تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین با توجه به سال ها توسعه و کار پرشور دانشمندان اوکراینی ، پیروی از فرآیند بولونیا ، ایجاد فضای آموزشی با کیفیت در اروپا و جهان این کشور را به یکی از 10 کشور برتر آموزش در حوزه بین المللی تبدیل نموده و مورد تایید تمامی کارفرمایان خارجی قرار داده است.

امروزه تحصیل در خارج از کشور از صحبت های متداول در میان جوانان ایرانی است و بدون شک ، تصمیم گیری درباره ی مهاجرت تحصیلی به یک کشور خارجی ، نیاز به اطلاعات گسترده ای در خصوص شرایط فرهنگی ، اقتصادی ، آموزشی و همچنین قوانین تحصیلی موجود در آن کشور دارد.

همکاران ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) سعی دارند با نگارش این مقاله پیرامون شرایط تحصیل در اوکراین ، مسیر مهاجرت به اوکراین به عنوان یکی از بهترین گزینه های تحصیل در خارج کشور را برای شما هموار کرده و بهترین راهنمایی ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

تحصیل در اوکراین چندان دشوار نیست و معمولا متقاضیان با چالش های زیادی روبرو نمی شوند ، اما در هر صورت فراهم نمودن شرایطی که از سوی هر مرکز آموزشی تعیین شده امری اساسی و لازم است ، با تحصیل در این کشور به عنوان یک دانشجوی بین المللی ، تمامی استاندارهای کیفیتی WHO و UNESCO را در این کشور به چشم خواهید دید.

همچنین مقاله تحصیل در خارج کشور را بخوانید تا با امن ترین کشورهای جهان برای تحصیل آشنا شوید.

فهرست مطالب
تحصیل در اوکراین

اوکراین کشوری با شرایط مساعد تحصیل

اوکراین کشوری با شرایط مساعد تحصیل است ، پس از فروپاشی شوروی سابق کشورهای استقلال یافته از اوضاع اقتصادی خوبی برخوردار نبودند اما کشور اوکراین با تلاش بی شائبه توانسته است از بسیاری جهات خود را در جهان در سطح بالایی نگه دارد ، به گونه ای که در حال حاضر از کشورهای مهم در اروپا محسوب می شود و شاید همین توسعه و پیشرفت اوکراین ، دلیل مهمی برای تقاضای بی رویه جوانان جهت تحصیل و اعزام دانشجو به اوکراین باشد.

یک ویژگی مهم در سیستم آموزشی اوکراین ، ادغام شرایط تحصیلی آکادمیک و حرفه ای است که از دوران جماهیر شوروی سابق به جا مانده و دولت هر دو دانشنامه ی تحصیلی و گواهینامه ی حرفه ای را با هم به دانشجو اعطا می کند که این مدارک برای استخدام بسیار اهمیت دارند.

همچنین از بهترین برنامه های تحصیلی کشور اوکراین ، استفاده از برنامه های تبادل دو جانبه با دانشگاه های مشهوری مانند انگلستان ، کانادا ، سوئد ، فنلاند و غیره است و دانشجویان محصل در این کشور ، فرصت استفاده از جابجایی های تابستانه در سراسر اروپا به منظور انجام پروژه های تحقیقاتی را دارند.

در واقع با تحصیل در این کشور درب های اروپا به روی شما باز می شود و فرصت شرکت در سمینارها ، همایش ها ، کنفرانس ها و پروژه های تحقیقاتی دانشگاه های اروپایی را خواهید داشت ، حتی بسیاری از اساتید معتبر اروپایی در دانشگاه های اوکراین به تدریس مشغول هستند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در مقاصد خاص دقیقا منطبق با شرایط شما برای مهاجرت تحصیلی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تحصیل رایگان در اوکراین

تمامی دانشجویان علاقه مند به دانشگاه های خارج کشور همواره هزینه و مخارج تحصیل برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به دنبال راهی هستند تا هزینه های خود را به حداق برسانند.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد دانشگاه های اوکراین ، امکان تحصیل رایگان در اوکراین است که تمامی دانشجویان بین المللی بدون هیچ گونه محدودیتی می توانند شانس خود را برای رسیدن به آن امتحان کنند. البته باید یک نکته را به شما عزیزان گوشزد نماییم که تحصیل به صورت کاملا رایگان وجود نداشته و در هر ترم دانشجو باید مبلغی را به عنوان هزینه ثبت نام و یا سایر مخارج به دانشگاه پرداخت نماید ، هنگامی که از تحصیل رایگان صحبت می کنیم منظور پرداخت شهریه به صورت ترمی به دانشگاه است که می تواند از طریق بورسیه های متعدد دانشجو از پرداخت آن معاف گردد.

روش های مختلفی برای رسیدن به تحصیل در اوکراین بصورت رایگان وجود دارد ابتدا باید شرایط دانشگاه را بررسی نموده و تمامی الزامات مشخص شده را فراهم نمود ، اگر به دنبال تحصیل رایگان در خارج از کشور هستید مقاله تحصیل در آلمان را هم از دست ندهید.

تحصیل رایگان در اوکراین

نحوه برخورداری از تحصیل رایگان در اوکراین

همانگونه که گفتیم بهترین روش بهره مندی از تحصیل در اوکراین بصورت رایگان استفاده از بورسیه های تحصیلی متعدد در این کشور است ، هر دانشگاه بورسیه و کمک هزینه های خاص خود را با توجه به رشته و مقطع ارائه می دهد البته دانشجویان می توانند با استفاده از روش های دیگر همچون کار دانشجویی و یا کار با سایر مراکز علمی به ارتقا رتبه دانشگاه کمک نموده و واجد شرایط دریافت کمک هزینه از سوی دانشگاه شوند.

چنانچه بتوانید با تبلیغ امکانات و سطح دانشگاه باعث جذب دانشجویان دیگر به این دانشگاه شوید ، قسمتی و یا کل شهریه شامل تخفیف شده و از کمک هزینه خوبی برخودار خواهید شد البته درنظر داشته باشید که کمک هزینه های هر دانشگاه محدود بوده و تنها دانشجویانی که دارای بهترین رزومه تحصیلی باشند فرصت استفاده از آن را خواهند داشت.

سیستم آموزشی اوکراین

سیستم آموزشی اوکراین

برای تحصیل در اوکراین ساختار سیستم آموزشی اوکراین بر اساس نظام آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته جهان و مطابق با توصیه های یونسکو ، سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی تدوین شده و آموزش عالی بخش مهمی از آن است.

تمامی شهروندان این کشور برای رسیدن به مدرک دیپلم که لازمه ورود به آموزش عالی است 12 سال تحصیل را در مدارس پشت سر گذاشته و با مدرک نظری و یا فنی و حرفه ای از مدارس فارغ التحصیل می شوند. همه موسسات آموزشی در اوکراین به چهار گروه طبقه بندی می شوند :

  • سطح اول : مدرسه فنی ، مدرسه حرفه ای یا دیگر مدارس در همین سطح
  • سطح دوم : کالج و یا دیگر موسسه های همین سطح
  • سطح سوم و چهارم ( بر طبق اعتبار آن ها ) : موسسه ، هنرستان ، آکادمی ، دانشگاه

در سطح سوم و چهارم دانش آموزان و دانشجویان به یکی از مدارک کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا دست می یابند ، مدرک کاردانی اولین مدرک در سطح آموزش عالی است که تا مقطع دکترا ادامه می یابد ، متقاضیان ورود به دانشگاه های این کشور باید بر اساس مقطع تحصیلی مورد نظر ، تحصیلات لازمه را داشته باشند.

سیستم تحصیلی مدارس در اوکراین

سیستم آموزشی کشور اوکراین تا قبل از ورود به دانشگاه و تا زمان مدرک دیپلم به سه مقطع اصلی ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه تقسیم می گردد ، این مقاطع در مدارس شبانه روزی ، عادی و مدارس از راه دور در اختیار شهروندان و سایر متقاضیان بین المللی قرار گرفته و می توان در آنها به مدرک دیپلم رسید.

البته مدارس از راه دور تنها تا مقطع راهنمایی را ارائه داده و جهت سپری کردن دوره متوسطه باید به مدارس عادی و یا شبانه روزی وارد شد.

دانش آموزان از سن 7 سالگی به مدارس وارد شده و به مدت 4 سال تحصیل در دوره ابتدایی را پشت سر گذاشته و سپس به مقطع راهنمایی وارد می شوند ، این دوره 5 سال زمان می برد و با پشت سر گذاشتن آن دانش اموزان می توانند به آخرین مقطع تحصیلی یعنی دوره متوسطه وارد شده و به تحصیل بپردازند.

دوره متوسطه تخصصی ترین بخش تحصیل در مدارس اوکراین است که دانش آموزان آینده حرفه ای و کاری شان را در آن مشخص می سازند ، دانش اموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند می توانند با ورود به مدارس فنی و حرفه ای یک مهارت را به صورت تخصصی فراگرفته و با دریافت مدرک دیپلم مستقیما به بازار کار وارد شوند.

کسانی هم که قصد ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی را دارند با انتخاب رشته های نظری خود را آماده ورود به رشته مورد علاقه شان می نمایند.

تحصیل در اوکراین با مدرک دیپلم

آیا تحصیل در اوکراین با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟ دریافتیم که تحصیل در اوکراین تا سن 18 سالگی و با مدرک دیپلم در مدارس ادامه می یابد اما برخی از متقاضیان ورود به دانشگاه های اوکراین دارای مدرک دیپلم از سایر کشورهای جهان هستند که نیازمند معادل سازی و بررسی از سوی آموزش و پرورش اوکراین را دارند ، از این رو این کشور تلاش نموده تا با برگزاری یک دوره پیش نیاز به نام پادفک (PODFAC) تمامی داوطلبان را مطابق با سیستم آموزشی خود آماده ورود به دانشگاه سازد.

یکی از شرایط پذیرش دانشگاه های اوکراین گذراندن دوره پیش نیاز است ، دانشجو باید در دوره ای به نام پادفَک (PODFAC) که شرکت کند که حکم دوره پیش دانشگاهی را دارد.

این دوره که مشابه آن در کشورهایی همچون روسیه نیز وجود دارد ، ۹ ماه تا یک سال زمان برده و شخص علاوه بر تسلط نسبی بر زبان روسی ، درس های مبانی مورد نیاز تحصیل هایی همچون زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و ریاضی آمادگی لازم برای حضور در دانشگاه های اوکراین را فرا می گیرد برای آشنایی بیشتر با این دوره مقاله تحصیل در روسیه را بخوانید.

تحصیل در اوکراین با مدرک دیپلم

تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد اوکراین

برای تحصیل در اوکراین و ورود به دوره کارشناسی داشتن مدرک دیپلم شرط اصلی تحصیل است اما احتیاجی به ارائه مدرک دیپلم مرتبط وجود ندارد و می توانید به تحصیل در رشته ای غیرمرتبط با رشته دیپلم خود مشغول شوید.

تمامی دانشگاه های اوکراین یک دوره پیش نیاز به نام پادفک را برگزار می کنند که دانشجویان باید دروس تخصصی مرتبط با رشته انتخابی شان را پشت سر بگذارند.

در پایان دوره پادفک یک آزمون از دانشجویان گرفته می شود که قبولی در آن به منزله پذیرش در دانشگاه است ، دانشجویان به مدت چهار سال دوره کارشناسی را در اغلب رشته ها پشت سر گذاشته و در صورت تمایل به دوره کارشناسی ارشد وارد می شوند.

این دوره که از یک تا سه سال می تواند زمان برد ، فرد را به صورت تخصصی در رشته تحصیلی اش آماده نموده و به او صلاحیت ورود به دوره دکترا نیز می بخشد ، تحصیل در دانشگاه های اوکراین در مقطع کارشناسی ارشد وابسته به تحقیق و پژوهش بوده و دانشجویان باید با ارائه یک ایده جدید به عنوان پایان نامه از دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

تحصیل مقطع دکترا در اوکراین

تحصیل مقطع دکترا در اوکراین

تحصیل مقطع دکترا در اوکراین را می توان آرزوی بسیاری از علاقه مندان به دانشگاه های خارج از کشور دانست ، این مقطع که با امکانات قابل توجهی از سوی دانشگاه و دولت های خارجی همراه است ، هر دانشجویی را ترغیب می نماید تا تمام تلاش خود را برای رسیدن به پذیرش به کار گیرد.

مدت زمان تحصیل در اوکراین در دوره دکترا را نمی توان به صورت دقیق اعلام نمود چرا که رشته تحصیلی ، دانشگاه و البته پشتکاری که دانشجو در طول دوران تحصیل به کار می گیرد در تعیین آن موثر هستند.

افرادی که موفق به پذیرش در این دوره می شوند در بسیاری از دانشگاه های اوکراین به عنوان فرد شاغل شناخته شده و حقوق ماهیانه دریافت می کنند ، این حقوق در برخی موارد علاوه بر تامین شهریه دانشگاه پاسخگوی هزینه های زندگی نیز خواهد بود.

شرایط پذیرش دوره دکترا در اوکراین

برای درخواست ورود به دکترا باید مدرک کارشناسی ارشد خود را با معدل خوب کسب کرده باشید و همراه با رزومه تحصیلی تان به یک استاد راهنما در دانشکده مرتبط با رشته انتخابی ارسال کنید ، منظور از رزومه تحصیلی تحقیقات و پژوهش های علمی ست که تا قبل از ورود به دوره دکترا انجام داده اید و شما را واجد شرایط ورود به تخصصی ترین مقطع تحصیلی در دانشگاه می سازد.

در اغلب دانشگاه های اوکراین دانشجویان در صورت پذیرش در دوره دکترا بورسیه تحصیلی دریافت نموده و نیازی به پرداخت شهریه نخواهند نداشت ، دقت داشته باشید که روند پذیرش در دوره دکترا با سایر مقاطع تحصیلی متفاوت بوده و دانشجو باید با یکی از اساتید ارتباط برقرار نموده و با جلب نظر وی موفق به پذیرش در دانشگاه گردد.

توصیه ما به شما عزیزان این است که تا حد ممکن به چاپ مقاله ، شرکت در کنفرانس ها ، انتشار کتاب و کلیه کارهای پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی تان پرداخته و زبان تحصیل را که در ادامه به آن می پردازیم تا حد ممکن تقویت نمایید ، تا بتوانید در رقابت با سایر متقاضیان به امتیار بالاتری دست یابید.

برای شناخت بهتر کشور اوکرین مقالات زیر را بخوانید.

تحصیل علوم پزشکی در اوکراین

تحصیل در دوره های علوم پزشکی مانند پزشکی عمومی ، دندانپزشکی ، داروسازی و غیره نیز در دانشگاه های ارائه می شود و دانشگاه های معتبری در پایتخت برای این رشته ها وجود دارد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین جزو انتخاب های فراوان ایرانی ها به حساب می آید و برای تحصیل در دانشگاه نباید بیش از ده سال از آخرین مدرک تحصیلی فرد گذشته باشد و برای مقطع لیسانس و پزشکی بیشتر از ۳۰ سال سن نداشته باشید.

هزینه تحصیل در رشته علوم پزشکی در اوکراین ممکن است بیشتر از سایر رشته‌ها باشد، زیرا تحصیل در این رشته معمولاً مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارد و همچنین دارای برنامه‌های کارآموزی و عملیاتی گسترده است. هزینه‌ها بستگی به دانشگاه و شهر مورد نظر دارند. در زیر، میانگین هزینه‌های تحصیل رشته علوم پزشکی در اوکراین را بر اساس مراحل تحصیلی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی ذکر می‌کنم:

دوره پیش‌دانشگاهی (پیش‌دردستگاهی): برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در اوکراین، برخی دانشگاه‌ها دوره پیش‌دانشگاهی (پیش‌دردستگاهی) را برای دانشجویان بین‌المللی می‌پذیرند. هزینه این دوره معمولاً بین 1500 تا 3000 یورو در سال است.

دوره دکتری پزشکی: هزینه تحصیل در دوره دکتری پزشکی در اوکراین ممکن است بین 3500 تا 10000 یورو در سال باشد. این هزینه شامل شهریه و هزینه‌های آزمون‌ها و عملیاتی ممکن است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و مدرک زبان بین المللی ندارید نگران نباشید ، شیوه هایی وجوددارد که شما می توانید بدون داشتن مدرک زبان هم مهاجرت کنید.

در وبینار ارائه شده در این بخش با روش های تحصیل بدون مدرک زبان در کشورهای خارجی آشنا می شوید.

این وبینار در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تهیه شده است.

پخش ویدیو
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای رسیدن به هدف متناسب با شرایط خود، مشاوره مجانی دریافت کنید!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تحصیل رشته های مهندسی در اوکراین

در رابطه با تحصیل رشته های مهندسی در اوکراین خوب است بدانید که این کشور در رشته های مهندسی دارای دانشگاه هایی با رتبه جهانی ست که تقاضای تحصیل در آنها بالا بوده و رعایت تمامی قوانین مشخص شده توسط متقاضیان الزامی ست.

رشته های مهندسی مانند اغلب رشته های تحصیلی از دوره کارشناسی آغاز شده و تا دکترا ادامه می یابند ، از محبوب ترین این رشته ها می توان به رشته مهندسی IT ، مهندسی برق ، مهندسی مکانیک ، مهندسی صنایع و مهندسی الکترنیک اشاره کرد البته تنوع رشته در دانشگاه های اوکراین بسیار زیاد بوده و علاقه مندان به تحصیل می توانند رشته موردنظر خود را در یکی از دانشگاه های این کشور بیابند.

یکی از مهمترین مواردی که در رابطه با تحصیل رشته های مهندسی در اوکراین باید در نظر داشت شرط سنی برای ورود به دانشگاه است ، افراد متقاضی دوره لیسانس باید زیر 25 سال و داوطلبان دوره فوق لیسانس باید زیر 35 سال سن داشته باشند ، دقت داشته باشید که دانشگاه های مهندسی اوکراین نیز مانند تمامی کشورها از سطح علمی و رتبه مختلف برخوردار هستند و شرایط پذیرش و تحصیل در هریک متفاوت است.

تحصیل رشته های مهندسی در اوکراین

دانشگاه های رشته مهندسی اوکراین

  • دانشگاه مهندسی کیف ( کاپئی )
  • دانشگاه معماری کیف
  • دانشگاه مهندسی لوتسک
  • دانشگاه دریانوردی ادسا
  • دانشگاه شیمی دنپروپترفسک
  • دانشگاه نفت و گاز ایوانوفرانکو
  • دانشگاه اتومبیل خارکف
  • دانشگاه فی و مهندسی وینیتسا
  • دانشگاه مهندسی زاپاروژیه
  • دانشگاه دریانوردی و کشتی سازی میکلایو

نحوه پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اوکراین

گام نخست برای تحصیل در اوکراین ، گرفتن پذیرش از یکی از این مراکز است ، بر اساس سیستم آموزشی اوکراین پذیرش در موسسات آموزش عالی اوکراین انتخابی و وابسته به توانایی فرد متقاضی است و بر اساس مصاحبه و بررسی آخرین مدارک تحصیلی فرد متقاضی صورت می پذیرد.

سطح نمرات قابل قبول در هر دانشگاه به صورت جداگانه و با توجه به رشته تحصیلی تعیین می شود و بهترین اقدام جهت آگاهی از آنها مراجعه به سایت رسمی دانشگاه می باشد.

فرد متقاضی باید مدارکی را که در ادامه به آنها اشاره می کنیم آماده ساخته و به دانشگاه ارسال نماید ، دانشگاه نیز پس از بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی ، نامه پذیرش را برای شخص صادر می کند و با داشتن این نامه متقاضی می تواند برای ویزای تحصیلی اقدام نماید:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین ارسال
  • کپی اسکن شده از شناسنامه
  • کپی اسکن از مدارک مقطع قبلی همراه ریز نمرات به زبان انگلیسی و یا روسی
  • تایید پرداخت هزینه درخواست
  • جدیدترین گواهی پزشکی عمومی و گواهی عدم عفونت های مسری
  • بیمه نامه ورود به خاک اوکراین
تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین

تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین

تا به اینجای مقاله در رابطه با شرایط کلی تحصیل در اوکراین صحبت نمودیم اما یک مسئله مهم که در رابطه با تحصیل در کشورهای خارجی باید از همان ابتدا بدان پرداخت زبان تحصیل در کشور و دانشگاه مقصد است.

از آنجا که زبان رسمی مردم این کشور زبان اوکراینی است و همه مردم این کشور به زبان روسی نیز تسلط دارند ، دروس در دانشگاه های این کشور به دو زبان اوکراینی و روسی تشکیل می شوند.

تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین امکان پذیر است ،  تعداد زیادی از رشته های تحصیلی در این کشور برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند و در صورتی که فرد متقاضی تحصیل به زبان دانشگاه مورد نظر تسلط نداشته باشد می تواند در دوره آمادگی شرکت نموده و یکی از زبان های تحصیل را فرا گیرد.

این دوره فراگیری زبان نه ماهه و بر اساس برنامه ریزی سیستم آموزشی اوکراین می باشد ، تنها در رشته پزشکی فرصت تحصیل به زبان فرانسوی را نیز می توان یافت.

در برخی از دانشگاه ها دانش آموزانی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل می کنند نیازی به حضور در کالج های پیش دانشگاهی و گذراندن دوره پادفک ندارند ، اما می توانند در طول دوره تحصیلی به عنوان یک دوره مستقل ، زبان روسی را نیز مطالعه کنند.

دوره های یادگیری زبان انگلیسی در اوکراین

تحصیل در اوکراین به زبان انگلیسی نیازمند ارائه مدرک زبان بین المللی است و نوع و نمره موردنظر نیز با توجه به دولتی و خصوصی دانشگاه تعیین می شود ، دوره های انگلیسی در دانشگاه های اوکراین در قالب بورسیه نیز برای دانشجویان ارائه می شود.

این بورسیه ها اغلب برای مقاطع بالاتر از لیسانس در نظر گرفته می شود و به متقاضیان با معدل بالا و پیشینه تحصیلی قوی تعلق می گیرد ، آندسته از دانشجویانی که در مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی تسلط کافی ندارند می توانند در کشور اوکراین به یادگیری بیشتر زبان انگلیسی بپردازند.

دوره های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی جهت کمک به متقاضیان تحصیل در اوکراین به زبان انگلیسی دارد ، برخی از آنها در محوطه دانشگاه ها و با قیمت مناسب تر برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود و برخی به صورت خصوصی و با هزینه بیشتر در خارج از پردیس دانشگاه برگزار می شود ، مدت زمان کلاس های آموزش زبان انگلیسی در اوکراین معمولا ۲۴ ساعت در هفته است.

با اینکه بسیاری از کشور ها خصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می دهند ، اما اگر می خواهید زبان تحصیل شما چیزی جز انگلیسی نباشد ، مستقیما به انگلستان بروید ، مقاله تحصیل در انگلستان را مرور کنید.

بورسیه های تحصیلی در اوکراین

در ابتدای مقاله در رابطه با تحصیل در اوکراین بصورت رایگان صحبت نمودیم و دریافتیم که می توان با فراهم نمودن برخی شرایط به تحصیل رایگان در این کشور دست یافت ، اصلی ترین مسیر رسیدن به تحصیل رایگان در کشور اوکراین دریافت بورسیه از دانشگاه های این کشور است که به فاکتورهای متعددی وابسته است.

معمولا دانشگاه های بزرگ و مطرح این کشور به دلیل درخواست های فراوان و امکانات خوبی که در اختیار دانشجویان قرار می دهند ، شرایط سخت تری در ارائه بورسیه تحصیلی داشته و دانشجوی علاقه مند باید بسیار سخت کوش بوده و شرایط تحصیلی خود را به حد عالی و قابل توجهی رسانده باشد.

معمولا در زمینه بورسیه های تحصیلی در اوکراین برای دوره دکترا بهتر و بیشتر ارائه می شود چرا که در این دوره دانشجو با انجام پروژه های تحقیقاتی جدید می تواند باعث ارتقا در رشته تحصیلی اش شده و به پیشرفت علم و بالا بردن رتبه دانشگاه کمک نماید.

رسیدن به بورسیه تحصیلی در دوره دکترا نیازمند فعالیت به صورت تخصصی در زمینه علمی مرتبط در سال های متوالی ست به نحوی که دانشجو نشان دهد همواره در حال پژوهش بوده و با ورود به مقطع دکترا قصد ادامه تحقیقات خود را داشته و می تواند نقش موثری را در این زمینه ایفا کند.

بورسیه های تحصیلی در اوکراین

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی اوکراین

دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های اوکراین به مراتب از مقطع دکترا دشوارتر است اما با داشتن روزمه تحصیلی خوب می توان در برخی از رشته های تحصیلی کمک هزینه های قابل توجهی را به دست آورد.

جهت اقدام به دریافت بورسیه در این دو مقطع باید پس از دریافت ویزای تحصیلی ، تحصیل خود در دانشگاه را آغاز نموده و سپس از دانشگاه تقاضای کمک هزینه و یا بورسیه تحصیلی نمایند.

درخواست بورسیه باید به دانشکده مربوطه فرستاده شده و با بررسی مدارک تحصیلی نتیجه نهایی را دریافت نمود اما در مقطع دکترا این گونه نبوده و فرد متقاضی باید با یک استاد راهنما ارتباط برقرار نموده و با ارسال رزومه تحصیلی خود نظر وی را به حمایت تحصیلی جلب نماید البته بورسیه های تحصیلی در بسیاری از موارد تنهاشهریه دانشگاه را پوشش داده و دانشجویان باید توانایی پرداخت مخارج زندگی را داشته باشند.

مجارستان هم یکی از کشور هایی است که بورسیه های خوبی دراختیار دانشجویان قرار می دهد ، برترین بورسیه های دانشگاه های این کشور را در مقاله تحصیل در مجارستان شرح داده ایم.

ویزای تحصیلی اوکراین

ویزای تحصیلی اوکراین

کشور اکراین نیز مانند هر کشور دیگری شرایط و مقررات خاص خود را برای اعطای ویزا دارد ، در وب سایت های مهاجرتی مربوط به کشور اکراین لیستی از برخی کشورها ( بلاروس ، گرجستان ، مولداوی ، روسیه ، ازبکستان ، ارمنستان ، آذربایجان ) وجود دارد که می توانند بدون نیاز به ویزا وارد خاک اوکراین شوند.

کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر از جمله : ژاپن ، ایسلند ، موناکو ، نروژ و لیختنشتاین هم اجازه اقامت ۹۰ روزه در اوکراین بدون ویزا را دارا هستند.

متاسفانه نام کشور ایران در هیچکدام از لیستهای ذکر شده وجود ندارد ، بنابراین ایرانیان متقاضی تحصیل و اعزام دانشجو به اوکراین باید روند خاصی برای اخذ ویزای تحصیلی اوکراین را پشت سر بگذارند که البته مراحل خیلی سختی نیستند بلکه آسان و قابل فهم هستند. ما به عنوان یک موسسه مجاز و با سابقه در زمینه اعزام دانشجو ، مرحله به مرحله همراه شما خواهیم بود ؛ دانشجویان ایرانی ابتدا باید نامه پذیرش از دانشگاه های اوکراین را دریافت نمایند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت اوکراین مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیل در اوکراین

  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی شناسنامه
  • یک قطعه عکس ۳×۴ ضمینه سفید
  • مشخصات فردی شامل : آدرس و تلفن منزل ، موبایل ، ایمیل و غیره
  • تمکن مالی دانشجو یا پدر دانشجو با حد اقل موجودی 4۰ میلیون تومان
  • اصل مدرک دیپلم و ریز نمرات به زبان انگلیسی
  • دعوت نامه اصلی شما
  • ترجمه صحت سلامت به انگلیسی ( که باید توسط وزارت بهداشت کشور شما تأیید و در عرض یک ماه از درخواست ویزا شما صادر شود).

همیشه به یاد داشته باشید که آماده شدن برای مصاحبه کنسولگری یک گام بسیار مهم در راه تحصیل در اوکراین است ، در طی مصاحبه ویزا ، دانشجویان باید بتوانند به طور واضح و آگاهانه از قصد خود درباره ورود به اوکراین برای تحصیل به مامور ویزا توضیح دهند ، نتیجه درخواست ویزای تحصیلی اوکراین حداقل یک ماه طول می کشد تا پردازش شود.

گفتنی ست که طی نمودن مراحل فوق با دقت و بدون اشتباه ، وقت و آگاهی زیادی می طلبد ، شما می توانید با مراجعه به یک موسسه اعزام دانشجو به اوکراین که صاحب تجربه بالایی در امور مهاجرتی باشد ، با سهولت و اطمینان بیشتری اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرت به اوکراین نمایید.

با شرایط تحصیل در برخی کشورهای دنیا بیشتر آشنا شوید و با مقایسه به نتایج دقیق تری برسید.

اقدامات پس از دریافت ویزای تحصیلی اوکراین

پس از اینکه ویزای خود را دریافت و تاریخ و زمان ورود خود را مشخص کردید ، حتما این اطلاعات را به همراه جزئیات پرواز خود به دانشگاه اطلاع دهید همچنین اگر به کسی نیاز دارید که با شما ملاقات کند یا به دیدار شخصی بروید نیز دانشگاه را مطلع سازید ؛ دانشگاه قبل از ورود شما این جزئیات را به کنترل مرزی ارسال می کند.

پس از رسیدن ممکن است مجبور شوید مصاحبه ای را طی مراحل کنترل مرزی انجام دهید تا افسران بتوانند صحت اطلاعات شما را تأیید کنند ، اگر از مراحل فوق پیروی کنید به راحتی می توانید برای تحصیل در اوکراین به خارج از کشور بروید ، به یاد داشته باشید که آماده باشید و تمام مدارک لازم را همراه شما داشته باشید.

پس از حضور در کشور اوکراین توجه به این نکته بسیار ضروری است ، دانشجو باید با اداره مهاجرت و شهروندی تماس بگیرد تا بداند آیا واجد شرایط ماندن در اوکراین است یا خیر ، اداره تحصیل در اوکراین موظف است که به اداره ” مهاجرت و شهروندی ” در مورد دانشجویان خارجی که در دوره حاضر پذیرفته نمی شوند اطلاع دهد.

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی اوکراین

طبق قوانین اوکراین ، کنسولگری حق دارد از دادن ویزا خودداری کند ، اما در این مورد باید علت چنین تصمیم گیری را ذکر کند ، دلایل ممکن عبارتند از :

  • ضرورت امنیت ملی یا نظم عمومی
  • ضرورت حفاظت از سلامت ، حفاظت از حقوق و منافع مشروع شهروندان و ساکنان اوکراین
  • اطلاعات مربوط به افراد بیگانه یا افراد بدون وطن در پایگاه داده ، که می توانند طبق قوانین اوکراین وارد اوکراین شوند.
  • هنگامی که گذرنامه فرد خارجی یا شخص بدون وطن دستکاری شده ، جعلی است یا استانداردی را برآورده نمی کند.
  • ارائه اطلاعات نادرست یا اسناد جعلی
  • تعدی به یک فرد خارجی یا بیگناه در طول اقامت قبلی خود در اوکراین
  • هدف نامشخص از رفتن به اوکراین
  • فقدان اسناد و مدارک که قصد فرد خارجی یا بدون وطن را برای خروج از قلمرو اوکراین قبل از انقضای ویزا تأیید می کند.

پس از تصویب تصمیم ، کنسولگری علت ریجکت شدن ویزا و تاریخ آن را در پاسپورت ذکر می کند و در صورت ریجکت شدن ، شخص میتواند درخواست تجدید نظر نماید ، مدت بررسی این نامه برای ۲ ماه تعیین شده است ، در صورت امتناع از صدور ویزا به موجب درخواست تجدید نظر فرد خارجی با چنین درخواستی ، امکان درخواست مجدد وجود ندارد.

اگر فکر می کنید ریجکت شدن ویزا شما دلیل درستی ندارد ، موسسه مهاجرتی رجبی آماده است تا شما را در تهیه فرم درخواست تجدیدنظر برای صدور ویزا آماده کند.

هزینه های تحصیل در اوکراین

هزینه های تحصیل در اوکراین

هزینه های تحصیل در اوکراین در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اوکراین بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است ، به عنوان مثال شما می توانید در برخی دانشگاه ها دوره های مهندسی ، مدیریت و حقوق به زبان انگلیسی یا شهریه های تنها ۱۷۵۰ دلار پیدا کنید ولی در برخی از دانشگاه های خوب هزینه ها به ۲۷۰۰ دلار هم می رسد.

شهریه های تحصیل در اوکراین به زبان روسی کمتر از شهریه ی برنامه ها به زبان انگلیسی است ، هزینه های تحصیل به زبان روسی در رشته های مختلف از ۱۵۰۰ دلار شروع می شود.

بیشترین هزینه تحصیل به دانشجویان علوم پزشکی تعلق می گیرد که البته مخارج دیگری همچون دوره پادفک نیز به آن افزوده می شود.

دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی به مراتب چندین برابر دانشگاه های دولتی این کشور است و تمکن مالی کافی را می طلبد ، اما با تمام این ها بدانید که اوکراین از جمله گزینه های مقرون به صرفه در میان کشورهای اروپایی ست و با تحصیل در آنها به یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی با کمترین هزینه خواهید رسید.

متوسط هزینه های تحصیلی در اوکراین

زبان تحصیل یکی از دلایلی ست که در تعیین میزان شهریه بسیار موثر است و دانشجویان علاقه مند به زبان انگلیسی شهریه بالاتری را پرداخت خواهند کرد ، شهریه برخی از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی به شرح زیر است:

  • دوره های مهندسی =۲۳۰۰ دلار
  • علوم کامپیوتر = ۲۳۰۰ دلار
  • کسب و کار و امور مالی = ۲۰۰۰ دلار
  • علوم اجتماعی = ۲۵۰۰ دلار
  • پزشکی = 7000 دلار
  • دوره های کارشناسی ارشد = 5000 دلار

اما اگر زبان اوکراینی را برای تحصیل انتخاب نمایید شهریه کمتری را در تمامی رشته ها پرداخت خواهید نمود ، به عنوان مثال:

  • دوره آموزشي آماده سازي = ۱۳۰۰ دلار
  • دوره های مهندسی = ۱۵۰۰ دلار
  • علوم کامپیوتر = ۱۵۰۰ دلار
  • کسب و کار و امور مالی = ۱۵۰۰ دلار
  • علوم اجتماعی = ۱۵۰۰ دلار
  • پزشکی = ۳۵۰۰ دلار
  • دوره های کارشناسی ارشد = ۳۰۰۰ دلار
سطح تحصیلی میانگین هزینه تحصیل در اوکراین
مدارس زبان 700 تا 2000 یورو در ماه
کارشناسی 1500 تا 5000 یورو در سال
کارشناسی ارشد 2500 تا 7000 یورو در سال
دکتری 3500 تا 10000 یورو در سال

مزایا و معایب تحصیل در اوکراین

در مطالعه مزایا و معایب تحصیل در اوکراین اولین مزیت برجسته و قابل بیان پذیرش ساده و راحت از بهترین دانشگاه های اوکراین است ، به دلیل راحت تر بودن روند اخذ پذیرش از دانشگاه های اوکراین ، شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به این کشور نیز بسیار ساده تر از دیگر کشورهای اروپایی است.

علاوه بر این نوع دیپلم متقاضی تعیین کننده رشته انتخابی او برای تحصیل در اوکراین نخواهد بود و ملاک اصلی ورود شما به رشته دلخواه ، موفقیت در گذراندن دوره پادفک ( شامل دروس پیش نیاز هر رشته ) است ، از طرفی با وجود اینکه اوکراین هنوز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است اما از لحاظ استانداردهای زندگی ، این کشور همواره تلاش می کند استانداردهای اروپایی را در جامعه اش پیاده کند.

اقتصاد اوکراین بیشتر حول شهر های بزرگی چون کییف ، زاپروژیا ، دنیپرو ، لووف و اودسا متمرکز شده است و دانشجویان بومی و بین المللی در بسیاری از مکان های عمومی از قبیل رستوران ، موزه ، سینما ، کتابخانه ، فرودگاه و استفاده از سایر وسایل حمل و نقل عمومی از تخفیف پنجاه درصدی برخوردار هستند اما با این وجود دانشجویان باید از معایب و چالش هایی که با انتخاب کشور اوکراین پیش رویشان قرار می گیرد نیز مطلع باشند.

مزایا و معایب تحصیل در اوکراین

معایب تحصیل در اوکراین

اوکراین اولین موضوع برای معایب تحصیل در این کشور موضوع ناامنی شهر های اوکراین برای زندگیست ، اوکراین در سال های اخیر به دلیل درگیری و جنگ مقداری ناامن شده بود و این موضوع اشتیاق دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در این کشور را مقداری کم کرده است.

اما در حال حاضر دولت اوکراین اعلام می کند که این کشور برای دانشجویان بین المللی امن است ، بهترین شهرها برای تحصیل ، کیف ، خارکف و اودسا هستند ، آنها کاملا امن هستند.

یکی از معایب عمده ای که دانشجویان ایرانی پس از ورود به اوکراین با آن مواجه می شوند ، گذراندن دوره پادفک می باشد ، این دوره در یک مرکز به نام تاراس شوچنکو و تحت نظر دانشگاه سرخ کیف برگزار می شود که اساتید برجسته ای داشته و اعتبار بالایی دارد.

اما در حال حاضر ، غیر از مرکز تاراس شوچنکو ، هر دانشگاهی مرکز خاصی برای دوره پادفک معرفی کرده که متاسفانه از ارزش و اعتبار کافی برخوردار نیستند و دانشجویان پس از گذراندن آن باز هم در ادامه تحصیل به زبان انگلیسی یا روسی دچار مشکل می شوند و گاهی اوقات مجبور به ترک تحصیل و خروج از اوکراین می شوند.

سوالات پر تکرار تحصیل در اوکراین

این دوره که مشابه آن در کشورهایی همچون روسیه نیز وجود دارد ، ۹ ماه تا یک سال زمان برده و شخص علاوه بر تسلط نسبی بر زبان روسی ، درس های مبانی مورد نیاز تحصیل هایی همچون زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و ریاضی آمادگی لازم برای حضور در دانشگاه های اوکراین را فرا می گیرد.

افرادی که موفق به پذیرش در این دوره می شوند در بسیاری از دانشگاه های اوکراین به عنوان فرد شاغل شناخته شده و حقوق ماهیانه دریافت می کنند ، این حقوق در برخی موارد علاوه بر تامین شهریه دانشگاه پاسخگوی هزینه های زندگی نیز خواهد بود.

تا حد ممکن به چاپ مقاله ، شرکت در کنفرانس ها ، انتشار کتاب و کلیه کارهای پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی تان پرداخته و زبان انگلیسی و روسی خود را تقویت کنید.

برای تحصیل در دانشگاه نباید بیش از ده سال از آخرین مدرک تحصیلی فرد گذشته باشد و برای مقطع لیسانس و پزشکی بیشتر از ۳۰ سال سن نداشته باشید. ، افراد متقاضی دوره لیسانس باید زیر 25 سال و داوطلبان دوره فوق لیسانس باید زیر 35 سال سن داشته باشند.

در برخی از دانشگاه ها دانش آموزانی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل می کنند نیازی به حضور در کالج های پیش دانشگاهی و گذراندن دوره پادفک ندارند ، اما می توانند در طول دوره تحصیلی به عنوان یک دوره مستقل ، زبان روسی را نیز مطالعه کنند.

هم اکنون در فهرست وزارت علوم هیچ دانشگاهی از اوکراین در گروه الف جای نگرفته و برخی از دانشگاه ها تنها در رشته خاصی در گروه ب قرار گرفته اند که در همین مقاله آن ها را معرفی کردیم.

در صورت ریجکت شدن ، شخص میتواند درخواست تجدید نظر نماید ، مدت بررسی این نامه برای ۲ ماه تعیین شده است ، در صورت امتناع از صدور ویزا به موجب درخواست تجدید نظر فرد خارجی با چنین درخواستی ، امکان درخواست مجدد وجود ندارد.

در برخی دانشگاه ها تنها ۱۷۵۰ دلار و در برخی دیگر تا ۲۷۰۰ دلار ، شهریه های تحصیل در اوکراین به زبان روسی کمتر است و از ۱۵۰۰ دلار شروع می شود.

به طور متوسط هر دانشجوی بین المللی برای تامین هزینه های زندگی خود در اوکراین حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا نیاز خواهد داشت.

بله ، تا ۴۰ ساعت در هفته می توانید کار کنید و از این راه درصدی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایید.

در مقاله ای که خواندید تلاش کردیم مهم ترین نکاتی که در خصوص تحصیل در اوکراین باید بدانید را بیان کنیم ، مشاورین ما تمام مسائل را به وضوح توضیح می دهند و تمام راه ها را برای خدمت به منافع شما در زمینه تحصیل در اوکراین در نظر می گیرند ، در نهایت باز هم می توانید جهت انتخاب اوکراین برای تحصیل با دفاتر شرکت مهاجرتی رجبی مراجعه کنید ، کارشناسان ما در دفتر مرکزی و غرب تهران و دفتر شیراز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند ، همچنین توصیه می کنیم مقاله 10 تا از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج را نیز مرور کنید تا گزینه های مناسب برای مهاجرت تحصیلی را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه