تحصیل رشته های مهندسی در صربستان

تحصیل رشته های مهندسی در صربستان تصمیمی است که می تواند تاثیر بسیار گسترده ای بر آینده شغلی و تحصیلی شما داشته باشد و مسیر زندگی شما را به طور کلی تغییر دهد.

امروزه صربستان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در زمینه های مهندسی است و برنامه ها و فرصت های تحصیلی مختلفی را برای کاوش در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

صربستان در زمینه مهندسی دارای سنتی طولانی است که تاریخچه آن حدودا به قرن نوزدهم و به زمان نیکولا تسلا، یکی از تأثیرگذارترین مخترعان و مهندسان تمام دوران، باز می گردد. از آن زمان تا به حال دانشگاه های معتبر موجود در این کشور برنامه های مهندسی در زمینه های عمران، برق، مکانیک، شیمی، محیط زیست، زیست پزشکی و مهندسی کامپیوتر و… را ارائه می دهند. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیلی در این کشور را از طریق تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) به دست آورید.

از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که صربستان دارای بخش مهندسی بسیار پر جنب و جوش و نوآوری است که با بسیاری از شرکت ها و موسسات تحقیقاتی همکاری دارد. از همین رو شما با تحصیل در دانشگاه های این کشور امکان بهرمندی از بورسیه های تحصیلی و فرصت های شغلی فراوان را دارید. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ورود به دانشگاه های این کشور و قوانین و الزامات تحصیلی را در مقاله جذاب و به روز تحصیل در صربستان مطالعه فرمایید.

فهرست مطالب
تحصیل رشته های مهندسی در صربستان

رشته های مهندسی در لیسانس صربستان

تحصیل رشته های مهندسی در صربستان امروزه یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند. این کشور رشته های تحصیلی مختلف مانند مهندسی مکانیزاسیون و ساختمان، مهندسی انرژی و فرآیند، مکانیک، مهندسی برق و… را در زمینه کارشناسی ارائه می دهد که هر دانشجو با توجه به علاقه و شرایط خود می تواند یک گزینه را انتخاب کند. شما می توانید در ادامه لیستی از مهم ترین رشته های مهندسی در لیسانس صربستان و شرایط ورود به این رشته ها را مشاهده فرمایید.

  • مهندسی عمران: این گرایش بر طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان ها، پل ها، جاده ها و سایر پروژه های زیربنایی تمرکز داشته و متقاضیان برای ورود به آن باید دیپلم دبیرستان با ریاضیات، فیزیک و شیمی را با نمرات خوب اخذ کنند.
  • مهندسی برق: این گرایش انواع دروس مخابرات، سیستم های قدرت، سیستم های کنترل و مهندسی کامپیوتر را پوشش داده و دانشجویان برای قبولی در آن باید دیپلم دبیرستان با نمرات خوب در دروس ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتر را به دست آورند و در آزمون ورودی قبول شوند.
  • مهندسی مکانیک: دانشجویان در این رشته به طراحی، تجزیه و تحلیل، ساخت و نگهداری وسایل نقلیه، موتورها، ماشین آلات و سایر سیستم های مکانیکی می پردازد. برای قبول در این رشته نیز دانشجویان باید دیپلم دبیرستان خود را با نمرات بالا در ریاضیات، فیزیک به دست آورده، در آزمون ورودی قبول شوند و در زمینه طراحی فنی مهارت داشته باشند.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل رشته های مهندسی در برترین دانشگاه های خارج از کشور فارغ از نوع دیپلم شما ! مشاوره بگیرید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط مهندسی در مقطع ارشد صربستان

دوره کارشناسی ارشد مهندسی در صربستان یکی از محبوب ترین دوره های موجود در این کشور می باشد. امروزه این دوره حدودا دو سال به طول انجامیده و شامل دوره های پیشرفته، سمینارها، پروژه ها و پایان نامه در زمینه خاصی از مهندسی مانند مهندسی عمران، برق، کامپیوتر، محیط زیست و یا مکانیک می شود.

برنامه های درسی تحصیل رشته های مهندسی در صربستان در مقطع ارشد دانش نظری و عملی را به دانشجویان ارائه داده و همچنین دانشجویان می توانند حین تحصیل این مقطع به آزمایشگاه ها، تجهیزات و نرم افزارهای مدرن دسترسی داشته باشند. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که مدارک تحصیلی ارائه شده توسط این دانشگاه ها در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده و فرصت های توسعه شغلی و تحصیلی و همچنین فرصت های همکاری بین المللی را برای دانشجویان به همراه دارد.

یکی از مهم ترین شرایط مهندسی در مقطع ارشد صربستان گذراندن یک برنامه تحصیلی کارشناسی در همان رشته یا رشته مرتبط با معدل حداقل 8.0 می باشد. علاقمندان همچنین باید در آزمون ورودی که شامل یک قسمت کتبی و شفاهی است، شرکت کنند. بخش کتبی این آزمون شامل سوالاتی از دروس ریاضی، فیزیک و مهندسی پایه و بخش شفاهی مربوط به انگیزه، علایق و برنامه های شما برای آینده می باشد. دیگر الزامات موجود برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور ممکن است با توجه به دانشگاه تغییر کند. 

شرایط مهندسی در مقطع ارشد صربستان

دکترا رشته های مهندسی در صربستان

تحصیل دکترا رشته های مهندسی در صربستان تجربه ای چالش برانگیز است که نیاز به فداکاری، خلاقیت و اشتیاق فراوان دارد. دوره دکترا در این شور حدودا چهار سال به طول انجامیده و شامل یادگیری، تحقیق، انتشار مقالات و دفاع از پایان نامه می شود.

دانشجویان در این دوره موضوعات پیشرفته مهندسی، ریاضیات، فیزیک و رشته های مرتبط و همچنین دروس انتخابی را به خوبی فرا گرفته و در زمینه های مورد علاقه خود به تحقیق و پژوهش می پردازند. این پژوهش ها زیر نظر یک راهنما و مشاوره دانشکده انجام شده و به صورت همکاری با سایر محققان، موسسات و شرکای صنعتی، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی می باشد.

دانشجویان می توانند در این دوره مقالات علمی مختلفی را نشر دهند که این موضوع می تواند بر پیشرفت و نوآوری مهندسی و همچنین غنی سازی رزومه شغلی و تحصیلی دانشجویان حائز اهمیت باشد. در نهایت دانشجویان می توانند با تحصیل PhD مهندسی در سمینارها، کارگاه ها و کلاس های درسی شرکت کنند و دروس را بر اساس آخرین متد روز جهان فرا بگیرند. امروزه شما برای تحصیل رشته های مهندسی در صربستان در مقطع دکتری باید برخی شرایط و الزامات را داشته باشید که از مهم ترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گذراندن دوره کارشناسی ارشد و کسب حداقل 300 ECTS در طول تحصیلات قبلی
  • انجام تحقیقات علمی گسترده و چاپ مقالات در مجلات علمی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه و مصاحبه (با توجه به الزامات پذیرش دانشگاه)
زبان تحصیل رشته های مهندسی صربستان

زبان تحصیل رشته های مهندسی صربستان

زبان تحصیل رشته های مهندسی صربستان معمولا صربی زبان رسمی این کشور می باشد. از طرفی برخی از دوره های موجود نیز به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند و دانشجویان بین المللی یا دانشجویی که با دانشگاه ها یا موسسات خارجی همکاری می کنند، می توانند از این دوره ها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که زبان تحصیل رشته های مهندسی در صربستان ممکن است که به رشته های مهندسی خاص بستگی داشته باشد زیرا برخی از این رشته ها ممکن است که از اصطلاحات فنی یا اصطلاحات تخصصی بیشتری از زبان های دیگر مانند آلمانی، فرانسوی، روسی یا چینی استفاده کنند و دانشجویان برای تحصیل، به دانش این زبان ها نیز نیاز دارند. با این حال دو زبان اصلی تحصیل در این کشور شامل زبان های صربی و انگلیسی می شود.

بیشتر رشته های ارائه شده مهندسی در صربستان به زبان صربی ارائه شده و دانشجویان برای تحصیل رشته های مهندسی در صربستان به این زبان، طبق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها باید حداقل سطح B2 زبان صربی را به دست آورند.

دانشجویانی که قصد تحصیل رشته مهندسی به زبان انگلیسی را دارند باید با ادبیات و اصطلاحات حرفه ای این رشته آشنا شده و حداقل تا سطح B1 به این زبان مسلط باشند. همچنین برخی از دانشگاه ها به ارائه مدارک زبان معتبر مانند تافل یا آیلتس نیاز دارند. چنانچه دانش کافی به زبان صربی یا انگلیسی ندارید، می توانید در دوره های زبان در دانشگاه یا موسسات زبان این کشور شرکت کنید.

با برخی از برترین کشورها برای تصیل رشته های مهندسی آشنا شوید.

بهترین دانشگاه های مهندسی صربستان

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیار از متقاضیان را به خود مشغول کند این است که بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته های مهندسی در صربستان چه نام دارد و کدام دانشگاه این کشور برای رشته های مهندسی بهتر می باشند. در پاسخ به این سوال در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های مهندسی صربستان را جمع آوری کردیم، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

  • دانشگاه بلگراد: رتبه 421 در جهان برای مهندسی، با تعداد زیادی از 75047 دانشجو و طیف گسترده ای از زیر شاخه های مهندسی
  • دانشگاه نووی ساد: رتبه 855 در جهان برای مهندسی، با نرخ پذیرش 80٪ و ثبت نام 50750 دانشجو
  • دانشگاه نیس: رتبه 1265 در جهان برای مهندسی، با تمرکز بر مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و عمران
  • دانشگاه کراگویواچ: رتبه 1713 در جهان برای مهندسی، با نرخ پذیرش 76٪ و ثبت نام 20000 دانشجو، تمرکز بر مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست و…
  • دانشگاه پرشتینا: دارای رتبه 2836 در جهان را در رشته مهندسی، بیش از 38974 دانشجو و تمرکز بر رشته های مهندسی معماری، مهندسی شیمی، مهندسی هسته ای و مهندسی برق و…
  • دانشگاه سینگیدونوم: رتبه 4240 در جهان برای مهندسی، دارای نرخ پذیرش 94٪ و تمرکز بر شبکه های کامپیوتری، اتوماسیون و مهندسی کنترل و…
  • دانشگاه دولتی نووی پازار: رتبه 4959 در جهان برای مهندسی، با نرخ پذیرش 83% و تمرکز بر رشته های در بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی
  • دانشگاه بین المللی نووی پازار: رتبه 6298 در جهان برای مهندسی، با نرخ پذیرش 80٪ و دارای بیش 6000 دانشجو

تحصیل مهندسی در دانشگاه بلگراد صربستان

تحصیل مهندسی در دانشگاه بلگراد صربستان تجربه ای بسیار ارزشمند است که می تواند به اخذ مدارک تحصیلی بسیار معتبر منجر شود. دانشگاه بلگراد در واقع بهترین، بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه موجود در این کشور است که دارای سابقه ای طولانی در زمینه نوآوری می باشد.

امروزه این دانشگاه انواع رشته های مهندسی مانند عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر، شیمی و مهندسی محیط زیست را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد و بدین ترتیب دانشجویان می توانند از بین گزینه های تحصیلی مختلف مورد مد نظر خود را انتخاب کنند.

برنامه های درسی تحصیل رشته های مهندسی در صربستان ارائه شده در این دانشگاه بر اساس آخرین اطلاعات و استانداردهای روز دنیا طراحی شده است و مهارت های نظری و عملی دانشجویان را تقویت کرده و بدین ترتیب آن ها را برای ورود به حرفه مهندسی آماده می کند. شما با تحصیل در این دانشگاه به امکانات و تجهیزات پیشرفته مانند آزمایشگاه ها، کارگاه ها، کتابخانه ها و مراکز کامپیوتری بسیار پیشرفته دسترسی داشته باشید.

نام دانشگاه رتبه در اروپا رتبه در جهان
دانشگاه بلگراد 154 421
دانشگاه نووی ساد 306 855
دانشگاه نیس 437 1265
دانشگاه کراگویواچ 546 1713
دانشگاه پریشتینا 775 2836
دانشگاه سینگیدونوم 1055 4240
دانشگاه دولتی نووی پازار 1189 4959
دانشگاه بین المللی نووی پازار 1408 6298

تحصیل مهندسی در دانشگاه نووی ساد صربستان

تحصیل مهندسی در دانشگاه نووی ساد صربستان در واقع تحصیل در یکی از پیشرو ترین موسسات آموزشی موجود در این کشور می باشد. امروزه دانشگاه نووی ساد طیف گسترده از رشته های مربوط به مهندسی مانند مهندسی برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر، شیمی و محیط زیست را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد و دانشجویان برای تحصیل رشته های مهندسی در صربستان در این دانشگاه گزینه های انتخابی متنوعی برای انتخاب رشته تحصیلی دارند.

دانشکده علوم فنی دانشگاه نووی ساد بزرگ ترین دانشکده این دانشگاه است و امکانات بسیار زیادی مانند آزمایشگاه ها و تجهیزات مدرن جهت تدریس و تحقیق را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. همچنین این دانشکده با بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی همکاری کرده و فرصت های کارآموزی، پروژه ها و بورسیه را برای دانشجویان فراهم می کند.

هزینه تحصیل مهندسی در صربستان

به صورت کلی هزینه تحصیل مهندسی در صربستان به عوامل و فاکتورهای مختلفی مانند نوع برنامه، مدت زمان، محل دانشگاه و…. بستگی دارد. با این حال طبق اطلاعات به دست آمده از وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان امروزه شهریه تحصیل در رشته های مهندسی این کشور از 600 تا 2000 یورو در سال برای دانشجویان داخلی و از 1000 تا 5000 یورو در سال برای دانشجویان بین المللی متغیر است. شما می توانید اطلاعات بیشتر را با توجه به مقطع تحصیلی، در جدول زیر مشاهده فرمایید.

نوع برنامه شهریه (در سال) هزینه زندگی (ماهانه) کل هزینه (در سال)
لیسانس 600 - 2000 یورو 300 - 500 یورو 4200 - 8000 یورو
ارشد 1000 - 3000 یورو 300 - 500 یورو 4600 - 9000 یورو
دکترا 1500 - 5000 یورو 300 - 500 یورو 5100 - 11000 یورو

از طرفی هزینه های زندگی این کشور نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر شهریه تحصیل رشته های مهندسی در صربستان می باشد. امروزه هزینه های زندگی برای دانشجویان تا حد زیادی به شهر محل زندگی دانشجویان بستگی دارد. هزینه های زندگی در بلگراد گران ترین گزینه در بین شهرهای موجود در این کشور است که هزینه های زندگی در آن برای دانشجویان 500 یورو در ماه می باشد. پس از بلگراد شهرهای دیگر مانند نووی ساد، نیس و کراگویواچ هزینه های زندگی کمتری دارند که از 300 تا 400 یورو در ماه متغیر هستند.

مزایای تحصیل رشته مهندسی در صربستان

مزایای تحصیل رشته مهندسی در صربستان

تحصیل رشته های مهندسی در صربستان می تواند مزایای بسیار زیادی را برای دانشجویان به همراه داشته باشد. به طور کل دانشجویان رشته های مهندسی در صربستان می توانند از مزایای مانند هزینه های زندگی پایین، کیفیت زندگی بالا، جامعه ای دوستانه و مهمان نواز برخوردار شده و با تحصیل در این کشور تجربه ای ارزشمند به دست آورند.

یکی دیگر از مزایای تحصیل رشته مهندسی در صربستان امکان اخذ مدارک بسیار معتبر می باشد. امروزه کشور صربستان عضو منطقه آموزش عالی اروپا و فرآیند بولونیا است و بدین جهت مدارک مهندسی ارائه شده از این کشور در سراسر اروپا به رسمیت شناخته شده و با سایر کشورهای اروپایی سازگار است.

از طرفی رشته های مهندسی در کشور صربستان یک حرفه بسیار محترم و پردرآمد است که فرصت های شغلی بسیار زیادی را برای پیشرفت در اختیار دانشجویان قرار می دهد. بدین جهت دانشجویان فارغ التحصیلان از دانشگاه های این کشور می توانند از فرصت های شغلی بسیار زیادی بهرمند شوند. چنانچه قصد اشتغال پس از تحصیل در این کشور را دارید، توصیه می کنیم برای آشنایی با شرایط و قوانین اشتغال، مطالعه مقاله جذاب کار  در صربستان را از دست ندهید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که کشور صربستان کشوری از نظر فرهنگی متنوع است و دارای تاریخ، میراث و زیبایی طبیعی غنی می باشد. از همین رو دانشجویان می توانند با تحصیل در این کشور تجربه غنی و ارزشمند به دست آورند و با فرهنگ و زبان جدید آشنا شوند.

در ویدئوی ارائه شده در این بخش می توانید پذیرش کشورهای مختلف را ببینید که برای مراجعین ما در مدت زمان کوتاهی اخذ شده است.

شما هم می توانید با اعتماد به مشاوران و کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی قدم در راه مهاجرت تحصیلی بگذارید ما به شما برترین کشورها و رشته ها را مطابق با خواست و اهداف تان و البته در نظر گرفتن تمام محدودیت ها و قوانین  پیشنهاد می دهیم.

نمایش ویدیو درباره پذیرش کشورهای مختلف
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

در موسسه رجبی می توانید شرایط اولیه خودتان برای مهاجرت را رایگان ارزیابی کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

فرصت های شغلی فارغ التحصیلان مهندسی از صربستان

امروزه مهندسانی که از دانشگاه های صربستان فارغ التحصیل شده اند فرصت های زیادی برای اشتغال در بخش ها و صنایع این کشور و دیگر کشورهای جهان دارند. برخی از مهم ترین فرصت های شغلی فارغ التحصیلان مهندسی از صربستان شامل مشاغل برنامه نویس، تحلیلگر سیستم، مهندس برق، مهندس مکانیک، مهندس عمران، مهندس زیست پزشکی و مهندس شیمی، مهندس خدمات میدانی، مهندس پروژه، مهندس هوافضا، مهندس خودرو و… اشاره کرد.

دانشجویان پس از تحصیل رشته های مهندسی در صربستان می توانند در شرکت های داخلی و خارجی، مؤسسات علمی و آموزشی، مؤسسات دولتی، مؤسسات غیردولتی و یا به عنوان کار آفرین مستقل مشغول به کار شوند و از این طریق درآمدهای بسیار خوبی به دست آورند.

با برخی از رشته های مهندسی مطرح در جهان از طریق مطالعه مقالات زیر آشنا شوید.

سوالات پر تکرار تحصیل رشته های مهندسی در صربستان

امروزه این کشور رشته های تحصیلی مختلف مانند مهندسی مکانیزاسیون و ساختمان، مهندسی انرژی و فرآیند، مکانیک، مهندسی برق و… را در زمینه کارشناسی ارائه می دهد که هر دانشجو با توجه به علاقه و شرایط خود می تواند یک گزینه را انتخاب کند.

صربستان دارای بخش مهندسی بسیار پر جنب و جوش و نوآوری است که با بسیاری از شرکت ها و موسسات تحقیقاتی همکاری دارد. از همین رو شما با تحصیل در دانشگاه های این کشور امکان بهرمندی از بورسیه های تحصیلی و فرصت های شغلی فراوان را دارید.

از مهم ترین شرایط ورود به این مقطع گذراندن یک برنامه تحصیلی کارشناسی در همان رشته یا رشته مرتبط با معدل حداقل 8.0 می باشد. علاقمندان همچنین باید در آزمون ورودی که شامل یک قسمت کتبی و شفاهی است، شرکت کنند. بخش کتبی این آزمون شامل سوالاتی از دروس ریاضی، فیزیک و مهندسی پایه و بخش شفاهی مربوط به انگیزه، علایق و برنامه های شما برای آینده می باشد. دیگر الزامات موجود برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور ممکن است با توجه به دانشگاه تغییر کند. 

امروزه دو زبان اصلی تحصیل در این کشور شامل زبان های صربی و انگلیسی می شود.

از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته های مهندسی در صربستان می توان به دانشگاه های بلگراد، دانشگاه نووی ساد، دانشگاه نیس، دانشگاه کراگویواچ و… اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم که تا حد امکان شما را با ابعاد مختلف تحصیل رشته های مهندسی در صربستان آشنا کنیم، چنانچه هر گونه سوالی در مورد شرایط تحصیلی در این کشور و همچنین روش های قانونی مهاجرت به این کشور دارید، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. در این راه مطالعه مقاله به روز مهاجرت به صربستان که توسط بهترین مشاورین همین مجموعه تدوین شده می تواند گامی کوچک جهت آشنایی با روش های مهاجرتی قانونی به این کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه