تحصیل در مدارس اتریش

مشاوران مهاجرت
مشاوران مهاجرت
تحصیل در مدارس اتریش
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

تحصیل در مدارس اتریش در تمامی پایه ها و بخش ها به قدری عالی است که الگوی کشورهای متعددی در اروپا و جهان قرار گرفته است ، در اتریش ، انواع مختلف تحصیلات برای شهروندان در سنین مختلف وجود دارد و با وجود زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی و رایج میان مردم ، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در برخی از مدارس فراهم شده است.

آموزش و پرورش عامل اصلی داشتن آینده روشن اقتصادی ، اجتماعی و علمی یک کشور است و دولت اتریش نیز که آموزش و تربیت کودکان را یک عامل ضروری در موفقیت همه جانبه کشور می داند ، در تمامی بخش های مربوط به آن با اقتدار عمل می نماید ، از این رو تمامی بخش های مربوط به آموزش و پرورش در کشور اتریش از طریق قانون اساسی مشخص شده و تمامی مدارس ، دانشکده ها و دانشگاه ها موظف به پیروی از این قوانین هستند.

اگر از علاقه مندان به تحصیل در اتریش هستید و یا می خواهید فرزندتان را برای تحصیل راهی یکی از مدارس این کشور نمایید ، مطالعه مقاله زیر را که توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی تهیه شده است از دست ندهید و برای هرگونه سوال به مشاورین ارشد ما مراجعه فرمایید.

خوب است بدانید که اتریش از جمله کشورهای اروپایی است که نگرانی والدین در زمینه تامین هزینه ها را درنظر گرفته و با ارائه فرصت تحصیل رایگان مهاجرت را برای دانش آموزان آسانتر نموده است.

اگر از علاقه مندان تحصیل در اتریش هستید حتماً مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید تا با جزییات کامل تحصیل در این کشور آشنا شوید.

تحصیل در مدارس اتریش

سیستم آموزشی مدارس اتریش

سیستم آموزشی کشور اتریش شامل مدارس مختلفی است که 9 سال تحصیلات اجباری را برای همه کودکانی که ساکنین دائم اتریش هستند ، بدون در نظر گرفتن ملیت آن ها فراهم می نمایند . دانش آموزان از سن 6 سالگی به مدرسه وارد شده و تا 15 سالگی به یادگیری دروس مختلف می پردازند.

سیستم آموزشی مدارس اتریش

مدارس مجموعه ای از رشته های فنی و حرفه ای و آمادگی قبل از دانشگاه را شامل می شوند که شامل یک تا چهار سال تحصیل اضافی بیش از آن 9 سال اجباری است ، آموزش ابتدایی و متوسطه در اتریش توسط مقامات در سطح ایالتی اداره می شوند و قوانین فدرال نقش مهمی در نظام آموزش و پرورش ایفا می کنند.

تمامی مدارس در کشور اتریش توسط وزارت آموزش و پرورش فدرال تامین مالی شده و هم چنین قوانین مربوط به تحصیل رایگان در مدارس این کشور به طور قانونی با اکثریت دو سوم در پارلمان تصویب یا اصلاح می شوند.

کودکستان و مهدکودک ها به نام Kinderkrippen برای کودکان از سنین چند ماه تا شش سال به صورت دلخواه وجود داشته و پس از آن دوره ابتدایی به صورت رسمی آغاز می گردد.

آموزش ابتدایی و متوسطه اول در اتریش

دوره 9 ساله اول تحصیل در مدارس دولتی و مردمی کشور اتریش به صورت رایگان در اختیار تمامی شهروندان قرار می گیرد که مختلط نیز می باشند ، چهار سال اول تحصیل در مدارس ابتدایی به نام Volksschule یا Grundschule کامل شده و دانش آموزان در سن ده سالی به دوره متوسطه اول وارد می شوند.

دوره چهارساله دوم در مدارس متوسطه که Hauptschule یا Cooperative Mittelschule نام دارند ، دو انتخاب را پیش روی دانش آموز قرار می دهند.

دانش آموزان می توانند برای ادامه تحصیل در یکی از مدارس عمومی و یا آکادمیک ادامه تحصیل دهند ، در ابتدای هر سال تحصیلی دانش آموزان می توانند گزینه های انتخابی خود را تغییر داده و در مدرسه ای دیگر ادامه تحصیل دهند.

برای ورود از ابتدایی به دوره متوسطه اول معدل دانش آموزان باید بالاتر از حد میانگین باشد ( رتبه بندی در اتریش بسیار خوب ، خوب ، متوسط ، مناسب و نا مناسب از 1 تا 5 است ) و در موارد اجباری دروس آلمانی و ریاضیات می توانند آمادگی دانش آموز را برای حضور در مقطع بعد ثابت کنند.

در صورت عدم صلاحیت ، دانش آموزان باید در آزمون ورودی در زبان آلمان یا ریاضی یا هر دو در هفته آخر دوره ابتدایی یا در دو روز اول دوره متوسطه شرکت و به صلاحیت لازم برسند.

آموزش متوسطه دوم و فنی حرفه ای در اتریش

پس از اتمام دوره ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان به دبیرستان ها یا متوسطه دوم وارد می شوند ، در متوسطه دوم تمامی آموزش های علمی طراحی شده دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه ها آماده ساخته و تا 17 سالگی ادامه می یابد.

دانش آموزان با استعداد می توانند به جای حضور در دبیرستان ها در مدارس فنی و حرفه ای ادامه تحصیل بدهند ، در این مدارس که بیش از 250 دوره کارآموزی وجود دارد ، دانش آموزان خود را برای بسیاری از حرفه های مختلف آماده می کنند و با اتمام دوره کارآموزی و شرکت در آزمون پایانی به عنوان یک تکنسین و یا صنعتگر ماهر فارغ التحصیل می شوند ، آنها همچنین می توانند به دانشگاه ها وارد شده و تحصیلات خود را دانشگاه ها ادامه دهند.

محتوای آموزشی در مدارس اتریش

اکثر دبیرستان ها در اتریش زبان انگلیسی را به عنوان اولین زبان خارجه به دانش آموزان آموزش می دهند ، در حالی که برخی دیگر زبان فرانسه و یا روسی را تدریس می کنند.

محتوای آموزشی در مدارس اتریش

دانش آموزان از کلاس 6 مجاز به انتخاب برخی از دروس به صورت اختیاری هستند و دروسی همچون علوم طبیعی ، هنر و فناوری آموزش ، اطلاع رسانی و ابزارهای موسیقی از دوره متوسطه اول در برنامه های درسی گنجانده شده اند.

پس از تحصیل در مدارس اتریش امتحان یا آزمون نهایی به دانش آموزان حق ورود به دانشگاه را می دهد ، این آزمون در حال حاضر به طور فزاینده ای بر یادگیری تمرین گرا ، یادگیری مستقل ، به رسمیت شناختن چگونگی تعامل زمینه های مختلف دانش و همچنین مهارت های زبان خارجی تمرکز دارد.

مدارس خصوصی اتریش

هنگام تحصیل در مدارس اتریش می توان مدارس خصوصی را به جای مدارس دولتی انتخاب کرد که حدود 8 درصد تعداد کل مدارس این کشور را تشکیل می دهند ، بیشتر مدارس خصوصی مجاز مدارس مذهبی هستند که برای تحصیل پول دریافت می کنند در حالی که هیچ هزینه ای برای تحصیل در مدارس دولتی پرداخت نمی شود.

مدارس خصوصی که هیچ وابستگی به دولت ندارند در قبال دریافت شهریه بیشتر امکانات تحصیلی و رفاهی بهتری را نیز در اختیار دانش آموزان قرار می دهند که می تواند از اردوهای تفریحی تا امکانات اقامتی را شامل شود.

کیفیت مدارس دولتی وخصوصی در اتریش در مقایسه با دیگر سیستم های آموزشی در اروپا بسیار عالی است و هزینه های تحصیل حتی در صوت پرداخت شهریه در اتریش مقرون به صرفه تر است.

تحصیل رایگان در مدارس اتریش

به طور قطع می توان بیان کرد که تحصیل تنها در مدارس دولتی اتریش رایگان است و علاقمندان تحصیل رایگان در اتریش باید توجه داشته باشند که دروس در این مدارس تنها به زبان رسمی این کشور تدریس خواهد شد.

تحصیل رایگان در مدارس اتریش

پس برای تحصیل رایگان در مدارس اتریش ، تسلط و آگاهی به زبان آلمانی ضروری است ، البته برخی از والدین خارجی معتقدند که دشواری فراگیری زبان آلمانی یکی از موانع تحصیل کودکان خارجی در مدارس دولتی این کشور است.

دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا تنها در صورتی می توانند از تحصیل رایگان در اتریش بهره مند شوند که والدین آنها به یکی از روش های مهاجرتی همچون کار ، سرمایه گذاری و غیره به اقامت کشور اتریش رسیده باشند ، چنانچه والدین قصد دارند فرزند خود را به تنهایی راهی اتریش و تحصیل در مدارس این کشور نمایند باید مدارس خصوصی و یا شبانه روزی را انتخاب نموده و شهریه را به صورت کامل پرداخت نمایند.

در حالی که استاندارد آموزش و پرورش در اتریش ممکن است همانند انگلستان و ایالات متحده آمریکا باشد ، نیروی کار خارجی و مهاجرانی که همراه با فرزندان خود وارد این کشور اروپای مرکزی می شوند ، می توانند مدارسی با برخوردی صمیمی و شرایط آموزشی مطلوب و فرهنگ غنی را برای فرزندان خود در این کشور بیابند.

پدر و مادر خارجی ساکن در اتریش حق انتخاب برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی ، خصوصی و بین المللی در این کشور را دارند.

مدارس بین المللی اتریش

مدارس بین المللی که عموما در گروه مدارس خصوصی قرار می گیرند نیز در اتریش وجود دارند که بیشتر در شهر وین واقع شده و همانند وضعیت مدارس بین المللی در اکثر نقاط جهان از استاندارد های آموزشی بالاتری برخوردار هستند ، این مدارس زیر ساخت های بهتر و محدوده وسیع تری از امکانات را دارا بوده و همچنین معلمان با تحصیلات بالاتر و متعهد تری دارند.

مدارس بین المللی اتریش

مدارس بین المللی برنامه درسی داخلی کشور یا برنامه درسی بین المللی ( IB ) را ارائه می دهند و دروس در این مدارس به زبان انگلیسی یا به زبان کشور حامی تدریس می شوند.

بسیاری از پدر و مادر های مهاجر که در اتریش ساکن هستند ترجیح می دهند فرزندان خود را به این مدارس بفرستند تا مشکلات ایجاد شده به واسطه دشواری زبان آلمانی را بر طرف کنند و اجازه دهند کودکان خود با برنامه درسی و سبک آموزشی این کشور آشنا شوند.

البته این امکانات هزینه نسبتا بالایی دارند و می تواند تا 60 هزار یورو برای هر سال تحصیلی بسته به مدرسه و سن کودک باشد ، علاوه بر این ، این مدارس بسیار محبوب هستند و ظرفیت آن ها بسیار محدود است.

بنابراین امکان عدم پذیرش کودکان در این مدارس وجود دارد ، دانش آموزانی که در کشور اتریش دارای قیم هستند در صورتی که معدل تحصیلی خوبی را کسب کنند و شرایط تحصیلی مناسبی داشته باشند ، می توانند از سال دوم تقاضای دریافت تخفیفات شهریه داشته باشند.

مدارس استثنایی در اتریش

مدارس استثنایی در وین برای ارتقا و آموزش کودکانی که از لحاظ ذهنی یا فیزیکی ضعیف و ناتوان هستند و نمیتوانند در مدرسه ابتدایی یا دبیرستان درس بخوانند ، طراحی شده اند ، این مدارس مطابق با نیاز های خاص کودکان کم توان هستند و شامل کلاس های همکاری ، کلاس های مخصوص معلمان ، کمک های روانشناختی ، مدل معلم مشاوره و نیز اقدامات فردی برای توانمندسازی کودکان محروم می باشند.

شرایط ورود به هر مدرسه با توجه به وضعیت هر دانش آموز متفاوت است و برای اطلاع از شرایط دقیق ثبت نام باید به خود مدرسه مراجعه نمود.

هزینه تحصیل در مدارس اتریش

به طور کلی مدارس کشور اتریش از لحاظ پرداخت شهریه به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند و با توجه به نوع مدرسه و امکاناتی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد میزان شهریه متفاوتی دارند.

هزینه تحصیل در مدارس اتریش

دانش آموزانی که والدین آنها دارای کارت اقامت اتریش نیستند باید در مدارس خصوصی این کشور ثبت نام کنند که هزینه ای متغیر از 11 تا 60 هزار یورو در سال دارند.

معمولا مدارسی که خوابگاه را برای دانش آموز فراهم می سازند وعده های غذایی را نیز سرو نموده و دانش آموز نیازی به تهیه غذا نخواهد داشت ، این مدارس معمولا هزینه خوابگاه ، کلاس های فوتبال ، برنامه های تفریحی و غیره را به همراه شهریه جداگانه شان مشخص نموده اند.

از برخی از بهترین مدارس مناسب دانش آموزان خارجی در اتریش می توان به مدرسه بین المللی آمریکایی وین ، مدرسه بین المللی مسیحی وین ، مدرسه بین المللی سنت گیلکن ، مدارس فرانسه در وین و کالج بین المللی سالزبورگ اشاره کرد.

چنانچه دانش آموزان تمایلی به زندگی در خوابگاه نداشته باشند و بخواهند به صورت مستقل خانه اجاره کنند ، با توجه به منطقه و شهر محل زندگی هزینه های لازم را پرداخت نمایند ، در شهرهایی همچون وین و سالزبورگ در حدود 1200 یورو در ماه و سایر شهرهای این کشور تا 1000 یورو مورد نیاز است.

ثبت نام در مدارس اتریش

پذیرش در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس اتریش نیاز به ثبت نام در یکی از مراکز آموزشی انتخابی تان دارد ، دوره ثبت نام ، معمولا در اوایل ماه مارس است که به طور عمومی اعلام می شود.

ثبت نام در مدارس اتریش

والدین با فرزندان سن مدرسه اجباری باید نامه ای از هیئت مدرسه وین دریافت کنند که از آنها می خواهد که فرزندان خود را در مدرسه نزدیک ترین محل اقامت خود ثبت کنند.

اگر والدین قصد ثبت نام فرزند خود در مدرسه ای دیگر را دارند ، بازرس مدرسه منطقه مربوطه را برای پذیرش دانش آموز تصمیم گیری می کند ، برای ثبت نام و تحصیل رایگان در مدارس اتریش باید در ابتدا با مدیر مدرسه مورد نظر تماس حاصل نموده و از شرایط تحصیل و هزینه ثبت نام در آن مدرسه آگاهی یافت.

ویزای همراه دانش آموز در اتریش

تمامی دانش آموزان متقاضی تحصیل در اتریش نیاز به یک قیم و یا سرپرست در اتریش دارند که مسئولیت دانش آموز را در اتریش به عهده گیرد ، فرد سرپرست باید کامل مورد تایید دولت اتریش قرار گرفته و تمامی وظایف و مسئولیت های خود را بپذیرد ، همچنین این فرد اجازه دارد تا به صورت قانونی از طرف والدین تصمیم گیری نموده و بر فرآیند تحصیلی دانش اموز نظارت داشته باشد.

ویزای همراه دانش آموز در اتریش

والدین جهت درخواست ویزای تحصیلی فرزند خود باید مدارک زیر را فراهم سازند:

  • نامه پذیرش از یکی از مدارس اتریش
  • پاسپورت معتبر دانش آموز
  • فرم درخواست امضا شده توسط والدین
  • شناسنامه و گذرنامه والدین
  • ارائه رضایت نامه برای فرزندان زیر 18 سال
  • حکم دادگاه خانواده برای فررزندای که یک والد حضانت او را به عهده دارد

آموزش دانشگاهی در اتریش

دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های اتریش را دارند باید تحصیلات خود در مدرسه را به اتمام رسانده و مدرک دیپلم را به دانشگاه ارائه دهند ، بعضی از بهترین دانشگاه های اتریش رایگان هستند و بورسیه تحصیلی نیز برای موسسات آموزش عالی این کشور وجود دارد.

دوازده دانشگاه اتریش و همچنین انواع مختلف کالج فنی دانش اموزان با علاقه و سلیقه های متفاوت را می پذیرد ، در کشوری که تحصیلات زمانی تنها برای نخبگان و طبقات حاکم بود ، همه افراد این روز ها از فرصت های برابر برای تحصیل در این کشور برخوردار هستند.

البته دقت داشته باشید که دانش آموزانی که تحصیلات در مدارس این کشور را به پایان می رسانند باید در دانشگاه و یا کالج ها به ادامه تحصیل مشغول شوند و در غیر این صورت اتریش را ترک نمایند ، ورود به دانشگاه های اتریش دشوار نبوده و توصیه می شود تا تحصیلات خود را در دانشگاه های این کشور که بهترین های اروپا و جهان هستند ادامه دهید.

البته پیش از هر تصمیمی دامنه اطلاعات خود را وسعت دهید تا تصمیم تان صحیح باشد ، با مطالعه مقالات دیگر سایت مانند مقاله تحصیل در آلمان ، می توانید اطلاعات خود را به روز نمایید.

سوالات پر تکرار تحصیل در مدارس اتریش

در مقاله بالا نکات کلیدی تحصیل در مدارس اتریش برای آن ها که به فکر تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور هستند بیان شد ، چنانچه سوالی در ذهن دارید می توانید از بخش دیدگاه های سایت ، پرسش خود را مطرح کنید تا کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی پاسخ آن ها را در اختیار شما قرار دهند ، پیش از آن توصیه می کنیم پرسش و پاسخ های زیر را مطالعه فرمایید.

آیا دانش آموزان خارجی می توانند در مدارس دولتی اتریش و به رایگان تحصیل کنند؟

دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا تنها در صورتی می توانند از تحصیل رایگان در اتریش بهره مند شوند که والدین آنها به یکی از روش های مهاجرتی همچون کار ، سرمایه گذاری و غیره به اقامت کشور اتریش رسیده باشند. چنانچه والدین قصد دارند فرزند خود را به تنهایی راهی اتریش و تحصیل در مدارس این کشور نمایند باید مدارس خصوصی و یا شبانه روزی را انتخاب نموده و شهریه را به صورت کامل پرداخت نمایند.

آیا در اتریش مدارس بین المللی هم وجود دارد ؟ شرایط آن ها چگونه است؟

بله ، مدارس بین المللی در گروه مدارس خصوصی قرار می گیرند و بیشتر در شهر وین واقع شده اند و همانند وضعیت مدارس بین المللی در اکثر نقاط جهان از استاندارد های آموزشی بالاتری برخوردار هستند ، این مدارس زیر ساخت های بهتر و محدوده وسیع تری از امکانات را دارا بوده و همچنین معلمان با تحصیلات بالاتر و متعهد تری دارند ؛ البته هزینه آن ها 60 هزار یورو برای هر سال تحصیلی بسته به مدرسه و سن کودک است.

آیا در اتریش مدرسه انگلیسی زبان دولتی و رایگان هم وجود دارد؟

خیر ، تحصیل تنها در مدارس دولتی اتریش رایگان است و علاقمندان تحصیل رایگان در اتریش باید توجه داشته باشند که دروس در این مدارس تنها به زبان رسمی این کشور تدریس خواهد شد.

می خواهم بدانم اگر خودم دراتریش اقامت نداشته باشم و فرزندم را برای تحصیل در مدارس اتریش به این کشور بفرستم ، هزینه تحصیل او چقدر خواهد بود؟

دانش آموزانی که والدین آنها دارای کارت اقامت اتریش نیستند باید در مدارس خصوصی این کشور ثبت نام کنند که هزینه ای متغیر از 11 تا 60 هزار یورو در سال دارند.

مسئولیت کودکانی که برای تحصیل در مدارس اتریش به این کشور فرستاده می شوند با چه شخصی یا ارگانی است؟

تمامی دانش آموزان متقاضی تحصیل در اتریش نیاز به یک قیم و یا سرپرست در اتریش دارند که مسئولیت دانش آموز را در اتریش به عهده گیرد ، فرد سرپرست باید کامل مورد تایید دولت اتریش قرار گرفته و تمامی وظایف و مسئولیت های خود را بپذیرد ، همچنین این فرد اجازه دارد تا به صورت قانونی از طرف والدین تصمیم گیری نموده و بر فرآیند تحصیلی دانش اموز نظارت داشته باشد.

در این مقاله مشاورین ارشد موسسه مهاجرتی رجبی ، تحصیل در مدارس اتریش را مورد بررسی قرار داده و انواع مدارس موجود در این کشور را معرفی کردند ، جهت نیاز به کسب آگاهی بیشتر در خصوص تحصیل در خارج از کشور خصوصاً تحصیل فرزندان زیر 18 سال در مدارس خارج با دفاتر تهران و شیراز موسسه در تماس باشید تا در خصوص مهاجرت تحصیلی فرزندان و همچنین شرایط اقامت والدین با تحصیل فرزندان اطلاعات جامعی بدست آورید ، ضمناً پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله تحصیل در خارج از کشور است که به معرفی رشته های و دانشگاه های محبوب در دنیا پرداخته است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه