شرایط تحصیل در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان می تواند انتخابی مناسب ، مقرون به صرفه و آسان برای شما باشد ، برای آگاهی از شرایط تحصیل در تاجیکستان در این نوشتار با ما همراه شوید.

وضعیت فعلی تحصیل در این کشور رو به رشد است ، سیستم آموزشی تاجیکستان در حال  بزرگترین نام های جهان، در حال پیشروی با سرعتی بسیار زیاد بوده و در فاصله ای بسیار نزدیک با برترین های جهان قرار دارد. امروزه بیش از بیست و چهار موسسه آموزشی در این کشور قرار دارد که می تواند خواسته و علاقه هر فرد را پوشش دهد.

شرایط تحصیل در تاجیکستان برای مدت زیادی ناشناخته مانده است، اما افزایش تعداد داوطلبان بین المللی برای استفاده از آن ها می تواند مدرکی دال بر این باشد که استانداردهای تعیین شده برای آموزش رسمی تاثیرات مستقیمی را بر رضایت دانشجویان داشته است. شما نیز می توانید یکی از دانشجویان بین المللی باشید که هر ساله به این کشور وارد شده و تجربه بی نظیری را برای خود می سازند. این مقاله توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی با شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی 40451) تهیه شده است تا راهنمایی برای شما باشد.

توصیه می کنیم مقاله تحصیل در خارج از کشور را بخوانید و با کشورها و مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی آشنا شوید.

فهرست مطالب
شرایط تحصیل در تاجیکستان

سیستم آموزشی در کشور تاجیکستان

در طی سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی در سیستم آموزشی در کشور تاجیکستان ایجاد شده که اطلاع از به روزترین اطلاعات برای شما کاملا ضروری خواهد بود. این برنامه ها در نتیجه معکوس کردن تاثیراتی است که شوروی با اشغال خود بر کشور گذاشته و شرایط تحصیل در تاجیکستان را به طور کلی تغییر داد. امروزه نرخ سواد ملی حدود 100% بوده که بسیار چشمگیر است.

سیستم آموزشی در تاجیکستان دارای قوانین بسیار متمرکز و سخت گیرانه ای است که علت آن سرعت بخشیدن به تغییرات ایجاد شده می باشد. آموزش و تحصیل برای تمامی شهروندان و افراد ساکن تا سن 17 سالگی اجباری بوده و مدرسه های مختلفی برای ارائه آن وجود دارند، اما تحصیل در مدارس دولتی کاملا رایگان بوده تا تمامی کودکان با هر شرایطی بتوانند به سواد مورد قبول برسند.

با افزایش سطح آموزش، مدارس خصوصی نیز شروع به ظهور و شکل گیری کرده اند. پس از اتمام دوره اجباری، افراد می توانند به طور داوطلبانه به تحصیل در مقاطع عالی بپردازند که در ادامه شرح آن پرداخته ایم. به طور کلی ساختار و شرایط تحصیل در تاجیکستان در این مقاطع را در جدول زیر برای شما خلاصه کرده ایم:

تحصیلات سطح سن مدت زمان
اولیه اولیه 7 الی 11 4 سال
میانه عمومی پایه 11 الی 16 5 سال
متوسطه عمومی متوسطه - 3 سال

ساختار مقاطع عالی در تاجیکستان

تحصیل در مقاطع عالی، به معنای ورود به سطح جدید و حرفه ای از آموزش بوده و در این زمان شما باید یک حرفه را برای آینده خود انتخاب نمایید. با وجود این که این بخش از تحصیل فقط بر یک رشته تمرکز دارد، اما سطح علمی آن بسیار بالا بوده و دانشجویان باید خود را برای دوره های بسیار خاص آماده نمایند.

مانند تمامی کشورها، ساختار مقاطع عالی در تاجیکستان نیز بسیار وسیع است، زیرا به دوره و رشته های بسیاری تقسیم می شود که هر کدام از آن ها باید به صورت مستقل مورد بررسی قرار بگیرند و هر کدام شرایطی مخصوص به خود را دارد. شرایط تحصیل در تاجیکستان از سال 2007 به وسیله اصلاحاتی که از سوی وزارت آموزش و علوم جمهوری تاجیکستان صورت گرفته است، دچار دگرگونی های زیادی شده است.

گمان می رود که هدف از این تغییرات، ادغام سیستم آموزشی عالی با اروپا می باشد و تا کنون موفقیت های زیادی در این مسیر کسب شده است. نام دیپلم تخصصی به لیسانس و فوق لیسانس تغییر کرده و فقط در برخی از رشته های خاص سیستم قدیمی به کار برده می شود. ساختار و شرایط تحصیل در تاجیکستان در جدول زیر قرار داده شده است:

سطح مدت زمان متوسط
کارشناسی 4 الی 5 سال
کارشناسی ارشد 2 سال
دکترا 3 سال
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در کشورهای آسیایی ، آسان ، بدون آزمون و ارزان ، مشاوره صحیح بگیرید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

زبان تحصیل در تاجیکستان

با وجود این که شرایط تحصیل در تاجیکستان بسیار متغیر است، اما قانون هایی نیز وجود دارند که همیشه ثابت بوده و دچار هیچ گونه تغییر نمی شوند. یکی از این موارد، زبان تحصیل در تاجیکستان است، تفاوتی ندارد که قصد تحصیل در کدام مقطع و یا مرکز آموزشی را دارید، برای این که بتوانید پذیرش خود و یا فرزندتان را به دست آورید، تسلط بر زبان آموزشی کاملا ضروری می باشد.

اکثر مدارس این کشور آموزش را به زبان اصلی کشور خود یعنی تاجیکی ارائه می دهند، اما به علت وجود جمعیتی متفاوت، دوره ها به زبان های روسی و ازبکی نیز ارائه می شوند که دانش آموز می تواند دوره متناسب با زبان خود را انتخاب نماید. مدارس خصوصی نیز وجود دارند که آموزش را به صورت دو زبانه ارائه کرده و انگلیسی را به عنوان زبان دوم انتخاب کرده اند.

دانش آموزان خارجی با ثبت نام در این مراکز می توانند زبان مورد استفاده برای زندگی در این کشور را یاد بگیرند. اما شرایط تحصیل در تاجیکستان برای مقاطع عالی کاملا متفاوت بوده و به علت وجود جمعیت زیاد دانشجویان بین المللی در این سطوح آموزشی، قوانین متفاوت و به خصوصی تعیین شده است که مانند تمامی موارد دیگر دارای تنوع بسیاری می باشد.

زبان تحصیل در تاجیکستان

تحصیل به زبان انگلیسی در کشور تاجیکستان

به طور معمول، داوطلبان بین المللی به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در کشور تاجیکستان می باشند، زیرا جمعیت زیادی در جهان به این زبان تسلط داشته و یادگیری آن بسیار آسان تر از زبان های دیگر است. همان طور که اشاره کردیم شرایط تحصیل در تاجیکستان بسیار متغیر بوده و باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

به صورت کی و خلاصه، زبان تحصیل در دانشگاه های این کشور تاجیکی، ازبکی و روسی بوده و امکان تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی وجود ندارد. اما برخی از دوره ها در مقاطع تکمیلی مانند ارشد و دکترا به علت این که دارای سطح علمی بسیار بالایی هستند، فرد باید دارای تسلط کافی به زبان انگلیسی باشد تا موفق به تحصیل در تاجیکستان انگلیسی شود.

برخی از دانشجویان این تصور را دارند که با تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان تاجیکستان می توانند این مسیر را برای خود هموار نمایند، اما حقیقت این است که شرایط تحصیل در تاجیکستان در این مکان ها بسیار خاص می باشد. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های تاجیکستان وجود نداشته و قصد سیستم آموزشی این کشور این است که فرد دانشجو با یادگیری زبان اصلی بتواند به اقامت و زندگی در کشور بپردازند. همچنین فرصتی برای یادگیری این زبان ها داخل کشور قرار داده شده که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

شرط معدل برای دانشگاه های تاجیکستان

شرط معدل برای دانشگاه های تاجیکستان

همان طور که میدانید، تحصیلات در سراسر جهان مانند پلکان می باشد، فقط در صورتی می توانید به مقطع بعدی دست یابید که مقطع قبل تر را به صورت موفق پشت سر گذاشته باشید؛ زیرا تمامی سطوح برای ایجاد آمادگی و شکل دهی زمینه های لازم برای ورود به سطح بعدی می باشند. این امر یکی از شرایط تحصیل در تاجیکستان بوده که باید آن را بسیار ضروری دانست.

شرط معدل برای دانشگاه های تاجیکستان در تمامی مقاطع و مراکز آموزشی وجود داشته و تنها تفاوت در حداقل مقدار نمره تعیین شده می باشد. هر چقدر که سطح تحصیلات مقطع، رشته و موسسه آموزشی بیشتر باشد، مقدار نمره درخواستی نیز به همان مقدار بیشتر خواهد بود و حتی اگر تمامی شرایط تحصیل در تاجیکستان را دارا باشید، باید حداقل معدل برای تحصیل در تاجیکستان را ارائه دهید تا موفق به دریافت پذیرش شوید.

حداقل معدل دانشگاه های تاجیکستان به صورت میانگین نمره 12 مشخص شده است، اما پیشنهاد می کنیم که با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تماس گرفته تا از مقدار دقیق برای مقصد خود اطلاع یابید. برخی از مراکز آموزشی علاوه بر نمره مقطع قبلی، مدارک اضافه تری را نیز درخواست می کنند تا سابقه تحصیلی شما را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار دهند.

کالج های آموزش زبان انگلیسی در تاجیکستان

تا کنون به پررنگ بودن مدرک زبان در شرایط تحصیل در تاجیکستان پی برده اید و می دانید که بدون داشتن آن نمی توان موفق به تحصیل و زندگی در این کشور شد. این شرط برای بسیاری از داوطلبان خارجی تبدیل به محدودیت و مانعی شده است تا نتوانند به تحصیل در دانشگاه مورد نظر دست یافته و شروع به تصمیم گیری برای مقصد دیگری نمایند.

سیستم آموزشی تاجیکستان متوجه این امر شده و فرصتی را برای متقاضیان بین المللی قرار داده است تا به وسیله آن بتوانند مدرک زبان مورد نیاز را دریافت کرده و سپس وارد دانشگاه ها شوند. این فرصت شامل برگزاری دوره های زبان در تاجیکستان بوده که با شرکت در آن ها می توان زبان مورد نظر را به راحتی فرا گرفت.

بهترین مکان برای یادگیری زبان رسمی یک کشور، حضور و قرارگیری در محیطی است که آن زبان استفاده می شود، کالج های زبان در تاجیکستان نیز این امکان را برای تمامی افراد فراهم کرده اند تا بتوان به یادگیری زبان های تاجیکی، ازبکی و روسی پرداخته و با سیستم آموزشی این کشور نیز به صورت دقیق تر آشنا شد.

اما این دوره ها فقط برای یادگیری این زبان ها نیست، بلکه کالج های آموزش زبان انگلیسی در تاجیکستان نیز وجود دارند که می توان به وسیله آن مدرک زبان انگلیسی معتبر در سراسر جهان را برای خود دریافت کرد. 

عناوین مقالات زیر رو مرور کنید ، قطعا برخی را برای انتخاب مقصد مهاجرتی خواهید خواند!

 هزینه دانشگاه ها در تاجیکستان

علاوه بر موارد نام برده شده، مهم ترین بخش برای تمامی دانشجویان، هزینه های تحصیل در تاجیکستان می باشد. خوشبختانه یکی از بهترین شرایط تحصیل در تاجیکستان، مقدار مخارج پیش رو می باشد که بسیار مناسب هستند و برای افرادی که به دنبال مقصدی ارزان هستند بهترین گزینه می باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان شامل موارد زیاد و کوچکی بوده که باید به صورت جداگانه آن ها را مورد بررسی قرار داد زیرا مقدار آن وابسته به عوامل بسیار زیادی است.

اما بزرگترین بخش آن شهریه دانشگاه های تاجیکستان بوده و سایر موارد مقدار بسیار کمتری هستند، مقدار شهریه تعیین شده برای هر دانشگاه با دیگری تفاوت داشته و بیشترین مقدار برای مراکز خصوصی می باشند.

شهریه متوسط سالانه برخی از رشته های اصلی عبارت اند از:

  • اقتصاد: 697 دلار
  • مهندسی: 737 دلار
  • مدیریت: 664 دلار
  • فیزیک: 669 دلار
  • امور مالی و بانکداری: 537 دلار
  • بازاریابی: 1117 دلار

سایر هزینه های شامل مواردی مانند خرید لوازم مورد نیاز و مکان اقامت می شوند. البته مخارج پیش روی شما فقط شامل هزینه دانشگاه ها در تاجیکستان نبوده و شما باید هزینه های اقامتی خود را نیز در نظر داشته باشید. 

هزینه دانشگاه ها در تاجیکستان

مزایای تحصیل در تاجیکستان

 شاید اکنون این سوال برای شما ایجاد شود که مزایای تحصیل در تاجیکستان چه بوده و چرا باید آن را از میان سایر گزینه های در دسترس انتخاب کرد؟ به صورت کلی شرایط تحصیل در تاجیکستان نسبت به سایر کشورها بسیار مناسب و به عنوان یک فرصت عالی شناخته می شود.

جزئیات دقیق تر این شرایط را در لیست زیر شرح داده ایم:

  • آموزش مقرون به صرفه: تاجیکستان شهریه و های زندگی به صرفه ای را ارائه می دهد که در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار مناسب است.
  • فرصت های پژوهشی و تحصیلی: با وجود میراث تاریخی قوی در آموزش، این کشور فرصت تحقیقاتی بی نظیری را برای دانشجویان در رشته های مختلف را فراهم می کند.
  • فرصت های زبان: شرایط تحصیل در تاجیکستان می تواند فرصتی برای یادگیری یا بهبود مهارت های زبانی شود.
  • بورسیه ها: سازمان و دانشگاه های کشور تاجیکستان بورسیه و برنامه های کمک مالی زیادی را برای حمایت از دانشجویان بین المللی در نظر دارند.

سوالات پر تکرار شرایط تحصیل در تاجیکستان

 طبق شرایط تحصیل در تاجیکستان بخش بزرگی از برنامه ها به زبان اصلی آموزش داده می شوند و تعداد دوره های انگلیسی زبان بسیار کمتر است.

 حداقل معدل تعیین شده در شرایط تحصیل در تاجیکستان 12 بوده و هر چقدر که نمره شما بیشتر باشد شانس پذیرش نیز افزایش خواهد یافت.

 بله، شرایط تحصیل در تاجیکستان نسبت به سایر کشورها بسیار مناسب و دریافت پذیرش آسان تر می باشد.

 سه زبان تاجیکی، روسی و ازبکی سه زبان اصلی و مورد استفاده در مراکز آموزشی این کشور هستند.

خیر، این کشور به عنوان مقصدی بسیار ارزان برای تحصیل و زندگی شناخته شده و دانشجویان بدون نگرانی می توانند برای پذیرش خود اقدام نمایند.

در این مقاله کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شرح شرایط تحصیل در تاجیکستان برای شما پرداخته اند. برای کسب اطلاعات دقیق تر با مشاورین ما در دفاتر مرکزی و غرب تهران و یا دفتر شیراز تماس گرفته تا به وسیله با تجربه ترین افراد راهنمایی شوید. برای آگاهی از ارازن ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی مقاله 10 تا از کم هزینه ترین کشورها برای تحصیل را بخوانید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه