تحصیل مقطع دکتری در چین

تحصیل مقطع دکتری در چین را می توان پردرخواست ترین مقطع تحصیلی در دانشگاه های این کشور دانست که به دلیل ارائه امکانات آموزشی و رفاهی ایده آل، بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد.

تحصیل مقطع دکتری در چین

مشاور مهاجرتی

این موضوع بستگی به دانشگاه انتخابی متقاضیان دارد ، زیرا برخی از دانشگاه ها محدودیت سنی راب رای دانشجویان دکترا خود در نظر گرفته و افراد بالای 40 سال را پذیرش نمی کنند اما برخی دیگر هیچ محدودیتی را لحاظ نکرده و متقاضیان در هر سنی که مدارک کاملی را ارئه نمایند را پذیرش می کنند.

باید بگوییم که اکثر مقاطع تحصیلات تکمیلی و به خصوص مقطع دکترا در چین به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شود و شما باید از تسلط لازم و کافی به این زبان برای درک و فهمه مفاهیم درسی برخوردار باشید ، البته برای زندگی در این کشور و همچنین در دانشگاه شما باید تا حد مطلوبی زبان چینی را هم بیاموزید.

پژوهش و نوآوری که در دانشگاه های چین به دانشجویان آموزش داده می شود ، باعث شده تا افراد زیادی تلاش کرده تا سالانه به پذیرش در دانشگاه های مطرح این کشور برسند ، دوره دکترا تنها مقطع تحصیلی در آموزش عالی چین و بسیاری از کشورهای جهان است که روند پذیرش متفاوتی داشته و در اغلب موارد باید از طریق یک استاد راهنما به قبولی برسید ، در این مقطع شما فرصت تحصیل به صورت تمام وقت و پاره وقت را دارید که توصیه می کنیم جهت موفقیت در دریافت ویزا ، تحصیل تمام وقت را انتخاب کنید.

چنانچه از علاقه مندان به تحصیل در چین در مقطع دکترا هستید ، به شما توصیه می کنیم تا رزومه تحصیلی تان را تا حد ممکن قوی ساخته و سطح زبانی خود را بالا ببرید . زیرا در این دوره شما باید به صورت کامل به تحقیق و پژوهش بپردازید و زمانی برای فراهم سازی مقدمات نخواهید داشت.

شرایط تحصیل مقطع دکتری در چین

شرایط تحصیل مقطع دکتری در چین

شرایط تحصیل مقطع دکتری در چین می تواند با توجه به الزامات و پرونده تحصیلی هر دانشجو متفاوت باشد اما به صورت کلی شما باید مجموعه ای از مدارک را آماده ساخته و مراحل مشخصی را پشت سر بگذارید ، شرط سنی در دانشگاه های چین می تواند در هر دانشگاه تفاوت داشته باشد ، بدین صورت که برخی از دانشگاه ها تنها درخواست افراد زیر سن 40 سال را بررسی می کنند در حالی که برخی دیگر شرط سنی را ملاک قرار نداده و افراد بالای 40 سال نیز می توانند به پذیرش برسند.

طبیعتا هرچه سن کمتری در زمان ارسال درخواست داشته باشید ، شانس بالاتری در دریافت پذیرش از دانشگاه های مطرح این کشور خواهید داشت ، یکی از اقدامات جالب سیستم آموزشی این کشور جهت راهنمایی دانشجویان بین المللی که با مرکز دانشگاهی این کشور به خوبی آشنا نیستند ؛ ایجاد منبع های قوی جهت دریافت درست اطلاعات است ، دو مورد از این منابع که بسیار به شما کمک می کند تا بتوانید بدون صرف انرژی و زمان زیادی دانشگاه های مرتبط با رشته تحصیلی تان را بررسی کنید سایت های زیر می باشد:

  • http://cuac.org.cn به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا دانشگاه متناسب شرایط خود را پیدا کنند.
  • https://m.cucas.cn به ارسال درخواست دانشجویان کمک می نماید.
  • مراجعه به کارشناسان هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی

روش های تحصیل مقطع دکتری در چین

تحصیل در دانشگاه های ارائه دهنده مقطع دکتری در چین می تواند به صورت تمام وقت و یا پاره وقت انجام شود که برای دانشجویان خارجی تنها گزینه تمام وقت مناسب است . روش های تحصیل مقطع دکتری در چین بسیاری رسمی و با برنامه ریزی دقیق انجام می شود و شما با توجه به رشته انتخابی تان باید 2 تا 3 سال را سر کلاس درس حاضر شوید.

دقت داشته باشید که در هنگام تحصیل مقطع دکتری در چین شرکت در سمینارهای مختلف و انجام کارهای پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شما باید با انجام پروژهای تحقیقاتی امتیاز خود را بالا ببرید ، همچنین جهت پذیرش باید حتما مدرک کارشناسی ارشد خود را ارائه دهید و مانند برخی از کشورها امکان رفتن به دوره دکترا از کارشناسی وجود ندارد ، خوب است که در طول تحصیل مقطع دکتری در چین به برنامه تحصیلی خود به خوبی پایبند باشید تا بتوانید تحصیلاتتان را با موفقیت پشت سر بگذارید.

از دیگر نکات قابل توجه زبان تحصیل است که در اغلب دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی انجام می شود و یکی از معیارهای اصلی پذیرش به شمار می رود ، البته زبان چینی نیز در تمامی دانشگاه ها وجود دارد و خوب است که در هنگام درخواست حتما مدرک تسلط به یکی از این دو زبان را ارائه دهید.

روش های تحصیل مقطع دکتری در چین

مدارک مورد نیاز تحصیل مقطع دکتری در چین

در قدم اول شما باید دانشگاه هایی که برنامه تحصیلی درخواستی تان را ارائه می دهند بررسی کرده و از زمان پذیرش آنها مطلع شوید ؛ سپس مدارک و تمامی رزومه تحصیلی تان را برای اساتید فعال در رشته مرتبط ارسال کنید ، مهم ترین این مدارک عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته درخواستی به همراه ریز نمرات
  • حداقل دو توصیه نامه از اساتید قبلی
  • فرم تکمیل شده پذیرش
  • گواهی سلامت
  • تاییدیه استاد راهنما
  • ارائه مدرک زبان در صورت وجود
  • عکس
  • مدارک تحصیلی پیشین
  • نمونه کار در رشته های هنری
  • مقالات بین المللی و دستاوردهای علمی
مدارک مورد نیاز تحصیل مقطع دکتری در چین

تمامی اسناد باید به صورت ترجمه شده به انگلیسی و یا چینی ارائه شوند . برخی از دانشگاه ها نیز دارای آزمون ورودی برای دانشجویان هستند که باید نمره قبولی در آزمون را نیز ارائه دهید . البته در مقطع دکترا برقراری تماس تصویری جهت مصاحبه در اکثر دانشگاه ها رایج است و اساتید ترجیح می دهند تا پس از بررسی رزومه ارسالی یک مصاحبه آنلاین را ترتیب داده و داوطلب را به صورت عملی به چالش بکشند.

شروع ترم تحصیل مقطع دکتری در چین

شروع ترم تحصیل مقطع دکتری در چین

سال تحصیلی مقطع دکتری در چین از دو ترم تشکیل شده است ؛ شروع ترم تحصیل مقطع دکتری در چین در ترم بهار از مارس شروع می شود و در اواسط جولای به پایان می رسد و ترم پاییز که در اواسط سپتامبر شروع می شود و در ژانویه به پایان می رسد.

برای شروع تحصیلات و رسیدن به قبولی باید درخواست خود را در بازه زمانی اعلام شده توسط دانشگاه ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که مدارک و درخواست خود را در زمانی خارج از بازه زمانی اعلام شده ارسال کنید پرونده شما رد شده و بررسی نخواهد شد ، زمان پذیرش درخواست تحصیل دکترا در چین در هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد.

خوب است که شما از شش ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید در تقویم این کشور با یک استاد راهنما شروع به مکاتبه کنید تا بتوانند نظر او را برای پذیرش خود جلب کنید.

استاد راهنما برای تحصیل مقطع دکتری در چین

استاد راهنما برای تحصیل مقطع دکتری در چین

مهم ترین مرحله پذیرش در دانشگاه ها یافتن استاد راهنما برای تحصیل مقطع دکتری در چین است که می تواند امکان تحصیل به صورت رایگان را برای شما فراهم سازد ، در دانشگاه هایی که آزمون ورودی برگزار می شود شما باید به حد نصاب نمره مشخصی برسید و سپس یک مصاحبه آنلاین و یا حضوری را نیز پشت سر بگذارید اما در مواردی که پذیرش از طریق استاد راهنما انجام شود ، شرایط متفاوت خواهد بود.

در قدم بعد باید رزومه تحصیلی تان به همراه موضوعی را که علاقه مند به تحقیق بر روی آن هستید را برای او ارسال کنید و تمامی اهداف خود را به صورت کامل شرح دهید ، استاد راهنمای مورد نظر باید موضوع تز شما را جدید و نوین بیابد که اعطای فرصت تحقیقاتی بتواند کمکی به پیشرفت علمی در آن حوزه باشد.

در اغلب موارد استاد راهنما سعی می کند از طریق تماس تصویری و یا انجام مکاتبات به جزئیات بیشتری از پروپوزال برسد و میزان انگیزه شما را نیز محک بزند ، در صورتی که تقاضای شما توسط استاد راهنما تایید شود باید مدارک خود را به همراه فرم درخواست به دانشگاه ارسال کرده و مراحل ثبت نام در دانشگاه را پشت سر بگذارید.

دعوت می کنیم مقاله بورسیه های تحصیلی چین را حتما مرور کنید تا بدانید شرایط دریافت بورسیه ها چیست و چه پوشش هایی دارد.

شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

در میان کلیه ویزاهای مهاجرت به چین که به دسته های مختلفی تقسیم می شود ، می توان ویزای تحصیلی را یکی از مطمئن ترین آنها دانست که شما را به آسانی به موقعیت خوبی در این کشور می رساند ، به صورت کلی دو نوع ویزای تحصیلی وجود دار که ویزای نوع دوم ( X2 ) برای داوطلبان تحصیل با دوره کوتاهتر از شش ماه صادر می شود و شامل دانشجویان علاقه مند به تحصیل مقطع دکتری در چین نمی شود.

از این رو باید برای دریافت ویزای نوع اول و یا ( X1 ) درخواست بدهید که اجازه ماندن به مدت پنج سال را به شما می دهد ؛ فراموش نکنید که به محض ورود به این کشور باید درخواست اقامت خود را به صورت موقت در دفتر امنیت عمومی ثبت کنید ، در رابطه با شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا نیز باید به شما بگوییم چنانچه خواهان بردن همراه به این کشور هستید بهتر است که ابتدا با اخذ ویزای تحصیلی به این کشور وارد شده و سپس برای ویزای همراه اقدام کنید.

کشور چین به اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال ویزای همراه اعطا کرده و آنها می توانند پس از چندماه به شما بپوندند ، البته کارشناسان موسسه نیز قادر هستند تا با اقدام به موقع ویزای همراه را با ویزای تحصیلی برای همسر شما فراهم سازند ، برای ویزای همراه باید مدارک زیر را فراهم سازید:

  • گواهی ازدواج
  • گواهی هویت فرزند
  • تمکن مالی
  • پاسپورت
  • فرم درخواست
  • عکس استاندارد
  • مدارک هویتی فرد دانشجو
شرایط ویزای همراه دانشجو دکترا

میزان حقوق و درآمد مقطع دکتری در چین

برای اغلب دانشجویان این سوال وجود دارد که آیا می توان همزمان با تحصیل مقطع دکتری در چین به کار مشغول شد یا خیر ؟ کار پاره وقت برای دانشجویان بین المللی تا قبل از ژانویه 2022 امکان پذیر نبود که موجب کاهش تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور شده بود ، از این رو دولت چین با حذف این قانون به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا بتوانند به صورت پاره وقت کار بپردازند.

این قانون به دانشجویانی که بیش از یک سال در دانشگاه تحصیل کرده‌اند اجازه می‌دهد حداکثر 8 ساعت در هفته در محوطه و یا خارج از دانشگاه کار کنند ؛ محدودیت ماهانه 40 ساعت است که دانشجویان می توانند در تعطیلات تابستانی و زمستانی آن را به 80 ساعت در ماه ( 16 ساعت در هفته ) نیز برسانند ، دانشجویان برای اینکه بتوانند کار کنند ، باید از دانشگاه خود و اداره محلی خروج و ورود منطقه ای که در آن تحصیل می کنند تأییدیه بگیرند ، دانشجویانی که کار در محوطه دانشگاه را انتخاب می کنند باید به طور عمده به عنوان دستیار آموزشی ، دستیار تحقیقات علمی ، دستیار مدیریت اداری و کارگزار در خدمات عمومی مدرسه مشغول شوند.

میزان حقوق در آمد مقطع دکترا در چین می تواند برابر با 99800 یوان در سال از سوی دانشگاه باشد.

دعوت می کنیم مقاله کار دانشجویی در چین را بخوانید و با جزئیات مشاغل دانشجویی در این کشور آشنا شوید.

میزان حقوق و درآمد مقطع دکتری در چین
کار و اقامت بعد از دکتری چین

کار و اقامت بعد از دکتری چین

چین از جمله کشورهایی است که به دانشجویان بخصوص بعد از تحصیل مقطع دکتری این فرصت را می دهد تا بتوانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور مانده و به کار مشغول شوند ؛ اما این اقدام نیازمند تغییر نوع ویزا و دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرمای مقیم این کشور می باشد.

از این رو می توانید کار و اقامت بعد از دکتری چین را با تغییر ویزای خود ممکن سازید ، در برخی موارد نیز این امکان وجود دارد که پس از اتمام دوره تحصیل مقطع دکتری در چین نیاز باشد تا به کشور برگشته و برای دریافت ویزای کار اقدام کنید که البته برای موارد محدودی پیش می آید ، فردی با داشتن مدرک دکترا می تواند سالانه بیش از 188000 یوان درآمد داشته باشد ، از این رو ساختن آینده و رزومه ای قوی پس از اتمام تحصیل دکترا در چین را جدی بگیرید.

میزان اقامت نیز با توجه به شرایط قرارداد کاری شما تعیین می شود و در چند سال اول باید ویزای خود را به صورت مرتب تمدید کنید تا بتوانید به اقامت دائم این کشور برسید ، یافتن شغلی که مرتبط با مدرک دانشگاهی تان باشد در دریافت ویزای کار ( نوع Z ) بسیار موثر خواهد بود و فراموش نکنید که این کشور میزبان بزرگ ترین شرکت های تجاری در جهان است که با شعبه های مختلف امکان کار را برای علاقه مندان فراهم ساخته اند.

مقاله کار در چین هم پیش تر در همین سایت به شما تقدیم شده تا بدانید مشاغل مورد نیاز این کشور چیست و چه دستمزد هایی برای هر شغل اعطا می شود.

مزایای اخذ مدرک دکتری از چین

مزایای اخذ مدرک دکتری از چین

تحصیل مقطع دکتری در چین می تواند یک سرمایه گذاری عالی و مطمئن برای آینده تان تلقی شود و با تحصیل در بسیاری از کشورهای مطرح جهان برابری کند . برخی از مزایای تحصیل مقطع دکتری در چین شامل:

  • دانشگاه های مطرح و تراز اول
  • حمایت دولت با ارائه بورسیه های متنوع
  • وجود زبان انگلیسی
  • برنامه تحصیلی منظم و قانونمند
  • تایید اغلب دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت
  • کشوری چند وجهی جهت انجام تحقیقات
  • ارتباط علمی خوب با دانشگاه های انگلستان و سراسر جهان

معایب

  • زندگی در کشور شلوغ و پرجمعیت
  • دشواری یافتن کار
  • سختی یادگیری زبان چینی

سوالات پر تکرار تحصیل مقطع دکتری در چین

بله خوشبختانه دولت و سفارت چین به همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجویان مقطع دکترا در این کشور ویزای همراه را صادر کرده و اجازه زندگی و حضور آنان در کنار یکدیگر را در این کشور پس از چند ماه از اقامت فردصادر می نمایند ، البته کارشناسان ما می توانند با اقدامی هوشمندانه و مدارک دقیق ویزای همراه و ویزای تحصیلی دانشجو را همزمان اخذ کرده که از همان ابتدا دانشجویان با خانواده خود راهی این کشور شوند.

در این جا باید بگوییم که در چین مانند اکثر کشورهای دنیا مقطع دکترا همراه با بورسیه و فاندهای تحصیلی ارائه می شود و معمولا شهریه دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار نست ، اما باید توجه داشت که بورسیه و فاند اگر شامل کمک هزینه زندگی در این کشور نشود ، دانشجوباید هزینه های اقامت و زندگی در این کشور را متقبل شود.

بله دانشجویان طبق قوانین جدید و از ژانویه سال 2022 این اجازه را دریافت کرده که بتوانند برای کمک مخارج خود به کار دانشجویی در چین مشغول شوند ، همچنین آنان می توانند حداکثر 40 ساعت در ماه در حین تحصیل و 80 ساعت در ماه در تعطیلات تابستانی و زمستانی به کار مشغول شوند

مزایا و معایب تحصیل مقطع دکتری در چین را با برخی کشورهای دیگر مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه