نرخ مالیات در یونان

مشاور حقوقی سرمایه گذاری
مشاور حقوقی سرمایه گذاری
نرخ مالیات در یونان
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

بسیاری بر این باورند که مردم کشورهای اروپایی به دلیل داشتن رفاه و کیفیت زندگی عالی مالیات زیادی نیز به دولت پرداخت می کنند . دانستن این امر به فاکتورهای مختلفی از جمله کشور موردنظر و اقتصاد حاکم بر آن بستگی دارد . کشور یونان واقع در جنوب شرقی اروپا محل پیوند سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا است . در ادامه این مقاله در رابطه با نرخ مالیات در یونان صحبت خواهیم کرد و اگر علاقه مند به سرمایه گذاری و یا کار در این کشور هستید می توانید به موسسه حقوقی مهرآفرین رجبی به عنوان موسسه مهاجرتی به یونان مراجعه نموده و تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید .

کشور یونان به عنوان مهد تمدن مغرب زمین و زادبوم دموکراسی ، فلسفه غرب و علوم سیاسی است . یونان دارای میراث فرهنگی بسیار قوی است که ساختار بنیادی فرهنگ غرب را می سازد . آتن پایتخت بوده و پاتراس و هراکلیون از شهرهای بزرگ این کشور هستند .

این کشور که در حدود ده میلیون نفر جمعیت دارد زبان یونانی را به عنوان زبان رسمی کشور معرفی می کند . یونان بیش از شش هزار جزیره دارد که تعداد محدودی از آنها قابل سکونت هستند و توسط افراد ثروتمند جهان خریداری شده اند .

وضعیت اقتصادی و نرخ مالیات در یونان

صنعت گردشگری را می توان یکی از منابع عمده درآمد زایی یونان دانست که در حدود 15% از تولید ناخالص کشور را شامل می شود . گردشگری علاوه بر درآمد باعث شده که افراد زیادی در حدود 16% نیروی کار این کشور به کار مشغول شوند . یونان در حدود 5 میلیون نفر نیروی کار دارد که در مقایسه با کل جمعیت آمار قابل توجهی ست .

با وجود آنکه تولید کارگران در هر ساعت کاری در یونان در حدود کشورهایی همچون آمریکا و اسپانیا است اما این کشور با تجربه بحران های اقتصادی مختلف چند بار تا مرز ورشکستگی پیشرفته و فرصت های شغلی زیادی را از دست داده است . در سال های گذشته این کشور با اجرای برنامه های مختلف توانسته تا حدی بدهی های خود را به جامعه بین الملل کاهش دهد اما همچنان از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیست .

آشنایی با مفهوم مالیات

مالیات در تمامی کشورهای جهان به یک معنای کلی شناخته می شود . بر طبق تعریف سازمان جهانی منظور از مالیات مبلغی ست که هر شخص حقیقی یا حقوقی شهروند در یک کشور موظف به پرداخت آن به دولت است .

دولت نیز در قبال ارائه خدمات رفاهی این مبلغ را از شهروندان خود دریافت می کند . میزان مالیات بر اساس حداقل درآمد موجود در کشور در نظر گرفته شده و افرادی که درآمدی کمتر از حداقل دارند معاف از پرداخت مالیات خواهند بود . عدم پرداخت مالیات پرداخت جریمه را به همراه دارد .

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD یونان

این سازمان با عضویت 14 کشور در اروپا تاسیس شد و فعالیت های سیاسی و اقتصادی اعضا را کنترل نموده و به بهبود و متعادل سازی روابط داخلی و بین المللی کشورها کمک می نماید . همانگونه که می دانید درآمد از طریق مالیات یکی از مهم ترین بخش های تامین بودجه دولت هر کشور است و اصولا کشورهایی که با نوسانات اقتصادی زیادی روبرو هستند میزان مالیات بیشتری از شهروندان دریافت می کنند . البته کشورهای پیشرفته اروپا نیز به دلیل فراهم نمودن رفاه اجتماعی بالا نیز مالیات بیشتری دریافت می کنند که به همان میزان سطح درآمد نیز بالاتر است .

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD یونان

بر طبق قوانین این سازمان میزان مالیات پرداختی از سوی مردم باید متناسب با میزان درآمدشان باشد و رعایت برخی قوانین توسط دولت ها نیز الزامی است . در حال حاضر میزان مالیات در کشورها توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بررسی و نظارت می شود و یونان یکی از کشورهای این سازمان است .

پرداخت مالیات در یونان

با توجه به تحولات اقتصادی که در سال های اخیر کل اروپا را در بر گرفته و اقتصاد در زمینه های مختلف دچار رکورد شده میزان نرخ مالیات در یونان افزایش داشته و با اعتراض های مختلف رو به رو است . در سال های گذشته مردم یونان با مشکلات جدی مانند افزایش مالیات ، کاهش حقوق و مزایای بازنشستگان ، کاهش خدمات دولتی و غیره مواجه بوده اند که باعث شده سطح رفاه به صورت قابل توجهی کاهش یابد .

طبق گزارشات مردم این کشور در 5 سال گذشته بیش از 50% قدرت خرید خود را از دست داده اند و بیش از پیش به سوی فقر سوق داده شده اند . بیش از شش مورد پرداخت مالیات در زمینه های مختلف وجود دارد که سه مورد مهم ترین آن است : مالیات بر درآمد شخصی ، مالیات شرکت و مالیات بر فروش . این اطلاعات در هنگام مهاجرت به یونان برایتان مفید خواهند بود .

مالیات بر درآمد شخصی در یونان

مالیات بر درآمد شخصی مهم ترین نوع مالیات است که مستقیما بر زندگی افراد تاثیر دارد . نرخ این مالیات در کشور یونان برابر با 45 درصد است که میزان قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ست . پرداخت این میزان مالیات برای بسیاری از افراد جامعه دشوار است و تعداد زیادی از مردم به دولت بدهکار هستند .

مالیات بر شرکت در یونان

نرخ مالیات بر شرکت همواره برای افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری و تجارت در کشوری مانند یونان هستند بسیار اهمیت دارد . نرخ این مالیات در کشور یونان 29% است که در برخی موارد کار و کسب را با مشکل مواجه نموده است . نرخ مالیات شرکت در اقتصاد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند زیرا با سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل جدید در ارتباط است .

مالیات بر شرکت در یونان

مالیات بر فروش در یونان

منظور از این مالیات مبلغی است که یک فرد هنگام خرید یا دریافت یک کالا می پردازد . فرد تولید کننده نیز پس از کسر تمام هزینه ها و دریافت سود مشخص شده باقی مانده درآمد را به دولت می دهد . نرخ مالیات بر فروش در سال های گذشته و قبل از رکود اقتصادی برابر با 18% بوده اما در سال های اخیر پس از مشکلات اقتصادی مختلف دولت میزان آن را افزایش داده و به 24% رسیده است .

مشکلات ناشی از افزایش مالیات در یونان

بر طبق آمار جهانی یونان بیشترین میزان مالیات را در سال های گذشته در میان تمامی کشورهای جهان از شهروندان خود دریافت نموده است این موضوع حتی تحصیل در یونان را هم تحت شعاع قرار داده است . می توان گفت که هر فرد یونانی باید تقریبا نیمی از درآمد خود را بابت مالیات به دولت پرداخت کند .

بدهی مردم همواره در حال افزایش است و بخشیدن قسمت بدهی ها توسط کشورهای مختلف همچنان نتوانسته یونان را از بحران اقتصادی رها سازد . دولت این کشور با واگذاری برخی از جزایر و بنادر خود به کشورهای مختلف از جمله چین و آلمان در حال جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقتصاد است .

در صورتی که در رابطه با نرخ مالیات در یونان سوالی ذهن شما را مشغول نموده و یا می خواهید یکی از روش های ورود به این کشور از جمله ویزای کار ، ویزای تحصیلی یونان و غیره را امتحان کنید به مشاوران موسسه مهر آفرین رجبی در دفاتر تهران و شیراز مراجعه نموده و تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید .

4.8/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه