اقتصاد کشور دانمارک

اقتصاد کشور دانمارک چگونه است؟ امتیاز آزادی اقتصادی کشور دانمارک 78.0 می باشد و اقتصاد کشور دانمارک به عنوان دهمین اقتصاد آزاد در شاخص سال 2022 شناخته شده است.

دانمارک در بین 45 کشور منطقه اروپا رتبه هفتم را دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه‌ای و جهانی است ؛ اقتصاد کشور دانمارک را از طریق این مقاله و نیز مشاوره با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) می‌توانید بررسی نمایید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به دانمارک را نیز بخوانید و با تمام روش های امن و قانونی مهاجرت به این کشور هم آشنا شوید.

رشد اقتصادی کشور دانمارک از سال 2017 تا 2019 کند بوده و در سال 2019 اندکی شتاب گرفت ، اما در سال 2020 این رشد منفی شد و در سال 2021 دوباره بازگشت ؛ کشور دانمارک به دلیل افزایش شدید امتیاز در حاکمیت قانون ، از سال 2017 بطور کلی 2.9 امتیاز افزایش آزادی اقتصادی را به ثبت رساند و در بین کشورهای بیشتر آزاد (Mostly Free) قرار گرفت.

دانمارک با اقتصاد مدرنی که دارد به خوبی با بازار جهانی ادغام شده و از سال 1973 به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا شناخته می شود ؛ مت فردریکسن از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات ، جوانترین نخست‌وزیر کشور است و یک دولت اقلیت تک‌حزبی را رهبری می‌کند که جهت تصویب قوانین به حمایت سه حزب چپ متکی است.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور دانمارک

در فیلم ، اطلاعات به روزی در خصوص اقتصاد کشور دانمارک ارائه شده است ، همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در این بخش از مقاله ویدئو و پادکستی که خلاصه مطالب همین محتواست را ارائه داده اند.

پادکست اقتصاد کشور دانمارک​

نگاهی کلی به اقتصاد کشور دانمارک

در ابتدا نگاهی کلی به اقتصاد کشور دانمارک خواهیم داشت ؛ کشور دانمارک دارای استاندارد بالای زندگی است و تولید ناخالص ملی سرانه این کشور جزو بالاترین ها در جهان است ؛ این کشور از طریق خدمات اجتماعی به خوبی توسعه یافته و اقتصاد کشور دانمارک اساسا بر صنایع خدماتی ، تجارت و تولید استوار است ؛ لذا ، تنها درصد کمی از دانمارکی ها مشغول به کشاورزی و ماهیگیری هستند.

در این کشور شرکت های زیادی مشغول به فعالیت می باشند و دانمارک نخستین کشور شمال اروپا بوده که در سال 1973 ، همزمان با بریتانیا که در آن زمان مهمترین شریک تجاری این کشور بوده ، به جامعه اقتصادی اروپا پیوسته است ؛ همچنین ، همکاری اقتصادی طولانی مدت بین دانمارک و سایر کشورهای شمال اروپا از جمله کشورهایی که به اتحادیه اروپا نپیوسته اند ، امروز نیز ادامه دارد و قوانین تجاری یکسان در کشورهای شمال اروپا به قرن نوزدهم بر می گردد.

در اقتصاد مختلط دولت رفاه دانمارک ، مخارج بخش خصوصی شامل بیش از نیمی از درآمد خالص ملی می باشد و هزینه های عمومی عمدتا به سمت خدمات بهداشتی و اجتماعی ، آموزشی ، امور اقتصادی ، امور خارجه و دفاع ملی هدایت می شوند ؛ به طور کلی ، دولت دارای درآمد تجاری و صنعتی قابل توجهی نمی باشد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

دریافت به روز ترین اطلاعات اقتصادی کشورهای دنیا با دریافت مشاوره های تخصصی از حرفه ای های رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دولت و اقتصاد کشور دانمارک

دولت و اقتصاد کشور دانمارک چه ارتباطی با هم دارند؟ مردم دانمارک از تشدید مداوم سیاست های مهاجرت با تاکید بر همسان سازی که توسط دولت های متوالی دنبال می شود ، حمایت می کنند ؛ همچنین دولت به دنبال اهداف بلندپروازانه ای در خصوص گازهای گلخانه ای می باشد و نیز در پی مالیات های جدید برای انتشار گازهای گلخانه ای است.

از دیگر موارد مهم در رابطه با اقتصاد کشور دانمارک ، وابستگی شدید اقتصاد این کشور به تجارت خارجی است و بخش خصوصی در دانمارک شامل بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط ​​به همراه شرکت هایی پیشرو در زمینه های داروسازی ، کشتیرانی و غذاهای فرآوری شده است.

حقوق مالکیت در این کشور به خوبی توسط قانون حمایت شده و به دقت اجرا می شود و یک سیستم قضایی قابل اعتماد ، مستقل و عادلانه در کل اقتصاد نهادینه شده است ؛ حقوق مالکیت معنوی در دانمارک رعایت می شود و اجرای آن بر اساس استانداردهای جهانی است ؛ دانمارک در بین کشورهای جهان ، به عنوان یکی از کشورهایی که دچار کمترین فساد اقتصادی است ، شناخته می شود و در فهرست سازمان شفافیت بین الملل در سال 2020 در رتبه نخست در بین 180 کشور قرار گرفت ؛ به طور کلی : حقوق مالکیت 98.6 ، اثربخشی قضایی 89.6 ، صداقت دولت 99.5

دولت و اقتصاد کشور دانمارک
نقش کشاورزی و ماهیگیری در اقتصاد کشور دانمارک

نقش کشاورزی و ماهیگیری در اقتصاد کشور دانمارک

نقش کشاورزی و ماهیگیری در اقتصاد کشور دانمارک چگونه است؟ به طور کلی ، در حدود نیمی از زمین های دانمارک مورد بهره برداری قرار می گیرند و بیش از نیمی از زمین های زیر کشت به غلات از جمله جو و گندم اختصاص دارند ؛ چغندر قند یکی دیگر از محصولات تولید شده در دانمارک است ؛ جوی دوسر ، چاودار ، شلغم و سیب زمینی در یوتلند غربی که دارای خاکی حاصلخیزتر است ، کشت می شود ، همچنین ، در این کشور گاوهای شیری ، خوک و طیور به تعداد فراوان برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی پرورش می یابند ؛ علاوه بر این ، صنعت خز ، به ویژه خز راسو و روباه ، از نظر اقتصادی مهم است.

در پایان قرن 19 که دوران فقر و رکود اقتصادی دانمارک بوده ، کشاورزان دانمارکی با تأسیس تعاونی های کشاورزی و لبنیات زنده ماندند ؛ با این حال ، تعاونی های تولیدی تا حدودی پس از سال 1950 منحل شدند و مزارع امروزه عموما به صورت کسب و کارهای کوچک یا متوسط خانوادگی هستند.

صنعت ماهیگیری از نظر اقتصادی برای دانمارک مهم است و این کشور از جمله بزرگترین صادرکنندگان محصولات ماهی در جهان می باشد ؛ شاه ماهی ، ماهی کاد و ماهی پهن بخش بیشتری از کل صید را شامل می شود و گونه های مهم دیگر شامل ماهی قزل آلا و مارماهی هستند ؛ همچنین ، آبزی پروری بخش کوچکی از صنعت تولید ماهی در این کشور می باشد.

منابع طبیعی و انرژی در دانمارک

منابع طبیعی و انرژی در دانمارک ، از موارد تاثیرگذار بر اقتصاد کشور دانمارک هستند ؛ اما منابع طبیعی دانمارک محدود است و این کشور دارای یک صنعت کوچک معدنی است ؛ رس بولدر محلی برای ساخت آجر و کاشی ، قالب گیری و پخته می‌شود و مولر برای استفاده در مواد عایق جهت صنعت ساختمان استخراج می شود ؛ گچ سفید نیز جهت ساخت سیمان ضروری می باشد.

در اوایل دهه 1970 ، اقتصاد کشور دانمارک از وابستگی به نفت وارداتی برای اکثر نیازهای انرژی رنج می برد ؛ اما بعدها کشف میادین نفت و گاز طبیعی در بخش دانمارکی دریای شمال ، امکان خودکفایی در این زمینه را برای این کشور فراهم آورد ؛ همچنین دانمارک استفاده از نیروگاه های زغال سنگ را برای تولید بیش تر برق آغاز کرد.

در اوایل قرن 21 ، دانمارک بیش تر از واردات ، برق ، نفت و گاز صادر می کرد و واردات شامل انرژی هسته ای و برق آبی بود ؛ علاوه بر این ، دولت دانمارک به سوی منابع انرژی سازگارتر با محیط زیست در حرکت بود و ساخت نیروگاه های اضافی زغال سنگ ممنوع شد و بعضی از نیروگاه ها استفاده از سوخت های زیستی را شروع کردند ؛ همچنین دولت به مزارع بادی یارانه داد که اکنون بخش فزاینده ای از برق کشور را تامین می کنند.

چنانچه قصد کار و زندگی و یا سرمایه گذاری در دانمارک را دارید مطالعه مقالات زیر را به شما توصیه می کنیم.

سرمایه گذاری

در سال 1846 اولین بانک تجاری در دانمارک تأسیس شد و در سال 1975 بانک های تجاری و پس انداز از نظر موقعیت برابر شدند ؛ بانک های خارجی که تا آن زمان دفاتر نمایندگی خود را در کپنهاگ داشتند ، مجاز به تأسیس شعب خود شدند ؛ همه بانک ها در دانمارک تحت نظارت دولت هستند و سرمایه گذاری در این کشور به شکل های مختلف می تواند بر اقتصاد آن تاثیر مثبتی داشته باشد.

هر چند که دانمارک یکی از اعضای اتحادیه اروپا است ، اما یورو ، واحد پول مشترک اتحادیه اروپا را نپذیرفته است ؛ همچنین ، بانک ملی دانمارک مسئول انتشار ارز است و به عنوان یک نهاد خودگردان تحت نظارت دولت از وضعیت ویژه ای برخوردار می باشد ؛ علاوه بر این ، بورس اوراق بهادار ملی در سال 1861 در کپنهاگ تأسیس شد و در اوایل قرن 21 ، این صرافی بخشی از  OMXکه بورس اوراق بهادار رایج شمال اروپا و بالتیک است ، شده و به دنبال آن توسط NASDAQ در سال 2008 خریداری شد.

صنعت ساخت و تولید در دانمارک

هر چند که صنعت ساخت و تولید در دانمارک به اندازه بخش خدمات در این کشور مهم نیست ، اما ساخت و تولید همچنان بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود ؛ تولیدکنندگان بزرگ شامل صنایع فرآوری مواد غذایی ، صنایع داروسازی و تولیدکنندگان محصولات فلزی ، تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات هستند.

قابل ذکر است که شرکت های دانمارکی ، تولید کننده بخش قابل توجهی از آسیاب های بادی در جهان هستند ؛ تولیدکنندگان کفش ، پوشاک ، چوب و محصولات چوبی ، مبلمان و تجهیزات الکترونیکی نیز موجب اشتغال زایی قابل توجهی در دانمارک شده اند که این امر خود به تامین هزینه های زندگی در دانمارک کمک زیادی خواهد کرد.

در نیمه دوم قرن بیستم ، بیش تر صنایع تولیدی از بزرگ ترین شهرها ، به مناطق کم جمعیت ، به ویژه در جوتلند نقل مکان کردند ؛ لذا بسیاری از تاسیسات و سایت ها را می توان در شهرهای کوچک یافت.

اگر در مورد مسائل مهاجرتی سوالی دارید ، می توانید از راهنمایی های بسیار مفید متخصصین هلدینگ حقوقی  مهاجرتی رجبی استفاده نمایید.

صنعت ساخت و تولید در دانمارک

واردات و صادرات

واردات و صادرات چه تاثیری بر اقتصاد کشور دانمارک می گذارند؟ واردات مواد خام و سوخت قبلا با صادرات محصولات کشاورزی و درآمد حاصل از کشتیرانی و گردشگری در توازن بودند ؛ اما در اواخر قرن 20 ، الگوی تجارت خارجی با اتکا بر صادرات محصولات صنعتی از جمله ماشین آلات صنعتی ، تجهیزات الکترونیکی و محصولات شیمیایی تغییر کرد ؛ این کالاها به همراه ماهی ، محصولات لبنی ، گوشت ، نفت و گاز طبیعی تا اوایل قرن 21 از جمله صادرات مهم بودند.

همچنین ، دانمارک بازار صادرات را برای مواردی چون مبلمان خانگی ، اسباب بازی ها ، ظروف نقره ، سرامیک ، پلاستیک ، منسوجات ، پوشاک و سایر کالاها ایجاد کرد ؛ لذا این کشور به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شدت به تجارت خارجی در اروپا متکی است و آلمان ، سوئد ، ایالات متحده ، بریتانیا ، نروژ و هلند شرکای تجاری اصلی دانمارک هستند.

کار و مالیات

کار و مالیات در دانمارک چگونه است؟ در اوایل قرن 21 اکثر کارگران در بخش خدمات دولتی و خصوصی فعالیت داشتند و نرخ بیکاری پایین بود ؛ انجمن اصلی کارمندان کشور ، کنفدراسیون ملی اتحادیه‌های کارگری (Landsorganisationen) است ؛ همچنین انجمن اصلی کارفرمایان ، کنفدراسیون کارفرمایان دانمارک (Dansk Arbejdsgiverforening) می‌باشد.

عضویت در اتحادیه ها معمولا بر طبق مهارتهای خاص کارگران انجام می‌شود و درآمد عمومی عمدتا از مالیات بر دارایی های غیر منقول ، درآمد شخصی و سرمایه و همچنین از طریق گمرک و عوارض مالیات غیرمستقیم حاصل می‌شود ؛ سنگین‌ترین مالیات غیرمستقیم که به دولت ملی تعلق می‌گیرد ، مالیات بر ارزش افزوده (VAT) است ؛ دانمارک از جمله کشورهایی است که دارای بالاترین بار مالیاتی در جهان می‌باشد و این واقعیت در بین مردم دانمارک پذیرفته شده است.

عنوان در صد
آزادی کسب و کار 89.0
آزادی کار 64.4
آزادی پولی 85.7
آزادی سرمایه گذاری 90.0
آزادی مالی 80.0
تامین مالی دولت 21.1
سلامت مالی 96.2

بطور کلی ، بالاترین نرخ مالیات بر درآمد کشور دانمارک 56 درصد و بالاترین نرخ مالیات شرکتها 22 درصد می‌باشد ؛ از دیگر مالیاتها در این کشور می‌توان به مالیات بر ارث اشاره کرد.

بار مالیاتی کلی معادل 46.3 درصد از کل درآمد داخلی است و مخارج دولت در طول سه سال گذشته به 51.3 درصد از کل تولید (GDP) و مازاد بودجه بطور میانگین 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است.

همچنین بدهی عمومی دانمارک معادل 43.4 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد.

مقررات تجاری در دانمارک به روشنی تعریف شده و روحیه کارآفرینانه در دانمارک آزادانه دنبال می‌شود و شرایط دستمزد و کار در کشور دانمارک عموما از طریق توافقات جمعی مشخص می‌شود ؛ برای آشنایی بیشتر با شرایطی کاری در دانمارک مقاله کار در دانمارک را مرور کنید.

سوالات اقتصاد کشور دانمارک

  • آزادی کسب و کار 89.0
  • آزادی کار 64.4
  • آزادی پولی 85.7
  • آزادی سرمایه گذاری 90.0
  • آزادی مالی 80.0

بالاترین نرخ مالیات بر درآمد کشور دانمارک 56 درصد و بالاترین نرخ مالیات شرکتها 22 درصد می‌باشد.

آلمان ، سوئد ، ایالات متحده ، بریتانیا ، نروژ و هلند شرکای تجاری اصلی دانمارک هستند.

تولیدکنندگان بزرگ شامل صنایع فرآوری مواد غذایی ، صنایع داروسازی و تولیدکنندگان محصولات فلزی ، تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات هستند.

در حدود نیمی از زمین های دانمارک مورد بهره برداری قرار می گیرند و بیش از نیمی از زمین های زیر کشت به غلات از جمله جو و گندم اختصاص دارند ؛ چغندر قند یکی دیگر از محصولات تولید شده در دانمارک است ؛ جوی دوسر ، چاودار ، شلغم و سیب زمینی در یوتلند غربی که دارای خاکی حاصلخیزتر است ، کشت می شود.

اقتصاد کشور دانمارک به عوامل مختلفی چون سرمایه گذاری ها ، اشتغال ، تولیدات و صادرات و غیره بستگی دارد و دولت دانمارک در این راستا می تواند با راهکارهای مفید اقتصادی خود ، کشور را به سوی پیشرفت و توسعه سوق دهد ؛ چنانچه قصد سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اروپا  را دارید می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز مشورت نمایید و یا مقاله لینک شده را مطالعه کرده و با تمامی جزئیات سرمایه گذاری در این کشورها آشنا شوید.

برای مقایسه وضعیت اقتصادی دانمارک با سایر کشور های نزدیک به آن در اروپا مقالات زیر را بخوانیدو تحقیقات خود را کامل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه