزش عالی وظیفه کمک به دانشجویان ERASMUS در محل اسکان را بر عهده دارند ، اما جای آنها در خوابگاه دانشجویی تضمین نشده است و سایر دانشجویان بین المللی باید خودشان مسکن تهیه کنند.

امکانات خوابگاه های دانشجویی کرواسی

اتاق های خوابگاه های دانشجویی معمولا بین دو نفر و حمام ها با یک یا چند اتاق دیگر مشترک است.

برخی از خوابگاه های دانشجویی ممکن است دارای کافه های دانشجویی ، سالن های ورزشی ، آزمایشگاه های رایانه باشند و همچنین ممکن است فعالیت های اجتماعی اضافی ترتیب دهند.

هزینه محل اقامت در خوابگاه دانشجویی در شهرها متفاوت است اما در هر حالت مقرون به صرفه ترین گزینه محل اقامت است.

گزینه اقامت خصوصی برای دانشجویان در کرواسی

قیمت اجاره در محل های اقامت خصوصی بسته به شهر ، محل ، اندازه اتاق و کیفیت محل اقامت متفاوت است.

دانشجویانی که از خوابگاه دانشجویان برخوردار نیستند می توانند اتاق یا آپارتمان اختصاصی اجاره کنند ، روند اجاره محل اقامت خصوصی باید حداقل یک ماه قبل از ورود به کرواسی آغاز شود ، دانشجویان بین المللی باید به طور مستقل به دنبال گزینه های اقامت خصوصی باشند.

به منظور یافتن اتاقی برای اجاره ، ارسال آگهی در دانشكده ها ، در Centre Studentki ( مرکز دانشجویی ) ، مقالات تبلیغاتی و پورتال های وب ( به عنوان مثال www.oglasnik.hr و www.njuskalo.hr را توصیه می کنیم.

پورتال وب با اطلاعات به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که در زیر لیست شده اند:

Home

بهترین دانشگاه های کرواسی

در بین دانشگاه اسپلیت و دانشگاه زاگرب تنها دو دانشگاه کرواسی در رتبه بندی دانشگاه های جهانی The Times Higher Education هستند ، لیست تایمز دانشگاه ها را با توجه به 13 شاخص طبقه بندی شده در پنج دسته آموزش ( محیط یادگیری ، نسبت کارکنان به دانشجویان ، لیسانس ها و دانشجویان مقطع دکترا ، درآمد موسسات و غیره ) ، تحقیقات ، استنادها ، شاخص های بین المللی ارزیابی می کند.

بهترین دانشگاه های کرواسی

اما دیگر دانشگاه های کرواسی نیز کیفیت عالی در امر آموزش دارند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته شده است.

دانشگاه زاگرب کرواسی

دانشگاه زاگرب که در سال 1669 تاسیس شد ، قدیمی ترین موسسه آموزشی در جنوب شرقی اروپا و مستقر در پایتخت کرواسی است ، دانشگاه زاگرب بهترین دانشگاه در کرواسی برای دانشجویان بین المللی است.

دانشگاه زاگرب دانشکده های خود را به 7 دسته علوم طبیعی ، مهندسی ، علوم زیست پزشکی ، بیوتکنولوژی ، علوم اجتماعی ، علوم انسانی و هنرها تقسیم می کند.

این دانشگاه چندین دوره به انگلیسی را ارائه می دهد ، از جمله 2 رشته در مقطع لیسانس ( تجارت و اقتصاد ) ، مدارک کارشناسی ارشد انگلیسی شامل مدارک پزشکی ، دامپزشکی ، دندانپزشکی ، تجارت ، انفورماتیک مدیریت ، اقتصاد و محیط زیست است ، در مقطع دکترا نیز رشته های علوم اعصاب و پزشکی و پزشکی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاه اسپلیت کرواسی

دانشگاه اسپلیت یک موسسه تحقیقاتی دولتی است که در اسپلیت ، کرواسی واقع شده است ، این دانشگاه در سال 1974 تاسیس شد و در حال حاضر در 13 دانشکده سازمان یافته است که شامل دانشکده های مهندسی ، اقتصاد ، حقوق ، علوم ، الهیات کاتولیک ، شیمی ، پزشکی ، حرکت شناسی ، فلسفه ، مطالعات دریایی و هنرهای زیبا هستند و از طریق این گروه ها ، دانشگاه در مجموع 181 رشته را ارائه می دهد.

در حالی که بیشتر دوره های آن به زبان کرواتی تدریس می شود ، یک استثنا وجود دارد و آن تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در این دانشگاه است که از سال 2011 ، برنامه همسو با بولونیا برای کمک به جذب دانشجویان خارجی بیشتر به دانشگاه آغاز شد.

دانشگاه زادار کرواسی

دانشگاه بعدی در فهرست دانشگاه های برتر کرواسی برای دانشجویان بین المللی ، دانشگاه زادار است که می توان ریشه آن را به سال 1396 بازگرداند ، این دانشگاه تا سال 1807 به کار خود ادامه داد و بعد به عنوان یک دانشگاه مستقل در سال 2002 دوباره تأسیس شد.

این دانشگاه مجموعه بزرگی از 25 گروه دانشگاهی دارد که شامل مطالعات باستان شناسی ، فلسفه ، مطالعات کرواتی و اسلاوی ، اقتصاد ، بوم شناسی ، انگلیسی ، قوم شناسی ، زبان فرانسه ، مطالعات آلمانی ، جغرافیا ، مطالعات علوم پزشکی ، تاریخ هنر ، تاریخ ، علوم اطلاعات ، مطالعات ایتالیایی ، زبانشناسی ، تعلیم و تربیت ، روانشناسی ، فلسفه ، علوم دینی ، جامعه شناسی ، آموزش معلمان و جهانگردی است ؛ زادار فقط یکی از دو انستیتوی کرواسی است که موفق به ورود به رتبه بندی دانشگاه های جهانی شد.

دانشگاه رییکا کرواسی

دانشگاه رییکا یک موسسه آموزشی عمومی است که پردیس اصلی آن در رییکا است ، دانشگاه رییکا در سال 1973 تاسیس شد و دارای مدارس ماهواره ای در لیکا ، استریا و پریمورجه است.

این دانشگاه 9 دانشکده ، 4 بخش و 1 آکادمی را در خود جای داده است که همه آنها تعداد 162 برنامه تحصیلی را ارائه می دهند ، این موارد شامل مدارک تحصیلی در رشته های هنرهای کاربردی ، مهندسی عمران ، مهندسی ، اقتصاد ، علوم انسانی ، مطالعات دریایی ، حقوق ، پزشکی ، جهانگردی و تربیت معلم است.

از طریق همکاری دو جانبه اراسموس ، این دانشگاه به 730 دانشجو خارجی که مایل به تحصیل در کرواسی هستند فرصت تحصیل داده است.

دانشگاه Josip Juraj Strossmayer در اوسییک

دانشگاه Josip Juraj Strossmayer of Osijek ، که به عنوان دانشگاه اوسییک نیز شناخته می شود ، یک موسسه آموزشی دولتی است که در سال 1975 تاسیس شده است ، این دانشگاه دارای رتبه 201 – 210 در منطقه اروپای شرقی و آسیای میانه است.

به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های کرواسی برای دانشجویان بین المللی ، دانشگاه Josip Juraj Strossmayer ofijijek دارای 11 دانشکده و یک آکادمی است که در جهت مطالعات حقوق ، کشاورزی ، اقتصاد ، فناوری غذا ، مهندسی ، فلسفه ، تربیت معلم ، پزشکی ، دندانپزشکی ، الهیات و هنر و فرهنگ خدمات آموزشی خود را ارئه می دهد.

دانشگاه جورج دوبریلا در پولا

دانشگاه جورج دوبریلا در پولا یکی از موسسات آموزشی جوان کرواسی است ، این دانشگاه در سال 2006 تاسیس شد و بخشی از تغییر سیستم آموزش کرواسی بود.

این دانشگاه که در پولا ، ایستریا واقع شده است ، رشته هایی را در زمینه های مهندسی ، بهداشت و علوم طبیعی ، اقتصاد ، انفورماتیک ، علوم انسانی ، آموزش و مطالعات بین رشته ای ارائه می دهد.

این دانشگاه چندین دوره به زبان انگلیسی و همچنین ایتالیایی ارائه می دهد ، برنامه هایی که به هر دو زبان تدریس می شود شامل برنامه های ابتدایی و آموزش پیش دبستانی است.

دانشگاه دوبروونیک

دانشگاه دوبروونیک جوانترین موسسه آموزش عالی در کرواسی است ، به هر حال ، موسسه پلی تکنیک دوبروونیک سابق ساختمان دانشگاه بود.

این دانشگاه کاملا از آغاز کار خود برنامه های مختلفی را در زمینه مطالعات دریایی و آبزی پروری ارائه داده است و به غیر از این ، رشته های دیگری را در زمینه های هنر و ترمیم ، ارتباطات جمعی ، مهندسی ، اقتصاد و مهندسی برق و فناوری اطلاعات اعطا می کند.

دانشجویان دوبروونیک با ارائه کارت دانشجویی حق ورود رایگان به کتابخانه ها ، موزه ها و گالری های شهر را دارند.

دانشگاه اقتصاد و مدیریت زاگرب

دانشگاه اقتصاد و مدیریت زاگرب ، یکی دیگر از دانشگاه های برتر کرواسی برای دانشجویان بین المللی ، یک دانشگاه بازرگانی است که در سال 2002 تاسیس شده است.

این دانشگاه بزرگترین موسسه خصوصی آموزشی کشور است که در منطقه شمال غربی زاگرب واقع شده است و همچنین اولین دانشگاه بازرگانی کرواسی است که اعتبار معتبر AACSB را دریافت کرده است.

این دانشگاه کاملا متمایل به دوره های کارشناسی خود در رشته های اقتصاد و مدیریت ، حقوق تجارت و اقتصاد و ریاضیات و اقتصاد بازرگانی است.

همچنین انواع برنامه های MBA را ارائه می دهد و بسیاری از تخصص ها از جمله مدیریت ، بازاریابی ، امور مالی شرکت ها ، مدیریت سیستم های اطلاعاتی ، بانک و امور مالی ، حسابداری ، امور مالی کمی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت زنجیره تأمین ، گردشگری و ریاضیات تجاری در آن در دسترس هستند.

بهترین شهرهای کرواسی برای تحصیل

تحصیل در خارج از کشور در کرواسی چقدر خوب است تا حدی به انتخاب شهر مناسب برای تحصیل نیز بستگی دارد ، قطعا کرواسی کشوری شگفت انگیز برای تحصیل در خارج از کشور است و انتخاب شهرهای بزرگ ، تنوع بیشتر در برنامه های تحصیل در خارج از کشور دارد ، شهرهای کوچکتر در مرکز مناطق خود واقع شده اند ، بنابراین آخر هفته های شما با انبوهی از ماجراهای خارق العاده پر خواهد شد.

بهترین شهرهای کرواسی برای تحصیل

مقصد کنار دریا دارای سواحل زیبا و شگفتی های طبیعی همراه با غذاهای لذیذ و فرهنگ شگفت انگیز است ، از پارک های ملی گرفته تا غذاهای سنتی ، همه مقاصد موجود در لیست ما تجربه شگفت انگیز تحصیل را برای شما فراهم می کنند و به طور قطع ، انتخاب اشتباهی برای تحصیل در خارج از کشور در کرواسی وجود ندارد.

تحصیل در شهر اسپلیت کرواسی

دومین دانشگاه بزرگ کرواسی در این شهر قرار دارد ، جو در این دانشگاه آرام تر است زیرا اسپلیت شهر کوچکتری نسبت به زاگرب است ، بنابراین کالج های کوچکتر و دانشجویان کمتری وجود دارد.

آب و هوای اسپلیت در مقایسه با زاگرب بسیار بهتر است و در زمستان دلپذیر است ، خیلی سرد نیست و در تابستان دریا کمی گرما را کاهش می دهد ، تنها چیزی که می تواند شما را آزار دهد بادی به نام بورا است ، اما جذابیت خود را نیز دارد ، اسپلیت نیز شهر کوچکی است و می توانید در مدت زمان کوتاهی از آن دیدن کنید.

دانشگاه در وسط شهر در یک محله بسیار خوب قرار دارد و بسته به محل زندگی پیاده روی تا دانشگاه احتمالا حداکثر نیم ساعت طول خواهد کشید.

تحصیل در شهر زاگرب کرواسی

زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است و همچنین مرکز فرهنگی کشور است و بسیاری از موزه ها حاوی آثار تاریخی و هنر کرواسی است.

دانشجویان از قدم زدن در خیابان های سنگفرش منطقه تاریخی قدیمی شهر و گشت و گذار در صنایع دستی در بازارهای محلی لذت خواهند برد ، زاگرب همچنین مکانی عالی برای تحصیل در خارج از کشور است زیرا دانشگاه مرکزی آن دوره هایی را در 28 کالج مختلف ارائه می دهد ؛ شما فرصت های بسیار بیشتری برای کارآموزی دارید و بیشتر مشاغل در زاگرب هستند.

تحصیل در شهر دوبرونیک کرواسی

این شهر ساحلی که اغلب مروارید آدریاتیک خوانده می شود ، یک شهر بندری و مرکز تجاری است ، هر تابستان ، این شهر تاریخ و فرهنگ خود را با یک جشنواره 45 روزه با برگزاری کنسرت ، بازی و غذا جشن می گیرد.

دانشجویان در اوقات فراغت خود از قایقرانی ، گشت و گذار در سواحل و استفاده از بناهای تاریخی شهر لذت خواهند برد.

آنچه در زندگی دانشجویان در دوبروونیک ” شیرین ” است قطعا دریا ، چشم اندازهای زیبا و نوشیدن قهوه در آفتاب است ، با این حال دوبروونیک یک شهر دانشجویی کلاسیک نیست و زندگی شما احتمالا در زمستان کمی کسل کننده خواهد بود.

همچنین ، ممکن است در یافتن محل اقامت مشکل داشته باشید ، هزینه زیادی باید صرف بیشتر استودیوها یا آپارتمانهای به سبک قدیمی شود و همچنین ، مشکل این است که دانشجویان مجبورند آپارتمان ها را تا اول ژوئن تخلیه کنند ، زیرا در این ماه فصل گردشگری آغاز می شود.

تحصیل در شهر زادار کرواسی

قدیمی ترین دانشگاه کرواسی در این شهر قرار دارد ، این شهر در مقایسه با زاگرب محتوای زیادی به جوانان ارائه نمی دهد ، شاید کاملا شبیه اسپلیت باشد.

از نظر جمعیت ، زادار پنجمین شهر بزرگ است ، با این حال منطقه کوچکی است و همه چیز خیلی سریع در دسترس است ، فاصله تا هر مقصد تقریبا 15 دقیقه پیاده است.

دانشجویان زیادی در زادار تحصیل می کنند و فقط یک خوابگاه وجود دارد و یافتن محل اقامت ارزان قیمت سخت است.

تحصیل در شهر رییکا کرواسی

رییکا در فاصله کمی بیش از 80 کیلومتری مرز کرواسی و ایتالیا ، بهترین های هر دو جهان را ارائه می دهد ، 200000 نفر از ساکنان آن از کمترین هزینه زندگی در یک بندر اروپای شرقی و همچنین فضای شلوغ در تقاطع با اروپای غربی لذت می برند.

رییکا به دلیل واقع شدن در قلب خلیج کوارنر ، در قرن شانزدهم به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ ظاهر شد و امروزه ، رییکا نه تنها به عنوان یک مسیر مهم حمل و نقل است که اروپا را با بقیه جهان متصل می کند ، بلکه به یک بندر با فرهنگ های مدیترانه ای و اروپایی تبدیل شده است.

در سالهای اخیر ، علاوه بر صنایع تجاری و حمل و نقل دریایی که از نظر تاریخی قوی است ، رییکا رشد چشمگیری در جهانگردی داشته است.

این شهر تعطیلات عالی را برای علاقه مندان به فرهنگ و دوستداران خطوط ساحلی زیبا ارائه می دهد ، رییکا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا 2020 انتخاب شده است ، زیرساخت ها و خدمات خود را به منظور میزبانی یک سری رویدادهای فرهنگی در چند سال آینده بسیار بهبود بخشیده است.

تا همین اواخر دانشجویان بین المللی بیشتر از طریق برنامه تبادل اراسموس به رییکا آمده بودند و با این حال ، با راه اندازی یک برنامه پزشکی جدید انگلیسی تدریس شده در دانشگاه رییکا در سال 2017 ، این شهر اکنون از تعداد فزاینده ای از متقاضیان از خارج از کشور استقبال می کند.

تحصیل در شهر اوسییک کرواسی

دانشگاه اوسییک در سالهای اخیر بسیار پیشرفت کرده است ، اوسیژک بهشت دانشجویان خارجی است و آنها در این شهر زندگی خوبی دارند زیرا اوسییک استاندارد بسیار پایینی دارد و شما زندگی کاملا متفاوتی با سایر شهرهای دانشجویی کرواسی در آن خواهید داشت.

پیدا کردن محل اقامت بسیار آسان است ، مکان های مهمانی خوب و دوره های با کیفیتی در این شهر وجود دارد.

هزینه های تحصیل در کرواسی

دامنه شهریه دانشجویان بین المللی در کرواسی بسته به موسسه آموزش عالی ، سطح و رشته تحصیلی متفاوت است.

هزینه های تحصیل در کرواسی

هزینه تحصیل برای برنامه های تحصیلی در کرواسی توسط هر موسسه آموزش عالی تعیین می شود و سطح شهریه به نوع برنامه تحصیلی و مدت زمان آن بستگی دارد ، بنابراین مهم است که دانشجویان به طور مستقیم با موسسه آموزش عالی مورد علاقه خود برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شهریه تماس بگیرند.

هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی در رشته های علوم انسانی و اجتماعی می تواند از 6000 کونا ( تقریبا 800 یورو ) تا 16 هزار و 500 کونا ( تقریبا 2 هزار و 200 یورو ) در سال باشد ، شهریه برای رشته های علوم فنی تقریبا 22000 کونا ( تقریبا 3000 یورو ) در سال است.

بجز علوم پزشکی ، دانشگاههای دولتی و خصوصی در کرواسی تقریبا شهریه یکسانی در دوره کارشناسی انگلیسی را دارند و تحصیل در دانشگاه های دولتی به طور کلی ارزان تر است ، اما توصیه می کنیم یک دوره را برای کیفیت و شهرت آن انتخاب کنید تا صرفا برای هزینه.

دانشگاه های دولتی کرواسی برای محاسبه شهریه خود از مدل های مختلفی استفاده می کنند ، دانشگاه رییکا و دانشگاه اسپلیت یک سیاست هزینه مبتنی بر شایستگی اعمال می کنند.

به این معنی که هرچه نمره بهتری کسب کنید ، کمتر باید در هزینه های تحصیل خود مشارکت داشته باشید و از طرف دیگر ، دانشگاه زاگرب برای دوره های کارشناسی زبان انگلیسی خود هزینه ثابت حدود 3800 یورو را تعیین کرده است.

دانشگاه های خصوصی کرواسی سالانه از دانشجویان کارشناسی خود بین 3700 تا 7000 یورو هزینه دریافت می کنند.

هزینه تحصیل در دوره های علوم پزشکی کرواسی

دوره های پزشکی ، دندانپزشکی و دامپزشکی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند بیشترین هزینه ، بین 7000 تا 10،000 یورو در سال در دانشگاه های کرواسی دارند.

در حال حاضر ، فقط دانشگاه های دولتی دروس علوم پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند ، پیش بینی نمی کنیم که طی چند سال آینده تغییرات قابل توجهی داشته باشد زیرا دانشگاه های خصوصی در کرواسی از قدرت و عمق علمی برخوردار نیستند.

هزینه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی کرواسی سالانه 4000 یورو است و در دانشگاه های خصوصی هزینه ها می تواند دو برابر باشد.

برخلاف سطح کارشناسی ، تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به تخصص دارد ، بنابراین هر دانشگاه کرواسی فقط تعداد محدودی از دروس را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و ممکن است دریابید که انتخاب رشته به قدری محدود است که دیگر جایی برای مقایسه شهریه وجود ندارد.

علاوه بر این ، ما توصیه می کنیم هنگام انتخاب دانشگاه یا برنامه تحصیلی ، اهمیت بیشتری به کیفیت و شهرت آموزش بدهید تا اطمینان داشته باشید که هنگام گرفتن مدرک کارشناسی ارشد بهترین تجربه ممکن را دارید.

در کرواسی ، مدیریت بازرگانی موضوعی است که معمولا در سطح کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود و می توانید تا 20 دوره را بیابید.

دانشگاه رییکا تنها دانشگاه دولتی است که برنامه کارشناسی ارشد را در مدیریت بازرگانی ارائه می دهد و برای این دوره ، شما شهریه ای مبتنی بر شایستگی پرداخت خواهید کرد که بسته به عملکرد تحصیلی شما متفاوت است ، برنامه های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه های خصوصی از 6000 تا 10،000 یورو در سال هزینه دارد.

برنامه های کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر فقط در دو موسسه در دسترس است : دانشگاه زاگرب و کالج دانشگاه جبر و هزینه های آنها تقریبا یکسان است ، در دانشگاه زاگرب کمتر از 3800 یورو و در کالج دانشگاه جبر حدود 5000 یورو.

علوم اجتماعی فقط در دانشگاه زاگرب و دانشگاه بین المللی لیبرتاس به زبان انگلیسی قابل تحصیل است ، در حالی که دانشگاه زاگرب سالانه 3800 یورو هزینه می گیرد ، این هزینه در دانشگاه لیبرتاس تقریبا دو برابر است ؛ شهریه سایر رشته ، حدود 4000 یورو در سال است.

هزینه های زندگی در کرواسی

متوسط هزینه زندگی دانشجویی در کرواسی ماهانه 600 یورو است ، اما در شهرهای توریستی مانند دوبروونیک و اسپلیت می تواند بسیار بیشتر باشد ، زاگرب و رییکا به دلیل هزینه پایین زندگی و زیرساخت های حمل و نقل عمومی برای دانشجویان مناسب تر هستند.

برای محل اقامت خود در کرواسی باید حداقل 200 یورو در هر ماه در نظر بگیرید ، این قیمت برای یک اتاق استاندارد یک نفره است و اگر ترجیح می دهید خود به تنهایی در یک آپارتمان یک خوابه زندگی کنید ، اجاره خانه می تواند تا 500 یورو در ماه باشد ، حمل و نقل عمومی ارزان است و حدود 30 یورو در ماه هزینه دارد.

اگر هزینه های تحصیل در خارج از کشور برای شما چالش بزرگی است ، می توانید تحصیل در لهستان را هم بررسی کنید ، مقاله مربوط به آن را در همین سایت بخوانید.

مزایا و معایب تحصیل در کرواسی

طی شش سال گذشته ، تعداد گردشگران و دانشجویان اراسموس که به کرواسی رفته اند ، به طور چشمگیری افزایش یافته است ، ورود این کشور به اتحادیه اروپا مهمترین عامل ، ارتقا چهره کرواسی به عنوان یک کشور امن است.

مزایا و معایب تحصیل در کرواسی

اما جدا از این ، دلایل بسیار بیشتری وجود دارد که دانشجویان خارجی را به رفتن به این کشور تشویق می کند ، جاذبه های فرهنگی و تاریخی ، محیط بین المللی ، پیشنهاد دانشگاهی با کیفیت بالا ، گزینه های فوق العاده متنوع اوقات فراغت ، هزینه های زندگی ( هنوز ) ارزان از جمله این موارد است که در ادامه بیشتر به آن پرداخته شده است.

تحصیلات عالیه در کرواسی دانشجویان خارجی را با سطح بالایی از خدمات ، پایگاه قدرتمندی برای تحصیل و مدرک اروپایی جذب می کند ، که به آنها حق کار در بسیاری از کشورهای اروپایی را می دهد.

پس از فارغ التحصیلی از مرحله ابتدایی تحصیلات عالی ، می توانند به تحصیلات دکترا بروند ، بسیاری از شرکتهای محلی فرصتهای کارآموزی را برای دانشجویان با استعداد با اشتغال بیشتر فراهم می کنند و طبق آمار ، اکثر دانشجویان خارجی از کشورهای CIS در این کشور حضور دارند.

این روش یعنی تحصیل در کرواسی برای مهاجرت در مقایسه با سرمایه گذاری و خرید ملک شاید یکی از ارزان ترین ها باشد و همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور متوسط ، یک دوره کارشناسی برای دانشجویان خارجی از 1000 تا 3000 یورو هزینه دارد و انتقال دعوت به کرواسی نیز در صورت دعوت از سوی یک شخص حقوقی برای انجام تحقیقات امکان پذیر است.

در ادامه مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی در خصوص دیگر مزایا و معایب تحصیل در کرواسی بیشتر به بحث پرداخته اند و آن ها را بر شمرده اند.

کرواسی کشوری امن

در مقایسه با سایر کشورها ، کرواسی کشوری امن است و در شهر یا روستا ، روز یا شب ، می توانید آزادانه قدم بزنید ، در زمانه ای که جهان از حملات تروریستی هراس دارد ، کرواسی یکی از کشور های طرفدرا صلح است.

شهروندان خارجی که برای زندگی در کرواسی می آیند اغلب امنیت را به عنوان یکی از مواردی که در آن کشور بیشترین ارزش را دارند ذکر می کنند و همچنین ، کرواسی ثبات اقتصادی و سیاسی را ارائه می دهد ، که آن را به مکانی ایده آل برای تحصیل تبدیل می کند.

نوآوری و تحقیق در کرواسی

بسیاری از مبتکران و دانشمندان کروات در خارج از کرواسی شناخته شده اند ، مانند نیکولا تسلا ، اسلاولوب پونکالا ، یا فرانیو توجمان و همچنین ، تعداد زیادی از مبتکران کمتر شناخته شده سالانه در نمایشگاه های مختلف نوآوری جهان جوایز و مدال دریافت می کنند و هر ساله ، وزارت اقتصاد ، کارآفرینی و صنایع دستی سرمایه های بیشتری را در زمینه اختراع ثبت شده جدید در کرواسی سرمایه گذاری می کند.

یکی از بهترین نمونه های موفقیت در کرواسی Mate Rimac ، کارآفرین و بنیانگذار شرکت خودروسازی کرواسی Rimac Automobili است.

مناظر زیبای کرواسی

کمتر کشوری در اروپا می تواند به طبیعتی که کرواسی دارد افتخار کند ، اگرچه بیشتر دانشجویان تصمیم می گیرند از مشهورترین جاذبه ها مانند دریاچه های پلیتویس ، پارک ملی Krka ، پارک ملی Kornati و بسیاری از جزایر زیبا دیدن کنند ، اما کرواسی چیزهای فراتر از این را ارائه می دهد.

کیفیت زندگی در کرواسی

از لیست شهرهای بزرگ ، شهرهای زاگرب و دوبروونیک بهترین کیفیت زندگی را دارند.

با بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان ، بسیاری از شهرها در حال کار بر روی صدها پروژه در تمام اقشار جامعه ، از آموزش ، فرهنگ و ورزش گرفته تا سیاست جمعیتی هستند.

فراوانی فرصت های شغلی در کرواسی

هر ساله کرواسی نتایج گردشگری بهتر و بهتری دارد ، اگرچه 10 سال پیش بیش از 300 هزار بیکار وجود داشت ، امروز وضعیت متفاوت است.

بیش از 50،000 خارجی هر ساله در کرواسی کار می کنند و بسیاری از کارگران ساختمانی در کرواسی نیز کارگران مهاجر هستند و از سال 2020 ، دولت جمهوری کرواسی امکان تبادل دانشجویان را برای کار با قراردادهای دانشجویی فراهم کرده است و حداقل دستمزد ساعتی دانشجویان حدود 25 کرون است.

هزینه های مقرون به صرفه کرواسی

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ، کرواسی برای زندگی نسبتا ارزان شناخته می شود ، بیشترین هزینه در کرواسی مسکن است و همانطور که قبلا نیز اشاره شد اجاره های ماهانه تفاوت فاحشی با محل زندگی دارند.

با این حال ، قیمت ها هنوز پایین تر از کشورهای غربی اتحادیه اروپا هستند و اگر در آپارتمان زندگی کنید ، آشپزی ارزش بیشتری نسبت به رستوران رفتن دارد.

در کرواسی ، صرف ناهار برای دو نفر در یک رستوران متوسط حداقل 20 یورو هزینه دارد و به طور خاص ، قیمت در رستوران ها و سوپرمارکت ها بسیار شبیه به قیمت در کشورهای غربی اتحادیه اروپا است.

همچنین ، قیمت ها در شهرهای کنار دریا مانند اسپلیت ، دوبرونیک ، زادار ، رییکا و غیره بالاتر است و ارزان ترین قیمت در شرق کرواسی است.

راه های ارتباطی خوب کرواسی با سایر نقاط دنیا

و به عنوان آخرین در لیست مزیت های تحصیل در کرواسی باید اشاره کرد که کرواسی راه های ارتباط خوبی با بقیه اروپا دارد و در طول سال ، می توانید از شهرهای کرواسی تقریبا به تمام مقصدهای اروپا پرواز کنید ، همچنین ، با توسعه جهانگردی ، پروازهای مستقیم و بیشتری به مقصد خارج از اروپا انجام می شوند.

ویزای تحصیلی کرواسی

دانشجویان کشور های ثالث مجاز به شرکت در کلاس های دانشگاه نیستند تا زمانی که اجازه اقامت را تهیه کنند ، اگر اقامت در کرواسی بیش از 90 روز باشد ، اتباع کشور های سوم که قصد تحصیل در کرواسی را دارند باید اقامت موقت خود را به منظور تحصیل تنظیم کنند.

ویزای تحصیلی کرواسی

محل اسکان اتباع کشور ثالث در یک اقامت کوتاه مدت باید ظرف یک روز پس از ورود توسط شخص حقوقی که به تبعه کشور سوم پیشنهاد اسکان داده است ، ثبت شود ، اگر مسئول ثبت نام نتواند ثبت نام محل اقامت را انجام دهد ، دانشجو باید ظرف دو روز از ورود جمهوری کرواسی محل اقامت خود را ثبت کند.

اتباع کشورهای مشمول ویزا نیز باید ویزای ورود به کرواسی ( Viza C ) تهیه کنند ، اطلاعات مربوط به کشورهای مشمول ویزا را می توان در وب سایت وزارت امور خارجه و امور اروپا کرواسی یافت ، صدور ویزا تحت صلاحیت وزارت امور خارجه و امور اروپا است.

درخواست ویزا ( ویزا C ) باید به نمایندگی دیپلماتیک یا کنسولگری جمهوری کرواسی در کشور اصلی تبعه خارجی ارسال شود ، درخواست ویزا می تواند به صورت حضوری یا از طریق ایمیل ارسال شود.

اتباع کشورهای ثالث می توانند درخواست اجازه اقامت را به یکی از دو روش زیر ارائه دهند:

درخواست خود را به نمایندگی دیپلماتیک یا کنسولگری جمهوری کرواسی در کشور اصلی تبعه خارجی ارائه دهند.

در صورت ورود دانشجو به کرواسی برای تحصیل در یک موسسه آموزش عالی به عنوان دانشجوی تمام وقت در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی ، هنگام ورود به کرواسی به اداره لیس مناسب مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سند ، دانشجو باید با دفتر روابط بین الملل دانشگاه میزبان تماس بگیرد.

زمان ارائه درخواست اجازه اقامت کرواسی

دانشجویانی که درخواست خود را به نمایندگی دیپلماتیک یا کنسولگری جمهوری کرواسی در کشور خود ارسال می کنند ، باید قبل از ورود برنامه ریزی شده خود به کرواسی ، این کار را انجام دهند ، روش معمول 30 روز از روز ارسال درخواست طول می کشد و در برخی موارد ممکن است تا 60 روز طول بکشد.

دانشجویانی که درخواست را به اداره پلیس یا ایستگاه پلیس مناسب در کرواسی ارسال می کنند ، باید هنگام ورود به کرواسی در طول اقامت کوتاه مدت خود ، این کار را انجام دهند.

اسناد مورد نیاز برای درخواست ویزا تحصیلی کرواسی

اسناد زیر باید برای درخواست تحصیل همراه با درخواست اقامت موقت ارائه شود:

  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • گذرنامه معتبر و فتوکپی گذرنامه

اثبات بیمه درمانی :

  • کارت بیمه سلامت اروپا
  • گواهی بیمه درمانی صادر شده توسط صندوق بیمه سلامت کرواسی
  • گواهی ارائه دهنده بیمه درمانی خارجی مبنی بر حق مراقبت های بهداشتی مطابق با مقررات اتحادیه اروپا در مورد سیستم تأمین اجتماعی یا قرارداد بین المللی تأمین اجتماعی
  • اثبات بیمه درمانی خصوصی یا بیمه مسافرتی برای شهروندان کشورهایی که جمهوری کرواسی با آنها قرارداد تأمین اجتماعی منعقد نکرده است ، پس از تأیید اقامت موقت خود ، آنها موظفند با دفتر صالح صندوق بیمه درمانی کرواسی تماس بگیرند تا حق بیمه درمانی مطابق مقررات مربوط به بیمه درمانی اتباع کشورهای ثالث در جمهوری کرواسی را تعیین کنند.

اثبات بودجه کافی برای تأمین هزینه زندگی خودانشجو : بورسیه تحصیلی یا اثبات دسترسی به امور مالی به میزان حداقل 1200 کرون در ماه در طول 12 ماه ، مدارک دریافت بورس تحصیلی توسط شخص حقوقی اعطا کننده بورسیه و مدارک مالی توسط بانک به صورت صورتحساب بانکی صادر می شود.

اثبات پذیرش در یک موسسه آموزش عالی در کرواسی که به زبان کرواتی نوشته شده است ، یا گواهی که نشان دهد دانشجو در برنامه تبادل دانشجو یا جوانان است.

مهم : یک شهروند کشور ثالث در اقامت موقت باید ظرف 3 روز از ورود به جمهوری کرواسی اقامت و آدرس خود را ثبت کند.

هزینه درخواست ویزا تحصیلی کرواسی

هزینه درخواست اجازه اقامت موقت برای تحصیل 350 کونا ( حدود 45 یورو ) است ، هزینه کنسولگری برای اعطای اقامت موقت 420،00 کونا ( حدود 55 یورو ) است.

دانشجویان بین المللی که از وزارت علوم و آموزش کرواسی و آژانس تحرک و برنامه های اتحادیه اروپا کمک هزینه دریافت می کنند از این هزینه معاف هستند اما باید هزینه صدور کارت اقامت را به مبلغ 240،00 HRK ( تقریبا 35،00 یورو ) پرداخت کنند.

مدت اقامت با ویزای تحصیلی در کرواسی

اجازه اقامت موقت معمولا برای مدت یک سال یا برای مدت سال تحصیلی اعطا می شود ، دانشجویانی که تابعیت کشورهای عضو EEA را دارند.

در صورت داشتن سند مسافرتی معتبر یا کارت شناسایی ، حق اقامت در جمهوری کرواسی را تا سه ماه از تاریخ ورود به جمهوری کرواسی دارند و اگر دانشجو قصد دارد بیش از سه ماه در جمهوری کرواسی اقامت داشته باشد ، باید ظرف هشت روز قبل از اقامت موقت به اداره پلیس مسئول ، یعنی ایستگاه پلیس ، با توجه به محل اقامت مراجعه کند.

موسسات اعزام دانشجو به کرواسی

در موسسه مهاجرتی رجبی ، ما معتقدیم که کیفیت و تخصص همراه با تجربه است ، تیم ما از متخصصان و مشاوران در زمینه شروع و به پایان رساندن خدمات مهاجرت و ویزا مانند تحصیل برای همه کشورها تشکیل شده که در کار خود بسیار حرفه ای هستند و دانش ما با سالها تجربه در صنعت مهاجرت پشتیبانی می شود.

موسسات اعزام دانشجو به کرواسی

با انتخاب و بهره بردن از موسسات اعزام دانشجو به کرواسی به دلیل محدودیت های فراوانی که این موسسات دارند شما با مشکلات فراوانی روبرو خواهید بود ، لذا با مشورت موسسات مهاجرتی نه تنها به همه کمک های مورد نیاز برای تبدیل رویاها و آرزوهای خود کمک می کنید ، بلکه در مورد آخرین اخبار ، تغییرات قانون ویزا یا اتفاقات فعلی در این کشور نیز به روز می شوید.

تیم ما نه تنها برای کمک حرفه ای در خدمت شما هستند ، بلکه شما را برای مدیریت و سازگاری با زندگی منتظر در یک کشور جدید نیز آماده می کنند.

سوالات پرتکرار تحصیل در کرواسی

در مقاله ای که ارائه شد ، جزییات تحصیل در کرواسی را بیان کردیم تا به شما علاقه مندان آگاهی بیشتری در این زمینه بدهیم ، در زیر هم به ده سوالی که مراجعین عزیز از کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 پرسیده اند ، پاسخ می دهیم ؛ چنانچه شما هم سوالی در این زمینه دارید از قسمت دیدگاه های سایت استفاده کرده و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

می خواهم برای تحصیل مقطع کارشناسی به کرواسی مهاجرت کنم ، هزینه تحصیل در این مقطع چقدر است؟

یک دوره کارشناسی برای دانشجویان خارجی از 1000 تا 3000 یورو هزینه دارد.

آیا هزینه های زندگی در کرواسی نسبت به بقیه کشورهای اروپایی پایین تر است؟

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ، کرواسی برای زندگی نسبتا ارزان شناخته می شود ، بیشترین هزینه در کرواسی مسکن است.

هزینه در خواست اقامت موقت در کرواسی چقدر است؟

هزینه درخواست اجازه اقامت موقت برای تحصیل 350 کونا ( حدود 45 یورو ) است ، هزینه کنسولگری برای اعطای اقامت موقت 420،00 کونا ( حدود 55 یورو ) است.

من درایران مدیریت خواندم می خواهم برای تحصیل در کرواسی رشته مدیریت بازرگانی را ادام دهم ، کدام دانشگاه را پیشنهاد می کنید؟

دانشگاه رییکا تنها دانشگاه دولتی است که برنامه کارشناسی ارشد را در مدیریت بازرگانی ارائه می دهد.

برای تحصیل در کرواسی در رشته آی تی و مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد کدام دانشگاه مناسب است؟

در کرواسی ، کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر فقط در دو موسسه در دسترس است : دانشگاه زاگرب و کالج دانشگاه جبر و هزینه های آنها تقریبا یکسان است ، در دانشگاه زاگرب کمتر از 3800 یورو و در کالج دانشگاه جبر حدود 5000 یورو.

هزینه زندگی در کرواسی چقدر است؟

متوسط هزینه زندگی دانشجویی در کرواسی ماهانه 600 یورو است ، اما در شهرهای توریستی مانند دوبروونیک و اسپلیت می تواند بسیار بیشتر باشد ، زاگرب و رییکا شهرهای ارزان تری هستند.

آیا برای تحصیل در کرواسی ، دانشگاه های خصوصی مناسب هستند؟

خیر ، دانشگاه های خصوصی در کرواسی از قدرت و عمق علمی خوبی برخوردار نیستند.

اگر برای تحصیل پزشکی کشور کرواسی را انتخاب کنم ، می توانم به زبان انگلیسی تحصیل کنم ؟ هزینه ها چقدر خواهد بود؟

دوره های پزشکی بیشترین هزینه ، بین 7000 تا 10،000 یورو در سال در دانشگاه های کرواسی دارند. در حال حاضر ، فقط دانشگاه های دولتی دروس علوم پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

آیا کرواسی کشوری امن برای یک جوان دانشجو است ؟

بله ، در مقایسه با سایر کشورها ، کرواسی کشوری امن است ، روز یا شب ، می توانید آزادانه قدم بزنید ، کرواسی یکی از کشور های طرفدرا صلح است. کرواسی ثبات اقتصادی و سیاسی را ارائه می دهد ، که آن را به مکانی ایده آل برای تحصیل تبدیل می کند.

من به رشته های علوم انسانی علاقه مندم آیا کرواسی این رشته ها را ارائه می دهد؟

بله ، در دانشگاه های کرواسی رشته های علوم انسانی ارائه می شود و هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی در رشته های علوم انسانی و اجتماعی می تواند از 6000 کونا ( تقریبا 800 یورو ) تا 16 هزار و 500 کونا ( تقریبا 2 هزار و 200 یورو ) در سال باشد.

حال که با تحصیل در کرواسی بیشتر آشنا شدید می توانید آن را به عنوان یک گزینه برای تحصیل در خارج از کشور در نظر گرفته و با سایر کشور ها مقایسه نمایید ، کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند تا با توجه به شرایط و علاقه مندی شما بهترین گزینه را در اختیارتان بگذارند ، پیشنهاد پایانی ما مطالعه مقاله تحصیل در ترکیه است ، چراکه دانشگاه های معتبر آن متقاضیان بسیاری در بین جوانان ایرانی دارند.

Rate this post

8 دیدگاه در “تحصیل در کرواسی

  1. JOE گفت:

    سلام خسته نباشید..من دیپلم وپیش دانشگاهی تجربی..و فوق دیپلم بهداشت دارم…دیپلم موسیقی رو هم میخام بگیرم…میتونم تو رشته کارشناسی موسیقی تحصیل کنم؟؟

    1. Hamid گفت:

      با سلام

      بله
      در كشور كرواسى ميتوانيد در مقطع ليسانس اين رشته تحصيل نماييد

      با تشکر از سوال شما

  2. saba گفت:

    باسلام.من لیسانس زیست سلولی مولکولی دارم.ایادانشگاه زاگرب رشته ی من روقبول دارند؟

    1. Hamid گفت:

      با سلام

      بله مشكلى براى ادامه تحصيل اين رشته در كشور كرواسى نداريد

      با تشکر از سوال شما

  3. محمد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    آیا بعد از اتمام ارشد می تونیم ویزای اقامت بگیریم و اگه کار پیدا کردیم همونجا بمونیم؟

  4. سروش چهارلنگ گفت:

    سلام من قصد تحصل در مقطع ارشد دارم در کرواسی زبانم بد نیست اما مدرک ندارم .دانشگاه های کرواسی اجازه میدن اونجا زبان بخوانم و آیلتس6 رو ارائه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه