تحصیل در یونان

تحصیل در یونان می تواند پنجره ای باشد برای رسیدن به اهدافی بزرگ در قاره اروپا که می تواند در این کشور و یا حتی در دیگر کشورهای این قاره برای شما دست یافتنی باشد.

یونان مقر چندین دانشگاه بزرگ و مطرح جهان است که رشته های مختلفی را به دانشجویان جهان ارائه می نماید، رشته هایی قبیل پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، حقوق و بسیاری دیگر از رشته های پر طرفدار.

سیستم آموزشی کشور یونان پیرو معاهده بولونیا بوده که یعنی به طور کامل از استاندارهای آموزشی روز دنیا پیروی کرده و قوانین و اصول آموزشی با کیفیت و معتبری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. علاوه بر این تحصیل در یونان مزایا و ویژگی های بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که این می تواند تحصیل را برای آنان راحت و و بسیار دلچسب نمایند.

ضمن این که باید بدانید که برخی از دانشگاه های این کشور نیز مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت کشورمان می باشد که معدل سازی مدرک اخذ شده از این مراکز را در ایران کاملا مقدور ساخته و افراد به راحتی می توانند وارد بازار کار و کسب درآمد در کشورمان شوند.

در ادامه این مقاله تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) شما عزیزان را با شرایط و قوانین تحصیل در یونان آشنا خواهند ساخت. ضمن اینکه حتما مقاله مهاجرت به یونان را نیز در سایت ما مطالعه نموده و از مدارک و شرایط مهاجرت به این کشور به طور کامل مطلع شوید.

فهرست مطالب
تحصیل در یونان

نظام آموزشی کشور یونان

نظام آموزشی کشور یونان به طور کلی 3 مقطع را در بر می گیرد که شامل دوره ابتدایی، دوره متوسطه و دوره آموزش عالی می شود و دانشجویان و دانش آموزان می توانند در مراکز دولتی و خصوصی به تحصیل در مقاطع مختلف مشغول شوند. دوره ابتدایی از 6 سالگی تا 12 سالگی را در بر گرفته و دوره متوسطه پس از آن و به مدت 3 سال می باشد.

با ورود به دانشگاه های این کشور دانشجویان می توانند دوره های کارشناسی 4 ساله، کارشناسی ارشد 2 ساله و دوره دکترا 3 تا 6 ساله را به ترتیب پشت سر بگذارند و مدارک معتبری را نیز دریافت کنند. توجه داشته باشید که پذیرش در هر مقطع مدرک معتبر مقطع پیشین را طلب می کند.

علاوه بر این تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز در دانشگاه های یونان امکان پذیر بوده که هرکدام به ترتیب نیازمند 6 و 5 سال زمان برای تحصیل می باشند. ضمن اینکه باید دقت کنید متقاضیان خارجی نظیر دانشجویان ایرانی جهت تحصیل در یونان باید پیش از ورود به دانشگاه یک دوره پیش دانشگاهی 1 ساله را بگذرانند که مدرک دیپلمشان را معادل سازی نموده و برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها و تحصیل در آن ها آمادگی لازم را به دست آورند.

دقت داشته باشید که اکثر دانشگاه های یونان برای پذیرش در رشته های مختلف آزمون ورودی برگزار کرده و افراد منتخب قادر به ورود و تحصیل در رشته های مختلف خواهند شد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در کشورهای مقرون به صرفه اروپایی ، سریعتر ، ساده تر و همچنان معتبر! مشاوره بگیرید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سطح زبان تحصیل در یونان

بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل در یونان با این سوال مواجه هستند که سطح زبان تحصیل در یونان چه میزان می باشد؟! قطعا مطلع هستید که زبان رسمی و عامه مردم زبان یونانی می باشد و این زبان را باید زبان اول در این کشور دانست که تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدا تا انتها به آن تدریس می شوند.

اما خوشبختانه امکان تحصیل به سایر زبان ها نیز برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم آمده است. دانش آموزان خارجی که تسلط لازم به زبان یونانی را ندارند، می توانند در مدارس بین المللی دو زبانه در این کشور به تحصیل مشغول شوند که علاوه بر زبان یونانی به زبان انگلیسی و یا سایر زبان های مادری آنان دروس را در تمامی مقاطع تدریس می کنند.

تحصیل در چنین مدارسی دانش آموزان را از تسلط زبانی لازم برای تحصیل در دانشگاه نیز برخوردار می سازد و آنان در ادامه تحصیلا آموزش عالی خود دیگر با مشکل زبانی مواجه نخواهند بود. اما تحصیل در دانشگاه های این کشور دانشجویان خارجی را ملزم به ارائه مدرک زبانی معتبری می سازد که اثبات کند شما از تسلط زبانی لازم برای تحصیل در دانشگاه برخوردار هستید. دانشجویان می توانند به زبان های یونانی یا انگلیسی به تحصیل در یونان مشغول شوند، که شرایط آن در مقاطع مختلف و رشته های گوناگون متفاوت است و باید حتما از دانشگاه انتخابی تان شرایط آن را به طور کامل استعلام نمایید.

سطح زبان تحصیل در یونان

تحصیل به زبان انگلیسی در یونان

تحصیل در یونان به زبان های انگلیسی و یونانی امکان پذیر می باشد که معمولا در دانشگاه های خصوصی گزینه های انگلیسی زبان بیش از دانشگاه های دولتی ارائه می شود. تحصیل به زبان انگلیسی در یونان یکی از ویژگی های بسیار بزرگ و مورد علاقه اکثر دانشجویان خارجی است.

نکته مهمی که در این جا وجود دارد این که در دوره کارشناسی اکثر رشته ها به زبان یونانی و یا یونانی-انگلیسی ارائه می شود. اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی گزینه های انگلیسی بسیار بیش تر وجود خواهند داشت، به خصوص دوره دکترا که داشتن تسلط به زبان انگلیسی بسیار مورد نیاز می باشد و دوره ها در اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

مقطع تحصیلی مدرک زبان
کارشناسی آیلتس 6 مدرک زبان یونانی B1
کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 مدرک زبان یونانی B2
دکترا آیلتس 7 مدرک زبان یونانی C1

باید توجه کنید که شما در صورت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور نیز باید تا حد مناسبی به زبان یونانی مسلط شوید، چون برای زندگی و ارتباط با مردم نیازمند دانستن زبان یونانی دارید. به همین خاطر برخی از دانشگاه ها پیش از شروع تحصیل یک دوره کوتاه زبان یونانی را نیز برای دانشجویان خارجی برگزار می نمایند.

ضمنا حتما مدارک را از دانشگاه مدنظرتان استعلام نمایید، چون ممکن است دانشگاه ها با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. در ادامه مدارکی که در اکثر دانشگاه ها از دانشجویان درخواست می شود را مشاهده خواهید کرد:

شرط معدل برای دانشگاه های یونان

همانطور که اشاره کردیم برای پذیرش و تحصیل در یونان باید در آزمون ورودی رشته و دانشگاه انتخابی خود موفق به اخذ نمره موردنیاز شده و بتوانید رقبای دیگر را پشت سر بگذارید. اما علاوه بر این داشتن برخی شرایط دیگر نظیر معدل آخرین مدرک تحصیلی نیز در پذیرش متقاضیان بسیار اهمیت دارد.

شرط معدل برای دانشگاه های یونان به طورکلی در سیستم آموزشی این کشور در نظر گرفته نشده است و دانشگاه های آن نیز معمولا حداقل معدلی را به عنوان شرط پذیرش اعلام نکرده اند. اما معدل آخرین مدرک تحصیلی قطعا در پذیرش افراد تاثیر بسیاری خواهد داشت و در شرایط رقابتی و یکسان بین افراد می تواند نقشی تعیین کننده داشته باشد.

حال هرچه معدل شما بالاتر باشد، بهتر است. به طور معمول پیشنهاد می شود که برای پذیرش در مقطع لیسانس حداقل معدل دیپلم متقاضی کمتر از 12 نباشد. همچنین برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالای 14 و مقطع دکترا معدل بالای 15 توصیه می شود. اما این میزان معدل به معنای مناسب و کافی نمی باشد، بلکه حداقل معدل توصیه شده است.

قطعا برخی از رشته های تحصیلی نظیر رشته های پزشکی و یا رشته های پر متقاضی نظیر حقوق و اقتصاد نیاز به ارائه معدل دیپلم بالایی دارند، شاید در برخی از دانشگاه های برتر نیاز به داشتن معدل بالای 18 داشته باشید. به همین خاطر حتما در رابطه با شرط معدل برای دانشگاه های یونان در مراکز مختلف با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی مشورت نمایید.

شرایط تحصیل رایگان کشور یونان

شرایط تحصیل رایگان کشور یونان

بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال این موضوع هستند که آیا شرایط تحصیل رایگان کشور یونان برای دانشجویان خارجی امکان پذیر می باشد یا خیر؟! در رابطه با تحصیل در یونان باید بدانید که تحصیل در مدارس این کشور در مقاطع ابتدایی و متوسطه به طور کامل رایگان است و حتی هزینه ای بابت کتاب نیز از دانش آموزان اخذ نمی شود.

اما تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی نیازمند پرداخت شهریه می باشد که باتوجه به شرایط و امکانات هر مرکز متفاوت می باشد. در رابطه با تحصیل در دانشگاه های این کشور نیز باید بدانید که دانشجویان خارجی باید شهریه تحصیلی خود را پرداخت کنند چه در دانشگاه های دولتی و چه در دانشگاه های خصوصی این کشور.

اما بازهم می توان به تحصیل رایگان در یونان دست پیدا کرد، آن هم در صورتی که بتوانید بورسیه ای از دانشگاه ها یا موسسات مربوطه در این کشور به دست آورید که هر نوع بورسیه نیازمند شرایط خاص خود بوده و به طور کل نیز باید بدانید که اخذ بورسیه از دانشگاه های یونان نیازمند داشتن رزومه و شرایطی بسیار قوی و ممتاز می باشد. البته بورسیه مربوطه باید به نوعی باشد که تمامی شهریه دانشگاهی شما را پوشش دهد یا حتی علاوه بر آن هزینه های اقامتی شما را نیز تقبل نماید، در این صورت شما به تحصیل رایگان در دانشگاه های یونان دست پیدا خواهید کرد.

هزینه های تحصیل و شهریه در یونان

اگر بخواهیم در رابطه با هزینه های تحصیل و شهریه در یونان صحبت کنیم، باید بگوییم که این کشور می تواند یکی از مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین مقاصد تحصیلی در اروپا و حتی در جهان شناخته شود. باید بگوییم که کیفیت و اعتبار آموزش و مدرکی که از دانشگاه های این کشور دریافت می کنید کاملا ارزش پرداخت شهریه های آن را در این کشور دارا می باشد.

به طورکلی به مانند دیگر کشورهای جهان تحصیل در یونان در دانشگاه های دولتی و خصوصی امکان پذیر بوده و شهریه در دانشگاه های خصوصی گران تر از دانشگاه های دولتی می باشد. همچنین شهریه تحصیل به زبان یونانی بسیار ارزان تر تحصیل به زبان انگلیسی اخذ می شود.

حتما از دانشگاه انتخابی خود شرایط و هزینه های مربوط به رشته تحصیلی انتخابی تان را استعلام کنید، چون شهریه دانشگاه ها بایکدیگر متفاوت هستند. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور سالانه شهریه ای تا حداکثر سقف 5 هزار یورو از دانشجویان دریافت می شود.

با این که شهریه دانشگاه های خصوصی یونان می تواند باتوجه به رشته و مقطع تحصیل سالانه از 5 هزار تا 25 هزار یورو متغیر باشد، که کاملا مشخص است دانشگاه های دولتی این کشور بسیار مقرون به صرفه تر خواهند بود. همچنین در برخی از دانشگاه های دولتی نیز شهریه های بسیار ارزانی حتی کمتر از هزار یورو از دانشجویان دریافت می شود، که البته پذیرش در این مراکز بسیار رقابتی می باشد.

با مطالعه مقالات زیر و مشورت با کارشناسان رجبی می توانید مقصد مهاجرت تحصیلی خود را تعیین کنید.

موسسات اعزام دانشجو به یونان

موسسات اعزام دانشجو به یونان سال های بسیاری است که در حال فعالیت در کشورمان بوده و برخی از آن ها بدون داشتن مجوز و یا با باطل شدن مجوز هنوز در حال فعالیت می باشند که غیر قانونی و اعتماد به آن ها بسیار خطرناک است. باید بدانید که این موسسات اعزام دانشجو باید حتما از وزارت علوم کشور دارای تاییدیه و مجوز رسمی باشند.

موسسات اعزام دانشجو به یونان معمولا متقبل می شوند که در قبال دریافت وجهی به عنوان دستمزد در یکی از دانشگاه های این کشور برای دانشجویان پذیرش به دست آورند؛ اما معمولا به دلیل نداشتن تخصص کافی و روادید ضعیف تلاش کرده تا رزومه متقاضی را در ذهن وی بسیار ضعیف نشان داده تا نظر او را برای اخذ پذیرش و ثبت نام در یک دانشگاه بسیار ضعیف و بی کیفیت که با آن در ارتباط هستند به دست آورند.

یعنی در این جا به جای یک مشاوره قوی به متقاضی و تلاش برای ثبت نام وی در معتبرترین دانشگاه ممکن، او را به سمت یک مرکز که به هر دانشجویی در قبال اخذ شهریه پذیرش می دهد؛ سوق می دهند. به همین خاطر طی سال های گذشته مجوز بسیاری از این موسسات باطل شده و از فعالیت آن ها جلوگیری به عمل آمده است. پس باید پیش از هر اقدامی در جهت تحصیل در یونان از موسسه مد نظر خود مطمئن شوید و حتما سوابق و کارنامه آن را مورد بررسی قرار دهید.

موسسات اعزام دانشجو به یونان

نکاتی مهم در انتخاب موسسه اعزام دانشجو

در این قسمت به نکاتی مهم در انتخاب موسسه اعزام دانشجو اشاره می کنیم:

  • تمامی موسسات اعزام دانشجو به یونان موظف هستند شرح کامل خدماتی که به متقاضیان ارائه می دهند را در قراردادی حقوقی که مبلغ کامل هزینه هایی که دریافت خواهند کرد؛ نیز در آن درج شده باشد، تنظیم کنند و به دانشجویان ارائه کنند.
  • توجه کنید که موسسات اعزام دانشجو، تنها مجاز به پذیرش دانشجو و اعزام مخاطبان به کشورهایی هستند که مجوز اعزام برای آن ها صادر شده است. مثلا موسسه ای که مجاز به اعزام دانشجو به ایتالیا و آلمان می باشد، نمی تواند دانشجو به یونان و فرانسه اعزام کند. که این تخلف بسیار دیده می شود.
  • نرخ تعرفه و مشاوره ای که موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور از مخاطبان دریافت می کنند، طبق جداول و دستو رالعملی هست که وزارت علوم تعیین می کند. این تعرفه مشخص هست و می توان از وزارت علوم استعلام کرد.
  • موسسات اعزام دانشجو به یونان باید در قرارداد متعهد شوند که در صورت عدم موفقیت در انجام پذیرش و یا دستیابی به نتیجه ایده آل مبلغ دریافت شده را به متقاضی بازگردانند یا با توجه به خدماتی که داده اند مقداری از وجه را دریافت و مابقی را به دانشجو بازگردانند.
پخش ویدیو

همیشه سعی کرده ایم بهترین گزینه را با شرایط افراد به آن ها پیشنهاد دهیم،  تیم مشاوره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی با در اختیار داشتن علم ، تجربه و تمام مجوز های لازم پرونده مهاجرتی شما را با موفقیت به نتیجه مطلوب می رسانند.

پس ابتدا درباره ما تحقیق کنید و سپس با اعتماد کامل قدم در این مسیر بگذارید.

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان که در آن می توانید با کمک کارشناس مهاجرتی ما شرایط اولیه خود برای مهاجرت را بسنجید از خدمات شرکت رجبی به شماست! کافیست فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس باشید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شنیده های خود درباره مهاجرت را کنار بگذارید و با دریافت مشاوره به روزه اقدامات صحیح انجام دهید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

گرفتن اقامت پس از تحصیل در یونان

یکی از دغدغه های اصلی علاقمندان به تحصیل در یونان، درباره اقامت پس از پایان تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی شان می باشد. باید بگوییم که خوشبختانه امکان گرفتن اقامت پس از تحصیل در یونان برای دانشجویان خارجی کاملا امکان پذیر می باشد، اما نه به صورت مستقیم.

دانشجویان پس از اتمام تحصیل در یونان و دریافت مدرک حداکثر 6 ماه اجازه اقامت مازاد در این کشور را داشته تا به جستجوی شغل مناسب باشد و اگر در این مدت موفق به استخدام نشوند باید این کشور را ترک نمایند. اما اگر شغل مناسبی یافته و استخدام شوند، ویزای تحصیلی آنان به ویزای کار تغییر داده شده و می توانند در یونان ساکن شوند.

در صورتی که پس از دریافت ویزای کار بتوانند به مدت 5 سال در این کشور ساکن بوده و کار کنند و مالیات خود را کامل بپردازند، قادر به دریافت اقامت دائم یونان خواهند بود. پس از آن نیز پس از مدت زمان معلوم و شرایطی لازم می توانند برای تابعیت و دریافت پاسپورت این کشور نیز اقدام نمایند.

سوالات پر تکرار تحصیل در یونان

بله، هموطنانمان به راحتی و بدون هیچگونه محدودیتی می توانند جهت تحصیل در یونان و اخذ مدرک از دانشگاه های این کشور اقدام کنند.

بله، چنانچه پس از پایان تحصیلاتتان در این کشور بتوانید در شغلی استخدام شوید و 5 سال در یونان زندگی کرده و مالیات خود را بپردازید، مجز به دریافت اقامت دائم می شوید.

خیر، تحصیل در یونان در تمامی مقاطع دانشگاهی با شهریه همراه می باشد، اما تحت شرایطی می توان به تحصیل رایگان در این کشور نیز رسید، که در مقاله شرح دادیم.

 تحصیل در یونان در تمامی مقاطع دانشگاهی به زبان های یونانی و انگلیسی امکان پذیر می باشد.

 خیر، تحصیل در یونان یکی از گزینه های مقرون به صرفه و ارزان در اروپا شناخته می شود.

در این مطلب تلاش نمودیم شرایط تحصیل در یونان شرح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیش تر در اینباره یا هر مطلب مهاجرتی می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید. همچنین توصیه می کنیم عنوان تحصیل در خارج از کشور را نیز بخوانید تا با گزینه های معتبر و محبوب مهاجرت تحصیلی آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه