اقتصاد کشور صربستان

اقتصاد کشور صربستان اقتصادی با درآمد متوسط و رو به پیشرفت است که مبتنی بر خدمات می باشد. امروزه این کشور به عنوان بزرگترین و پررونق ترین اقتصاد در بالکان غربی شناخته شده و سکوی پرشی برای شرکت ها و استارت آپ های نو پا است که به دنبال پیشرفت و رشد سرمایه هستند.

کشور صربستان عضو سازمان ملل متحد و شورای اروپا است و به سازمان تجارت جهانی (WTO) ملحق شده است. از طرفی این کشور با روسیه و چین روابط بسیار قوی ای دارد و امروزه اقتصاد کشور صربستان بر اساس اصول بازار آزاد عمل می کند. طبق اطلاعات به دست آمده امروزه تولید ناخالص داخلی حدودا 73.96 میلیارد دلار می باشد. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقتصاد این کشور با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

از قوی ترین صنایع اقتصاد کشور صربستان می توان به انرژی، صنعت خودروسازی، ماشین آلات و کشاورزی اشاره کرد. آزادی اقتصادی حدود امتیاز 63.5 است و این موضوع اقتصاد صربستان را در رتبه 58 آزاد در شاخص سال 2023 قرار می دهد. 

از همین رو اقتصادی توسعه یافته است و به عنوان گزینه ای مناسب برای اشتغال یا ایجاد کسب و کار به شمار می رود. چنانچه قصد کار در این کشور را دارید اما با شرایط کاری و الزامات اشتغال در این کشور آشنا نیستید توصیه می کنیم در کنار این مقاله عنوان کار در صربستان را مطالعه فرمایید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور صربستان

نگاهی به تاثیر کشاورزی و جنگلداری در اقتصاد صربستان

در ابتدا نگاهی به تاثیر کشاورزی و جنگلداری در اقتصاد صربستان می اندازیم. امروزه کشاورزی و جنگلداری بخش های بسیار مهمی از اقتصاد این کشور هستند که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را شامل شده و 20 درصد از نیروی کار را به کار می گیرند.

کشور صربستان دارای محیط طبیعی مساعدی برای تولید محصولات کشاورزی، زمین های حاصلخیز، منابع آبی فراوان و آب و هوای معتدل است از همین رو جای تعجب نیست که کشاورزی از دیرباز یکی از مهم ترین پایه های اصلی اقتصاد کشور صربستان در نظر گرفته می شود. امروزه زمین‌ های زراعی تقریبا دو سوم از خاک صربستان را اشغال کرده و منطقه اصلی کشاورزی این کشور منطقه وویودینا و مناطق پست مجاور جنوب رودخانه ‌های ساوا و دانوب، از جمله دره رودخانه موراوا در شمال می باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده از اقتصاد کشور صربستان عمده محصولات کشاورزی در این کشور شامل غلات، میوه ها، سبزیجات، دانه های روغنی، دام و لبنیات می شوند و در این بین سه چهارم محصولات کاشته شده غلات می باشد که این محصول حدود یک سوم زمین های زراعی را اشغال کرده و پس از آن گندم از نظر اهمیت در رتبه بعدی قرار دارد.

از طرفی بخش جنگلداری نیز منبع درآمد و اشتغال قابل توجهی را برای اقتصاد کشور صربستان به همراه دارد. امروزه حدود 31 درصد از قلمروی این کشور را جنگل ها تشکیل داده و از مهم ترین محصولات جنگلی می توان به الوار، هیزم و خمیر کاغذ اشاره کرد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اگر قصد کار یا سرمایه گذاری در کشورهای خارجی را دارید با کارشناسان دپارتمان مهاجرت کاری رجبی در تماس باشید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تاثیر منابع طبیعی بر اقتصاد صربستان

صربستان کشوری غنی از منابع طبیعی مانند زغال سنگ، نفت، گاز، مس، طلا، نقره، روی، سنگ آهن و زغال سنگ می باشد. طبق اطلاعات به دست آمده تاثیر منابع طبیعی بر اقتصاد صربستان حائز اهمیت است و این منابع نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارند زیرا انرژی، مواد اولیه و درآمدهای صادراتی اصولا از این طریق تامین می شود.

بر اساس گزارش بانک جهانی، بخش معدن در اقتصاد کشور صربستان 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و حدود 25000 نفر از نیروی کار را استخدام می کند. امروزه مقداری زغال سنگ در شمال شرقی این کشور یافت شده و امکان گسترش معدن در این منطقه وجود دارد. در منطقه Vojvodina نیز چاه نفتی کشف شده و در کوه های کارپات نزدیکی مرزهای بلغارستان و رومانی منابعی از سنگ مس وجود دارد. جالب است بدانید این کشور از نظر منابع سنگ معدن فلزی، دارای برخی از بزرگترین منابع مس اروپا می باشد.

در شمال شرقی صربستان در اطراف بور و مایدانپک نیز معدن و ذوب مس توسعه یافته است و سنگ قهوه ای و قیری در دره رودخانه کولوبارا در جنوب غربی بلگراد و در بخش هایی از شرق صربستان استخراج می شود. در سال های اخیر دولت این کشور استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر مانند باد، خورشید، زیست توده، زمین گرمایی و برق آبی را در راستای اهداف خود قرار داده است. در نتیجه این امر می تواند وابستگی به سوخت های فسیلی و خسارت های ناشی از آن را کاهش دهد.

تاثیر منابع طبیعی بر اقتصاد صربستان

نقش انرژی در اقتصاد صربستان

نقش انرژی در اقتصاد صربستان غیر قابل انکار است و انرژی یکی از حیاتی ترین عوامل برای توسعه اقتصادی و شکوفایی این کشور می باشد. امروزه کشور صربستان دارای ترکیبی متنوع از انرژی های مختلف مانند زغال سنگ، آب، گاز طبیعی، نفت، زیست توده، باد و خورشید می باشد.

بر اساس گزارش جامعه انرژی بخش انرژی در اقتصاد کشور صربستان حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و بیش از 35000 نفر را استخدام می کند. طبق اطلاعات به دست آمده برق آبی و زغال سنگ منابع اصلی انرژی در کشور صربستان هستند و امروزه این کشور هیچ گونه نیروگاه هسته ای ندارد.

منابع برق آبی در این کشور اصولا در رود دانوب و رودخانه درینا قرار دارد اما با توجه به این که درینا بخشی از مرز صربستان با بوسنی و هرزگوین است، تخصیص تولید برق در این منطقه کمی مشکل می باشد. باید به این نکته اشاره کنیم که صربستان  صادر کننده خالص برق و واردکننده سوخت های کلیدی (مانند نفت و گاز) است.

امروزه اقتصاد کشور صربستان با چالش های متعددی در بخش انرژی مواجه است. از مهم ترین این چالش ها که نیاز به برنامه ریزی و تلاش دارد، می توان به بهبود بهره وری انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تنوع بخشیدن به عرضه انرژی، افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر، نوسازی زیرساخت های انرژی و تضمین امنیت انرژی اشاره کرد. با این حال این کشور چندین برنامه راهبردی و عملیاتی برای رسیدگی به این مسائل اتخاذ کرده است.

بخش تولید در اقتصاد صربستان

بخش تولید در اقتصاد صربستان

بخش تولید در اقتصاد صربستان یکی از بخش های بسیار مهم و پویا است که حدود 20% از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را به خود اختصاص داده و بیش از 400000 کارگر را استخدام می کند. بخش تولید در کشور صربستان از زیر بخش های مختلفی مانند مواد غذایی و آشامیدنی، منسوجات و پوشاک، مواد شیمیایی و دارویی، ماشین آلات و تجهیزات، محصولات فلزی و… تشکیل شده است.

صنایع تولیدی صربستان در بخش شمالی به ‌ویژه در مجاورت بلگراد، متمرکز شده است زیرا این بخش زیر ساخت های قوی، بزرگترین بازار واحد در جمهوری و بیشترین تمرکز شرکت ‌ها را دارد. از جمله اصلی ترین محصولات این منطقه می توان به خودرو، کامیون، لاستیک، باتری و تجهیزات رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد. همچنین یکی از کارخانه های اصلی این منطقه Kragujevac است که کارخانه اصلی خودروسازی صربستان می باشد. در شهر نووی ساد و دیگر شهرهای ویوودینا تولید نساجی بسیار حائز اهمیت می باشد.

این بخش در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و اخیرا ویژگی های مانند انعطاف پذیری و نوآوری، سازگاری با تقاضا و رقابت در حال تغییر و افزایش صادرات و بهره وری را نشان داده است.

بخش صنایع تولیدی در اقتصاد کشور صربستان پتانسیل زیادی برای توسعه و رشد دارد و با توجه دسترس بودن نیروی کار ماهر، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی و قراردادهای تجاری ترجیحی با اتحادیه اروپا به پیش بینی می شود که در سال های آینده این بخش توسعه و پیشرفت بیشتری را تجربه کند.

با اقتصاد کشورهای همسایه صربستان آشنا شوید.

تاثیر بخش صنعت بر اقتصاد صربستان

تاثیر بخش صنعت بر اقتصاد صربستان قابل توجه و چند وجهی می باشد. طبق اطلاعات به دست آمده از گزارش بانک جهانی، صنعت 23.4 درصد از تولید ناخالص داخلی صربستان را به خود اختصاص داده و این مورد را به دومین بخش بزرگ پس از خدمات تبدیل کرده است.

از مهم ترین صنایع موجود در اقتصاد کشور صربستان می توان به تولید، معدن، انرژی، ساخت و ساز و کشاورزی اشاره کرد. برخی محصولات کلیدی این بخش نیز خودرو، ماشین آلات، تجهیزات الکتریکی، مواد غذایی، فلزات غیر آهنی، داروسازی، پوشاک، معدن، نوشیدنی ها، منسوجات و مواد شیمیایی هستند.

صنعت خودرو در این کشور اصولا تحت تاثیر تحت سلطه خوشه ای واقع در کراگویواچ و مجاورت آن است و با حدود 2 میلیارد دلار ارزش به صادرات کمک بسیار زیادی می کند. صنعت غذا صربستان نیز هم در سطح منطقه ای و هم در سطح بین المللی بسیار شناخته شده است و یکی از نقاط قوت اقتصاد کشور صربستان به شمار می رود. برخی از برندهای بین المللی تولید در این کشور می توان به پپسی، نستله، کوکاکولا، هاینکن و کارلسبرگ اشاره کرد.

بخش صنعت در این کشور با ایجاد شغل، ایجاد درآمد، افزایش صادرات، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تقویت نوآوری و رقابت کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور صربستان کرده و باعث رشد اقتصادی این کشور می شود. با این حال این بخش همچنین چالش و خطراتی مانند آلودگی محیط زیست، کاهش منابع، وابستگی به بازارهای خارجی، آسیب پذیری در برابر بحران ها را برای اقتصاد به همراه دارد.

بخش دارایی و سرمایه گذاری در اقتصاد صربستان

بخش دارایی و سرمایه گذاری در اقتصاد صربستان نیز بخش بسیار مهمی از اقتصاد این کشور است که به رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال و توسعه زیرا ساخت ها کمک بسیار مهمی می کند. بخش مالی در این کشور شامل بانک ها، شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی، کارگزاری ها و سایر موسسات مالی که خدمات پس انداز، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و وام را به افراد ارائه می دهند.

بانک ملی صربستان واحد پول و سیاست های مالی موجود در این کشور را اعمال کرده و به عنوان اصلی ترین بانک این کشور به فعالیت می پردازد. علاوه بر آن بانک های تجاری و پس انداز متعدد، موسسات پس انداز و وام بسیاری نیز وجود دارد. بخش سرمایه گذاری نیز شامل سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده که در حوزه های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، گردشگری، انرژی، حمل و نقل، مخابرات و صنعت به سرمایه گذاری می پردازند.

با این حال بخش مالی و سرمایه گذاری اقتصاد صربستان با برخی چالش ها مانند نرخ پس انداز پایین، بدهی بالا، تنوع ناکافی پرتفوی، نظارت و مقررات ضعیف، بی ثباتی سیاسی رو به رو هستند اما این بخش ها با حمایت دولت پتانسیل زیادی برای توسعه و بهبود دارند.

بخش دارایی و سرمایه گذاری در اقتصاد صربستان

کشورهای برتر صادر کننده و وارد کننده به صربستان

صربستان اقتصادی کوچک و باز دارد که به صادرات، واردات و خدمات وابسته است و از همین رو جای تعجب نیست که معامله های تجاری در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخودار باشند.

  کشورهای برتر صادر کننده و وارد کننده به صربستان شامل ایتالیا و آلمان می شوند و از دیگر شرکای تجاری مهم این کشور می توان به روسیه، سوئیس، چین و مجارستان و کشورهای همسایه بالکان اشاره کرد. شما می توانید در جدول زیر برخی از مهم ترین شرکای تجاری به همراه میزان واردات و صادرات را مشاهده فرمایید.

کشورهای برتر صادراتی کشورهای برتر وارداتی
آلمان 3,242,866,163 دلار آلمان 4,457,725,581 دلار
ایتالیا 2,177,224,949 دلار چین 4,158,723,921 دلار
بوسنی و هرزگوین 1,846,745,433 دلار ایتالیا 2,726,148,452 دلار
رومانی 1,410,718,834 دلار روسیه 1,806,056,791 دلار
مجارستان 1,289,162,595 دلار ترکیه 1,701,793,987 دلار
روسیه 996,156,026 دلار مجارستان 1,422,716,183 دلار

عمده محصولات صادراتی اقتصاد کشور صربستان ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، کالاهای تولیدی، مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و مواد خام است و عمده محصولات وارداتی نیز شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، کالاهای تولیدی، سوخت های معدنی، محصولات شیمیایی و غذا و… می شود.

کالاهای صادراتی صربستان کالاهای وارداتی صربستان
ماشین آلات الکتریکی 3,819,068,149 دلار ماشین آلات صنعتی 3,344,066,077 دلار
پلاستیک 1,377,614,835 دلار ماشین آلات الکتریکی 3,327,231,221 دلار
آهن و فولاد 1,218,215,617 دلار نفت و سوخت معدنی 3,064,040,673 دلار
لاستیک 1,136,526,472 دلار وسایل نقلیه موتوری و قطعات 2,114,414,812 دلار
میوه و آجیل 974,631,958 دلار داروسازی 1,477,772,998 دلار

نقش گردشگری بر اقتصاد صربستان

سال های سال است که گردشگران جذب معماری، نقاشی های دیواری، طبیعت زیبا و تاریخ غنی کشور صربستان می شوند. از همین رو جای تعجب نیست که این کشور هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب کند.

امروزه نقش گردشگری بر اقتصاد صربستان غیر قابل انکار است و این بخش حدود 7% از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده و بیش از 100000 نفر را استخدام می کند. این بخش ارز قابل توجهی را برای کشور ایجاد کرده و این میزان به کاهش کسری تجاری و بهبود تراز پرداخت ها کمک می کند.

از طرفی بخش گردشگری اقتصاد کشور صربستان باعث پیشرفت سایر بخش های مرتبط مانند حمل‌ و نقل، فرهنگ، ورزش، کشاورزی و صنایع دستی شده و از این طریق رشد اقتصادی کشور را افزایش می دهد. امروزه مشاغل مربوط به گردشگری و توریسم در اقتصاد صربستان بسیار مهم هستند و این بخش فرصت های شغلی بی نظیری را ارائه می دهد.

از طرفی دانشگاه های این کشور نیز گزینه ای عالی برای تحصیل در زمینه گردشگری هستند و دانشجویان با انتخاب بهترین دانشگاه های صربستان می توانند علاوه بر تحصیل مقرون به صرفه در دانشگاهی معتبر از زیبایی های طبیعی و فرهنگی این کشور نیز بهرمند شوند. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیلی، نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه ها و هزینه های تحصیلی را در مقاله جذاب و به روز تحصیل در صربستان مطالعه فرمایید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای رسیدن به هدف متناسب با شرایط خود، مشاوره مجانی دریافت کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تاثیر خدمات و مالیات بر اقتصاد صربستان

در نهایت به سراغ تاثیر خدمات و مالیات بر اقتصاد صربستان می رویم. طبق اطلاعات به دست آمده خدمات بیش از 60% از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و با توجه به این که نیمی از نیروی کار را استخدام می کند، بزرگ ترین بخش اقتصادی این کشور می باشد.

خدمات در این کشور شامل تجارت، گردشگری، حمل و نقل، ارتباطات، مالی، املاک و مستغلات، آموزش، بهداشت و مدیریت عمومی می شوند و اصولا این بخش از طریق ایجاد درآمد، ایجاد شغل، جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش رقابت به رشد اقتصادی کمک می کند. 

از طرفی مالیات نیز منبع اصلی درآمد برای دولت صربستان است و از آن برای تامین مالی هزینه های عمومی در زیرساخت ها، حفاظت اجتماعی، بهداشت و… استفاده می شود. سیستم مالیاتی صربستان به خوبی طراحی شده و منصفانه، کارآمد، شفاف، ساده و پایدار می باشد.

اقتصاد برخی از کشورها که صربستان با آنها مراودات اقتصادی دارد را نیز بشناسید.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور صربستان

طبق اطلاعات به دست آمده خدمات بیش از 60% از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و با توجه به این که نیمی از نیروی کار را استخدام می کند، بزرگ ترین بخش اقتصادی این کشور می باشد.

امروزه کشاورزی و جنگلداری بخش های بسیار مهمی از اقتصاد این کشور هستند که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را شامل شده و 20 درصد از نیروی کار را به کار می گیرند.

از مهم ترین صنایع موجود در اقتصاد کشور صربستان می توان به تولید، معدن، انرژی، ساخت و ساز و کشاورزی اشاره کرد.

عمده محصولات صادراتی صربستان ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی و حیوانات زنده، کالاهای تولیدی، مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی و مواد خام است و عمده محصولات وارداتی نیز شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، کالاهای تولیدی، سوخت های معدنی، محصولات شیمیایی و غذا و… می شود.

در حال حاضر کشورهای برتر صادر کننده و وارد کننده اقتصاد کشور صربستان شامل ایتالیا و آلمان می شوند و از دیگر شرکای تجاری مهم این کشور می توان به روسیه، سوئیس، چین و مجارستان و کشورهای همسایه بالکان اشاره کرد.

چنانچه قصد ورود به اقتصاد کشور صربستان و اشتغال در این کشور را دارید توصیه می کنیم از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز به مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی مراجعه کرده و اولین گام را برای اشتغال در این کشور بردارید. شما همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهاجرت به صربستان با روش های قانونی اخذ اقامت این کشور، الزامات و شرایط لازم برای استفاده از هر روش آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه