نرخ مالیات در چین

مشاور حقوقی سرمایه گذاری
مشاور حقوقی سرمایه گذاری
نرخ مالیات در چین
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

علاوه بر تحصیل در چین ، کار در این کشور هم از جذابیت های ویژه ای برخوردار است . آگاهی از نرخ مالیات ممکن است آخرین چیزی باشد که در مهاجرت اهمیت دارد ، مهم این است که شما بدانید که چه وظایف مالیاتی در مورد کشور دوم دارید . همکاران موسسه حقوقی وکلای مهر آفرین رجبی ، این بار شما را با نرخ مالیات در چین آشنا می کنند . به دلیل اهمیت موضوع مالیات ، گروه تخصصی این موسسه تلاش می کند تا قبل از مهاجرت به یک کشور دیگر شما را با تمامی جوانب آن آشنا نمایند .

کشور چین با نام رسمی جمهوری خلق چین با جمعیت 3/1 میلیارد نفری ، پر جمعیت ترین کشور جهان است . پایتخت این کشور پکن ، واحد پولش یوان یا RMB و زبان رسمی آن زبان چینی است . علاقه مندان مهاجرت کاری به چین و همچنین داوطلبین سرمایه گذاری و ثبت شرکت در چین ، در هر شرایط باید از نرخ مالیات در چین اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند . در اینجا مطالب جالبی است که شما به عنوان یک کارگر بین المللی یا سرمایه گذار در چین باید بدانید .

بررسی نرخ مالیات در چین

هر چند که بحث مالیات ممکن است خسته کننده باشد ، اما باید درک کنیم که مالیات بخش مهمی از زندگی یک فرد بزرگسال را تشکیل می دهد .

هنگامی که شما در یک کشور خارجی مانند چین زندگی می کنید ، آخرین چیزی که می خواهید این است که فقط به دلیل کمبود درآمد نگرانی نداشته نباشید و این کاملا به سطح آگاهی شما درباره نرخ مالیات در چین وابسته است .

ما به شما می گوییم که دانستن این موضوع اصلا کار سختی نیست ، زیرا مالیات ها در چین پیچیده نیستند . سرمایه گذاری و ثبت شرکت در چین در مقاله ای در همین سایت مورد بررسی قرار گرفته است . شما را به مطالعه آن مقاله هم دعوت می کنیم .

قانون مالیات بر درآمد ماهیانه در چین

چین اخیرا قوانین IIT خود را اصلاح کرده است و برای کاهش بار مالیاتی افراد کم درآمد و متوسطه تغییرات زیادی در نظر گرفته است ، در حالی که جدیدا برای کارگران با درآمد بالا و کارگران خارجی موضع سختگیرانه ای دارد .

البته فراموش نکنید که در حال حاضر حقوق کارگر ساده در چین ، بیشتر از سایر کشورهاست . قانون مالیات بر درآمد شخصی PRC اعلام می کند که یک کارگر بین المللی حداقل باید 5،000 یوان در ماه داشته باشد تا واجد شرایط برای مالیات باشد .

اگر بالای 5،000 یوان درآمد داشته باشید ، میزان مالیات هم افزایش پیدا می کند . به این معنی که هر چه بیشتر درآمد داشته باشید ، دولت هم مقدار بیشتری از شما می گیرد .

دریافت گزارش مالی در چین

دریافت گزارش مالی در چین

در پایان سال کاری و قراردادی شما می توانید برای دریافت هرگونه گزارش مالیاتی ، به اداره مالیات شهری محل زندگی تان در چین بروید .

شما همچنین می توانید از کارکنان مدرسه محلی خود کمک بخواهید . هنگامی که شرکت ها مالیات را برای یک خارجی پرداخت می کنند ، آنها نام و شماره گذرنامه خود را برای شما ارائه می دهند ، این همان چیزی است که زمانی که شما برای تهیه گزارش های مالیاتی سالیانه به اداره مالیات محلی می روید ، به آن نیاز دارید . نرخ مالیات در چین را بررسی می کنیم .

نرخ مالیات بر شرکت در چین

  • نرخ مالیات شرکت های ملی سال 2018 برای شرکت های داخلی و خارجی 25٪ بوده است.
  • شرکت های کوچک در موارد خاص 20 درصد مالیات شرکت ها را پرداخت می کنند.
  • شرکت ها 10 درصد مالیات شرکت ها را در مناطق خاص پرداخت می کنند.
  • شرکت های با تکنولوژی بالا 15٪ مالیات شرکت ها را پرداخت می کنند .

کارفرما موظف است که به طور ماهانه از یک کارمند مزدبگیر و مشمول مالیات بر درآمد برای کارهای مربوط به امنیت اجتماعی مالیات بگیرد .

نرخ های امنیت اجتماعی در شهرهای مختلف متفاوت است . امنیت اجتماعی در چین شامل 3 قسمت ، حقوق بازنشستگی پایه ، حساب های شخصی و پرداخت اضافی است .

نرخ امنیت اجتماعی در چین در شهرهای مختلف با هم فرق می کند . این نرخ در شهرهای بزرگ و اصلی در حدود 33٪ برای کارفرما و حدود 11٪ برای کارمند است .

محاسبه مالیات بر درآمد ماهانه در چین

خوشبختانه ، دستورالعمل های خاصی برای محاسبه مالیات در چین برای مهاجران وجود دارد . اگر شما واجد شرایط مالیات می باشید و می خواهید نرخ مالیات در چین به طور صحیحی برای درآمد شما اعمال شده باشد ، مراحل زیر را با دقت انجام دهید :

  1. ابتدا متوجه شوید که درآمد ماهانه شما قبل از مالیات ، چقدر است و بعد از آن 5،000 یوان را از آن کم کنید یعنی ؛ درآمد ماهانه منهای 5000 یوان برابر است با مبلغی که مشمول مالیات است .
  2. با استفاده از نمودار مالیات بر درآمد ماهانه ، نرخ مالیات صحیح و ” کسر سریع ” را پیدا کنید . با توجه به درآمد ، نرخ مالیات در چین که مشمول درآمد است ، می تواند از هر 3 تا 45 درصد متغیر باشد .
  3. هنگامی که میزان مالیات را پیدا می کنید ، آن را به 100 تقسیم کنید یک عدد اعشاری بدست می آید .
  4. آن اعشار را با مالیات مشمول درآمد ماهانه خود ضرب کنید . نتیجه را بیرون بیاورید و تعداد کسر سریع را کم کنید . این باید مبلغ مالیاتی را که برای پرداخت در چین هزینه می کنید را می دهد .

مثال برای محاسبه مالیات بر درآمد ماهانه در چین

در این بخش یک مثال برای محاسبه مالیات بر درآمد ماهانه یک معلم ESL در چین آورده شده است . درآمد ماهانه یک معلم ESL بدون کسر مالیات تقریبا 15000 یوان است . برای محاسبه نرخ مالیات آن ، شما می توانید :

  • مبلغ 500 یوان را از آن کم کنید (5،000 – 15000 = 10،000 یوآن) .
  • طبق نمودار استاندارد نرخ مالیات در چین ، نرخ مالیات صحیح برای 10،000 یوان 10٪ و کسر سریع 210 یوان است .
  • برای تبدیل 10٪ به یک اعشاری ، به 100 تقسیم کنید (100/10 = 0.10) .
  • حالا شما آن عدد اعشاری را به مبلغ مشمول درآمد خودتان ضرب کنید . (0.10 × 10،000 = 1000 یوان ) .
  • در نهایت ، کسر سریع خود را از آن عدد محاسبه کنید . ( 210- 1،000 = 790 یوان ) .

این یعنی اینکه هر ماه 790 یوان بابت مالیات بر درآمد از شما کسر می شود و از حقوق 15000 یوآن شما می توانید 14،210 یوان را به خانه ببرید .

قانون مالیات بر درآمد ماهانه در چین

اشکال مختلف درآمدهای واجد شرایط مالیات در چین

مهم این است که بدانید که حقوق شما تنها درآمدی نیست که می تواند توسط دولت چین مالیات بر آن تعلق می گیرد . سایر موارد مالیات بر درآمد شامل موارد زیر است :

حق امتیاز ، منافع ، سود سهام ، پاداش ، اجاره ملک ، حقوق و دستمزد برای خدمات ، انتقال اموال ، درآمد احتمالی ، پاداش نویسنده و هر چیز دیگری که ممکن است توسط وزارت دارایی شورای دولتی تعیین شود . با توجه به اینکه چه مدت زمانی شما قصد دارید در چین بمانید ، میزان بدهی مالیاتی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ، طول زمان ماندگاری شما در چین را می توان به چهار دسته تقسیم کرد :

قوانین مالیاتی در چین بین 90 روز تا یکسال

o کمتر از 90 روز : اگر فقط 90 روز از سال در چین هستید ، تنها مالیات که باید پرداخت کنید ، درآمد کسب شده از شرکت های چینی برای کار است . ( این شامل شرکت های خارجی نیست – فقط چینی ها )

o 90 روز تا 1 سال : هر فرد خارجی که در 90 روز تا یکسال در چین کار می کند ، باید تمام مالیات بر درآمد را برای تمامی کارهای انجام شده در چین را پرداخت کند – صرف نظر از اینکه آیا این شرکت چینی است یا خیر.

با این حال ، در برخی شرایط خاص مانند اقامت کمتر از 183 روز در سال ، شما ممکن است قادر به ایجاد یک توافق با کشور خود و کشور چین برای جلوگیری از پرداخت این مالیات بر درآمد خارجی باشید .

قوانین مالیاتی در چین بین یک تا پنج سال

1تا 5 سال : هر کسی که 1 تا 5 سال در چین می ماند ، مجبور است مالیات بر درآمد را بر تمام کارهایی که در چین انجام داده است پرداخت کند .

تنها مالیات بر درآمدی که از پرداخت آن معاف هستید ، برای کارهایی است که خارج از کشور انجام می شود . ( به عنوان مثال ، اگر شما در چین زندگی می کنید ، اما یک سفر تابستانی به اروپا بگیرید ، هر گونه دستمزد که در اروپا به دست آورده اید ، توسط دولت چین مالیات نخواهد داشت . ) .

بیش از 5 سال : هنگامی که شما بیش از پنج سال در چین زندگی می کنید ، مسئولیت تعهدات مالیاتی مشابه به عنوان ساکنان چینی را به عهده می گیرید . در این مورد ، یک راه ایده آل برای شما با قوانین نرخ مالیات در چین و قوانین آن خواهد بود . نرخ مالیات در چین را بررسی می کنیم .

شرایط معافیت از مالیات در چین

فقط در مواردی شما از پرداخت مالیات در چین معاف می شوید که اطمینان حاصل شود که شما پول ندارید و نمی توانید هزینه آن را پرداخت کنید .

ممکن است دولت چین و سایر کشورها توافقنامه ای داشته باشند تا شخص در چین و کشور خود مالیات نگیرد . با این حال ، این لزوما به این معنی نیست که شما کاملا از قلاب استفاده کنید ، بلکه شما باید از نرخ های مالیاتی کشورها آگاهی داشته باشید .

برای بسیاری از کشورها ، شما نیز ممکن است بدون در نظر گرفتن جایی که شما زندگی می کنید ، ملزم به پرداخت مالیات برای کشور خود باشید .

به عنوان مثال ، ایالات متحده دستورالعمل های بسیار خاصی در مورد expat ها دارد . شهروندان ایالات متحده که در چین زندگی می کنند ، باید هر ساله مالیات را با IRS ثبت کنند و اغلب باید شامل هر اطلاعاتی درباره دارایی مالی موجود در بانک های چینی باشد .

اطلاعات اضافی در خصوص نرخ مالیات در چین

اطلاعات درباره ارتباط نرخ مالیات در چین و افتتاح حساب بانکی در چین نیز مهم هستند ، هنگامی که یک حساب بانکی را باز کنید ، از شما برای شماره مالیاتی درخواست خواهد شد .

این شماره مالیاتی از چین نیست ، این شماره امنیت اجتماعی شما یا معادل آن در کشور شماست . یکی دیگر از چیزهایی که در مطالعه نرخ مالیات در چین باید در نظر داشته باشید ، مهلت ثبت نام است . در حالی که مهلت ثبت نام برای ایالات متحده در 15 آوریل است ، این مهلت در چین در 31 مارس است .

مصرف منابع مالیاتی در چین

بیشترین میزان نرخ مالیات در چین صرف درآمد می شود . شما باید نرخ مالیاتی 13-17٪ را در مورد هر چیزی که خریداری می کنید مثل غذا ، خدمات پس از فروش ، مبلمان و غیره پرداخت کنید . برای افزایش سرمایه در املاک و مستغلات ، دارایی ها و سهام هایی که در چین تهیه می شود ، انتظار می رود که نرخ 20٪ را پرداخت کنید .

توجه داشته باشید که تعرفه های مالیاتی به روز شده و کسرهای استاندارد که در قانون جدید نرخ مالیات در چین تعریف شده است ، در 1 اکتبر 2018 تأیید شد ، در حالی که باقیمانده مقررات جدید از 1 ژانویه 2019 به اجرا در می آید . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و در خصوص کسب اطلاعات ارزان ترین شهر چین برای کار و زندگی با مشاوران خبره موسسه در دفاتر تهران و شیراز تماس بگیرید .

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه