خط و زبان مردم استونی

خط و زبان مردم استونی ، زبانی منحصر به فرد بوده که با توجه به تاریخ این کشور دچار دگرگونی های فراوانی شده است ؛ بدون شک یادگیری این زبان برای هر ساکن و مهاجر به این کشور ضروری است.

استونیایی در واقع زبان مادری مردم این کشور بوده که حدود 1.1 میلیون نفر از مردم به این زبان صحبت می کنند ؛ استونیایی یکی از شاخه های فنلاندی و از خانواده زبان های اورالیک بوده و این دو زبان به دلیل موقعیت جفرافیایی استونی و فنلاند واژگان اشتراکی زیادی دارند.

بدون شک عدم تسلط کافی به این زبان می تواند مراحل مهاجرت را برای شما کند ؛ از همین رو توصیه ما ، تماس با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) است.

پیشنهاد می کنیم مقاله ارازان ترین کشور برای مهاجرت را نیز در کنار این محتوا بخوانید و با کشورهای ناشناخته بیشتری جهت مهاجرت آشنا شوید.

خط و زبان مردم استونی جزو 4 زبان رسمی اتحادیه اروپا بوده که منشا هند و اروپایی ندارد.

گستردگی زبان استونیایی در جهان بسیار زیاد بوده و این زبان توسط حدود 922000 نفر در استونی و 160000 نفر در خارج از استونی استفاده می شود ؛ افراد بسیار زیادی در کشور های دیگر مانند استرالیا ، کانادا ، فنلاند ، لتونی ، روسیه ، سوئد ، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به آن صحبت می کنند.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم استونی

تاریخ زبان مردم استونی

استونیایی زبانی فنلاندی با نفوذ آلمانی بوده که دارای تعدادی واژه از زبان پروتو-هندواروپایی است ؛ تاریخ زبان مردم استونی به اوایل 13000 قبل از میلاد و با ورود اولین اجداد استونی به این منطقه باز می گردد ؛ در سال 1200 پس از میلاد گروهی از شوالیه های توتونی ، با اصالت آلمانی استونی را فتح کرده و تاثیر بسیار زیادی بر این زبان گذاشتند.

از همین رو امروزه 25 درصد از کلمات در استونیایی ریشه در آلمانی پایین داشته و به این زبان نزدیک است ؛ قدیمی ترین نمونه مکتوب از خط و زبان مردم استونی تقریبا به قرن 1200 باز گشته ، هر چند کل این سند به زبان استونیایی نوشته نشده اما حاوی کلمات ، جملات جزئی و نام مکان به زبان استونیایی است.

رساله لوتری اولین کتابی بوده که به صورت کامل به این زبان نوشته و در سال 1525 در دوران اصلاحات منتشر شد ؛ هر چند این کتاب با توجه به نوع محتوای خود به زودی از بین رفت ؛ به صورت کلی اسناد تاریخی این کشور بیشتر به زبان آلمانی و همچنین به زبان های روسی ، سوئدی ، استونیایی و لاتین نوشته شده ‌اند.

ادبیات خط و زبان مردم استونی در طول دهه 1800 رشد کرده و در سال 1919 با استقلال ، این کشور استونیایی را به عنوان زبان رسمی خود معرفی کرد ؛ اولین کتاب به زبان استونیایی که کاتشیسم نام داشته در سال 1535 چاپ شد و این کتاب مجموعه ای از ترجمه دعاهای مذهبی است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت راهنمایی صحیح در خصوص شناخت خط و زبان کشورها و نحوه یادگیری آن با درج شماره تماس در این باکس.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

گویش های زبان مردم استونی

به صورت کلی زبان های استونیایی 8 گویش و 117 گویش فرعی دارد ؛ قبل از قرن هجدهم ، ویژگی‌ های گفتاری سخنرانان استونیاییبا توجه به منطقه سخنوران تعیین می شد ، اما با افزایش جمعیت استونی ، مرزهای گویش عمدتاً تشدید شدند ؛ واضح ترین تمایز در لهجه های زبان استونیایی بین استونیایی شمالی و جنوبی مشاهده می شود ؛ امروزه گویش های زبان مردم استونی شامل دو گویش اصلی و قابل فهم به نام های Võro و Seto بوده ؛ این دو گویش که به استونی شمالی و جنوبی معروف بوده شامل موارد زیر می شود:

  • استونی شمالی ، بر اساس گویش تالین ، پایتخت استونی
  • استونیایی جنوبی ، بر اساس گویش تارتو ، دومین شهر بزرگ استونی

گویش های استونیایی شمالی و جنوبی به قدری متفاوت بوده که گاهی به عنوان زبان های جداگانه در نظر گرفته شده و هر کدام دارای چندین گویش فرعی می باشند ؛ این تفاوت به این دلیل بوده که اجداد اولیه استونیایی‌ های معاصر در دو گروه مجزا به این منطقه مهاجرت کرده که هر کدام از زبان ‌های مختلف فنلاندی استفاده می ‌کردند ؛ علاوه بر این دو گویش دیگری نیز به نام Kirderanniku وجود داشته که عمدتاً در سواحل شمال شرقی کشور صحبت شده ولی به صورت کلی امروزه استونی شمالی اساس استاندارد این زبان می باشد.

گویش های زبان مردم استونی

سیستم صوتی و واژگانی استونیایی

خط و زبان مردم استونی دارای 9 واج مصوت بوده که همه آنها می توانند به سه طول ساده ، طولانی و بیش از حد طولانی ظاهر شوند ؛ مصوت های ساده و بلند با طول نسبی از هم متمایز شده ، در حالی که مصوت های به اصطلاح بیش از حد بلند با خط تونال مشخص می شوند.

خط و زبان مردم استونی در نوشتار ، مصوت های بلند با دو برابر شدن نشان داده شده اما مصوت های بیش از حد بلند اصلا مشخص نمی شوند ؛ همچنین بین برخی از مصوت های گرد و غیر گرد جلو و عقب تضاد وجود داشته ، به طور کلی سیستم صوتی و واژگانی استونیایی شبیه به فنلاندی بوده و این زبان از نظر حروف صدادار غنی و از نظر صامت نسبتاً ضعیف است.

حدود یک سوم از واژگان این از زبان آلمانی وام گرفته شده ، واژگان اصلی زبان استونیایی منشا اورالی آن را منعکس کرده ، با این حال ، از آنجایی که در طول تاریخ ، استونی توسط قدرت های خارجی ، به ویژه آلمان ، سوئد و روسیه اداره شده ، زبان این کشور دارای تعداد زیادی واژه از این زبان ها بوده و سایر وام ‌ها از فنلاندی ، فرانسوی و انگلیسی می باشد ؛ به صورت کلی اسم ‌های استونیایی کلماتی بوده که برای نام ‌گذاری یک شخص ، حیوان ، مکان ، چیز یا ایده ‌های انتزاعی استفاده شده و معمولاً مهمترین بخش واژگان هستند.

با خط و زبان مردم چه کشورهایی آشنا نیستید؟ مقالات زیر را بخوانید و یا کشور مورد نظرتان را در بخش جستجو بیابید.

گرامر زبان مردم استونی

گرامر زبان مردم استونی نیز مانند دیگر زبان‌ های اورالیک ، نشان‌ دهنده ترکیبی از عناصر چسبنده و ترکیبی می باشد ؛ در یک زبان چسبناک ، پسوندهای دستوری به ترتیب به ساقه ها اضافه شده و هر پسوند نشان دهنده یک تابع دستوری است ؛ اسامی استونیایی در دسته های دستوری زیر طبقه بندی می شوند:

  • اسم های بدون جنسیت
  • اسم های مفرد و جمع

استونیایی از یک پسوند ساقه + زمان / حالت + پسوند شخص / عدد تشکیل شده و در این زبان دو زمان کلی حال و گذشته وجود داشته و همچنین سه حالت شامل دلالتی ، شرطی و فرعی می شود ؛ پسوند شخص/عدد نشان دهنده شخص/تعداد فاعل و شخص مفعول است.

ترتیب کلمات عادی در استونیایی موضوع-فعل-مبژه بوده و در عین حال ، ترتیب کلمات در جملات استونیایی با موضوع و نظر تعیین می شود ؛ جملات استونیایی ، موضوع اول می آیند و بخشی از جمله بوده که مشخص و در حالی که نظر اطلاعات جدید است که در مورد موضوع اضافه می شود.

ساختار نوشتاری زبان مردم استونی

ساختار نوشتاری زبان مردم استونی

اولین دستور خط و زبان مردم استونی در اوایل قرن هفدهم در زمان حکومت سوئد ظاهر شده و ترانه های عامیانه و شعر شفاهی برای اولین بار در قرن 18 ثبت شد ؛ ساختار نوشتاری زبان مردم استونی در نیمه اول قرن نوزدهم شروع به شکل گیری کرده و اولین روزنامه های استونیایی در نیمه دوم قرن نوزدهم منتشر شد.

این زبان در طول تاریخ از الفبای رومی استفاده کرده و از آنجایی که الفبای استونیایی برای اولین بار توسط دانشمندان آلمانی نوشته شده ؛ املای آن به شدت تحت تأثیر آلمانی قرار گرفت تا اینکه در دهه 1850 ، املای آن با هدف نزدیک کردن آن به زبان گفتاری اصلاح شد.

الفبای زبان مردم استونی

الفبای امروزی خط و زبان مردم استونی دارای هفده صامت و نه مصوت بوده و املای استونی کاملاً منظم بوده ، به این معنی که هر واج با یک حرف نشان داده می شود ؛ هر چند استثنا نیز وجود شده و چهار حرف مصوت که نشان دهنده صداهای خاص استونیایی بوده و در انتهای الفبا فهرست شده است ؛ الفبا فاقد حروف f ، c ، q ، w ، x ، y بوده که فقط برای نوشتن نام های خارجی و وام واژه ها استفاده شده و برای کلمات قرضی با حروف اضافی š و ž نشان داده می شوند.

یادگیری الفبای زبان مردم استونی بسیار مهم به شمار رفته زیرا ساختار آن در هر مکالمه روزانه استفاده می شود ؛ با تلفظ بهتر هر حرف در این زبان ، در صحبت کردن به زبان استونیایی تسلط بیشتری خواهید داشت ؛ در جدول زیر الفبای استونیایی و نحوه تلفظ آن در انگلیسی را نشان می دهیم.

حروف صدا حروف صدا حروف صدا حروف صدا
Ä ä a I i ee H h h R r r
Ö ö e O o o J j y S s s
Õ õ o U u u K k k T t t
Ü ü ou B b p L l l V v v
Š š sh C c c M m m W w w
Ž ž j D d t N n n X x x
A a a F f f P p p Y y y
E e e G g k Q q q Z z z

زبان در سیستم آموزشی استونی

سال ها این کشور تحت حاکمیت روسیه زبان رسمی روسی داشت ، تا آنکه پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، استونی به یک جمهوری مستقل تبدیل شده و هرچند استفاده از زبان روسی هنوز به طور گسترده به عنوان زبان دوم محبوب بوده اما زبان در سیستم آموزشی استونی ، استونیایی می باشد.

به صورت کلی دانشجویان و دانش آموزان در این کشور زبان هایی مانند انگلیسی ، روسی ، آلمانی و فرانسوی را فرا می گیرند ؛ اگر قصد تحصیل در این کشور را داشته اما اطلاعات کافی در مورد زبان تحصیل در این کشور ندارید ما به شما مطالعه مقاله تحصیل در استونی را پیشنهاد می کنیم.

خط و زبان مردم استونی یک زبان اورالیک بوده که یادگیری آن بسیار دشوار به نظر می رسد ؛ اما هنگام تحصیل در این کشور آشنایی با زبان استونیایی بسیار ضروری بوده و به شما کمک می کند تا تجربه ای عمیق تر از فرهنگ و زبان این کشور داشته باشید.

اقلیت های زبانی استونی

خط و زبان مردم استونی توسط بیش از 66 درصد جمعیت استونی صحبت شده و به عنوان زبان رسمی پذیرفته شده است ؛ پس از استونیایی 25 درصد جمعیت ، به ویژه در شمال شرقی این کشور ، از زبان روسی برای تعامل با یکدیگر استفاده می کنند ؛ همچنین بسیاری از افراد به زبان های آلمانی ، سوئدی ، اوکراینی و بلاروسی مسلط هستند.

مهم ترین مورد در اقلیت های زبانی استونی زبان روسی بوده که با اختلاف بیشترین سخنور را در اقلیت در کشور دارد ؛ شهرهایی در شمال شرقی استونی با تعداد زیادی از روسی زبانان ؛ در واقع شهرهایی بوده که استونیایی زبانان در اقلیت هستند ؛ از همین رو اگر به زبان روسی تسلط داشته و قصد مهاجرت به این کشور را دارید زندگی در این مناطق برای شما مناسب تر است.

تسلط به زبان های خارجی در استونی
روسی 56%
انگلیسی 50%
فنلاندی 21%
آلمانی 15%

در شهرهای شمال شرقی استونی می توانید به راحتی با دانش زبان روسی زندگی کرده و با مردم حرف بزنید ، اگر قصد دارید در این کشور به انجام شغل مورد علاقه خود بپردازید اما در مورد شرایط کاری و دستمزد اطلاعات کافی ندارید ، ما به شما مطالعه مقاله کار در استونی را توصیه می کنیم.

زبان آلمانی در استونی

آلمانی‌ های بالتیک عمدتاً ساکنان سواحل شرقی دریای بالتیک بوده که امروزه کشورهای استونی و لتونی را تشکیل می ‌دهند ؛ جمعیت این افراد همیشه کم تر از 10 درصد جمعیت کشور ها بوده و آلمانی ها در این منطقه برای چندین قرن نخبگان اجتماعی ، تجاری ، سیاسی و فرهنگی را تشکیل دادند.

با گذشت زمان بسیاری از این آلمانی زبان ها به آلمان مهاجرت کرده و امروزه آلمانی ‌های بسیار کمی در استونی ساکن بوده و زبان آلمانی در استونی توسط حدود 15 درصد از ساکنین استفاده شده و سومین زبان خارجی محبوب در میان استونیایی هاست.

زبان سوئدی در استونی

زبان سوئدی در استونی اقلیت زبانی سوئدی ‌زبان بوده که عمدتا در نواحی ساحلی و جزایر استونی غربی و شمالی کنونی ساکن هستند ، آغاز استقرار مداوم سوئدی‌ های استونیایی در این مناطق (معروف به آیبولند) به قرن ‌های 13 و 14 ، زمانی که اجداد سوئدی زبان آنها از سوئد و فنلاند کنونی به استونی آمدند باز می گرد.

هر چند بسیاری از آن ها پس از جنگ جهانی دوم به سوئد گریخته و امروزه تعداد بسیار کمی از نوادگان سوئدی ها در این منطقه ساکن هستند.

حقایق جالب در مورد زبان استونیایی

از آنجایی که یادگیری این زبان می تواند بسیار لذت بخش بوده ما برای شما چند مورد از حقایق جالب در مورد زبان استونیایی را توضیح داده تا با این زبان بیشتر آشنا شوید ؛ همچنین اگر هنوز در مورد این زبان پرسشی ذهنتان را مشغول کرده حتما از طریق تلفن های تماس با مشاورین هولدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

  • دو دسته از گویش های استونیایی وجود داشته ، گویش های شمالی و جنوبی به ترتیب با شهرهای تالین در شمال و تارتو در جنوب مرتبط است.
  • اسم ها و ضمایر در زبان استونیایی جنسیت ندارند.
  • از نظر سختی ، زبان استونیایی دارای 14 پایان حرف بوده که تسلط بر دستور زبان را دشوار می کند.
  • در استونی می توانید افرادی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط بیشتری نسبت به زبان استونیایی دارند.
  • تقریباً یک سوم واژگان در زبان استونیایی از زبان‌ های آلمانی ، گرفته شده اند.
  • استونیایی یک زبان فینو-اغری (گروه بندی سنتی زبان ها در خانواده زبان های اورالیک) است.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم استونی

از نظر سختی ، زبان استونیایی دارای 14 پایان حرف بوده که تسلط بر دستور زبان را دشوار می کند.

تقریباً یک سوم واژگان در زبان استونیایی از زبان‌ های آلمانی ، گرفته شده اند.

گستردگی زبان استونیایی در جهان بسیار زیاد بوده و این زبان توسط حدود 922000 نفر در استونی و 160000 نفر در خارج از استونی استفاده می شود ؛ افراد بسیار زیادی در کشور های دیگر مانند استرالیا ، کانادا ، فنلاند ، لتونی ، روسیه ، سوئد ، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به آن صحبت می کنند.

زبان های استونیایی 8 گویش و 117 گویش فرعی دارد. و دو گویش مهم تر است: 

  • استونی شمالی ، بر اساس گویش تالین ، پایتخت استونی
  • استونیایی جنوبی ، بر اساس گویش تارتو ، دومین شهر بزرگ استونی

این زبان در طول تاریخ از الفبای رومی استفاده کرده و از آنجایی که الفبای استونیایی برای اولین بار توسط دانشمندان آلمانی نوشته شده ؛ املای آن به شدت تحت تأثیر آلمانی قرار گرفت تا اینکه در دهه 1850 ، املای آن با هدف نزدیک کردن آن به زبان گفتاری اصلاح شد.

هرچند خط و زبان مردم استونی پنجمین زبان سخت برای یادگیری بوده اما شما می توانید با تلاش و زندگی در این کشور به راحتی این زبان را یاد گرفته و از آن استفاده کنید ؛  از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید و همچنین توصیه می کنیم مقاله کار در استونی را بخوانید و با مشاغل پردرآمد این کشور هم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه