تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر و در طی سالیان دراز دوره های مختلفی از وایکینگ ها گرفته تا حکومت های دانمارکی و نروژی را از سر گذرانده تا به آنچه امروزه به عنوان کشور ایسلند می شناسیم ، تبدیل شود.

از آنجایی که تاریخ هر کشور اهمیت بسیار زیادی بر زندگی مردم دارد ؛ آشنایی با حوادث تلخ و شیرین تاریخ ایسلند برای هر مهاجر و ساکن ضروری به شمار می آید.

این کشور در ابتدا به عنوان یک “ایالت آزاد” شناخته می شد ، اما در طول زمان تحت حاکمیت کشور نروژ قرار گرفت ؛ به مرور زمان و در طول قرن نوزدهم ، ایسلندی ها برای رهایی از دانمارک تلاش کرده و به تدریج این کشور به استقلال بیشتری دست یافت ؛ اگر در مورد شرایط زندگی و نحوه مهاجرت به این کشور سوالی ذهنتان را مشغول کرده ، مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) با صبر و حوصله پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.

قدمت سکونت‌ های ثبت شده در تاریخ کشور ایسلند معمولاً به سال 874 برمی‌گردد ، این کشور دارای تاریخی جذاب بوده که تاثیر فراوانی بر فرهنگ و جامعه این کشور دارد ؛ بدون شک یکی از راه های بسیار عالی برای آشنایی با تاریخ این کشور تحصیل در بهترین دانشگاه های آن بوده ؛ برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه و شرایط مهاجرت تحصیلی ، حتما با لمس عنوان تحصیل در ایسلند ، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

فهرست مطالب
تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر

تاریخ اولیه ایسلند

طبق تاریخ کشور ایسلند این کشور برای مدت طولانی یکی از بزرگترین جزایر خالی از سکنه بود ، بر اساس شواهد باستان شناسی راهبان اولیه ایرلندی ایسلند را کشف کرده و قبل از ورود نورس ها در آن ساکن شدند ، اما به هر حال بیشتر داستان ها و شواهد نشان می دهد که تاریخ اولیه ایسلند به حدود 250 سال پیش و زمانی که توسط مردم نورس در عصر وایکینگ ها کشف شد ؛ باز می گردد.

قدیمی ترین کتاب ایسلندی که در حدود سال 1130 نوشته شده به صراحت بیان می‌کند که اولین مهاجر دائمی ، از نروژ به ایسلند آمده و در سال 874 ساکن شود ، پس از آن طبق کتاب اسکانی که از آن زمان به جای مانده بیش از 400 شهرک نشین با خانواده ها ، خدمتکاران و بردگان خود به ایسلند رفتند تا ادعای مالکیت زمین را داشته باشند ؛ هر چند بیشتر مهاجرین ملیتی نروژی داشتند ، اما افراد زیادی نیز از کشورهای شمال اروپا و از سکونتگاه های عصر وایکینگ های نورس در جزایر بریتانیا ، به این منطقه مهاجرت کردند.

طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر اگرچه این جزیره تا عصر وایکینگ ها دارای جمعیت زیادی نبوده اما احتمالاً ایسلند مدت ها قبل از آن زمان برای مردم شناخته شده بود ؛ در زمان استقرار اولیه ایسلند ، مردم نورس به خدایان متعدد ایمان داشته و این دین اسطوره شناسی گسترده ای را در ادبیات ایسلندی بر جای گذاشت ؛ اگرچه اودین بالاترین رتبه را در بین خدایان داشته اما ثور محبوب ترین خدایان بت پرست در ایسلند بود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب اطلاعات صحیح ، رمز موفقیت در مسیر مهاجرت است ، با ما در تماس باشید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دولت آزاد ایسلند

کشور ایسلند در ابتدا و در سال 930 یک مجمع مشترک بوده که عنوان قدیمی ترین پارلمان جهان را به خود اختصاص داده ، این پارلمان که به عنوان دولت آزاد ایسلند یا آلتینگ شناخته می شود ، طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر دارای قوه مقننه و قضائیه بوده ولی قوه مجریه نداشته و بر اساس اتحادیه ای متشکل از 36 رئیس تشکیل شد ؛ در این جامعه که فاقد شاه یا قوه مجریه مرکزی بود ، قوه مقننه و قضائیه در اختیار رؤسا بود.

طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر این نوع حکومت به شدت تحت تاثیر مسیحیت شکل گرفت و در حدود سال 1000 به عنوان یک دین رسمی معرفی شد ، پس از اختلافات داخلی بزرگ در میان تأثیرگذارترین خانواده های ایسلند در قرن سیزدهم ، ایسلندی ها تابع تاج و تخت نروژ شدند ؛ آنها موظف به پرداخت مالیات به پادشاه نروژ بودند در نتیجه حکومت قدیمی سران لغو شده و بخشی از طبقه بالای ایسلند جای آن را گرفت.

تاریخ اتفاق در تاریخ کشور ایسلند
874 اولین سکونتگاه رسمی در ایسلند
930 پارلمان ایسلند تأسیس شد
999 ایسلندی ها تصمیم می گیرند به مسیحیت روی آورند
1262 ایسلندی ها تسلیم پادشاه نروژ شدند
1870 مردم از ایسلند به کانادا ، آمریکای شمالی ، استرالیا و برزیل مهاجرت کردند
1874 قانون اساسی نوشته شد
1918 ایسلند در اتحاد شخصی با رهبران تشکیل‌شده‌شان در دانمارک به یک کشور مستقل تبدیل می‌شود.
1941 ایسلندی ها استقلال کامل خود را درخواست کردند
1944 تاسیس جمهوری مدرن ایسلند

ایسلند تحت سلطه دانمارک نروژ

توسعه سیاسی در ایسلند از روندهای عمومی در کشورهای شمال اروپا پیروی کرده و در سال 1380 دانمارک و نروژ تحت فرمان یک پادشاه متحد شده و در نتیجه پس از آن ایسلند تحت سلطه دانمارک نروژ قرار گرفت ، سپس دین مردم ایسلند پروتستان شده و در سال 1602 ، دانمارک یک انحصار تجاری در ایسلند ایجاد کرد ، این تغییرات در تجارت عمدتاً بر این اساس بود که اکثر تجارت ایسلندی ، به بنادر دانمارک محدود می شد و این موضوع رقابت بین بازرگانان را کاهش می داد.

در قرن های بعدی ایسلند مستقیماً از کپنهاگ اداره می شده ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی و موقعیت دورافتاده تا حدودی از اقتدار مستقل از دولت دانمارک برخوردار بود ؛ در سال 1703 ، زمانی که اولین سرشماری انجام شد ، جمعیت این کشور حدود 50358 نفر بود ، بیشتر مردم ایسلند در آن زمان به شغل کشاورزی مشغول به کار بوده همچنین تعداد زیادی از کارگران روستایی در سواحل جنوبی و غربی در اواخر زمستان و بهار به ماهیگیری می پرداختند.

حتی با وجود اینکه ایسلند تحت حاکمیت دانمارک باقی مانده اما اتحادیه آلتینگ در سال 1845 به عنوان یک مجمع مشورتی ملی احیا شده و در سال 1874 این کشور قانون اساسی را به دست آورد که به آلتینگ قدرت قانونگذاری خود را می داد ؛ حکومت ملی ایسلند در سال 1904 معرفی شده و در سال 1918 این کشور در اتحاد شخصی با دانمارک به یک کشور آزاد و مستقل تبدیل شد ؛ هر چند این اتحادیه در سال 1944 به پایان رسید.

استقلال کشور ایسلند

استقلال کشور ایسلند

به دلیل رشد ناسیونالیسم ایسلندی ، فرمان سلطنتی در سال 1843 برای بازگرداندن آلتینگ صادر شده و اولین انتخابات در سال 1844 و در ریکیاویک در 1 ژوئیه 1845 برگزار شد ، در تابستان 1845 ، آلتینگ منتخب برای اولین بار در ریکیاویک گرد هم آمدند و در دهه ‌های بعد ، آلثینگ برای چند هفته هر دو سال یکبار برگزار شد.

آلتینگ قدرت قانونگذاری نداشته ، بلکه فقط در امور مالی و حقوقی ایسلند به پادشاه دانمارک مشاوره می داد ، در همان زمان دانشجویان ایسلندی در کهپانگ شروع به ابراز تفکرات خود در مورد آزادی ایسلند کردند ؛ این تفکرات زمانی که در سال 1849 ، زمانی که سلطنت مطلقه پایان یافت ، تشدید شد ؛ در نهایت جنبش ناسیونالیستی ایسلندی توسط یون سیگوردسون رهبری شد.

او در سال 1833 برای تحصیل به کپنهاگ آمده و در مبارزه برای استقلال کشور ایسلند تلاش فروانی داشته و روز ملی ایسلند هر سال در روز تولد او در 17 ژوئن جشن گرفته می شود.

در سال 1871 ، پارلمان دانمارک قانون جدیدی در مورد وضعیت قانون اساسی ایسلند تصویب کرده و دولت دانمارک متعاقباً قانون اساسی خود را به ایسلند داد که از اول اوت 1874 اجرا شد ؛ در نتیجه ، ایسلند خودمختاری بیشتری به دست آورد ، اما قدرت اجرایی هنوز در دست دانمارک بود.

امروزه ایسلند به عنوان یکی از بهترین و رو به رشد ترین کشور ها بستر مناسبی را برای مشاغل مختلف ایجاد کرده است ، برای کسب اطلاعات کامل در مورد شرایط کار و سرمایه گذاری در این کشور مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در ایسلند را بخوانید.

جامعه ایسلندی در قرن نونزدهم

جامعه ایسلندی در قرن نونزدهم از نظر اجتماعی تغییرات عمده ای را شاهد بوده ؛ در این دوره به دلیل رشد زیاد جمعیت ، سیستم اجتماعی تا حدی از هم پاشید و کشور به سختی توانست جمعیت خود را از طریق کشاورزی سنتی و ماهیگیری ، حفظ کند ؛ این تغییرات در نیمه دوم قرن نوزدهم تشدید شده ، زیرا فشار جمعیت باعث مهاجرت بسیاری از مردم به آمریکای شمالی شد ؛ پس از آن شهرها و روستاها در امتداد سواحل شروع به رشد کردند.

امروزه با توجه به انجام بسیاری از اصلاحات این کشور رو به رشد بوده و پذیرای مهاجرین زیاد از سراسر دنیا می باشد ؛ از همین رو اگر شما نیز دوست دارید در کشور زیبای ایسلند زندگی کنید ، حتما برای اطلاع از شرایط مهاجرت قانونی با کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر هم زنان و هم کارگران در دهه های اول قرن بیستم از حقوق مدنی کامل برخوردار شده و در سال 1904 ایسلند از بخشی از دانمارک به حاکمیت ملی تغییر کرد ؛ با این حال ، جنگ سیاسی در این کشور ادامه داشت ؛  در آن زمان ایسلند هنوز به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پادشاهی دانمارک در نظر گرفته می شد.

در سال 1908 ، رای دهندگان ایسلندی توافقنامه ای را که بین آلتینگ و پارلمان دانمارک در مورد وضعیت کشور منعقد شده بود رد کردند ، در نهایت در 1 دسامبر 1918 ، طبق قانون به تصوب رسیده در پارلمان ایسلند به عنوان یک کشور مستقل در نظر گرفته شد.

ایسلند در جنگ جهانی اول

ایسلند در جنگ جهانی اول

ایسلند در جنگ جهانی اول منزوی‌ تر شده و با کاهش قابل توجهی در استانداردهای زندگی مواجه شد ؛ خزانه این کشور در طی جنگ جهانی به طرز چشم گیری بدهکار شده و کمبود غذا در سراسر کشور نمایان بود ؛ ایسلند در طول جنگ به عنوان بخشی از دانمارک بی طرف بود.

ایسلند همچنین در طول جنگ تجارت قابل توجهی با بریتانیا داشت ؛ 1245 ایسلندی ، آمریکایی ایسلندی و کانادایی ایسلندی به عنوان سرباز در جنگ جهانی اول شرکت کردند ؛ از این تعداد 989 نفر برای کانادا جنگیدند ، در حالی که 256 نفر برای ایالات متحده جنگیدند ، 391 نفر از رزمندگان در ایسلند به دنیا آمدند و بقیه از تبار ایسلندی بودند.

جنگ تأثیری ماندگار بر جامعه ایسلند و روابط خارجی ایسلند داشت ؛ این امر منجر به دخالت عمده دولت در بازار شد که تا دوره پس از جنگ جهانی دوم ادامه داشتند.

حاکمیت شایسته ایسلند در امور داخلی و روابط با سایر کشورها در حالی که روابط با دانمارک در طول جنگ قطع شد ، نشان داد که ایسلند قادر به کسب اختیارات بیشتر است ، که منجر به به رسمیت شناختن ایسلند توسط دانمارک به عنوان یک کشور کاملاً مستقل در سال 1918 شد.

رونق ایسلندی پس از جنگ جهانی اول با شیوع رکود بزرگ ، یک سقوط شدید اقتصادی در سراسر جهان ، به پایان رسید ارزش کل صادرات ایسلند از 74 میلیون کرون در سال 1929 به 48 میلیون کرون در سال 1932 کاهش یافت و تا پس از سال 1939 دوباره به سطح قبل از 1930 افزایش یافت.

اتحاد بین ایسلند و دانمارک

در 30 نوامبر 1918 ، پارلمان دانمارک ، قانون اتحاد بین ایسلند و دانمارک را تصویب کرده که به موجب آن دانمارک ایسلند را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت ؛ عناصر اصلی این اتحاد ، سلطنت مشترک و مسئولیت دانمارک در امور خارجی ایسلند و گارد ساحلی بود ، طبق بخش 18 پس از پایان سال 1940 ، هر دو طرف می ‌توانستند تجدیدنظر در قانون را مورد مذاکره قرار دهند ، همچنین اگر مذاکرات ظرف سه سال به توافق جدیدی منتهی نشد ، هر دو طرف حق دارند با رعایت مقررات مشخص تر ، اتحادیه را به طور یکجانبه لغو کنند.

در سال 1940 دانمارک توسط آلمان ها و بریتانیا ایسلند را اشغال کرد ؛ با اشغال دانمارک توسط آلمان در سال 1940 ، دانمارک از انجام تعهدات خود تحت قانون اتحادیه 1918 ممانعت به عمل آورد ، به همین دلیل آلتینگ تصمیم گرفت که در حال حاضر ، دولت ایسلند از اختیار پادشاه استفاده کند و امور خارجی را در دست بگیرد.

در سال 1944 ، ایسلند می خواست موضوع وضعیت قانون اساسی و استقلال کامل خود را حل و فصل کند ، اما به دلیل اوضاع در طول جنگ ، مذاکره با دانمارک انجام نشد ؛ ایسلند مستقیماً در جنگ جهانی دوم شرکت نکرد ، با این حال تأثیر زیادی بر جمعیت و شرایط سیاسی کشور داشت.

طبق تاریخ کشور ایسلند این کشور با آمریکا قرارداد دفاعی منعقد کرده و نیروهای آمریکایی متعهد شدند که از آن دفاع کنند ؛ نیروهای بریتانیا تا پس از جنگ باقی ماندند ، اتحادیه آلتینگ توسط ایسلند پس از همه پرسی در ایسلند در می 1944 منحل شد.

جمهوری ایسلند

بر اساس آنچه از تاریخ کشور ایسلند می دانیم ، در 17 ژوئن 1944طی یک همه پرسی و با حدود 98 درصد آرا جمهوری ایسلند به رسمیت شناخته شد ؛ در این بین سوین بیورسون ((Sveinn Björnsson به عنوان اولین رئیس جمهور انتخاب شد و ایسلند را مستقل اعلام کرد و بدین ترتیب دوران جدیدی در تاریخ ایسلند آغاز شد.

لغو یکجانبه قانون اتحادیه توسط ایسلند به طور رسمی به رسمیت شناخته نشد تا اینکه پس از مذاکره با ایسلند در مورد روابط دو کشور ، دانمارک این قانون را در سال 1950 لغو کرد ، از آن پس  شیلات و تولید برق شاهد رشد اقتصادی بود.

طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر در دوره پس از جنگ ، ایسلند در نتیجه توسعه شیلات دریایی مدرن و ساخت نیروگاه هایی که از انرژی زمین شناسی و نیروی آبی استفاده می کنند ، از نظر اقتصادی پیشرفت کرده است ؛ در سال 1946 ، این کشور به عضویت سازمان ملل متحد ، در سال 1948 به OECD ، در سال 1949 به ناتو و در سال 1952 به شورای شمال اروپا درآمد.

جمهوری ایسلند

تاریخ معاصر ایسلند

تاریخ معاصر ایسلند از اعلام استقلال این کشور آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد ؛ در سال 2008 ، جمهوری ایسلند بیش از 300000 نفر جمعیت داشت و اقتصاد و سیستم رفاهی این کشور در سال های بعد به سرعت توسعه یافت.

طبق تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر یک بحران شدید بانکی در سال 2008 رخ داد که نتیجه آن تصرف بزرگترین بانک ایسلندی توسط دولت بود ؛ ایسلند مجبور شد در قالب وام های بین المللی درخواست کمک کند و رشد به میزان قابل توجهی کاهش یافت ، پس از فروپاشی اقتصادی ، سوسیال دموکرات ها و حزب چپ-سبز با یوهانا سیگواردوتیر به عنوان اولین نخست وزیر زن ایسلند ، حکومت را به دست گرفتند.

جمعیت این کشور بیشتر در امتداد ساحل قرار دارند و تقریباً 93٪ از جمعیت این کشور را ساکنان شهر تشکیل می دهند که 60٪ از آنها در ریکیاویک و اطراف آن زندگی می کنند ، در 31 مارس 2019 ، جمعیت ایسلند 358780 نفر بود.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر

طبق تاریخ کشور ایسلند این کشور برای مدت طولانی یکی از بزرگترین جزایر خالی از سکنه بود ، بر اساس شواهد باستان شناسی راهبان اولیه ایرلندی ایسلند را کشف کرده و قبل از ورود نورس ها در آن ساکن شدند ، اما به هر حال بیشتر داستان ها و شواهد نشان می دهد که تاریخ اولیه ایسلند به حدود 250 سال پیش و زمانی که توسط مردم نورس در عصر وایکینگ ها کشف شد ؛ باز می گردد.

بر اساس آنچه از تاریخ کشور ایسلند می دانیم ، در 17 ژوئن 1944طی یک همه پرسی و با حدود 98 درصد آرا جمهوری ایسلند به رسمیت شناخته شد ؛ در این بین سوین بیورسون ((Sveinn Björnsson به عنوان اولین رئیس جمهور انتخاب شد و ایسلند را مستقل اعلام کرد و بدین ترتیب دوران جدیدی در تاریخ ایسلند آغاز شد.

جنبش ناسیونالیستی ایسلندی توسط یون سیگوردسون رهبری می شد ، او در سال 1833 برای تحصیل به کپنهاگ آمده و در مبارزه برای استقلال کشور ایسلند تلاش فروانی داشته و روز ملی ایسلند هر سال در روز تولد او در 17 ژوئن جشن گرفته می شود.

ایسلند در جنگ جهانی اول منزوی‌ تر شده و با کاهش قابل توجهی در استانداردهای زندگی مواجه شد ؛ خزانه این کشور در طی جنگ جهانی به طرز چشم گیری بدهکار شده و کمبود غذا در سراسر کشور نمایان بود ؛ ایسلند در طول جنگ به عنوان بخشی از دانمارک بی طرف بود.

جامعه ایسلندی در قرن نونزدهم از نظر اجتماعی تغییرات عمده ای را شاهد بوده ؛ در این دوره به دلیل رشد زیاد جمعیت ، سیستم اجتماعی تا حدی از هم پاشید و کشور به سختی توانست جمعیت خود را از طریق کشاورزی سنتی و ماهیگیری ، حفظ کند ؛ این تغییرات در نیمه دوم قرن نوزدهم تشدید شده ، زیرا فشار جمعیت باعث مهاجرت بسیاری از مردم به آمریکای شمالی شد ؛ پس از آن شهرها و روستاها در امتداد سواحل شروع به رشد کردند.

تاریخ کشور ایسلند از گذشته تا معاصر دچار تغییرات فراوانی شده و امروزه این کشور با استقلال خود در جایگاه بسیاری خوبی قرار گرفته است ، شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط زندگی ، با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز در تماس باشید ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهاجرت به ایسلند با تمامی شیوه های قانونی و پیشنهادی ما برای مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

در سایت رجبی تاریخ بسیاری از کشورها بررسی و ارائه شده ؛ با برخی از آن ها در مقالات زیر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه