نرخ مالیات در پرتغال

نرخ مالیات در پرتغال با توجه به درآمد اشخاص ، اموال و متغیرهای دیگری تعیین می شود که هریک از آن ها دارای قوانین مالیاتی خاص خود و نرخ مشخص و معینی هستند که شهروندان این کشور با توجه به این قوانین و شرایط خود باید آن را پرداخت نمایند.

نرخ مالیات در پرتغال بر اساس تصمیمات محلی و ایالتی تعیین می گردد که اقتصاد کشور و درآمد مردم تاثیر بسیاری بر آن دارد به نوعی هرچه مردم از درآمد بالاتری برخوردار باشند بهتر قادر به پرداخت مالیات هستند که متاسفانه کشور پرتغال چندین سال در حال جنگ با رکود اقتصادی بوده است اما بازهم به رشد و پیشرفت مد نظر خود دست نیافته و با بالا بردن نرخ مالیت اسباب نارضایتی مردم را فراهم ساخته است.

البته مهاجرین به این کشور نیز باید اطلاعات درست و دقیقی در رابطه با این موضوع دست آورند که دچار تخلفی نادانسته نگردند که در ادامه کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) اطلاعات کاملی را به شما ارائه خواهند نمود.

توجه داشته باشید که خارجی های مقیم در پرتغال باید قبل از شروع کسب درآمد و شروع زندگی در این کشور به عنوان مالیات دهندگان ثبت نام کنند و از تمامی شرایط و نرخ مالیات در پرتغال مطلع با خبر شود.

فهرست مطالب

در ادامه این مطلب شما را با انواع مالیاتی که با حضور و زندگی در پرتغال با آن ها مواجه هستید آشنا خوایم ساخت و اطلاعات کافی را از هریک به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

توصیه می کنیم در کنار این محتوا مقاله مهاجرت به پرتغال را نیز بخوانید و با تمام راه و روش های ورود و اقامت در این کشور آشنا شوید.

نرخ مالیات در پرتغال

چه کسی باید در پرتغال مالیات بپردازد؟

چه کسی باید در پرتغال مالیات بپردازد؟ بدهی مالیاتی شما به عنوان یک مهاجر بستگی به وضعیت اقامت شما دارد که با توجه به مدت زمانی که هر سال در پرتغال زندگی و کار می کنید تعریف می شود ، اگر به مدت 183 روز یا بیشتر در یک سال تقویمی در پرتغال اقامت داشته باشید ، مقیم محسوب می شوید و باید مالیات بر درآمد خود را در سراسر جهان بپردازید و اگر کمتر از 183 روز در پرتغال زندگی می کنید فقط باید درآمدی را که در پرتغال به دست آورده اید را پرداخت کنید.

در این جا لازم به ذکر است که نرخ مالیات بر درآمد برای شهروندان پرتغالی با توجه به درآمد آنان مترقی است ، به این معنی که هرچه درآمد بیشتری داشته باشند ، مالیات بیشتری را می پردازند اما افراد غیر مقیم با نرخ ثابت 25 درصد از درآمد مشمول مالیات هستند.

پس اولین موردی که بر شرایط نرخ مالیات پرداختی شما در پرتغال تاثیر گذار خواهد بود و تعیین کننده حد آن است شرایط اقامتی و میزان حضور شما در این کشور می باشد که با توجه به آن شما باید میزان خاصی که در بالا گفتیم و در ادامه به آن خواهیم پرداخت را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کنید.

اگر قرار است در پرتغال زندگی و کار کنید بهتر است شهر های بزرگ و کوچک آن را شناخته و بسته به هدفتان بهترین گزینه را انتخاب کنید ، مقاله معرفی شهرهای کشور پرتغال را بخوانید و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب اطلاعات اقتصادی کشورها با دریافت مشاوره از دپارتمان های تخصصی هلدینگ رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نرخ مالیات بر درآمد در پرتغال

ساکنان پرتغال باید مالیات بر درآمد شخصی خود را پرداخت کنند که اکثر کارگران و کارمندان به طور خودکار از طریق فیش حقوقی خود مالیات را می پردازند  اما باز هم همه باید یک اظهارنامه مالیاتی را سالانه تکمیل نمایند ، زوج های متاهل در پرتغال باید اظهارنامه مشترک ارائه دهند و برای محاسبه نرخ مالیات مربوطه درآمد جمعی زوجین به دو قسمت تقسیم می شود.

مالیات بر درآمد را باید مهم ترین نوع نرخ مالیات در پرتغال در نظر گرفت زیرا مستقیما درآمد و کارکرد افراد را در نظر می گیرد و باید توجه داشت که تمامی افراد مقیم این کشور باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود در تمامی کشورهای جهان اقدام کنند که در بالا گفتیم در رابطه با شرایط مقیم بودن گفتیم.

نرخ مالیات بر درآمد در پرتغال در سال 2022 در جدول آمده است.

میزان درآمد در سال نرخ مالیات
بیش از 7116 یورو 14.5%
7117 یورو تا 10736 یورو 23%
10737 یورو تا 15216 یورو 26.5%
15217 یورو تا 19696 یورو 28.5%
19697 یورو تا 25076 یورو 35%
25076 یورو تا 36757 یورو 37%
36758 یورو تا 48033 یورو 43.5%
48034 یورو تا 75009 یورو 45%
بیش از 75010 یورو 48%

توجه داشته باشید که مالیات بر درآمد در پرتغال بر درآمد دسته های زیر اعمال می شود:

  • درآمد شغلی
  • درآمد خوداشتغالی
  • درآمد سرمایه گذاری
  • درآمد حاصل از اجاره املاک
  • سود سرمایه از فروش اموال ، دارایی یا سهام
  • حقوق بازنشستگی در پرتغال از جمله برنامه های بازنشستگی خصوصی

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد در پرتغال

سال مالیاتی پرتغال از 1 ژانویه تا 31 دسامبر ادامه دارد و اظهارنامه ها در بهار سال بعد ارائه می شود ، اظهارنامه را می توان به صورت آنلاین یا از طریق یک فرم کاغذی نیز تکمیل کرد و چنانچه این کار را با تاخیر انجام دهیدممکن است جریمه ای برای دیرکرد به شما اختصاص گیرد که می تواند از 200 یورو تا 2500 یورو باشد.

اگر مالیات بر درآمدی دارید که از طریق سیستم پرداخت به میزان درآمد پرتغال کسر نشده است ، می توانید پرداخت های خود را به صورت اقساط انجام دهید که معمولاً در ماه های ژوئیه ، سپتامبر و دسامبر پرداخت می شود ، همچنین تاجران انحصاری ، فریلنسرها و افرادی که در پرتغال مشاغل غیرشرکتی را اداره می کنند ، درآمدشان به عنوان درآمد شخصی ارزیابی می شود و به جای مالیات شرکت ، مالیات بر درآمد را می پردازند.

مالیات بر دارایی و ثروت در پرتغال

مالیات بر دارایی و ثروت در پرتغال

مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال از فروش اموال یا سایر دارایی ها با نرخ 28% برای افراد و 25% برای شرکت ها و افراد غیر مقیم اخذ می شود و ساکنان تنها بر 50 درصد سود خود مالیات می پردازند ، همچنین برای ساکنانی که خانه اصلی خود را می فروشند و ملک دیگری را در پرتغال یا هر جای دیگر اتحادیه اروپا می خرند و کسانی که ملکی را که قبل از سال 1989 خریداری کرده اند می فروشند، معافیت اعمال می شود.

همچنین ماکلان ملک در پرتغال باید مالیات شورایی وارد بر ملک خود را پرداخت نمایند که هر شهرداری نرخ خود را تعیین می نماید و این میزان از 0.3٪ تا 0.45٪ از ارزش یک خانه در مناطق شهری و در مناطق روستایی نرخ 0.8% اعمال می شود ، لازم به ذکر است که صاحبان خانه در مناطق شهری با املاک کمتر از 125 هزار یورو می توانند از معافیت سه ساله در مالیات شورایی بهره مند شوند تا زمانی که خودشان در ملک زندگی کنند.

مالیات بر درآمد اجاره

اگر پس از خرید ملک خود تصمیم گرفتید که در آن اقامت نداشته باشید و آن را به شخص یا خانواده دیگری اجاره دهید ، از هر سودی که از درآمد اجاره به دست می آورید مشمول به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره خواهید شد که مقدار آن با نرخ ثابت 15% از اجاره ماهانه مشمول مالیات می گردد.

مالیات بر درآمد اجاره را نیز معمولا بر اساس سال مالیاتی باید پرداخت نمایید و به شکل همان اظهارنامه مالیات بر درآمد باید آن را به دولت اعلام کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید ، توجه داشته باشید که دیرکرد در پرداخت و یا اعلام اظهارنامه برای مالیات بر درآمد اجاره نیز شامل جریمه دیرکرد می شود.

مالیات بر ارث در پرتغال

دولت پرتغال چندین سال پیش مالیات بر ارث را برای شهروندان و مقیمان خود لغو کرد اما یک حق تمبر معروف به Imposto do Selo ( تمبر مالیاتی ) با نرخ 10 درصد برای اشخاص اعمال شود ، دقت داشته باشید که اگر مجبور به پرداخت مالیات بر ارث در پرتغال هستید ، باید این کار را ظرف سه ماه از تاریخ مرگ ارث گذار انجام دهید و این یک ضرب الاجل دقیق است که در صورت تأخیر یقینا جریمه ای را برای وارثان به همراه خواهد آورد.

دقت داشته باشید که مالیات بر ارث در پرتغال زمانی که دارایی ها پس از مرگ یا به عنوان هدیه مادام العمر منتقل می شود 10٪ هزینه تمبر را شامل می شود که همسران ، فرزندان ( همچنین نوه ها ) و والدین متوفی از این مالیات ( هزینه تمبر ) معاف هستند.

برخلاف بریتانیا و برخی دیگر کشورها که معمولا قبل از تغییر ارث یا هدیه مالیات پرداخت می شود ، در پرتغال مالیات توسط شخص دریافت کننده پرداخت می گردد و تا زمانی که مالیات مورد پرداخت قرار نگیرد مالکیت دارایی قابل انتقال نیست و همچنین شخص نمی تواند دارایی را برای پرداخت مالیات آن بفروشید.

مالیات بر ارث در پرتغال

مالیات شرکت در پرتغال

مالیات شرکت در پرتغال یکی دیگر از انواع مالیات در این کشور است که برای افرادی که خواهان راه اندازی بیزنس در این کشور هستند بسیار مهم است و به همین باید حتما نرخ مالیات در پرتغال را به طور دقیق و کامل مورد تفحس و مطالعه قرار دهند ، لازم است بدانید که نرخ مالیات شرکت ها در پرتغال با نرخ ثابت 21% از سود دریافتی مورد محاسبه و مطالبه قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند نرخ مالیات بر شرکت کاهش یافته با نرخ 17% را در اولین 15 هزار یورو سود مشمول مالیات خود بپردازند و همچنین برای سود بیش از 1.5 میلیون یورو در سال هزینه های اضافی شهرداری محلی نیز از شرکت ها علاوه بر مالیات شرکت دریافت می شود که نرخ آن می تواند تا 1.5% نیز برسد.

توجه داشته باشید که مهلت تکمیل اظهارنامه مالیاتی شرکت ها در پرتغال بین 16 آوریل و 16 مه هر سال در نظر گرفته شده است و تاخیر در ارائه آن یقینا با جریمه همراه خواهد شد ، علاوه بر آن برای کمک به کاهش بار مهاجران ، کشور پرتغال با بیش از 60 کشور از جمله آلمان ، هنگ کنگ و بریتانیا معاهده مالیات مضاعف دارد که این بدان معنا است که شما می توانید مالیات پرداخت شده در پرتغال را با مالیاتی که ممکن است در کشور خود بدهکار باشید ، جبران نمایید.

اگر شما به عنوان دانشجو در پرتغال سکونت دارید ، شاید بخواهید قوانین کار دانشجویی در پرتغال و مالیات و دستمزدها را نیز بدانید ، مقاله لینک شده حاوی اطلاعات ارزشمندی در این زمینه است.

مشاوره مالیاتی در پرتغال

مشاوره مالیاتی در پرتغال

تسلیم اظهارنامه مالیاتی در پرتغال می تواند پیچیده باشد به خصوص اگر شما خود اشتغال یا صاحب کسب و کار باشید و یا انکه در هر صورت تجربه پرداخت مالیات در این کشور را نداشته باشید ، با در نظر گرفتن این موضوع منطقی است که از یک حسابدار یا کارشناس مالیاتی با تجربه در این کشور به عنوان مشاوره مالیاتی در پرتغال استفاده نمایید تا احتمال خطای خود را از بین ببرید.

ضمن اینکه وجود هرگونه خطا و یا ایراد حتی غیر عمد در ارائه مقادیر لازم برای محاسبه مالیات در این کشور تخلف محسوب شده و با توجه به قوانین کشور و میزان اثبات جرم جریمه هایی برای خاطی در نظر گرفته می شود که این جریمه ها می تواند شامل جریمه های نقدی و حتی در موارد سنگین به حبس نیز برسد.

سوالات پر تکرار نرخ مالیات در پرتغال

نرخ مالیات شرکت ها در پرتغال با نرخ ثابت 21% از سود دریافتی مورد محاسبه و مطالبه قرار می گیرد.

دولت پرتغال چندین سال پیش مالیات بر ارث را برای شهروندان و مقیمان خود لغو کرد اما یک حق تمبر معروف به Imposto do Selo ( تمبر مالیاتی ) با نرخ 10 درصد برای اشخاص اعمال شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال از فروش اموال یا سایر دارایی ها با نرخ 28% برای افراد و 25% برای شرکت ها و افراد غیر مقیم اخذ می شود و ساکنان تنها بر 50 درصد سود خود مالیات می پردازند.

سال مالیاتی پرتغال از 1 ژانویه تا 31 دسامبر ادامه دارد و اظهارنامه ها در بهار سال بعد ارائه می شود.

  • درآمد شغلی
  • درآمد خوداشتغالی
  • درآمد سرمایه گذاری
  • درآمد حاصل از اجاره املاک
  • سود سرمایه از فروش اموال ، دارایی یا سهام
  • حقوق بازنشستگی در پرتغال از جمله برنامه های بازنشستگی خصوصی

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی نیز با سال ها تجربه در زمینه های مهاجرتی ، امور اقتصادی و کارآفرینی در پرتغال می توانند اطلاعات لازم را در زمینه نرخ مالیات در پرتغال و چگونگی بهره مندی از معافیت ها و تخفیف های مالیاتی در این کشور را به شما عزیزان منتقل نمایند ، برای کسب راهنمایی های لازم با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله کار در پرتغال با فرصت های شغلی و قوانین کاری این کشور آشنا شوید.

نرخ مالیات را در اقصی نقاط جهان با هم مقایسه کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه