تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند طی دو دهه گذشته با طرفداران بسیاری مواجه بوده است و دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل پزشکی در هند راهی این کشور شده اند که سهم دانشجویان ایرانی نیز از آن کم نبوده است.

طی آماری که طی سالیان گذشته جمع آوری شده است، کشور هند بیش ترن تعداد پزشک را آموزش و تعلیم داده و به دنیای ما تقدیم کرده است. وجود مزایا و ویژگی های بسیار باعث شده که بسیاری از افراد در مقابل کنکور سخت کشورمان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند را مد نظر قرار دهند. شما نیز اگر از علاقمندان این امر هستید باید حتما اطلاعات خود را در رابطه با قوانین، شرایط و چگونگی پذیرش در دانشگاه های این کشور بالا ببرید.

هند کشور وسیعی بوده و تعداد دانشکده های پزشکی فعال در آن نیز قابل توجه می باشد، اما هریک از این مراکز و دانشگاه ها علاوه بر قوانین و خط و مشی های کلی، شرایط و قوانین مجزای حاکم بر خود را نیز دارا هستند. در ادامه این مقاله مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) شما را با این موارد آشنا خواهند ساخت. ضمن مقاله تحصیل در هند را نیز مطالعه نموده تا سیستم آموزشی این کشور و تحصیل در آن را کامل بشناسید.

فهرست مطالب
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند

دوره های پیش پزشکی در هند

جهت دسترسی به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند لازم است که متقاضیان پیش از پذیرش و شروع تحصیل در دانشگاه، حتما دوره های آمادگی قبل از دانشگاه یا همان دوره های پیش پزشکی در هند را پشت سر بگذارند تا آماده تحصیل این رشته ها شوند. در دوره های پیش پزشکی هند دانشجویان دروس پایه و اصلی مرتبط با این رشته ها را طبق سیستم آموزشی هند فرا خواهند گرفت.

در این دوره ها که توسط کالج های مورد تایید هر دانشگاه برگزار می شود، دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و زبان انگلیسی آموزش داده می شود تا متقاضیان کاملا آماده و مهیا برای مطالعه و یادگیری دروس رشته پزشکی و دندانپزشکی را در کشور هند داشته باشند.

جهت شرکت در دوره های پریمدیکال در هند باید حداقل یک سال زودتر به این کشور رفته و با ثبت نام در کالج واحدهای لازم را پشت سر بگذارید. باید بدانید که این دوره ها باتوجه به شرایط متقاضیان و همچنین قوانین و شرایط دانشگاه انتخابی می تواند از 2 سال و در 4 ترم تا 1 سال و در دو ترم به افراد آموزش داده شود.

معمولا در نهایت آزمونی نیز از دانشجویان اخذ شده و میزان دانشی که در این دوره کسب نموده اند را ارزایابی می کنند که نمرات اخذ شده در آن تاثیر زیادی در پذیرش آنان خواهد داشت. ضمنا متقاضیان ایرانی باید حتما دوره های پیش پزشکی را بگذرانند، تا سیستم آموزشی هند را شناخته و با تحصیل در آن آشنایی پیدا کنند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل پزشکی ارزان در دانشگاه های معتبر ؛ مشاوره به روز دریافت کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آزمون ورودی رشته های پزشکی هند

تحصیل پزشکی در هند و تحصیل دندانپزشکی در هند طی سال های بسیاری بدون آزمون ورودی انجام می گرفت، اما از سال 2016 و به دلیل هجوم متقاضیان بالا دیوان عالی این کشور آزمون ورودی را جهت پذیرش در این رشته ها برای متقاضیان خارجی و داخلی اجباری نمود. البته هنوز هم برخی دانشگاه ها در این کشور بدون آزمون و طبق رزومه و سوابق تحصیلی و دوره پیش پزشکی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنند. به همین خاطر باید این موضوع را از دانشگاه مدنظر خود استعلام کنید. ضمنا پذیرش در دانشگاه های برتر قطعا با ازمون همراه است و رشته دندانپزشکی آزمون ورودی بیش تری نسبت به رشته پزشکی دارد.

آزمون ورودی رشته های پزشکی هندNEET یا National Eligibility cum Entrance Test نام دارد که برای تمامی رشته های دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پزشکی (MBB ، MD، MS ) و دوره دندانپزشکی ( BDS، MDS) در تمامی دانشگاه های هند برگزار می شود. مجری این آزمون آژانس ملی تست (NTA) است.

منبع این آزمون دروس پایه بوده و در مجموع 180 سوال (45 سوال فیزیک، 45 سوال شیمی، 90 سوال زیست شناسی) را شامل می شود. این آزمون در 3 ساعت برگزار شده و حداکثر نمره آن 720 می باشد. ضمنا هر پاسخ صحیح 4 امتیاز مثبت و هرپاسخ غلط 1 امتیاز منفی دارد. داوطلبان خارجی می توانند در صورت عدم قبولی 3 بار در این آزمون شرکت نموده و در ظرفیت 15% دانشجویان خارجی قرار بگیرند. زبان آزمون نیز انگلیسی و هندی می باشد.

آزمون ورودی رشته های پزشکی هند

شرایط پزشکی در هند

باید بدانید که تحصیل پزشکی در هند دارای دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بوده و با کشورمان که پزشکی عمومی و تخصص برگزار می شود متفاوت است. متقاضیان باید حتما مدرک دیپلم 12 ساله دبیرستان و دوره پیش پزشکی هند را ارائه کنند و نمرات دروس شیمی و زیست شناسی دیپلم دارای اهمیت بسیاری در پذیرش است.

دوره کارشناسی پزشکی هند 5 سال به طول می انجامد و به زبان انگلیسی تدریس می شود و برخی از مراکز مدرک زبان معتبری نیز از دانشجویان درخواست می کنند. با اینکه برخی نیز آموزش های زبان دوره پیش پزشکی را کافی می بینند، این موضوع نیز نیاز به استعلام از دانشگاه مدنظرتان دارد.

دو سال نخست شرایط پزشکی در هند به علوم پایه اختصاص داشته و تمامی دانشجویان باید در طول 4 ترم دروس مهمی از جمله آناتومی، فیزیولوژی، شیمی، میکرو بیولوژی، علوم زیستی و غیره را فرا گرفته و آمده یادگیری دروس تخصصی این رشته شوند.

در دوره بالینی دروسی مانند پاتولوژی، داروشناسی، میکروبیولوژی و سم شناسی به دانشجویان تدریس شده و در نهایت با دوره انترنی و آموزش در بیمارستان های آموزشی به پایان می رسد. ضمنا سطح علمی دانشگاه های پزشکی هند به دلیل پیروی از سیستم آموزشی کشور انگلستان بسیار بالا است.

دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی خود به هر کشوری مهاجرت نموده و در آن به کار مشغول شوند، یا در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی پزشکی در دانشگاه های هند به ادامه تحصیل بپردازند.

تحصیل دندانپزشکی در هند

تحصیل دندانپزشکی در هند

باید بگوییم که تحصیل دندانپزشکی در هند در مقایسه با تحصیل پزشکی در هند در موارد بیش تری با آزمون ورودی همراه است. دوره عمومی دندانپزشکی در کشور هند 5 تا 6 سال به زمان نیاز دارد که در آن 2 سال ابتدایی با آموزش های عمومی و 3 سال بعدی با آموزش های تخصصی در جراحی دهان و دندان همراه است. در نهایت یک سال آخر را نیز باید به صورت کامل در مراکز آموزش عملی به کارآموزی و کار پرداخت.

شرایط دندانپزشکی در هند در اولین قدم با ارائه مدرک دیپلم همراه و گذراندن دوره های پیش دندانپزشکی همراه است. همچنین معدل دیپلم و نمرات دروس شیمی و زیست شناسی تاثیر زیادی در پذیرش متقاضیان دارد. در دوره دندانپزشکی دو سال نخست اغلب دروس دانشگاهی با رشته پزشکی مشترک است.

اما در سه سال بعد دروس تخصصی و مرتبط با دانش دندانپزشکی خواهد بود. این سه سال از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و دروس مهم همچون بیماری های دهان و دندان، اندودنتیک، پریودنتولوژی و غیره به دانشجویان تدریس می شود.

لازم است بدانید که تحصیل دندانپزشکی در هند در مقایسه با تحصیل پزشکی در هند از متقاضیان بیش تری برخوردار بوده و دانشگاه ها سخت گیری بیش تری در امر پذیرش آن به عمل می آورند؛ حتی ممکن است پیش نیازهای بیشتری نیز از افراد درخواست شود.

تحصیل پزشکی در کشورهای زیر محبوب دانشجویان ایرانی است.

مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در هند

پس از اطلاع از شرایط و قوانین و چگونگی اخذ پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در هند و همچنین تحصیل پزشکی در هند، نیاز است که از مراحل پذیرش و علاوه بر آن از مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور مطلع شوید؛ که اهمیت بسیار بالایی نیز دارند.

باید توجه کنید که اکثر مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در هند در میان تمامی دانشگاه های و مراکز پزشکی و دندانپزشکی شبیه به یکدیگر و مشترک هستند. اما بسیار دیده شده که برخی از مراکز باتوجه به شرایط متقاضیان مختلف و یا قوانین و ضوابط خود مدرک اضافه یا تکمیلی را نیز ار متقاضیان درخواست می کنند.

این واجب می نماید که حتما مدارک و مراحل موردنیاز هر مرکز آموزشی را جداگانه استعلام کرده و به هیچ عنوان به اطلاعات قدیمی یا عمومی تکیه نکنید. 

چون هرنقص یا ایراد در مدارک ارسالی می تواند پذیر شما را با مسکلاتی بزرگ مواجه سازد. در ادامه این بخش مدارک مورد نیاز پذیرش پزشکی در هند را به صورت کلی مشاهده خواهید نمود:

  • مدرک دیپلم و ریز نمرات پایه های دبیرستان با نمرات بالا در دروس شیمی و زیست شناسی
  • گواهی اتمام دوره پیش پزشکی با حداقل اخذ 50% نمره هریک از دروس
  • ارائه مدرک زبان معتبر همچون آیلتس یا تافل در صورت درخواست
  • نتیجه قبولی در آزمون NEET در صورت نیاز به شرکت در آن
  • پاسپورت و شناسنامه با ترجمه معتبر
  • هرگونه توصیه نامه، مقاله، پژوهش و رزومه مناسب
  • ارائه مدارک لازم جهت اثبات پرداخت هزینه های ثبت نام

 تیم مشاوره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در کنار مدیران و مشاوران این مجموعه با هدف ارائه اطلاعات صحیح و سپس بر عهده گرفتن پرونده مهاجرتی شما در تلاشند تمام چالش های مسیر مهاجرت را برایتان هموار سازند و نتیجه این تلاش موفقیت بسیار در همین زمینه بوده است.

در ویدئوی ارائه شده تصاویر برخی از پذیرش های اخذ شده از برترین دانشگاه های جهان را میبینید.

برای شناخت و اعتماد بیشتر می توانید به بخش ماتا حالا چیکار کردیم بروید.

نمایش ویدیو درباره پذیرش کشورهای مختلف
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای هدر نرفتن زمان و بودجه تان در مسیر مهاجرت نیاز به مشاوران حرفه ای دارید ؛ فرم را تکمیل کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

هزینه های پزشکی و دندانپزشکی هند

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند گران ترین رشته های تحصیلی این کشور هستند. اما در مقایسه با سایر کشورهای جهان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند را بسیار مناسب و ارزان می دانند، چون هم شهریه های دانشگاهی و هم هزینه های زندگی در این کشور ارزان تر از سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی است.

ضمنا لازم به توجه است که هزینه تحصیل دندانپزشکی در هند در مقایسه با تحصیل پزشکی در هند کمی گران تر و بالاتر است. به طور متوسط باید هزینه تحصیل پزشکی در هند را سالانه 12 هزار دلار و هزینه تحصیل دندانپزشکی در هند را 15 هزار دلار در نظر گرفت. در ادامه هزینه های پزشکی و دندانپزشکی هند در برخی دانشگاه ها و موسسات این کشور را مشاهده خواهید کرد:

نام دانشگاه شهریه تحصیلی
کالج پزشکی مسیحی ولور پزشکی سالانه 3 هزار روپیه
دانشگاه جاداوپور کارشناسی پزشکی 300 هزار روپیه
کارشناسی ارشد پزشکی 360 هزار روپیه
دکترا 400 هزار روپیه
دانشگاه مانیپال پزشکی سالانه 23 هزار دلار
دانشگاه ماهاراجا آگراسن پزشکی 255 هزار روپیه
دانشگاه پزشکی کاستوربا پزشکی 7088500 روپیه برای کل دوره
دانشگاه علوم پزشکی رایپور سالانه 35853 دلار

مزایای رشته های پزشکی و دندانپزشکی هند

تا این بخش از مقاله با شرایط مهمی که جهت دستیابی به تحصیل دندانپزشکی در هند و همچنین تحصیل پزشکی در هند مورد نیاز می باشد، آشنا شدیم. اما بسیار بهتر است بدانید که به طور کل این امر چه مزایای را برای ما دانشجویان ایرانی به ارمغان می آورد.

مزایا و محاسنی که می تواند در انتخاب این کشور و دانشگاه های آن تاثیر زیادی را بر افراد بگذارند. لازم است بگوییم که باتوجه به شرایط و عوامل مختلفی که در حال حاضر بر تحصیل در خارج از کشور نقش دارند، کشور هند یکی از بهترین فرصت های ممکن را در اختیار شهروندان ایرانی می گذارد.

در ادامه این بخش مهم ترین و اصلی ترین مزایای رشته های پزشکی و دندانپزشکی هند را بررسی و تهیه کرده ایم که در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت. البته نباید از معدود معایب و کاستی های آن نیز بی اطلاع ماند، که آن ها را نیز بیان خواهیم نمود.

معایب

برخی از مهم ترین معایب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند به شرح زیر هستند:

  • نیاز به شرکت در آزمون ورودی به خصوص در دانشگاه های معتبر
  • رفاه و امکانات اجتماعی پائین و ضعیف در هند
  • هزینه غیر مناسب در برخی از دانشگاه های خصوصی
  • تعداد بالای متقاضیان و رقابت زیاد

مزایا

  • تحصیل دندانپزشکی در هند و همچنین تحصیل پزشکی در هند به زبان انگلیسی
  • امکان پذیرش در برخی دانشگاه ها بدون آزمون ورودی
  • دسترسی به دانشگاه های معتبر با رتبه های جهانی مناسب
  • دریافت مدارک دانشگاهی معتبر و قابل ارائه در جهان
  • اعتبار مراکز دانشگاهی بسیار در هند نزد وزارت بهداشت کشورمان
  • هزینه های اقامت و زندگی ارزان
  • شهریه های تحصیلی مناسب و مقرون به صرفه
  • بهره مندی از امکانات و تجهیزات به روز در آموزش و یادگیری
  • آموزش و تعلیم زیر نظر اساتید معتبر
  • امکان تحصیل از مقطع کارشناسی تا دکترا
  • آزمون ورودی آسان و نه چندان سخت و پیچیده
  • پذیرش و ثبت نام آسان در مقایسه با کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی
  • صدور روادید و ویزای راحت از سوی سفارت

شرایط تحصیل رشته های علوم پزشکی در برخی کشورهای جهان را با هم مقایسه کنید.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند

 تحصیل پزشکی در هند و در مقطع کارشناسی نیازمند 5 سال زمان می باشد.

 خیر، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می گیرد که با کشورمان که به صورت پزشکی عمومی و تخصص می باشد دارای تفاوت است.

بله، اکثر دانشگاه های کشور هند برای پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی از آزمون ورودی جامعی با نام NEET بهره می برند.

 تحصیل دندانپزشکی در هند به طور کل می تواند 5 تا 6 سال به طول بیانجامد.

زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند در اکثر مراکز انگلیسی می باشد، اما معدودی دانشگاه هایی نیز به زبان هندی آموزش می دهند.

تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در این مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند را به شما عزیزان ارائه نمودند، برای کشب مشاوره رایگان و یا اطلاعات و جزئیات بیش تر با کارشناسان ما در دفاتر غرب و مرکزی تهران و یا دفتر شیراز تماس حاصل فرمایید. ضمنا مطالعه مقاله تحصیل پزشکی در خارج از کشور را مرور کنید تا با گزینه های بیشتری برای تحصیل آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه