تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

مشاور مهاجرت تحصیلی
مشاور مهاجرت تحصیلی
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک یک انتخاب محبوب در بین دانشجویان بین المللی است ، در حقیقت این کشور از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از مهمترین کشورهای اروپا است ؛ تنوع فرهنگی در بلژیک محبوبیت آن را به عنوان یک کشور میزبان افزایش می دهد.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی در تطابق با جامعه مشکلی نخواهید داشت ؛ این امر به دلیل وجود سه زبان رسمی در بلژیک است که اکثر افراد به زبان انگلیسی تسلط دارند ، در این مقاله مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک را بررسی خواهند کرد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک دارای مزایا و معایبی هست که هر متقاضی تحصیل این رشته ها در کشور بلژیک باید از آن ها اطلاع داشته باشد ، در این روزها که تب تحصیل پزشکی در خارج از کشور بالا گرفته است ، انتخاب کشور مناسب برای تحصیل بسیار با اهمیت است ، لذا متقاضیان عزیز باید به هزینه های تحصیل ، هزینه های زندگی ، زبان تحصیل و مواردی از این قبیل توجه داشته باشند.

برای دریافت پذیرش در دانشکده پزشکی ، دانشجویان در بلژیک علاوه بر قبولی در یک آزمون ورودی پزشکی ، که در سطح ملی انجام می شود و توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می شود ، باید شرایط عمومی برای شرکت در یک دوره کارشناسی را داشته باشید.

دانشکده پزشکی در بلژیک به سه دوره تقسیم شده است که شامل سه سال معادل کارشناسی و سه سال معادل یک مدرک کارشناسی ارشد است ، بلژیک فضای کلی را برای دانشجویان پزشکی فراهم می کند ، این مقطع تحصیلی دانشجویان را با تخصص هایی در زمینه آناتومی ، میکروبیولوژی ، بافت شناسی ، فارماکولوژی ، روانپزشکی و آموزش های عملی تامین می کند.

یکی دیگر از رشته های جذاب در بین دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه های بلژیک رشته دندانپزشکی است.

هر تخصص مشمول سهمیه های تعیین شده توسط دولت فدرال است که باعث می شود گرفتن رزیدنتی بسیار رقابتی باشد ، پذیرش در برنامه رزیدنتی از طریق آزمون انتخاب – برای هر تخصص متفاوت است.

در ادامه به بررسی تمام زوایای تحصیل رشته های علوم پزشکی در بلژیک خواهیم پرداخت ، خوب است در کنار این محتوا ، مقاله تحصیل در بلژیک را نیز مطالعه کنید تا با قوانین و مقررات تحصیل در دانشگاه های این کشور بهتر آشنا شوید.

نحوه درخواست پذیرش از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی بلژیک

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی بلژیک اغلب فرایند و دیجیتال برای درخواست و پذیرش خود را حفظ می کند ، تمام رویه های مربوطه بصورت آنلاین انجام می شود.

تقریبا همه درخواست ها به طور مداوم توسط دفتر پذیرش دانشگاه مورد نظر دریافت و پردازش می شوند ، بسته به ملیت فرد ، با وجود این ، در صورت وجود یک عامل خارجی و اضافی که شامل ورود قانونی به بلژیک است ، به برخی از متقاضیان غیر EEA ممکن است توصیه شود که درخواست های آنها برای سال تحصیلی آینده دیگر قابل اجرا نیست بلکه برای سال بعد قابل اجرا است.

درخواست ها توسط مدیر پرونده بررسی می شود ، بایستی در هنگام درخواست مدارک و مستندات مورد برای پذیرش را به دقت گرد آوری و ارائه دهید ، این اسناد برای اثبات مهارت زبان و مورد تایید بودن مدارک مهاجرت و همچنین شرایط پذیرش خاص اعمال شده توسط برنامه های دانشگاهی می باشد.

سپس درخواست های کامل توسط تیم ارزیابی کننده بررسی می شود ، در پایان این روند ، متقاضی رسما از طریق پست الکترونیکی از نتیجه درخواست مطلع می شود و کلیه اطلاعات مربوطه را از دفتر پذیرش دریافت می کند ؛ در صورت پذیرش ، نامه رسمی پذیرش در قالب دیجیتال PDF از طریق پست الکترونیکی برای متقاضی ارسال می شود. سایر اسناد همراه نیز به صورت PDF از طریق ایمیل ارسال می شوند ؛ کل مراحل ممکن است حداکثر حدود هشت هفته طول بکشد و به متقاضیان توصیه می شود هرچه زودتر اقدام کنند.

آخرین مهلت درخواست پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

آخرین مهلت درخواست پذیرش در رشته های پزشکی ودندانپزشکی در دانشگاه های بلژیک در اواسط ۱۵ سپتامبر و یک فصل آکادمیک است که از اوایل اکتبر آغاز می شود ، هر سال تحصیل از ۲ نیمسال تشکیل می شود ، روش آموزش در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این کشور از یک موسسه به موسسه دیگر بر اساس نوع دوره متفاوت است.

جزئیات برنامه پزشکی در بلژیک

برنامه های درسی پزشکی در بلژیک تقریبا هیچ تفاوتی با سایر برنامه های درسی پزشکی در سراسر جهان ندارند ، آنها برای کل دوره تحصیلات مدت زمانی مشابه دارند که ۶ سال طول می کشد ؛ با این وجود ترتیب موضوعاتی که تدریس و بحث خواهد شد برای هر دانشگاه متفاوت است.

برنامه درسی پزشکی در بلژیک شامل دروس مقدماتی و پایه در علوم پزشکی ، آمار بهداشتی و سایر مطالعات میانی برای پزشکی است ، این دوره حداکثر ۴ سال از برنامه درسی را می گیرد ؛ از طرف دیگر ، ۲ سالآخر مربوط به مطالعات و اقدامات بالینی برای تقویت مهارت های دانشجویان خواهد بود.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

دوره های پری مدیکال در بلژیک

دانشگاه های بلژیک به دانشجویان بین المللی برنامه های آموزشی یک ساله (سال مقدماتی) ارائه می دهند که در طی آن دانشجویان می توانند از وضعیت دانشجویی دانشگاه به طور کامل استفاده کنند ، هدف اصلی این دوره ها کمک به متقاضیانی است که شرایط زبان مورد نظر برای تحصیل در دانشگاه را ندارند ، اکثر دانشگاه ها طیف گسترده ای از برنامه ها را برای سطوح مختلف تسلط به زبان ارائه می دهند.

دوره های پری مدیکال در بلژیک

علاوه بر دانش زبانی ، متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی بایستی در آزمون ورودی شرکت کنند ، دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی بلژیک برای کسانی که احساس می کنند آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون پذیرش در ماه سپتامبر ندارند و یا احساس می کنند که نمی توانند در این آزمون قبول شوند می توانند در دوره یک ساله پری مدیکال شرکت کنند.

به این ترتیب ، این متقاضیان در دوره های پیش نیاز ثبت نام کرده و دانش شیمی ، زیست شناسی ، فیزیک و ریاضیات و زبان خود را گسترش می دهند ، این دوره به متقاضیان تحصیل پزشکی فرصت بیشتری برای قبولی در آزمون سال بعد را می دهد ، البته توجه داشته باشید که دوره های پری مدیکال اجباری نیست.

در واقع ، دوره های ارائه شده شامل ماژول های خاصی است که به طور خاص برای این هدف اختصاص داده شده است ؛ بعلاوه ، هر ماژولی که دانشجویان در طی این سال اول گذرانده باشند می تواند در سایر دوره های تحصیل در دانشکده و همچنین برنامه های تحصیلی در جا های دیگر حساب شود.

جزئیات دوره پری مدیکال در بلژیک

برای کسانی که مدرک پزشکی را دنبال می کنند ، مراحل زیادی وجود دارد که اولین مرحله آن تحصیل در دانشکده پری مدیکال (دوره پیش پزشکی) یا دوره کارشناسی است ، مرحله ای که به دانش آموزان کمک می کند تا خود را برای سختگیری آموزش و تحصیل دانشکده پزشکی آماده کنند.

در بلژیک ، بیشتر دانشجویان که قصد دارند روزی وارد دانشکده پزشکی شوند تمایل دارند که تحصیلات خود را بر روی علم و فناوری متمرکز کنند ، در حالی که دیگران رویکرد های هنرهای لیبرال تری را برای تحصیل خود در نظر می گیرند ؛ در زیر فقط برخی از گزینه های موجود در دوره پری مدیکال را معرفی می کنیم که می تواند به آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش در دانشکده پزشکی کمک کند.

زیست شناسی

زیست شناسی یا زیرشاخه ای از زیست شناسی مانند میکروبیولوژی یا آسیب شناسی ، یک رشته عمومی در مقطع کارشناسی برای کسانی است که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستند ، دوره های مورد نیاز برای تحصیل در رشته زیست شناسی به عنوان آمادگی کامل برای دوره هایی است که دانشجویان در دانشکده پزشکی با آن روبرو می شوند ، مانند دوره های مختلف آناتومی و فیزیولوژی انسانی.

این دوره می تواند دوره هایی را که در دانشکده پزشکی گذرانده می شود ، تکمیل کند ، بنابراین به دانش آموز کمک می کند تا وقتی به آن مرحله می رسد ، با آسودگی بیشتر این مرحله را طی کند و نمره بالایی دریافت کند ، نمره بالا در این دوره ها همچنین می تواند برای نمایندگان پذیرش دانشکده پزشکی جذاب باشد.

شیمی

مدرک کارشناسی شیمی یا بیوشیمی می تواند برای دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در دانشکده پزشکی دارد ، مفید باشد ؛ دوره های این رشته می تواند به عنوان پیش نیازهای مفید برای پذیرش در یک برنامه پزشکی پس از فارغ التحصیلی باشد ؛ اثبات این که می توانید در دوره های پیچیده آزمایشگاهی مانند بیوشیمی و شیمی آلی تسلط و برتری کسب کنید ، می تواند شما را به عنوان یک کاندید اصلی برای یک برنامه دانشکده پزشکی نشان دهد.

زبان

بسته به زبان مورد نظر برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشکده های پزشکی این کشور زبان فرانسوی ، انگلیسی و هلندی را در دوره پری مدیکال ارائه می دهند تا توانایی فرد متقاضی و دانش زبانی او را گسترش دهند.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در دوره های پری مدیکال در بلژیک

  • کپی گذرنامه
  • کپی دیپلم تحصیلات قبلی همراه با ریز نمرات (با ترجمه محضری به انگلیسی ، فرانسوی ، هلندی یا آلمانی)
  • ارائه مدرک تافل و یا آیلتس (حداقل نمره آیلتس ۵)
  • گواهی پذیرش در دانشگاه های بلژیک

برخی از دانشگاه های بلژیک همچنین مصاحبه هایی را با دانشجویان احتمالی برای ارزیابی انگیزه و سطح مهارت زبان ترتیب می دهند ، پس از موفقیت در امتحانات ، دانشجو دیپلم تسلط به زبان مورد مطالعه را در سطح B2 یا C1 دریافت می کند (بسته به برنامه) ؛ برای دریافت ویزای دانشجویی ، به موازات درخواست برای دوره های مقدماتی ، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید یک روش کامل برای ثبت نام در دانشگاه ها را انجام دهند ، در غیر این صورت ، ویزای دانشجویی طولانی مدت (نوع D) به منظور یادگیری زبان صادر نمی شود.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک

هرکسی که برای دانشکده پزشکی (دکتر یا دندانپزشک) در بلژیک متقاضی است باید در آزمون ورودی دانشگاه ها قبول شود ، این یک آزمون است که مهارت های شیمیایی ، فیزیکی ، بیولوژیکی و ریاضیاتی را که فرد باید پس از دبیرستان داشته باشد و همچنین ضریب هوشی و مهارت خواندن او را آزمایش و ارزیابی می کند و حدود ۲۰ درصد از بهترین دانش آموزان را مورد تأیید قرار می دهد.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک

وزارت آموزش بلژیک می خواهد دانشجویان بین المللی در یک آزمون ورودی پزشکی شرکت کنند ، به عبارت دیگر ، آزمون ورودی برای اطمینان از واجد شرایط بودن دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی بلژیک انجام می شود ؛ از برخی جهات ، این آزمون ورودی مشابه آزمون مهارت زبان است که در آن شرکت خواهید کرد البته نوع زبان بسته به زبانی که به آن آموزش خواهید داد متفاوت است.

دندانپزشکی و پزشکی در بلژیک مشمول سهمیه هستند و دانشجویان خارجی نمی توانند بیش از ۳۰٪ دانشجویان این رشته ها را به خود اختصاص دهند ، از ۷۸۷ فرد پذیرفته شده در آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک ۷۲۰ نفر در مطالعات پزشکی و ۶۷ نفر در دندانپزشکی پذیرفته می شوند.

جزئیات آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی در بلژیک

این آزمون شامل ۱۲۰ سوال چند گزینه ای است که هشت موضوع را در برمی گیرد که شامل چهار علم ( شیمی ، زیست شناسی ، فیزیک و ریاضیات ) و چهار موضوع مربوط به ارتباطات و تحلیل انتقادی اطلاعات ( استدلال ، ارتباطات ، اخلاق و همدلی ) است.

برای قبولی باید حداقل ۲۰/۸ در هر یک از آزمودنی ها و به طور متوسط ۲۰/۱۰ برای هر دو قسمت حاصل شود.

کسانی که در آزمون برگزار شده در ۲۸ آگوست موفق به قبول نشوند یا نتوانند در این آزمون شرکت کنند ، در ۱۲ سپتامبر شانس دوم خواهند داشت.

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک

آزمون ورودی برای پذیرش در رشته پزشکی در روز سه شنبه ۶ جولای ۲۰۲۱ و آزمون ورودی برای پذیرش در دندانپزشکی در روز چهارشنبه ۷ جولای ۲۰۲۱ انجام می شود ، این آزمون به صورت دیجیتالی و محلی در مکان های مختلف فلاندر و بروکسل برگزار می شود ؛ در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ ، هر شرکت کننده ای که ثبت نام کرده باشد مطلع خواهد شد.

ثبت نام ها از دوشنبه ۱ مارس ۲۰۲۱ ساعت ۹ صبح آغاز می شود و در روز شنبه ۱۵ مه ۲۰۲۱ در ساعت ۱۱:۵۹ پایان می یابد.

از دانش آموزان دوره پنجم متوسطه و افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی را ندارند ، خواسته می شود در امتحانات ورودی شرکت نکنند.

زبان مورد نیاز برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک

بلژیک کشوری چند زبانه است و زبان های هلندی ، فرانسوی ، آلمانی و انگلیسی در این کشور کاربرد دارد ، آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور به زبان هلندی برگزار می شود ، پس برای تحصیل و پذیرش در دانشگاه های بلژیک تسلط به این زبان مورد نیاز است.

شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

مانند سایر برنامه های آموزشی در سایر کشور ها شرایط و الزامات برای تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک تقریبا یکسان است ، ابتدا شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی ملزم به ارائه مدرکی از هویت و ملیت خود مانند شناسنامه و گذرنامه هستید ؛ علاوه بر این ، اگر قصد اقامت یا تحصیل در بلژیک را برای مدت طولانی دارید ، لازم است ویزای دانشجویی را در سفارت خود در بلژیک درخواست کنید.

در مرحله بعدی ، شما به تمام سوابق و ریز نمرات خود از موسسه قبلی یعنی دبیرستان خود نیاز خواهید داشت تا بررسی کنید که آیا دانشکده پزشکی برای شما خوب عمل می کند یا خیر ، این جایی است که تمام آمادگی های شما از سال های اولیه به ثمر می نشیند زیرا موقعیت علمی خوب ورود شما به دانشکده پزشکی را تضمین می کند ، برای تحصیل در رشته پزشکی بایستی در دروس زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و ریاضی در دبیرستان نمرات خوبی دریافت کرد.

پس از آن بایستی به نیاز های درخواست خود مانند فرم ها و هزینه ها توجه کنید که به طور خاص توسط دانشگاه مورد نظر شما تعیین می شوند ، همچنین ، دانشجویان غیر بلژیکی باید بسته به دانشگاه در آزمون یکی از زبان های هلندی ، فرانسوی و آلمانی شرکت کنند ، البته علاوه بر تسلط به یکی از این دو زبان بایستی به زبان انگلیسی تسلط داشته و مدرک تافل و یا آیلتس را ارائه دهند ، لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته پزشکی محدودیت سنی وجود دارد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

دوره تحصیل دندانپزشکی عمومی ۵ ساله است که پس از پایان دوره تحصیل مدرک کارشناسی ارشد به فارغ التحصیلان اعطا می شود ، البته تحصیلات رشته دندانپزشکی با یک دوره کارآموزی یک ساله به پایان می رسد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

در بلژیک ، دندانپزشکانی که فوق لیسانس دندانپزشکی دریافت کرده اند می توانند به عنوان متخصص ارتودنسی یا پریودنتیست تخصص داشته باشد.

شما ملزم به شرکت در یک آزمون ورودی هستید ، توجه داشته باشید که برای شرکت در این آزمون به نمرات عالی در دروس زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک و ریاضیات در ریز نمرات دبیرستان خود نیاز دارید ، چرا که نمره خوب در این دروس می تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد.

از آن جا که زبان تدریس در اکثر موسسات آموزش عالی در بلژیک به طور عمده به هلندی یا فرانسه است بایستی به یکی از دو زبان آگاهی داشته باشید ، از شما انتظار می رود در بدو ورود مهارت خود را در هر یک از این زبان ها ثابت کنید ، البته تعداد کمی از دوره ها وجود دارد که کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شوند اما تسلط به زبان انگلیسی و ارائه مدرک تافل و یا آیلتس الزامی است ؛ در صورتی که به زبان هلندی یا فرانسوی تسلط ندارید و یا آماده حضور در آزمون ورودی نیستید می توانید در دوره های پری مدیکال شرکت کنید.

پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی بلژیک

افراد که به دنبال تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های بلژیک هستند باید برای آگاهی از شرایط پذیرش با موسسه مورد علاقه خود به صورت مستقیم تماس بگیرند ، باید مدرک دیپلم دبیرستان ، کپی پاسپورت و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید.

بایستی اطمینان حاصل کنید که همه اطلاعات خود و همچنین درخواست پذیرش خود را در اسرع وقت گردآوری و ارائه کنید و هرگز به آخرین مهلت برای ارسال درخواست خود اکتفا نکنید و در اولین زمان ممکن درخواست خود را ارائه دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که کلیه درخواست ها و مدارک شما باید به زبان هلندی و یا فرانسوی ارائه شود ، اگر اسناد شما به این دو زبان نیستند ، لازم است مترجم رسمی آنها را به زبان هلندی و یا اسپانیایی ترجمه کند.

بهترین دانشگاه های پزشکی بلژیک

بلژیک دارای دانشگاه ها و موسسات آموزشی متعددی است که در بین دانشگاه های برتر جهان قرار دارند ، بسیاری از دانشگاه های این کشور از دیدگاه و ترکیب بین المللی قوی و همچنین از موقعیت بالایی در رتبه بندی بین المللی برخوردار هستند.

بهترین دانشگاه های پزشکی بلژیک

در بین این دانشگاه ها دانشگاه های پزشکی نیز وجود دارد که رشته های پزشکی و دندانپزشکی و دیگر شاخه های پزشکی را ارائه می دهند ، بهترین دانشگاه پزشکی این کشور دانشگاه کاتولیک لوون است ، در ادامه با این دانشگاه و دیگر دانشگاه های پزشکی برتر این کشور آشنا می شویم.

دانشگاه کاتولیک لوون

دانشگاه کاتولیک لوون ، همچنین به عنوان KU Leuven شناخته می شود ، یک دانشگاه کاتولیک رایگان است که در فلاندر است ، این دانشگاه بزرگترین موسسه در کشور است که تا به امروز میزبان ۵۸۰۰۰ دانشجو است و به عنوان یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان یکی از دانشگاه هایی است که برنامه پزشکی را ارائه می دهد ؛ مانند سایر مدارس ، این دوره از یک دوره کارشناسی ۳ ساله و یک دوره کارشناسی ارشد ۳ ساله تشکیل شده است.

دوره لیسانس ۴ مرحله یعنی پایه های پزشکی ، آموزش علمی ، مهارت ها و ارتباطات و پزشک بودن در جامعه را شامل می شود ، از طرف دیگر ، برنامه کارشناسی ارشد همه در مورد آسیب شناسی است ؛ دانشجویان از طریق آموزش مبتنی بر مورد و استدلال بالینی حل مسئله یکپارچه آموزش می یابند.

برنامه کارشناسی در پردیس Gasthuisberg و Kulak Kortrijk موجود است ؛ با این حال ، فقط پردیس لوون مدرک کارشناسی ارشد پزشکی را ارائه می دهد ، هر دو برنامه صرفا به زبان هلندی تدریس می شوند.

دانشگاه کاتولیک لوون در سه گروه سازمان یافته که شامل گروه علوم بیو مدیکال ، علوم ، مهندسی و فناوری ، علوم انسانی و علوم اجتماعی می باشد که هرکدام با دانشکده ها ، گروه ها و مدارس خاص خود برنامه هایی را تا سطح دکترا ارائه می دهند.

KU Leuven به طور مداوم در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان با جداول مهم رتبه بندی قرار می گیرد ، از سال ۲۰۲۱ ، در رتبه ۴۵ در رتبه بندی تایمز ، در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در رتبه۸۴ ، در رتبه بندی در شانگهای در رتبه ۹۷ قرار دارد.

دانشگاه کاتولیک لووین

دانشگاه کاتولیک لووین همچنین به نام دانشگاه کاتولیک لوین بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان بلژیک است ، پس از ادغام با دانشگاه سنت لوئیس ، بروکسل ، از سپتامبر ۲۰۱۸ ، این دانشگاه با استفاده از UCLouvain جایگزین مخفف UCL شد.

این دانشگاه دارای بخش های علوم انسانی ، علوم بهداشت و علوم و فناوری است که بخش علوم بهداشت این دانشگاه شامل داتشکده پزشکی و دندانپزشکی ، داروسازی و علوم بیو مدیکال ، سلات عمومی و علوم حرکتی است.

دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دوره کارشناسی پزشکی را ارائه می دهد که یک دوره کارشناسی ۳ ساله و یک دوره کارشناسی ارشد ۳ ساله را پوشش می دهد ؛ دانشکده پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه بهترین دانشکده پزشکی در بلژیک محسوب می شود ؛ موضوعات معمولا از طریق سخنرانی ها ، بحث های گروهی کوچک ، کارهای آزمایشگاهی و سمینارها تدریس می شود ؛ همانطور که به زبان فرانسه آموزش داده می شود ، متقاضیان باید مدارک مهارت زبان فرانسه را داشته باشند.

چرخه اول زیست شناسی ، شیمی ، بافت شناسی ، اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی را در بر می گیرد ، در حالی که مرحله دوم با سیستم های مختلف بدن همراه است ؛ در مورد واحد سوم ، دانشجویان باید در علوم عملکردی ، بیماری ها ، علوم انسانی ، تحقیقات و کارآموزی تابستانی شرکت کنند.

پس از فارغ التحصیلی ، دانشجویان می توانند مدرک کارشناسی ارشد را در پزشکی عمومی (۳ سال) یا هر تخصص دیگر (۴-۷ سال) دنبال کنند.

دانشگاه لیژ

دانشگاه لیژ یک دانشکده پزشکی فرانسوی زبان در بلژیک است ؛ در سال ۱۸۱۷ تأسیس شد و تقریبا ۲۵۰۰۰ دانشجو را در خود جای داده است – حدود ۴۸۰۰ نفر از مناطق مختلف جهان می آیند.

۱۱دپارتمان آن شامل دانشکده پزشکی است که دانشجویان خود را از طریق روش یادگیری مسئله محور آموزش می دهد ، بخش اول شامل دوره های زیست عمومی ، شیمی ، کمک های اولیه ، بیوشیمی ، فیزیولوژی ، آناتومی و بافت شناسی است که به چند مورد اشاره می شود ؛ از طرف دیگر ، بخش۲ شامل مواردی در زمینه فیزیولوژی مغز و اعصاب ، ایمونولوژی ، ویروس شناسی ، میکروبیولوژی ، آناتومی آسیب شناسی و ژنتیک پزشکی خاص است.

آخرین بخش ۳ شامل کارآموزی در بیش از ۷۰ موسسه در سراسر جهان است ، در همان زمان ، دوره هایی در زمینه رادیولوژی ، روانشناسی پزشکی ، آسیب شناسی روانی ، فارماکولوژی ، میکروبیولوژی ، پزشکی مبتنی بر شواهد و انکولوژی برگزار می شود.

از سال ۲۰۲۰ ، دانشگاه لیژ طبق رتبه بندی تایمزدر جهان در رده ۳۰۱–۳۵۰ ، ۴۵۱ امین رتبه بندی دانشگاه جهانی QS و بین رتبه های آکادمیک دانشگاه های جهان بین ۲۰۱ و ۳۰۰ قرار دارد.

دانشگاه گنت

یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در گنت ، بلژیک واقع شده است ؛ دانشگاه گنت یکی از بزرگترین دانشگاه های فلاندی است که از ۴۴۰۰۰ دانشجو و ۹۰۰۰ کارمند تشکیل شده است ؛ این دانشگاه همچنین از کتابخانه دانشگاه و بیمارستان دانشگاه که یکی از بزرگترین بیمارستانهای بلژیک است پشتیبانی می کند ؛ دانشگاه گنت به طور مداوم در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی می کند.

دانشگاه گنت از یازده دانشکده با بیش از ۱۳۰ بخش منفرد تشکیل شده است که شامل دانشکده هنر و فلسفه ، دانشکده مهندسی علوم زیستی ، دانشکده حقوق ، دانشکده علوم ، دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی ، دانشکده مهندسی و معماری ، دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی ، دانشکده دامپزشکی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشکده علوم دارویی و دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی است.

این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه هلندی زبان در این کشور پیرو سنت خود است ؛ به هر حال ، مدرک کارشناسی پزشکی آن فقط به زبان گفته شده تدریس می شود ؛ برنامه ۱۸۰ اعتبار ، که تحت دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی است ، دوره ای است که برای ارتقا دانش ، نگرش و مهارت پزشکان آینده طراحی شده است.

به غیر از دوره های اصلی پزشکی ، به دانشجویان دانشگاه گنت مهارت های ارتباطی تخصصی نیز آموزش داده می شود ، به هر حال ، این دانشکده پزشکی در بلژیک معتقد است که آموزش در انتقال صحیح و نوشتن موضوع می تواند آنها را به عنوان یک ارتباط برقرار کند.

دانشگاه یو ال بی

دانشگاه یو ال بی یکی از دو موسسه ای است که ریشه خود را به دانشگاه آزاد بروکسل می رسانند ، که در سال ۱۸۳۴ توسط وکیل بلژیکی پیر-تئودور ورهگن تاسیس شد ؛ این اختلاف در امتداد خطوط زبانی در سال ۱۹۶۹ به ULB فرانسوی ULB و هلندی زبان Vrije Universiteit Brussel (VUB) تقسیم شد که هر دو در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد ، یک مرکز تحقیقاتی بزرگ که به اروپا و جهان باز است و حدود ۲۴۲۰۰ دانشجو دارد که ۳۳٪ آنها از خارج از کشور می آیند.

این دانشگاه دارای دانشکده معماری ، فلسفه و کلام ، حقوق و علوم جنایی ، علوم روانشناسی و آموزش ، علوم ،علوم کاربردی و پلی تکنیک ، پزشکی ، داروسازی ، علوم اجتماعی و سیاسی و مدیریت می باشد.

دانشگاه یو ال بی برنامه پزشکی خود را از طریق دانشکده پزشکی ارائه می دهد ، لیسانس پزشکی این دانشگاه با مبانی فیزیک ، زیست شناسی و شیمی و همچنین علوم آناتومی ، بافت شناسی ، فیزیولوژی ، ژنتیک و جنین شناسی سروکار دارد که به چند مورد اشاره می کند.

از طرف دیگر ، دوره کارشناسی ارشد پزشکی در مورد رشد پزشکان صادق ، شایسته ، سخت گیر و انسان دوست است ؛ این کارها از طریق روش های مختلف آموزشی ، از جمله سخنرانی کنار ، سمینارها و دوره های کارآموزی انجام می شود ، دانشجویان همچنین می توانند چرخش های خود را از طریق برنامه اراسموس در خارج از کشور انجام دهند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

بلژیک یک کشور خارق العاده جذاب است که قلب شما را تسخیر می کند به عنوان یک دانشجو در این کشور ، می توان از تحصیلات عالی عالی بهره مند شد و به طور کلی ، هزینه های زندگی و شهریه کاملا مقرون به صرفه است.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

هزینه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بلژیک بسته به زبان تحصیل و رشته تحصیلی ارائه می شود ، به طور قطع هزینه تحصیل به زبان هلندی و فرانسوی ارزان تر از هزینه تحصیل به زبان انگلیسی است ؛ دانشگاه های بلژیک بسته به هر یک از سه منطقه اصلی بلژیک شهریه متفاوتی می گیرند که بیشتر آنها از ۸۳۵ یورو در سال بیشتر نیست.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور بر اساس تعداد واحد درسی تعیین می شود ، هزینه تحصیل به زبان هلندی برای هر واحد درسی ۱۱٫۷۰ یورو است که با مبلغ شهریه ثابت ۲۴۵٫۲۰ یورو جمع می شود.

اگر هزینه های تحصیل رشته های علوم پزشکی برایتان مانعی بر سر راه ادامه تحصیل شده ، می توانید کشور اسپانیا را نیز انتخاب کنید ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اسپانیا از تمام اروپا ارزان تر است.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های مختلف بلژیک

  • دانشگاه کی یو لون : ۶۶۰۰ یورو
  • دانشگاه کاتولیک لوون : ۴۵۰۰ یورو
  • دانشگاه لیژ : ۴۵۵۰ یورو
  • دانشگاه آزاد بروکسل : ۴۵۵۰ یورو
  • دانشگاه گنت : ۶۰۰۰ یورو
  • دانشگاه آنتورپ : ۶۳۰۰ یورو

هزینه زندگی در بلژیک

هزینه های زندگی در بلژیک معمولا بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ یورو در ماه متغیر است ، در شهر های بزرگ ممکن است به بودجه بالاتری احتیاج داشته باشید ، اما این امر تا حد زیادی به نوع محل اقامت و عادت های شما بستگی دارد.

در اینجا چند نمونه از متوسط هزینه های زندگی در برخی از شهرهای دانشجویی بلژیک آورده شده است:

  • آنتورپ : بین ۷۸۰ تا ۱۲۳۰ یورو در ماه
  • بروکسل : بین ۸۹۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه
  • گنت : بین ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه
  • لوون : حدود ۸۰۰ و ۱۳۰۰ یورو در ماه
  • لیژ : حدود ۷۰۰ و ۱۱۰۰ یورو در ماه

هزینه خوابگاه در بلژیک

قیمت های محل اقامت در مورد سالن های اقامت دانشجویی با میانگین بین المللی مطابقت دارد ، با این حال ، وقتی صحبت از بخش خصوصی می شود ، هزینه ها بیشتر است ؛ در زمینه یافتن محل اقامت در بلژیک شما سه گزینه دارید:

  • سالن های اقامت دانشگاه – یک اتاق در محوطه دانشجویی می تواند حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه باشد.
  • در بخش خصوصی ، به طور متوسط یک اتاق برای یک دانشجو می تواند حدود ۵۰۰ یورو در ماه باشد.
  • اجاره یک آپارتمان یا استودیو حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه برای شما هزینه دارد ، قیمت آپارتمانهایی که به مرکز شهر نزدیکتر هستند بیشتر است.

همچنین ، قبض های آب و برق را فراموش نکنید ؛ در سالن های دانشجویی محل اقامت ، آنها در قیمت لحاظ می شوند ، اگر مکانی خصوصی اجاره کنید ، هزینه برق ، آب ، اینترنت و سایر خدمات ممکن است بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه باشد.

هزینه های غذا در بلژیک

خرید از سوپرمارکت و آشپزی در خانه ارزان ترین گزینه در مورد غذا است ، به طور متوسط حدود ۳۰۰ یورو در ماه برای خرید مواد غذایی خود هزینه می کنید.

هر چند وقت یک بار بیرون غذا خوردن تجربه خوبی است و واقعا ارزش آن را در بلژیک دارد ، یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ یورو است و با قیمت بین ۴ تا ۱۶ یورو ، می توانید سوپ ، سالاد ، بشقاب پنیر و گوشت سرد و شیرینی پزی را در رستوران های زنجیره ای Le Pain Quotidien بخورید.

هزینه حمل و نقل در بلژیک

قطار ها و اتوبوس ها ارزان ترین و راحت ترین گزینه سفر هنگام زندگی در بلژیک هستند ، کارت حمل و نقل عمومی ماهانه برای دانشجویان کمتر از ۲۵ سال ۵۰ یورو در ماه هزینه دارد ؛ گزینه دیگر اجاره یا خرید دوچرخه دست دوم است. این یک روش عالی برای ورزش ، لذت بردن از هوای تازه و کشف شهر بلژیکی است که در آن زندگی خواهید کرد.

هزینه های اضافی برای تحصیل در بلژیک

در اینجا چند نمونه از هزینه های دیگر هنگام زندگی در بلژیک آورده شده است:

  • کتاب : ۳۵ تا ۵۰ یورو در ماه
  • سرگرمی : ۵۰ یورو در ماه
  • بیمه درمانی : ۲۰ تا ۳۰ یورو در ماه

مدرک زبان و محدودیت سنی رشته های پزشکی در بلژیک

بلژیک کشوری چند زبانه است و زبان های رسمی این کشور شامل زبان های فرانسوی ، هلندی و آلمانی می باشد ، بنابراین برای تحصیل در دانشگاه های این کشور بسته به اینکه برنامه مورد نظر شما توسط موسسه ای در منطقه زبان هلندی ، فرانسوی یا آلمانی زبان ارائه می شود ، باید سطح تسلط خود به هلندی ، فرانسوی یا آلمانی را ثابت کنید ، البته برای برنامه هایی که به زبان خارجی مانند انگلیسی انجام می شوند ، شما ملزم به اثبات دانش خود از زبان آموزشی خواهید بود.

مدرک زبان و محدودیت سنی رشته های پزشکی در بلژیک

به طور كلی ، موسسات آموزش عالی در اروپا از دانشجویان می خواهند كه ثابت كنند سطح مهارت آموزش زبان مربوط به سطح B1 / B2 (متوسط) را دارند ، در صورتی که فرد به زبان هلندی تسلط ندارد می تواند در دوره های زبان ارائه شده در بلژیک و یا در دوره های پری مدیکال شرکت کنند و سطح دانش زبانی خود را به سطح مورد نظر دانشگاه برسانند.

یکی دیگر از الزامات تحصیل و پذیرش در رشته های پزشکی در بلژیک این است که متقاضیان تحصیل در این رشته ها بایستی در محدودیت سنی مشخص باشند.

محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در بلژیک

همانند سایر نقاط جهان برای تحصیل پزشکی در بلژیک بایستی در محدوده سنی مشخصی باشید ، حداقل سن برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور ۱۸ سال و حداکثر سن ۲۳ سال است.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

همان گونه که پیش از این بیان شد هزینه تحصیل در بلژیک مقرون به صرفه است اما امکان تحصیل رایگان به خودی خود برای دانشجویان محصل در دانشگاه های این کشور وجود ندارد و علاقمندان تحصیل رایگان در رشته های پزشکی و یا سایر رشته های تحصیلی در بلژیک می توانند با بهره مندی از روش های مختلف هزینه تحصیل خود را کاهش داده و حتی رایگان کنند ، در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد.

دریافت بورسیه تحصیلی برای تحصیل رایگان در بلژیک

یکی از مطمین ترین روش ها برای تحصیل رایگان در بلژیک دریافت بورسیه تحصیلی است.

بورسیه های تحصیلی مختلفی از سوی دولت ، دانشگاه ها و سایر موسسات خصوصی برای تحصیل دانشجویان بین المللی طراحی شده که هریک شرایط و الزامات خاص خود را داراست و بر اساس توانمندی دانشجویان در اختیار آن ها قرار می کیرد.

این بورسیه های تحصیلی به صورت کامل و یا جزئی هستند یعنی کل شهریه تحصیل ، اقامت ، رفت و آمد و غیره را در برگرفته و یا تنها بخشی از هزینه تحصیل در بلژیک را پوشش می دهند ، در بخش بورسیه رشته های پزشکی در بلژیک با این بورسیه ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تحصیل در دانشگاه های ارزان قیمت

بلژیک مکانی ارزان برای تحصیل است ، زیرا هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی آن تنها حدود ۴،۹۰۰ دلار در سال است ؛ با این حال ، حتی ممکن است با مراجعه به دانشگاه های مقرون به صرفه ، هزینه کمتری پرداخت کنید ، دانشگاه های ارزان قیمت ارائه دهنده رشته پزشکی شامل دانشگاه هسلت ، کاتولیک لووین ، لیژ ، بروکسل و دانشگاه کاتولیک لوون می باشد.

یافتن کار دانشجویی در بلژیک

یکی دیگر از روش های تحصیل رایگان در بلژیک کار همزمان با تحصیل در این کشور است ، دانشجویان محصل در دانشگاه های این کشور می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در یکی از مشاغل پاره وقت مشغول به کار شده و با دریافت حقوق بخشی از هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند.

علاوه بر این تجربه کاری خود را افزایش داده و آماده ورود به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی شوند ، البته باید توجه داشت که اولویت دانشجویان بایستی تحصیل آن ها باشد و نبایستی با کار پاره وقت در تحصیل خود مداخله ایجاد کرد.

کار همزمان با تحصیل برای دانشجویانی که در دانشگاه های ارزان قیمت بلژیک تحصیل می کنند گزینه مناسبی است تا شهریه های دانشگاه خود را تامین کنند.

بورسیه رشته های پزشکی در بلژیک

برای بسیاری از افراد ناشناخته است اما تعدادی از برنامه های بورسیه تحصیلی در بلژیک برای دانشجویان بین المللی به ویژه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه وجود دارد ؛ دولت بلژیک ، در تلاش های خود برای همکاری در زمینه توسعه ، به دانشجویان خارجی مایل به ادامه تحصیل در بلژیک بورسیه تحصیلی ارائه می دهد ؛ البته علاوه بر دولت دانشگاه های بلژیک که در ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند ، برای دانشجویان بین المللی نیز برنامه های بورسیه تحصیلی تدارک دیده اند.

بورسیه رشته های پزشکی در بلژیک

بورسیه های تحصیلی دولتی

این یکی از معتبرترین و معروف ترین بورسیه های بلژیک برای دانشجویان بین المللی است ، برنامه های مختلف تحصیلی در بسیاری از دانشگاه های بلژیک تحت برنامه بورسیه تحصیلی دولت بلژیک به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

این یک بورسیه تحصیلی کامل برای همه دانشجویان بین المللی است ، بورسیه تحصیلی دولت بلژیک برای دانشجویان بین المللی بهترین فرصت برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک است ؛ دولت بلژیک در سال جاری ۲۰۰ بورسیه تحصیلی را آغاز می کند ، برای درخواست بورسیه تحصیلی بلژیک محدودیتی برای تابعیت وجود ندارد ، دانشجویان در هر رشته دانشگاهی و گرایش برای درجه کارشناسی ارشد واحد الشرایط این بورسیه تحصیلی هستند.

مدت زمان این بورسیه تحصیلی ۱ سال و ۴ تا ۶ ماه برای توسعه آموزش عملی است ، کلیه هزینه های تحصیل ، بیمه پزشکی ، ویزا ، کمک هزینه تحت پوشش دولت بلژیک خواهد بود.

اگر به دنبال دریافت بورسیه های تحصیلی هستید می توانید کشور آلمان را انتخاب کنید ، در مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان به شرح تمام شرایط بورسیه تحصیلی رشته های پزشکی این کشور پرداخته ایم.

بورسیه های آموزشی و کارشناسی ارشد VLIR-UOS

VLIR-UOS به دانشجویان از کشورهای در حال توسعه در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین کمک هزینه تحصیلی می دهد تا یک دوره آموزش یا کارشناسی ارشد مربوط به توسعه در دانشگاه های بلژیک را دنبال کنند ؛ این بورسیه ها هزینه تحصیل ، اقامتگاه ، کمک هزینه ، هزینه سفر و سایر هزینه های مربوط به برنامه را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی Master Flanders برای دانشجویان بین المللی

دولت فلاندرس یک برنامه بورس تحصیلی جدید را با عنوان بورسیه های تحصیلی Master Mind آغاز می کند که هدف آن ترویج بین المللی سازی آموزش عالی فلاندر است ؛ این دانشگاه تا ۳۵ بورسیه تحصیلی به دانشجویان برجسته کارشناسی ارشد از همه کشورها اعطا می کند ، به دانشجوی ورودی بورسیه تحصیلی حداکثر ۷،۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی تعلق می گیرد ، موسسه میزبان فلاندر می تواند حداکثر ۱۰۰ یورو در سال از متقاضی درخواست کند.

برنامه های اراسموس موندوس در فدراسیون والونی-بروکسل

کمک هزینه تحصیلی برای مقاطع کارشناسی ارشد اراسموس موندوس و دکترا در دانشگاه های بلژیک اعطا می شود.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های بلژیک

بسیاری از دانشگاه های بلژیک به دانشجویان بین المللی بورسیه می دهند و دانشجویان بین المللی با دریافت این بورسیه ها می توانند در بلژیک به صورت رایگان تحصیل کنند ؛ بودجه این قبیل معمولا توسط موسساتی مانند شورای تحقیقات اروپا ، بنیاد ماری کوری و غیره تأمین می شود ، در ادامه با تعدادی از این بورسیه ها آشنا خواهیم شد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه گنت

اگر دانشجوی برجسته ای هستید و قصد تحصیل در دانشگاه گنت را دارید ، می توانید از کمک هزینه های اضافی ارائه شده توسط دانشگاه استفاده کنید ؛ در اینجا ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه گنت یکی از دانشگاه های دارای رتبه برتر در بلژیک است ، این کمک هزینه برای ۱۰ دانشجو در سراسر جهان برای ادامه تحصیل در دانشگاه گنت ارائه می دهد ، این بورسیه فقط برای دانشجویان برجسته فرصت است به دانشجویان خارجی کمک هزینه ۱۰۰۰ یورویی همراه با سایر هزینه ها و بیمه درمانی ارائه می شود.

برنامه بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه هاسلت

دانشگاه هاسلت برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه بورسیه های تحصیلی ارائه می دهد ، شورای بین دانشگاهی فلاندی (VLIR-UOS) سالانه ۱۲ بورسیه تحصیلی برای برنامه کارشناسی ارشد آمار ICP ارائه می دهد ، آخرین مهلت درخواست این بورسیه تحصیلی ۱ مارس است و به ۱۲ نفر تعلق می گیرد ، کمک هزینه ۸۹۰ یورو در ماه ، کمک هزینه اسکان ۳۹۰ یورو در ماه ، کمک هزینه خانواده ۶۲ یورو برای هر فرد وابسته در ماه است.

بورسیه تحصیلی مستر میند

این بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه انتورپ برای تحصیل به زبان انگلیسی ارائه می شود و شامل کمک مالی ۸۲۰۰ یورویی + معافیت شهریه در هر سال تحصیلی است ؛ دارندگان بورسیه تحصیلی Master Mind فقط هزینه ثبت نام اداری را پرداخت می کنند ، برای دریافت این بورسیه نمره آیلتس ۷ و معدل ۳٫۵ از ۴ مورد نیاز است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه لیژ

دانشگاه لیژ برای دانشجویان غیر اروپایی یا اروپایی یا دانشجویانی که مایل به ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد یا تکمیلی در این دانشگاه هستند بورسیه تحصیلی ارائه می دهد ، حوزه مطالعه برای دریافت این بورسیه کلیه رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است ، بسته به دوره کارشناسی ارشد برای یک یا دو سال بورسیه خواهید شد ؛ برای دریافت این بورسیه شما باید از کشوری در حال توسعه باشید ، آخرین مهلت درخواست برای این بورسیه تحصیلی ۳۰ آوریل هر سال است.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در بلژیک

در طول چند سال گذشته تحصیل در خارج از کشور بیش از هر زمان دیگری محبوبیت یافته است ، بلژیک دارای دانشگاه هایی با رتبه جهانی بسیاری است که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند ، اگر تصمیم به تحصیل پزشکی در بلژیک گرفته اید ، تصمیم درستی گرفته اید و باید فورا برای تحقق این خواسته اقدام کنید ، البته بهتر است قبل از اقدام با مزایا و معایب تحصیل پزشکی در بلژیک بیشتر آشنا شوید ، در ادامه مزایای تحصیل پزشکی در این کشور را بیان خواهیم کرد.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در بلژیک

سیستم آموزشی معتبر در سطح جهان

سیستم آموزشی در ایالت فدرال بلژیک از این جهت منحصر به فرد است که مرز های جغرافیایی را با زبانشناسی تعیین می کند ، ساختار آموزشی بلژیک از سه منطقه شامل انجمن های فلاندی (هلندی) ، فرانسوی و آلمانی زبان تشکیل شده است ، با این وجود آموزش عالی توسط جوامع فرانسوی و فلاندی سازماندهی شده است.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بلژیک در بین دانشگاه های برتر جهان در رتبه بندی های مختلف قرار دارد و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها مورد قبول کارفرمایان از سراسر جهان هستند.

بورسیه های تحصیلی متنوع

دولت بلژیک و سایر سازمان ها در بلژیک بورسیه تحصیلی و بودجه ای را به دانشجویان بین المللی و همچنین دانشجویان داخلی ارائه می دهند ، دولت های محلی مختلف در بلژیک بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی نیز ارائه می دهند ، به ویژه کسانی که زبان مشترکی با آن قسمت از بلژیک دارند ؛ به عنوان مثال ، دولت فلاندرس بورسیه های تحصیلی متعددی به دانشجویان بین المللی از سراسر جهان ارائه می دهد.

امکان تحصیل به زبان های مختلف

بلژیک سه زبان رسمی دارد – هلندی ، فرانسوی و آلمانی – و بنابراین یادگیری یک زبان جدید آسان است زیرا می توانید به زبان مادری در سراسر کشور دسترسی پیدا کنید ، علاوه بر این برخی از دانشگاه ها در بلژیک دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و بسیاری از مردم نیز انگلیسی صحبت می کنند ، مثلا دانشگاه گنت ، مانند KU Leuven ، دوره های تحصیلات تکمیلی زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد ، مهم نیست که زبان مادری شما چیست ، شما می توانید هنگام تحصیل در بلژیک زبان جدیدی یاد بگیرید.

بلژیک خانه سازمان های بزرگ بین المللی

بروکسل میزبان اتحادیه اروپا و ناتو است ، این بدان معنی است که تعداد زیادی دانشجو در بروکسل به عنوان کارآموز مشغول به کار هستند و فرصتهای زیادی برای تجربه کار در این سازمان ها یا دیگر سازمان های مرتبط با اتحادیه اروپا و ناتو که از بروکسل به عنوان پایگاه خود استفاده می کنند وجود دارد.

هزینه های تحصیل و زندگی پایین

هزینه های زندگی در بلژیک در هر ماه حدود ۸۵۰ یورو است ، اما این با توجه به سبک زندگی و مکانی که برای زندگی انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود ، شهریه تحصیل در رشته پزشکی در مقایسه با سایر کشور ها کم است ، ثبت نام در یک دوره اغلب هزینه های اضافی دارد و می تواند حداقل ۳۵۰ یورو در هر سال تحصیلی باشد.

همسایگی و نزدیکی با بقیه اروپا

از آنجا که بروکسل محل پارلمان اروپا و سایر نهاد های اتحادیه اروپا است ، بلژیک دارای ارتباطات سفر عالی با سایر نقاط اروپا است ، اگر قصد تحصیل در بلژیک را دارید ، به راحتی می توانید از بلژیک به بیشتر کشورهای دیگر سفر کنید ، با کاوش و یادگیری فرهنگ های مختلفی که بلژیک را احاطه کرده اند ، این امر باعث می شود که وقت شما در اروپا جالب تر سپری شود.

وجود دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

از میان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بلژیک ۸ دانشگاه این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران است یعنی فارغ التحصیلان این دانشگاه ها مجاز به طبابت و ادامه تحصیل در خاک ایران هستند.

کیفیت عالی زندگی

بلژیک به دلیل سطح بالای زندگی ، ایمنی و فرهنگ پر جنب و جوش شناخته شده است ، این کشور دارای شهر های بزرگی مانند آنتورپ ، بروکسل و … است که به زیبایی ساخته شده اند ، این شهر ها دارای قلعه های باشکوه ، میدان جنگ معروف و باغ آرام است و بدین ترتیب چشم انداز متفاوتی را ارائه می دهد ، بروکسل به دلیل امکانات و خدمات بی شمار دانشجو پسند ، رتبه ۳۸ در “بهترین رتبه بندی شهر دانشجویی” QS را دارد.

معایب تحصیل در بلژیک

  • دشواری فراگیری زبان : اگر چه تعدد زبان های رسمی در بلژیک می تواند یکی از مزایای تحصیل در این کشور باشد ، اما فراگیری این زبان ها برای تحصیل و برقراری ارتباط با شهروندان ، اساتید و دانشجویان بلژیکی می تواند دشوار و نیازمند صرف زمان باشد.
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها : برای تحصیل در رشته های پزشکی متقاضیان ملزم به شرکت در آزمون ورودی هستند که بسیاری از متقاضان تمایلی به شرکت در آزمون ورودی برای تحصیل در خارج از کشور ندارند ، علاوه بر این آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک اغلب به زبان هلندی برگزار می شوند که سبب بروز مشکل برای متقاضیان بین المللی می شود.

مدارک مورد نیاز پذیرش رشته های پزشکی بلژیک

مدارک مورد نیاز پذیرش رشته های پزشکی بلژیک
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی گذرنامه یا کارت شناسایی
  • رزومه تایپ شده حاوی جزئیات سایر مطالعات و / یا فعالیت های حرفه ای قبلی ( این CV باید به زبان هلندی ، فرانسوی ، انگلیسی یا آلمانی نوشته شود).
  • کپی مجاز از مدرک ، گواهینامه یا سایر بیانیه های رسمی که امکان دسترسی به برنامه انتخاب شده را فراهم می کند.
  • مدرک دیپیلم دبیرستان و پیش دانشگاهی که برابر با ۱۲ سال تحصیل در مدارس بلژیک است و مورد تایید وزارت علوم این کشور می باشد.
  • رونوشت ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی : یک فتوکپی کاملا رسمی یا تأیید شده عمومی از کلیه ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی و گواهی های تأیید کننده هرگونه آزمون ورودی دانشگاه
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی به عنوان بخشی از نیاز زبان تسلط به زبان انگلیسی در سطح b2 مورد نیاز است ، حداقل نمره آیلتس مورد قبول در دانشگاه های این کشور ۶ است.
  • اثبات تسلط به یکی از زبان های هلندی ، آلمانی و یا فرانسوی در سطح b2 برای تحصیل به این زبان ها
  • توصیه نامه ها از سوی مدرسان و اساتید سابق فرد متقاضی
  • بیانیه هدف / نامه انگیزه : فرد متقاضی بایستی هدف خود برای تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های بلژیک را در انگیزه درخواست تحصیل در این دانشگاه به روشنی توصیف کند.
  • عکس پاسپورتی (قالب : حداکثر ۴ × ۵ سانتی متر)

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در بلژیک

کارشناسان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران هر ساله با بررسی دانشگاه های برتر در رتبه بندی های جهانی تایمز ، QS و شانگهای فهرستی از دانشگاه های مورد تایید این وزات را ارائه می دهند ، به این منظور که تنها فارغ التحصیلان این دانشگاه مجاز به اشتغال در بازار کار ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در بلژیک

البته باید توجه داشت که این فهرست هر ساله تنظیم می شود و امکان حذف و یا افزودن یک دانشگاه به این فهرست وجود دارد ، شما می توانید برای اطلاع از به روز ترین اطلاعات و فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت با دفاتر موسسه حقوقی وکلای مهر آفرین رجبی تماس حاصل نمایید ، در ادامه با دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی ۲۰۲۱ آشنا می شویم.

  • Ghent University
  • Hasselt University
  • KU Leuven
  • University Catholique de Louvain (UCL)
  • University de Liege
  • University Libre de Bruxelles
  • University of Antwerp
  • Vrije Universiteit Brussel (VUB)

تحصیل پزشکی در بلژیک به زبان انگلیسی

اگرچه بلژیک کشوری چند زبانه هست و دانشگاه های هر منطقه جغرافیایی این کشور رشته های تحصیلی خود را به زبان آن منطقه ارائه می دهند اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اکثر دانشگاههای این کشور وجود دارد و مردم این کشور به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های پزشکی بلژیک تسلط به زبان انگلیسی و ارائه مدرک تافل و یا آیلتس الزامی است ، حداقل سطح مورد نیاز برای تحصیل در این کشور سطح b2 و نمره آیلتس قابل قبول برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های بلژیک ۶ است.

دانشگاه های پزشکی بلژیک با امکان تحصیل به زبان انگلیسی

  • دانشگاه گنت
  • دانشگاه کاتولیک لوون
  • دانشگاه کاتولیک لیوون
  • دانشگاه لیژ

هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلژیک

هزینه تحصیل در دانشگاه های بلژیک به زبان رسمی این کشور ارزان تر از هزینه تحصیل به زبان انگلیسی است ، برای تحصیل به زبان انگلیسی هزینه هر واحد درسی ۲۳٫۵۰ یورو به اضافه شهریه ثابت و ۶۷٫۲۰ یورو برای هر واحد درسی است.

سوالات پر تکرار تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک

در مقاله ای که مطالعه کردید شرایط و ویژگی های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک به دقت بیان شدند ، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جزئیات تحصیل در این کشور با دفاتر شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تماس حاصل نمایید ، سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه در پایین همین مقاله بنویسید و در سریعترین زمان ممکن جواب خود را دریافت نمایید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور بر اساس تعداد واحد درسی تعیین می شود ، هزینه تحصیل به زبان هلندی برای هر واحد درسی 11.70 یورو است که با مبلغ شهریه ثابت 245.20 یورو جمع می شود.

آیا برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک محدودیت سنی وجود دارد؟

بله ، حداقل سن برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور 18 سال و حداکثر سن 23 سال است.

آیا هنگام تحصیل در بلژیک اجازه کار دانشجویی وجود دارد؟

بله ، دانشجویان محصل در دانشگاه های این کشور می توانند تا 20 ساعت در هفته در یکی از مشاغل پاره وقت مشغول به کار شده و با دریافت حقوق بخشی از هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند.

برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

حداقل سطح مورد نیاز برای تحصیل در این کشور سطح b2 و نمره آیلتس قابل قبول برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های بلژیک 6 است.

آیا دانشگاه های پزشکی بلژیک مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

از میان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بلژیک 8 دانشگاه این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران است یعنی فارغ التحصیلان این دانشگاه ها مجاز به طبابت و ادامه تحصیل در خاک ایران هستند.

آیا امکان تحصیل رایگان رشته های پزشکی در بلژیک وجود دارد؟

هزینه تحصیل در بلژیک مقرون به صرفه است اما امکان تحصیل رایگان به خودی خود برای دانشجویان محصل در دانشگاه های این کشور وجود ندارد.

هزینه زندگی در بلژیک چقدر است؟

هزینه های زندگی در بلژیک معمولا بین 700 تا 950 یورو در ماه متغیر است.

بهترین دانشگاه بلژیک کدام است؟

بهترین دانشگاه پزشکی این کشور دانشگاه کاتولیک لوون است.

برای ارائه مدارک به دانشگاه های بلژیک ، آیا می توان مدارک را به زبان انگلیسی تحویل داد؟

کلیه درخواست ها و مدارک شما باید به زبان هلندی و یا فرانسوی ارائه شود ، اگر اسناد شما به این دو زبان نیستند ، لازم است مترجم رسمی آنها را به زبان هلندی و یا اسپانیایی ترجمه کند.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلژیک به چه زبانی برگزار می شود؟

آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور به زبان هلندی برگزار می شود ، پس برای تحصیل و پذیرش در دانشگاه های بلژیک تسلط به این زبان مورد نیاز است.

چنانچه در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک سوالی دارید با کارشناسان دفاتر تهران و شیراز موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت نمایید ، همچنین مقالات سایت می تواند راهنمای جامعی برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی باشد ، پیشنهاد ما مطالعه مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه