بهداشت و درمان عمومی در صربستان

بهداشت و درمان عمومی در صربستان در واقع سیستم مراقبت های بهداشتی جهانی است که مراقبت های اولیه و ثانویه را برای همه شهروندان و ساکنین ارائه می دهد.

با توجه به اینکه مراقبت های بهداشتی یکی از مهم ترین موارد حین مهاجرت یا سفر به یک کشور جدید است و عدم آگاهی از سیستم بهداشت و درمان ممکن است هزینه های سنگین را به افراد تحمیل کند، در این مقاله به وضوح بخش های مختلف سیستم درمان صربستان را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

در صربستان وزارت بهداشت مسئولیت تعیین خط مشی ها، استانداردهای بهداشتی، تنظیم تأمین کنندگان و… را بر عهده دارد. شبکه بهداشت این کشور از 17 موسسه بهداشت عمومی منطقه ای، یک موسسه ملی بهداشت و 161 مرکز بهداشت عمومی محلی تشکیل شده است. 

چنانچه قصد دارید برای مدت طولانی در صربستان اقامت داشته باشید توصیه می کنیم برای آشنایی با شرایط و قوانین استفاده از سیستم بهداشت این کشور از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

فهرست مطالب

سیستم درمانی صربستان توسط صندوق بیمه سلامت ملی مدیریت شده و این بیمه بیش از 98% جمعیت، را تحت پوشش قرار می دهد. در کنار این بیمه نیز انواع بیمه های خصوصی قرار داشته که امکانات و طرح های ویژه ها را به مشتریان ارائه می دهد. چنانچه قصد مهاجرت به این کشور را دارید، توصیه می کنیم برای اطلاع از الزامات و شرایط بیمه مناسب، به مقاله مهاجرت به صربستان مراجعه فرمایید.

بهداشت و درمان عمومی در صربستان

انواع طرح های بیمه سلامت در صربستان

در حال حاضر کشور صربستان دارای چندین برنامه بیمه درمانی مختلف است که به افراد با وضعیت اقامت، شرایط و نیاز های متفاوت ارائه می شود. شما می توانید در زیر لیستی از مهم ترین انواع طرح های بیمه سلامت در صربستان را مشاهده فرمایید.

  • بیمه درمانی اجباری: امروزه در کشور صربستان تمامی شهروندان و مقیمان دائمی ملزم به مشارکت در صندوق بیمه سلامت ملی یا HIF هستند که طیف وسیعی از خدمات پزشکی مانند درمان تخصصی، بستری شدن در بیمارستان و… را پوشش می دهد.
  • بیمه درمانی داوطلبانه یا خصوصی: این بیمه اصولا برای افرادی است که قصد دارند تا در کنار بیمه سلامت عمومی خود به مراقبت های بهداشتی خصوصی و گسترده تری دسترسی داشته باشند. از مهم ترین مزایای استفاده از این سیستم می توان به کیفیت مراقبت بالاتر و زمان انتظار کوتاه تر اشاره کرد. افرادی که از این بیمه استفاده می کنند می توانند به طیف وسیع تری از مراقبت های بهداشت و درمان که در سیستم عمومی پوشش داده نمی شود، استفاده کنند.
  • بیمه درمانی بین المللی: این مورد در واقع نوعی بیمه درمانی خصوصی است که مهاجرین و مسافرانی که واجد شرایط استفاده از بهداشت و درمان عمومی در صربستان نیستند یا ترجیح می دهند که به خدمات مراقبت های بهداشتی در خارج از کشور نیز دسترسی داشته باشند می توانند از این بیمه استفاده کنند. طرح های بیمه سلامت بین الملل معمولا دارای پوششی جامع برای فوریت های پزشکی، چکاپ های معمول، مراقبت های زایمان و… هستند.
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

با ما در ارتباط باشید تا تمام جوانب مهاجرت شما را بررسی کنیم!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

جایگاه بهداشت و درمان عمومی صربستان در جهان

بهداشت و درمان عمومی در صربستان سیستمی مراقبت های بسیار باکیفیت است که تقریبا کل جمعیت را با دسترسی رایگان به خدمات بهداشتی در سطح اولیه پوشش می دهد. امروزه تمامی شهروندان و ساکنین دائمی می توانند از این سیستم استفاده کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده منبع اصلی تامین مالی این سیستم عمدتا از طریق کمک های اجباری کارفرمایان و کارمندان، افراد خوداشتغال و مستمری بگیران و همچنین از طریق مالیات عمومی و کمک های خارجی تامین می شود. با این حال برخی گروه های آسیب پذیر جامعه صربی مانند افراد بیکار، سالمندان، برخی از بیماران مبتلا به بیماری ‌های مزمن و زنان باردار در مرخصی زایمان می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از این بیمه استفاده کنند.

در حال حاضر جایگاه بهداشت و درمان عمومی صربستان در جهان بر اساس شاخص هایی مانند وضعیت سلامت، پاسخگویی، انصاف و کارایی رتبه 50 را از بین 191 کشور کسب کرده است و بدین ترتیب این کشور از نظر ارائه مراقبت های بهداشتی در جایگاه خوبی در جهان قرار داشته و خدمات بسیار باکیفیتی را به ساکنین ارائه می دهد.

جایگاه بهداشت و درمان عمومی صربستان در جهان

با این حال بهداشت و درمان عمومی در صربستان هنوز هم دچار برخی معضلات و چالش ها می باشد و امروزه دولت اصلاحات متعددی را در جهت بهبود سیستم مراقبت های بهداشتی انجام داده است که از مهم ترین آن ها می توان به مانند معرفی سیستم پرداخت جدید برای بیمارستان ها، تقویت مراقبت های اولیه، افزایش خدمات پیشگیرانه و افزایش شفافیت و پاسخگویی اشاره کرد.

افراد واجد شرایط مراقبت های بهداشتی عمومی صربستان

در این بین سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کند این است که چه افرادی می توانند از سیستم بهداشت و درمان عمومی در صربستان استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه گروه های مختلف در این کشور می توانند از این سیستم بهرمند شود. یکی از مهم ترین گروه های واجد شرایط شهروندان صربستانی و افرادی که اقامت دائم یا موقت دارند می باشند.

طبق اطلاعات به دست آمده یک گروه دیگر از افراد واجد شرایط مراقبت های بهداشتی عمومی صربستان کارمندان، افراد خوداشتغال و مستمری بگیران هستند که می توانند با اشتغال در این کشور به بیمه سلامت عمومی دسترسی داشته باشند. چنانچه قصد دارید تا در این کشور به اشتغال بپردازید و از این طریق به بهداشت و درمان عمومی در صربستان دسترسی پیدا کنید، حتما برای آشنایی با شرایط و قوانین اشتغال در این کشور، نحوه یافتن شغل و… به مقاله جذاب و به روز کار در صربستان مراجعه فرمایید.

در نهایت گروه های آسیب پذیر مانند کودکان، زنان باردار، معلولان، جانبازان، پناهندگان، آوارگان داخلی، کولی ‌ها و افراد مبتلا به بیماری‌ های نادر قرار دارند که می توانند به صورت کاملا رایگان یا با کاهش هزینه ها از این سیستم بهرمند شوند.

بهداشت و درمان در برخی کشورهای محبوب ایرانیان را بشناسید.

پوشش دهی بیمه درمان عمومی در صربستان

بیمه های درمانی هر کدام دارای پوشش دهی های مختلفی می باشند و یکی از بزرگ ترین سوالاتی که ممکن است برای متقاضیان استفاده از سیستم بهداشت و درمان عمومی در صربستان ایجاد شود این است که پوشش دهی بخش عمومی چگونه است و این بیمه چه مواردی را پوشش می دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم بهداشت همگانی در این کشور طیف وسیعی از خدمات را پوشش می دهد و شما می توانید در ادامه برخی از مهم ترین موارد پوشش دهی بیمه درمان عمومی در صربستان را مشاهده فرمایید.

  • مراقبت های اولیه بهداشتی شامل خدمات پیشگیرانه، درمانی و توانبخشی و همچنین مراقبت های خانگی
  • مراقبت های بهداشتی ثانویه و ثالث شامل مشاوره تخصصی، آزمایش های تشخیصی، بستری شدن در بیمارستان، جراحی ها، پیوند اعضا و دیالیز
  • مراقبت های پزشکی اورژانسی مانند حمل و نقل با آمبولانس و مداخلات فوری
  • برخی داروهای تجویزی، تجهیزات پزشکی، با سطوح مختلف مشارکت بسته به نوع و هزینه کالا
  • برخی مراقبت های دندانپزشکی شامل خدمات اولیه مانند معاینه، پرکردن و کشیدن دندان و برخی از خدمات پروتز و ارتودنسی با پرداخت مشارکتی
  • مراقبت های بهداشتی مادر و کودک، مانند مراقبت های قبل و بعد از زایمان، زایمان، غربالگری نوزاد، ایمن سازی و تنظیم خانواده
  • مراقبت های بهداشت حرفه ای مانند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های ناشی از کار
  • مراقبت های بهداشتی مربوط به سلامت روان شامل خدمات حمایت روانی اجتماعی و توانبخشی
  • برنامه های پیشگیری از بیماری مانند غربالگری سرطان، بیماری های قلبی
مراقبت های بهداشتی خصوصی در صربستان

مراقبت های بهداشتی خصوصی در صربستان

در حال حاضر مراقبت های بهداشتی خصوصی در صربستان توسط تعدادی از موسسات بهداشتی خصوصی مانند مدی گروه، یورومدیک و بلمدیک ارائه می شود. موسسات مراقبت های بهداشتی خصوصی در این کشور با دریافت مجوز و اعتبار توسط وزارت بهداشت و آژانس اعتبار بخشی مؤسسات مراقبت بهداشتی صربستان می توانند در این کشور به فعالیت بپردازند.

مراقبت های بهداشتی خصوصی در این کشور در ازای ارائه خدمات بهداشتی هزینه دریافت می کنند و معمولا این هزینه ها نسبت به هزینه های موجود در بهداشت و درمان عمومی در صربستان بالاتر می باشد. امروزه موسسات مراقبت های بهداشتی خصوصی ممکن است با شرکت های بیمه درمانی داوطلبانه یا کارفرمایان قرارداد داشته باشند. این موسسات همچنین می توانند با مراکز بهداشتی یا متخصصان برای ارائه درمان ها یا مشاوره های پیشرفته مشارکت داشته باشند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که طبق نظرسنجی هایی که در این کشور انجام شده امروزه استفاده از بیمه های خصوصی در کشور صربستان خیلی رایج نیست و حدود 10٪ از جمعیت دارای نوعی بیمه درمانی خصوصی هستند. از مهم ترین دلایل نفوذ کم این بیمه می توان به محرومیت از شرایط قبلی، هزینه های بالا، پوشش محدود برای بیماری های مزمن، آگاهی کم و رضایت مردم از بهداشت و درمان عمومی در صربستان اشاره کرد.

پوشش دهی بیمه درمان خصوصی در صربستان

پوشش دهی بیمه درمان خصوصی در صربستان اصولا با توجه به نوع بیمه درمانی که خریداری می کنید متفاوت است. امروزه از مهم ترین امکانات و مواردی که بیمه بهداشت و درمان خصوصی در این کشور پوشش می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خدمات پزشکی که تحت پوشش صندوق بیمه سلامت ملی نیستند، مانند مراقبت های دندانپزشکی، جراحی زیبایی، طب جایگزین و…
  • خدمات پزشکی که تحت پوشش صندوق بیمه سلامت ملی قرار دارند اما دارای لیست انتظار طولانی هستند، مانند مشاوره تخصصی، آزمایش های تشخیصی، جراحی و…
  • خدمات پزشکی که توسط مراکز بهداشتی خصوصی ارائه می شود، که ممکن است کیفیت مراقبت بالاتر، تجهیزات مدرن تر و راحتی بهتر را نسبت به خدمات عمومی ارائه دهد.
  • خدمات پزشکی که در خارج از کشور مورد نیاز است مانند درمان اورژانسی، عودت، تخلیه و…

هزینه های بهداشت و درمان در صربستان

هزینه های بهداشت و درمان در صربستان اصولا با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع خدمات، سطح مراقبت و نوع بیمارستان متفاوت است. میزان بودجه سیستم مراقبت های بهداشتی در این کشور از طریق کمک های بیمه درمانی اجباری کارفرمایان و کارمندان و همچنین از طریق بودجه دولتی تامین میزان سهم هر فرد اصولا با توجه به درآمد و نوع اشتغال افراد تعیین شده اما متوسط نرخ مشارکت 10.3 درصد حقوق ناخالص می باشد.

امروزه قسمتی از بودجه بهداشت و درمان عمومی در صربستان از طریق بودجه دولتی تامین می شود. طبق اطلاعات به دست آمده دولت در سال 2023 تقریبا 8.48 درصد از تولید ناخالص داخلی را به تامین مالی بخش بهداشت و درمان اختصاص داده است. لازم به ذکر است که در کشور صربستان افرادی که بیمه شده اند می توانند به طیف وسیعی از خدمات بهداشتی مانند مراقبت های اولیه، مراقبت های تخصصی، مراقبت های بیمارستانی، مراقبت های اورژانسی، مراقبت های دندانپزشکی، داروهای تجویزی و تجهیزات پزشکی دسترسی داشته باشند.

با این حال برخی از خدماتی که تحت پوشش صندوق بیمه سلامت قرار می ‌گیرند، مستلزم پرداخت مشارکت از سوی بیماران هستند. از مهم ترین این خدمات می توان به آزمایش‌ های آزمایشگاهی، رادیولوژی و برخی داروها اشاره کرد. شما می توانید برخی از هزینه های بهداشتی برای افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

نوع درمان هزینه به دینار صربستان
معاینه عمومی بزرگسالان 2500
چکاپ 1500
نوار قلب 500
پانسمان زخم 1000
تزریق 2000
خدمات ویزیت در منزل توسط پزشک 3500

شرایط بیمارستان ها در صربستان

در حال حاضر بهداشت و درمان عمومی در صربستان شامل 158 بیمارستان دولتی، 26 بیمارستان خصوصی و 2200 مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه است که توسط وزارت بهداشت صربستان اداره می شود. این وزارتخانه بیمارستان های موجود در کشور را به پنج دسته مرکز مراقبت های بهداشتی، بیمارستان عمومی یا مرکز بهداشت، مرکز بیمارستان بالینی، مرکز بالینی و موسسات تخصصی تقسیم می کند. همچنین در این کشور به ازای هر 10000 نفر حدود 308 پزشک وجود دارد.

از طرفی طبق اطلاعات به دست آمده شرایط بیمارستان ها در صربستان به عوامل مختلفی از جمله بودجه، تجهیزات، کارکنان و کیفیت مراقبت بستگی دارد. در سال های اخیر دولت بر توسعه و مجهز سازی بیمارستان ها تمرکز کرده و از سال 2020 تا به حال به بازسازی بیمارستان های بزرگ موجود در صربستان پرداخته است. از مهم ترین بیمارستان های موجود در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نام بیمارستان شهر وب سایت بیمارستان
مرکز مراقبت های بهداشتی "دکتر یانوش هادی" باچکا توپولا www.dzbt.co.rs
مرکز مراقبت های بهداشتی ژیتیشته ژیتیشته www.dzzitiste.rs
مرکز مراقبت های بهداشتی آدا آدا www.dzada.co.rs
بیمارستان عمومی کیکیندا کیکیندا www.obki.rs
بیمارستان عمومی سنتا سنتا hospitalsenta.rs

داروخانه ها در صربستان

داروخانه ها در صربستان به دو نوع کلی دولتی و خصوصی تقسیم شده و تقریبا هیچ گونه تفاوتی در عرضه داروها در این دو مرکز وجود ندارد. برخی از داروخانه های موجود در کشور صربستان شبانه روزی هستند و معمولا کارکنان داروخانه در صربستان فارغ التحصیل دانشگاه داروسازی می باشند.

امروزه برخی داروخانه های خصوصی در این کشور خدمات سفارش و تحویل آنلاین را ارائه می دهند. داروخانه های دولتی بهداشت و درمان عمومی در صربستان نیز دارای وب سایت های معتبر به گزینه زبان انگلیسی هستند که اصولا نقشه مکان های و داروخانه ها، لیست قیمت، تبلیغات، تخفیف ها و داروخانه های تخصصی را ارائه می دهند.

یکی از مهم ترین داروخانه های موجود در صربستان داروخانه های زنجیره ای خصوصی است که دارای سابقه ای بیش از 20 سال می باشد و دارای مکان های 24 ساعته در مرکز بلگراد و یک فروشگاه آنلاین است. این داروخانه لوازم کودک، لوازم آرایش، برنامه رژیم غذایی و… را ارائه می دهد.

مشکلات و معضلات در سیستم بهداشت و درمان صربستان​

مشکلات و معضلات در سیستم بهداشت و درمان صربستان

هر چند سیستم بهداشت و درمان عمومی در صربستان دارای مزایای بسیار زیادی است اما این سیستم برخی مشکلات و چالش ها را نیز در بر دارد. از مهم ترین چالش هایی که سیستم درمانی این کشور در آینده ای نه چندان دور با آن رو به رو است می توان به پیری جمعیت اشاره کرد.

دیگر مشکلات و معضلات در سیستم بهداشت و درمان صربستان شامل کمبود منابع مالی، زیرساخت ‌های ناکافی، تعداد ناکافی و توزیع نابرابر کارکنان بهداشتی، فساد، مدیریت و برنامه‌ ریزی ناکارآمد، عدم رعایت استانداردها و رویه ‌های اروپایی و نیز مشارکت ناکافی بیماران و جامعه مدنی در تصمیم‌ گیری هستند. این معضلات مستلزم اصلاحات جامع و بلند مدت است و دولت این کشور باید در طول زمان و با برنامه و اصلاحات مختلف در جهت رفع این مشکلات گام بردارد.

سوالات پر تکرار بهداشت و درمان عمومی در صربستان

در حال حاضر بهداشت و درمان عمومی در صربستان شامل 158 بیمارستان دولتی، 26 بیمارستان خصوصی و 2200 مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه است که توسط وزارت بهداشت صربستان اداره می شود.

طبق اطلاعات به دست آمده این سیستم بر اساس شاخص هایی مانند وضعیت سلامت، پاسخگویی، انصاف و کارایی رتبه 50 را از بین 191 کشور کسب کرده است.

از موارد تحت پوشش این بیمه می توان به مراقبت های اولیه بهداشتی شامل خدمات پیشگیرانه، درمانی و توانبخشی و همچنین مراقبت های خانگی، مراقبت های بهداشتی ثانویه و ثالث شامل مشاوره تخصصی، آزمایش های تشخیصی، بستری شدن در بیمارستان، جراحی ها، پیوند اعضا و دیالیز، مراقبت های پزشکی اورژانسی مانند حمل و نقل با آمبولانس و مداخلات فوری و… اشاره کرد.

شهروندان و مقیمان دائم، کارفرمایان و کارمندان، افراد خوداشتغال و مستمری بگیران و همچنین برخی گروه های آسیب پذیر جامعه صربی مانند افراد بیکار، سالمندان، برخی از بیماران مبتلا به بیماری ‌های مزمن و زنان باردار در مرخصی زایمان واجد شرایط استفاده از این سیستم می باشند.

از مهم ترین معضلات می توان به کمبود منابع مالی، زیرساخت ‌های ناکافی، تعداد ناکافی و توزیع نابرابر کارکنان بهداشتی، فساد، مدیریت و برنامه ‌ریزی ناکارآمد، عدم رعایت استانداردها و رویه ‌های اروپایی و نیز مشارکت ناکافی بیماران و جامعه مدنی در تصمیم‌ گیری اشاره کرد.

امروزه سیستم بهداشت و درمان عمومی در صربستان یکی از بهترین مکان ها برای یادگیری دروس پزشکی به شمار می رود. چنانچه شما نیز علاقه دارید تا به خدمات بهداشتی این سیستم دسترسی داشته و زیر نظر بهترین اساتید، و بر اساس سیستم بهداشتی این کشور تحصیلات خود را انجام دهید، جهت آشنایی با شرایط مهاجرت، از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید. شما همچنین می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در صربستان با شرایط و قوانین ورود به دانشگاه و مهاجرت تحصیلی به این کشور آشنا شوید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه