اقتصاد کشور اسلوونی

اقتصاد کشور اسلوونی با انقباض در سال 2020 به آرامی رشد کرد و روند چندسال اخیر ، اقتصاد اسلوونی گسترش آزادی اقتصادی قوی را نشان می‌دهد.

امتیاز آزادی اقتصادی اسلوونی 70.5 است و این باعث شده تا اقتصاد کشور بعنوان 32 اُمین اقتصاد آزاد در شاخص 2022 شناخته شود ؛ همچنین اسلوونی در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه 22 است و نمره کلی آن بالاتر از میانگین‌های منطقه‌ای و جهانی است.

اسلوونی با افزایش قابل‌ توجه امتیازات بهداشت مالی و حاکمیت قانون  از سال 2017 افزایش چشمگیر امتیاز آزادی اقتصادی را نشان می‌دهد و برای نخسین بار در تاریخ 28 ساله این شاخص به گروه عمدتا آزاد صعود کرده است ؛ با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه شوید تا درک بهتری از کشور اسلوونی دریافت نمایید ؛ همچنین تورم سال 2021 اسلوونی حدود 1.92 درصد بوده و این درحالیست که تورم در همین سال در اتحادیه اروپا بطور متوسط 2.55 درصد بوده است.

در حالیکه تولید ناخالص داخلی اسلوونی به 29.201 دلار سرانه یا 61.53 میلیارد دلار در کل کشور رسید ، تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2021 حدود 12.259 دلار سرانه بود و اسلوونی در رتبه 84 اقتصادهای بزرگ قرار گرفت ؛ اما اگر این به ازای هر ساکن با لحاظ نمودن قدرت خرید برابر محاسبه شود ، اسلوونی در فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان در رتبه 32 قرار می‌گیرد ؛ از آنجاکه مهاجرت به اسلوونی به وضعیت اقتصادی کشور نیز بستگی دارد ؛ لذا بررسی این موضوع برای کسانیکه قصد عزیمت به اسلوونی را دارند مهم است ، در همین زمینه می توانید مقاله لینک شده را بخوانید تا با تمامی شیوه های مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور اسلوونی

ویژگی های اقتصادی کشور اسلوونی

ویژگی های اقتصادی کشور اسلوونی چیست؟ اسلوونی با تکیه بر سنت طولانی صنایع دستی ، در اوایل قرن بیستم مدرنیزه‌سازی و تنوع‌بخشی به اقتصاد را آغاز و تا حدودی بخاطر همین شروع اولیه ، کشور تحت سوسیالیسم (سوسیالیسم) خودمدیریتی بازار محور یوگسلاوی پیشرفت زیادی کرد.

اما سیستم اقتصادی یوگسلاوی تا دهه 1980 ، دچار بدهی و رکود شده بود و احتمالا نارضایتی از سیاستهای دولت مرکزی بلگراد جهت توزیع یارانه از جمهوری‌های مرفه‌تر شمالی به جمهوری‌های جنوبی کمتر مرفه و اغلب فاسد تسریع‌کننده اصلی استقلال اسلوونی بوده است.

با این وجود فروپاشی یوگسلاوی ، محرومیت اسلوونی از بازاری امن را به دنبال داشت و منجر به نابسامانی اقتصاد اسلوونی شد ، زیرا شرکتهای اسلوونی برای تجارت مجبور به رقابت در بازاری گسترده‌تر در زمان رکود جهانی بودند ؛ لذا ضعفهای اصلی شرکتهای مالکیت اجتماعی ، نظیر بسترسازی ، مهارتهای حرفه‌ای محدود ، رقابت‌پذیری ضعیف ، کاهش سرمایه ، روشهای تولید منسوخ و مقاومت در برابر نوآوری خود را نشان دادند ؛ اما ویژگیهای مثبت شامل زیرساخت مدرن و انظباط اجتماعی قوی اسلوونی بود.

در اوایل قرن 21 ، اقتصاد کشور اسلوونی اساسا مبتنی بر خدمات و تجارت بوده و تغییر به سوی اقتصاد بازار ، با وجود تغییرات اندک در الگوی سنتی مالکیت خرد ، استاندارد زندگی در مناطق روستایی را بهبود بخشید ؛ همچنین این امر ، گروه کوچکی از کلان سرمایه‌داران جدید را به نام تایکون (سرمایه دار) وارد عرصه کرد ؛ اقتصاد اکثرا خصوصی شده و منبع درآمد قابل توجهی به واسطه تولید قطعات خودرو ، داروسازی و لوازم برقی بدست می‌آید.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت مسائل اقتصادی کشورها با دریافت مشاوره های تخصصی از کارشناسان خبره رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

داده های اقتصادی اسلوونی

داده های اقتصادی اسلوونی از سال 2015 تا 2019 به صورت زیر می باشند:

داده ها 2015 2016 2017 2018 2019
سرانه تولید ناخالص داخلی (یورو) 18832 19559 20808 22123 23204
تولید ناخالص داخلی (میلیارد یورو) 38.9 40.4 43.0 45.8 48.0
رشد اقتصادی (GDP ، درصد تغییرات سالانه) 2.2 3.1 4.8 4.1 2.4
مصرف (تغییر سالانه به درصد) 2.1 4.5 2.0 2.8 2.6
سرمایه گذاری (تغییر سالانه به درصد) -1.2 -3.7 10.4 9.1 3.2
تولید صنعتی (درصد تغییر سالانه) 5.6 6.6 7.7 5.1 3.3
خرده فروشی (تغییر سالانه به درصد) 1.1 4.4 7.4 4.6 3.4
نرخ بیکاری 9.0 8.0 6.6 5.1 4.5
تراز مالی (درصد از تولید ناخالص داخلی) -2.8 -1.9 0.0 0.7 0.5
بدهی دولت (درصد از تولید ناخالص داخلی) 82.6 78.7 74.1 70.4 66.1
پول (تغییر سالانه به درصد) 5.0 7.7 6.6 7.4 7.9
نرخ تورم (CPI ، تغییرات سالانه به درصد) -0.5 0.5 1.8 1.4 1.8
نرخ تورم (HICP ، تغییرات سالانه به درصد) -0.8 -0.2 1.6 1.9 1.7
نرخ تورم (PPI ، درصد تغییرات سالانه) -0.2 -1.4 2.2 2.1 0.7
حساب جاری (درصد از تولید ناخالص داخلی) 3.8 4.8 6.3 6.1 6.6
موجودی حساب جاری (میلیارد یورو) 1.5 1.9 2.7 2.8 3.2
تراز تجاری (میلیارد یورو) 1.5 1.5 1.6 1.3 1.3
صادرات (میلیارد یورو) 24.0 25.0 28.4 30.8 32.0
واردات (میلیارد یورو) 22.6 23.5 26.8 29.5 30.7
صادرات (درصد تغییر سالانه) 4.7 4.0 13.5 8.6 3.8
واردات (درصد تغییر سالانه) 3.6 4.0 14.1 10.4 3.8

نقش کشاورزی و جنگلداری در اقتصاد کشور اسلوونی

نقش کشاورزی و جنگلداری در اقتصاد کشور اسلوونی چیست؟ روشهای کشاورزی باستانی اسلوونی در اواخر دهه 1700 با معرفی کشت تناوبی مدرن و گیاهان جدیدی که به پایان چرخه قحطی کمک نمود شروع به تغییر کردند.

در اواسط قرن 20 ، لبنیات و محصولات گوشتی بر کشاورزی مسلط شده و غلات تاحد زیادی کنار گذاشته شدند ؛ تحت حاکمیت کمونیستی ، زمینهای خصوصی به 10 هکتار محدود شد و زمینهای مصادره شده به مزارع جمعی و دولتی واگذار شدند ؛ لذا 250 شرکت اجتماعی (مزارع جمعی و دولتی) ، مرتبط با فرآوری موادغذایی بودند ؛ همچنین اسلوونی بویژه در زمینه پرورش طیور و گاو کارایی خود را نشان دادند ، اما با هزینه‌های بالا عمل کردند.

در اوایل قرن 21 ، کشاورزی سهم نسبتا کمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) اسلوونی داشت و زمینه استخدام کمتر از یک دهم نیروی کار اسلوونی را فراهم می‌آورد و از آنجا که اسلوونی در حدود چهار پنجم موادغذایی موردنیاز خود را تولید می‌کند ، لذا در این زمینه کاملا خودکفا نیست اما با این وجود ، پیشرفت در بخش کشاورزی زیاد بوده و محصولات کشاورزی پیشرو شامل گندم ، ذرت ، چغندر قند ، جو ، سیب زمینی ، سیب و گلابی هستند.

نقش کشاورزی و جنگلداری در اقتصاد کشور اسلوونی

همچنین انگورکاری در اسلوونی وجود دارد ؛ مزارع دولتی سابق خصوصی شده و دامپروری (به ویژه در زمینه گوشت خوک ، گاو و گوسفند) یک فعالیت مهم کشاورزی محسوب می شود و پرورش اسب نیز به خصوص در لیپیکا ، به اقتصاد کشور اسلوونی کمک می کند.

اهمیت صنعت چوب در اقتصاد کشور اسلوونی

اهمیت صنعت چوب در اقتصاد کشور اسلوونی به چه صورت است؟ چوب با این که اغلب وارد شونده است ، اما در صنعت اسلوونی نقشی حیاتی دارد ؛ اسلوونی به شدت جنگلی است و بیش از سه پنجم زمین های آن از درختان پوشیده شده است ؛ اما با این وجود ، جنگل ها در اثر گازهای گلخانه ای کارخانه ها و وسایل نقلیه موتوری آسیب دیده اند و سوسک پوست خوار موجب کاهش کیفیت چوب در جنگل های قدیمی شده است.

منابع و انرژی در اقتصاد کشور اسلوونی

منابع و انرژی در اقتصاد کشور اسلوونی

منابع و انرژی در اقتصاد کشور اسلوونی چه نقشی دارند؟ هر چند که سنگ آهکی که از معادن اسلوونی استخراج می شود و در زمینه ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد ، فراوان است ، اما اهمیت معدن در این کشور کاهش یافته ، چرا که منابع تمام شده و محدودیت های زیست محیطی اعمال شده اند ؛ لذا بسیاری از معادن موجود در اسلوونی ، نظیر معادن جیوه ، اورانیوم ، سرب ، روی و زغال سنگ قهوه ای بسته شده اند ، اما معدن زغال سنگ ولنج هنوز اهمیت دارد.

از آنجا که ذخایر زغال سنگ اسلوونی ناچیز و کیفیتشان رو به کاهش است ، گاز طبیعی (از طریق خط لوله از روسیه) و نفت به عنوان منابع انرژی اهمیت نسبی پیدا کرده اند ؛ انرژی حرارتی با سوخت فسیلی در حدود دو پنجم توان اسلوونی را می تواند تامین کند و نیروگاه های برق آبی در رودخانه های دراوا ، سوچا و ساوا توانایی تولید در حدود یک چهارم برق کل کشور را دارند.

همچنین ، انرژی هسته ای که در نیروگاهی در کرشکو (نزدیک مرز کرواسی) تولید می شود ، از اهمیت برخوردار است و تامین کننده حدود یک سوم انرژی اسلوونی می باشد ؛ اسلوونی برق تولید شده در کرشکو را با کرواسی به اشتراک می گذارد.

ساخت و تولید

ساخت و تولید در اسلوونی در چه زمینه وجود داشته است؟ آغاز تاریخ صنعتی مدرن اسلوونی در قرن 19 با تزریق سرمایه از شهرهای بزرگ از جمله وین ، پراگ و گراتس و مناطق تحت حاکمیت سلطنت هابسبورگ رخ داده است ؛ در سال 1910 یک دهم کارگران در بخش صنعت مشغول بوده اند و پس از سال 1918 ، بازار یوگسلاوی از تولیدات اسلوونی به خصوص در زمینه تولید منسوجات و آهن و سایر فلزات اسلوونیایی ، استخراج زغال سنگ و تولید محصولات چوبی سود می برد.

صنایع کوچک به خاطر حمل و نقل خوب ، برق رسانی و نیروی کار ماهر و با انگیزه توسعه یافت ، تا جایی که تعداد کارکنان صنعتی در سال 1939 به دو برابر رسید ؛ اما تحت حکومت کمونیستی ، صنعت عملا به اجبار تغذیه می شد ؛ لذا ساخت فلزات و موتورها در اولویت قرار گرفت و اهمیت نساجی در مرتبه دوم قرار داشت ؛ همچنین ماشین آلات الکتریکی بعنوان شاخه‌ای جدید دنبال شد.

ساخت و تولید پس از فروپاشی کمونیسم

ساخت و تولید پس از فروپاشی کمونیسم چگونه بوده است؟ بعد از فروپاشی کمونیسم ، در حدود نیمی از نیروی کار اسلوونی در بخش تولید به کار مشغول شدند و این در حالی بود که اشتغال در بخش کشاورزی به کمتر از یک پنجم کاهش یافت و از آنجا که تولید در جهت نیازهای یوگسلاوی سو گرفته بود ، لذا تمام صنایع اسلوونی نمی توانستند رقابت در بازارهای توسعه یافته تر را تجربه کنند.

اما با این حال ، اسلوونی دارای پایگاه تولیدی متعادلی بود که شامل محصولات فلزی ، قطعات خودرو ، مبلمان ، کاغذ ، کفش ، کالاهای ورزشی ، تجهیزات الکترونیکی و منسوجات بوده است.

در اوایل قرن 21 ، اسلوونی تولید دارو جهت صادرات و نیز الکترونیک تخصصی را آغاز کرد ؛ لذا باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی ها در اسلوونی شد که با افزایش کارخانه های مونتاژ خودرو در مالکیت بین المللی مشهود است ؛ تولید حدود یک پنجم به تولید ناخالص داخلی کمک کرد و در حدود یک چهارم نیروی کار را شامل می شد.

اگر قصد شما از تحقیق در خصوص اقتصاد کشور اسلوونی ، سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اروپا است می توانید علاوه بر مطالعه مقاله لینک شده مقالات زیر را هم بخوانید و شرایط متفاوت سرمایه گذاری در هر کشور را با هم مقایسه کنید.

اقتصاد کشور اسلوونی را با همسایگان این کشور در اروپا مقایسه کنید.

مدیریت مالی

مدیریت مالی در اسلوونی به چه صورت است؟ بانک اسلوونی به عنوان بانک مرکزی اسلوونی فعالیت می کند و در سال 2007 یورو جایگزین ارز اسلوونی شد ؛ همچنین اسلوونی عضو اتحادیه اروپا (EU) است و از جمله سرمایه گذاران خارجی برجسته اسلوونی اتریش ، آلمان ، فرانسه ، سوئیس و ایتالیا هستند ؛ بورس اوراق بهادار اسلووانی نیز در لیوبلیانا وجود دارد.

تجارت اسلوونی

تجارت اسلوونی

تجارت اسلوونی با چه کشورهایی انجام می شود؟ اسلوونی با از دست دادن بازار یوگسلاوی ، هدف تجاری خود را در ادغام با شریک اصلی جدید خود ، اتحادیه اروپا می دید و اکثر تجارت اسلوونی با سایر اعضای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و اتریش و نیز کرواسی انجام می شد.

در آغاز قرن 21 ، تجارت اسلوونی با سایر جمهوری های یوگسلاوی سابق افزایش یافته بود و عمده واردات شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل ، محصولات شیمیایی ، سوخت های معدنی و فلزات بودند همچنین ، صادرات اسلوونی را خودرو و قطعات خودرو ، ماشین آلات الکتریکی ، داروها و دیگر محصولات شیمیایی و تجهیزات شامل می شدند و صادرات این کشور به طور قابل توجهی از طریق بندر آدریاتیک کوپر (Koper) اسلوونی انجام می شود.

خدمات و نقش آن در اقتصاد کشور اسلوونی

خدمات و نقش آن در اقتصاد کشور اسلوونی چگونه است؟ بخش خدمات بزرگترین بخش اقتصاد کشور اسلوونی را شکل می دهد ؛ اهمیت گردشگری در اسلوانی از اوایل دهه 1990 به شدت افزایش یافت و بازدیدکنندگان خارجی که بسیاری از آنها در مسیر خود به سمت شرق مدیترانه از اسلوونی عبور می کردند ، در حال حاضر از فرصت های تفریحی بی نظیری چون اسکی ، پیاده روی ، قایق سواری ، ماهیگیری و شکار در اسلوونی استفاده می کنند.

از دیگر جاذبه های اسلوونی غارهای آهکی در Škocjan است که در سال 1986 به عنوان میراث جهانی معرفی شد ؛ پارک ملی تریگلاو ، چشمه های آب گرم و تفرجگاه های آب معدنی از دیگر جاذبه های گردشگری اسلوونی هستند ؛ از جمله استراحتگاه های برجسته شامل شهر تفریحی پورتوروز در کنار دریای آدریاتیک است.

همچنین ، دهها سازه قرون وسطی در اسلوونی دیده می شود و یکی از مهم ترین آن ها قلعه لیوبلیانا (Ljubljanski Grad) است که در سال 1144 بر روی یک تپه مشرف به لیوبلیانا ساخته شده است ؛ در پایتخت نیز می توان نمونه‌هایی عالی از معماری باروک را نظیر کلیسای اورسولین و صومعه فرانسیسکن مشاهده نمود ؛ بازدیدکنندگان اسلوونی عمدتا از اروپا به ویژه آلمان ، ایتالیا ، اتریش ، کرواسی و بریتانیا برای بازدید به اسلوونی می آیند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

سرمایه گذاری و کار در کشورهای اروپایی با دریافت مشاوره های تخصصی از حرفه ای های رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

کار و مالیات در اسلوونی

وضعیت کار و مالیات در اسلوونی چگونه است؟ پس از فروپاشی کمونیسم ، اتحادیه های کارگری در اسلوونی شروع به ظهور کردند ؛ در حدود دو سوم نیروی کار متعلق به اتحادیه ها است ؛ همچنین ، دولت مرکزی بخش عمده ای از درآمد خود را از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد تصاعدی تامین می کند ، این در حالی است که دولت های محلی درآمد خود را بیش تر از مالیات بر درآمد با نرخ ثابت و مالیات بر دارایی کسب می کنند.

در دهه 1990 مالیات بر ارزش افزوده یکپارچه بر روی همه محصولات ارائه شد ؛ به طور کلی ، فرار مالیاتی به عنوان یک مشکل گسترده در اسلوونی لحاظ می شود.

راهنمایی های لازم جهت اخذ اقامت کشور اسلوونی از طریق کار را می توانید از طریق مشاورین هلدینگ حقوقی  مهاجرتی رجبی دریافت نمایید ، همچنین از آنجا که هزینه تحصیل در اسلوونی نسبت به سایر کشور های اروپایی مقرون به صرفه است ، توصیه می کنیم مقاله لینک شده را نیز بخوانید و با برترین رشته ها و دانشگاه های این کشور هم آشنا شوید.

حمل و نقل و مخابرات در اسلوونی

حمل و نقل و مخابرات در اسلوونی چه نقشی در توسعه اقتصاد کشور اسلوونی داشته‌اند؟ موقعیت آلپ شرقی اسلوونی و مسیرهای ترانزیت قابل دسترس از دوران باستان دارای اهمیت زیادی بوده‌اند و بقایای راهها و شهرک رومی هنوز وجود دارد ؛ در طی دهه 1840 ، دولت هابسبورگ در وین راه‌آهن جنوبی را ایجاد کرد.

دو کریدور بزرگ بزرگراه - راه‌آهن از اسلوونی امروزی عبور می‌‍کنند ، یکی از ایران به شمال غربی اروپا و دیگری از اسپانیا به روسیه می‌رود و راههای سریع السیر سفرهای جاده‌ای به ایتالیا ، اتریش و مجارستان را امکانپذیر می‌سازند ؛ مسیرهای منتهی به کرواسی بهبود یافته و در سال 2000 خط راه‌آهنی جهت ارتباط مستقیم کشورهای اسلوونی و مجارستان ایجاد شد.

تونل کاراوانکه به طول نزدیک به 8 کیلومتر که اسلوونی را به اتریش متصل می‌کند ، در سال 1991 افتتاح شد ؛ اما علیرغم تلاشها جهت بهبود بزرگراهها ، اسلوونی از تراکم ترافیک بخصوص در نزدیکی شهرهای لیوبلیانا و ماریبور رنج می‌برد ؛ بسیاری از قطارهای مسافربری اسلوونی مدرنیزه شده‌اند و خدمات بین شهری پرسرعت که شهرهای ماریبور ، سلیه (Celje) و لیوبلیانا را به هم مرتبط می‌سازد ، فعال هستند ؛ اما باز هم ، بسیاری از مسیرها قدیمی شده و عملکرد تجهیزات را محدود می‌کنند.

حمل و نقل و مخابرات در اسلوونی

فرودگاه بین‌المللی اصلی اسلوونی حدود 20 کیلومتری شمال لیوبلیانا در برنیک واقع شده و فرودگاههای دیگری نیز در ماریبور و پورتوروژ وجود دارند ؛ همچنین آدریا ایرویز (Adria Airways) ، بعنوان خط هوایی ملی اسلوونی ، خدمات مستقیمی را به اکثر شهرهای بزرگ اروپایی ارائه می‌دهد.

بازار مخابرات اسلونی

وضعیت بازار مخابرات اسلوونی به چه صورت است؟ هر چند که بازار مخابرات اسلوونی تا سال 2001 به طور کامل خصوصی شده بود ، اما تنها چند شرکت بر این بخش تسلط دارند ؛ تعداد کاربران اینترنت در اسلوونی یکی از بالاترین ها در اروپا است و تقریبا همه خانواده‌های اسلوونیایی به خدمات تلفن ثابت دسترسی دارند و تلفن‌های همراه در این کشور رایج می باشند.

چشم انداز اقتصادی کشور اسلوونی

چشم انداز اقتصادی کشور اسلوونی ، اقتصاد کشور اسلوونی را چگونه پیش بینی می کند؟ اقتصاد کشور اسلوونی در سه ماهه اول سال 2022 به میزان 0.8 درصد رشد داشته که این رشد سریع ، به همراه رشد شدید سه ماهه آخر سال 2021 ، حاکی از یک اثر انتقال قوی برای کل سال 2022 می باشد ؛ بر طبق شاخص های اعتماد و اشتغال و داده های اولیه تولید صنعتی ، رشد در سه ماهه دوم نیز ادامه داشته  است.

شاخص ها 2020 2021 2022 2023
رشد تولید ناخالص داخلی (درصد سالانه) -4.2 8.1 5.4 1.0
تورم (درصد سالانه) -0.3 2.0 7.6 4.9

تأثیر جنگ روسیه علیه اوکراین ، افزایش قیمت مصرف کننده و هزینه های تولید ، شرایط مالی سخت تر ، تقاضای مورد انتظار کمتر در بازارهای خارجی و اختلالات در زنجیره های تامین شده و نیز کاهش قابل توجه اعتماد مصرف کننده را موجب شده است.

این عوامل همانطور که به تدریج بر رشد در نیمه دوم سال 2022 تاثیر گذاشته ، بر رشد در سال 2023 نیز تأثیر خواهد گذاشت.

رشد تولید ناخالص داخلی

به طور سالانه ، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 5.4 درصد در سال 2022 و 1.0 درصد در سال 2023 پیش بینی می شود ؛ مصرف خصوصی تاکنون با اشتغال بالا ، افزایش حقوق و پس انداز انباشته از دوره های قبل حمایت شده است ؛ اما با این وجود ، انتظار می‌رود که رشد مصرف به خاطر تورم پایدار و کاهش دستمزدهای واقعی در ادامه سال و نیز در سال 2023 کند شود.

سرمایه گذاری و تورم

پیش بینی ها در مورد سرمایه گذاری و تورم در اسلوونی چگونه است؟ پیش بینی می‌شود رشد سرمایه گذاری که در سه ماهه اول همچنان قوی بود ، در نیمه دوم سال به خاطر افزایش عدم اطمینان ، کاهش تقاضای خارجی مورد انتظار ، افزایش هزینه های تامین مالی و قیمت کالاهای سرمایه گذاری و مصالح ساختمانی کاهش یابد ؛ سرمایه گذاری عمومی همچنان با اجرای RRP حمایت می شود ؛ علاوه بر این ، انتظار می‌رود که رشد صادرات به دلیل تقاضای ضعیف خارجی کاهش یابد.

تورم در ابتدای سال به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و انتقال آن به سایر کالاها و خدمات با افزایش روبه رو بوده ؛ پیش بینی می شود که تورم در سال 2022 به 7.6 درصد برسد ؛ اما با فرض کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی ، انتظار می رود در سال 2023 تورم به 4.9 درصد کاهش یابد.

و از آنجا که اقتصاد هر کشوری بر هزینه های زندگی در آن کشور تاثیرگذار است ؛ لذا دقت داشته باشید که هزینه های زندگی در اسلوونی 1059 دلار بوده که 1.14 برابر گرانتر از میانگین جهانی است ؛ این کشور از لحاظ هزینه زندگی در بین 197 کشور در رتبه 54 قرار دارد ؛ همچنین میانگین حقوق پس از کسر مالیات در اسلوونی 1245 دلار است که برای پوشش هزینه های زندگی 1.2 ماه کافی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اسلوونی مقاله لینک را بخوانید و با حداقل سرمایه گذاری در هر  روش و یا مراحل ثبت شرکت در ان بطور کامل آشنا شوید.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور اسلونی

محصولات کشاورزی پیشرو شامل گندم ، ذرت ، چغندر قند ، جو ، سیب زمینی ، سیب و گلابی هستند ؛ همچنین انگورکاری در اسلوونی وجود دارد

هر چند که سنگ آهکی که از معادن اسلوونی استخراج می شود ، اما اهمیت معدن در این کشور کاهش یافته ، چرا که منابع تمام شده و محدودیت های زیست محیطی اعمال شده اند ؛ لذا بسیاری از معادن موجود در اسلوونی ، نظیر معادن جیوه ، اورانیوم ، سرب ، روی و زغال سنگ قهوه ای بسته شده اند ، اما معدن زغال سنگ ولنج هنوز اهمیت دارد.

اسلوونی با از دست دادن بازار یوگسلاوی ، هدف تجاری خود را در ادغام با شریک اصلی جدید خود ، اتحادیه اروپا می دید و اکثر تجارت اسلوونی با سایر اعضای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و اتریش و نیز کرواسی انجام می شد.

اقتصاد کشور اسلوونی در سه ماهه اول سال 2022 به میزان 0.8 درصد رشد داشته که این رشد سریع ، به همراه رشد شدید سه ماهه آخر سال 2021 ، حاکی از یک اثر انتقال قوی برای کل سال 2022 می باشد

تورم در سال ۲۰۲۲  ،  7.6 در صد و در سال 2023  ، 4.9 است.

اسلوونی دارای نیروی کار تحصیلکرده است و زیرساختها توسعه یافته اند ؛ لذا شرایط جهت کار در کشور اسلوونی برای افراد تحصیلکرده مناسب است ؛ همچنین این کشور در چهارراه حمل و نقل اصلی قرار دارد و با این که سطح سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از پایین ترین‎ها است ، اما در چند سال اخیر بطور پیوسته در حال افزایش بوده است ؛ همچنین بخش خدمات در اقتصاد کشور اسلونی مهم است و تقریبا دو سوم از جمعیت شاغل در بخش خدمات مشغول هستند ؛ مسائل مهاجرتی خود را با خیال راحت به متخصصین موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز بسپارید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله کار در اسلوونی را نیز بخوانید و با مشاغل مورد نیاز و کار های پر درآمد در این کشور هم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه