تحصیل دکترا در صربستان

تحصیل دکترا در صربستان فرصتی درخشان و عالی برای دانشجویانی است که قصد دارند تا تحقیقات پیشرفته در زمینه های مختلف مانند علوم، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی را دنبال کنند. دکترا در واقع بالاترین سطح تحصیلات در این کشور است و امروزه دانشگاه های مختلف صربستان برنامه های دکترا در رشته های مختلفی را ارائه می دهند.

کشور صربستان دارای سنت آکادمیک و تحقیقاتی بسیار پویایی است و بسیاری از دانشگاه های موجود در این کشور با دیگر دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان همکاری های بین المللی دارند. از طرفی مدارک ارائه شده در این کشور در اکثر کشورهای جهان معتبر می باشد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل دکترا در صربستان از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

امروزه برنامه های دکترای ارائه شده در کشور صربستان با توجه به رشته و موضوع تحقیق معمولاً سه تا چهار سال طول کشیده و دانشجویان حین تحصیل در این کشور باید دوره های آموزشی را تکمیل کنند، تحقیقات اصلی را انجام دهند، مقالاتی را منتشر و از پایان نامه خود در مقابل کمیته ای متشکل از کارشناسان دفاع کنند. دوره های آموزشی ارائه شده در این کشور بسیار باکیفیت هستند و بر اساس آخرین استانداردهای آموزشی جهانی طراحی شده اند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با شرایط و قوانین تحصیلی مطالعه مقاله تحصیل در صربستان را از دست ندهید.

فهرست مطالب
تحصیل دکترا در صربستان

شرایط تحصیل مقطع دکترا صربستان

شرایط تحصیل مقطع دکترا صربستان در واقع مجموعه ای از الزامات و شرایط است که برای ورود به مقطع دکترا این کشور ضروری می باشد. شرایط پذیرش دکترا در دانشگاه های مختلف و برای برنامه های تحصیلی مختلف متفاوت است و ممکن است رشته ها و دانشگاه های مختلف نیاز به شرایطی مانند قبولی در آزمون ورودی، ارائه پروپوزال تحقیق، نشان دادن مهارت در زبان صربی یا زبان دیگر داشته باشند. شما می توانید برخی از مهم ترین الزامات تحصیل دکترا در صربستان که در اکثر دانشگاه ها یکسان است، را در ادامه مشاهده فرمایید.

  • مدرک دانشگاهی قبلی: مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن در یک رشته تحصیلی مرتبط با حداقل معدل 8.0/10.0 یا معادل آن
  • رزومه تحصیلی: شما باید یک رزومه دقیق و به روز ارسال کنید که دستاوردهای تحصیلی، علایق تحقیقاتی، انتشارات، جوایز، بورسیه ها، تجربه کاری و فعالیت های فوق برنامه را نشان دهد.
  • توصیه نامه: شما باید حداقل دو توصیه نامه از اساتید قبلی خود ارائه دهید که می توانند عملکرد تحصیلی و پتانسیل پژوهشی شما را تایید کنند.
  • انگیزه نامه: شما باید انگیزه نامه حدودا 500 کلمه ای بنویسید که انگیزه، اهداف و موضوع تحقیق شما را برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در صربستان توضیح دهد.
  • گواهی زبان: با توجه به برنامه ای که برای آن درخواست می دهید، باید مهارت زبان انگلیسی یا صربی را با ارائه مدارک زبان معتبر مانند، آیلتس، تافل و CEFR ثابت کنید.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شما می توانید ویزای طلایی را با راهنمایی گام به گام مشاورین به راحتی بدست آورید، پس با ما در ارتباط باشید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

شروع ترم تحصیلی دکترا صربستان

شروع ترم تحصیلی دکترا صربستان اصولا با توجه به دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر شما متفاوت می باشد اما معمولا آغاز تحصیل دکترا در صربستان برای ترم اول از اول اکتبر تا آخر ژانویه و برای ترم دوم از ابتدای فوریه تا پایان ماه می است. 

ترم دکترا در این کشور حدودا 15 هفته طول کشیده و پس از آن یک دوره امتحانی دو هفته ای برگزار می شود. ترم تحصیل دکترا در صربستان به دو پودمان تقسیم شده که هر واحد شامل 7 یا 8 هفته سخنرانی و سمینار و یک هفته استراحت در بین آن است.

مراحل ثبت نام برای ثبت نام مقطع دکترا در این کشور نسبتا آسان است و اولین مرحله آن انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر می باشد. پس از اطمینان از داشتن شرایط لازم دانشگاه و رشته تحصیلتان می توانید مدارک لازم و درخواست خود را به دانشگاه مورد نظرتان ارسال فرمایید.

 مهلت درخواست معمولا در ژوئن یا سپتامبر برای ثبت نام در ترم اول است، اما ممکن است بسته به برنامه متفاوت باشد. شما می توانید مهلت درخواست دانشگاه مد نظرتان را در سایت دانشگاه مشاهده فرمایید.

شروع ترم تحصیلی دکترا صربستان

استاد راهنما برای دکتری صربستان

استاد راهنما معمولا به استاد یا محققی گفته شده که در یک زمینه تحصیلی تخصص دارد و می تواند داوطلب را در فرآیند تحقیق و نگارش پایان نامه راهنمایی کند. استاد راهنما برای دکتری صربستان باید مهارت های ارتباطی، استانداردهای اخلاقی و در دسترس بودن برای حمایت از دانشجو را داشته باشد

تمام دانشجویانی که قصد تحصیل دکترا در صربستان را دارند باید حتما در ترم های پایانی تحصیل خود استاد راهنما انتخاب کنند. هر دانشگاه یا دانشکده در این کشور قوانین و رویه های خاص خود را برای تعیین استاد راهنما دارد. انتخاب استاد راهنما اصولا به عوامل متعددی از جمله موضوع تحقیق، در دسترس بودن بودجه، سازگاری علایق، انتظارات، شهرت و سابقه استاد بستگی دارد و دانشجویان می توانند از بین گزینه های مختلف استاد مد نظر خود را انتخاب کنند.

با توجه به اینکه انتخاب استاد راهنما برای تحصیل دکترا در صربستان یک تصمیم مهم بسیار مهم است و می تواند بر موفقیت تحصیلی و آینده شغلی شما تاثیر بگذارد توصیه ما این است که استاد راهنمای خود را با دقت انتخاب کنید.

برای انتخاب استاد راهنما باید ابتدا موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید و سپس می توانید مشخصات اعضای هیئت علمی دانشگاه را که در زمینه مورد علاقه شما تحقیق می کنند، جستجو کرده و انتشارات، پروژه ها و همکاری های آنها را مشاهده فرمایید. پس از آن می توانید از طریق ایمیل یا تلفن با گزینه های مد نظر تماس رفته و خود، علایق تحقیقاتی و مدارک خود را معرفی کنید.

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که مشغول به تحصیل دکترا در صربستان هستند می توانند با درخواست برای ویزای شینگن توریستی، اعضای خانواده خود را برای اقامت تا 90 روز به این کشور دعوت کنند. اما در صورتی که اعضای خانواده وی قصد داشته باشند تا برای بیش از 90 روز، در صربستان اقامت داشته باشند باید برای اجازه اقامت درخواست دهند.

دانشجویان باید برای خانواده خود ویزای الحاق خانواده را درخواست کنند و امروزه تنها همسر یا فرزندان زیر 18 سال دانشجو می توانند با استفاده از این ویزا، به صربستان مهاجرت کنند. زمانی خانواده دانشجو می توانند برای اجازه اقامت درخواست دهند که خود دانشجو اجازه اقامت داشته باشند و همچنین باید مدرکی دال بر منابع مالی کافی، مسکن مناسب، گواهی پزشکی، گواهی ازدواج یا گواهی تولد برای اعضای خانواده ارائه دهند. شما می توانید برخی از مهم ترین شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا را در ادامه مشاهده فرمایید.

  • داشتن بودجه کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده خود در طول اقامت
  • داشتن پوشش بیمه درمانی مناسبی برای خود و اعضای خانواده
  • ارائه مدارکی دال بر رابطه خود با همسر یا شریک زندگی یا فرزندانتان مانند سند ازدواج، شناسنامه و غیره

طبق وزارت امور خارجه صربستان افراد تحت ویزای الحاق خانواده، نمی توانند در صربستان به اشتغال بپردازند و برای کار در این کشور نیاز به اخذ مجوز کار دارند. از طرفی فرزندان دانشجویان دکترا که قصد دارند در مقطع ابتدایی در صربستان به تحصیل بپردازند می توانند بدون اخذ مجوز تحصیلی در این مدارس ثبت نام کنند.

با مطالعه مقالات زیر صربستان را بهتر بشناسید.

میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا صربستان

میزان حقوق و درآمد مقطع دکترا صربستان با توجه به رشته تحصیلی دانشجو و همچنین دانشگاهی که در آن تحصیل می کند، متفاوت است. دو مورد از محبوب ترین مشاغل برای دانشجویان دکترا در این کشور شغل های دستیار آموزشی و دستیار پژوهشی می باشد.

مشاغل دستیار آموزشی و دستیار پژوهشی فرصت های بسیار رقابتی و پر پاداشی برای دانشگاهیان و محققان مشتاق می باشند. دستیار آموزشی یا TA فردی است که به اساتید در تدریس دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد کمک کرده و وظایفی مانند نمره دادن به تکالیف، راهنمایی های آموزشی و ارائه بازخورد را دارد. امروزه میزان درآمد این زمینه شغلی در صربستان حدود 1,079,600 دینار صربستان در سال می باشد.

شغل دستیار پژوهشی یا RA گزینه بعدی است که طی آن دانشجویان مسئول انجام تحقیقات اصلی تحت نظارت یکی از اعضای هیئت علمی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، نوشتن گزارش ها و مقالات و ارائه یافته ها در کنفرانس ها یا سمینارها می باشند. درآمدهای دستیاران پژوهشی در این کشور نیز 86000 دینار صربستان در یک ماه است.

با توجه به دانشگاه ممکن است میزان درآمدهای این مشاغل حین تحصیل دکترا در صربستان متفاوت باشد و گاهاً دانشجویان از کمک هزینه ماهانه، معافیت شهریه، بیمه درمانی و سایر مزایا نیز بهرمند می شوند. چنانچه به زندگی در صربستان علاقه دارید، توصیه می کنیم برای آشنایی با روش های مهاجرت تحصیلی، نحوه اخذ بورسیه و همچنین آگاهی از دیگر روش های قانونی به مقاله جذاب مهاجرت به صربستان مراجعه فرمایید.

هزینه تحصیل در دوره دکترا صربستان

هزینه تحصیل در دوره دکترا صربستان به عوامل مختلفی از جمله رشته تحصیلی، نوع موسسه، مدت زمان برنامه و هزینه های زندگی بستگی دارد. طبق اطلاعات به دست آمده از وب سایت رسمی وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان حدودا شهریه دوره های مقطع دکترا در این کشور برای دانشجویان داخلی از 1000 تا 3000 یورو در سال و برای دانشجویان بین المللی از 1500 تا 5000 یورو در سال متغیر می باشد.

با این حال هزینه های تحصیل ممکن است بسته به برنامه و موسسه خاص متفاوت باشد و امروزه برخی از رشته های تحصیلی مانند پزشکی ممکن است برای دانشجویان بین المللی شهریه بیشتری داشته باشند. برای مثال برنامه های تحصیلات تکمیلی پزشکی برای اتباع خارجی سالانه در کشور صربستان تا بیش از 4000 یورو هزینه دارد. شما می توانید هزینه های تحصیل دکترا در صربستان را برای برخی زمینه های تحصیلی مشاهده فرمایید.

رشته شهریه برای اتباع خارجی شهریه برای شهروندان صربستان
پزشکی 4000 یورو سالانه 1500 یورو سالانه
مهندسی 1500 یورو سالانه 500 یورو سالانه
علوم انسانی 1000 یورو سالانه 300 یورو سالانه

از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از برنامه های دکترا در این کشور ممکن است بورسیه یا کمک هزینه هایی را برای بخشی یا تمامی هزینه های تحصیل ارائه دهند. از مهم ترین بورسیه های تحصیلی این مقطع در صربستان می توان به بورسیه دکتری وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری جمهوری صربستان، بورسیه آکادمی علوم و هنر صربستان و بورسیه بنیاد پیشرفت اقتصاد اشاره کرد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دکترا صربستان

یکی از دغدغه هایی که ذهن اکثر دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل در این کشور را به خود مشغول کرده این است که بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دکترا صربستان کدام موارد هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه این کشور مقر تعداد زیادی دانشگاه باکیفیت است که برنامه های تحصیلی مختلفی را در مقطع دکترا ارائه می دهند. شما می توانید لیستی از بهترین دانشگاه جهت تحصیل دکترا در صربستان را در ادامه مشاهده فرمایید.

  • دانشگاه بلگراد: بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه صربستان برنامه های دکترا در رشته های تحصیلی مانند مهندسی، پزشکی، حقوق، هنر و علوم اجتماعی ارائه می دهد.
  • دانشگاه نووی ساد: این دانشگاه در صربستان برنامه های دکترا در علوم طبیعی، ریاضیات، علوم انسانی، هنر، مهندسی، کشاورزی و پزشکی ارائه می دهد.
  • دانشگاه نیس: از محبوب ترین دانشگاه های کشور که برنامه های دکترا در علوم طبیعی، ریاضیات، مهندسی، پزشکی، اقتصاد، حقوق، هنر و آموزش ارائه می دهد.
  • دانشگاه کاراگوجواچ: برنامه های دکترا در علوم طبیعی، ریاضیات، مهندسی، پزشکی، اقتصاد، حقوق، هنر و آموزش ارائه می دهد.
  • دانشگاه هنر در بلگراد: تنها دانشگاه در صربستان که به هنر و فرهنگ اختصاص دارد و برنامه های دکترا در موسیقی، هنرهای زیبا، هنرهای کاربردی و طراحی، و تئاتر و رادیو ارائه می دهد.

ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در یک دهه گذشته موفق به اخذ پذیرش از برترین دانشگاه های جهان برای مراجعین لایق و ارزشمند خود شده ایم.

شما هم می توانید در جلسات مشاوره با کارشناس پرونده خود علاقه مندی ها و شرایط خانوادگی و مالی خود را مطرح کرده و بهترین تصمیم را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اتخاذ کنید.

برای اعتماد به ما بخش ما تا حالا چیکار کردیم را از منوهای بالای سایت ببینید.

نمایش ویدیو درباره پذیرش کشورهای مختلف
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت مشاوره دقیق و به روز می تواند مهم ترین گام شما در مسیر مهاجرت باشد! فرم زیر را تکمیل نمایید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تحصیل دکترا در دانشگاه بلگراد صربستان

تحصیل دکترا در دانشگاه بلگراد صربستان یکی از بهترین تصمیماتی است که دانشجویان می توانند اتخاذ کنند. بلگراد قدیمی ترین و مهم ترین دانشگاه موجود در این کشور است که بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته و دارای 31 دانشکده و 11 موسسه تحقیقاتی می باشد.

تحصیل دکترا در صربستان و در دانشگاه بلگراد فرصتی عالی برای دانشجویانی است که می خواهند در زمینه های مختلف علوم، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی تحقیقات پیشرفته را دنبال کنند. این دانشگاه برنامه های مقطع دکترا را به دو زبان صربی و انگلیسی با مدت زمان سه تا شش سال ارائه می دهد.

دانشجویان می توانند با انتخاب این دانشگاه به منابع و امکانات مختلف مانند کتابخانه ها، آزمایشگاه ها، مراکز کامپیوتر و مراکز ورزشی دسترسی داشته باشند و همچنین می توانند از کمک هزینه های تحصیلی، برنامه های مطالعات و فعالیت های تحقیقاتی و بورسیه های مختلف بهرمند شوند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که دانشجویان با تحصیل دکترا در دانشگاه بلگراد باید در دوره ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی شرکت کرده و سطح علمی خود را افزایش دهند. همچنین باید تحقیقات اصلی و مستقل را زیر نظر یک استاد انجام داده و نتایج تحقیقات خود را مجلات معتبر منتشر کنند.

تحصیل دکترا در دانشگاه نووی ساد صربستان

تحصیل دکترا در دانشگاه نووی ساد صربستان

نووی ساد در واقع دومین دانشگاه بزرگ در کشور صربستان است که دارای 14 دانشکده و سه موسسه تحقیقاتی دارد و طبق رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در بین 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. این دانشگاه امروزه طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در مقطع دکترا را ارائه داده و یکی از  محبوب ترین مقاطع تحصیلی دانشجویان بین المللی می باشد.

تحصیل دکترا در دانشگاه نووی ساد صربستان گزینه ای بسیار عالی است زیرا این دانشگاه برنامه های تحصیلی خود را بر اساس اصول بولونیا و از استانداردهای کیفیت و برتری اروپا طراحی کرده و معمولا مقطع دکترا در دانشگاه نووی ساد معمولاً 3 سال به طور می انجامد. تحصیل دکترا در صربستان در دانشگاه باعث شده تا در محیطی بین المللی تحصیلات خود را انجام داده و مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورید.

با این حال ورود به این دانشگاه در مقطع دکترا بسیار رقابتی است و داوطلبان باید از پس شرایط پذیرش شامل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن، سطح بالای عملکرد تحصیلی، پروپوزال تحقیق و مصاحبه بر آیند. 

تحصیل دکترا در دانشگاه نیس صربستان

در نهایت به سراغ شرایط تحصیل دکترا در دانشگاه نیس صربستان می رویم. این دانشگاه 13 دانشکده و پنج مرکز تحقیقاتی داشته و بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

تحصیل دکترا در صربستان و در دانشگاه نیس یا نیش فرصتی عالی برای دانشجویانی است که به رشته های علوم پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی علاقه دارند. امروزه این دانشگاه برنامه های دکترا را طی سه تا شش سال ارائه داده و برنامه های ارائه شده توسط دانشگاه نیس توسط شورای ملی آموزش عالی معتبر هستند و از استانداردهای اروپایی کیفیت و تعالی پیروی می کنند. این برنامه ها این دانشگاه جزو معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه های موجود در صربستان است و مدارک ارائه شده توسط آن در سراسر اروپا معتبر می باشد.

داوطلبان دکترا با تحصیل در دانشگاه نیس صربستان امکان شرکت در فعالیت های مختلف دانشگاهی مانند سمینارها، کارگاه های آموزشی، مدارس تابستانی، برنامه های تبادل و همکاری با سایر موسسات را دارند و می توانند طی این دوره تحصیلی سطح علمی خود را افزایش داده و با کسب مدرک مناسب آینده شغلی و حرفه ای خود را به کلی تغییر دهند.

تحصیل دکترا در صربستان را با برخی کشورهای دیگر مقایسه کنید.

مزایای اخذ مدرک دکترا از صربستان

بدون شک مزایای اخذ مدرک دکترا از صربستان بسیار گسترده هستند و دانشجویان با انتخاب این کشور برای تحصیل می توانند از مزایای بسیار زیادی بهرمند شوند. کشور صربستان امروزه برنامه های تحصیلی بسیار متنوعی را مقطع دکترا ارائه داده و دانشجویان می توانند با انتخاب این کشور از بین گزینه های متنوع رشته و دانشگاه مد نظر خود را انتخاب کنند.

از طرفی هزینه های تحصیلی و زندگی در صربستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و همچنین این کشور بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که کشور صربستان دارای زیرساخت تحقیقاتی قوی و شبکه ای از همکاری با موسسات معتبر در سراسر جهان به ویژه در زمینه های مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی می باشد.

سوالات پر تکرار تحصیل دکترا در صربستان

هزینه های تحصیلی و زندگی در صربستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و همچنین این کشور بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که کشور صربستان دارای زیرساخت تحقیقاتی قوی و شبکه ای از همکاری با موسسات معتبر در سراسر جهان به ویژه در زمینه های مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی می باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده از وب سایت رسمی وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری صربستان حدودا شهریه تحصیل دکترا در صربستان برای دانشجویان داخلی از 1000 تا 3000 یورو در سال و برای دانشجویان بین المللی از 1500 تا 5000 یورو در سال متغیر می باشد.

از بهترین دانشگاه های این کشور برای مقطع دکترا می توان به دانشگاه بلگراد، دانشگاه نووی ساد، دانشگاه نیس و… اشاره کرد.

امروزه درآمدهای دستیاران پژوهشی در این کشور که یکی از مشاغل مربوط به تحصیل دکترا در صربستان است، حدودا 86000 دینار صربستان در یک ماه می باشد.

معمولا آغاز تحصیل دکترا در صربستان برای ترم اول از اول اکتبر تا آخر ژانویه و برای ترم دوم از ابتدای فوریه تا پایان ماه می است.

در این مقاله تا حد امکان سعی خود را کردیم که شما را با شرایط و ابعاد مختلف تحصیل دکترا در صربستان آشنا کنیم اما چنانچه هر گونه سوالی در مورد شرایط تحصیلی در این کشور دارید، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. همچنین اگر علاقه دارید که پس از اتمام تحصیلات خود در این کشور مشغول به کار شوید، توصیه می کنیم برای آشنایی با قوانین، الزامات و شرایط مهاجرت تحصیلی و نحوه تغییر اقامت مطالعه مقاله کار در صربستان را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه