نرخ مالیات در چک

مشاور حقوقی سرمایه گذاری
مشاور حقوقی سرمایه گذاری
نرخ مالیات در چک
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

مالیات به همه درآمد ها و دارایی های ساکنین این کشور تعلق می گیرد و تنها خاص کارفرمایان و سرمایه گذاران نیست . در این مقاله که با تلاش مشاورین ارشد موسسه حقوقی وکلای مهر آفرین رجبی گردآوری شده است ، نرخ مالیات در چک مورد بررسی قرار گرفته ، سیستم مالیاتی این کشور و انواع مالیات های ارائه شده در جمهوری چک معرفی خواهند شد .

هنگام مهاجرت به چک یا تحصیل در چک به مسائل زیادی باید توجه کرد یکی از این مسائل مالیات است . مالیات و نرخ مالیات در جمهوری چک توسط دولت و شهرداری های آن تعیین می شود . پرداخت مالیات یکی از الزامات زندگی در این کشور است و برای تمامی شهروندان و همچنین مهاجرین ساکن در جمهوری چک الزامی است .

زبان رسمی مردم این کشور چکی و واحد پول آن کرونا نام دارد . جمهوری چک دارای بالاترین شاخص توسعه انسانی در اروپای مرکزی و اروپای شرقی است . این کشور به دلیل وجود نیروی کار فوق العاده ماهر ، یکی از قدرت های صنعتی منطقه به شمار می آید . بهترین دانشگاه های جمهوری چک بسیار مورد توجه علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور است .

بررسی نرخ مالیات در چک

نرخ مالیات در چک توسط دولت و شهرداری های محلی تعیین می شود . مالیات در این کشور شامل مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر درآمد شرکت ها ، مالیات بر درآمد افراد ، مشارکت های امنیت اجتماعی ، مالیات خرید املاک و مستغلات ، مالیات غیر مستقیم ، مالیات انرژی می باشد .

مالیات در جمهوری چک به کلیه ساکنین این کشور چه در مورد درآمد حاصل از کار در جمهوری چک و چه درآمد حاصل از کار در دیگر کشور های جهان تعلق می گیرد .

البته سرمایه گذاران خارجی که شهروند این کشور محسوب نمی شوند ، تنها مسئول پرداخت مالیات بر درآمد حاصل از کار و سرمایه گذاری در جمهوری چک می باشند .

میزان مالیات بر درآمد در جمهوری چک بر اساس میزان درآمد در یک سال تقویمی محاسبه می شود . نرخ مالیات در چک بر درآمد شخصی در جمهوری چک 22 درصد است .

سیستم مالیاتی در جمهوری چک

سیستم مالیاتی جاری در جمهوری چک در سال 1993 تاسیس شد . مالیات ها به 3 گروه اصلی تقسیم می شوند : مالیات مستقیم ، مالیات غیر مستقیم و سایر مالیات ها . از زمان ورود به اتحادیه اروپا در 1 مه 2004 ، این سیستم تحت فرآیند مستمر و هماهنگ با قوانین اروپا عمل کرده است .

سیستم مالیاتی در جمهوری چک

جمهوری چک همچنین دارای شبکه وسیعی از معاهدات مالیاتی دوگانه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا , کشورهای غیر اتحادیه اروپا است . این قراردادهای مالیاتی دوگانه اساسا بر اساس کنوانسیون مالیات بر ارزش افزوده OECD تنظیم شده است .

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در چک

نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر فروش کالاها ، ارائه خدمات و واردات همانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا محاسبه می شود . سه نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جمهوری چک با نرخ معمول 21 درصد وجود دارد .

این نرخ در اکثر کالاها و خدمات مالیاتی اعمال می شود . اولین نرخ کاهش 15 درصد و دومین نرخ 10 درصد است . هر دو نرخ کاهش یافته برای کالاها و خدمات خاص و متفاوت مالیاتی به کار می روند . مالیات بر ارزش افزوده به موارد زیر تعلق می گیرد :

  • عرضه کالاها و خدمات در ارتباط با فعالیت اقتصادی درون منطقه جمهوری چک ؛
  • خرید کالاهای داخل کشور در خاک جمهوری چک از کشور های عضو اتحادیه اروپا ؛
  • واردات کالا به جمهوری چک

نرخ مالیات بر درآمد شرکت در چک

شرکت های حقوقی که در جمهوری چک قرار دارند باید مالیات بر درآمد شرکت را بر درآمد خود در سطح جهان پرداخت کنند . شرکت های خارجی تنها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد شرکت موجود در جمهوری چک هستند .

نرخ مالیات در چک معمولا بر درآمد شرکت ها 19 درصد است . بودجه سرمایه دارای نرخ ویژه مالیاتی 5 درصد و برای صندوق های بازنشستگی نرخ 0 درصد است .

افرادی که به عنوان ساکنین مالیاتی در جمهوری چک در نظر گرفته می شوند ، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد 15 درصدی هستند و افرادی که درآمد آن ها بیش از 48 برابر حقوق و دستمزد سالانه در یک سال تقویم است یک اضافه بها 7 درصدی به مالیات آن ها افزوده می شود .

شهروندان خارجی که که شهروند چک محسوب نمی شوند و به دنبال یافتن شغل و کاریابی در چک هستند تنها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد ارزیابی شده در جمهوری چک می باشند . درآمد قابل پرداخت مالیات شامل درآمد حاصل از اشتغال ، درآمد کارآفرینی ، سرمایه ( سود ، سود سهام ، و غیره ) ، اجاره و سایر انواع درآمد می باشد .

نرخ مالیات بر املاک و مستغلات در چک

نرخ مالیات در چک بر زمین و همچنین ساختمان ها و واحدها اعمال می شود . مالیات تعلق گرفته به املاک و مستغلات سالانه پرداخت می شود ، معمولا فرد صاحب ملک و در موارد خاص مستاجر مستلزم پرداخت مالیات است .

مالیات بر ساختمان ها بر اساس زمین های اشغال شده تعیین می شود . مالیات بر ساختمان و واحد از 2 کرونا تا 10 کرونا برای هر متر مربع و در برخی موارد می تواند 0.75 کرونا برای هر متر مربع با هر طبقه بیش از 3/1 ساختمان ساخته شده افزایش یابد .

مالیات های مستقیم در جمهوری چک

  • مالیات بر درآمد شخصی و درآمد شرکت تابع قانون مالیات بر درآمد چک می باشد .
  • مالیات بر املاک تحت قانون مالیات بر املاک و مستغلات چک و قانون مالیات بر جاده تنظیم می شود .
  • انتقال مالیات تحت قانون چک در مورد مالیات بر املاک و مستغلات تنظیم می شود .
  • مالیات بر ارزش افزوده تحت قانون چک در مورد مالیات بر ارزش افزوده تنظیم می شود .
  • مالیات غیر مستقیم طبق قانون چک در مورد مالیات های غیر مستقیم تنظیم می شود .
  • مقررات گمرکی تحت قانون مقررات گمرکی چک تنظیم می شود .
  • مالیات بر محیط زیست تحت قانون ویژه مالیاتی از منابع انرژی تنظیم می شود .

مالیات های مستقیم در جمهوری چک

نرخ مالیات بر زمین کشاورزی در چک

نرخ مالیات بر زمین کشاورزی 0.75 درصد ارزش آن است . نرخ مالیات بر سایر انواع زمین بر مبنای مناطق خود از 2 تا 2 کرونا به ازای هر متر مربع برای فعالیت های تجاری و در سایر موارد 0.20 کرونا اعمال می شود . همچنین یک مالیات اجباری وجود دارد که خریدار با نرخ ثابت 4 درصد از قیمت فروش و ارزش مرجع اموال مستلزم به پرداخت آن است .

جمهوری چک کشوری واقع در اروپای مرکزی و یکی از کشور های عضو اتحادیه اروپا است . پایتخت و بزرگترین شهر این کشور پراگ نام دارد ، از دیگر شهر های پر جمعیت این کشور می توان به برنو ، استراوا ، پلزن ، لیبرتس ، اولوموتوس ، اوستی ناد لابم اشاره کرد . جمعیت ساکنین این کشور ده میلیون و پانصد هزار نفر است ، مردم این کشور به مذهب بی اعتنا هستند .

هدف از نگارش مقاله فوق ، بررسی نرخ مالیات در چک ، معرفی سیستم مالیاتی این کشور ، انواع مالیات های موجود و بیان نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، نرخ مالیات بر درآمد شخصی ، نرخ مالیات بر املاک و مستغلات می باشد . در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر موسسه مهر آفرین رجبی در تهران و شیراز تماس حاصل نمایید . همچنین شرایط ارزان ترین شهر چک برای کار و زندگی را می توانید جویا شوید .

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه