فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان

فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان با زندگی روزانه این مردم عجین شده است و جای تعجب نیست که هر فرد برای زندگی در صربستان باید با این فرهنگ آشنا شود. اگر شما نیز به فکر زندگی در این کشور زیبا هستید، مطالعه این مقاله که چکیده از جذاب ترین فرهنگ ها و بخشی از آداب روزانه آن است را به هیچ عنوان از دست ندهید.

صرب ها مردمی مهربان، مهمان نواز و خوش مشرب هستند که از گپ زدن با دیگران لذت می برند. این کشور دارای فرهنگی دوستانه و صمیمی است و مردم با مهاجرین و افراد غریبه نیز مهربان هستند. صربستان دارای میراث مسیحی ارتدکس است و این دین نقش بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت ملی صربستان دارد. 

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و رسوم این کشور از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

با توجه به تغییرات تاریخی این کشور در طول دوران، امروزه فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان تحت تأثیر امپراتوری بیزانس، امپراتوری عثمانی، سلطنت هابسبورگ و روندهای مدرن اروپایی قرار گرفته و این تاثیر گذاری در عناصر مختلف هنری، آشپزی، ادبی، موسیقی، سیاسی و اجتماعی کشور قابل مشاهده است. 

شما می توانید با زندگی در صربستان ترکیبی از فرهنگ مسیحی و اسلامی را مشاهده کنید. توصیه می کنیم برای آشنایی با روش های قانونی مهاجرت و همچنین آشنایی با شرایط و الزامات هر روش به مقاله مهاجرت به صربستان مراجعه فرمایید.

فهرست مطالب
فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان

جایگاه خانواده در فرهنگ صربستان

جایگاه خانواده در فرهنگ صربستان حائز اهمیت است و در این کشور خانواده و حمایت از آن ها ارزش بسیار بالایی دارد. در صربستان دور از تعجب نیست که چندین نسل با یکدیگر زندگی کنند و در اکثر مواقع پدربزرگ ها و مادربزرگ با خانواده زندگی کرده و به مراقبت ها نوه های خود کمک می کنند، با افزایش سن نیز فرزندان از پدر و مادر خود مراقبت می کنند.

در کنار اعضای خانواده، اعضای فامیل نیز در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و صربی ها اغلب به پسر عموهای خود به عنوان خواهر و برادر نگاه می کنند، تا حدی که در زبان صربی بین پسرعمو و خواهر و برادر هیچ تفاوتی وجود ندارد. پیشوند ها بین اعضای خانواده و فامیل صمیمی است و در فرهنگ این کشور اعضای خانواده بهم نزدیک می باشند.

اخیرا با توجه به مدرن شدن جامعه وجود خانواده های تک والد که به تنهایی زندگی می کنند، رایج شده است. اما هنوز هم اکثر خانواده ها، خانه های نزدیک بهم دارند و بزرگ ترها خصوصا پدر و مادر مسئولیت برگزاری مهمانی ها و جمع کردن بچه ها کنار هم را بر عهده دارند.

در فرهنگ صربستان افراد مسن بسیار محترم شمرده شده و هنگام تصمیم گیری های مهم با آنها مشورت می شود. نقش های جنسیتی نیز در این کشور خیلی پر رنگ نیست و زنان حق دارند تا از فرصت های برابر بهرمند شوند و بسیاری از زنان در نیروی کار مشارکت دارند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت قانونی با خلاقانه ترین شیوه ها در شرکت معتبر و خوشنام رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آداب و رسوم احوال پرسی در صربستان

به طور کلی والدین صربی زمان بسیار زیادی را صرف آموزش اخلاق و آداب فرزندان خود می کنند و به آن ها یاد می دهند که در هر موقعیت نهایت ادب و احترام را حفظ کنند. چنانچه قصد زندگی یا حتی سفر به این کشور را دارید خوب است که با برخی از مهم ترین آداب و رسوم احوال پرسی در صربستان آشنا شوید.

تماس چشمی رایج ترین شکل احوال پرسی در صربستان است و مردم معمولا وقتی برای اولین بار کسی ملاقات می دهند دست می دهند و از جمله drago mi je یا از آشنایی با شما خوشحالم استفاده می کنند. هنگامی که در موقعیت رسمی با فرد صربی ملاقات می کنید باید دست دهید، این دست دادن باید سفت باشد اما مراقب باشید که بیش از حد دست طرف مقابل را فشار ندهید.

در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان افرادی که با هم آشنا هستند برای احوال پرسی از یک بوسه و به صورت نمایشی، استفاده می کنند. اما افراد مسن تر در این کشور هنگام احوال پرسی سه بوسه بر روی گونه را ترجیح می دهند. هنگام احوال پرسی با افراد مسن حتما از جای خود بلند شوید و سعی کنید احترام زیادی را از خود نشان دهید.

در این کشور هر چه صمیمیت بین دو فرد بیشتر شود، احوال پرسی حالتی کاملا غیر رسمی به خود می گیرد. برای مثال دوستان صمیمی و اعضای خانواده در صربستان حین احوال پرسی یکدیگر را به آغوش می کشند.

آداب و رسوم احوال پرسی در صربستان

آداب و رسوم مهمانی رفتن در صربستان

آداب و رسوم مهمانی رفتن در صربستان نیز بسیار مهم است زیرا صرب ها عاشق گذراندن وقت با دوستان و خانواده می باشند. رویدادهای مهم مانند تولد در این کشور معمولا برنامه ریزی می شود و در کنار آن ملاقات های بدون اطلاع و بازدید های ناگهانی در این کشور مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان جشن گرفتن اعیاد مذهبی، مانند عید پاک و کریسمس، طبق تقویم و سنت های ارتدکس صربستان معمول است و مردم در این مراسم ها علاقه دارند تا کنار هم باشند و با انجام برخی رسم های خاص خود جشن بگیرند. برای مثال در کریسمس آتش دادن کنده مخصوصی به نام بادنجک رواج دارد.

یکی دیگر از مهمانی ها و جشن های مهم این کشور، اسلاوای خانواده یا جشن حامی یک خانواده است که معمولا دعوت شدن به این جشن یک افتخار محسوب می شود و توصیه می کنیم یک هدیه کوچک برای این جشن با خودتان ببرید.

از بهترین و مرسوم ترین هدیه ها در این کشور می توان به گل، شکلات و… اشاره کرد و هدایا باید به خوبی بسته بندی شوند و با دو به میزبان داده شود. در آوردن کفش در خانه صربی ها مرسوم است و در صورتی که میزبان گفت که نیازی به این کار نیست می توانید با کفش به خانه وارد شوید. صرب ها در جشن ها معمولا موسیقی گوش داده و رقصیدن و جشن گرفتن در این کشور حائز اهمیت است.

آداب و رسوم غذا خوردن در صربستان

آداب و رسوم غذا خوردن در صربستان

طبق فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان مردم روزانه سه وعده شامل صبحانه، ناهار و شام می خورند  و ناهار بیشتر به عنوان وعده اصلی شناخته شده است که اغلب بعد از ظهر صرف می شود. شام نیز در این کشور به چندین بخش پیش غذا، غذای اصلی و دسر تقسیم می شود. 

به طور کل آداب و رسوم غذا خوردن در صربستان خیلی رسمی نیست و آداب و رسوم بسیار خاصی برای غذا خوردن در این کشور وجود ندارد. مواردی مانند تعارف از طرف میزبان در صربستان خیلی مرسوم نیست و هر فرد در صورت نیاز بیشتر به غذا خودش باید این کار را انجام دهد. یکی از آداب جالب در مورد غذا خوردن در این کشور این است که هنگامی که فردی غذایش تمام می شود باید کارد و چنگال را در کنار بشقاب قرار دهد.

هنگامی که توسط فردی صربی به رستوران دعوت می شوید خوب است که  پیشنهاد پرداخت صورت حساب را بدهید اما به طور کل در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان مرسوم است که میزبان هنگام صرف ناهار پول غذا را پرداخت می کند. در این کشور درخواست تقسیم صورت حساب خیلی مودبانه نیست و شما می توانید با پیشنهاد برای مهمان کردن طرف مقابلتان در آینده نزدیک قدردانی خود را نشان دهید.

صربستان را بیشتر و با جزئیات بیشتر بشناسید.

آداب و رسوم هدیه دادن در صربستان

آداب و رسوم هدیه دادن در صربستان نیز جزو واجبات زندگی در این کشور است و می تواند به شما کمک کند که در موقعیت های مختلف بهترین گزینه را برای هدیه انتخاب کنید. در این کشور دادن هدایا در جلسات کاری خیلی وجهه خوبی ندارد و اگر قصد دارید به شریک تجاری خود هدیه ای دهید و از این طریق حسن نیت خود را اثبات کنید، بهتر است پس از ایجاد رابطه ای صمیمانه و طولانی مدت این عمل را در نظر بگیرید.

هدیه گل برای میزبان های خانم رایج است و اگر در آن مهمانی بچه کوچکی وجود دارد می توانید از یک جعبه شکلات یا شیرینی استفاده کنید. با توجه به اینکه در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان خوردن شکر و شیرینی جات خیلی مرسوم نیست برخی از والدین به جای شیرینی و شکلات از میوه های طبیعی برای فرزندشان استفاده می کنند بدین ترتیب یکی دیگر از هدایای رایج حین رفتن به خانه یک فرد صربی سبد میوه مانند موز، جابوکه، ماندارین یا هر نوع میوه دیگر می باشد.

اگر به دیدن فردی بیمار می روید می توانید از سبد میوه استفاده کنید. اما چنانچه به دیدن فردی مسکن مانند مادربزرگ ها و پدربزرگ ها می روید، می توانید علاوه بر قهوه و شکلات، از رتلوک، شیرینی ژله ای نرم که با پودر قند پودر شده و طعم دار شده است استفاده کنید. در این کشور امتناع از پذیرش هدیه، بی ادبی محسوب شده و هدایا هنگام دریافت باز می شوند.

آداب و رسوم لباس پوشیدن در صربستان

آداب و رسوم لباس پوشیدن در صربستان نیز بخش مهمی از فرهنگ این کشور می باشد. مردم در اکثر شهرهای این کشور لباس مدرن به سبک غربی می پوشند. زیرا مناطق مختلف کشور تأثیر عوامل تاریخی و فرهنگی مختلفی قرار گرفته اند و بخش عظیمی از مردم این کشور نیز مهاجر می باشد.

مردم در مناسبت های خاص مانند جشن ها، عروسی ها، تعطیلات و رقص های محلی از لباس های سنتی خود استفاده می کنند. لباس سنتی در صربستان جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ این کشور دارند و این لباس ها دارای جزئیات بسیار زیادی هستند که این موضوع لباس صربی را زیباتر و غنی تر می کند.

هر قسمت فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان دارای لباس مخصوص به خود است و در گذشته مردم مناطق مختلف تنها از روی لباس قابل تشخیص بودند. برخی از عناصر رایج لباس صربستانی شامل پیراهن، شلوار، دامن، کت بدون آستین، کت معمولی جوراب، کمربند و روسری(اغلاوجا) می شود.

آداب و رسوم لباس پوشیدن در صربستان

زنان و دختران موهای خود را معمولا می بافند و هنگام پوشیدن لباس محلی معمولا زنان سر خود را می پوشانند اما دختران مجرد از سر پوش استفاده نمی کنند. در گذشته عروس ها در روز عروسی خود یک نوع کلاه زیبا و خاص برسر می کردند و این کلاه را تا آخر عمر نیز نگه می داشتند. مردان نیز در لباس محلی خود کلاهی خاص دارند که šajkača نام دارد و یک کلاه نظامی است که قدمت آن به قرن هجدهم بر می گردد و نماد میهن پرستی صرب ها می باشد.

آداب و رسوم ازدواج در صربستان

روابط و ازدواج بخش جدا نشدنی از فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان می باشد. قرار ملاقات در این کشور معمولا از اواخر دوران نوجوانی آغاز شده و بسیاری از صرب ها در اواخر دهه بیست تا اوایل سی سالگی ازدواج می کنند. زوج های جوان صربی در فعالیت های اجتماعی متنوع مانند رفتن به رستوران، کافه یا رویدادهای ورزشی شرکت می کنند و هم دیگر را بهتر می شناسند. طلاق در جامعه صربی مورد انگ قرار نمی گیرد و این موضوع بیشتر به دلیل نگرش پذیرفته شده نسبت به طلاق در کلیسای ارتدکس صربستان می باشد.

آداب و رسوم ازدواج در صربستان در دنیای امروزه با دیگر کشورهای غربی خیلی متفاوت نیست مراسم عروسی معمولا در کلیسا یا خانه انجام شده و اصولا زوج های صربی انتخاب می کنند که در کلیسا مطابق با سنت مسیحی ارتدکس ازدواج کنند. پس از ازدواج اصلی، مهمانی در خانه، رستوران یا مکان مناسب دیگری برگزار شده و طی آن عروس و داماد لباس های مناسب می پوشند.

با این حال در روستاها و مناطق کوچک تر عروسی یک رویداد اجتماعی بزرگ است و یک صف طولانی متشکل از وسایل نقلیه زیاد معمولاً عروس و داماد را به کلیسا و محل جشن همراهی می کنند. در این میهمانی ها غذا و نوشیدنی فراوان سرو شده، موسیقی پخش می شود و مهمانان با لباس های محلی زیبا برای ساعت ها آواز می خوانند، می رقصند و جشن می گیرند.

آداب و رسوم تجارت در صربستان

آداب و رسوم تجارت در صربستان

آداب و رسوم تجارت در صربستان نیز یکی از جنبه های بسیار مهم برای افرادی است که قصد کار در این کشور را دارند. فرهنگ این کشور با صمیمیت عجین شده و شما باید قبل از پرداختن به مسائل تجاری در این کشور برای ایجاد یک رابطه دوستانه و گفت و گو وقت بگذارید زیرا شرکای صربی شما این عمل را نشان دهنده اهمیت و احترام می پندارند و این پیام را دریافت خواهند کرد که این رابطه دوستان از کسب و کار مهم تر است.

به طور کلی فرهنگ تجارت صربستان دارای سلسله مراتبی است که در آن احترام و اقتدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و احترام گذاشتن به افراد با درجات بالاتر، استفاده از عناوین مناسب و صحبت کردن با آن ها به زبانی رسمی به ویژه در اولین ارتباطات حائز اهمیت می باشد.

با توجه به اهمیتی که افراد در صربستان برای روابط و اعتماد قائل هستند ترجیح می دهند به جای اتکا به ایمیل یا تماس های تلفنی، جلسات حضوری ترتیب دهند و به صورت رو در رو با شرکای تجاری خود تعامل داشته باشند. طبق فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان خوش قولی و قابل اعتماد بودن در فرهنگ این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شما می توانید برای آشنایی با شرایط اشتغال و جنبه های مختلف اقتصادی، نحوه یافتن شغل و همچنین قوانین کاری در این کشور به مقاله جذاب کار در صربستان مراجعه فرمایید و اولین گام خود را به سوی زندگی این کشور را بردارید.

آداب جلسات و مذاکرات تجاری در صربستان

با توجه به اینکه رسمیت و سلسله مراتب تجارت در صربستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جلسات تجاری در این کشور از یک رویکرد رسمی و حرفه ای پیروی می کنند. قرارهای ملاقات اداری و جلسات کاری در این کشور ضروری هستند و معمولا جلسات حضوری از چند هفته قبل برنامه ریزی می شود.

طبق آداب جلسات و مذاکرات تجاری در صربستان سر زده و بدون برنامه ریزی قبلی به یک جلسه نروید همچنین ایده خوبی است که برای جلسات کاری در این کشور از لباس های رسمی و تجاری استفاده کنید. کارت ویزیت نیز حین تجارت در این کشور از اهمیت زیادی دارد و بهتر است چند مورد از کارت ویزیت خود را حین جلسه به همراه داشته باشید.  

اگر به یک جلسه کاری صربی دعوت شدید بهتر است پیش از نشستن صبر کنید تا میزبان جلسه جایگاهتان را به شما بگوید زیرا در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان مرسوم است که افراد هم سطح رو به روی هم بنشینند. چنانچه قرار است در یک جلسه ارائه داشته باشید بهتر است نسخه هایی از ترجمه صربی موضوع را نیز با خود داشته باشید تا احترام و میزان اهمیت دادن خود را نشان دهید.

ارائه ها در این کشور باید کامل، واضح و مختصر باشند و همچنین باید دارای منطق و استدلال روشن و متفکرانه ای باشند. خود را آماده کنید که در مورد مطلب تان به هر سوالی پاسخ دهید و بتوانید به خوبی از طرح خود دفاع کنید.

مهم ترین تعطیلات و مراسم در صربستان

یکی دیگر از جنبه های بسیار خاص این کشور جشن های مذهبی و غیر مذهبی است که باعث شده تا مردم با جشن گرفتن آن ها در کنار هم حاضر شده، به هم نزدیک شوند و احساس ملی گرانه و میهن دوستی خود را تقویت کنند.

کریسمس در 6 ژانویه جشن گرفته شده و اغلب مردم از با درخت کریسمس استفاده می کنند اما طبق فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان پدر بچه ها در شب کریسمس به همراه بچه ها به جنگل رفته و شاخه ‌ها و کنده‌ های بلوط را پیدا می کنند. سپس در حیاط خانه یک آتش بزرگ به پا کرده و روی آن خوک کباب می کنند. 

یکی دیگر از مراسم های مهم در این کشور روز سنت ساوا است. ساوا در قرن دوازدهم تاج و تخت پدرش را رها کرد و راهب شد. وی تاثیر بسیار مهمی در تاریخ صربستان داشته و از طریق خرد و صبرش، ساوا به عنوان یک رهبر روحانی باعث رشد و شکوفایی کلیسا و ملت صربستان شد. شما می توانید برخی دیگر از مهم ترین تعطیلات و مراسم در صربستان را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

نام تعطیلات تاریخ نام تعطیلات تاریخ
روز سال نو 1 ژانویه روز یادبود هولوکاست 22 آوریل
کریسمس ارتدکس 7 ژانویه روز کارگر 1 می
سال نو صربستان 13 ژانویه روز پیروزی 9 مه
روز سنت ساوا 27 ژانویه روز سنت ویتوس 6 ژوئن
روز ارتش صربستان 15 فوریه روز آتش بس اسلحه 11 نوامبر

آشنایی با جالب ترین سنت های صربستان

در نهایت به سراغ آشنایی با جالب ترین سنت های صربستان که در واقع جزئیات فرهنگی و تاریخی در این کشور هستند، می رویم. هر چند این مراسم ها و رسوم در شهرهای بزرگ کمرنگ شده اند اما در مناطق کوچک تر به خوبی گذشته انجام می شوند.

 لوزنیکا یکی از این مناطق است که در آن سنتی معروف به لیلانژ انجام می شود. در این سنت مردم پیش از روز بزرگ سنت پیتر در 12 ژوئیه، شمع های ساخته شده از پوست درخت گیلاس وحشی یا غان بر روی چوب فندق روشن می کنند. مردم در این جشن در میادین یا سر چهارراه جمع شده و آتش روشن می کنند.

یکی دیگر از رسوم محلی کورینجانجه نام دارد که در آن کودکان در شب های کریسمس به خانه مردم می روند و به خواندن آهنگ های طنز و مذهبی می پردازند. میزبان های خانه نیز به کودکان سیب، گردو و شیرینی می دهند.

فرهنگ بسیاری از کشورهای دنیا را در سایت رجبی شرح داده ایم که می توانید در بخش جستجو آنها بیابید.

سوالات پر تکرار فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان

طبق فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان هدیه گل برای میزبان های خانم رایج است و اگر در آن مهمانی بچه کوچکی وجود دارد می توانید از یک جعبه شکلات یا شیرینی استفاده کنید.

با توجه به اینکه رسمیت و سلسله مراتب تجارت در صربستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جلسات تجاری در این کشور از یک رویکرد رسمی و حرفه ای پیروی می کنند. قرارهای ملاقات اداری و جلسات کاری در این کشور ضروری هستند و معمولا جلسات حضوری از چند هفته قبل برنامه ریزی می شود.

مهم ترین جشن کریسمس است که در 6 ژانویه جشن گرفته شده و اغلب مردم از با درخت کریسمس استفاده می کنند اما طبق فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان پدر بچه ها در شب کریسمس به همراه بچه ها به جنگل رفته و شاخه‌ ها و کنده‌ های بلوط را پیدا می کنند. سپس در حیاط خانه یک آتش بزرگ به پا کرده و روی آن خوک کباب می کنند. 

در فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان افرادی که با هم آشنا هستند برای احوال پرسی از یک بوسه و به صورت نمایشی، استفاده می کنند. اما افراد مسن تر در این کشور هنگام احوال پرسی سه بوسه بر روی گونه را ترجیح می دهند. هنگام احوال پرسی با افراد مسن در این کشور حتما از جای خود بلند شوید و سعی کنید احترام زیادی را از خود نشان دهید.

خانواده در این کشور حائز اهمیت است و در این کشور خانواده و حمایت از آن ها ارزش بسیار بالایی دارد. در صربستان دور از تعجب نیست چندین نسل با یکدیگر زندگی کنند و در اکثر مواقع پدربزرگ ها و مادربزرگ با خانواده زندگی کرده و به مراقبت ها نوه های خود کمک می کنند و با افزایش سن نیز فرزندان از پدر و مادر خود مراقبت می کنند.

اکنون که با برخی از مهم ترین فرهنگ ، آداب و رسوم مردم صربستان آشنا شده اید، شما می توانید با زندگی در این کشور نیز با فرهنگ و رسوم آن آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط، الزامات و قوانین تحصیلی مطالعه مقاله تحصیل در صربستان را از دست ندهید. شما همچنین می توانید این اطلاعات را از طریق تماس با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در دفتر غرب یا دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه