خوابگاه های دانشجویی در روسیه

خوابگاه های دانشجویی در روسیه برای دانشجویان بین المللی که به صورت تمام وقت در یکی از دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل هستند، در دسترس می باشد. با توجه به اینکه انتخاب محل اقامت برای دانشجویان بین المللی حائز اهمیت است، در این مقاله به صورت تخصصی به اقامتگاه های دانشجویی موجود در روسیه می پردازیم.

خوابگاه های دانشجویی روسیه با توجه به نوع دانشگاه و همچنین شهری که برای تحصیل انتخاب می کنید، دارای هزینه ها و همچنین امکانات متفاوتی می باشند. این خوابگاه ها معمولا نزدیک دانشگاه یا در محوطه دانشگاه واقع شده اند و بدین ترتیب دانشجویان برای شرکت در کلاس های درس با هیچ مشکلی رو به رو نخواهند شد. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد شرایط خوابگاه ها در روسیه را از طریق تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) به دست آورید.

به طور کل خوابگاه های دانشجویی در روسیه هزینه های بسیار پایینی داشته و امکانات بسیار خوبی را به دانشجویان ارائه می دهند. با این حال در مواردی که یک دانشگاه خوابگاه ارائه ندهد، دانشجویان باید از دیگر گزینه های اقامتی موجود در این کشور استفاده کنند. چنانچه قصد دارید در یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های موجود در روسیه تحصیلات خود را انجام دهید و از این طریق مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورید، برای آشنایی با شرایط، الزامات و مدارک لازم مطالعه مقاله تحصیل در روسیه را از دست ندهید.

فهرست مطالب
خوابگاه های دانشجویی در روسیه

انواع اقامتگاه و خوابگاه های دانشجویی در روسیه

آشنایی با انواع اقامتگاه و خوابگاه های دانشجویی در روسیه به شما کمک می کند که دیدی گسترده تر از اقامتگاه های دانشجویی در این کشور داشته باشید. امروزه انواع مختلفی از گزینه های اقامت دانشجویی در این کشور وجود دارد. رایج ترین مورد خوابگاه های دانشجویی در روسیه هستند که توسط یک موسسه آموزشی ارائه می شوند. خوابگاه ها معمولا دارای آشپزخانه، حمام و توالت مشترک و همچنین مکان هایی برای تفریح ​​و مطالعه می باشد و مکانی عالی برای اقامت دانشجویان را فراهم می کنند.

گزینه دیگر آپارتمان های خصوصی است که دانشجویان می توانند به تنهایی یا با سایر دانشجویان خانه ی مد نظرشان را اجاره کنند. آپارتمان های موجود در روسیه در اندازه ها، چیدمان ها و قیمت های مختلفی وجود دارند و دانشجویان با انتخاب این گزینه اقامتی می توانند به مزایایی مانند آزادی، راحتی و فردیت بیشتر دست پیدا کنند.

دانشجویانی که قصد دارند برای مدت زمان کوتاهی در این کشور اقامت داشته باشند، می توانند از هتل یا هاستل ها استفاده کنند. هتل ها هزینه ی بسیار بالایی تری داشته و به اندازه خوابگاه های دانشجویی امن نمی باشد. همچنین ماندن در خانه یک خانواده روسی نیز یکی از گزینه های محبوب بین دانشجویان بین المللی می باشد. شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد هر روش را در ادامه مشاهده فرمایید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل برترین رشته های در روسیه با دریافت مشاوره های به روز !

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

اقامت دانشجویان در خوابگاه های در روسیه

اقامت دانشجویان در خوابگاه های در روسیه رایج ترین و مقرون به صرفه ترین نوع اقامت حین تحصیل در این کشور می باشد. امروزه خوابگاه های موجود در روسیه توسط دانشگاه ها ارائه شده و معمولا این خوابگاه ها درون محوطه دانشگاه یا در فاصله چند دقیقه ای از آن قرار دارند.

خوابگاه های دانشجویی در روسیه معمولاً بین دو تا چهار دانشجو به اشتراک گذاشته شده و دارای فضاهای مشترک مانند آشپزخانه مشترک، غذاخوری، حمام، خشک‌ شویی، اتاق ‌های مطالعه و… می باشد. هزینه های اجاره خوابگاه بسیار مناسب است و به اندازه اجاره خانه نیست. خوابگاه های روسی به انواع مختلفی نظیر خوابگاه بلوکی، خوابگاه راهرویی و خوابگاه آپارتمانی تقسیم می شوند. همچنین این خوابگاه ها اتاق های تک نفره، دو یا چند نفره را ارائه می دهند که باز هم دانشجویان باید با توجه به نوع شخصیت و همچنین ترجیحات خود یک گزینه را انتخاب کنند.  

خوابگاه های دانشجویی در روسیه مقرون به صرفه هستند و فرصت ارتباط با هم کلاسی ها و افراد هم سن خودتان را برای شما ایجاد می کنند اما زندگی در خوابگاه مستلزم رعایت چندین قانون است. این قانون ها شامل احترام به هم اتاقی ها و هم طبقه ها، حفظ نظافت و نظم در فضاهای مشترک، شرکت در فعالیت ها و جلسات مشترک، عدم سر و صدا در شب و بازدید از مهمان باشد و عدم رعایت این قوانین ممکن است منجر به جریمه، توبیخ و یا حتی اخراج از خوابگاه شود.

اقامت دانشجویان در خوابگاه های در روسیه

اقامت دانشجویان در آپارتمان های خصوصی روسیه

در حال حاضر برخی موسسات آموزشی در روسیه خوابگاه های دانشجویی ارائه نمی دهند. در چنین شرایطی دانشجویان می توانند از گزینه های اقامت خصوصی مانند اجاره یک آپارتمان استفاده کنند. امروزه در شهرهای مختلف این کشور مانند مسکو، سن پترزبورگ و… گزینه های اجاره مسکن بسیار جذابی وجود دارند. اما نکته حائز اهمیت این است که هزینه های اجاره این آپارتمان ها معمولا بسیار بالا می باشد، بدین ترتیب این مورد برای دانشجویانی که به دنبال اقامتگاه های مقرون به صرفه هستند مناسب نمی باشد.

با این حال اقامت دانشجویان در آپارتمان های خصوصی روسیه یکی از گزینه های رایج برای افرادی است که به دنبال حریم خصوصی و راحتی بیشتر هستند. از مزایای اجاره آپارتمان شخصی می توان به داشتن آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن و اتاق خواب اختصاصی اشاره کرد.

از معایب اجاره آپارتمان برای دانشجویان نیز می توان به پرداخت هزینه های بیشتر اجاره و آب و برق، برخورد با صاحبخانه ها و قراردادها، رسیدگی به امور نگهداری و نظافت، یافتن هم اتاقی و… اشاره کرد. به طور کل این مورد برای دانشجویانی که به دنبال تجربه ای مستقل هستند مناسب است اما می تواند مسئولیت های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد و بدین ترتیب دانشجویانی که نمی توانند از پس این مسئولیت ها بر آیند باید خوابگاه های دانشجویی در روسیه را انتخاب کنند. 

اقامت دانشجویان در خانه یک خانواده روسی

اقامت دانشجویان در خانه یک خانواده روسی

یکی دیگر از گزینه های اقامتی برای دانشجویان بین المللی اقامت در خانه یک خانواده روسی می باشد. اقامت در خانه نیز گزینه ای بسیار مقرون به صرفه است و معمولا اجاره ماهانه دانشجویان شامل صورت حساب اقامت، غذا و حتی لباسشویی می شود. بدین ترتیب دانشجویان نیاز ندارند برای خرید غذا یا شستن لباس هزینه کنند.

علاوه بر این اقامت دانشجویان در خانه یک خانواده روسی به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد تا در مورد فرهنگ، زبان و تاریخ روسیه بیشتر بیاموزند و اطلاعات بسیار خوبی به دست آورند. شما می تواند با تعامل با یک خانواده روسی به راحتی این زبان را فرا بگیرید و دوستی های بسیار پایداری را ایجاد کنید.

در این مورد نیز مانند خوابگاه های دانشجویی در روسیه، دانشجویان باید برخی قوانین را رعایت کنند که از مهم ترین آن ها می توان به رعایت حریم خصوصی، کمک به کارهای خانه و شرکت در فعالیت های خانوادگی اشاره کرد. با این حال توصیه می کنیم که برای انتخاب یک خانواده مناسب، وسواس بسیار زیادی به خرج دهید و در همان ابتدا در مورد تمامی شرایط با خانواده مد نظرتان به توافق برسید.

هزینه های خوابگاه و اقامت در روسیه

هزینه های خوابگاه و اقامت در روسیه تا حد زیادی با توجه به نوع اقامتی که انتخاب کرده اید بستگی دارد. خوابگاه ها مقرون به صرفه ترین گزینه هستند که طبق آمار وزارت آموزش و پرورش فدراسیون روسیه، متوسط ​​هزینه خوابگاه برای دانشجویان در روسیه در سال 2023، 4500 روبل در ماه است و این مقدار حدودا معادل 60 دلار آمریکا یا 50 یورو می باشد.

هزینه های مربوط به خوابگاه های دانشجویی در روسیه می تواند تا حد زیادی با توجه به منطقه، دانشگاه و نوع محل اقامت متفاوت باشد و معمولا هزینه ی آن بین 500 تا 5000 روبل در نظر گرفته می شود. اما خبر خوب این است که هزینه خوابگاه معمولاً خدمات آب و برق، دسترسی به اینترنت، امنیت و خدمات نظافت را پوشش می دهد.

در همین بین دانشجویانی که قصد اجاره یک آپارتمان خصوصی را دارند، باید هزینه های بیشتری بپردازند. امروزه متوسط ​​اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مسکو در سال 2023، 35000 روبل در ماه است و اجاره همان مسکن در سن پترزبورگ 25000 روبل می باشد. شما می توانید با اشتغال حین تحصیل در این کشور تا حد زیادی هزینه های خوابگاه و دیگر هزینه های تحصیلی را پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات کامل تر مطالعه مقاله کار در روسیه را از دست ندهید.

نوع اقامتگاه متوسط اجاره ماهانه (روبل در ماه)
خوابگاه 500-5000
زندگی با یک خانواده روسی 15000
آپارتمان های اجاره ای در نووسیبیرسک 12000-47000
آپارتمان های اجاره ای در مسکو 19000-35000

مقالات زیر را افراد مشتاق به تحصیل در دانشگاههای روسیه مطالعه می کنند.

پیدا کردن اقامتگاه دانشجویی در روسیه

پیدا کردن اقامتگاه دانشجویی در روسیه می تواند کاری چالش بر انگیز و دشوار باشد اما دانشجویان می توانند انجام چندین گام در کوتاه ترین مدت زمان ممکن اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنند. به طور کل روند یافتن مسکن دانشجویی در این کشور تا حد زیادی با توجه به نوع مسکن باز می گردد بدین ترتیب توصیه می کنیم در اولین قدم نوع مسکن مورد نظر خود را با توجه به عواملی مانند بودجه و ترجیحات انتخاب کنید.

برای یافتن خوابگاه های دانشجویی در روسیه حتما از منابع معتبر استفاده کنید. امروزه اکثر دانشگاه های موجود در این کشور گزینه های متنوع خوابگاه را ارائه می دهند شما همچنین می توانید از سفارت یا کنسولگری خود یا سایر دانشجویانی که تجربه زندگی در روسیه را دارند کمک بخواهید. چنانچه قصد اجاره مسکن یا زندگی با یک خانواده روسی را دارید توصیه می کنیم از پلتفرم های آنلاین، آژانس ها، وب سایت های دانشگاه، گروه های رسانه های اجتماعی و…. گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید. در این راه پلتفرم های آنلاین مانند Studyinrussia.ru، Uniplaces.com یا Airbnb.com گزینه های معتبر و مناسبی می باشند.

در نهایت توصیه می کنیم هر چه زودتر جستجوی خود را زود شروع کنید زیرا تقاضا برای مسکن دانشجویی به خصوص در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ بسیار بالا است و شما حداقل باید دو ماه قبل از تاریخ ورود خود به دنبال مکانی باشید.

پیدا کردن اقامتگاه دانشجویی در روسیه

تفاوت گرفتن خانه با خوابگاه در روسیه

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول می کند این است که تفاوت گرفتن خانه با خوابگاه در روسیه چیست و کدام گزینه برای دانشجویان بین المللی مناسب تر می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت هر کدام از این گزینه ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و برای دانشجویان با شرایط و ترجیحات مختلف مناسب می باشند.

یکی از تفاوت های مهم خوابگاه های دانشجویی در روسیه با مسکن های خصوصی در هزینه ها می باشد. زندگی در خوابگاه ها مقرون به صرفه تر است و بیشتری هزینه ها مانند غذا، خدمات شهری و… با اجاره خوابگاه حساب می شود؛ اما در خانه های خصوصی دانشجویان باید برای هر بخش خودشان هزینه کنند.

یکی دیگر از تفاوت ها در میزان فضای خصوصی و میزان استقلال دانشجویان می باشد. با توجه به اینکه در خوابگاه ها چندین دانشجو با هم زندگی می کنند، میزان فضای خصوصی کم تر است و بدین ترتیب خوابگاه ها دارای قوانین متفاوتی می باشند. در این بین دانشجویانی که نیاز به استقلال بیشتری دارند و قصد دارند تا از نزدیک با مردم، فرهنگ و زبان روسی آشنا شوند، می توانند از گزینه آپارتمان های خصوصی استفاده کنند.

همچنین این دو گزینه از نظر میزان امنیت و ایمنی نیز باهم متفاوت هستند. با توجه به اینکه خوابگاه ها زیر نظر دانشگاه ها یا دیگر موسسات معتبر فعالیت می کنند، میزان امنیت آن ها بسیار بالا است و دانشجویان از جرائم و حوادث در امان هستند.

امکانات رفاهی خوابگاه های روسیه

طبق اطلاعات به دست آمده امکانات رفاهی خوابگاه های روسیه با توجه به موقعیت، نوع خوابگاه و دیگر شرایط متفاوت است؛ با این حال برخی ویژگی ها در اکثر خوابگاه های موجود عمومی و مشترک می باشند. امروزه تمامی خوابگاه های موجود در این کشور دارای اتاق ها، حمام و آشپزخانه مشترک هستند و تقریبا در هر اتاق حدود 2 تا 8 دانشجو اقامت دارد.

امکانات رفاهی خوابگاه های روسیه

اتاق خوابگاه های دانشجویی در روسیه معمولا با وسایل اولیه مانند تخت، میز، صندلی، کمد لباس و قفسه ها مبله شده اند و حمام ها و آشپزخانه مجهز به وسایل ضروری مانند سینک، دوش، توالت، اجاق گاز، یخچال و مایکروویو می باشند.

در این بین برخی خوابگاه های موجود در این کشور امکانات اضافی مانند اتاق های خشکشویی، سالن های ورزشی، کتابخانه، کافه تریا و فضاهای مشترک را به دانشجویان ارائه می دهند. شما می توانید برخی دیگر از امکانات مهم خوابگاه های دانشجویی را در ادامه مشاهده فرمایید.

  • دسترسی رایگان به وای فای برای دانشجویان
  • کمد یا گاوصندوق برای نگهداری اشیاء قیمتی
  • فضای استراحت با مبل، کتاب، بازی و تلویزیون
  • گزینه های صبحانه رایگان یا ارزان
  • خدمات حمل و نقل

 تیم مشاوره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در کنار شما هستند تا به اهداف مهاجرتی خود برسید ، ما نه تنها پرونده شما را به سر انجام می رسانیم بلکه در مقصد هم شما را رها نکرده و در خصوص گرفتن خوابگاه ، یافتن مشاغل دانشجویی و اقدامات لازم برای دریاقت اقامت دائم و سایر خدمات در کنار شما هستیم.

در ویدئوی ارائه شده پذیرش کشور روسیه را میبینید که برای مراجعین ما اخذ شده ؛ گرچه این تعداد پذیرش مربوط به مدت زمان کوتاهی است اما می تواند نشان دهنده توانایی تیم رجبی در اخذ پذیرش شما باشد.

نمایش ویدیو درباره پذیرش روسیه
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اهداف و شرایط خود را مطرح کرده و بهترین پیشنهادات مهاجرت قانونی را دریافت کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

محله های مناسب اسکان دانشجویی در مسکو

یکی از مهم ترین موضوعات برای دانشجویانی که قصد دارند تا از گزینه اقامت در آپارتمان های خصوصی روسیه استفاده کنند، انتخاب محله مناسب برای زندگی می باشد. امروزه شهر مسکو یکی از بهترین شهرهای دانشجویی این کشور است که فرصت های تحصیلی بسیار خوبی را ارائه می دهد. با این حال انتخاب محله های مناسب اسکان دانشجویی در مسکو یکی از موضوعات بسیار مهم است و می تواند تا حد زیادی امنیت و آرامش دانشجویان حین تحصیل در این کشور را تعیین کند.

یکی از بهترین مکان ها برای اقامت دانشجویان در این شهر مرکز شهر مسکو می باشد. این منطقه راحت ترین و بهترین مورد برای اقامت در مسکو است و به بسیاری از جاذبه ها، مکان های دیدنی و دانشگاه های این شهر نزدیک می باشد. 

یکی دیگر از محله های محبوب برای انتخاب خوابگاه های دانشجویی در روسیه محله آرباط است که در واقع محله ای تاریخی و فرهنگی می باشد. این محله به دلیل خیابان عابر پیاده پر از هنرمندان، نوازندگان، کافه ها و مغازه های سوغاتی شناخته شده و آپارتمان ها و خوابگاه های بسیار مقرون به صرفه ای را در خود جای داده است.

کیتای گورود (Kitay-Gorod) نیز یکی از قدیمی ترین مناطق موجود در شهر است و گزینه ای عالی برای تجربه معماری و تاریخ مسکو می باشد. این منطقه دسترسی بسیار خوبی به فروشگاه ها، رستوران ها و کافه ها دارد و یک انتخاب عالی برای دانش آموزانی است که می خواهند با مردم محلی و سایر مسافران آشنا شوند.

خوابگاه های دیگر کشورهای محبوب ایرانیان برای تحصیل چه ویژگی هایی دارد؟

محله های مناسب اسکان دانشجویی در سن پترزبورگ

سن پترزبورگ یکی دیگر از شهرهای دانشجویی بسیار محبوب در روسیه است که هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان بین المللی را به خود جذب می کند. این شهر نیز به مناطق و محله های مختلف تقسیم می شود اما برخی از محله های موجود، برای دانشجویان مناسب تر هستند.

یکی از محله های مناسب اسکان دانشجویی در سن پترزبورگ پتروگرادسکی نام دارد که در واقع تعداد زیادی مکان های دیدنی و تاریخی و پارک های زیبا را در خود جای داده است. این منطقه به برخی از بهترین دانشگاه های شهر مانند دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ و دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ نزدیک می باشد. از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی در این منطقه بسیار عالی است و شما می توانید با به اقصی نقاط شهر دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از مناطق خیابان Nevsky Prospekt است که جزو خیابان های اصلی شهر می باشد و فروشگاه ها، کافه ها، رستوران ها، تئاترها و... را در خود جای داده است. این منطقه پر جنب و جوش و برای دانش آموزانی مناسب است که می خواهند زندگی شهری را تجربه کنند. در نهایت باید گفت این منطقه بسیاری از خوابگاه های دانشجویی در روسیه و گزینه های مسکن مقرون به صرفه را ارائه می دهند.

محله های مناسب اسکان دانشجویی در سن پترزبورگ

مزایای خوابگاه های دانشجویی کشور روسیه

بدون شک زندگی در خوابگاه های دانشجویی در روسیه مزایای بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد. یکی از مهم ترین این مزایا هزینه های مقرون به صرفه می باشد. خوابگاه ها در مقایسه با گزینه های مسکن خصوصی هزینه های کم تری دارند و بدین ترتیب دانشجویان می توانند با زندگی در آن ها تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

با توجه به اینکه خوابگاه ها معمولاً نزدیک به محوطه دانشگاه یا چند دقیقه پیاده روی از آن هستند، یکی دیگر از مزایای خوابگاه های دانشجویی کشور روسیه نزدیک بودن به دانشگاه می باشد. این خوابگاه ها همچنین ایمنی بیشتری دارند و اکثر آنها دارای دوربین های مدار بسته در مجاورت می باشند.

در نهایت باید گفت خوابگاه های دانشجویی در این کشور این امکان را در اختیار دانشجویان قرار می دهن که بتوانند در کنار دانشجویانی از سراسر جهان قرار بگیرند و بدین ترتیب مهارت های ارتباطی خود را گسترش داده و در مورد فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف بیاموزند.

سوالات پر تکرار خوابگاه های دانشجویی در روسیه

خوابگاه ها مقرون به صرفه ترین گزینه هستند که طبق آمار وزارت آموزش و پرورش فدراسیون روسیه، متوسط ​​هزینه خوابگاه برای دانشجویان در روسیه در سال 2023، 4500 روبل در ماه است و این مقدار حدودا معادل 60 دلار آمریکا یا 50 یورو می باشد.

در همین بین دانشجویانی که قصد اجاره یک آپارتمان خصوصی را دارند، باید هزینه های بیشتری بپردازند. امروزه متوسط ​​اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مسکو در سال 2023، 35000 روبل در ماه است و اجاره همان مسکن در سن پترزبورگ 25000 روبل می باشد.

اتاق خوابگاه های دانشجویی در روسیه معمولا با وسایل اولیه مانند تخت، میز، صندلی، کمد لباس و قفسه ها مبله شده اند و حمام ها و آشپزخانه مجهز به وسایل ضروری مانند سینک، دوش، توالت، اجاق گاز، یخچال و مایکروویو می باشند.

چنانچه قصد اجاره مسکن یا زندگی با یک خانواده روسی را دارید توصیه می کنیم از پلتفرم های آنلاین، آژانس ها، وب سایت های دانشگاه، گروه های رسانه های اجتماعی و…. گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید. در این راه پلتفرم های آنلاین مانند Studyinrussia.ru، Uniplaces.com یا Airbnb.com گزینه های معتبر و مناسبی می باشند.

یکی از مهم ترین این مزایا هزینه های مقرون به صرفه می باشد. خوابگاه ها در مقایسه با گزینه های مسکن خصوصی هزینه های کم تری دارند و بدین ترتیب دانشجویان می توانند با زندگی در آن ها تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بررسی خوابگاه های دانشجویی در روسیه بپردازیم، چنانچه هر گونه سوالی در مورد این خوابگاه ها ذهنتان را مشغول کرده توصیه می کنیم از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. شما همچنین می توانید برای آشنایی با روش ها، الزامات و شرایط مهاجرت به این کشور، به مقاله جذاب مهاجرت به روسیه مراجعه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (97 امتیاز)
منو
خانه