کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه که برای تعداد زیادی از متقاضیان تحصیل در ترکیه راهی مناسب برای پوشش بخشی از هزینه ها محسوب می شود ، در این مقاله توسط مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله درباره چگونگی انجام کار دانشجویی ضمن تحصیل ، قوانین و قراردادهای موجود برای این فعالیت ، نحوه پیدا کردن کارهای دانشجویی ، میزان درآمد و بسیاری جزییات دیگر صحبت شده است ، پیشتر هم در مقاله کار در ترکیه به بررسی برترین و پردرآمد ترین مشاغل در ترکیه صحبت کرده ایم.

دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه پذیرفته می شوند ، با دارا بودن ویزای دانشجویی اجازه کار در حین تحصیل را کسب نمی کنند ، بلکه در صورت تصمیم به انجام کار دانشجویی حتما باید مجوز جداگانه ای برای آن داشته باشند ، اما توجه داشته باشید که صرفا دارا بودن مجوز کار هم برای پیدا کردن یک کار دانشجویی ایده آل و خوب کافی نبوده و سطح تسلط دانشجو به زبان ترکی هم در پیشرفت این روند بسیار موثر است.

اگر در دانشگاه هایی از ترکیه باشید که در برنامه های انگلیسی تدریس می کنند ، در اینصورت می توانید با اثبات تسلط خود زبان انگلیسی کارهای دانشجویی مناسبی در محوطه دانشگاه و در حیطه پژوهش و تحقیق پیدا کنید.

فهرست مطالب
کار دانشجویی در ترکیه

توصیه می کنیم در ابتدای این مقاله به فایل ویدئویی و صوتی که روناک از همکاران ما در هولدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی ارائه داده توجه نمایید ، در کمتر از سه دقیقه می توانید با مهمترین مسایل مربوط به کار دانشجویی در ترکیه آشنا شوید ، فایل پادکست ، قابل دانلود است و می توانید آنرا ذخیره کرده بعداً به آن گوش دهید.

پادکست کار دانشجویی در ترکیه​

پخش ویدیو

اجازه کار حین تحصیل در ترکیه

طبق قانون جدید نیروی کار بین‌المللی ، دانشجویان خارجی که در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی رسمی در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه ثبت نام می‌کنند ، می‌توانند کار کنند و برای مجوز کار درخواست دهند.

به دانشجویان خارجی مقطع کاردانی یا دوره های کارشناسی هم اجازه کار حین تحصیل در ترکیه داده می شود اما باید یکسال از تحصیل گذشته باشد ، دانشجویان حق کار حداکثر 30 ساعت در هفته را دارند.

کار دانشجویی در ترکیه با ویزای دانشجویی ترکیه غیرقانونی است مگر اینکه مجوز کار برای دانشجو توسط دولت ترکیه صادر شده باشد ، مجوزهای کاری که به دانشجویان خارجی اعطا می شود اجازه اقامت دانشجویی معتبر و میزان حقوق اعطایی را تعیین می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه مسئول تنظیم اصول استاندارد و همچنین رویه هایی است که بر استخدام دانشجویان خارجی حاکم است ، آنها بر اساس این اصول و همچنین دستورالعمل هایی که توسط کمیته سیاست های مهاجرتی تعیین می شود ، تصمیم خواهند گرفت.

اجازه کار حین تحصیل در ترکیه

اگر دانشجو بخواهد در یک شرکت خصوصی کار کند ، کارفرما موظف است برای مجوز کار درخواست بدهد ، کارفرماها معمولا از این قوانین مطلع هستند و به دانشجوی بدون مجوز کار نمی دهند.

مقالات زیر برای متقاضیانی است که ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده اند ؛ اطلاعاتی به روز با آخرین تغییرات!

میزان درآمد کار دانشجویی ترکیه

میزان درآمد کار دانشجویی ترکیه در قیاس با کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا ، کانادا و سایر کشورهای اروپایی خیلی پایین تر است ، میزان درآمد یک کار تمام وقت در ترکیه ، از 2000 تا 4000 دلار متغیر است اما دانشجوی خارجی که برای یک کار پاره وقت دانشجویی درخواست می دهد ، می تواند بین 100 تا 250 دلار در ماه در آمد داشته باشد.

در جدول مقایسه ای از میزان درآمد کار دانشجویی ترکیه و برخی کشورهای اروپایی را می بینید.

همانطور که می بینید ، میزان دستمزد کار دانشجویی در ترکیه خیلی زیاد نیست اما باید این حقیقت را هم مد نظر داشت که هزینه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه هم نسبت به دانشگاه های اروپا خیلی کمتر می باشد ، در ضمن دانشجویان بابت انجام کار دانشجویی مالیاتی پرداخت نمی کنند.

کشور دستمزد کار دانشجویی در ساعت
ترکیه به طور متوسط 22 لیر معادل یک یورو و سی سنت
آلمان به طور متوسط 9 یورو
فرانسه به طور متوسط 7 یورو
سوئد به طور متوسط 10 یورو

انواع کارهای دانشجویی در بازار کار ترکیه

اگر دانشجویی هستید که برای پوشش هزینه های تحصیل تان نیاز دارید که حتما کار دانشجویی در ترکیه انجام دهید ، در کنار مشاوران رجبی هیچ نگرانی نداشته باشید؛ انواع کارهای دانشجویی در بازار کار ترکیه که دانشجویان خارجی می توانند شانس خود را برای انجام آنها امتحان کنند ، در زیر بیان شده است.

1- ترجمه

ترکیه یک مرکز توریستی و اقتصادی است ، بنابراین ترجمه همیشه مورد نیاز است ، اگر عملکرد عالی نشان دهید ، از شما خواسته می شود که ترجمه همزمان برای جلسات خصوصی ارائه دهید. آنها همچنین ممکن است هزینه های آموزشی را برای شما فراهم کنند و از شما بخواهند که یک مترجم حرفه ای شوید.

2- دستیار خدمات پزشکی

ترکیه روز به روز به مقصدی برای خدمات پزشکی و مراقبت های بهداشتی تبدیل می شود ، بنابراین شما همیشه می توانید شغلی به عنوان دستیار خدمات پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی پیدا کنید.

این نوع کار به مهارت های زبانی خوب، صبر و چهره ای خندان نیز نیاز دارد ، این موقعیت ها معمولاً برای دانشجویان خارجی پاره وقت است و به خصوص اگر برای شیفت شب به شما اختصاص داده شود، پرداخت خوبی دریافت می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کاریابی آسان با دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت رجبی برای دانشجویان ترکیه.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

3- دستیار فروش و تجارت بین الملل

شرکت های مختلف در ترکیه از افراد تحصیل کرده ، جوان و با انگیزه برای کمک به فروش درخواست می کنند ، ترکیه پذیرای صدها هزار گردشگر از سراسر جهان است ، معاملات تجارت بین المللی ، واردات و صادرات منبع اصلی اقتصاد ترکیه است.

بنابراین می توانید به راحتی شغلی به عنوان دستیار فروش پیدا کنید ، شما با مشتریانی از سراسر جهان در تماس خواهید بود ، درخواست ها را دریافت می کنید ، به ایمیل ها و تماس های تلفنی پاسخ می دهید و شاید بازاریابی دیجیتالی انجام دهید.

4- تحقیقات دانشگاهی

در ترکیه تعداد مهمی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در جستجوی دانشجویانی با پیشینه فرهنگی متفاوت و مشخصات علمی قوی هستند ، اگر برای کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه هستید ، می توانید به راحتی در بخش تحقیقات شغلی پیدا کنید ، شرکت های تجاری نیز در حال افتتاح موقعیت های تحقیقاتی و پذیرش دانشجویان خارجی هستند.

موزه ها ، گالری های هنری و آرشیو​

Museums , Art galleries ، Archives

5- موزه ها ، گالری های هنری و آرشیو

– موزه ها ، گالری های هنری و آرشیوششما همیشه می توانید سعی کنید دانش آکادمیک خود را برای داشتن چنین موقعیتی سرمایه گذاری کنید ، اگر دانشجوی تاریخ هنر هستید ، از شما استقبال می شود که برای کار در موزه ها و گالری های هنری درخواست دهید (بخصوص در استانبول تعداد زیادی از آنها وجود دارد).
سازمان های مختلف ، شهرداری ها ، شرکت ها نیروهای پاره وقت را برای سازماندهی آرشیو خود یا انتقال آن به پلتفرم دیجیتال استخدام می کنند ، اگر دانش کمی از کامپیوتر داشته باشید ، می توانید چنین موقعیتی را بدست آورید.

6- تدریس

اگر ساز می زنید ، نقاشی می کنید ، انگلیسی ، عربی یا فرانسوی صحبت می کنید ، ترکی بلدید و در فیزیک و ریاضی مهارت دارید ، مطمئناً می توانید خدمات آموزشی ارائه دهید ، معمولا خانواده‌ها در ترکیه در ماه سپتامبر شروع به تماس و تلاش برای یافتن معلمان خوب می‌کنند.

7- جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد

پس از بحران پناهندگان ، صدها سازمان جامعه مدنی تقریباً در همه شهرهای ترکیه مشغول به کار هستند ، کار با سازمان های غیردولتی یک تجربه بسیار غنی است ، شما به راحتی می توانید با استفاده از سوابق فرهنگی و تحصیلی خود برای چنین مشاغلی اقدام کنید ، به ویژه عرب زبانان و فارسی زبانان می توانند سمت مترجمی یا مسئول ثبت نام داشته باشند.
گزینه های مختلف دیگری نیز برای کار دانشجویی در ترکیه در دسترس هستند (پیشخدمت ، پذیرش ، پرستار بچه ، گرداننده سگ و غیره ) که می توانید برای آنها درخواست بدهید.

برای تحصیل در خارج از کشور به فکر تامین هزینه ها از راه کار دانشجویی هستید؟مقالات زیر برای مقایسه بهتر تقدیم به شما!

کارفرماهای محبوب دانشجویان در ترکیه

علاقه مندان به حیطه کاری مهمان‌نوازی ، خوشحال می‌شوند که بدانند از آنجایی که ترکیه دارای هتل‌ها و مکان‌های تفریحی بزرگ است ، این مکان ها اغلب دانشجویان خارجی را از دانشگاه‌های ترکیه در تابستان جذب می‌کنند و در نتیجه شانس دانشجویان را برای کسب درآمد مناسب افزایش می‌دهند.

دانشجویانی محبوب کارفرمایان هستند که چند زبانه باشند ، درست است که ترکی برای آنها بسیار ارزشمند است اما شرکت هایی هم وجود دارند که به زبان های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و عربی هم صحبت می کنند و برای این بخش نیرو نیاز دارند.

اگر بتوانید عربی صحبت کنید ، می توانید برای شرکت هایی که با خاورمیانه کار می کنند درخواست دهید ، اگر فرانسوی یا انگلیسی صحبت می کنید ، شرکت هایی که با اتحادیه اروپا کار می کنند احتمالاً به کمک شما نیاز خواهند داشت ، برای شناختن کارفرماهای محبوب دانشجویان در ترکیه با مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

کارفرماهای محبوب دانشجویان در ترکیه
نحوه پیدا کردن کار دانشجویی

نحوه پیدا کردن کار دانشجویی

برخلاف سایر کشورها ، یافتن کار پاره وقت به عنوان دانشجوی خارجی در ترکیه کمی دشوار است و از دلایل عمده آن می توان به موانع زبانی اشاره کرد؛ زیرا اکثر کارفرمایان به دنبال کارمندان ترک زبان هستند.

البته در برخی موارد هم ، نحوه پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه ممکن است به سادگی اختصاص یک روز برای قدم زدن در شهر و تحویل رزومه یا پرس و جوی حضوری باشد ، زیرا بیشتر فرصت ها غیررسمی هستند و ممکن است به طور خود به خود در خارج از خانه و در حال جستجو ، پیش بیایند.

مجددا امتیاز چندزبانه بودن دانشجویان بین المللی در یافتن شغل دانشجویی به نفع فرد به حساب می آید ، دانشجوی خارجی بودن به این معنی است که شما حداقل به دو زبان مسلط صحبت کرده و بلد باشید.

این فرصت خوبی برای یافتن مشاغل پاره وقت یا کار به عنوان مترجم آزاد است ، به ویژه هنگامی که به دنبال کار در مراکز توریستی هستید ، جایی که این امر به دانشجو امکان می دهد با ارائه خدمات ترجمه به عنوان یک دارایی برای کارفرمای خود باشد تا به نیازهای مشتری کمک کند.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در ترکیه

اگر یک خارجی هستید و اخیرا تحصیلات خود را از یک دانشگاه معتبر ترکیه به پایان رسانده اید ، می توانید برای مجوز کار در ترکیه هم اقدام کنید ، این کار باید ظرف یک سال پس از فارغ التحصیلی انجام شود.

یک هیات مشورتی بین المللی درخواست کار دانشجویان را ارزیابی می کند و در صورت موافقت ، اجازه کار برای دانشجوی فارغ التحصیل صادر می شود.

برای پیدا کردن کار پس از تحصیل در ترکیه می توانید از اینترنت و وب سایت های اختصاصی شرک ها بهره ببرید ، دانشجویان و فارغ التحصیلان دارای یک تخصص و سابقه کار در حد لازم راحت تر کار پیدا می کنند ، مشاوران رجبی هم راهکارهایی را می دانند که قطعا به شما کمک می کند در اولین فرصت کار ایده آل خود را پیدا کنید.

شهرهای ترکیه مناسب کار دانشجویی

شهرهای مناسب کار دانشجویی ترکیه ، در واقع همان شهرهایی هستند که از نظر تحصیلات و دانشگاه های مهم زبانزد هستند ، هر چه تعداد دانشگاه های مشهور در شهری بیشتر باشد ، بالطبع تعداد دانشجوها و مکان هایی که بخواهد از دانشجویان بین المللی استفاده کنند ، نیز بیشتر است.

آنکارا ، استانبول ، آنتالیا و ازمیر چهار شهر مهم و دانشجویی ترکیه هستند که هر چهار مورد آنها در ارائه مشاغل کار دانشجویی در ترکیه فعال هستند ، مشاغل دانشجویی در دانشگاه ها و خارج از دانشگاه در استانبول بسیار بیشتر از دیگر شهرها رواج دارد اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که شرایط زندگی در استانبول نسبت به سه شهر دیگر سخت تر بوده و هزینه های زندگی بسیار بالاتر است.

در آنکارا و ازمیر میزان درآمد تقریبا برابر است در حالیکه در آنتالیا کمتر از این دو می باشد ، در آنکارا دو دانشگاه فنی خاورمیانه (دولتی) و دانشگاه بیلکنت (خصوصی) ، نیز فرصت های کار دانشجویی پژوهشی به دانشجویان ارائه می دهند ، فرصت های شغلی کار دانشجویی در ترکیه در آنتالیا بیشتر به هتلداری ختم می شود ؛ زیرا این شهر در هر چند قدم یک هتل دارد.

شهرهای ترکیه مناسب کار دانشجویی

مزایای انجام کار دانشجویی

گرچه گرفتن کار دانشجوی ترکیه کمی دشوار است و چالش هایی هم در این مسیر وجود دارد اما دانشجویان در این مورد خوش شانس هم هستد ، زیرا دانشگاه های ترکیه برای کاهش این چالش تلاش کرده اند ، در زیر مزایای انجام کار دانشجویی در ترکیه مطرح شده است.

  •  دانشگاه های ترکیه با دادن فرصتی به دانشجویان بین المللی برای کار به عنوان محقق در دانشگاه های ترکیه سعی کرده اند شرایط کار دانشجویی در ترکیه را بهبود دهند.
  •  کار دانشجویی بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهد.
  •  ترکیه مرکز گردشگری جهانی است و در صورت داشتن دانش زبان کافی ، فرصت های کار دانشجویی در آن فراوان می باشد.
  •  کار دانشجویی ترکیه سابقه کاری مفیدی را در پرونده دانشجو قرار می دهد و برای استخدام بعد از تحصیل مفید است.

سوالات پر تکرار کار دانشجویی در ترکیه

به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ، کار دانشجویی تعلق می گیرد اما باید یکسال از تحصیل گذشته باشد ، دانشجویان حق کار حداکثر 30 ساعت در هفته را خواهند داشت.

درآمد یک کار تمام وقت در ترکیه ، از 2000 تا 4000 دلار است اما دانشجوی خارجی که برای یک کار پاره وقت دانشجویی درخواست می دهد ، می تواند بین 100 تا 250 دلار در ماه در آمد داشته باشد.

دانشجویانی  که چند زبان را بدانند ، شرکت هایی وجود دارند که به زبان های انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و عربی هم صحبت می کنند و برای این بخش نیرو نیاز دارند.

 شما حداکثر تا یک سال پس از فارغ التحصیلی می توانید مجوز کار گرفته و در ترکیه بمانید و بعد از این مدت باید ترکیه را ترک کنید.

آنکارا ، استانبول ، آنتالیا و ازمیر چهار شهر مهم و دانشجویی ترکیه هستند.

مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی با ارائه این مقاله شرایط کار دانشجویی در ترکیه که از سوال های رایج متقاضیان بود ، پرداخته اند ، اگر مهاجرت به ترکیه را در سر دارید و از بابت کمبود هزینه های دانشگاه نگران هستید ، هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا شما به عنوان یک دانشجوی خارجی در ترکیه فرصت های زیادی برای شروع دارید و مشاوران ما هم در پیدا کردن این فرصت ها به شما کمک خواهند کرد ، کافیست با شماره های ما در دفاتر تهران و شیراز تماس گرقته و مشاوره اولیه رایگان دریافت کنید.

6 دیدگاه در “کار دانشجویی در ترکیه

  1. کار دانشجویی در ترکیه مریم گفت:

    سلام من برای تحصیل در استانبول باید هزینه اجاره خونه رو بتونم دربیارم چجوری میتونم کار پیدا کنم و چه کارهایی میتونم انجام بدم؟

    1. کار دانشجویی در ترکیه مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام و درود
      در کنار تحصیل میتوانید در صورت تسلط به زبان بومی به دنبال کارهای جنرال باشید ، از جمله فروشندگی ، رانندگی ، کار در سالن های زیبایی ، رستوران ، مشاغل حوزه گردشگری و…
      در نظر داشته باشید با کار دانشجویی بخشی از هزینه های زندگی قابل جبران است .
      با تشکر از سوال شما

  2. کار دانشجویی در ترکیه فاطیما گفت:

    سلام خسته نباشید من باید سالیانه 27000 دلار شهریه دانشگاه بدم کنار از بقیه هزینه هام و خودم باید هزینه هام رو پرداخت کنم من چی کار باید انجام بدم؟

    1. کار دانشجویی در ترکیه مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام و درود
      لطفا سوال تان را واضح تر مطرح بفرمایید .

  3. کار دانشجویی در ترکیه امین گفت:

    سلام، ممنونم از اطلاعات خوب و مفیدتون،
    دانشجویان خارجی مقطع ارشد که از دانشگاه خصوصی پذیرش گرفتن، در هنگام 1 سال زمان فریز شده برای یادگیری زبان، حق کار دارن؟

    1. کار دانشجویی در ترکیه مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      با سلام و درود و تشکر از نظر شما
      بله اجازه کار وجود دارد.
      با تشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (84 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه