خط و زبان مردم مالزی

خط و زبان مردم مالزی می تواند در تصمیم شما جهت تحصیل در این کشور تاثیرگذار باشد ، مالزی از نژادها ، فرهنگها و مذاهب مختلفی تشکیل شده ، لذا این کشور یک ملت چند نژادی است ، مردم بجز زبان مالایی به زبانهای دیگری نیز صحبت می‌ کنند.

مالزی انتخاب بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی است ؛ اگر شما هم از این دسته از افراد هستید می توانید برای بررسی شرایط خود با کارشناسان باتجربه ما در شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) ارتباط برقرار کنید ؛ همچنین مطالعه مقاله تحصیل در مالزی را از دست ندهید.

مالایی یا باهاسا ملایو (Bahasa Melayu) زبان ملی مالزی است و این زبان توسط اکثریت مردم صحبت شده و بطور گسترده در سیستم آموزش عمومی کشور تدریس می ‌شود ؛ بطور کلی ، میلیونها نفر در مالزی ، سنگاپور ، برونئی و همچنین اندونزی به زبان مالایی گویش دارند ؛ در حدود 18 میلیون نفر به زبان مالایی استاندارد و حدود 170 میلیون نفر به زبان مادری اندونزیایی صحبت می ‌کنند.

در مجموع 137 زبان در بخش ‌های مختلف مالزی کاربرد دارند که برخی از این زبان ‌ها دارای لهجه‌ های خاص خود هستند و برخی از گویش ‌ها نیز با منش چینی نظیر یو و مین می ‌باشند.

فهرست مطالب

اکثر مردم مالزی چند زبانه هستند و می توانند حداقل انگلیسی ، مالایی و ماندارین را با تسلط متوسط ​​صحبت کنند ؛ تامیل یکی دیگر از زبانهای محبوب مالزی است که اغلب توسط ساکنان هندی تبار صحبت می‌ شود ، در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر خط و زبان مردم مالزی می پردازیم ، با ما همراه باشید.

خط و زبان مردم مالزی

زبان رسمی در مالزی

خط و زبان مردم مالزی و زبان رسمی در مالزی کدام است؟ همانگونه که بیان شد مالایی زبان رسمی و ملی مالزی است ؛ زبان مالایی متعلق به خانواده آسترونیزیایی است و این زبان با ده گویش ، رایج ترین زبان در این کشور می باشد ؛ همچنین مالایی دارای بیش از 20 میلیون کاربر در کشورهای دیگر از جمله اندونزی و فیلیپین است.

زبان مالایی پس از شورش های نژادی سال 1969 در مالزی شناخته شد ؛ زبان هایی مثل اندونزیایی نیز گونه ای از زبان مالایی هستند ؛ باستان شناسان خط های اولیه زبان مالایی را در اوایل سال 683 پس از میلاد در سوماترای جنوبی و جزیره بانگکا یافته اند.

در قرن چهاردهم ، خط و زبان مردم مالزی (مالایی) به خط هندی و سپس عربی نوشته شد و سال ها بعد در قرن هفدهم خط لاتین جایگزین این خط ها شد ؛ کارشناسان ، تاریخ زبان مالایی یا خط و زبان مردم مالزی را به پنج دوره تاریخیِ مالایی قدیم ، مالایی دوره انتقالی ، مالایی دوره مالاکا (کلاسیک) ، مالایی مدرن متأخر و مالایی مدرن تقسیم می کنند.

همچنین ، زبان سانسکریت به شدت تحت تأثیر مالایی قدیم قرار گرفت و در دوره مالاکا یا کلاسیک (1402 – 1511) زبان به سرعت تحت تأثیر ادبیات اسلامی در طی سلطنت مالاکا پیشرفت کرد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت آسان به کشورهای آسیایی با هزینه های مقرون به صرفه برای تحصیل و زندگی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

گویشهای مختلف خط و زبان مردم مالزی

گویشهای مختلف خط و زبان مردم مالزی کدامند؟ مالایی زبانی رایج در مالزی و بویژه در مناطق روستایی است ؛ همچنین مردم محلی ساکن در شهرها از مالایی استفاده می‌ کنند ، زیرا مالایی زبان مادری آنهاست.

لذا اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید ، دقت کنید که اگرچه زبان ملی این کشور مالایی است ، اما زبان رسمی و غیررسمی مالایی بسیار متفاوت از هم هستند ؛ لذا ممکن است زبان مالایی را آموزش دیده باشید ، اما متوجه ‌خواهید شد که گویشوران بومی به این زبانی که شما بطور رسمی آموزش دیده ‌اید صحبت نمی‌ کنند.

بطور کلی ، مردم محلی از کلمات عامیانه و اصطلاحات مالایی استفاده می ‌کنند که در آموزشهای رسمی یاد داده نمی ‌شوند ؛ لذا این زبان دارای مجموعه ‌ای از گویشهاست و سخنرانان محلی در کلانتان ، ترنگانو ، کداه ، پرلیس و پراک هر کدام می ‌توانند لهجه‌ های منحصر بفردی داشته باشند ؛ اما با وجودیکه گویش‌ های منطقه ‌ای تا حد زیادی بصورت متقابل قابل درک بوده ؛ ولی برخی از لهجه ‌ها خاص هستند ؛ لذا درک این زبانها برای افراد غیربومی مشکل است ؛ بطور کلی ، 10 گویش در مالزی وجود دارد.

گویشهای مختلف خط و زبان مردم مالزی

جمعیت بومیان مالزی از قدیمی ترین ساکنان مالزی هستند و به عنوان اورنگ آسلی (Orang Asli) شناخته می ‌شوند و این جامعه شامل مجموعه ‌ای از زبانهای خاص است ؛ سایر گروه‌ های قومی منحصربه‌فرد عمدتا در صباح و ساراواک واقع در شرق مالزی هستند که برخی از آنها عبارتند از Iban ، Melanau ، Dayak ، Kadazan ، Dusun ، Murut ، Rungus ، Labuk و غیره.

خط و زبان مردم مالزی برای آموزش

خط و زبان مردم مالزی برای آموزش چیست؟ در قانون آموزش مالزی آمده که زبان ملی باید در تمام مؤسسات آموزشی در مالزی مورد استفاده قرار گیرد ؛ به همین دلیل ، اکثر مؤسسات آموزشی ملی (مدارس ابتدایی ، مدارس راهنمایی و برخی از دانشگاه های محلی) از زبان مالایی به عنوان زبان آموزش استفاده می کنند.

از آنجا که مالزی دارای آموزشی بومی است ، مدارس محلی چینی و هندی نیز در سراسر مالزی وجود دارند ؛ اما با این وجود ، زبان مالایی نه تنها توسط افراد بومی این کشور و جامعه مالایی استفاده می شود ، بلکه بسیاری از مردم محلی ، از جمله جوامع چینی و هندی مالزی نیز به این زبان صحبت می کنند ؛ مالایی به عنوان خط و زبان مردم مالزی در سراسر مالزی و به ویژه در مکان های عمومی از جمله رستوران ها ، مغازه ها و اداره ها استفاده می شود.

مسائل مهاجرتی تان را به متخصصین ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی بسپارید و با خیال راحت روند مهاجرت و اخذ اقامت کشور مطبوعتان را طی نمایید.

زبان انگلیسی در بین مردم مالزی

تحصیل پزشکی در مجارستان با مدرک دیپلم

زبان انگلیسی بریتانیایی به شکلی گسترده در مالزی استفاده می شود و در حقیقت ، انگلیسی بریتانیایی به عنوان زبان دوم مردم مالزی شناخته می شود ؛ یادگیری این زبان در مدارس ابتدایی و متوسطه برای همه افراد محلی اجباری می باشد ؛ همچنین در طول تحصیلات عالی یادگیری این زبان لازم است ، انگلیسی در مالزی معمولاً در تجارت ، آموزش و سایر موقعیت های رسمی و غیر رسمی کاربرد دارد و شهروندان مالزیایی امروزه بیشتر و بیشتر به انگلیسی صحبت می کنند که همه این ها به رشد سریع انقلاب صنعتی 4.0 و فناوری پیشرفته باز می گردد ؛ البته در میان بخش های مختلف مالزی ، در کوالالامپور به عنوان پایتخت و قطب مالی ، فرهنگی ، اقتصادی و چند ملیتی و بین المللی بودن آن ، انگلیسی بیشتر رواج دارد.

زبان های چینی در مالزی

زبان های چینی نیز در خط و زبان مردم مالزی کاربرد دارند که ماندارین رایج ترین زبان چینی در این کشور است ؛ این زبان که یک زبان لینگوا فرانکا ، در میان چینی های مالزی است ، به طور گسترده در مدارس و مشاغل چینی مورد استفاده قرار می گیرد ؛ انواع دیگر زبان های چینی در مالزی شامل هوکین (Hokkien) ، کانتونی (Cantonese) ، هاکا (Hakka) ، هاینانی (Hainanese) ، هوک چو (Hok-chew) یو (Yue) ، مین (Min) و غیره می باشند.

هوکین و کانتونی از محبوب ترین انواع زبان های چینی هستند و این دو نوع زبان کاملاً با ماندارین استاندارد متفاوت می باشند ؛ حروف صدادار ، دستور زبان و همچنین کلمات کاملا متفاوت از زبان ماندارین هستند ،  با این حال ، بسیاری از زبان های چینی که از محبوبیت کمتری برخوردار هستند ، در معرض انقراض می باشند ؛ چرا که مردم بیش تر ماندارین را پذیرفته اند.

برای آشنایی بیشتر با خط و زبان مردم چین و شناخت شگفتی های این زبان مقاله لینک شده را مرور کنید.

زبان ماندارین در مالزی

از آنجا که جامعه چینی مالزی به عنوان بخشی از این کشور شناخته می شوند ، لذا استفاده از زبان ماندارین در مالزی رواج دارد ؛ همچنین ، دولت مالزی کمپین صحبت کردن ماندارین را برای تشویق چینی های مالزیایی برای یادگیری ماندارین در نظر گرفته است ، در میان تمام زبان های مالزی، ماندارین توسط اعضای جامعه ، جدا از مساله قومیت های گوناگون ، مهم تلقی می شود و همچنین ، بدین خاطر که بسیاری از سهامداران و رهبران تجاری در دنیای شرکت ها چینی مالزیایی هستند ؛ به افرادی (مخصوصاً آن هایی که چینی نیستند) با مهارت ماندارین خوب در صنعت حرفه ای بسیار مورد نیاز می باشد.

زبان های چینی در مالزی

زبان انگلیسی استاندارد مالزی

از زبان ماندارین می توان به عنوان یک زبان کار در کشور مالزی یاد کرد و مشابه زبان مالایی ، استفاده از ماندارین مالزی ، امروزه کمی دارای پیچیدگی های مدرن است ؛ به طوری که چینی های مالزیایی کلمات انگلیسی زیادی را وام گرفته اند و آن ها را به زبان چینی وارد کرده اند ؛ در نتیجه این در آمیختگی ، Manglish امروزی (ماندارین + انگلیسی) به وجود آمده است ؛ Manglish همچنین می تواند شبیه به زبان عامیانه سنگاپور یعنیSinglish باشد.

لذا می توان گفت که ، مالزی دارای زبان انگلیسی استاندارد مالزی (MySE) که با عنوان Manglish نیز شناخته می شود ، می باشد و این زبان ریشه در انگلیسی بریتانیایی دارد ؛ انگلیسی استاندارد مالزی عمدتاً در آموزش و پرورش و کمتر در سایر بخش های کشور کاربرد دارد و با این که استفاده از این زبان در حال کاهش است ، اما اکثریت جمعیت کشور مالزی (60 درصد) بر آن مسلط هستند.

MySE تاثیر عمیقی از مالایی ، تامیلی و چینی دارد ؛ همچنینMySE غیر روتیک است و به سه دسته acrolect (نزدیک بومی) ، mesolect (انگلیسی معمولی مالزی) و basilect تقسیم بندی می شود.

زبان تامیل در مالزی

زبان تامیل در مالزی

زبان تامیل زبانی است که بومیان هند از آن استفاده می کنند و در مالزی این زبان به باهاسا تامیل نیز معروف است ؛ اگر به مدارس هندی ، معابد یا هر جشن هندی بروید ، متوجه خواهید شد که مردم هند به این زبان صحبت می کنند.

زبان تامیل به دلیل خطهای هندی پیچیده و صداهای گفتاری آن به عنوان یکی از پیچیده ترین زبانها در نظر گرفته می شود ؛ دقت کنید که زبان تامیل و زبان هندی کاملاً متفاوت از هم هستند ؛ همچنین ، در مدارس محلی هندی به کودکان زبان تامیل آموزش داده می شود ، اما به دلیل پیچیدگی این زبان و نیز پیچیدگی برخی از کلمات برای تلفظ در تامیل ، بیشتر هندی ها زبان مادری خود را با کلماتی از زبان مالایی و انگلیسی در هم آمیخته اند ؛ علاوه بر این ، بومیان محلی نیز از زبان تنگلیش (تامیل + انگلیسی) بخصوص در دوران مدرن کنونی در کوالالامپور استفاده می‌ کنند.

تامیل ، بر خلاف باهاسا مالزی ، از تنوع زیادی در محیط محلی برخوردار نیست و با وجود انواع مختلفی از زبانها از جمله هندی ، مراتی ، تلوگو و مالایالام که به این زبان نزدیک هستند ، این زبانها در میان بومیان مالزی بسیار نادر است ؛ همچنین لهجه های هندی در مالزی وجود ندارد ، زیرا تامیلی‌ که در مالزی صحبت می شود ، بومی شده است و گویشهای هندی بیشتر در هند ، سرزمین اصلی آن یافت می شود.

اگر در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص کشور مالزی هستید ، دانستن مطالب ارائه شده در مقالات زیر را توصیه می کنیم.

زبان های بومی مالزی

زبان های بومی مالزی شامل چه زبان هایی هستند؟ در مالزی بیش از 30 قبیله بومی با زبان های اجدادی متمایز خود از جمله گویش های فرعی وجود دارد ؛ اما در میان زبان های بومی ، کازداندوسون (Kazadandusuns) و ایبان (Iban) بیش از همه به چشم می‌خورد و مردم سراواک مالزی با حضور پررنگ خود در ادبیات علمی به این زبان گویش دارند.

در صباح (Sabah) ، مردم بومی به زبان های دوسون و کادازان ، باجائو ، موروت ، لون ، برونئی ، رونگوس ، بیسایا ، ایرانون ، باوانگ ، سونگای ، سولوک و ساما صحبت می کنند که این زبان ها به خاطر محدود بودن دامنه ‌شان در معرض انقراض هستند ؛ در شبه جزیره مالزی ، سه گروه زبانی اصلی به نام های نگریتو ، سنویی و مالایی وجود دارد که شامل 18 زیر گروه دیگر است ؛ از زبان های بومی دیگر می توان به Semai و تایلندی اشاره نمود.

به طور کلی اگر بخواهیم مروری بر زبان ها در مالزی داشته باشیم ، می توان به نتایج زیر رسید:

خط و زبان مردم مالزی وضعیت
باهاسا مالزی زبان رسمی
انگلیسی دومین زبان محبوب در مالزی
Manglish یا انگلیسی مالزی زبانی محبوب شامل تأثیرات از مالایی ، انگلیسی ، چینی و تامیل
چینی یک زبان محبوب به ویژه برای جنوب مالزی تامیل زبان تامیل در میان مردم هند به خصوص رایج است.
سینهالی عمدتاً توسط سریلانکایی ها استفاده می شود.
ایبان زبان بومی مورد استفاده در ساراواک
دوسونیک زبان بومی مورد استفاده در صباح
Thai زبان اقلیت

زبان های خارجی در مالزی

برخی از زبان های خارجی در مالزی وجود دارند که به بومیان آموزش داده می شوند ؛ از جمله زبان های خارجی که در مدارس تدریس می شوند ، شامل موارد زیر خواهند بود:

  • عربی
  • فرانسوی
  • آلمانی
  • اسپانیایی
  • ژاپنی
  • کره ای

بجز زبان های ذکر شده ، افرادی نیز در مالزی از زبان های ترکی ، ویتنامی ، تایلندی ، اندونزیایی ، تاگالوگ و ایتالیایی استفاده می کنند ؛ این زبان ها به طور رسمی در موسسات آموزشی محلی تدریس نمی شوند ، اما در بازار کار به شدت مورد توجه هستند.

به طور کلی زبان مالایی به عنوان خط و زبان مردم مالزی و نیز زبان ملی و رسمی مالزی شناخته می ‌شود و این زبان ، زبان مادری اکثر مالزیایی ‌ها و بویژه مردم جامعه مالایی است ؛ بجز مالایی ، از زبانهای رایج در مالزی ، انگلیسی است و لهجه ‌های چینی از جمله ماندارین و هوکین نیز در این کشور صحبت می ‌شوند.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم مالزی

میلیونها نفر در مالزی ، سنگاپور ، برونئی و همچنین اندونزی به زبان مالایی گویش دارند ؛ در حدود 18 میلیون نفر به زبان مالایی استاندارد و حدود 170 میلیون نفر به زبان مادری اندونزیایی صحبت می ‌کنند.

باستان شناسان خط های اولیه زبان مالایی را در اوایل سال 683 پس از میلاد در سوماترای جنوبی و جزیره بانگکا یافته اند.

چون  مردم محلی از کلمات عامیانه و اصطلاحات مالایی استفاده می ‌کنند که در آموزشهای رسمی یاد داده نمی ‌شوند ؛ لذا این زبان دارای مجموعه ‌ای از گویشهاست و سخنرانان محلی در کلانتان ، ترنگانو ، کداه ، پرلیس و پراک هر کدام می ‌توانند لهجه‌ های منحصر بفردی داشته باشند.

  • عربی
  • فرانسوی
  • آلمانی
  • اسپانیایی
  • ژاپنی
  • کره ای

دقت کنید که آشنایی با خط و زبان مردم مالزی می ‌تواند بر کار و سفر نیز تاثیر بگذارد ؛ لذا اگر سوالی در این خصوص دارید ، می‌ توانید با مشاوران ما در موسسه حقوقی مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز مطرح نمایید ، همچنین می توانید با مطالعه مقاله کار در مالزی با مشاغل مورد نیاز این کشور هم آشنا شده و دستمزد مشاغل محبوب را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه