قانون تولد فرزند در اروپا

قانون تولد فرزند در اروپا و آشنایی با شرایط و الزامات این موضوع، برای تمامی افراد علاقمند به زندگی و اقامت در کشورهای این قاره این ضروری می باشد. به صورت کلی اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند به وضعیتی گفته شده که طبق قانون، محل تولد، تعیین کننده تابعیت کودک می باشد.

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا تابعیت در بدو تولد به طور خودکار به دست می آید، اما پرسشی که ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کرده این است که قانون تولد فرزند در اروپا چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تولد فرزند در کشورهای اروپایی تضمینی برای اخذ تابعیت نیست و در موارد بسیار خاص افراد مشمول این نوع اقامت می شوند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

تولد فرزند تنها راه دریافت اقامت در کشور های مهم و پیشرفته جهان نیست و راه های قانونی بسیار زیادی وجود دارد که شما را در کم ترین زمان به اقامت می رساند. کار در کشورهای مختلف این دنیا به عنوان یکی از بهترین راه های مهاجرتی در نظر گرفته شده که مزایای فراوانی را برای شما و خانوادتان به همراه دارد. در این راه مقاله کار در اروپا می تواند گامی کوچک جهت آشنایی بیشتر با روش، قوانین و الزامات کاری در این کشورها باشد. از همین رو مطالعه این مقاله به روز را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فهرست مطالب
قانون تولد فرزند در اروپا

تفاوت حق خاک و حق خون

به صورت کلی امروزه برای اینکه یک فرد در بدو تولد شهروندی کشوری را به دست آورد دو راه وجود دارد که شامل حق خاک و حق خون شده و هر کدام دارای شرایط مختص به خود هستند و آشنایی با تفاوت حق خاک و حق خون به شما کمک کرده تا راحت تر این دو مقوله را درک کنید.  

همانطور که از نام این دو قانون پیداست حق خاک به تابعیتی اشاره دارد که از محل تولد افراد به دست می آید. در حالی که حق خون، تابعیت را به عنوان ارث از خویشاوندان خونی والدین تعیین می کند. با توجه به زمینه های تاریخی امروزه حق خاک بیشتر در قاره آمریکا به رسمیت شناخته می شود. جالب است بدانید این پدیده در گذشته جهت جذب مهاجران انجام شده و تا به امروز نیاز پا برجاست.

بدین ترتیب خارج از قاره آمریکا حق تابعیت بر اساس خاک عموما نادر است و از همین رو بسیاری از کشورهای دنیا این حق را به رسمیت نمی شناسند. اما در مقابل طبق اطلاعات به دست آمده از قانون تولد فرزند در اروپا تقریبا تمامی کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه در بدو تولد اصل حق خون را پذیرفته اند.

جالب است بدانید در برخی از کشورهای دنیا کسب اقامت از طریق تولد، از حق خاک و خون فراتر رفته و افراد می توانند به صورت خودکار تابعیت خود را از هویت های ملی با منشاء قومی، فرهنگی یا دیگر منشاء، مانند یک قبیله بومی کسب کند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

انتخاب برترین مقاصد مهاجرتی دقیقا منطبق با خواست و نیاز شما ؛ مشاوران رجبی در کنار شما هستند!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سیستم اقامتی کشورهای اروپایی

طبق اطلاعات به دست آمده سیستم اقامتی کشورهای اروپایی اصولا بر حق خون منطبق است. امروزه اکثریت مردم در کشورهای مختلف این قاره بدو تولد و عموما بر اساس حق خون، تابعیت خود را کسب می کنند. این حق در صورتی شامل افراد می شود که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ عضو از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشند.

در حال حاضر کشورهای اروپایی که مساعد ترین مسیر را برای تابعیت از طریق تبار ارائه می دهند، شامل کشورهای آلمان، ایرلند، ایتالیا، لهستان، پرتغال، لتونی و لیتوانی می شوند. همچنین ممکن است برخی دیگر از کشورها نیز این حق را با اعمال شرایط سخت تر به کودکان تازه متولد شده اهدا کنند.

نکته حائز اهمیت این است که هیچ قانون یا رویه یکسانی برای حق خون در سراسر اروپا ندارد و همچنین متذکر می شویم که امروزه هیچ کشوری در اتحادیه اروپا از طریق حق خاک، تابعیت خودکار و بدون قید و شرط را به کودکان تازه متولد شده، اعطا نمی کند.

سیستم اقامتی کشورهای اروپایی

قوانین اخذ شهروندی برای تولد فرزند در اروپا

تولد فرزند در کشورهای این قاره اصولا تضمینی بر اخذ تابعیت نیست و امروزه طبق شرایط اخذ حق تولد در کشورهای مختلف اروپا اغلب کشورها دو اصل را در سیاست های خود ترکیب می کنند. طبق این اصول فرزند باید حتما در کشور مورد نظر متولد شده باشد و حین تولد هر دو یا حداقل یکی از والدین اجازه اقامت قانونی کشور مورد نظر را داشته و برای مدت معینی به طور قانونی در کشور ساکن باشد.

در بریتانیا چنانچه فرزند دو شرط بالا را دارا باشد، می تواند اقامت این کشور را به صورت خودکار به دست آورد. علاوه بر این چنانچه والدین فرزند مقیم دائم این کشور نیستند، اما وی پس از تولد 10 سال در بریتانیا زندگی کرده باشد، می تواند برای اخذ شهروندی این کشور درخواست دهد. هر چند قوانین اخذ اقامت در کشورهای دیگر ممکن است متفاوت باشد، اما از مهم ترین شرایط برای حق خاک که در اکثر کشورهای اروپایی یکسان است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پدر و مادر یا حداقل یک مورد باید در کشور متولد شده باشند.
  • والدین شهروندی کشور مربوطه را داشته باشد.
  • والدین باید مدت زمانی خاص را در کشور مورد نظر حضور داشته باشند.

طبق قانون تولد فرزند در اروپا حداقل اقامت مورد نیاز در کشورهای مختلف این قاره از 3 تا 10 سال متغیر است. در حال حاضر این مدت زمان حدود 10 سال در بلژیک، 8 سال در آلمان، 3 سال در ایرلند و پرتغال و در بریتانیا می باشد.

قانون تولد فرزند در برخی کشورهای اروپایی را با هم مقایسه کنید.

شرایط حق تولد در کشورهای مختلف اروپا

شرایط حق تولد در کشورهای مختلف اروپا متفاوت است و از همین رو آشنایی با این الزامات و شرایط در هر کشور این قاره برای تمامی متقاضیان ضروری می باشد. در ایرلند، هر دو والدین یک کودک باید حداقل چهار سال قبل از تولد کودک به طور قانونی در این کشور زندگی کنند. قوانین اخذ تابعیت تولد در فرانسه پیچیده تر است اما عموما فرزند باید بیشتر عمر خود را در این کشور سپری کند. شما می توانید شرایط دیگر کشورها را در جدول زیر مشاهده کنید.

نام کشور شرایط اخذ اقامت از طریق تولد فرزند
بلژیک تولد حداقل یکی از والدین در بلژیک سکونت حداقل 10 سال یکی از والدین قبرس تولد یا داشتن شهروندی حداقل یکی از والدین
فرانسه تولد یکی یا هر دو والدین در قلمرو فرانسه داشتن 18 سال سن و از 11 سالگی به مدت حداقل پنج سال در فرانسه
آلمان متولد آلمان و تابعیت آلمانی حداقل یکی از والدین داشتن شهروندی آلمان توسط حداقل یکی از والدین حین تولد فرزند
یونان شهروندی یکی از والدین یکی از والدین در یونان متولد شده یا دارای 5 سال اقامت قانونی در این کشور
فنلاند شهروند بودن مادر در بدو تولد فرزند داشتن شهروندی فنلاند توسط پدر و ازدواج قانونی با مادر فرزند
ایرلند تولد قبل از 1 ژانویه 2005 متولد ایرلند و مادر یا پدرش شهروند ایرلند، شهروند بریتانیا، یا داشتن اقامت قانونی این کشور حضور فیزیکی حداقل سه سال از چهار سال گذشته در ایرلند تولد یکی از والدین در ایرلند

معضل بی تابعیتی برای فرزندان در اروپا

طبق اطلاعات به دست آمده از قانون تولد فرزند در اروپا هر کشور این قاره برای اهدای تابعیت به فرزندان تازه متولد شده دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود است که فرزندان برای دریافت شهروندی باید حتما این الزامات را داشته باشند. به صورت کلی چنانچه فرزندی در یکی از کشورهای اروپایی متولد شود اما شرایط لازم آن کشور را نداشته باشد، از اخذ شهروندی کشور مورد نظر ناتوان می باشد.

امروزه معضل بی تابعیتی برای فرزندان در اروپا یکی از معضلات بسیار مهم و جدی است و در این راستا از سال 2020 به بعد 26 کشور عضو اتحادیه اروپا مقرراتی را برای اعطای تابعیت به کودکان تازه متولد شده که دارای تابعیت نیستند، ارائه داده اند.

امروزه این برنامه ها بدون قید شرط در 11 کشور بلژیک، بلغارستان، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، لهستان، پرتغال، اسلواکی و اسپانیا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که در برخی کشورها محدودیت ها و شرایط متعدد و متنوعی برای کسب تابعیت اعمال می شود.

علاوه بر این در برخی از کشور ها کودک باید سال ها اقامت در کشور مورد نظر را دارا باشد، شرایط خاصی را برآورده کند، یا باید قبل از رسیدن یک سن خاص درخواست دهد. حداکثر محدودیت سنی در ایرلند، مالت و پرتغال (فقط نوزادان تازه متولد شده)، اتریش (فقط زیر 6 ماه)، جمهوری چک (تا 3 سال) و فنلاند (تا 5 سال) می باشد.

درخواست اخذ تابعیت تولد فرزند در اروپا

اخذ اقامت و شهروندی برای کودکان تازه متولد شده یکی از مهم ترین الزامات است و مزایای زیادی را برای کودکان به همراه دارد. بدون شک حق شهروندی یکی از حقوق اساسی بشر است که دسترسی فرد به خدمات بهداشتی، تحصیلی، ثبت ازدواج و رای دادن را ممکن می سازد. توصیه می کنیم جهت انتخاب بهترین مکان برای زندگی و آشنایی بیشتر با شرایط تحصیلی و آموزشی در کشورهای مختلف این قاره، به هیچ عنوان مطالعه مقاله به روز و کامل، لیست 10 تایی بهترین دانشگاه های اروپا را از دست ندهید.

امروزه درخواست اخذ تابعیت تولد فرزند در اروپا به صورت گسترده به حق خون وابسته است. از بین تمامی 27 کشور موجود در اتحادیه اروپا تنها پنج کشور قوانینی دارند که به فرزند متولد شده در این کشور، صرف نظر از تابعیت والدینشان، تابعیت می دهند و حتی این پنج کشور نیز طبق قانون تولد فرزند در اروپا، حق شهروندی را بدون قید و شرط به کودکان ارائه نمی دهد.

نحوه اخذ اقامت در کشورهای این قاره عموما با توجه به شرایط و نوع کشوری که انتخاب می کنید متفاوت است. امروزه در تمام کشورهای این قاره، والدین یا متخصصان پزشکی، مسئولیت ثبت درخواست اقامت پس از تولد فرزند را به عهده دارند.

درخواست اخذ تابعیت تولد فرزند در اروپا

هزینه های تولد فرزند در اروپا

مسلما رویای تولد فرزندتان در اروپا می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، با این حال طبق قانون تولد فرزند در اروپا اخذ شهروندی برای کودکتان از این طریق بسیار سخت و گاها نا ممکن است. علاوه بر شرایط و الزامات دشوار میزان هزینه های تولد فرزند در کشورهای این قاره به شدت بالاست و از همین رو لازم است پیش از اخذ هر تصمیمی با تمامی هزینه های زایمان در این کشور آشنا شوید.

چنانچه در این کشور از درآمد خوبی برخودار باشید، پرداخت این هزینه ها می تواند آسان باشد. برای کسب اطلاعات در مورد نحوه کسب درآمد در کوتاه ترین زمان و از طریق قانونی، همین حالا به مقاله جذاب سرمایه گذرای و ثبت شرکت در اروپا مراجعه فرمایید.

هزینه های تولد فرزند در اروپا با توجه به کشوری که قصد زندگی در آن را دارید متفاوت است. برای مثال امروزه هزینه های بچه دار شدن در انگلستان حدودا 4500 دلار برآورد شده است. این درحالیست که میزان این هزینه ها در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه مقرون به صرفه تر است و به حدود 2500 دلار می رسد.

میزان این هزینه ها چنانچه اقامت کشور مورد نظرتان را داشته باشید و از بیمه درمانی خوبی بهرمند باشید، می تواند کاهش پیدا کند و حتی به صفر برسد. در جدول زیر می توانید هزینه بچه دار شدن در یک سال اول را در چند کشور اتحادیه اروپا را مشاهده کنید.

نام کشور هزینه ها نام کشور هزینه ها
ایتالیا 3500 یورو آلمان 7050 یورو
فرانسه 4060 یورو اسپانیا 3600 یورو

یکی از چالش برانگیز ترین شیوه های مهاجرت ، شیوه به دنیا اوردن فرزند در کشورهای خارجی است که گرچه می تواند بسادگی انجام شود و مزایای بسیاری را داشته باشد اما می تواند برای مادر تنها و کودکش سختی ها و معضلاتی را نیز همراه داشته باشد.

تلاش کرده ایم در وبینار ارائه شده در این بخش سایر چالش های موجود در مسیر مهاجرت را هم بررسی کرده و راه حل های مناسب و کارآمد ارائه کنیم.

این وبینار حاصل تلاش همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی است.

مقاله جالبی که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید مقاله زیر است :

بازیگران کودکان خود را در کدام کشورها به دنیا می آورند؟

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

با تکمیل فرم زیر می توانید شرایط خود را برای مهاجرت به کمک کارشناسان ما بررسی کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مزایا و معایب شهروندی از طریق حق تولد

در نهایت به بررسی مزایا و معایب شهروندی از طریق حق تولد می پردازیم که باعث می شود تا با تمامی جنبه های مثبت و منفی این قانون آشنا شوید. به صورت کلی درخواست شهروندی از طریق حق تولد بسیار آسان تر و سریع تر از دیگر روش های اخذ تابعیت است و همچنین به فرزند متولد شده اجازه می دهد تا بدون گذراندن فرآیندهای طولانی و پیچیده تابعیت، شهروندی کشور مورد نظر را به دست آورد.

علاوه بر این طبق قانون تولد فرزند در اروپا اخذ اقامت از این طریق باعث شده تا افراد حس تعلق به کشور مرد نظر داشته باشند و در کنار آن موجب تقویت پیوندهای فرهنگی نیز می شود. از دیگر مزایای مهم این روش می توان به کسب امتیاز های یک شهروند، نظیر حق رای و دسترسی به خدمات دولتی اشاره کرد. در کنار تمامی مزایا در برخی از کشورها، افرادی که دارای ملیت های مختلفی هستند، ممکن است توسط دیگر افراد جامعه مورد تبعیض های نژادی قرار بگیرند.

شاید بخواهید بدانید قانون تولد فرزند در کشورهای غیر اروپایی چگونه است ؟!

سوالات پر تکرار قانون تولد فرزند در اروپا

خیر به صورت کلی تولد فرزند در کشورهای اروپایی تضمینی برای اخذ تابعیت نیست و در موارد بسیار خاص افراد مشمول این نوع اقامت می شوند.

طبق قانون تولد فرزند در اروپا امروزه سیستم کشورهای این قاره بر حق خون منطبق شده و اکثریت مردم در کشورهای مختلف این قاره بدو تولد و عموما بر اساس حق خون، تابعیت خود را کسب می کنند.

به صورت کلی درخواست شهروندی از طریق حق تولد بسیار آسان تر و سریع تر از دیگر روش های اخذ تابعیت است و همچنین به فرزند متولد شده اجازه می دهد تا بدون گذراندن فرآیندهای طولانی و پیچیده تابعیت، شهروندی کشور مورد نظر را به دست آورد.

امروزه هزینه ها با توجه به هر کشور متفاوت است اما در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه هزینه زایمان و فرزند آوری به حدود 2500 دلار می رسد.

قوانین اخذ تابعیت تولد در فرانسه پیچیده تر است اما عموما فرزند باید بیشتر عمر خود را در این کشور سپری کند.

هر چند قانون تولد فرزند در اروپا پیچیده و گاها دشوار است، اما با داشتن مشاوری معتبر و آگاهی می توانید این مراحل را به صورت کاملا قانونی و با حداقل معضل به اتمام برسانید. توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات کامل تر همین حالا از طریق دفتر غرب و دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز با کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در تماس باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، در کنار این عنوان حتما مقاله مهاجرت به اروپا را نیز مطالعه فرمایید.

با تجربیات برخی مراجعین ما برای مهاجرت به کشورهای اروپایی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه