تحصیل در سوئیس

مشاور مهاجرت تحصیلی
مشاور مهاجرت تحصیلی
تحصیل در سوئیس
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

تحصیل در سوئیس همیشه در میان انتخاب های نخست دانشجویان ، در سراسر جهان است چراکه سوئیس یکی از معتبر ترین سیستم های آموزشی در اروپا و جهان را داراست و دو دانشگاه آن در 15 دانشگاه اول جهان نام برده می شوند.

این کشور با فراهم نمودن بهترین امکانات تحصیلی و زندگی جوانان را از سراسر جهان تشویق می کند که برای تحصیل وارد این کشور شده و به رونق کشور کمک کنند ، این دانشجویان می توانند توانند با کسب ویزای تحصیلی سوئیس فرصت های بی نظیری در زندگی و حرفه کاری را پیش روی خود قرار دهند.

از مجموع دانشجویانی که در سوئیس به تحصیل مشغول هستند بالغ بر 20 درصد آنها از کشورهای مختلف دنیا هستند که آمار قابل توجهی در جذب دانشجویان خارجی می باشد.

علاوه بر این ، سوئیس دارای 4 زبان مختلف در میان مردم است ، به این معنا که شما می توانید محیط و فرهنگ کامل اروپایی را در یک کشور نسبتا کوچک تجربه کنید و مهارت های زبان خود را نیز تقویت کنید.

رضایتمندی اکثریت دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های سوئیس حاکی از اعتبار بالای آموزش و استانداردهای زندگی در این کشور می باشد و این موضوع تایید می کند که مهاجرت تحصیلی به سوئیس می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما برای تحصیل در اروپا باشد ؛ این مقاله به کوشش موسسه مهاجرتی رجبی تهیه شده تا شما با جزییات تحصیل در سوئیس بیشتر آشنا شوید ؛ چنانچه علاقه مند به تحصیل در کشورهای دیگر اروپایی هستید می توانید مقالات سایت را مرور کنید ، مثلا تحصیل در فرانسه ، میتواند کاملا رایگان باشد ، اگر شرایط آن را بدانید.

سوئیس میزبان بهترین دانشگاه های جهان

حتما بسیاری از شما نام کشور سوئیس را بعنوان یکی از ثروتمندترین و زیباترین کشورهای جهان شنیده اید اما این کشور علاوه بر رفاه اجتماعی و زندگی عالی ، در زمینه تحصیل نیز بسیار موفق بوده و یکی از بهترین میزبان های تحصیل در جهان به شمار می رود.

علاوه بر رتبه و جایگاه دانشگاه ها ، شما به عنوان یک دانشجو در هر مقطع و رشته تحصیلی به هر آنچه که در طول تحصیل نیاز دارید ، دسترسی خواهید داشت و می توانید با بهترین های حوزه تحصیلی تان در هر دانشگاه جهان در ازتباط باشید.

دانشگاه های سوئیس طیف گسترده ای از دوره های تحصیلی را در همه مقاطع ( لیسانس ، کارشناسی ارشد و دکتری ) در موسسات عالی آموزش عالی ( دانشگاه های تحقیقاتی دکتری ، دانشگاه های علوم کاربردی و هنر، دانشگاه های تربیت معلم ) و در زبان های مختلف آلمانی ، فرانسوی ، ایتالیایی ، انگلیسی ارائه می دهند که تلاش می نمایند بهترین استعدادهای را به خود جذب نمایند.

آزادی های اجتماعی ، کیفیت زندگی ، شرایط مطلوب اقتصادی و قوانین شفاف دولتی موجود در کشور سوئیس را می توان تنها مخصوص به خود این کشور دانست که باعث وجه تمایز آن با سایر کشورهای جهان شده است البته در رابطه با تحصیل در کشور سوئیس باید درنظر داشته باشید که به دلیل وجود تقاضای بسیار بالا باید رزومه تحصیلی بسیار خوبی داشته باشید و بتوانید هزینه های لازم زندگی و تحصیل در این کشور را تامین کنید.

تحصیل در سوئیس

تحصیل رایگان در سوئیس

همواره هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی به خصوص کشوری همچون سوئیس دغدغه بسیاری از دانشجویان علاقه مند به دانشگاه های خارج از کشور است.

تحصیل رایگان در سوئیس

اگرچه سوئیس از کشورهای گران دنیا به شمار می رود اما بسیاری از دانشگاه ها از سوی دولت تامین مالی می شوند که همین امر زمینه ساز بهره مندی از کمک های مالی از طریق بورسیه و یا وام های متعدد است.

شما به عنوان علاقه مند به تحصیل در یکی از بهترین کشورهای جهان باید تمامی دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه های تحصیلی را بررسی کرده و شرایط مورد نیاز را فراهم سازید.

به صورت کلی نمی توان قانون یکسانی را در رسیدن به بورسیه تحصیلی درنظر گرفت اما داشتن معدل بالا و هم چنین تسلط زبانی می تواند کمک شایان توجهی به شما در رسیدن به بورسیه تحصیلی نماید.

شاید قابل باور نباشد اما برای بسیاری از دانشجویان سوئیس ارزانتر از ایالات متحده و بریتانیا است زیرا سیستم آموزش تقریبا بر بودجه عمومی کانتونها و شهرداریهای محلی (۹۰ ٪ کل هزینه های عمومی در زمینه آموزش و پرورش ) تکیه دارد.

در رابطه با دانشگاه های خصوصی نیز می توان گفت که در بسیاری از موسسات ، هزینه دانشجویان خارجی با دانشجویان بومی یکسان است و یا فقط اختلاف جزئی در حق بیمه وجود دارد که منعکس کننده تمایل کشور برای جذب دانشجویان بین المللی ست.

سیستم آموزشی سوئیس

تمامی کشورهای موفق دنیا بخش مهمی از موفقیت و رشد خود در تمامی زمینه ها را مدیون سرمایه گذاری در سیستم آموزشی در تمامی مقاطع می دانند ، کشور سوئیس نیز از جمله کشورهای پیشرو در این زمینه بوده و شهروندان از همان سال های ابتدایی تحصیل به صورت ویژه مورد آموزش قرار گرفته و استعدادیابی می شوند.

سیستم آموزشی سوئیس

سیستم آموزشی این کشور و رتبه های علمی آن زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که سوئیس تنها ۸٫۴ میلیون نفر جمعیت داشته و وجود افتخارات و رتبه های علمی بالا برای این میزان جمعیت نشان از جایگاه منجصر بفرد تحصیل در میان تمامی اقشار جامعه است.

سیستم آموزشی سوئیس هر ساله بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد و دولت در این بخش سرمایه گذاری های ویژه ای را انجام می دهد.

در میان تمامی مقاطع تحصیلی ، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیشترین طرفدار را در میان علاقه مندان خارجی داشته که پرداخت شهریه یکسان و برابر با شهروندان اتحادیه اروپا این علاقه را دو چندان می کند،

سیستم آموزش و پرورش در سوئیس بسیار متنوع است ، زیرا قانون اساسی این کشور سیستم مدارس را عمدتا به کانتونها واگذار نموده و تنها پایه و اساس اصول آموزشی در قانون آمده است.

بدین معنی که واحدهای درسی و ساختار آموزشی در هر کانتون متفاوت و مخصوص به خود می باشد و به دلیل همین تنوع در جهان مشهور است.

رتبه بندی سیستم آموزشی سوئیس

در سال ۱۹۹۵، سوئیس در ترویج ارزیابی ریاضیات و علوم انسانی ( TIMSS ) شرکت کرد که یک سیستم ارزیابی بین المللی از دانش ریاضیات و علوم دانش آموزان چهارم و هشتم در سراسر جهان است.

این ارزیابی توسط انجمن بین المللی دستاوردهای آموزشی (IEA ) توسعه داده شد تا کشورهای شرکت کننده بتوانند مقایسۀ پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مرزها را مقایسه کنند ، در سال ۱۹۹۵ ، سوئیس یکی از ۴۰ کشوری بود که در این مطالعه شرکت کرد اما آن را ادامه نداد.

بسیاری از جوایز نوبل به دانشمندان سوئیس داده شده است و اخیرا ولادیمیر پیرلگ ، هینریش روهر ، ریچارد ارنست ، ادام فیشر و غیره جوایز نوبل در علوم را دریافت کرده اند.

در مجموع ۱۱۳ برنده جایزه نوبل از کشور سوئیس در میان کلیه دریافت کنندگان این جایزه هستند و هم چنین جایزه صلح نوبل نه برابر به سازمان های مقر در سوئیس اعطا شده است ؛ ژنو میزبان بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات در جهان است و از دیگر مراکز مهم تحقیقاتی می توان به موسسه Empa و Paul Scherrer اشاره کرد که متعلق به Domain ETH می باشند.

بدون شک سیستم آموزشی سوئیس یکی از برترین سیتم ها در کل جهان می باشد که توانسته سهم بزرگی در تولید علم و مهارت داشته باشد و مقالات علمی برجسته ای را منتشر کند.

سیستم آموزشی مدارس سوئیس

اکثر دانش آموزان در سوئیس ۱۱ سال تحصیلات اجباری را در مدرسه دولتی شهرداری که در آن زندگی می کنند ، کامل نموده و تقریبا ۵٪ در مدرسه خصوصی حضور دارند.

خوب است بدانید که سوئیس دارای برخی از بهترین و گران ترین مدارس خصوصی در جهان است که از مهد کودک تا سن دانشجویی را شامل می شود.

تحصیلات در سوئیس به صورت رسمی از سن 6 سالگی آغاز و تا 15 سالگی ادامه می یابد ؛ مدارس دولتی تحصیلات را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می دهند اما هزینه تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی به عهده خود دانش آموزان است.

آموزش ابتدایی تا سن 12 سالگی طول کشیده و دوره پیش دبستانی و مهدکودک اختیاری می باشد ، مدارسی نیز در سوئیس تحت عنوان دو زبانه و یا زبان محلی نیز وجود دارد که شرایط خاص خود را در ثبت نام دانش آموزان دارند.

پس از پشت سر گذاشتن دوره ابتدایی ، تحصیل در مدارس سوئیس در دوره مقدماتی متوسطه به مدت سه سال تا سن 15 سالگی ارائه شده و دانش آموزان با سپری نمودن آن دوره اجباری را به اتمام می رسانند.

آخرین مقطع تحصیلی که دانش آموزان را به مدرک دیپلم می رساند تحصیل در دبیرستان های عالی آکادمیک و یا آموزش های فنی و حرفه ای است که مسیر شغلی و یا تحصیلی فرد را مشخص می نماید.

مدارس شبانه روزی سوئیس

تحصیل در مدارس شبانه روزی کشور سوئیس که می توان آنها را زیر شاخه ای از مدارس خصوصی این کشور دانست ، بسیار مورد توجه دانش آموزان از سایر کشورها است.

مدارس شبانه روزی سوئیس

این مدارس به دلیل فراهم نمودن تمامی شرایط مورد نیاز دانش اموزان خارجی به خصوص خوابگاه و محل سکونت بهترین گزینه ممکن پیش روی کسانی ست که می خواهند از سایر کشورهای جهان تحصیلات خود را در این کشور سپری نمایند البته هزینه تحصیل در این مدارس بالا بوده و والدین دانش آموزان باید به خوبی از عهده تمامی هزینه ها برآیند.

امکان گذراندن کمپ های تابستانه و زمستانه در این مدارس نیز وجود دارد تا والدین بتوانند ارتباز بهتری با محیط برقرار کنند و ضمن شناسایی نقاط قوت این مدارس ، با خیال راحت تری برای تحصیل فرزندان شان اقدام کنند.

  • مدرسه AIGLON COLLEGE
  • مدرسه SURVAL MONTREUX
  • مدرسه امریکایی لوزان سوئیس
  • مدرسه لمان
  • مدرسه بو سولیی سوئیس Beau Soleil
  • مدرسه نوول سوئیس

تحصیل در دبیرستان های سوئیس

مدارس متوسطه آکادمیک دانش آموزان را در رشته های نظری مختلف آموزش داده و آماده ورود به دانشگاه می سازند ، مدت این دوره 3 تا 4 سال بوده و در نهایت مدرک دیپلم به همراه دارد.

داشتن مدرک دیپلم اولین نیاز ورود به آموزش عالی کشور سوئیس است و دانش آموزانی که به جای دبیرستان های آکادمیک به مدارس فنی و حرفه ای وارد می شوند ، در رشته ای مشخص به مهارت رسیده و بدون نیاز به تحصیلات دانشگاه مستقیما به بازار کار وارد می شوند.

در مدارس فنی و حرفه ای آموزش های عملی با دانش تئوری تلفیق شده و تجربه های حرفه ای بخش مهم تحصیل به شمار می روند ، در اغلب دبیرستان ها دانش آموزان بیشتر از یک زبان را فراخواهند گرفت و تمرکز بر دروس هنر ، تربیت بدنی ، هنر و اقتصاد است.

برخی از دبیرستان ها چند زبان را به دانش اموزان یاد می دهند که انگلیسی و آلمانی محبوب ترین آنهاست اما زبان های ایتالیایی و فرانسوی را نیز می توان در برخی از مدارس یافت.

دیپلم فارغ التحصیلی که دانش اموزان مدارس سوئیس به ان دست می یابند برای ورود به تمامی دانشگاه ها و رشته های تحصیلی جهان معتبر خواهد بود و نیازی به سپری کردن واحدهای پیش نیاز وجود نخواهد داشت.

سیستم دانشگاهی سوئیس

سوئیس دارای یکی از معتبرترین نظام های آموزش عالی در اروپا است و به دانشگاه ها ، موسسه فدرال فنی ، دانشگاه علوم کاربردی ، مدرسه تربیت معلم و کالج فنی و حرفه ای پیشرفته تقسیم می شود ، کنفدراسیون ، کانتون ها و کمون ها (شهرداری ها) مسئولیت بخش های مختلف سیستم را به عهده دارند.

این سیستم آموزشی را می توان به چهار سطح تقسیم کرد ، اگر بخواهیمشیوه آموزش در کلیه مارکز تحصیلی کشور سوئیس را بررسی نماییم ، در این کشور دو نوع موسسات آموزش عالی وجود دارد:

  • دانشگاه هایی با سیستم سنتی : از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه های کانتون و موسسات فن آوری فدرال اشاره کرد که آموزش بر پایه تحقیقات انجام شده و توسط وزارت امورخارجه (FDHA) مورد نظارت قرار می گیرد.
  • دانشگاه های علوم کاربردی : در این دانشگاه ها ، آموزش مبتنی بر تحقیقات کاربردی انجام گرفته و تحت نظارت وزارت دارایی فدرال(FDF) قرار دارد.

انواع موسسات آموزش عالی در حال حاضر سوئیس شامل ۱۲ دانشگاه معتبر سنتی (۱۰ دانشگاه کانتون و ۲ موسسه فدرال فن آوری) ، ۸ دانشگاه علوم کاربردی ، ۱۵ دانشگاه تربیت معلم و موسسات دانشگاهی دیگر که توسط کنفدراسیون سوئیس تاسسیس شده اند ، می شود ، علاوه بر این موسسات ، تعداد از دانشگاه های خصوصی و موسسات آموزشی در سوئیس نیز وجود دارد.

برخی از والدین به فکر تحصیل فرزندانشان در کشورهای خارجی هستند ، مدارس کشور ترکیه هم می تواند پیشنهاد ما برای تحصیل کودکان باشد ، مقاله تحصیل در ترکیه را بخوانید.

تحصیل در سوئیس با مدرک دیپلم

تا اینجای مقاله با سیستم تحصیل در مدارس کشور سوئیس آشنا شدیم و دریافتیم که برای ورود به کلیه مراکز آموزش عالی این کشور اخذ مدرک دیپلم الزامی است.

تحصیل در سوئیس با مدرک دیپلم

سوئیس گزینه های تحصیلی مختلفی را فراهم می کند که بسیاری از آنها صرفا در زمینه ی تحقیقاتی متمرکز هستند ، لذا بهتر است پس از جمع آوری تمام اطلاعات مربوطه ، درجه تحصیلی خود را انتخاب کنید و شرایط ورود دقیق برای هر برنامه تحصیلی را بررسی کنید زیرا اغلب معیارهای پذیرش برای رشته هایی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، دامپزشکی و حتی رشته های مهندسی و غیره در دانشگاه های مختلف با هم تفاوت دارد.

اگرچه هر دانشگاه شرایط خاص خود را در پذیرش دانشجویان دارد اما مشترکات بسیاری در بین شرایط پذیرش در دانشگاه ها وجود داردکه ارائه مدرک Matura یا همان دیپلم دبیرستان ضروری است.

با ارائه مدرک دیپلم تحصیل در دانشگاه ها با دوره کارشناسی و یا لیسانس آغاز می شود که نیازمند دانش خوب از زبان تحصیل نیز می باشد ، این مقطع تحصیلی در حدود چهار سال زمان برده و دانشجویان را به کارشناس در رشته خود مبدل می سازد.

رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی پنج تا شش سال تحصیلی زمان برده و روندی متفاوت نسبت به سایر رشته ها دارند اما مدرک کارشناسی اولین درجه تحصیلی در دانشگاه های سوئیس است که دانشجویان از 120 تا 180 واحد را پشت سر می گذارند ، سپری نمودن این دوره لازمه ورود به مقطع کارشناسی ارشد است.

مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های سوئیس

دومین مقطع دانشگاهی در کشور سوئیس دوره مطالعات پیشرفت( MAS ) کارشناسی ارشد است که یک سال و نیم تا دو سال زمان برده و با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی دانشجو 90 تا 120 واحد را پشت سر می گذارد.

این دوره تحصیلی از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که مقدمه ورود به دکترا به شمار رفته و چنانچه بتوانید به پذیرش در یکی از دانشگاه های سوئیس برسید ، راه تحصیل در آخرین دوره دانشگاهی را بسیار برای خود هموار ساخته اید.

توصیه ما به شما عزیزان این است که تا حد ممکن نمرات و معدل خوبی را در مقطع کارشناسی ارشد کسب نمایید تا که از شانس بالاتری برای دوره دکترا برخوردار باشید و سطح زبان خود را تا حد ممکن قوی سازید البته ، دانشگاه ها می توانند نوع دیگری از مدرک کارشناسی ارشد را که اصطلاحا کارشناسی ارشد تحصیلات پیشرفته خوانده می شود ، ارائه دهند که حداقل واحدهای درسی۶۰ را داشته و دسترسی به سطح دکترا را نمی دهد.

هم چنین متقاضیان باید مدرک لیسانس مرتبط ( یا معادل ) با رشته درخواستی خود را داشته باشند و در برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی سوئیس هر کدام پیش نیازهای مشخصی وجود دارد که توسط دانشگاه اعلام می گردد ، تصمیم گیری در مورد پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و صلاحیت فردی انجام می شود و برای اطلاعات بیشتر باید با دانشگاه مورد علاقه خود مکاتبه نمایید.

رشته های محبوب کارشناسی ارشد در سوئیس

در دانشگاه های سوئیس رشته های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بهره ببرید ، در اینجا فقط چند مورد از محبوب ترین گزینه ها برای شما عنوان شده است :

  • کارشناسی ارشد پزشکی در سوئیس
  • کارشناسی ارشد مهندسی عمران در سوئیس
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در سوئیس
  • کارشناسی ارشد فیزیک در سوئیس
  • کارشناسی ارشد تجارت و بازرگانی بین المللی در سوئیس

تحصیل مقطع دکترا در سوئیس

بسیاری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد تلاش می کنند تا دوره دکترای خود را در یکی از بهترین دانشگاه های اروپا سپری کرده و همراه با تحصیل از رفاه و امکانات اجتماعی بهره مند شوند.

تحصیل مقطع دکترا در سوئیس

کشور سوئیس را می توان یکی از بهترین میزبانان دانشجویان بین المللی در مقاطعی مانند دکترا دانست اما از آنجا که افراد بیشماری از سراسر جهان به دنبال تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند ، به دست آوردن پذیرش نیازمند رقابت با افراد مختلف و روزمه های مختلف است.

اگرچه مدرک دکترای اخذ شده از دانشگاه های سوئیس تضمین آینده شغلی روشن در تمام کشورها و درآمدی شایسته است که ارزش تمام سختی ها و پیمودن مسیر اخذ ویزا و مهاجرت را دارد.

کشور سوئیس به دلیل پیشتاز بودن در حوزه های مختلف از جمله تحصیل به دانشجویان تمامی مقاطع از جمله دکترا توجه ویژه ای داشته و رفاه خوبی را برای آنها فراهم می سازد ، تحصیل در دوره دکترا مانند تمامی مقاطع نیازمند پیمودن دوره های تحصیل قبل به صورت کامل ، نمرات بالا ، سابقه درخشان ، بیانیه شخصی ، ارائه مقالات با کیفیت و نمره زبان بالا است.

کسانی که می خواهند در دوره دکترا در دانشگاه ها پذیرفته شوند باید مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مرتبط اخذ نموده باشند ، تحصیل مقطع دکترا در سوئیس از آن جهت دارای جایگاه بهتری نسبت به سایر کشورها است که دانشجویان این مقطع به عنوان کارکنان دانشگاه حقوق دریافت خواهند نمود که مزیتی قابل توجه است.

شرایط تحصیل دوره دکترا در سوئیس

با پشت سر گذاشتن مقطع دکترا فرد به نهایت تخصص در رشته خود رسیده و او را به جایگاه استاد دانشگاه و ارائه ایده های جدید می رساند ، معمولا این دوره سه تا هفت سال تحقیق و پژوهش در رشته تحصیلی را می طلبد و در نهایت با دفاع از پایان نامه به اتمام می رسد البته ممکن است برخی آموزش های اضافی جهت تکمیل تحقیق به دانشجو داده شود اما آموزش های رسمی در زمان بندی دانشگاه به پایان می رسند.

از جمله شرایط مهمی که در رابطه با پذیرش مقطع دکترا باید مدنظر داشته باشید وجود شرط سنی برای ورود به دانشگاه است و علاقه مندان نباید بیشتر از 35 سال سن داشته باشند ، همچنین به دلیل وجود زبان های مختلف در این کشور امکان تحصیل به زبان های مختلفی در دانشگاه های سوئیس وجود دارد ، اما اکثر دانشجویان بین المللی تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب می کنند.

انتخاب زبان انگلیسی توسط دانشجویان بومی که زبان اولشان آلمانی یا فرانسوی ست نیز متداول است و پس از انگلیسی زبان آلمانی را می توان پردرخواست ترین دانست ، کسانی که نیاز به یادگیری زبان انتخابی شان دارند باید به مدت 6 تا 10 ماه را صرف فراگیری این زبان کنند.

اغلب دانشگاه های کشور سوئیس دانشجویان این دوره را با بورسیه تحصیلی پذیرش می نمایند که البته در دانشگاه های خصوصی دانشجویان می توانند با پرداخت شهریه نیز به تحصیل مشغول شوند.

مهم ترین مدارک دوره دکترا در سوئیس

دانشجویان متقاضی مقطع دکترا نیز باید مدارک اضافی زیر را آماده نمایند:

نامه ای از مسئول دانشگاه که نظارت بر روی رساله ی دکترای دانشجوی متقاضی این دوره را پذیرفته است و تصمیم دارد تحقیقات وی را مدیریت کند.

تمام گواهی ها و رونوشت هایی باید توسط یک مترجم به زبان انگلیسی یا آلمانی ( بسته به زبان دانشگاه مورد نظر ) ترجمه شوند ، برخی از دانشگاه ها همراه با ترجمه ، سندی رسمی از مدرسه یا دانشگاهی که در آن حضور داشته اید ، را با توضیح سیستم درجه بندی و ارزیابی از نمرات و فعالیت های شما ، تقاضا می کنند.

تحصیل مهندسی در سوئیس

رشته های مهندسی در دنیای پیشرفته امروز در اکثر مشاغل کاربردهای فراوان دارد و شما با تحصیل در هر یک از این رشته ها قادر خواهید بود تا در دنیای مدرن و پر تکنولوژی امروز کار کرده و حتی در برخی موارد طراحی و اختراعات های خاص انجام دهید.

تحصیل مهندسی در سوئیس

مهندسین در اکثر کشورهای دنیا از درآمد بالایی برخوردار بوده و این اتمام خاطر را به شما می دهد که پس از فارغ التحصیلی در بهترین جایگاه های شغلی قرار خواهید گرفت.

از آنجا که نظام آموزشی کشور سوئیس از سیستم بولونیا پیروی می کند دانشجویان متقاضی هر مقطع باید دوره های قبلی را پشت سر گذاشته باشند و دانش خود را به صورت پیوسته در رشته انتخابی شان ادامه دهند.

رشته های مهندسی در دانشگاه های سوئیس به قدری دارای اهمیت هستند که تنها دو دانشگاه فدرال تکنولوژی زوریخ و موسسه فدرال پلی تکنیک لوزان علاقه مندان به این علوم را پذیرش می کنند البته هر دو دانشگاه دارای رتبه جهانی زیر 30 و بسیار پر آوازه هستند.

از برترین رشته های مهندسی در این کشور می توان به مهندسی فیزیک ، مهندسی برق ، مهندسی هوا و فضا ، مهندسی شیمی ، مهندسی کامیپوتر ، مهندسی مواد و مهندسی کشاورزی اشاره کرد که در این میان مهندسی برق از اهمیت بیشتری برخوردار است ، برای ورود به این رشته باید ابتدا تعدادی واحد درسی از علوم پایه را پشت سر گذاشته و سپس به تحصیل مشغول شوید.

اگر به تحصیل رشته های مهندسی علاقه مندید می توانید مقاله تحصیل در انگلستان را نیز مطالعه کنید چراکه بهترین دانشگاه های مهندسی دنیا در این کشور قرار دارند.

جایگاه حرفه ای مهندسان در سوئیس

در رابطه با پذیرش دانشجویان در دانشگاه های سوئیس همانگونه که در بالا گفته شد باید درنظر داشته باشید که هر دانشگاه شرایط خاص خود را در پذیرش دانشجو دارد اما در هر یک از رشته و یا دانشگاه ها دانشجویان دو ترم تحصیلی را در سال پشت سر می گذارند و هر سال دو ماه تعطیلات خواهند داشت.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد تحصیل در رشته های مهندسی قابلیت ترکیب این علوم با یکدیگر است که به دانشجویان فرصت می دهد تا پس از فارغ التحصیلی در زمینه های گسترده ای به کار مشغول شوند ، به عنوان مثال دانشجویان رشته برق می توانند در زمینه هوافضا ، الکترونیک ، کامیپوتر و غیره به کار مشغول شوند.

چنانچه بتوانید در هر یک از این رشته ها به مدرک دکترا دست یابید می توانید وارد شغل های پر درآمد سوئیس شوید و از بالاترین درجه شغلی برخوردار شوید ، اگرچه حتی با داشتن مدرک لیسانس نیز می توان کار خود را از شرکت های کوچک آغاز و با کسب سابقه کار به موقعیت شغلی و درآمد ایده آلی برسید.

تحصیل به انگلیسی در سوئیس

در قسمت معرفی کشور سوئیس گفتیم که چهار زبان مختلف در میان مردم این کشور وجود دارد و هر مرکز آموزشی نیز وابسته به زبان منطقه فعالیت می نماید ، همین تنوع زبانی موجب گشته تا یادگیری زبان از اهمیت بالایی برخوردار باشد و دانش آموزان از همان سال های ابتدایی با چالش یادگیری زبان رو به رو شوند.

تحصیل به انگلیسی در سوئیس

به عنوان مثال بسیاری از دانش آموزان آلمانی زبان هنگامی که خانوده شان برای کار به کانتون های دیگر می روند ، باید تحصیل به زبان دیگری را آغاز کنند ، از این رو مدارس ابتدایی و معلمان آنها تحت فشار زیادی قرار دارند تا نیازهای این کودکان را برآورده سازند.

البته با توجه به اهمیت ارتباط با جهان و دنیای بیرون زبان انگلیسی به تمامی دانش آموزان آموزش داده می شود اما در هر کانتون تعدادی دانش آموز مهاجر وجود دارد که با زبان محلی کمتر آشنا هستند.

در رابطه با اموزش زبان انگلیسی در مدارس بحث جدی وجود دارد به نحوی که برخی اصرار بر ارزش های زبان ملی برای اتحاد دارند و برخی دیگر نیز می گویند که انگلیسی باید اولویت اول باشد.

در رابطه با زبان تحصیل دانشگاه نیز می توان گفت که هر دانشگاه با توجه به منطقه زبان تحصیل متفاوتی داشته و تنها زبان انگلیسی را می توان به صورت مشترک در تمامی آنها یافت ، شما می توانید تجربه تحصیل به هر چهار زبان رومانش ، ایتالیایی ، آلمانی و فرانسوی را داشته باشید.

الزامات زبان تحصیل در دانشگاه ای سوئیس

شما هر دانشگاهی را که به عنوان مقصد تحصیل خود انتخاب کنید باید مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه را ارائه دهید ، به عنوان مثال یک دانشگاه تنها به یک زبان دروس خود را ارائه می دهد و دانشگاهی دیگر واحدهای درسی را به دو یا حتی سه زبان در اختیار دانشجویان قرار می دهد ، پس از بررسی زبان تحصیل در هنگام انتخاب دانشگاه غافل نشوید ، تمامی دانشگاه ها داشتن مدرک زبان مورد نظر را به عنوان یکی از شرایط ثبت نامی خود لحاظ کرده اند.

یک نکته قابل توجه در رابطه با تحصیل در سوئیس وجود دارد و آن هم اینکه برخی از بهترین دانشگاه های سوئیس تنها در یک یا دو مقطع تحصیلی رشته دلخواه شما ارائه می دهند و این امکان وجود دارد که برای تحصیل در دوره بالاتر مجبور شوید دانشگاه خود را تغییر دهید و ناچار به یادگیری زبان دیگری باشید ، پس در انتخاب منقصد تحصیلی خود بیشترین دقت را داشته باشید تا با چالش های زیادی رو به رو نشوید.

چنانچه شما به عنوان شخص متقاضی تحصیل در دانشگاه های سوئیس فاقد مدرک زبان هستید می توانید در دانشگاه مقصد خود آزمون تعیین سطح داده و آنها می توانند تصمیم بگیرند که آیا سطح شما برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر کامل است یا خیر ، البته این فرصت در تمام دانشگاه ها وجود ندارد و اول باید با دانشگاه مدنظر هماهنگ شود.

مدارک زبان مورد تایید دانشگاه های سوئیس

دوره های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و بیشتر برنامه های کارشناسی به آلمانی ، ایتالیایی یا فرانسه تدریس می شود و تعداد دوره های موجود در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی به ویژه در دانشگاه های علوم کاربردی به آرامی در حال رشد است ، اما دوره دکترا در اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی بوده و دانشجویان از این بابت آسوده خاطر خواهند بود.

مدارک مورد قبول برای گواهی مهارت در هر زبان و کسب ویزای تحصیلی سوئیس عبارتند از :

  • آلمانی DSH , TestDaF , OSD , telc
  • فرانسوی DELF یا DALF
  • انگلیسی IELTS , TOEFL

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در سوئیس

کسانی که برای تحصیل به کشورهای مختلف دنیا مانند سوئیس مهاجرت می کنند قطعا به رتبه و جایگاه دانشگاه مقصد اهمیت فراوان داده و می کوشند تا در بهترین و معتبرترین مراکز به پذیرش برسند ، علاوه بر فهرست های جهانی که توسط سازمان های مختلف در زمینه رتبه بندی دانشگاه ها منتشر می شود.

هزینه های تحصیل در سوئیس

وزارت علوم و بهداشت ایران نیز هر سال فهرستی را از دانشگاه ها و کلیه مراکز آموزشی جهان منتشر می نمایند که در انتخاب دانشگاه راهگشاری بسیاری از علاقه مندان است.

این فهرست به دانشجویان کمک می کند تا از جایگاه دانشگاه انتخابی خود مطمئن شده و در صورت بازگشت به کشور پس از اتمام دوره تحصیل با معادل سازی و یا مشکلات دیگر مواجه نشوند.

این فهرست دارای چهار رتبه ممتاز ، خوب ، متوسط و ضعیف است که توصیه ما به شما عزیزان انتخاب دانشگاه های قرار گرفته در دو دسته اول است ، در ادامه به نام برخی از دانشگاه های ممتاز سوئیس اشاره می نماییم و شما می توانید جهت اطلاع از فهرست کامل به کارشناسان موسسه مراجعه نمایید.

  • دانشگاه ETH Zurich
  • دانشگاه لوزان سوئیس
  • دانشگاه زوریخ
  • دانشگاه لوزان
  • دانشگاه Fribourg
  • دانشگاه Neucahtel
  • دانشگاه Lausanne

بهترین دانشگاه های سوئیس

کشور سوئیس با وجود داشتن جمعیت اندک نسبت به بسیاری از کشورهای مطرح جهان در حوزه تحصیل ، میزبان دانشگاه های مختلفی ست که هر یک رشته و مقاطع خاصی را ارائه داده و دارای رتبه بندی هستند.

در ادامه به توضیح برخی از بهترین دانشگاه های سوئیس می پردازیم و شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی مراجعه نمایید.

بهترین دانشگاه های سوئیس

موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان EPFL

این موسسه یکی از دو دانشگاه پلی تکنیک سوئیس است که در شهر لوزان قرار گرفته و در میان ده دانشگاه برتر اروپا و 18 دانشگاه برتر دنیا رتبه بندی می شود.

این دانشگاه که در بخش فرانسوی زبان لوزان واقع شده یک دوره به نام CMS را برای دانشجویان خارجی برگزار نموده و با قبولی در آزمون ورودی اجازه تحصیل به پذیرفته شدگان را می دهد ، موسسه پلی تکنیک که برای رشته های مهندسی بسیار مورد توجه است ، توانسته در سال های اخیر در حوزه زیستی نیز به پیشرفت های قابل توجهی برسد.

در میان فارغ التحصیلان این موسسه می توان به برندگان جایزه نوبل و استاد شطرنج نیز رسید ، شهر لوزان به عنوان یک شهر دانشجویی در سوئیس ، کوچکترین سیستم حمل و نقل سریع در جهان را با 28 ایستگاه دارد ، دانشجویان با زندگی در این شهر بزرگ ترین جشنواره های کتاب را خواهند دید و از مناظر خیره کننده بهره می برند.

این دانشگاه که فعالیت خود را از سال 1853 آغاز نموده دارای دانشکده های معماری ، مهندسی عمران و محیط زیست ، دانشکده علوم کامپیوتر و ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی ، علوم پایه ، دانشکده علوم طبیعی و زندگی ، دانشکده مهندسی و دانشکده مدیریت تکنولوژی می باشد و برای تحصیل نیازمند مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی است.

دانشجویانی که در مقطع دکترا پذیرفته می شوند علاوه بر اینکه از پرداخت هزینه ثبت نام معاف هستند ، بورسیه قابل توجهی نیز به آنها تعلق می گیرد.

دانشگاه تکنولوژی فدرال زوریخ ETH سوئیس

با حدود ۲۵۵۰۰ دانشجو ، دانشگاه زوریخ بزرگترین دانشگاه در سوئیس است ، این دانشگاه در حال حاضر رتبه ۷۳ را در جهان داراست و فعالیت هایی گسترده در راستای آموزش و تحصیل با امکانات به روز دنیا انجام می دهد ، این دانشگاه به عنوان یک مرکز دولتی که در شهری به همین نام قرار گرفته ، از سال 1855 شروع به پذیرش دانشجویان نموده است.

زوریخ به عنوان قطب اقتصادی سوئیس در میان بهترین شهرهای دنیا برای زندگی ست و گاه از آن به عنوان پایتخت فرهنگ این کشور یاد می شود البته زوریخ یکی از گران قیمت ترین شهرهای جهان است که رفاه و آسودگی موجود در آن را در هیچ جای دیگر جهان نمی توان تجربه کرد.

دانشگاه زوریخ نیز شش برنده جایزه نوبل را در کارنامه خود به ثبت رسانده که در بین آنها شخصیت های معروفی همچون آلبرت انیشتین ، آلفرد وارند و ویلهام رونگتن قرارا دارند.

دانشکده الهیات ، دانشکده حقوق ، دانشکده مدیریت ، اقتصاد و فناوری اطلاعات ، دانشکده پزشکی ، دانشکده دامپزشکی ، دانشکده هنر و دانشکده علوم بخش های مختلف دانشگاه هستند که دانشجویان با رزومه قوی را در مقاطع و رشته های مختلف پذیرش می نمایند ، مواردی که دردانشگاه زوریخ گنجانده شده شامل موزه ها ، کتابخانه های عمومی ، مجموعه ها ، دانشگاه های کودکان و دانشگاه شهروندان ارشد است.

دانشگاه ژنو

در بین بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های سوئیس ، دانشگاه ژنو وجود دارد که در سال ۱۵۵۹ تأسیس شده است ، این دانشگاه در میان صد دانشگاه برتر جهانی QS قرار دارد و در ژنو ، دومین شهر بزرگ سوئیس پس از زوریخ ساخته شده است.

دانشگاه ژنو برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در طیف وسیعی از رشته های تحصیلی ارائه می دهد و آموزش در سطح کارشناسی به طور عمده به زبان فرانسه انجام می شود ، در حالی که بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

تقریبا در حدود 40% دانشجویان دانشگاه ژنو افراد خارجی هستند که در دپارتمان های مختلف دانشگاه به تحصیل مشغولند ، دانشگاه ژنو یکی از پر افتخارترین دانشگاه های کشور سوئیس است که توانسته ده جایزه نوبل را به افتخارات آموزشی سوئیس اضافه نماید.

بیش از 1700 پرسنل به کارهای دانشجویان رسیدگی کرده و ارتباط قوی میان دانشکده های این دانشگاه با مراکز تحقیقاتی برجسته جهان مانند دانشگاه های آکسفورد ، دانشگاه پرینستون و دانشگاه یونسی کره جنوبی وجود دارد.

علاوه بر دانشگاه شهر ژنو دومین شهر پرجمعیت سوئیس است که در آن سازمان ها و نهادهای بین المللی زیادی قرار گرفته و به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان بر پایه کیفیت زندگی به مهاجرین معرفی می شود.

دانشگاه برن سوئیس

شهر برن پایتخت کشور سوئیس در فاصله 125 کیلومتری شهر زوریخ قرار گرفته و زبان آلمانی را به عنوان زبان رسمی در مراکز آموزشی خود استفاده می نماید.

دانشگاه برن در سال 1843 السیس شده و با بیش از 25 هزار دانشجو در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارد ، 8 دانشکده و 150 موسسه بخش های مختلف این دانشگاه را تشکیل می دهند و پروژه های بزرگ تحقیقاتی در آن انجام می شود.

تنوع رشته دانشگاه برن از کلیه مراکز اموزشی در سوئیس بیشتر است و رشته های مختلفی را می توان به زبان انگلیسی در این دانشگاه یاد گرفت ، امکان استفاده از منابع مهم مطالعاتی ، کتابخانه ها و ارتباط با سایر دانشگاه ها از جمله خدات این دانشگاه به دانشجویان تمامی مقاطع است.

دانشگاه Montreux سوئیس

این دانشگاه از گزینه های ایده آل تحصیل در رشته های مرتبط با تجارت ، مدیریت ، ورزش و اقتصاد و هم چنین بازاریابی است ، دانشگاه Montreux به دانشجویان این فرصت را می دهد تا بتوانند از طریق آموزش از راه دور و مجازی نیز به مدرک MBA در رشته دلخواهشان در دوره کارشناسی ارشد دست یابند.

دانشگاه زوریخ در سوئیس

دانشگاه زوریخ با قرار گرفتن در میان رتبه های برتر دانشگاهی در جهان بیش از 25 هزار دانشجو را سالانه در رشته های مختلف آموزش داده و دانشکده های متعددی به صورت پراکنده در سطح شهر دارد.

تنها رشته تحصیلی که در دانشگاه زوریخ کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شود رشته زبان و ادبیات انگلیسی ست ، اگرچه بسیاری از رشته ها از دوره کارشناسی ارشد زبان انگلیسی را به عنوان زبان تدریس در برنامه دارند ، 7 دانشکده فلسفه، پزشکی، علوم اقتصاد، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، الهیات و دامپزشکی بخش های مختلف این دانشگاه هستند.

دانشگاه بازل سوئیس

دانشگاه بازل که به جرات می توان آن را از قدیمی ترین دانشگاه های جهان دانست فعالیت خود را از سال 1460 آغاز نموده و با قرار گرفتن در شمال غربی سوئیس و کنار رودخانه موقعیت بی نظیری دارد ، نسخه کتاب های موجود در کتابخانه این دانشگاه بسیار ارزشمند بوده و می توان آن را یکی از جامع ترین کتابخانه های سوئیس دانست.

دانشکده های الهیات ، پزشکی ، علوم انسانی ، علوم اجتماعی ، حقوق ، علوم ، تجارت ، اقتصاد و دانشکده روانشناسی پذیرای دانشجویان رشته های مختلف می باشند.

همچنین در میان دانشگاه های برتر جهان دانشگاه سنت گالن (HSG) و دانشگاه دی فریبورگ در سوییس قرار دارند که دانشگاه سنت گالن دارای رتبه ی ۳۷۲ و دانشگاه دی فریبورگ گه به تازگی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده ، در رتبه ۵۵۰-۱۵۰ قرار گرفته است.

تحصیل در دانشگاه های تربیت معلم (UTE) سوئیس

کنفرانس مدیران کانون های آموزش و پرورش (EDK) سوئیس مقرراتی را مطرح می کند که متقاضیان ورود به این دانشگاه ها باید دارای گواهینامه Swiss maturity certificateیا دیپلم تدریس EDK باشند که برای ورود به دانشگاه UTE به رسمیت شناخته شوند.

متقاضیانی که دیپلم تدریس ندارند و دارای مدارک دیپلم تخصصی هستند و یا متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی تخصصی هستند می توانند برای معلمی در سطح پیش دبستانی و ابتدایی آموزش ببینند.

هم چنین افراد متقاضی تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه تربیت معلم باید یک یا دو مدرک متوسطه تحصیلی در یک یا دو موضوع تخصصی داشته باشند ، معلمان برای آموزش های ویژه باید دارای مدرک دیپلم تدریس در کلاس های استاندارد یا مدرک سخنوری یا روان در مانی باشند.

پذیرش دانشگاه های سوئیس

در قدم اول باید آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه داده و نشان دهید که به دنبال تحقیق و گسترش علم در حوزه ای جدید و منحصر به فرد هستید ، ارائه مدرک زبان و سایر اقدامات علمی از دیگر شرایط پذیرش دانشگاه های سوئیس است.

پذیرش دانشگاه های سوئیس

دقت داشته باشید که وجود مقالات بین المللی ، چاپ کتاب و غیره یکی از الزامات اصلی رزومه تحصیلی در دوره تحصیلات تکمیلی ست که می تواند شما را از سایر متقاضیان برتر نشان دهد.

مدارکی که باید آماده سازید به شرح زیر است:

  • یک نسخه امضا شده از فرم تقاضا
  • عکس پاسپورت
  • گواهی رسمی آکادمیک از هر دانشگاه یا مدرسه ای که متقاضی در آن تحصیل کرده است،
  • دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی
  • مدرک مهارت زبان ( آلمانی / فرانسوی / انگلیسی )
  • CV
  • مدرک پرداخت هزینه ی ثبت نام (۱۰۰-۱۵۰ CHF یا ۴۰۰ CHF برای تقاضاهای فرستاده شده با تاخیر )
  • یک متن شخصا نوشته شده توسط متقاضی/ توصیه نامه ها
  • اگر در سال آخر تحصیل در دبیرستان هستید و هنوز دیپلم خود را دریافت نکرده اید ، باید نسخه های امتحان نهایی خود را به محض اینکه دریافت کردید ارسال کنید.

مهلت درخواست پذیرش دانشگاه های سوئیس

مهلت برای درخواست در دانشگاه های سوئیس متغیر است و کاملا به نوع دانشگاه و شرایط تحصیلی شما بستگی دارد ، اگر شما نیاز به درخواست ویزای تحصیلی سوئیس دارید معمولا توصیه می شود که درخواست خود را در ترم های بهار برای آغاز مطالعات سال تحصیلی بعدی ارائه دهید ، برنامه منظم ثبت نام در دانشگاه های سوئیس در زیر آورده شده است :

  • ترم پاییز : ۱ دسامبر – ۳۰ آوریل
  • ترم بهار : ۱ تا ۳۰ نوامبر
  • در برخی موارد ، متقاضیان پذیرش دکترای دارای مهلت های مختلفی هستند،
  • برای ترم پاییز : تا ۱۵ اکتبر
  • برای ترم بهار : تا ۳۱ مارس

دانشگاه هایی که درخواست شما را خیلی دیر دریافت می کنند ، نام شما را برای ترم آینده می نویسند.

بورسیه های تحصیلی در سوئیس

دانشگاه های کشور سوئیس همواره به دنبال جذب استعداد های برتر در زمینه های مختلف تحصیلی هستند و چنانچه بتوانید رزومه خود را در رشته ای که تحصیل کرده اید قوی سازید می توانید به راحتی از بورسیه تحصیلی بهره مند شده و هزینه های تحصیل در سوئیس را به صورت چشمگیری کاهش دهید.

بورسیه های تحصیلی در سوئیس

دریافت بورسیه های تحصیلی در تمامی مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا قابل دسترسی ست که همین امر موجب جذب دانشجویان از تمامی نقاط دنیا می گردد ، رسیدن به بورسیه و یا هرگونه حمایت مالی مختص به مقطع خاصی نبوده و شرایط تحصیلی دانشجو تعیین کننده دریافت بورسیه می باشد.

رسیدن به بورسیه در مقطع کارشناسی بسیار دشوارتر از سایر مقاطع است چرا که توسط تعداد محدودی دانشگاه تنها در برخی از رشته ها ارائه می شود.

متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند به دریافت بورسیه های قابل توجه بسیار امیدوار باشند که البته رزومه تحصیلی نقش اصلی را در آن دارد ، به عنوان مثال هرچه گپ تحصیلی شما کمتر باشد و سن پایین تری داشته باشید شرایط بهتری خواهید داشت.

هر ساله کشور سوئیس مبالغ زیادی را به بورسیه دانشجویان در رشته های مختلف از تمامی کشور های دنیا اختصاص می دهد که شامل هزینه تحصیل و در برخی موارد همراه با هزینه زندگی خواهد بود ، در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی را به صورت کامل از دانشگاه دریافت کنید بیمه درمانی ، هزینه خوابگاه ، هزینه خرید کتاب و غیره را نیز دریافت خواهید کرد.

انواع بورسیه های تحصیلی در سوئیس

هدف از ارائه بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های سوئیس ارتقای سطح تبادل دانشجو و انجام تحقیقات مشترک با سایر کشورهای جهان است ، بیش از۳۶۹ مورد بورس تحصیلی در سوئیس موجود است که دولت این کشور از روش های مختلف آن را در اختیار دانشجویان قرار می دهد ، دسته بندی بورسیه های تحصیلی به شرح زیر می باشد:

  • بورسیه دولتی : که مستقیما از سمت دولت این کشور به دانشجویان دکترا از سراسر جهان تعلق گرفته و در اکثر رشته ها می توان آن را یافت.
  • بورسیه تحقیقاتی : که از طریق کمیسیون فدرال (FCS) در اختیار دانش پژوهان و هنرمندان خارجی قرار می گیرد که البته دانشجویان تحصیلات تکمییلی شانس بالاتری در دریافت آن دارند و ملیت فرد متقاضی نیز بسیار حائز اهمیت است.
  • بورسیه های هنری : رشته های هنری نیز در دانشگاه های سوئیس از حمایت های خوبی برخوردار هستند اما دانشجویان از کشورهای محدودی اجازه درخواست برای آنها را دارند.

برای دانش آموزان دبیرستان بزرگسال نیز کمک هزینه هایی وجود دارد که شما باید به مدرسه و یا موسسه ارائه دهند مستقیما مراجعه نمایید ، بورس تحصیلی علوم زیست شناسی از دیگر بورسیه های ارائه شده در دانشگاه های سوئیس است که به طور کامل جهت حمایت مالی از اقتصاد سبز ، ارزیابی خواص ضد اکسیداسیون و ترکیبات زیست فعال در زمینه ی macroalgae ارائه می شود.

بورسیه دانشگاه های سوئیس در مقطع کارشناسی

همانگونه که گفته شد مقطع کارشناسی دوره خوبی برای رسیدن به بورسیه تحصیلی نمی باشد اما دانشجویان دولتی و خصوصی به دانشجویانی که نخبه و یا استعداد برتر شناخته می شوند بورسیه اعطا می کنند.

دانش اموزانی که در طول تحصیل خود در مدارس در المپیادها و مسابقات مختلف شرکت نموده اند و بتوانند سطح علمی با نمره زبان بالا را ارائه دهند شانس خوبی در دریافت حمایت های مالی خواهند داشت.

دانشگاه زوریخ ، در حدود 2000 فرانک در ماه ، دانشگاه سنت گالن در حدود 6000 فرانک در سال را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می دهند که بخشی از کل هزینه های دانشجو را پوشش می دهد.

بورسیه های انتقالی با دانشگاه های انتخابی همکار : برای دریافت این بورسیه شما باید قبلا در دانشگاه خارج از کشور ثبت نام کرده و برای تبادل نامزد شده باشید ، می توانید با دفتر بین المللی دانشگاه خود تماس بگیرید تا به انتقال بین دانشگاه های معتبر دست یابید.

بورسیه تحصیلی سوئیس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

دوره تحصیلات تکمیلی با کارشناسی ارشد آغاز می شود و بورسیه ها در این دور بسیار گسترده تر از سایر مقاطع هستند ، برای رسیدن به حمایت های مالی تسلط زبانی بالا نقش بسیار مهمی دارد و دانشجویان باید در موعد مشخص شده توسط دانشگاه اقدام نمایند.

دانشگاه ژنو ، دانشگاه ETH زوریخ و دانشگاه سنت گالن بورسیه های قابل توجهی را در این دوره ارائه می دهند که می تواند گاها شهریه دانشگاه را به طور کامل پوشش دهد.

مقطع دکترا و پست دکترا جایگاه خاص و ویژه ای در کل دوران تحصیل داشته و تمامی دانشگاه ها بهترین امکانات و امتیازات خود را در اختیار دانشجویان این مقطع قرار می دهند ، داوطلبان این دوره باید سطح زبان بسیار قوی داشته و مقالات بین المللی وژورنالی در زمینه تحصیلی خود ارائه داده باشند.

اساتید هر بخش دانشگاه دانشجویانی را که واجد شرایط هستند به عنوان دستیار پذیرش نموده و به آنها حقوق ماهیانه می دهند که پاسخگوی کلیه مخارج تحصیل در این کشور است.

هزینه های تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئیس می تواند هم بسیار کم و هم به طرز قابل توجهی بسیار زیاد باشد ، قطعا پذیرش در مراکز دولتی اولین انتخاب هر دانشجویی خواهد بود اما رسیدن به پذیرش در این مراکز دشوار است و در توان هر فرد علاقه مند به تحصیل نخواهد بود اما در مقابل رسیدن به قبولی در دانشگاه های خصوصی به مراتب آسانتر است اما پرداخت شهریه بالایی را نیز می طلبد.

هزینه های تحصیل در سوئیس

هزینه های تحصیل در سوئیس در اکثر دانشگاههای دولتی و به زبان بومی ، سالانه برای دانشجویان بین ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ پوند است ، به استثنای برخی دانشگاه هایی مانند ، دانشگاه ایتالیائی سوئیس هزینه بسیار بالاتری را در حدود ۳۰۰۰ یورو در سال دریافت می کنند.

البته رشته های پزشکی همچون علوم پزشکی شهریه بالاتری را شامل می شوند و همچنین بعضی از دانشگاه ها از دانشجویان خارجی هزینه اضافی برای برخی از امکانات دریافت می کنند که در حدود 500 فرانک برای دانشجویان دوره کارشناسی و 100 فرانک در تحصیلات تکمیلی است ، اگر دانشجویان طی برنامه ی انتقالی وارد دانشگاه های سوئیس می شوند مستلزم پرداخت شهریه نیستند.

در دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل می تواند تا 30000 یورو باشد مثلا هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئیس می تواند تا سه برابر دانشگاه دولتی نیز برسد و از آنجا که شهریه به فاکتورهای متعددی وابسته می باشد خوب است که به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه نمایید ، رشته های مهندسی پس از علوم پزشکی در میان گرانترین رشته های تحصیلی قرار دارند.

هزینه زندگی در سوئیس

هزینه تحصیل در کنار هزینه دانشگاه از موارد مهم مهاجرت و اخذ پذیرش از دانشگاه است ، همانگونه که در بالا گفته شد تحصیل رایگان در سوئیس با شرایطی خاص امکان پذیر است و باید هزینه های زندگی را به صورت جداگانه در نظر داشته باشید ، زندگی در دو شهر ژنو و زوریخ از بقیه شهر های این کشور پرهزینه تر خواهد بود و هر دانشجو در ماه هزینه ای در حدود ۱۰۰۰ فرانک این کشور را برای تمام مخارج خود نیاز دارد.

البته فراموش نکنید که تجربه زندگی در سوئیس اگر پر هزینه باشد همانند هیچ کشور دیگری در جهان یست و شما در یکی از زیباترین کشورهای جهان با آسایش کامل زندگی خواهید کرد ، البته هزینه های جانبی همچون خرید کتاب و بیمه درمانی که در ادامه به آن می پردازیم از بخش های مهم هزینه به جز مخارج زندگی و یا تحصیل است.

خدمات بیمه دانشجویی در سوئیس

یکی از خدمات و امکاناتی که کشور سوئیس جهت راحتی هرچه بیشتر دانشجویان در اختیار آنها قرار می دهد ، استفاده از خدمات بهداشت و درمان با هزینه های اندک است.

خدمات بیمه دانشجویی در سوئیس

مخارج درمان بیماری در کشورهای اروپایی به خصوص کشور گرانی همچون سوئیس بسیار بالا است و دانشجو حتی در صورت داشتن یک سرماخوردگی ساده باید هزینه یک ماه خود را خرج نماید ، از این رو دولتی این کشور با لحاظ نمودن بیمه دانشجویی مبلغ اندکی را به صورت ماهیانه دریافت نموده و در مقابل خدمات مهم و ضروری درمان را به آنها ارائه می دهد.

بیمه دانشجویی می تواند از طریق قرارداد با شرکت های خصوصی موارد بیشتری از خدمات درمانی را شامل شود و علاوه بر زمان تحصیل در داخل سوئیس ، در طول سفر و کار نیز آنها را حمایت کند ، در هنگام تقاضای بیمه دانشجو باید تمامی اطلاعات خود از جمله تاریخ تولد ، تابعیت ، جنسیت ، آدرس کامل ، شماره تماس ، تاریخ شروع بیمه ، مبلغ و مقصد تحصیلی خود را در اختیار بیمه قرار دهد.

هزینه بیمه با توجه به طول دوره تحصیلی دانشجو می تواند مبلغ متفاوتی باشد اما در حدود می تواند از 60 یورو در ماه شروع و به 250 یورو در شرکت های خصوصی نیز برسد ، معمولا پرداخت بیمه به صورت آنلاین و از طریق کردیت کارت صورت می پذیرد و می توانید به صورت اینترنتی تمامی کارهای بیمه خود را انجام دهید.

نکات مهم در بیمه دانشجویی سوئیس

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور سوئیس حتما نیاز به بیمه دانشجویی خواهید داشت و سفارت تنها در صورتی که با یک شرکت قرارداد بیمه امضا کرده باشید درخواست شما را مورد بررسی قرار می دهد البته یک استثنا نیز وجود درد که ان هم شرکت در دوره های کوتاه مدت زبان است که دریافت بیمه برای آن اجباری نیست.

چنانچه می خواهید برای دوره های کوتاه مدت نیز خود را بیمه کنید بهتر است تا قیمت های پایین و یا دوره های کوتاه را انتخاب نمایید تا متحمل هزینه های بالا نشوید.

اگر بیماری خاصی دارید و یا باید از داروهای مشخصی استفاده کنید حتما در هنگام اخذ بیمه درمانی خود آن را درنظر گرفته و بیمه ای را انتخاب نمایید که تمامی موراد موردنیازتان را پوشش دهد ، در بیمه های خصوصی دانشجویان به مراکز درمانی بیشتری دسترسی داشته و میتوانند جزئی ترین مسائل درمانی خود را انتخاب نمایند.

معمولا برخی از بیماری های خاص که نیاز به انجام عمل جراحی داشته و یا هزینه های زیادی را می طلبد ، در فهرست بیمه های دانشجویی وجود نداشته و دانشجو باید برای درمان به کشورخود مراجعه نماید ، سن دانشجویان نیز می تواند در میزان پرداختی هر ماه تاثیرگذار باشد و دانشجویان با سن بالاتر حق بیمه بیشتری نیز پرداخت نمایند.

ویزای تحصیلی سوئیس

رسیدن به پذیرش در دانشگاه های کشور سوئیس بخشی از روند مهاجرت تحصیلی به این کشور است و دانشجویانی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کرده اند باید با مراجعه به سفارت روند دریافت ویزا را نیز طی کنند ، ویزای تحصیلی کلید ورود به سوئیس به شمار رفته و بدون آن شما اجازه ورود به خاک این کشور را ندارید حتی اگر در یک مرکز اموزش عالی پذیرفته شده باشید.

ویزای تحصیلی سوئیس

دانشجویان تمامی مقاطع نیاز به دریافت ویزا داشته و باید مدارک لازم را فراهم سازند ، ویزای سوئیس معمولا به طول دوره تحصیلی فرد اعتبار داشته و قابل تمدید است ، معمولا به دلیل روند دشوار پذیرش در دانشگاه های سوئیس کسانی که پذیرش از دانشگاه دارند شانس بالایی در دریافت ویزا خواهند داشت.

شما باید فرم درخواست ویزا را تکمیل نموده و با پرداخت هزینه لازم منتظر نوبت سفارت بمانید ، توجه داشته باشید که وقت اعلام شده از سوی سفارت به هیچ عنوان قابل تغییر نخواهد بود و باید مدارک را بدون هیچ گونه کسری و یا نقص تحویل دهید ، هزینه های جانبی مانند ترجمه مدارک نیز از مواردی ست که باید مدنظر داشته باشید و مانند هزینه سفارت غیر قابل برگشت هستند.

کسانی که برای دوره های کوتاه مدت کمتر از 90 روز قصد ماندن در کشور سوئیس را دارند نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور نداشته و با ویزای شنگن می توانند دوره موردنظر خود را پشت سر بگذارند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی سوئیس

  • فرم پذیرش تکمیل شده به یکی از زبان های فرانسه ، آلمان و یا انگلیسی
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه سلامت
  • نامه تمکن مالی و پرینت حساب
  • نامه بیان انگیزه و تاثیرات مهاجرت
  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی
  • پرداخت هزینه
  • ترجمه رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی
  • عکس پاسپورتی
  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی

خوابگاه های دانشجویی سوئیس

از شرایط و هزینه های تحصیل در سوئیس که بگذریم به انتخاب محل سکونت در این کشور می رسیم ، دانشجویان همزمان با پذیرش از دانشگاه باید به فکر محل اقامت خود نیز باشند و در صورتی که تمایل به زندگی در خوابگاه دارند ، در هنگام ثبت نام فرم درخواست را نیز پر نمایند.

تحصیل در سوئیس با مدرک دیپلم

سکونت در خوابگاه دانشگاه و یا خوابگاه های مستقل از بهترین راه های صرفه جویی در هزینه ها است اما هنگامی با موفقیت همراه است که دانشجو از شرایط زندگی در آنها به خوبی آگاهی داشته باشد.

البته به جز خوابگاه ها گزینه های اقامتی مختلفی پیش روی دانشجویان قرار دارد که افراد با توجه به ترجیح و بودجه ای که در اختیار دارند می توانند مناسب ترین را انتخاب نمایند ، جهت سکونت در خوابگاه های دانشگاه باید حتما درخواست خود را به صورت رسمی ثبت و هزینه لازم را نیز پرداخت نمایید ، هر دانشگاه در سایت رسمی خود شرایط خوابگاه را به طور کامل شرح می دهد و دانشجویان می توانند نحوه تقاضای را از همان بخش انجام دهند.

البته خوابگاه دانشگاه های کشور سوئیس به دلیل داشتن بهترین امکانات همچون آپارتمان های مستقل هستند و شما تجربه بهتری نسبت به زندگی خوابگاهی در سایر کشورها خواهید داشت ، اغلب خوابگاه ها به صورت اتاق یا واحدهای جداگانه در یک راهرو قرار گرفته اند که آشپزخانه به صورت مشترک است.

شرایط خوابگاه های دانشجویی سوئیس

امکاناتی که هر سالن اقامتی به دانشجویان خود ارائه می دهد متفاوت بوده و دانشجویان با توجه به آن هزینه سکونت خود را پرداخت می کنند ، گاهی اوقات دانشجویان امکانات رفاهی بیشتری همچون آشپزخانه جداگانه و خشک کن داشته و هزینه بالاتری نیز دریافت می کنند اما در خوابگاه هایی که دانشجویانی مواردی همچون پتو ، بالشت و یا لامپ ها را خود تهیه می کنند اجاره کمتری نیز پرداخت خواهند کرد.

اجاره بها در خوابگاه های سوئیس می تواند از از 500 فرانک آغاز شود که البته در شهرهای با هزینه کمتر متعادل تر نیز می گردد ، زندگی در خوابگاه از ان جهت حائز اهمیت است که دیگر دغدغه ای در پرداخت قبوض و یا انجام سایر کارهای اقامتی نخواهید داشت و کلیه شرایط زندگی مختصر خود را یکجا دریافت کرده و تنها هزینه آن را یکجا پرداخت می کنید.

اقامت در املاک شخصی در سوئیس

سوئیس کشوری کوچک با جمعیتی مشخص است که دانشجویان را نه فقط در زمینه تحصیل بلکه در رابطه با سکونت نیز با چالش های مختلفی مواجه نمی سازد و افراد با جستجویی کوتاه به گزینه های مناسب خود می رسند ، از آنجا که رفاه در این کشور در تمامی بخش ها وجود دارد زندگی در خوابگاه با منزل شخصی تفاوت های چشمگیری نداشته و به ترجیح فرد بستگی دارد.

در اغلب موارد دانشگاه ها در یافتن منزل به دانشجویان کمک می نمایند اما چنانچه موفق به یافتن آپارتمان و یا سوئیت مناسب از طریق دانشگاه نشدید ، می توانید از طریق اینترنت برای اجاره اقدام کنید.

توصیه می شود تا حد ممکن محل سکونت خود را نزدیک دانشگاه انتخاب نمایید تا هزینه رفت و آمدتان کاهش یابد ، توجه داشته باشید که قبل از هرگونه اقدام ابتدا خانه را از ندیک بررس کرده و با حضور یک مشاور و یا دکیل به صورت قانونی قرارداد امضا کنید.

شرایط قرارداد ، امکانات منزل ، مدت اجاره و مبلغ اجاره بها را در قولنامه خود ذکر کنید که دچار مشکل نشوید ، خوب است که قبل از عقد قرارداد نگاهی به روند اجاره منزل در کشور سوئیس داشته باشید و یا با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا پروسه اقامتی خود را آسانتر پشت سر بگذارید.

کار پاره وقت دانشجویی در سوئیس

از آن جا که سوئیس یکی از گران ترین کشور ها برای زندگی است و هزینه تحصیل در این کشور نسبتا بالا است ، بسیاری از دانشجویان بین المللی محصل در این کشور برای تامین هزینه زندگی و تحصیل خود در این کشور ، کار همزمان با تحصیل را انتخاب می کنند.

کار پاره وقت دانشجویی در سوئیس

کار همزمان با تحصیل در این کشور یک تجربه مشترک برای دانشجویان است که گرچه می تواند سخت باشد اما غیر ممکن نیست ، داشتن یک شغل نیمه وقت می تواند سبب افزایش مهارت های کاری و پر باری رزومه آن ها برای اشتغال بعد از تحصیل شود.

بر اساس شرایط کار همزمان با تحصیل در سوئیس مدت زمان مجاز به کار دانشجویی در این کشور محدود و در بعضی از شهرها بیشتر است ، در اغلب شهرهای این کشور دانشجویان تنها می توانند تا ۱۵ ساعت در هفته در یکی از مشاغل دانشجویی مشغول به کار شوند ، اما در شهری مانند ژنو هر دانشجو می تواند تا ۳۰ ساعت در هفته کار کند.

تامین هزینه های تحصیلی و زندگی یکی از دلایل ضرورت کار در طول تحصیل است که می تواند بخشی از هزینه ها را هر چقدر اندک تامین کند ، بر اساس برخی از نظرسنجی ها ، اکثر دانشجویان به علت نگرانی برای تامین پول کار می کنند و نه به دلیل کسب تجربه کاری ، گفتنی ست که یافتن کار دانشجویی به پارامترهایی مانند تسلط زبانی ، تجربه کاری ، مدت زمان اقامت در سوئیس و روحیات شخصی بسیار وابسته است.

برقراری تعادل بین کار و تحصیل در سوئیس

شکی نیست که یکی از بزرگترین مزایای کسب تجربه کار است ، مهارت های تیم کاری و توسعه شخصی نیز برخی از مزایای کار همزمان با تحصیل در سوئیس می باشند.

بار کار کردن همزمان با تحصیل در این کشور نه تنها فرد در مورد کار اطلاعات خاصی دریافت خواهد کرد ، بلکه برخی از این اطلاعات برای فرد واقعا مفید خواهد بود ، دانشجویان می توانند درمورد مسئولیت پذیری و نحوه ارزش گذاری پول در این کشور اطلاعات بسیاری کسب کنند.

اما با وجود این مزایا دانشجویان نباید فراموش کنند که هدف اصلی آنها از بودن در کشور سوئیس تحصیل در دانشگاه است و درس و تحصیل را الویت خود قرار دهند ، شما به عنوان دانشجو باید بتوانید زمان خود را به دقت سازماندهی کرده و با برنامه ریزی دقیق بین زمان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه و انجام تکالیف دانشگاه و کار به صورت پاره وقت تعادل برقرار کنید.

یافتن یک کار مناسب می تواند از جنبه های مختلف زندگی شما را تحت تاثر قرار دهد پس از آن غافل نشوید،

نکات مهم کار دانشجویی در سوئیس

  • دانشجویان بین المللی می توانند در زمان تعطیلات بین دو ترم به صورت تمام وقت کار کنند.
  • دانشجویان بین المللی خارج از کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است پس از شروع دوره کار خود تنها ۶ ماه کار کنند.
  • امکان اشتغال در شهر های بزرگ تر مانند زوریخ و ژنو بیشتر است.
  • هر دانشگاه دارای اداره کار است که اطلاعات در مورد استخدام دانشجویان را ارائه می کند.
  • دستمزد بر طبق نوع کار و مهارت دانشجو متفاوت است.
  • میزان دستمزد برای هر ساعت کار دانشجویی در سوئیس بین ۲۰ تا ۲۶ فرانک است.
  • گزینه های شغلی معمول برای دانشجویان شامل دستیار آموزشی در دانشگاه ها و یا دستیار آزمایشگاه و غیره می باشد.

بهترین شهرهای سوئیس برای تحصیل

به عنوان یک دانشجو که قصد سکونت طولانی مدت در کشور سوئیس را دارید باید از شرایط شهرهای مختلف این کشور به خصوص شهریه که قصد سکونت در آن را دارید مطلع شوید ، اطلاع از شهرهای مختلف به شما کمک می کند تا بتوانید هزینه ها را بهتر برآورد نموده و انتخاب بهتری داشته باشید.

بهترین شهرهای سوئیس برای تحصیل

اگرچه شرایط زندگی در کشور سوئیس بسیار مناسب است و شما امنیت کامل را در تمامی شهرها خواهید داشت ، اما رسم و رسوم و یا سلیقه شخصی می تواند هر شهر را نسبت به دیگری برای فرد متمایز سازد.

پنج شهر مهم کشور سوئیس برن ، زوریخ ، ژنو ، بازل و لوزان هستند که هر کدام میزبان یک دانشگاه مطرح بوده و در قسمت بهترین دانشگاه های سوئیس در رابطه با آنها صحبت نمودیم ، اما جهت شناخت هرچه بیشتر این شهرها ادامه مطلب را از دست ندهید.

برن شهر پایتخت سوئیس

شهر برن از ایده آل ترین شهرهای جهان به عنوان پایتخت کشور سوئیس می تواند میزبان خوبی برای سکونت شما در هنگام دانشجویی باشد ، این شهر که بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد مرکز تمامی تصمیمات کشوری بوده و میزاث جهانی فراوانی را در خود جای داده است.

در واقع با زندگی در شهر برن زندگی سنتی و مدرن را به شکلی اعجاب انگیز و در هم آمیخته تجربه خواهید کرد که بر جذابیت هر چه بیشتر آن می افزاید.

تمامی امکانات از جمله وسایل حمل و نقل ، دستری به فرودگاه و قطار ، برای مردم فراهم بوده و از سراسر جهان برای رسیدن به اقامت و زندگی در این شهر تلاش می کنند ، هزینه زندگی نیز با وجود پایتخت بودن نسبت به شهرهای ژنو و زوریخ کمتر است.

زندگی در شهر ژنو سوئیس

شهر ژنو که نام آن را فراوان می شنویم از شهرهای برجسته در سوئیس و اروپاست که سازمان های مهم بین المللی همچون صلیب سرخ ، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل در آن قرار گرفته اند ، همچنین به دلیل وجود این سازمان ها افراد سیاسی و دیپلمات های مهمی نیز در آن اقامت دارند.

مناظر خیره کننده به همراه آثار باستانی و تاریخی به دانشجو این فرصت را می دهد تا اوقات فراغت فراموش نشدنی را در این شهر سپری کند ، این شهر حتی در فصل سرما نیز یک جاذبه گردشگری بوده و کوه های آلپ در فصل زمستان مرکز ورزش اسکی هستند.

شهر زوریخ سوئیس

در شهر زوریخ یک دانشجو هر آنچه را که از یک زندگی راحت بخواهد می یابد ، ثروتمندان اروپا در این شهر زندگی می کنند و چهارمین بورس بزرگ جهان در آن قرار دارد ، از این رو فرصت های شغلی زیاد بوده و دانشجویان می توانند به شغل های خوبی پس از فارغ التحصیلی خود دست یابند.

البته زوریخ از گران ترین شهرهای جهان برای زندگی است که با دریافت بورسیه تحصیلی میتوان سکونت در آن را تجربه نمود ، فراموش نکنید که این شهر میزبان دو دانشگاه برتر جهان است و به باور بسیاری کوچه های آن همانند کارت پستال است.

شهر لوزان سوئیس

بعد از زوریخ شاید بتوان لوزان را دومین شهر دانشجویی در سوئیس دانست که که علاوه بر دانشگاه های معتبر ، طبیعت زیبا و امکانات بی نظیری نیز دارد ، این شهر که در منطقه فرانسوی زبان قرار گرفته ثروتمندان زیادی را در خود جای داده و زیبایی از قرون وسطا را در طول تاریخ را با خود به ارمغان آورده است ، طبیعت این شهر حیرت انگیز و بکر است و می توان آن را از غنی ترین شهرهای سوئیس دانست.

شهر استراتژیک بازل سوئیس

این شهر به دلایل موقعیت جغرافیای خود نقش مهمی در صنعت گردشگری و واردات و صادرات سوئیس ایفا می کند و دانشجویان می توانند در طول تحصیل خود از بازی های هیجان انگیز تیم فوتبال این شهر نیز بهره مند شوند.

هزینه زندگی در این شهر نسبت به سایر شهرهای سوئیس مقرون به صرفه تر است در حالی که امکاناتی یکسان را ارائه می دهد.

مزایا و معایب تحصیل در سوئیس

اولین دانشگاه سوئیس با افتتاح دانشکده پزشکی در سال ۱۴۶۰ در شهر بازل تاسیس شد که دارای سابقه طولانی در زمینه تحقیقات شیمیایی و پزشکی است و امروزه سیستم آموزش عالی این کشور یکی از انعطاف پذیر ترین و متنوع ترین موسسات در جهان است ، هم چنین این کشور با ارائه برنامه های مختلف در جذب هرچه بیشتر دانشجویان می کوشد.

مزایا و معایب تحصیل در سوئیس

شیوه و فرهنگ زندگی در تمامی شهرهای کشور سوئیس بسیار بالا و عالی است و افرادی که مدتی در آن زندگی می کنند در جنبه های مختلف رفتاری و فرهنگی دچار تغییر می شوند ، هم چنین مکان های دوستانه ، فضای باز ، تفریحات مختلف همه از مزایای منحصر بفرد انتخاب سوئیس به عنوان مقصد تحصیلی است که فرد را علاقه مند به ماندن پس از اتمام تحصیل می کند.

آمار بیکاری در این کشور بسیار پایین است و حتی بسیاری از تاجرین این کشور را برای رشد کار و افزایش سرمایه خود انتخاب می کنند ، در مطالب بالا نیز که در رابطه با مهم ترین مزایا از جمله دانشگاه های معتبر ، کار همزمان با تحصیل و بورسیه های مختلف صحبت کردیم و کارشناسان موسسه آمده پاسخگویی به شما در تمامی زمینه ها هستند.

معایب تحصیل در سوئیس

شاید یکی از اصلی ترین و مهم ترین معایب تحصیل در کشور سوئیس را بتوان هزینه های گران تحصیل و سکونت در این کشور دانست که توانایی پرداخت آن در تعداد محدودی از متقاضیان وجود دارد ، سوئیس کشوری ثروتمند و در عین حال پرهزینه است ، پس در هنگام انتخاب ، این موضوع را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهید.

از دیگر معایبی که در هنگام بررسی شرایط تحصیل در سوئیس به آن بر می خوریم ، شرایط دشوار پذیرش دانشگاه های این کشور است ، درخواست های بیشماری هر ساله از دانشگاه های سوئیس ریجکت می شوند که بسیاری از آنها دارای رزومه های درخشانی هستند.

ظرفیت محدود و سخت گیری های متعدد بسیاری از دانشجویان را از تلاش برای رسیدن به قبولی در دانشگاه های این کشور منصرف می سازد که خود عیبی قابل توجه است.

هم چنین مانعی برای غلبه بر زبان وجود دارد و سوئیس گویش های خود را از فرانسوی تا آلمانی دارد که فرد را دچار سردرگمی می کند ، فرزندان مهاجرین که به زبان های مردم سوئیس تسلط ندارند ، تحصیل در مدارس دولتی سوئیس برای آن ها یک چالش بزرگ و سخت است.

پدر و مادر باید توجه داشته باشند که مدارس اغلب زمان طولانی برای وقت ناهار دارند و ممکن است دارای کافه تریا نباشند و اکثر بچه ها برای ناهار به خانه می روند و سپس به مدرسه باز می گردند.

موسسات اعزام دانشجو به سوئیس

پس از انتخاب مقصد تحصیلی تازه دانشجویان گام در مسیر مهاجرت گذاشته و انجام مراحل مختلف را آغاز می نمایند ، اما قبل از هرگونه اقدام ابتدا باید یک همراه و مشاور مورد اعتماد انتخاب نموده و از تمامی اطلاعات صحیح در کلیه زمینه ها مطلع گردید.

موسسات اعزام دانشجو به سوئیس

اخذ پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی سوئیس جزئیات و پیچیدگی های خاص خود را دارد که تنها از طریق افراد آگاه و البته زبده امکان پذیر است ، خوب است که شما عزیزان به هر فرد مدعی در این حوزه اعتماد نکرده و به موسسات اعزام دانشجو که تنها مراحل اولیه را انجام می دهند مراجع نکنید.

دفاتر موسسه مهاجرتی رجبی دارای متخصصان مهاجرتی هستند که طیف گسترده ای از خدمات را عرضه می دارند و نیاز به دخالت شما در روند مهاجرت پیچیده را به حداقل می رسانند در نتیجه زمان پردازش برنامه های مهاجرت را کاهش می دهند ، مشاوران ما همیشه با آخرین تغییرات مهاجرت به روز هستند ، بنابراین شما می توانید بر روی مسئولیت های مهم تر خود تمرکز کنید ، به درخواست شما می توانیم یک پلت فرم محرمانه برای تبادل اطلاعات و اسناد بین مشاوران مهاجرت موسسه مهاجرتی رجبی ایجاد کنیم.

سوالات پر تکرار تحصیل در سوئیس

در این مقاله که به کوشش کارشناسان خبره تهیه شده تلاش کردیم شما را با مهم ترین مسایل تحصیل در سوئیس آشنا کنیم ، در زیر هم ده سوال و جواب از بین بیشترین سوالات پرسیده شده متقاضیان انتخاب کرده و تقدیم می کنیم ، اگر شما هم در این خصوص سوالی دارید از قسمت دیدگاه ها ، در پایین همین صفحه استفاده کرده ، سوال خود را مطرح نمایید تا مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

اگر در کشور سوئیس دیپلم بگیرم و برای تحصیل در دانشگاه به کشورهای دیگر بروم آیا باز هم نیاز به گذراندن دوره و یا پیش نیاز وجود دارد؟

خیر ، دیپلم فارغ التحصیلی که دانش اموزان مدارس سوئیس به ان دست می یابند برای ورود به تمامی دانشگاه ها و رشته های تحصیلی جهان معتبر خواهد بود و نیازی به سپری کردن واحدهای پیش نیاز وجود نخواهد داشت.

من 33 سال سن دارم و می خواهم برای تحصیل در سوئیس در مقطع دکترا اقدام کنم ، آیا در این کشور محدودیت سنی برای تحصیل وجود دارد؟

سن شما مناسب است اما از جمله شرایط مهمی که در رابطه با پذیرش مقطع دکترا باید مدنظر داشته باشید وجود شرط سنی برای ورود به دانشگاه است و علاقه مندان نباید بیشتر از 35 سال سن داشته باشند.

اگر مدارک زبانی که دانشگاه های سوئیس اعلام کرده اند را نتوانم بدست آورم ، راهی هست که بتوانم در این کشور تحصیل کنم ؟

چنانچه شما به عنوان شخص متقاضی تحصیل در دانشگاه های سوئیس فاقد مدرک زبان هستید می توانید در دانشگاه مقصد خود آزمون تعیین سطح داده و آنها می توانند تصمیم بگیرند که آیا سطح شما برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر کامل است یا خیر ، البته این فرصت در تمام دانشگاه ها وجود ندارد و اول باید با دانشگاه مدنظر هماهنگ شود.

آیا فاصله افتادن بین مقاطع تحصیلی برای دریافت بورسیه دکترا اهمیت دارد؟

بله ، هرچه گپ تحصیلی شما کمتر باشد و سن پایین تری داشته باشید شرایط بهتری برای دریافت بورسیه خواهید داشت.

هزینه زندگی در سوئیس ارزان است یا گران ؟

سوئیس یک کشور بسیار ثروتند است و هزینه زندگی بسیار بالایی دارد ، زندگی در دو شهر ژنو و زوریخ از بقیه شهر های این کشور پرهزینه تر خواهد بود و هر دانشجو در ماه هزینه ای در حدود ۱۰۰۰ فرانک این کشور را برای تمام مخارج خود نیاز دارد.

اگر بخواهم برای گذراندن دوره ای کوتاه مدت به سوئیس بروم آیا باید ویزای تحصیلی بگیرم؟

کسانی که برای دوره های کوتاه مدت کمتر از 90 روز قصد ماندن در کشور سوئیس را دارند نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور نداشته و با ویزای شنگن می توانند دوره موردنظر خود را پشت سر بگذارند.

هزینه خوابگاه های دانشجویی کشور سوئیس چقدر است؟

اجاره بها در خوابگاه های سوئیس می تواند از از 500 فرانک آغاز شود.

کار پاره وقت دانشجویی در سوئیس چگونه است؟

دانشجویان اجازه کار به مدت 30 ساعت را دارند و میزان دستمزد برای هر ساعت کار دانشجویی در سوئیس بین ۲۰ تا ۲۶ فرانک است.

برای تحصیل در سوئیس کدام شهر را انتخاب کنم که هزینه زندگی کمتری داشته باشد؟

شهر بازل ، هزینه زندگی در این شهر نسبت به سایر شهرهای سوئیس مقرون به صرفه تر است در حالی که امکاناتی یکسان را ارائه می دهد.

تحصیل در سوئیس در دانشگاه های خصوصی از نظر هزینه چقدر با دانشگاه دولتی تفاوت دارد؟

دانشگاه های خصوصی سوئیس بسیار گران هستند مثلا هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه خصوصی 3 برابر دانشگاه دولتی است اما پذیرش

حال که با جزییات تحصیل در سوئیس آشنا شدید ، می توانید از طریق شماره تماس های ارائه شده در سایت ، با دفاتر موسسه مهاجرتی رجبی در دو شهر تهران و شیراز در تماس باشید تا مشاوران ما پاسخگوی سوالات شما باشند ، همچنین برای تصمیم گیری بهتر و مقایسه راحت تر ، می توانید مقالات دیگر سایت مانند تحصیل در فرانسه ، آلمان و ایتالیا را نیز مطالعه نمایید.

Rate this post

2 دیدگاه در “تحصیل در سوئیس

  1. N گفت:

    سلام ممنون از توضیحات مفیدتون
    سوالی داشتم: من برای مقطع لیسانس می خواهم درخواست بدم. آیا دانشگاه ETH زوریخ برای “ترم بهار” دانشجوی جدید پذیرش میکند؟ یا باید برای ترم پاییز درخواست بدم؟

    1. مشاور روش های مهاجرتی گفت:

      با سلام

      این موارد توسط تیم اجرایی موسسه برای کلاینت ها انجام می شود.

      با تشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه