بورسیه های تحصیلی در صربستان

بورسیه های تحصیلی در صربستان فرصتی تکرار نشدنی در دوره تحصیلی شما است که می تواند تمام یا بخشی از هزینه های تحصیلی را فراهم کرده و لذت تحصیل در این کشور را چندین برابر کند. چنانچه قصد تحصیل در کشور صربستان به صورت رایگان یا با هزینه های کم را دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بورسیه نوعی کمک مالی است که معمولا به دانشجویان با برتری علمی، پتانسیل رهبری یا سایر دستاوردهای اهدا می شود. اخذ بورسیه های تحصیلی در صربستان می تواند مزایای بسیار زیادی را برای دانشجویان به همراه داشته باشد برای مثال این بورسیه ها باعث کاهش بار مالیاتی شهریه و هزینه های زندگی شده و رزومه تحصیلی دانشجویان را ارتقا می دهد. چنانچه شما نیز قصد دریافت این بورسیه های را دارید برای اطلاع از شرایط و نحوه دریافت در ادامه این مطلب با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) همراه باشید.

صربستان در کنار بورسیه های تحصیلی مواردی فاند (fund) یاPhD position  را هم ارائه می دهد. فاند به مقدار مبالغی گفته شده که برای هدف خاصی مانند تحقیق و تحصیل ارائه می شود و موقعیت دکترا نیز نوعی انتصاب دانشگاهی، شامل انجام تحقیقات اصلی زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی است که منجر به دریافت مدرک دکترا شده و معمولا بودجه یا درآمد را برای دانشجویان به همراه دارد. توصیه می کنیم برای اطلاع از شرایط ورود به هر مقطع تحصیلی این کشور مقاله تحصیل در صربستان مطالعه فرمایید.

فهرست مطالب
بورسیه های تحصیلی در صربستان

انواع بورسیه ها در صربستان

امروزه تعداد بورسیه های تحصیلی در صربستان به بیش از 220 مورد می رسد و دانشجویان بین المللی می توانند حین تحصیل در این کشور از این بورسیه ها استفاده کنند. بورسیه ها خود به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند. شما می توانید در زیر انواع بورسیه ها در صربستان را مشاهده فرمایید.

  • بورسیه های دوجانبه: بورسیه هایی توسط وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری کشور صربستان و به دانشجویان خارجی از کشورهای که موافقت نامه همکاری فرهنگی با صربستان را امضا کرده اند، ارائه می شود. این بورسیه اصولا پوشش دهی خوبی داشته و مواردی مانند هزینه های تحصیل، خوابگاه و کمک هزینه ماهانه را ارائه می دهد.
  • بورسیه های پروژه محور: بورسیه هایی هستند که توسط وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان ارائه شده و به دانشجویان خارجی اهدا می شوند. این بورسیه ها هزینه های سفر و کمک هزینه ماهانه را پوشش می دهند.
  • بورسیه های دانشگاه: این بورسیه ها توسط دانشگاه ها یا دانشکده های مجرا در کشور صربستان ارائه شده و به دانشجویان خارجی که برای برنامه های تحصیلی خود نیاز به کمک هزینه مالی دارند، اهدا می شود. بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه ها در صربستان از نظر معیارهای واجد شرایط بودن، مدت زمان، مبلغ و مزایا متفاوت هستند.
  • بورسیه های خصوصی: بورسیه هایی که توسط بنیادها، سازمان ها یا افراد خصوصی به دانشجویان خارجی که شرایط خاص آنها را برآورده می کنند، ارائه می شوند.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر می خواهید با دریافت بورسیه ، رایگان ادامه تحصیل دهید حتما با مشاوران رجبی در تماس باشید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی صربستان

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی صربستان اصولا با توجه به نوع بورسیه متفاوت است و هر بورسیه ارائه شده در این کشور دارای شرایط خاص خود می باشد. با این حال برخی از شرایط بورسیه های تحصیلی در صربستان با یکدیگر مشابه هستند. 

برای مثال دانشجویان بین المللی که قصد دریافت بورسیه های تحصیلی در این کشور را دارند باید عضو یکی از کشورهای در حال توسعه باشند و همچنین سوابق تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند. این دانشجویان باید انگیزه زیادی داشته باشند و همچنین در یکی از دانشگاه های موجود در این کشور مشغول به تحصیل باشند.

از طرفی دانشجویان باید فرم درخواست کامل با دو برنامه تحصیلی منتخب، رزومه، نامه انگیزشی، کپی پاسپورت، کپی گواهی صلاحیت تحصیلی و ریز نمرات تحصیلی و گواهی مهارت زبان را برای دانشگاه مورد نظرشان ارسال فرمایند. شما می توانید شرایط و الزامات برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در صربستان را در ادامه مشاهده فرمایید.

شرایط دریافت بورسیه های دانشجویی صربستان

بورسیه تحصیلی جهان در صربستان

بورسیه تحصیلی جهان در صربستان یکی از مهم ترین بورسیه های موجود در این کشور است که در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. این بورسیه تحصیلی به صورت کامل هزینه های تحصیلی دانشجویان حین تحصیل را پرداخت کرده و همچنین بورسیه تحصیلی 500 دلاری در ماه، غذا و اقامت رایگان، بیمه درمانی، ویزای تحصیلی رایگان یک بلیط رفت و برگشت از کشور مبدا به صربستان و خدمات تشخیص دیپلم را نیز ارائه می دهد.

شرایط سنی برای دریافت این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان 21 سال برای لیسانس، 25 سال برای کارشناسی ارشد و 35 سال برای دکترا می باشد. از طرفی شما می توانید شرایط و الزامات بیشتر برای دریافت این بورسیه را در ادامه مشاهده فرمایید.

  • داشتن مدرک لیسانس یا معادل آن در یک رشته تحصیلی مرتبط
  • حداقل دو سال تجربه حرفه ای در زمینه تحصیلی خود
  • برخورداری از سطح بالایی از پیشرفت تحصیلی و انگیزه و ارائه آن در رونوشت ها، توصیه نامه ها و…
  • بیانیه شخصی به زبان انگلیسی
  • تسلط به زبان انگلیسی ارائه مدارک مرتبط مانند تسلط به تافل یا آیلتس یا سایر مدارک مشابه

بورسیه جهانی صربستان بسیار رقابتی است و از همین رو تنها دانشجویانی که تمام معیارهای واجد شرایط و پتانسیل علمی و حرفه ای برجسته ای را دارند، می توانند این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان را دریافت کنند. روند درخواست برای بورسیه جهانی نیز می تواند به صورت آنلاین و یا از طریق دانشگاه انجام شود.

بورسیه های تحصیلی در کشورهای مختلف را با هم مقایسه کنید.

بورسیه های دانشگاه نووی ساد

بورسیه های دانشگاه نووی ساد صربستان دسته ای دیگر از بورسیه های محبوب و با اهمیت در کشور صربستان می باشند. این بورسیه به دانشجویان برجسته و با استعداد در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد حاضر در دانشگاه نووی ساد صربستان ارائه می شود.

 دانشگاه نووی ساد یکی از مهم ترین دانشگاه های موجود در این کشور است که از سال 1992 و با راه اندازی یک صندوق دانشگاهی سعی داشته که به دانشجویان، محققان و هنرمندان در هزینه های تحصیلی خود کمک کند.

این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان در ابتدا هزینه تحصیل 19 دانشجو را پرداخت کرد و در سال های اخیر این تعداد به 992 دانشجو رسید. 

بورسیه دانشگاه نووی ساد معمولا به دانشجویان داخلی و بین المللی که شرایط پذیرش لازم این دانشگاه را دارند، ارائه شده و مقدار و مدت زمان بورسیه با توجه به عملکرد تحصیلی دانشجو و همچنین رشته تحصیلی متفاوت می باشد. از مهم ترین شرایط برای دریافت این بورسیه :

  • ثبت نام در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تمام وقت در دانشگاه نوی ساد
  • دانشجوی سال سوم یا چهارم مقطع لیسانس
  • دانشجوی کارشناسی ارشد (که در حال حاضر مشغول به کار نیست.)
  • داشتن حداقل معدل GPA5 یا معادل آن
  • داشتن حداقل نمره 80 در آزمون تافل یا نمره 6.5 آیلتس
  • ارسال یک بیانیه شخصی، یک رزومه و دو توصیه نامه
  • شرکت در فعالیت های فوق برنامه و پروژه های خدمات اجتماعی دانشگاه
بورسیه تحصیلی مشترک اراسموس موندوس صربستان

بورسیه تحصیلی مشترک اراسموس موندوس صربستان

بورسیه تحصیلی مشترک اراسموس موندوس صربستان یا EMJMDS یکی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. این بورسیه تحصیلی یک برنامه مطالعاتی بین المللی است که توسط موسسات آموزشی مختلف ارائه می شود.

بورسیه ارسموس هزینه های تحصیل، هزینه های سفر، هزینه های زندگی و بیمه را برای دو سال تحصیل، در یک برنامه کارشناسی ارشد مشترک ارائه شده توسط کنسرسیومی از دانشگاه های اروپایی پوشش می دهد. به بیانی دیگر دانشجویانی که موفق می شوند به دریافت این بورسیه می شوند، می توانند برنامه کارشناسی ارشد خود را در کشور صربستان به پایان برسانند و هم سو با آن تحقیقات خود در یکی از موسسات خارجی اراسموس انجام دهند.

تنها شرط لازم برای انجام این عمل شرکت در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در کشور صربستان است. در نهایت با توجه به دانشگاه، شما ممکن است یک مدرک صادر شده به صورت مشترک، توسط دو دانشگاه یا دو مدرک صادر شده توسط دو دانشگاه به دست آورید. طبق اطلاعات به دست آمده از الزامات بورسیه های تحصیلی در صربستان، دانشجویان برای درخواست این بورسیه باید مدرک لیسانس یا معادل آن را داشته باشند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز مشغول به تحصیل باشند.

بورسیه های مقطع ارشد صربستان

در حال حاضر کشور صربستان بورسیه های بسیار زیادی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد و دانشجویان می توانند از بین گزینه های بورسیه مختلف گزینه مد نظر خود را انتخاب کنند. طبق اطلاعات به دست آمده دریافت بورسیه های تحصیلی در صربستان در مقطع ارشد نسبتا آسان تر از مقطع قبلی است و رقابت برای دریافت این بورسیه کم تر می اشد.

برخی از مهم ترین بورسیه های مقطع ارشد صربستان شامل بورسیه های وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری جمهوری صربستان، صندوق بورسیه برای دانش آموزان و دانشجویان با استعداد جمهوری صربستان، بنیاد “دوسیته”، بنیاد Petlja، برنامه اراسموس، برنامه فولبرایت ایالات متحده آمریکا، برنامه Chevening انگلستان و… می شوند.

به صورت کلی شرایط و مهلت های درخواست برای این بورسیه ها متفاوت است و شما می توانید اطلاعات بیشتر هر بورسیه را در سایت های رسمی بورسیه مطالعه فرمایید. میزان این بورسیه ها نیز اصولا متفاوت است و شما می توانید میزان پوشش دهی بورسیه های ارائه شده توسط برخی از دانشگاه های این کشور را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

دانشگاه میزان بورسیه ارائه شده به دانشجویان
دانشگاه بلگراد 10000 تا 50000 دینار در ماه
دانشگاه نووی ساد 15000 تا 60000 دینار در ماه
دانشگاه نیس 20000 تا 40000 دینار در ماه
دانشگاه کراگویواچ 25000 تا 45000 دینار در ماه

بورسیه های دکترا در صربستان

صربستان کشوری توسعه یافته و محبوب است که امروزه محیط فرهنگی و آکادمیک غنی را برای دانشجویان بین المللی که می خواهند مدرک دکترا را دنبال کنند، ارائه می دهد. این کشور نسبت به دیگر کشور های اروپایی هزینه های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه تری دارد اما با این حال بورسیه های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان داخلی و بین المللی و برای حمایت از دانشجویان با استعداد، ارائه می دهد.

شما می توانید حین تحصیل در این کشور از بورسیه های تحصیلی در صربستان، کمک های مالی دولتی، دانشگاهی یا خارجی از بنیادها و سازمان ها بهرمند شده و بدون صرف هزینه یا با هزینه های بسیار کم مقطع دکترا خود را در این کشور بگذرانید. از مهم ترین بورسیه های دکترا در صربستان می توان به بورسیه بنیاد علم و هنر (FNU)، بورسیه منابع انسانی در علم (PRHRN)، برنامه ارتقای کیفیت و ارتباط مطالعات دکترا (PUKRDS) و... اشاره کرد.

امروزه بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره دکترا صربستان علاوه بر دریافت بورسیه های تحصیلی، حین تحصیل در این کشور به اشتغال پرداخته و در کنار تحصیل، درآمد نیز به دست می آورند. شما می توانید حین تحصیل یا پس از اتمام تحصیل شغل مورد نظرتان در این کشور را به دست آورده و در کنار اخذ اقامت این کشور درآمدهای بسیار بالا به دست آورید. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و قوانین کاری را در مقاله کار در صربستان مطالعه فرمایید.

بورسیه های دکترا در صربستان

بورسیه تحصیلی دولت جمهوری صربستان

بورسیه تحصیلی دولت جمهوری صربستان یکی از بورسیه های ارائه شده برای دانشجویان خارجی است که هزینه های تحصیل، خوابگاه، غذا، بیمه درمانی و هزینه های سفر را در طول دوره دکتری به دانشجویان ارائه می دهند. بورسیه تحصیلی دولت صربستان تنها به دانشجویانی که در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور مشغول به تحصیل هستند ارائه می شود.

متقاضیان برای دریافت این بورسیه باید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشند و در یک رشته تحصیلی در صربستان مشغول به تحصیل باشند. از طرفی دانشجویان باید سطح تحصیلی بالایی داشته و تسلط کافی به زبان انگلیسی یا صربی داشته باشند.

این بورسیه بسیار رقابتی است و تنها بر اساس شایستگی علمی، پتانسیل پژوهشی و انگیزه داوطلبان ارائه می شود. طبق اطلاعات به دست آمده آخرین مهلت برای دریافت این بورسیه 31 دسامبر 2023 است و شما می توانید اطلاعات بیشتر، فرم درخواست و مدارک مورد نیاز برای دریافت این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان را در وب سایت وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری جمهوری صربستان بیابید.

بورسیه بنیاد آموزش و فرهنگ صربستان

بورسیه بنیاد آموزش و فرهنگ صربستان

بورسیه بنیاد آموزش و فرهنگ صربستان نیز یکی از بورسیه های محبوب ارائه شده در زمینه های علوم طبیعی، فنی، اجتماعی یا انسانی می باشد. 

بورسیه تحصیلی بنیاد آموزش و فرهنگ صربستان برای مقطع دکترا در واقع یک جایزه معتبر است که از دانشجویان دکتری که تحقیقات مربوط به فرهنگ، تاریخ، زبان یا ادبیات صربستان را انجام می دهند، حمایت می کند.

این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان هزینه های تحصیلی، هزینه های سفر، مواد تحقیقاتی و هزینه های زندگی را برای حداکثر چهار سال پوشش می دهد.

بورسیه آموزش و فرهنگ صربستان بورسیه ای بسیار رقابتی است و بدین ترتیب دانشجویانی که قصد دریافت این بورسیه را دارند باید برتری و پتانسیل علمی باشند و از این موضوع را در پیشنهاد تحقیق، سوابق تحصیلی، توصیه نامه ها و اظهارات شخصی نشان دهند.

بورسیه بنیاد “آنا و ولاد دیواک” صربستان

بورسیه بنیاد “آنا و ولاد دیواک” صربستان یکی از بورسیه های ارائه شده در مقطع دکترا است که از دانشجویان در رشته های علوم، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی حمایت می کند. بورسیه آنا و ولاد دیواک در واقع به دانشجویانی ارائه شده که از خانواده های آسیب دیده اجتماعی، پناهنده یا آواره می آیند.

این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان تمام هزینه های تحصیل، کمک هزینه ماهانه، هزینه های سفر و هزینه های تحقیقاتی تا چهار سال تحصیل در هر دانشگاه معتبر صربستان را پوشش می دهد و دانشجویان برای دریافت آن باید مدرک کارشناسی ارشد خود را با نتایج علمی عالی به پایان رسانده و انگیزه قوی برای کمک به توسعه صربستان و منطقه داشته باشند.

جالب است بدانید این بورسیه به نام آنا و ولاد دیواک، یک زوج سرشناس صرب نام گذاری شده که بخاطر کارهای بشردوستانه، بشردوستانه و دستاوردهای ورزشی خود شناخته شده اند. امروزه این بورسیه با هدف ارج نهادن به میراث آنا و ولاد دیواک و الهام بخشیدن به نسل بعدی رهبران و مبتکران ایجاد شده است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید برای هیچ موضوعی نگران نباشید ، تیم مشاوره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در کنار شما هستند تا تمام چالش ها و ابهامات را برطرف کنند ، اگر شما برای مهاجرت تحصیلی نتوانستید مدرک زبان بین المللی بگیرید هم حتی می توانید براحتی مهاجرت کنید ، شیوه های خلاقانه و قانونی مهاجرت تحصیلی را از کارشناسان رجبی بخواهید و به آسانی به اهداف خود برسید.

تجارب مراجعین ما را در بخش ما تا حالا چیکار کردیم بخوانید.

نمایش ویدیو درباره وبینار تحصیل بدون مدرک زبان
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر نمیدانید برای دریافت بورسیه تحصیلی باید از کجا شروع کنید ما به شما می گوییم : فرم زیر را تکمیل کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

پوشش دهی بورسیه های تحصیلی صربستان در هزینه ها

پوشش دهی بورسیه های تحصیلی صربستان در هزینه ها معمولا یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی دانشجویان می باشد. امروزه پوشش دهی بورسیه ها با توجه به نوع و سطح تحصیل، مدت زمان و منبع تامین مالی متفاوت است. امروزه برخی از بورسیه های تحصیلی در صربستان تنها هزینه های تحصیلی را پوشش داده در حالی که برخی دیگر علاوه بر هزینه های تحصیلی، هزینه های زندگی، هزینه های سفر، بیمه درمانی و سایر مزایا را نیز پوشش می دهند.

صربستان جزو کشورهای بسیار مقرون به صرفه برای زندگی است و هزینه های زندگی در این کشور تقریبا بین 700 تا 1000 دلار می باشد. هزینه ارائه شده توسط بورسیه ها اصولا بسیار متفاوت است اما برای مثال هزینه ارائه شده در بورسیه جهان صربستان تقریبا 500 دلار در ماه می باشد و بدین ترتیب پوشش دهی بورسیه های تحصیلی در میزان هزینه های زندگی مناسب است.  

سوالات پر تکرار بورسیه های تحصیلی در صربستان

صربستان جزو کشورهای بسیار مقرون به صرفه برای زندگی است و هزینه های زندگی در این کشور تقریبا بین 700 تا 1000 دلار می باشد. هزینه ارائه شده توسط بورسیه ها اصولا بسیار متفاوت است اما برای مثال هزینه ارائه شده در بورسیه جهان تقریبا 500 دلار در ماه می باشد و بدین ترتیب پوشش دهی بورسیه های تحصیلی در میزان هزینه های زندگی مناسب است. 

بله شرایط سنی برای دریافت بورسیه تحصیلی جهان در صربستان، وجود دارد و شامل 21 سال برای لیسانس، 25 سال برای کارشناسی ارشد و 35 سال برای دکترا می شود.

این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان به دانشجویان برجسته و با استعداد در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد حاضر در دانشگاه نووی ساد صربستان ارائه می شود.

بله برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در صربستان در این مقطع شامل بورسیه های وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری جمهوری صربستان، صندوق بورسیه برای دانش آموزان و دانشجویان با استعداد جمهوری صربستان، بنیاد “دوسیته”، بنیاد Petlja، برنامه اراسموس، برنامه فولبرایت ایالات متحده آمریکا، برنامه Chevening انگلستان و… می شوند.

این بورسیه از بورسیه های تحصیلی در صربستان هزینه های تحصیل، خوابگاه، غذا، بیمه درمانی و هزینه های سفر را در طول دوره دکتری به دانشجویان ارائه می دهند.

در این مقاله که توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی گردآوری شده برخی از مهم ترین بورسیه های تحصیلی در صربستان و الزامات دریافت آن ها را بررسی کردیم. شما می توانید با مراجعه به دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز مشاوره های بسیار تخصصی در مورد تحصیل و مهاجرت به این کشور، دریافت کرده و اولین گام برای مهاجرت تحصیلی به این کشور را بردارید. همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهاجرت به صربستان با روش های قانونی و الزامات مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه