تحصیل دکترا در چک

تحصیل دکترا در چک که با عنوان PhD شناخته می شود ، بالاترین سطح سیستم آموزش عالی این کشور است که از فرآیند بولونیا پیروی نموده و یکی از بهترین گزینه های موجود برای افراد علاقمند به ادامه تحصیل در خارج از ایران می باشد.

جمهوری چک در سال 1999 به فرآیند بولونیا پیوست اما زمان قابل توجهی صرف شد تا توانست سیستم آموزشی خود را با استانداردهای اروپایی منطبق کند ،

سیستم آموزشی در این کشور از سه سطح تشکیل شده است : مدرک کارشناسی ( 3 -4 سال ) ، مدرک کارشناسی ارشد ( 1-3 سال ) و مدرک دکترا (3 -4 سال ) ، برنامه تحصیل دکتری در چک با هدف تحقیقات علمی و فعالیت های خلاقانه مستقل در زمینه تحقیق ، توسعه و هنرهای زیبا ارائه می شوند که متضمن فعالیت های علمی هستند و بر خلاف برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، بر اساس سیستم امتیازی نبوده و تنها یک بار در سال مورد ارزیابی قرار می گیرند ، نه در هر ترم یک بار.

در این مقاله از شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) با ما همراه باشید تا تمامی زوایای تحصیل دکترا در چک را بررسی نموده و به هر آنچه که در این زمینه نیاز دارید ، برسید ، اتمام تحصیل دکترا در این کشور می تواند زمینه ساز کار در جمهوری چک نیز برای شما باشد که در کارشناسان ما در عنوانی جداگانه به آن پرداخته اند.

فهرست مطالب
تحصیل دکترا در چک

در این قسمت از مقاله توجه کنید به ویدئو و پادکستی که روناک ، همکار ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در خصوص تحصیل دکترا در چک ارائه کرده است ، مدت زمان این فایل ها دو دققه است اما اطلاعات جالبی در این زمینه دریافت خواهید کرد.

پادکست تحصیل دکترا در چک

شرایط تحصیل مقطع دکترا چک

برای پذیرش در مقطع دکترا در جمهوری چک باید مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مرتبط با برنامه تحقیقاتی انتخابی تان به پایان رسانده باشید ، طبق سیستم بولونیا مدارک تحصیلی از دانشگاه های خارجی باید بررسی و مورد تایید واقع شوند که طبق آن مدرک کارشناسی ارشد شما باید 180 ECTS نمره را کسب نماید.

برخی از دانشگاه های چک از طریق آزمون ورودی به صورت کتبی و یا شفاهی دانشجویان را پذیرش می کنند که این آزمون ‌ها در خود جمهوری چک برگزار می‌شوند ، اما گزینه ‌هایی برای شرکت در امتحانات در خارج از کشور ( از طریق اسکایپ ) نیز وجود دارد و باید این مورد را در دانشگاه انتخابی تان بررسی کنید ، معمولا امتحانات ورودی در ماه ژانویه برای موسسات تخصصی هنر و بین ژوئن و سپتامبر برای سایر رشته ها برگزار می شود.

اکثریت تدریس در دانشگاه های چک هنوز به زبان چکی انجام می شود اما با این حال تعداد برنامه های تدریس شده به زبان انگلیسی در حال افزایش است ، برای تحصیل دکترا در چک به زبان انگلیسی نمره آیلتس 6.5 به بالا مورد نیاز است و در صورت انتخاب زبان چکی برای تحصیل تسلط به این زبان در سطح B2 ضروری می باشد ؛ از اصلی ترین شرایط تحصیل مقطع دکترا در چک داشتن توصیه نامه و رزومه قوی تحقیقاتی است.

فراموش نکنید که به عنوان فردی علاقه مند به تحصیل دکتری در چک بایستی در مصاحبه شرکت کنید ، زیرا اغلب دانشگاه ها  پس از تایید درخواست فرد متقاضی به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب مصاحبه را به صورت آنلاین انجام می دهند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

آسان ترین مسیر پذیرش دوره دکترا در دانشگاه های چک را از مشاورین ما دریافت کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

روش های تحصیل دکترا در چک

روش های تحصیل دکترا در چک معمولا در برنامه های ساختار یافته ارائه می شود ، جایی که آموزش شما بر اساس برنامه تحصیلی فردی که توسط استاد راهنما اجرا می‌ گردد ، پیش می‌رود ، برنامه های تحصیل دکترا در چک با همکاری آکادمی علوم این کشور انجام می شود که شامل آموزش های علمی خاص رشته می باشد و این امکان وجود دارد که دانشگاه از شما درخواست کند در طول تحقیق خود تعداد ساعات مشخصی را شبیه به برنامه کمک آموزشی تحصیلات تکمیلی تان تدریس کنید.

سال تحصیلی چک از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد و از دو ترم آموزشی و دوره امتحانی تشکیل شده است:

  • تدریس ترم زمستانی : از سپتامبر تا ژانویه و دوره امتحانات از ژانویه تا فوریه
  • تدریس ترم بهار : از فوریه تا آوریل و دوره امتحانات از فوریه تا ژوئن

 

روش های تحصیل دکترا در چک
استاد راهنما دوره دکترا در چک

Czech PhD Supervisor  

استاد راهنما دوره دکترا در چک

سیستم تحصیل دکترا در چک همانند کشورهایی چون انگلستان ، عمدتاً بر روی تحقیق و نگارش پایان نامه متمرکز است که اعتبارات نهایی دانشجو را تشکیل می دهند ، برخی از دانشگاه ها ممکن است نیاز به تکمیل دوره های آموزشی اضافی داشته باشند اما در مجموع شما تحقیقات خود را تحت هدایت حداقل یک سرپرست دانشگاهی یا استاد راهنما انجام خواهید داد ، استاد راهنما دوره دکترا در چک مشخص شده یک برنامه مطالعه فردی را برای دانشجو تنظیم می کند که شامل شرایط طول تحصیل می باشد ؛ پشتیبانی اضافی نیز از سوی هیئت مطالعات دکترا که برنامه مدرک دکتری را نظارت و ارزیابی می کند ، در دسترس خواهد بود.

برای انتخاب استاد راهنما شما بایستی پرپوزال خود را گردآوری کرده و به تعدادی از اساتید عضو هیت علمی دانشگاه مورد نظر که دارای سابقه پژوهشی در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی شما هستند ، ایمیل نمایید ، اساتید پس از بررسی پرپوزال نتیجه را برای شما ارسال خواهند کرد و تمایل و عدم تمایل خود برای استاد راهنمایی شما اعلام می کنند ؛ شما می توانید پس از آن برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر اقدام نمایید.

به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در مقطع دکتری در جمهوری چک معمولاً 3 سال تحصیل خواهید کرد ، اما برخی از برنامه ها 4 سال طول می کشد ، بهترین کار این است که حداکثر مدت تحصیل در موسسه انتخابی خود را بررسی کنید ، زیرا آنها زمان خود را تعیین می کنند و پس از این دوره شما از تحصیل حذف می شوید.

بدون شک بررسی یک کشور در رشته های دیگر تحصیلی نیز می تواند بسیار راهگشای شما باشد.

میزان حقوق و درامد مقطع کترا در چک

میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا در چک

دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های جمهوری چک می توانند به عنوان دستیار تدریس (TA) و یا دستیار تحقیق ( RA ) مشغول به کار شوند ، TA فردی است که در انجام مسئولیت های آموزشی به استاد کمک می کند و اصولا شامل دستیاران آموزشی فارغ التحصیل دوره تحصیلات تکمیلی می گردد.

در مقابل دستیار پژوهشی یا RA محققی است که اغلب با قرارداد موقت توسط یک دانشگاه ، یک موسسه تحقیقاتی یا یک سازمان خصوصی به منظور کمک به تحقیقات آکادمیک یا خصوصی استخدام می‌شود.

دستیاران پژوهشی مستقل نیستند و در برابر یک سرپرست یا محقق اصلی مسئول بوده و معمولاً مسئولیت مستقیم نتیجه تحقیق را بر عهده ندارند ، میانگین حقوق برای دانشجوی دکترا 22500 کرون چک در ماه است ، به صورت کلی می توان گفت میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا در چک:

• حداقل حقوق در سال 90000 کرون چک
• حداکثر حقوق در سال 135000 کرون چک

کار و اقامت بعد از دکتری در چک

شما می توانید پس از اتمام دوره دکترا در جمهوری چک کار کنید ، اما مانند کار در کنار تحصیل ، بسته به ملیت شما مقررات متفاوتی وجود دارد ، شهروندان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس ، حقوقی مشابه شهروندان چک داشته و نیازی به مجوز کار نخواهند داشت ، اما ساکنان کشور های دیگر که تحصیلات دانشگاهی را در جمهوری چک به پایان رسانده اند و مایل به اقامت برای مقاصد کاری هستند باید برای کارت کارمندی درخواست دهند.

برای درخواست کارت کارمندی باید نشان دهید که محل اقامت شما برای مدت اقامت معین تضمین شده می باشد و همچنین مدارک صلاحیتی را که به طور رسمی به زبان چک ترجمه شده به همراه قرارداد  استخدامی برای حداقل 15 ساعت در هفته ارائه دهید.

از آنجایی که اتباع خارجی با تحصیلات دانشگاهی چک دسترسی آزاد به بازار کار دارند ،می توانند پس از اتمام دوره تحصیل دکترا در چک به مدت 9 ماه در این کشور مانده و با یافتن شغل مناسب خود به کار و اقامت بعد از دکتری در چک برسند ، در واقع کارت کارمندی یک اجازه اقامت طولانی مدت برای بیش از سه ماه است که تا پایان مدت قراردادتان اعتبار خواهد داشت.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

با مشاوره رایگان کارشناسان ما در اسرع وقت به دانشجو دکترا در کشور چک تبدیل شوید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

اگر می‌خواهید خانواده‌تان در جمهوری چک به شما ملحق شوند ، می‌توانند برای ویزای طولانی ‌مدت پیوستن به خانواده و اجازه اقامت درخواست دهید ، هر یک از اعضای خانواده باید یک درخواست فردی را تکمیل کرده و آن را از طریق سفارت چک در کشور خود ارسال کنند.

اگرچه طبق شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا ، اعضای خانواده تان می توانند همزمان با شما برای ویزا و اجازه اقامت درخواست دهند ، اما معمولاً بهتر است منتظر بمانند تا مدارک سفر شما تایید شود ، توجه داشته باشید که افراد دارای این ویزا مجاز به کار و تحصیل در جمهوری چک نیستند.

مزایای اخذ مدرک دکترا از چک

بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تکمیل مدارک دکتری خود به جمهوری چک می آیند و برخی از دانشجویان دانشگاه خود را بر اساس فرصت های کوجود برای انجام تحقیقات علمی انتخاب می کنند چرا که:

• بسیاری از دانشگاه ‌های چک دارای آزمایشگاه‌ های پیشرفته بوده و از کانال ‌های ارتباطی مناسب با دانشگاه‌ه ای دیگر در کشور های مختلف در سراسر جهان برخوردار هستند.
• تحصیل به زبان چکی در این کشور رایگان است.
• امکان تحصیل به زبان انگلیسی با شهریه مقرون به صرفه وجود دارد.
• دانشجویان محصل در مقطع دکتری در چک می توانند در مشاغل مختلف در دانشگاه مشغول به کار شده و درآمد دریافت کنند.

عده ای از افراد هم هستند که یک لیسانس علوم پایه یا پیراپزشکی در ایران دارند اما هنوز نتوانسته اند از رویای پزشک شدن دست بکشند ، مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی برای این افراد هم راهکارهایی دارند که از طریق تماس با آنها از آنها آگاهی پیدا خواهند کرد و قطعا در آینده نه چندان دور به اهداف خود خواهند رسید.

سوالات پر تکرار تحصیل دکترا در چک

جهت تحصیل دکترا در چک حتما باید مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ای مرتبط ارائه دهید.

اغلب رشته های تحصیلی در دوره دکترا در دانشگاه ای چک سه تا نهایتا چهار سال تحصیلی طول می کشند.

زبان چکی را می توان اصلی ترین زبان تحصیل در این کشور دانست که البته می توان در برخی از دانشگاه ها زبان انگلیسی را نیز یافت.

هر سال تحصیلی در سسیستم دانشگاهی چک را می توان شامل دو ترم دانست.

خیر ف اعضای خانواده اجازه پیوستن به دانشجو را دارند اما نمی توانند به کار و تحصیل مشغول شوند.

در این مقاله مشاوران موسسه رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) شرایط تحصیل دکترا در چک را بیان کردند ، امیدواریم که توانسته باشی تا به اینجا شما را از اصلی ترین شرایط تحصیلی این کشور مطلع نموده باشیم ، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مرتبط با مشاورین ما در دفاتر موسسه رجبی در شیراز و تهران تماس بگیرید ، مشاورین ما به شما کمک خواهند کرد تا از تمامی جزئیات لازم جهت تحصیل در این کشور آگاه شوید ، مطالعه عنوان تحصیل در چک ما نیز می تواند بسیار راهگشای شما عزیزان باشد.

به شما توصیه می کنیم تا عناوین زیر را نیز در رابطه با تحصیل دکترا در سایر کشورهای اروپایی از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه