تحصیل رشته های مهندسی در آلمان

تحصیل رشته های مهندسی در آلمان یکی از بهترین تصمیمات برای دستیابی به آینده ای روشن تر در زمینه شغلی و تحصیلی می باشد ؛ این کشور یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای رشته مهندسی بوده و هر ساله صدها و هزاران دانشجوی بین المللی به قصد تحصیل در بهترین دانشگاه ها ، آلمان را انتخاب می کنند.

مهندسی محبوب ترین مدرک تحصیلی بین دانشجویان بین المللی در این کشور بوده و از سال 2018 حدود 139559 دانشجوی بین المللی در دانشکده های مهندسی آلمان مشغول به تحصیل هستند ؛ اگر شما نیز قصد دارید سال آینده در بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان به تحصیل بپردازید، حتما از طریق تلفن های تماس با کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ (موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱) همراه باشید.

در سال های اخیر دانشکده های مهندسی آلمان به طور مداوم در لیست بهترین دانشگاه های مهندسی در جهان قرار گرفته اند و دارای روش ‌های آموزشی به روز، برنامه ‌های مطالعاتی تمرین ‌محور، کادر علمی مجرب، امکانات مدرن و چشم ‌اندازهای علمی برجسته، هستند؛ برای کسب اطلاعات کامل تر در زمینه زیر ساخت های آموزشی و شرایط تحصیل در این کشور حتما در کنار این مقاله عنوان تحصیل در آلمان را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

صنعت تولید اساساً اقتصاد آلمان را هدایت کرده و شرکت های زیادی در این کشور وجود داشته که به مهندسین با تحصیلات عالی نیاز دارند؛ از همین رو متقاضیان می توانند بدون دردسر حین یا پس از اتمام تحصیلات خود شغل مورد نظرشان را در آلمان پیدا کنند.

تحصیل رشته های مهندسی در آلمان

رشته های مهندسی در لیسانس آلمان

تحصیل در رشته های مهندسی لیسانس آلمان حدود سه تا چهار سال به طول انجامیده و متقاضی برای ورود به رشته های مهندسی باید درک روشن از موضوعات مرتبط مانند ریاضیات، فیزیک ، زیست شناسی و غیره داشته باشد ؛ مهم ترین شرط برای ورود به این مقطع اتمام موفقیت آمیز مقطع دبیرستان با نمرات خوب بود و به صورت کلی شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور با توجه به نوع دانشگاه متفاوت خواهد می باشد.

همانطور که می دانید تحصیل رشته های مهندسی در آلمان یک اصطلاح گسترده بوده و شامل رشته های بی شماری می شود ؛ همچنین دانشگاه های این کشور دوره های مهندسی در رشته های متنوعی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده اند؛ مهم ترین رشته های مهندسی در این کشور شامل موارد زیر می شوند.

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی برق
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی ارتباطات و اطلاعات
  • مهندسی پزشکی
  • مکاترونیک
  • نانومهندسی
  • مهندسی تولید
  • مهندسی رایانه
  • مهندسی مالی
  • مهندسی داده
  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی هسته ای
  • مهندسی عمران

همچنین توجه داشته باشید که برای ورود به دانشگاه های این کشور در برخی دروس مانند خلبانی ، تربیت بدنی یا مهندسی عمران به برخی از شرایط و الزامات جسمانی علمی نیاز دارید ؛ برای مثال برای ورود به دانشگاه های این کشور در رشته خلبانی باید آزمون ورودی داده و سلامت جسمانی شما به صورت کامل تایید شود ؛ همچنین برای ورود به رشته های معماری و مهندسی عمران ، آشنایی با هنرهای بصری و جنبه های فنی ساخت و ساز ، ضروری می باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه های آلمان با شرایط کاملا ویژه و حتی رایگان!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

روند درخواست مهندسی آلمان

اولین مرحله از روند درخواست مهندسی آلمان انتخاب رشته تحصیل رشته های مهندسی در آلمان و تخصص مهندسی بوده و سپس باید در مورد دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید ، تصمیم بگیرید ؛ پس از انجام موارد فوق ، در اینجا چند مرحله ساده برای اخذ پذیرش در دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان آورده شده است:

  • پر کردن دقیق و کامل فرم درخواست به صورت آنلاین
  • ارائه کپی اسکن شده گذرنامه متقاضی و سایر مدارک لازم
  • دریافت نامه پذیرش صادر شده توسط دانشگاه ظرف مدت ده روز پس از ارسال فرم
  • مراجعه به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود در مدت یک ماه پس از دریافت دعوت نامه
  • دریافت ویزا

شرایط مهندسی ها در مقطع ارشد آلمان

آلمان یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل فوق لیسانس مهندسی بوده و دانشگاه های زیادی رشته های مهندسی را در این مقطع ارائه می دهند ؛ کارشناسی ارشد مهندسی تحصیل رشته های مهندسی در آلمان یک برنامه تحصیلی یک تا دو ساله بود که با ارائه و دفاع از پایان نامه به پایان می رسد.

دانشجویان حین تحصیل رشته های مهندسی در آلمان نیز تجربیات مرتبطی را در زمینه های عملی و نظری به دست می آورند ؛ برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ، باید دوره لیسانس خود را در دانشگاهی معتبر به پایان رسانده باشید ؛ همچنین برخی از دانشگاه ها دارای شرایط خاص مانند شرط معدل و آزمون ورودی هستند .

داشتن تجربه کاری برای ورود به دانشگاه و همچنین هنگام استخدام از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از همین رو بهتر است از ابتدای تحصیل به دنبال یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود باشید ؛ برای اطلاع از شرایط کاری در این کشور حتما با لمس عنوان کار در آلمان این مقاله را مطالعه کنید.

شرایط مهندسی ها در مقطع ارشد آلمان

برخی از مهم ترین شرایط مهندسی ها در مقطع ارشد آلمان به شرح زیر می باشد.

  • مهارت های تحلیلی قوی و دانش در زمینه های ریاضیات ، فیزیک ؛ زیست شناسی ، مکانیک و…
  • اثبات مهارت ‌های زبان آلمانی
  • دانش زبان های برنامه نویسی مانند جاوا ، پایتون و… برای رشته مهندسی کامپیوتر
  • مدرک لیسانس 3-4 ساله در رشته های مرتبط یا معادل آن
  • معدل 2.5 تا 3.0 (بالای 13)
  • نمرات مهارت انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
  • سابقه کاری 1 تا 3 سال (معیار اجباری در برخی دانشگاه ها)
رشته تحصیلی هزینه سالانه به یورو
کارشناسی ارشد مهندسی عمران 10,800
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 10,000
مهندسی هوافضا 19500
کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی 1500 تا 19500
کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی 15,000
مهندسی صنایع 15,000
کارشناسی ارشد مهندسی برق 3000
کارشناسی ارشد مهندسی شیمی 4000 تا 8000
مهندسی نرم افزار برای کاربردهای صنعتی 6,300
مکاترونیک 19500

هزینه های تحصیل ارشد آلمان

به صورت کلی هزینه تحصیل رشته های مهندسی در آلمان ارزان قیمت بوده و دولت کمک های تحصیلی متعددی را برای کمک به افراد از سراسر جهان ارائه می دهد ؛ معمولاً هزینه ای در هر ترم وجود داشته حدود 150تا 250 یورو و شامل هزینه های ثبت نام ، تأیید و هزینه های اجرایی می شود ؛ همچنین ، هزینه ای به عنوان «بلیط ترم» نزدیک به 100 یورو برای پوشش هزینه های حمل و نقل عمومی به مدت 6 ماه در نظر گرفته شده است.

در صورتی که دوره تحصیل رشته های مهندسی در آلمان شما بیش از چهار ترم باشد ، شما موظف به پرداخت 800 یورو هستید که یک هزینه طولانی مدت است ؛ همچنین برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی باید سالانه حدود 20000 یورو پرداخت کنید ؛ در جدول زیر هزینه های تحصیل ارشد آلمان در رشته های مهندسی را مشاهده کنید.

دکترا رشته های مهندسی در آلمان

دکترا رشته های مهندسی در آلمان

برای تحصیل دکترا رشته های مهندسی در آلمان به طور کلی باید حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک را گذرانده و مدرک نهایی شما باید معادل مدرک کارشناسی ارشد آلمان باشد ؛ همچنین مدارک سال های قبلی شما باید توسط دفتر رئیس یا هیئت ممتحنین در دانشگاه شما به رسمیت شناخته شود.

به صورت کلی برای تحصیل در مقطع دکتر این کشور وجود رزومه تحصیلی قوی ، مانند مقاله های منتشر شده و معدل بالا در کارشناسی ارشد ، ضروری می باشد ؛ دوره دکتری یا Phd در این کشور حدود 3 سال به طول انجامیده و شامل مطالعه و همچنین تحقیق و کار بر روی پروژه پایان نامه می باشد.

کشور آلمان برای مقطع دکتری بورسیه های تحصیلی متنوعی را ارائه داده و در صورت دریافت بورسیه ، متقاضی می تواند با کم تری هزینه ممکن تحصیل رشته های مهندسی در آلمان در مقطع دکترا را به پایان برساند ؛ همچنین در این مقطع مشاغل مختلفی برای دانشجویان بین المللی وجود داشته که می تواند بر پوشش هزینه های تحصیل و زندگی کمک کننده باشد.

برای درخواست دکترا در آلمان ، معمولاً باید موارد زیر را ارسال کنید:

  • بیانیه ای از استاد راهنما دکتری
  • مدارک تحصیلی (باید کپی گواهی گواهی ها و ریز نمرات تحصیلی از مدارک قبلی ارائه دهید)
  • مدرک شناسایی

برای آشنایی بیشتر با شرایط و مزایای تحصیل دکترا در آلمان مقاله لینک شده را بخوانید و اطلاعات خود را کامل کنید.

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان اطلاعات زیادی در بسیاری زمینه ها نیاز دارید ، مقالات زیر بخشی از این اطلاعات را به شما خواهد داد.

مزایای تحصیل دکترا در آلمان

تحصیل رشته های مهندسی در آلمان در مقطع دکتری دارای مزایای زیادی بوده و متقاضیان می توانند با تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور در کم ترین مدت زمان ممکن در رشته تحصیلی خود تحصیل کرده و سپس شغلی مورد نظر خود را به دست آورند ؛ مهم ترین مزایای تحصیل دکترا در آلمان شامل موارد زیر می شود.

  • نرخ پایین بیکاری

آلمان کمترین نرخ بیکاری فقط 3.04 درصد را در کل اروپا به ثبت رسانده و بیش از 80 درصد از فارغ التحصیلان آن در مدت سه تا شش ماه پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آلمان مشغول به کار شده اند ؛ از همین رو تحصیل در دانشگاه های آلمان فرصت های شغلی بی نظری را در اختیارتان قرار می دهد.

  • رشد صنعت مهندسی

طبق گزارش تحقیقات صنعت آلمان نشان داده که رشته های مختلف مهندسی در این کشور جایگاه خوبی داشته برای مثال رشته مهندسی مکانیک دارای رشد مداوم 3.7٪ در پنج سال گذشته بوده و این صنعت در حال حاضر 17 میلیارد یورو درآمد داشته و حدود 121708 نفر در آن مشغول به کار هستند.

  • تحصیل رایگان و هزینه زندگی مقرون به صرفه

اکثر دانشگاه های معتبر آلمان از دانشجویان هیچ شهریه ای دریافت نکرده و در هر ترم مبلغ کمی به عنوان هزینه اسمی ترم از دانشجو دریافت می کنند ؛ ادامه تحصیل در رشته مهندسی در آلمان از یک دانشگاه خصوصی نیز در مقایسه با رقبای خود بسیار مقرون به صرفه بوده و سالانه به 3000 تا 19500 یورو هزینه دارد.

برای مقایسه تحصیل رشته های مهندسی در آلمان و سایر کشور ها می توانید به مقاله تحصیل رشته های مهندسی در خارج از کشور مراجعه کرده و اطلاعات بسیار مفید و دقیقی به دست آورید.

زبان تحصیل رشته های مهندسی آلمان

زبان تحصیل رشته های مهندسی آلمان

زبان تحصیل رشته های مهندسی آلمان در دوره های کارشناسی در دانشگاه های دولتی این کشور به زبان آلمانی تدریس می شوند ؛ با این حال تعداد بسیار کمی از دانشگاه های خصوصی وجود داشته که ممکن است مدرک لیسانس را به زبان انگلیسی ارائه دهند.

از همین رو برای تحصیل مدرک لیسانس مهندسی در کشور آلمان باید بتوانید دانش خود را در زبان آلمانی ثابت کنید ؛ برای اثبات تسلط به زبان آلمانی باید معمولاً مدرک سطح B1 را ارائه دهید ، همچنین در سال ‌های اخیر دانشگاه ‌ها تمایل به افزایش انتظارات خود را نشان داده و به دنبال داوطلبانی با مدرک C1 هستند.

همچنین برای تحصیل در مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی ، تعداد دوره های زبان انگلیسی فراوان تر بوده و به راحتی می توانید رشته مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی پیدا کنید ؛ همچنین الزامات زبان برای دکترا در آلمان به برنامه ای که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد.

برنامه های دکتری ساختاریافته تحصیل رشته های مهندسی در آلمان معمولاً به زبان انگلیسی تدریس شده و برای اثبات تسلط به این زبان باید مدارکی مانند تافل یا آیلتس را ارائه دهید ؛ همچنین برای تحصیل در برنامه دکترای سنتی ممکن است مجبور شوید پایان نامه خود را به زبان آلمانی بنویسید ؛ بنابراین ، باید مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان

اگر به تحصیل رشته های مهندسی در آلمان می اندیشید ، آشنایی با بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان می تواند گزینه بسیار مهمی به شمار رود ، به صورت کلی آلمان به 16 ایالت تقسیم شده و هر ایالت دانشگاه‌ های دولتی خود را اداره می‌کند و بودجه ‌ای برای آن‌ ها فراهم می‌ کند.

امروزه حدود 400 دانشگاه دولتی در آلمان وجود داشته و حدود 95 درصد از دانشجویان در دانشگاه های دولتی و 5 درصد بقیه دانشجویان در 120 دانشگاه خصوصی تحصیل می کنند ؛ در ادامه به برخی از مهم ترین دانشگاه های این کشور اشاره می کنیم.

در مقاله دیگری در همین سایت بهترین دانشگاه های مهندسی برق در آلمان را هم به طور جداگانه معرفی کرده ایم ، حتما مقاله را بخوانید.

نام دانشگاه رتبه کشوری رتبه جهانی
دانشگاه RWTH آخن 3 199
TU درسدن 7 186
دانشگاه فنی برلین 12 304
دانشگاه صنعتی براونشوایگ 62 856
دانشگاه مهندسی کارلسروهه 141 226

سالانه جمع کثیری از دانشجویان بین المللی به منظور ورود به دانشگاه های این کشور به آلمان مهاجرت می کنند ؛ به صورت کلی مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه ها کاملا معتبر بوده و در در سراسر کشور آلمان و دیگر کشورها معتبر هستند.

نمایش ویدیو درباره ویزاهای کشور آلمان

اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های مقرون به صرفه و معتبر آلمان هستید ، می توانید با تکیه بر دانش ، تجربه و مهمتر از همه حمایت صادقانه کارشناسان خبره و آگاه رجبی به این هدف برسید ، مهمترین سرمایه ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی رضایت مراجعین و خانواده آن هاست.

وبینار ارائه شده برخی از ویزاهای اخذ شده برای کلاینت های ما در موسسه رجبی را نشان می دهد ، شاید در بروزرسانی های بعدی تصویر ویزای شما هم اینجا باشد! 

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اولین قدم مهاجرت را با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان رجبی بردارید . 

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سوالات پر تکرار تحصیل رشته های مهندسی در آلمان

  • دانشگاه RWTH آخن
  • TU درسدن
  • دانشگاه فنی برلین
  • دانشگاه صنعتی براونشوایگ
  • دانشگاه مهندسی کارلسروهه

زبان تحصیل رشته های مهندسی آلمان در دوره های کارشناسی در دانشگاه های دولتی این کشور به زبان آلمانی تدریس می شوند ؛ با این حال تعداد بسیار کمی از دانشگاه های خصوصی وجود داشته که ممکن است مدرک لیسانس را به زبان انگلیسی ارائه دهند ، ارشد و دکترا به زبان انگلیسی.

آلمان کمترین نرخ بیکاری فقط 3.04 درصد را در کل اروپا به ثبت رسانده و بیش از 80 درصد از فارغ التحصیلان آن در مدت سه تا شش ماه پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آلمان مشغول به کار شده اند ؛ از همین رو تحصیل در دانشگاه های آلمان فرصت های شغلی بی نظری را در اختیارتان قرار می دهد.

به صورت کلی هزینه تحصیل رشته های مهندسی در آلمان ارزان قیمت بوده و دولت کمک های تحصیلی متعددی را برای کمک به افراد از سراسر جهان ارائه می دهد ؛ معمولاً هزینه ای در هر ترم وجود داشته حدود 150تا 250 یورو و شامل هزینه های ثبت نام ، تأیید و هزینه های اجرایی می شود ؛ همچنین ، هزینه ای به عنوان «بلیط ترم» نزدیک به 100 یورو برای پوشش هزینه های حمل و نقل عمومی به مدت 6 ماه در نظر گرفته شده است.

  • پر کردن دقیق و کامل فرم درخواست به صورت آنلاین
  • ارائه کپی اسکن شده گذرنامه متقاضی و سایر مدارک لازم
  • دریافت نامه پذیرش صادر شده توسط دانشگاه ظرف مدت ده روز پس از ارسال فرم
  • مراجعه به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود در مدت یک ماه پس از دریافت دعوت نامه
  • دریافت ویزا

بدون شک هنگام تحصیل رشته های مهندسی در آلمان اطلاع از پیش نیاز ها و مراحل می تواند به بهترین و سریع ترین نتیجه در زمینه مهاجرت منجر شود ؛ از همین رو توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات کامل تر حتما در کنار این مقاله ، عنوان مهاجرت به آلمان را مطالعه کرده و یا از طریق دو شعبه تهران و شیراز با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

برای مقایسه شرایط تحصیل رشته های مهندسی در برخی کشورهای مطرح دنیا ، مقالات زیر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه