اجاره و خرید ملک در مجارستان

اجاره و خرید ملک در مجارستان فرصتی استثنایی و ارزشمند است که مزایای بی شماری را برای علاقمندان به همراه دارد؛ امروزه خرید ملک یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در کشور مجارستان به شمار رفته و افراد با خرید ملک در این کشور می توانند در طولانی مدت، سود بسیار خوبی به دست آورند. همچنین با سرمایه گذاری کافی بر روی املاک این کشور و داشتن مشاوری آگاه، می توانید به کسب اقامت مجارستان هم برسید.

اجاره و خرید ملک در مجارستان

مشاور مهاجرتی

حداقل سرمایه گذاری برای اخذ اقامت مجارستان از طریق خرید ملک در حال حاضر 500,000 یورو است. این مبلغ باید برای خرید یک ملک مسکونی در هر نقطه از مجارستان استفاده شود.

به صورت کلی از مهم ترین این روش ها می توان به مشاورین املاک، روش های آنلاین، روزنامه ها و کمک گرفتن از دوستان و آشنایان اشاره کرد.

 قیمت اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر بوداپست به طور متوسط بین 200,000 تا 300,000 فورینت مجارستان در ماه است.

صورت کلی متوسط ​​قیمت آپارتمان ‌های نو ساز در پایتخت این کشور حدود 47.8 میلیون فورینت می باشد.

چنانچه ارزش خانه خریداری شده تا 1 میلیون فورینت باشد، 4% و چنانچه مبلغ خرید ملک بیشتر باشد، 2% می باشد. 

به صورت کلی یکی از مهم ترین دغدغه های متقاضیان هنگام مهاجرت، یافتن مکان مناسب و داشتن محل برای سکونت است و از همین رو آگاهی از روش های خرید و اجاره ملک در این کشور برای تمامی علاقمندان الزامی می باشد.

به صورت کلی اجاره خانه بخش زیادی از هزینه های زندگی شما در این کشور را تشکیل می دهد. لذا شما می توانید برای بررسی جزئیات هزینه های بخش مختلف زندگی و آشنایی با این هزینه ها، در کنار این عنوان مقاله هزینه زندگی در مجارستان را مطالعه فرمایید.

روند اجاره ملک در مجارستان

امروزه اجاره ملک در مجارستان یکی از راه های بسیار خوب برای افرادی به شمار رفته که دارای میزان بودجه کافی برای خرید خانه نیستند یا مدت زمان کوتاهی در کشور مجارستان اقامت دارند. روند اجاره ملک در مجارستان خیلی پیچیده نیست و با روند اجاره ملک در کشور خودمان تفاوت فاحشی ندارد با این حال در ادامه مهم ترین مراحل را توضیح می دهیم.

جالب است بدانید امروزه اکثر املاک اجاره ای در شهرهای بزرگ مجارستان، توسط دانشجویان اجاره می شوند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور یا شرایط سکونت حین تحصیل، در کنار این مقاله عنوان تحصیل در مجارستان را نیز مطالعه فرمایید.

طبق اجاره و خرید ملک در مجارستان اولین گام شناسایی نیازهای خودتان برای اجاره مسکن است و در این راه باید در نظر بگیرید که به چه نوع خانه ای نیاز دارید؟ آیا خانه ویلایی می خواهید یا آپارتمان؟ آیا به دنبال یک استودیو هستند؟ یک خانه دو خواب یا سه خواب؟

در کدام شهر مجارستان قصد سکونت دارید؟ آیا خانه مبله می خواهید یا خیر؟ پس از که این تمامی شرایط مختلف را در ذهنتان مرور کردید و به تصویری روشن و واضح از خانه رویایی خود رسیدید به سراغ مرحله بعدی یعنی یافتن خانه اجاره ای می رویم.

یافتن ملک اجاره ای در مجارستان

اجاره و خرید ملک در مجارستان امروزه بین ساکنین بسیار محبوب است و افراد زیادی در این کشور از این روش استفاده می کنند. به صورت کلی مجارستان انواع اجاره و فرصت های مسکن را در اختیار افراد قرار داده و هر فرد می تواند با توجه به ترجیحات و شرایط خود یکی از این موارد را انتخاب کند.

یافتن ملک اجاره ای در مجارستان دارای روش های مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به مشاورین املاک، روش های آنلاین، روزنامه ها و کمک گرفتن از دوستان و آشنایان اشاره کرد. اولین و بهترین گزینه کمک گرفتن از یک مشاوره املاک حرفه ای است که باعث شده تا با پرداخت مبلغ کمی، در کم ترین مدت زمان ممکن خانه اجاره ای مورد علاقیتان را پیدا کنید.

مشاورین املاک طیف گسترده از انواع خانه ها و آپارتمان ها را در اختیار شما قرار داده و شما می توانید با توجه به ترجیحات خود یکی از موارد را انتخاب کنید. علاوه بر این چنانچه از مهارت های زبانی خوبی برخوردار نیستید، مشاورین املاک می توانند با صاحب خانه ارتباط برقرار کرده و در تمامی مراحل شما را راهنمایی کنند.

علاوه بر مشاورین املاک، روش های آنلاین نیز راهی رایگان و عالی برا پیدا کردن خانه رویاییتان می باشد. از مهم ترین پلتفرم های آنلاین برای جستجوی شغل می توان به Ingatlan.com، alberlet.hu و فیسبوک اشاره کرد.

یافتن ملک اجاره ای در مجارستان

تماس با صاحبخانه برای اجاره ملک

تماس با صاحبخانه برای اجاره ملک گام بعدی در اجاره و خرید ملک در مجارستان است. به صورت کلی پیش از اینکه خانه اجاره ای مورد نظرتان را یافتید، باید برای کسب اطلاعات بیشتر با صاحبخانه تماس بگیرید و از این طریق به اطلاعات بیشتر در مورد خانه دست پیدا کنید.

علاوه بر این باید درخواستی برای صاحبخانه بنویسید که در آن کمی در مورد خود و دلیل اینکه چرا قصد اجاره ملک را دارید، توضیح دهید. عموما صاحبخانه از بین درخواست های مختلف به بهترین ها پاسخ داده و پس از آن می توانید درخواست کنید که به صورت حضوری از ملک بازدید کنید. بهتر است در این مرحله به صورت حضوری خانه و صاحبخانه را ملاقات کرده و جنبه های مختلف خانه را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید.

پس از آن که صاحبخانه و خانه را به درستی بررسی کردید و از شرایط خانه راضی بودید نوبت به بررسی قرارداد برای اجاره ملک می رسد. به صورت کلی مهم است در این راه از یک مشاور املاک یا وکیل حرفه ای کمک بگیرید تا در بتوانید از تمامی جنبه های قرارداد آگاه شوید. عموما یک قرارداد باید شامل اطلاعاتی در مورد اجاره، ودیعه، مصرف گرما، شرایط نقل مکان و غیره باشد.

پیش پرداخت اجاره ملک

در گام بعدی طبق اجاره و خرید ملک در مجارستان پس از امضای قرارداد اجاره، باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به صاحبخانه پرداخت. عموما این مبلغ جهت آسیب های احتمالی و یا عدم پرداخت اجاره در آینده اتخاذ می شود. پیش پرداخت اجاره ملک معمولاً اجاره یک ماهه است و عموما زمانی که قرارداد اجاره امضا شد شما باید طی چند روز مبلغ سپرده را به حساب صاحبخانه منتقل کنید. همچنین توصیه می کنیم تحت شرایط زیر از انتقال سپرده امتناع ورزید.

  • پیش از ملاقات حضوری با صاحبخانه
  • پیش از امضای قرارداد
  • پیش از بررسی اینکه آیا ارائه دهنده حق اجاره مسکن مورد نظر را دارد یا خیر
  • پیش از بازدید از مسکن اجاره ای

هزینه اجاره ملک در مجارستان

امروزه تنها 8% از کل املاک موجود در کشور مجارستان برای اجاره است و دیگر املاک برای خرید و فروش می باشند. از همین رو عموما یافتن املاک استیجاری در این کشور کمی دشوار است و رقابت برای گزینه های اجاره ای موجود بسیار زیاد می باشد. با این حال هزینه اجاره ملک در مجارستان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

اکثر مهاجرین برای اجاره و خرید ملک در مجارستان شهر زیبای بوداپست را انتخاب می کنند و از همین رو میزان اجاره خانه در این شهر در کل کشور بالاتر می باشد. شهر بوداپست نیز به 23 منطقه تقسیم شده و در این بین منطقه اول، پنجم و سیزدهم دارای گران ترین خانه و آپارتمان ها هستند. یقینا میزان هزینه اجاره خانه به مواردی مانند شهر، منطقه و اندازه خانه بستگی دارد از همین رو ما مهم ترین قیمت ها را در جدول زیر در اختیار شما قرار داده ایم. اعداد به فورینت واحد پور مجارستان هستند:

نوع آپارتمانمرکز شهرخارج از مرکز
1 خوابه200,000 – 300,000

150,000 – 250,000

3 خوابه350,000 – 500,000

250,000 – 400,000

ضمنا روش هایی برای صرفه جویی در میزان هزینه های اجاره و خرید ملک در مجارستان وجود دارد. برای مثال بسیاری از دانشجویان از روش هایی مانند مسکن مشترک استفاده می کنند. امروزه اجاره یک اتاق یک نفره در یک آپارتمان مشترک حدود 150 یورو در مرکز شهر بوداپست می باشد.

یکی از شیوه های سرمایه گذاری در مجارستان همین خرید ملک است با شیوه های پرسود دیگر در مقاله سرمایه گذاری و ثبت شرکت در مجارستان آشنا شوید.

قرارداد اجاره ملک در مجارستان

قرارداد اجاره ملک در مجارستان

قرارداد اجاره ملک در مجارستان به دو بخش عمده اجاره های کوتاه مدت و اجاره های بلند مدت تقسیم می شود.

 امروزه تفاوت اصلی بین این دو نوع اجاره در میزان زمان، قیمت و تجهیزات عرضه شده با ملک می باشد. اجاره کوتاه معمولا برای مهاجرین و خارجیان در نظر گرفته شده و عموما مبله و مجهز است. در کنار این نوع از قراردادها، قرارداد طولانی مدت قرار گرفته که حداقل یک سال را پوشش داده و باید به صورت کتبی باشد و شامل موارد زیر می شود.

  • اسامی هر دو طرف
  • مبلغ اجاره و زمان سررسید آن (در صورتی که در قرارداد قید نشده باشد، مستاجر باید ماهانه و حداکثر تا پانزدهم ماه پرداخت کند.)
  • سپرده
  • نحوه پرداخت آب و برق
  • وظایف نگهداری صاحبخانه
  • وضعیت ملک و هرگونه تجهیزات موجود
  • مجاز بودن حیوانات خانگی و سایر محدودیت ها

به صورت کلی طبق قراردادهای اجاره و خرید ملک در مجارستان در ابتدا صاحبخانه باید تعمیر و نگهداری عمومی را انجام داده و از سالم بودن سیم‌ کشی، لوله‌ کشی آب و لوله‌ های گاز اطمینان حاصل کند و در صورت بروز هر مشکلی ظرف 24 ساعت تعمیرات را انجام دهد. همچنین در این بین اگر مستاجر تعمیرات لازم را انجام دهد، باید کتباً این اصلاحات را به صاحبخانه اطلاع دهد. علاوه بر این پس از تحویل خانه، مستأجران باید به تعمیر تمامی خسارت های ایجاد شده بپردازند و تمامی قبوض و اجاره خانه را به موقع پرداخت کنند.

شرایط خرید ملک در مجارستان

مورد بعدی که در مقاله اجاره و خرید ملک در مجارستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خرید ملک در این کشور می باشد. با توجه به این که خرید ملک مزایای بسیار زیادی برای متقاضیان به همراه می آورد، طیف وسیعی از مهاجرین و ساکنین این کشور علاقمند به خرید ملک شخصی خود هستند.

به طور کلی طبق شرایط خرید ملک در مجارستان، اشخاص حقیقی برای خرید هر نوع ملک نیاز به مجوز از شورای منطقه شهرداری محلی دارند و لازم به ذکر است که این مجوز در شهر بوداپست منوط به تایید اداره  AOBمی باشد. 

همچنین خوب است که بدانید اشخاص حقوقی (شرکت ها و موسسات) هیچ گونه محدودیتی برای مالکیت ملک ندارند.

بر اساس قانون کشور مجارستان خرید املاک و مستغلات باید از طریق قرارداد با امضای یک وکیل انجام شود. همچنین لازم به ذکر است که عموما دریافت مجوز لازمه حدود 2 تا 3 ماه به طول می انجامد از همین رو اکثر وکلا به اتباع خارجی توصیه می کنند که برای خرید ملک، یک شرکت ثبت شده در مجارستان راه اندازی کرده تا نیازی به دریافت مجوز نداشته باشند و در کم ترین مدت زمان ملک مورد نظر را خریداری کنند.

شرایط خرید ملک در مجارستان

مدارک لازم برای مجوز خرید ملک در مجارستان

با توجه به اینکه طبق اطلاعات به دست آمده از اجاره و خرید ملک در مجارستان جهت خرید ملک اشخاص خصوصی و حقیقی نیازمند اتخاذ مجوز هستند، مهم است با روند دریافت و مجوز در این کشور آشنا باشید. از همین رو ما در ادامه به مهم ترین الزامات مدارک لازم برای مجوز خرید ملک در مجارستان اشاره می کنیم.

  • ارسال فرم درخواست به اداره دولتی مجاز در مجارستان
  • پرداخت هزینه 50000 فورینت برای هر ملک
  • پیوست یک کپی از گذرنامه گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی مجارستانی تایید شده توسط دفتر اسناد رسمی
  • ضمیمه توافق اولیه یا قرارداد خرید ملک و سند مالکیت حداکثر 21 روزه
مدارک لازم برای مجوز خرید ملک در مجارستان

روند خرید ملک در مجارستان

اولین گام در روند خرید ملک در مجارستان یافتن خانه رویایی خود در این کشور می باشد. در این راه توصیه می کنیم از مشاورین املاک، روزنامه ها، آشنایان و شبکه های اجتماعی بهره ببرید.

پس از انتخاب بهتر است یک وکیل حرفه ای و قانونی استخدام کنید. امروزه در این کشور وکیل به عنوان یک واسطه عمل کرده و بین خریدار و فروشنده قرار می گیرد، همچنین هزینه های مربوط به وکیل توسط خریدار پوشش داده می شود.

به محض تعیین قیمت بین خریدار و فروشنده وکیل شما مسئول اخذ تأییدیه فروش توسط دولت محلی می باشد. پس از انجام این امر و اخذ مجوز مربوطه وکیل یک قرارداد خرید را تنظیم کرده و جلسه ای ترتیب داده تا قرارداد توسط خریدار و فروشنده در حضور یک افسر املاک امضا شود.

در این مرحله خریدار باید 10% قیمت توافقی را به عنوان ودیعه و حق الوکاله و نمایندگی پرداخت کند. همچنین یکی دیگر از مهم ترین موارد، ارائه قرارداد خرید ظرف 30 روز پس از امضا به نزدیکترین اداره ثبت اسناد و املاک می باشد.

بدین ترتیب حدود 60 تا 90 روز پس از امضای قرارداد معامله شما بسته شده و خریدار باید بلافاصله پس از دریافت مجوز خرید از اداره امور، به فروشنده اطلاع دهد. حدودا یک هفته پس از دریافت این مجوز روند خرید به پایان رسیده و خریدار و فروشنده باید هر کدام یک بیانیه پایانی را امضا کنند که تأیید می کند قیمت خرید تسویه شده است و مالکیت ملک منتقل شده است.

روند خرید ملک در مجارستان

هزینه های خرید ملک در مجارستان

با توجه به لیست اجاره و خرید ملک در مجارستان یکی دیگر از مهم ترین موارد اطلاع از میزان هزینه های خرید املاک و مستغلات می باشد. به صورت کلی حین خرید ملک در این کشور باید هزینه های متفاوتی را در هر مرحله پرداخت کنید و اطلاع از هزینه های خرید ملک در مجارستان به شما کمک کرده تا با داشتن دیدی وسیع وارد بازار املاک شوید.

به طور کلی متوسط ​​قیمت آپارتمان های نوساز در بوداپست، پایتخت مجارستان، در حال حاضر به حدود 1 میلیون فورینت مجارستان (HUF) در هر متر مربع (معادل حدود 2700 یورو) رسیده است.

متوسط ​​قیمت آپارتمان های دست دوم در بوداپست حدود 600,000 فورینت مجارستان در هر متر مربع (معادل حدود 1,650 یورو) است. البته، قیمت ها می تواند بسته به عوامل مختلفی مانند منطقه، اندازه آپارتمان، شرایط و امکانات آن به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

می توانید آپارتمان های دست دوم را با قیمت های پایین تر در شهرهای اطراف بوداپست پیدا کنید. به عنوان مثال، متوسط ​​قیمت آپارتمان های دست دوم در دبرسن، دومین شهر بزرگ مجارستان، حدود 350,000 فورینت مجارستان در هر متر مربع (معادل حدود 970 یورو) است.

متوسط ​​قیمت آپارتمان های دست دوم در شهرهای کوچک مجارستان حدود 250,000 فورینت مجارستان در هر متر مربع (معادل حدود 700 یورو) است.

همچنین در این کشور برای خرید یک خانه دو خوابه با متراژ متوسط باید ​​حدود 35 میلیون فورینت پرداخت کنید. طبیعتاً املاک بزرگ تر، زیباتر و با تجهیزات بهتر دارای هزینه بیشتری نیز می باشند.

علاوه بر این شما می توانید در این کشور وام مسکن دریافت کنید و از این راه بخشی از هزینه های خرید ملک را پرداخت کنید. حداکثر مبلغ قابل وام معمولاً بین 50 تا 70 درصد کل قیمت ملک می باشد. از دیگر هزینه های مهم حین روند خرید خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنظیم مجوز خرید زمین: تقریباً 200 یورو
  • هزینه ثبت زمین: تقریباً 20 یورو
  • عوارض: 4 درصد ارزش ملک
اجاره و خرید ملک در مجارستان

قرارداد خرید ملک در مجارستان

به صورت کلی برای اینکه خرید ملک را انجام دهید به انعقاد یک قرداد معتبر با جزئیات خاصی نیاز دارید. امروزه روند قرارداد خرید ملک در مجارستان با ارائه اطلاعات لازم مانند متراژ ملک، مشخصات خریدار، وضعیت ملک و… به وکیل شروع می شوند.

پس از آن وکیل قرارداد را تنظیم کرده و همراه با ترجمه برای شما ارسال می کند و شما نیز پس از انجام بررسی های لازم یک قرار ملاقات را ترتیب می دهید که در آن باید با خریدار و در حضور وکیل، قرار داد را امضا کنید. لازم به ذکر است که در این قرارداد مواردی مانند اطلاعات خریدار، فروشنده، نحوه تحویل و پرداخت ذکر می شود. از دیگر عناصر مهم که باید در قرارداد ذکر شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اطلاعات شخصی طرفین
  • شناسایی واضح ملک مورد نظر (نام شهر، شماره قطعه) و همچنین نسبت بهره مالکیتی مورد انتقال
  • اظهارات بدون قید و شرط و غیر قابل فسخ مالک ثبت شده مبنی بر رضایت به انتقال مالکیت وی
  • مکان و زمان 
  • امضای طرفین قرارداد، وکیل و امضاکنندگان پیشخوان
قرارداد خرید ملک در مجارستان

اخذ اقامت مجارستان از طریق خرید ملک

در نهایت به سراغ اخذ اقامت مجارستان از طریق خرید ملک می رویم که یکی از مهم ترین و محبوب ترین روش های مهاجرتی بین مهاجرین می باشد. چنانچه دوست دارید تا با تمامی روش ها، جزئیات و الزامات مهاجرت قانونی به این کشور، آشنا شوید، توصیه می کنیم در کنار این مقاله عنوان مهاجرت به مجارستان را نیز مطالعه فرمایید.

این طرح به افراد غیر اتحادیه اروپا اجازه داده تا با خرید ملک در این کشور ویزای اقامت موقت دریافت کنند. روند درخواست این نوع از اقامت عموما سریع است. حداقل سرمایه گذاری برای اخذ اقامت مجارستان از طریق خرید ملک در حال حاضر 500,000 یورو است. این مبلغ باید برای خرید یک ملک مسکونی در هر نقطه از مجارستان استفاده شود.

همچنین باید یک قرارداد خرید و فروش املاک و مستغلات امضا کرده و یک نسخه از آن را با مقامات مهاجرت مجارستان به اشتراک بگذارید. ملک خریداری شده حتما باید مسکونی و یک پروژه تکمیل شده باشد و بلافاصله به عنوان آدرس رسمی شما در این کشور استفاده شود.

دعوت می کنیم مقاله بسیار مفید و جذاب کدام کشورها با خرید ملک اقامت می دهند؟ را بخوانید.

اخذ اقامت مجارستان از طریق خرید ملک

مالیات خرید ملک در مجارستان

به صورت کلی خرید املاک و مستغلات از طریق معامله دارایی یا سهام مشمول تعهدات مالیات انتقال می شود و این پایه مالیاتی عموما توسط مقامات مالیاتی تعیین می شود. جالب است بدانید امروزه مالیات خرید ملک در مجارستان یا به بیانی دیگر مالیات نقل و انتقالات، چنانچه ارزش خانه خریداری شده تا 1 میلیون فورینت باشد، 4% و چنانچه مبلغ خرید ملک بیشتر باشد، 2% می باشد. 

علاوه بر این طبق اجاره و خرید ملک در مجارستان حین زندگی در این کشور تمامی ساختمان های موجود در این کشور مسکونی و غیر مسکونی صرف نظر از اینکه برای چه چیزی در نظر گرفته شده یا مورد استفاده قرار می گیرند، دارای برخی تعهدات مالیاتی می باشند. حداکثر نرخ مالیات ساختمان برای سال مالی 2023، 3.6% ارزش بازار منصفانه املاک یا 2191 فورینت در هر متر مربع می باشد.

علاوه بر مالیات املاک و مستغلات در این کشور مالیات های دیگری نیز مالیات بر درآمد وجود دارد. شما می توانید برای اطلاع از جزئیات مالیات، دستمزد ها و همچنین قوانین کار در این کشور همین حالا به مقاله کار در مجارستان مراجعه فرمایید. ما مطالعه این مقاله را به تمامی علاقمندان و متقاضیان کار توصیه می کنیم.

در این مقاله تمامی تلاش خود را کردیم تا شما را با مهم ترین جنبه های اجاره و خرید ملک در مجارستان آشنا کنیم. چنانچه هر گونه سوالی در این مورد دارید، از طریق دفاتر تهران یا شیراز  با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در تماس باشید.

قیمت خرید ملک در مجارستان را با برخی کشورها قیاس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه